Afdoppen radiatorleiding CV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:05
Ik wil een radiator uit de woonkamer verwijderen. Hij draagt nauwelijks bij aan de verwarming van de ruimte (getest door afgelopen winter de radiator een maand uit te laten), en hangt in de weg voor een TV-meubel dat we willen ophangen.

De radiator is een 'standaard' radiator, twee "flexibele" buizen (15mm) komen uit de vloer.

Kan ik deze gewoon afdoppen met een eindkoppeling?
Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/030357/files/033162670/bonfix-messing-eindkoppeling-15mm-knel.jpg

Is dit dan het complete stappenplan, of zie ik iets over het hoofd?
  1. ketel uit
  2. systeem aftappen
  3. radiator afkoppelen
  4. eindkoppelingen erop
  5. systeem op druk brengen
  6. systeem ontluchten

Alle reacties

• breew
DeBolle schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:34:
[...]

Even een vakman raadplegen dus. Daarnaast, hoe lang is de afgedopte leiding straks? Je wilt namelijk geen leidingen van zes meter hebben liggen met stilstaand water erin. Ga na waar de leiding vandaan komt en koppel ' m daar af.
mhhh. dank voor de heads-up :)

Leidingen liggen in de vloer, dus ik heb gene idee waar deze vandaan komt...

even een fotootje verduidelijkt e.e.a. wellicht:
koppeling cv

Ik kan (denk ik?) ook het hele 'blok' laten zitten, toch? En dan 'achter' de schroef rechts het inbusje dichtdraaien (retour), en daar waar nu de buis omhoog gaat een M22? eindkap erop draaien?

[ Voor 4% gewijzigd door breew op 08-10-2017 10:42 ]

• breew
Tens schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:41:
twee puntjes:
Afgelopen winter was geen winter, dus dat niet bijdragen aan verwarming van de ruimte is mss wat optimistisch.
Daar heb je gelijk in. Tegelijkertijd hebben we in huis diverse verbeteringen aangebracht, zodat de benedenverdieping sneller warm wordt (trap naar 1e verdieping, die in de woonkamer zit, is bijvoorbeeld "dicht" gemaakt), het verwarmingssysteem was vanaf de bouw al wat overgedimensioneerd (naar onze mening), en nu kan ik het in no time 'heet' stoken... IK heb er wel vertrouwen in dat we deze radiator nite gaan missen (het is een kleintje van 40cm breed, terwijl we er beneden nog 4 hebben, 2 van 1,5m en 2 van 2 meter)...
Er zijn diverse types kunststof buis die alleen met koppelingen (en tangen) specifiek voor die buis aangesloten kunnen worden.

+ wat hierboven ook gezegd is: kijk waar die leiding vandaan komt en verwijder het helemaal (ook ivm eventueel bevriezingsgevaar van dat stilstaande water)
Bevriezingsgevaar zal wel meevallen (denk/hoop ik). Alle leidingen liggen in de vloer (voor zover ik weet). Huis is nieuwbouw 2011, en ik heb nog nooit leidingen gezien, behalve daar waar ze de vloer uit komen (en bij de ketel ;-) )...
Zou ik anders het blok af kunnen doppen met een M22 (zie ook foto hierboven)?
Afbeeldingslocatie: https://www.vakhandeljanssen.nl/images/productimages/big/Comap%20stop%20M22.jpg. dan zit ik ook niet met al die verschillende diameters te hannesen..
de leiding is (net even opgemeten,

[ Voor 24% gewijzigd door breew op 08-10-2017 10:52 ]

• RubenCas
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-02-2024
Kan ik deze kachel gewoon afdoppen?
Stopt het verwarmen dan niet bij de overige kachels?
Dit ivm aan en afvoer die ik afdop?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfZYaz2wXUQZXL0mTZdqAHlxabE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jhV4MEfwO76LDXTb5VxhPT3w.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1