• paltenburg
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-03 16:17
Is het NPO logo ook ingebrand in je Oled tv?

Ik heb een oled-tv uit 2016 (de LG B6). Ik kijk geen "gewone" tv, maar alles alleen via NPO-Start. Het oranje logo was vrij snel ingebrand, en bij mij is inmiddels die grote ronde play/pauze knop in het midden ook al zichtbaar tegen oranje achtergronden:

Dit is niet de schuld van de NPO natuurlijk.. Maar! De Npo laat wel blijken dat ze hier welwillend tegenover staan: Ze hebben namelijk de logo's voor de live kanalen transparant gemaakt vanwege deze reden.

Maar ik kijk dus heel vaak dingen terug met de Npo-start app, en dan heb je nog wel steeds oranje logo's en knoppen.

Het probleem:

Mijn probleem is niet het inbranden zelf (dat wist ik van te voren) maar als ik de NPO vraag om de andere logo's ook transparant te maken dan ontkennen ze dat inbranden uberhaupt mogelijk is! (Dat is ook wel logisch, want tot voor kort waren alle oled-tv's nog nieuw, en was het probleem er niet.)

Wat ik wil proberen:

Via deze weg meer mensen verzamelen die er last van hebben. Misschien dat de NPO de klachten serieus neemt als ik er niet in m'n eentje mee aan kom.

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:50
Heb ook wel eens gemailed en ze antwoorden domweg, koppig. Nee, huidige oled tv's hebben nu anti-burn-in maatregeeln dus is niet nodig om dit te veranderen en daarom laten ze die domme oranje dot gewoon staan..

Maar hoe meer mensen ze schrijven hoe beter

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-03 19:00
Ik heb ook een B6. Ik kijk bijna nooit TV, dus heb geen last van logo's. Maar ik schrik wel van jouw scherm! Inbranden zou niet mogelijk zijn volgens LG, maar dit bewijst het tegendeel. Misschien eens contact opnemen met LG?

Die logo's zijn inderdaad vervelend en zijn ook helemaal nergens voor nodig. Ik weet nog dat ik een jaartje of 30 geleden heel blij was met die logo's (de commercielen zijn ermee begonnen, de NPO kwam als laatste) omdat je dan bij het instellen van een TV meteen wist welke zender je gevonden had. Goeie ouwe tijd. Maar nu gaat dat allemaal digitaal en zijn die logo's dus niet meer nodig.

En voor iedereen die zegt, neem dan een andere TV: als je ooit in je leven een goede film via een goed medium (Netflix=slecht) in HDR op een groot OLED TV hebt gezien, dan wil je nooit meer anders. Al die LED/LCD/QLED is allemaal bagger vergeleken met OLED. Ik zou eerder kiezen om gewoon niet meer naar de NPO te kijken...

Wat ik zelf wel eens bedacht heb: als je nu een jpg bestand maakt met precies het negatief van dat NPO logo en je laat dat een nachtje op je TV staan, zou het dan weer opgelost zijn?

• paltenburg
belmonde schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:18:
Heb ook wel eens gemailed en ze antwoorden domweg, koppig. Nee, huidige oled tv's hebben nu anti-burn-in maatregeeln dus is niet nodig om dit te veranderen en daarom laten ze die domme oranje dot gewoon staan..

Maar hoe meer mensen ze schrijven hoe beter
Ik heb een updateje van NPO:
Beste Popke,
Bedankt voor uw bericht. Ik heb het doorgestuurd naar onze technici, misschien kunnen zij hier toch nog iets mee. Ik weet er zelf niet genoeg van om er verder inhoudelijk op in te gaan.
Met vriendelijke groet,
Dus heb jij al geschreven? Misschien krijgen we een balletje aan het rollen..

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:23
Ik heb dezelfde B6, zie hier mijn scherm :(
Hij heeft wel een optie om vlekken weg te werken, maar het werkt dus voor geen meter. Ik overweeg nu een nieuwe TV te kopen, maar wederom OLED? Ik weet het niet meer, modernere versies hebben techniek om het te voorkomen beweerd men, maar hoe goed is die? Ik wil niet over 4 jaar weer een andere moeten kopen omdat het irritatieniveau weer tot ongekende hoogte is geklommen.
Toen het voornamelijk in geel en oranje zichtbaar was was het nog tot daaraantoe, maar nu ook duistere vlekken op witte (tekst) schermen, en dat irriteert echt enorm.
Mijn zoon zegt, contact met leverancier/LG opnemen, vervangen paneel mogelijk, maar daar heb ik weinig vertrouwen in. Die houden vast aan 2 jaar garantie, en hebben aan 4 jaar geen boodschap vrees ik.

Die vlek links beneden is dus van de top2000 kijken 2 jaar geleden, rechtsboven NPO logo, links boven andere logo's de vlekken in het midden heb ik geen idee over :X :?

[Voor 6% gewijzigd door RoosW op 26-11-2020 10:11. Reden: Toevoeging informatie]

• paltenburg
RoosW schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:09:
Hij heeft wel een optie om vlekken weg te werken, maar het werkt dus voor geen meter. Ik overweeg nu een nieuwe TV te kopen, maar wederom OLED? Ik weet het niet meer, modernere versies hebben techniek om het te voorkomen beweerd men, maar hoe goed is die? Ik wil niet over 4 jaar weer een andere moeten kopen omdat het irritatieniveau weer tot ongekende hoogte is geklommen.
Toen het voornamelijk in geel en oranje zichtbaar was was het nog tot daaraantoe, maar nu ook duistere vlekken op witte (tekst) schermen, en dat irriteert echt enorm.
Mijn zoon zegt, contact met leverancier/LG opnemen, vervangen paneel mogelijk, maar daar heb ik weinig vertrouwen in. Die houden vast aan 2 jaar garantie, en hebben aan 4 jaar geen boodschap vrees ik.

[Afbeelding]
My god ja, dat ziet er helemaal niet goed uit :P

Maar: Ik zie dat jij hem ook gebruikt als PC-scherm. Dat lijkt me best schadelijk, want een OS heeft natuurlijk veel meer statische elementen.

Maar oke, dat Top 2000 logo is natuurlijk van gewoon tv-kijken..

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Poe hé dat ziet er echt akelig uit.
Ik zou balen na 4 jaar.

Er zijn tegenwoordig winkels die 5 jaar garantie leveren (of waar je dit "bij kunt kopen"...).
Maar ik vraag me af of dit dan onder de garantie zou vallen?
Als het dus uberhaupt nog een ding is op nieuwe OLED tv's waarbij dit "door moderne technieken niet meer voorkomt".

Edit: https://www.lg.com/us/experience-tvs/oled-tv/reliability

https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

[Voor 15% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-11-2020 10:19]

• RoosW
HugoBoss1985 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:15:
Ik zou balen na 4 jaar.

Er zijn tegenwoordig winkels die 5 jaar garantie leveren (of waar je dit "bij kunt kopen"...).
5 Jaar garantie 'bijkopen' ga ik niet aan beginnen, is oplichting, en geloof me dat ze altijd wel een gaatje weten te vinden waar jouw probleem onder valt als zijnde 'niet verzekerd', daar trap ik niet meer in (sinds 1990 oid met een wasmachine belazerd te zijn op deze manier).
Als het dus uberhaupt nog een ding is op nieuwe OLED tv's waarbij dit "door moderne technieken niet meer voorkomt".
Precies, dat wil ik dus wel zeker weten voor ik iets nieuws ga kopen :|

@paltenburg
Maar: Ik zie dat jij hem ook gebruikt als PC-scherm. Dat lijkt me best schadelijk, want een OS heeft natuurlijk veel meer statische elementen.
De grootste ellende is puur logo, en er zijn OLED computer monitoren te koop, dus dat lijkt mij geen probleem. Komt bij dat ik mijn OS [Ubuntu] op dark heb staan, en waar mogelijk alles op transparant heb gezet.
Maar als dat problematisch is, dan wordt het dus nooit meer OLED aangezien de PC functie voor mij onmisbaar is (hangt een mini PC achter) o.a. ivm met mijn achteruitgaande ogen (overweeg al een 65"uitvoering).
Maar ja wat is dan het beste alternatief? Ik ben best verslingerd aan het geweldige beeld en het feit dat je daadwerkelijk wat ziet als het beeld donker (avond scenes) is, iets waar ik me bij de LCD TV die we daarvoor hadden echt mateloos aan ergerde, want tja veel spannende/enge/belangrijke zaken gebeuren in films vaak in schemer of duisternis (moorden bv op Tatort etc.) :'(
Is Qled een optie? Of die LG Nanoled? Ik weet het nog niet, maar in de winkels waar oleds tussen de andere opties hangen springen die er echt tussenuit qua beeld [diepe zucht]

• HugoBoss1985
  • Nu online
RoosW schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:28:
[...]

5 Jaar garantie 'bijkopen' ga ik niet aan beginnen, is oplichting, en geloof me dat ze altijd wel een gaatje weten te vinden waar jouw probleem onder valt als zijnde 'niet verzekerd', daar trap ik niet meer in (sinds 1990 oid met een wasmachine belazerd te zijn op deze manier).

[...]

Precies, dat wil ik dus wel zeker weten voor ik iets nieuws ga kopen :|

@paltenburg

[...]

De grootste ellende is puur logo, en er zijn OLED computer monitoren te koop, dus dat lijkt mij geen probleem. Komt bij dat ik mijn OS [Ubuntu] op dark heb staan, en waar mogelijk alles op transparant heb gezet.
Maar als dat problematisch is, dan wordt het dus nooit meer OLED aangezien de PC functie voor mij onmisbaar is (hangt een mini PC achter) o.a. ivm met mijn achteruitgaande ogen (overweeg al een 65"uitvoering).
Maar ja wat is dan het beste alternatief? Ik ben best verslingerd aan het geweldige beeld en het feit dat je daadwerkelijk wat ziet als het beeld donker (avond scenes) is, iets waar ik me bij de LCD TV die we daarvoor hadden echt mateloos aan ergerde, want tja veel spannende/enge/belangrijke zaken gebeuren in films vaak in schemer of duisternis (moorden bv op Tatort etc.) :'(
Is Qled een optie? Of die LG Nanoled? Ik weet het nog niet, maar in de winkels waar oleds tussen de andere opties hangen springen die er echt tussenuit qua beeld [diepe zucht]
Dat garantie bijkopen vind ik ook de grootste oplichting die er is.
Zeker als de tv bij de "onbekende" tv winkel met 5 jaar garantie komt voor dezelfde prijs tegenover 2 jaar bij de grote en bekende winkel, waar je dan garantie bij moet gaan kopen 8)7
Er wordt bij uitkeren van de restwaarde (als dat de afwikkeling van de garantie is) ook vaak gekeken naar het aantal jaren dat je tv gebruikt is.
Oftwel afschrijving van de tv: je kan beter na 2 jaar een defect krijgen dan na 5 jaar.
Zelfs een rechtsbijstandverzekering keert op deze manier uit (mocht het zo ver komen).

@paltenburg Het licht er dan ook maar helemaal aan hoe je het OLED scherm gebruikt als pc scherm.
Bij extreem linear gebruik met één content type is COD spelen blijkbaar minder erg dan bijvoorbeeld constant CNN kijken :+ (of je desktop/tekstverwerker zichtbaar en statisch laten).

Edit: dit is ten dele waar, maar zie ook de post van @Brutal1ty hieronder voor w.b.t. de kleur en locatie van statische delen van (FPS) spellen en het risico op inbranden.

[Voor 10% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-11-2020 10:52]

• Brutal1ty
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-03 17:06
HugoBoss1985 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:15:
Ik zou balen na 4 jaar.

Edit: https://www.lg.com/us/experience-tvs/oled-tv/reliability

https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test
Bij nieuwe OLEDS en zéker die uit 2020 zou je je gemakkelijk kunnen beroepen op
''Deze high-end televisie wordt actief in de markt gebracht als gaming-display en zelfs als PC monitor (zie https://www.lg.com/ca_en/oled-tv/sub/gaming.jsp). Ik heb deze gewoon gebruikt zoals bedoeld is en tóch heb ik burn-in gekregen. Dit zou volgens de fabrikant niet mogelijk moeten zijn (en waarschijnlijk ben ik niet de enige, zie xx en xx). Ik wil graag een oplossing. Op deze TV is af te lezen hoe deze is gebruikt dus men kan direct vaststellen dat ik de TV niet heb 'misbruikt'..''

En dan heeft LG eigenlijk weinig poten meer om op te staan... zeker nu met het partnership met Nvidia enzo :+ Daar zouden ze in ieder geval in Europa en waarschijnlijk de Verenigde Staten nooit mee wegkomen :D Ik gok op een ''eenmalige vervanging van paneel'' als goedmakertje.

[Voor 8% gewijzigd door Brutal1ty op 26-11-2020 10:45]

• HugoBoss1985
  • Nu online
Brutal1ty schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:40:
[...]

Bij nieuwe OLEDS en zéker die uit 2020 zou je je gemakkelijk kunnen beroepen op
''Deze high-end televisie wordt actief in de markt gebracht als gaming-display en zelfs als PC monitor. Ik heb deze gewoon gebruikt zoals bedoeld is en tóch heb ik burn-in gekregen. Dit zou volgens de fabrikant niet mogelijk moeten zijn (en waarschijnlijk ben ik niet de enige, zie xx en xx). Ik wil graag een oplossing.''

En dan heeft LG eigenlijk weinig poten meer om op te staan... zeker nu met het partnership met Nvidia enzo :+ Daar zouden ze in ieder geval in Europa en waarschijnlijk de Verenigde Staten nooit mee wegkomen :D
:+ Daar heb je wel een goed punt, het viel mij in het frontpage artikel van vandaag op dat de LG ook gewoon Freesync en Gsync heeft.
Meer gaming marketing kan bijna niet.

Ik heb in mijn eerste post een artikel geplaatst van RTINGS waarbij een FPS spel dus schijnbaar weinig schadelijk is qua inbranding.

Maar zoals het probleem van TS lijkt tv kijken een groter probleem, zeker met veel dezelfde zender kijken/veel beeldmateriaal met logo's.

[Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-11-2020 10:45]

• Brutal1ty
HugoBoss1985 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:43:
[...]

:+ Daar heb je wel een goed punt, het viel mij in het frontpage artikel van vandaag op dat de LG ook gewoon Freesync en Gsync heeft.
Meer gaming marketing kan bijna niet.

Ik heb in mijn eerste post een artikel geplaatst van RTINGS waarbij een FPS spel dus schijnbaar weinig schadelijk is qua inbranding.

Maar zoals het probleem van TS lijkt tv kijken een groter probleem, zeker met veel dezelfde zender kijken/veel beeldmateriaal met logo's.
Sjah het komt neer op het sneller slijten van bepaalde gekleurde pixels op plek A ten opzichte van het niveau van slijtage van dezelfde kleur op plek B. Of dit een felrode/oranje gaming HUD is (denk Overwatch, Rocket League etc) of een NPO logo: dit geeft hetzelfde (cumulatieve) effect. Jij refereert denk ik naar Call of Duty WWII bij Rtings - deze heeft voor het grootste gedeelte een grijze HUD met wat pastel-achtige kleuren. Dat brand minder snel in dan het NPO logo of banners in FIFA bijvoorbeeld.

• HugoBoss1985
  • Nu online
Brutal1ty schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:47:
[...]

Sjah het komt neer op het sneller slijten van bepaalde gekleurde pixels op plek A ten opzichte van het niveau van slijtage van dezelfde kleur op plek B. Of dit een felrode/oranje gaming HUD is (denk Overwatch, Rocket League etc) of een NPO logo: dit geeft hetzelfde (cumulatieve) effect. Jij refereert denk ik naar Call of Duty WWII bij Rtings - deze heeft voor het grootste gedeelte een grijze HUD met wat pastel-achtige kleuren. Dat brand minder snel in dan het NPO logo of banners in FIFA bijvoorbeeld.
Dat is duidelijk, het hangt dus ook nog af van de kleur en de locatie van het statische gedeelte!

@paltenburg Ik zou overigens oppassen met namen posten van NPO medewerkers ;) (ik zou dat weglaten als ik jou was).

[Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-11-2020 10:50]

• paltenburg
@paltenburg Ik zou overigens oppassen met namen posten van NPO medewerkers ;) (ik zou dat weglaten als ik jou was).
Ahja thanx :) niet aan gedacht.

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-03 18:52

Melkaz

Melkazar

Bij mij staat in de B6 al een aantal jaar het Ziggo LIVE logo ingebrand.
Het logo zelf is gewoon wit en transparant maar ze hebben al jaren de text LIVE in een mooie dik oranje jasje gestoken.

Ik heb er mee leren leven. Straf van het teveel voetbal en F1 kijken :>

PSN: Melkazar | Xbox Live: Melkaz

• RoosW
Melkaz schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:53:
Bij mij staat in de B6 al een aantal jaar het Ziggo LIVE logo ingebrand.
Het logo zelf is gewoon wit en transparant maar ze hebben al jaren de text LIVE in een mooie dik oranje jasje gestoken.

[Afbeelding]

Ik heb er mee leren leven. Straf van het teveel voetbal en F1 kijken :>
Toch zou het de bedrijven sieren als ze daar ook wat rekening mee houden en wat minder gevoelige kleuren kiezen, danwel meer met volledige transparantie werken. Je praat ten slotte niet over iets dat miljoenen kost om te fixen aan hun kant, maar wel dergelijke schade aanricht.

• HugoBoss1985
  • Nu online
RoosW schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:02:
[...]

Toch zou het de bedrijven sieren als ze daar ook wat rekening mee houden en wat minder gevoelige kleuren kiezen, danwel meer met volledige transparantie werken. Je praat ten slotte niet over iets dat miljoenen kost om te fixen aan hun kant, maar wel dergelijke schade aanricht.
Ik ben dan ook, net als @Brutal1ty benieuwd hoe met men hier in de USA jurisch mee om gaat :+

• paltenburg

Die vlek links beneden is dus van de top2000 kijken 2 jaar geleden, rechtsboven NPO logo, links boven andere logo's de vlekken in het midden heb ik geen idee over :X :?
Kun je deze naar de NPO sturen? Dat is mijn doel, dat de NPO in ieder geval gaat erkennen dat het probleem bestaat (voordat ze er iets aan gaan doen).

Via Twitter naar @publiekeomroep, of via hun website: https://service.npo.nl/onderwerp/problemen-oplossen.

• RoosW
paltenburg schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:19:
[...]

Kun je deze naar de NPO sturen? Dat is mijn doel, dat de NPO in ieder geval gaat erkennen dat het probleem bestaat (voordat ze er iets aan gaan doen).

Via Twitter naar @publiekeomroep, of via hun website: https://service.npo.nl/onderwerp/problemen-oplossen.
Gedaan, wel raar dat je geen JPG files mag uploaden, maar goed converteren naar PNG en het mocht wel..

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-03 20:37
[...]
Je moet het aantal branduren in het servicemenu opvragen. Het paneel in de B6 heeft een officiële levensduur van 36.000 uur (bij de 2017-modellen werd dat verhoogd naar 100.000 uur).

Stel je zit op 10.000 branduren, dan zou ik zeggen het is slijtage, je hebt 'm immers al flink gebruikt en je TV is prima bruikbaar dus hij gaat die 36.000 uur waarschijnlijk halen. Zit je evenwel op 2.000 branduren, dan zou ik zeggen dat je paneel nog geen slijtage mag hebben en dan zou een aanspraak op garantie terecht zijn. Een leeftijd van 4 jaar is geen obstakel om garantie op te eisen.

• RoosW
dmantione schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:56:
[...]

Je moet het aantal branduren in het servicemenu opvragen. Het paneel in de B6 heeft een officiële levensduur van 36.000 uur (bij de 2017-modellen werd dat verhoogd naar 100.000 uur).

Stel je zit op 10.000 branduren, dan zou ik zeggen het is slijtage, je hebt 'm immers al flink gebruikt en je TV is prima bruikbaar dus hij gaat die 36.000 uur waarschijnlijk halen. Zit je evenwel op 2.000 branduren, dan zou ik zeggen dat je paneel nog geen slijtage mag hebben en dan zou een aanspraak op garantie terecht zijn. Een leeftijd van 4 jaar is geen obstakel om garantie op te eisen.
Hmm 36000 branduren /12 /365 geeft ruim 8 jaar levensduur bij 7 dagen per week zwaar (12 uur per dag) gebruik, dan zou ie er zelfs bij 10000 (minder als 1/3e) branduren niet zo uit mogen zien..
Een ruwe schatting brengt mij rond de 10000, maar goed dat is echt natte vinger werk.
Zelfs op 50% van die 36000 zou het er niet zo uit moeten zien.
Overigens kan ik dat service menu nergens vinden, dus geen idee hoeveel branduren deze heeft (veel schat ik).

[Voor 3% gewijzigd door RoosW op 26-11-2020 13:14]

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:34
Dat inbranden probleem bestaat al vreselijk lang. Voor het OLED tijdperk waren plasma televisies ook erg populair. Problematiek was exact hetzelfde. Dat de NPO het niet kent is dan ook natuurlijk lariekoek.

Als gebruiker moet je gewoon variëren in je kijkgedrag. Er zit niks anders op. Technische oplossingen zijn er niet. Cellen verouderen nu eenmaal. Inherent aan de techniek.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• dmantione
RoosW schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:11:
[...]

Hmm 36000 branduren /12 /365 geeft ruim 8 jaar levensduur bij 7 dagen per week zwaar (12 uur per dag) gebruik, dan zou ie er zelfs bij 10000 (minder als 1/3e) branduren niet zo uit mogen zien..
Een ruwe schatting brengt mij rond de 10000, maar goed dat is echt natte vinger werk.
Zelfs op 50% van die 36000 zou het er niet zo uit moeten zien.
Overigens kan ik dat service menu nergens vinden, dus geen idee hoeveel branduren deze heeft (veel schat ik).
Hoe het eruit moet zien daar valt over te twisten, maar als de levensduur 36.000 uur is, dan kan ik me voorstellen dat er bij 10.000 al tekenen van slijtage te zien zijn. We zijn het erover eens dat wat op jouw scherm te zien is niet een beetje maar vrij veel slijtage is er dus potentieel sprake is van een garantieclaim.

Het servicemenu is niet via de Magic Remote op te roepen, er is een speciale afstandsbediening voor, maar het makkelijkste is om een softwarematige afstandsbediening op een mobiele telefoon te gebruiken en het kan ook met programmeerbare afstandsbedieningen als de Logitech Harmony.

• RoosW
@paltenburg NPO Reactie:
Beste Wilco,

Vervelend om te horen. Graag geef ik u toelichting op onze keuze voor het tonen van de zenderlogo's, zowel transparant en in kleur. De logo's van NPO 1, NPO 2 en NPO 3 op onze live kanalen, worden reeds transparant getoond. Op dit moment zijn er echter geen plannen om de omroeplogo's of het NPO Start logo transparant aan te bieden.

Het inbranden van logo's op OLED tv's zou volgens de fabrikanten niet moeten kunnen. Er kan beeldretentie optreden bij langdurig blootstellen aan één beeld, maar dit is niet vergelijkbaar met het inbranden van beeldschermen zoals dit vroeger gebeurde. Beeldretentie is namelijk in de meeste gevallen van tijdelijke aard en dit trekt dan ook vanzelf weer weg. Ook hebben veel OLED televisies een Panel Refresh functie die het beeld als het ware weer schoonveegt en ontdoet van de ontstane beeldretentie. Blijvende beeldretentie is echter zeldzaam en komt bij normaal gebruik dan ook niet voor. Onder normaal gebruik verstaan we dat u af en toe zapt tussen verschillende zenders en dat uw tv niet 24/7 aanstaat, maar ook af en toe op standby of zelfs helemaal uitgaat. Ook betekent dit dat u een beeld niet langdurig (lees: meerdere uren achtereenvolgend) op pauze laat staan. Onze logo's zijn namelijk niet zichtbaar tijdens de reclames, en op die momenten zou de beeldretentie dan ook weer weg moeten trekken.

Het overgrote deel van de televisies die momenteel beschikbaar zijn, heeft echter niet te maken met beeldretentie. Als uw tv wél blijvende retentie oploopt, dan raden we u aan om contact op te nemen met de fabrikant van uw tv.

Mocht u nog verdere vragen hebben, dan hoor ik het uiteraard graag.

Met vriendelijke groet,
Ofwel, we doen niets..

• paltenburg
RoosW schreef op donderdag 26 november 2020 @ 16:54:
@paltenburg NPO Reactie:

[...]

Ofwel, we doen niets..
Nee, maar ze denken dus serieus dat beeldretentie alleen tijdelijk is.

Oftewel ze moeten gewoon eerst even door krijgen dat het een permanent probleem is. Daar wil ik in die topic iedereen oproepen om z'n inbrand-screenshots door te sturen naar NPO.

• RoosW
paltenburg schreef op donderdag 26 november 2020 @ 16:56:
[...]

Nee, maar ze denken dus serieus dat beeldretentie alleen tijdelijk is.

Oftewel ze moeten gewoon eerst even door krijgen dat het een permanent probleem is. Daar wil ik in die topic iedereen oproepen om z'n inbrand-screenshots door te sturen naar NPO.
Gah, daar had ik overheen gelezen, wat een doperwten..

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
@HoppyF, kom er maar in

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hier ook een oled uit 2016 met burnin, Disney logo. Contact gehad met LG en die kunnen alleen reparatie aanbieden met natuurlijk de kans dat het na een bepaald periode weer terug komt. Ik zing het nog even uit en ga dan ws voor een lcd, dan maar wat mindere beeldkwaliteit. Lesje geleerd 🙂

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Eigenlijk wil je helemaal geen logo's, ook geen transparante. Wat voegt het nu helemaal toe om dat permanent in beeld te hebben? Als je niet weet naar welke zender je kijkt druk je een keer op de info-knop op je afstandbediening en je weet welke zender nu in beeld is.

Ook worden ondertitels nog steeds geforceerd in het beeld gezet. Ondertitels kunnen in een DVB substream gezet worden zodat iedereen gewoon zelf kan kiezen of ondertiteling aan of uit moet staan. Mensen haken gewoon af als dit soort basis functionaliteit die al 20+ jaar beschikbaar is niet ingezet wordt om de kijkervaring op het niveau te houden.

*KNIP* Dat soort opmerkingen voegt niets toe.

[Voor 16% gewijzigd door FeaR op 27-11-2020 05:35]

"The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money." -- Margaret Thatcher

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:34
Want alleen de NPO heeft logo's in de hoek staan natuurlijk.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Extra garantie kopen vond ik ook altijd onzin. Maar nu de schoonouders net een nieuwe tv hebben omdat de oude 1,5 maand voor het verstrijken van de extra garantie van 5 jaar flinke gebreken kreeg, kijk ik daar toch anders naar. Dat was 150 euro goed besteed.

Verder schrik ik echt van sommige inbrand voorbeelden. Daar zou ik extra garantie nu zeker overwegen.

[Voor 6% gewijzigd door sambalbaj op 26-11-2020 17:22]

• Brutal1ty
sambalbaj schreef op donderdag 26 november 2020 @ 17:22:
Extra garantie kopen vond ik ook altijd onzin. Maar nu de schoonouders net een nieuwe tv hebben omdat de oude 1,5 maand voor het verstrijken van de extra garantie van 5 jaar flinke gebreken kreeg, kijk ik daar toch anders naar. Dat was 150 euro goed besteed.

Verder schrik ik echt van sommige inbrand voorbeelden. Daar zou ik extra garantie nu zeker overwegen.
Inbranden valt echter niet onder extra garantie, zelfs vaak niet onder de standaard garantie van LG (alhoewel ze hier steeds vaker uitzonderingen op lijken te maken volgens Reddit). De meeste shops geven zelfs expliciet aan dat dit er niet onder valt. Ook LG geeft dit aan, ondanks dat er meerdere voorbeelden zijn (zowel in de verenigde staten als in Nederland) dat LG een paneel heeft vervangen nadat een klant contact op met ze had genomen.

De reden dat inbranden niet onder garantie valt is eigenlijk ook vrij simpel. Stel je koopt een héle dure OLED, met drie jaar burn-in garantie (écht all-in zeg maar) dan is het natuurlijk wel erg financieel voordelig om zelf burn-in veroorzaken op de televisie (HDR + 100 OLED light & even een paar daagjes 24/7 aan laten staan met een fel logo of game hud) en vervolgens een nieuwe set te eisen.

Maar gezien deze smart TVs prima uit te lezen zijn kan 'bizar' kijk gedrag (en bijvoorbeeld het dus ontbreken van de automatische pixel refreshers die normaal na 4 uur content wanneer de TV in stand-by wordt gezet automatisch geactiveerd wordt) toch wel enigszins achterhaald worden lijkt me.

[Voor 9% gewijzigd door Brutal1ty op 26-11-2020 19:32]

• RoosW
Brutal1ty schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:29:
[...]

Maar gezien deze smart TVs prima uit te lezen zijn kan 'bizar' kijk gedrag (en bijvoorbeeld het dus ontbreken van de automatische pixel refreshers die normaal na 4 uur content wanneer de TV in stand-by wordt gezet automatisch geactiveerd wordt) toch wel enigszins achterhaald worden lijkt me.
Tja, moet je tv die functie wel hebben, en de 2016 modellen hebben dat niet (auto pixel refresh)

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:39

[Afbeelding]

Ik zou de raad van je zoon toch maar eens opvolgen. Eerst contact met de leverancier, deze neemt als het goed is contact op met LG. Je garantie mag dan wel verlopen zijn, maar zo'n dure tv mag niet na 4 jaar af zijn. LG gaat hier trouwens vrij coulant mee om. Wellicht doet deze een reëel voorstel en krijg je (misschien met enige bijbetaling) een nieuw paneel. Zie voor meer over LG Oled's het Oled-topic alhier. :)

AMD Phenom II x4 840, Lenovo G50-70, Samsung Tab A7, Huawei P20pro, Huawei FreeBuds Pro 2, Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6, Volvo XC40 Recharge Single Motor MY23 19"

• Vulcan750
RoosW schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:50:
[...]

Tja, moet je tv die functie wel hebben, en de 2016 modellen hebben dat niet (auto pixel refresh)
Jawel! Gaat automatisch na minimaal 4 uur tv kijken, als de tv op standby staat.

AMD Phenom II x4 840, Lenovo G50-70, Samsung Tab A7, Huawei P20pro, Huawei FreeBuds Pro 2, Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6, Volvo XC40 Recharge Single Motor MY23 19"

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Wauw. Wat een schermen man. Ik heb hier de C7 staan en mag toch hopen dat ik dit soort onzin niet krijg op een peperdure OLED-tv. En zo wel, dan mag LG dat imho oplossen. ;) Ik meen me echter te herinneren dat de x6 en x7 series exact hetzelfde paneel hebben? (Maar misschien niet dezelfde aansturing?)

Ik heb er tot dusver volgens mij nog geen last van, dat scheelt. :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• dmantione
Zoals ik eerder al schreeft heeft het paneel van de C6 een officiële levensduur van 36.000 uur en dat van de C7 een levensduur van 100.000 uur. De C7 blijkt ook daadwerkelijk een stuk minder inbrandgevoelig dan de C6. Ik denk dan ook niet dat het om hetzelfde paneel gaat, maar ik heb in het verleden wel gelezen dat LG bij reparaties aan de C6 gelijk de nieuwste panelen gebruikt, dus kennelijk zijn nieuwe panelen wel compatibel met de C6.

• RoosW
dmantione schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:17:
Zoals ik eerder al schreeft heeft het paneel van de C6 een officiële levensduur van 36.000 uur en dat van de C7 een levensduur van 100.000 uur. De C7 blijkt ook daadwerkelijk een stuk minder inbrandgevoelig dan de C6. Ik denk dan ook niet dat het om hetzelfde paneel gaat, maar ik heb in het verleden wel gelezen dat LG bij reparaties aan de C6 gelijk de nieuwste panelen gebruikt, dus kennelijk zijn nieuwe panelen wel compatibel met de C6.
Nogal een verschil, 36000 of 100000 branduren, maar goed daar heb je nog niets aan als ie na 15000 uur oid toch inbrand. Mijn zoon heeft de 7, die heeft geen inbrand problemen na drie jaar.
Ik heb de leverancier een email gestuurd, wachten op antwoord dus. Maar veel hoop heb ik niet, bij geen sjoege neem ik wel direct contact op met LG [zucht]

{wil stiekem toch echt wel een nieuwe 65}

;)

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-12-2022
Ik heb de LG Oled65E7V, maar niks ingebrand. Hij schakelt ook vrij snel naar de screensaver met vuurwerk.

Betreft dit enkel een probleem met de B6 series?

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

• Vulcan750
Dat inbranden is zeker geen vast gegeven. Als je je instellingen goed op orde hebt en niet 24/7 naar dezelfde zender kijken. Het oledlampje zeker niet op 100 zetten, standje 50 of 60 is meer dan helder genoeg. Verder uiteraaard niet na het kijken de stroom van de tv halen. Anders kan de pixelrefresher niet z'n werk doen.
Ik heb zelf een 55E6V, en die heeft (gelukkig) tot nu toe nog geen spoortje van inbranden.
De nieuwe modellen vanaf de 9-serie zijn nog beter bestand tegen inbranden, die herkennen o.a. logo's en kunnen deze iets gedimd weergeven.

• dmantione
Salvatore.NL schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:38:
Nee, het is een proces geweest: Vanaf OLED op de markt verscheen is de levenduur steeds beter geworden. Bij de 2017-modellen werd een flinke sprong gemaakt en werd de specificatie verhoogd van 36.000 naar 100.000 uur. De B6 heeft erg goed verkocht, dus is het geen toeval dat we het over de B6 hebben, maar het gaat dus over alle vroege OLED-televisies.

• RoosW
dmantione schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 01:21:
[...]

Nee, het is een proces geweest: Vanaf OLED op de markt verscheen is de levenduur steeds beter geworden. Bij de 2017-modellen werd een flinke sprong gemaakt en werd de specificatie verhoogd van 36.000 naar 100.000 uur. De B6 heeft erg goed verkocht, dus is het geen toeval dat we het over de B6 hebben, maar het gaat dus over alle vroege OLED-televisies.
Exact, en niet zoals @Vulcan750 beweert enkel als je 24/7 dezelfde zender op zet, ons scherm staat 80% van de tijd dienst te doen als internet browser en media hub. De vrij weinige tijd dat wij TV kijken (hooguit 2 tot 2,5 uur per dag) was dus al genoeg om rechts bovenaan het NPO logo te kunnen blijven zien (ondanks vele panel cleanings doorgangen) om niet te spreken over de rest van de bagger.
sneaky is dat je dat inbranden nauwelijks gewaar bent tot er een keer een solide geel tot rood vlak onder de plekken verschijnt. Althans mijn ogen namen het niet echt waar voor dat gebeurde.
Dus je denkt eerst "vingerafdrukken oid op het scherm" en poetst wat, maar dat helpt dus niet.
Zodra je het bewust bent, zie je het vaker, tja, hersenen zijn rare dingen ;)
Bij het opstarten van mijn PCtje (Het Ubuntu opstart scherm is egaal paars) zie je het echt heel erg, en nu dus ook op een gewoon witte pagina met tekst, daar zie je dan de centrum vlekken als donkere plekken terug.

PS.
Ik heb net bericht van de verkopende winkel gehad, ik moet de TV bij de winkel inleveren, die stuurt hem dan naar LG, daar word hij onderzocht, en waarschijnlijk het paneel vervangen, kosten onbekend (hoor her en der zo een 650,-). Bij navraag melde men mij dat het geheel 6 weken kan duren :X
Ehhhhhhh :F
Toch maar een nieuwe denk ik, maar ja BF aanbiedingen zie ik nergens voor OLEDs

• Brutal1ty
RoosW schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:03:
[...]

Exact, en niet zoals @Vulcan750 beweert enkel als je 24/7 dezelfde zender op zet, ons scherm staat 80% van de tijd dienst te doen als internet browser en media hub. De vrij weinige tijd dat wij TV kijken (hooguit 2 tot 2,5 uur per dag) was dus al genoeg om rechts bovenaan het NPO logo te kunnen blijven zien (ondanks vele panel cleanings doorgangen) om niet te spreken over de rest van de bagger.
sneaky is dat je dat inbranden nauwelijks gewaar bent tot er een keer een solide geel tot rood vlak onder de plekken verschijnt. Althans mijn ogen namen het niet echt waar voor dat gebeurde.
Dus je denkt eerst "vingerafdrukken oid op het scherm" en poetst wat, maar dat helpt dus niet.
Bij het opstarten van mijn PCtje (Het Ubuntu opstart scherm is egaal paars) zie je het echt heel erg, en nu dus ook op een gewoon witte pagina met tekst, daar zie je dan de centrum vlekken als donkere plekken terug.

PS.
Ik heb net bericht van de verkopende winkel gehad, ik moet de TV bij de winkel inleveren, die stuurt hem dan naar LG, daar word hij onderzocht, en waarschijnlijk het paneel vervangen, kosten onbekend (hoor her en der zo een 650,-). Bij navraag melde men mij dat het geheel 6 weken kan duren :X
De meeste échte OLED BF deals zijn al uitverkocht, die waren de gehele week al aan de gang. Alhoewel 1200-1300 voorr een 55'' LG CX alsnog een zeer goede deal is wat mij betreft. Lager dan 1200 zijn ze niet geweest. Momenteel is een BX voor 1050 het goedkoopste geloof ik.

• RoosW
Brutal1ty schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:14:
[...]

De meeste échte OLED BF deals zijn al uitverkocht, die waren de gehele week al aan de gang. Alhoewel 1200-1300 voorr een 55'' LG CX alsnog een zeer goede deal is wat mij betreft. Lager dan 1200 zijn ze niet geweest. Momenteel is een BX voor 1050 het goedkoopste geloof ik.
Waar is BF dan goed voor? Alles al weg voor het begint, waanzin..
Maar goed, ik ga met mijn betere helft in overleg over vervanging, ik zie niet veel in 600+ betalen voor een nieuw paneel met dezelfde ellende in het vooruitzicht over 3-4 jaar, dan liever een paar honder meer en een 2020 versie kopen die (hopelijk) een stuk langer meegaat.
Ik snap die 6 weken niet zo, toen bij onze LG LED TV een jaar of 9 geleden de voeding het begaf, kwam er een monteur langs, en verving het onderdeel direct (wel tegen betaling, TV was 3 1/2 jaar oud). We hebben die later moeiteloos verkocht om de OLED te kopen, voor hetzelfde bedrag als de reparatie :9 .
Juist bij die TV veel moeite met ontwaren wat er bij donkere scenes gebeurt, gesluip in het donker in het struikgewas was gewoon niet te zien, heel teleurstellend.
Dat doet mij toch naar OLED neigen, ondanks de slechte ervaring met onze eerste, vooral in de hoop dat 'men' het probleem in principe heeft opgelost.
Nu alleen nog bedenken wat te doen met het oude scherm, als we een nieuwe kopen..

• Brutal1ty
RoosW schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:26:
[...]

Waar is BF dan goed voor? Alles al weg voor het begint, waanzin..
Maar goed, ik ga met mijn betere helft in overleg over vervanging, ik zie niet veel in 600+ betalen voor een nieuw paneel met dezelfde ellende in het vooruitzicht over 3-4 jaar, dan liever een paar honder meer en een 2020 versie kopen die (hopelijk) een stuk langer meegaat.
Ik snap die 6 weken niet zo, toen bij onze LG LED TV een jaar of 9 geleden de voeding het begaf, kwam er een monteur langs, en verving het onderdeel direct (wel tegen betaling, TV was 3 1/2 jaar oud). We hebben die later moeiteloos verkocht om de OLED te kopen, voor hetzelfde bedrag als de reparatie :9 .
Juist bij die TV veel moeite met ontwaren wat er bij donkere scenes gebeurt, gesluip in het donker in het struikgewas was gewoon niet te zien, heel teleurstellend.
Dat doet mij toch naar OLED neigen, ondanks de slechte ervaring met onze eerste, vooral in de hoop dat 'men' het probleem in principe heeft opgelost.
Nu alleen nog bedenken wat te doen met het oude scherm, als we een nieuwe kopen..
Ja ze maken momenteel van Black Friday eigenlijk ''Black Week'' waarbij in de ''pre-black friday'' deals al heel veel uitverkocht raakt |:(

Eerlijk gezegd zou ik in jouw schoenen waarschijnlijk ook eerder een nieuw model halen zodat je niet alleen een nieuw paneel krijgt, maar het 'gehele' pakketje wordt vernieuwd inclusief de verbeterde algoritmes voor behoud van het paneel enzovoorts. Indien LG dat aanbiedt in plaats van een paneelvervanging kan dat natuurlijk ook leuk zijn... maar die zes weken vind ik ook lichtelijk overdreven :X

Indien je geniet van de OLED beeldervaring, zeker in contrastrijke scenes met zwartwaarden óf wanneer je graag savonds TV kijkt, films kijkt of gamed is er momenteel gewoon geen alternatief. Er zijn zéér goede full-array local dimming TVs, waaronder mijn Q90T (deze hebben hun eigen problemen echter), maar het is en blijft voor bovenstaand scenario alsnog geen OLED :P Indien je liever 'smiddags TV kijkt of een extréém felle HDR ervaring wilt dan kan een (high end!) 'QLED' LCD tv een goed alternatief zijn. Er zijn twee zeer duidelijke kampen in wie wat fijner vind.

Mijn droompaneel zou een OLED zijn, maar uiteraard zonder burn-in risico en een íets feller scherm bij heldere scenes _/-\o_ Maar dat zal nog wel een jaartje of 5 duren voor we zoiets tegen komen gok ik op z'n minst.

• dmantione
We zitten momenteel gewoon in een marktsituatie dat televisies in recordtempo de winkels uit vliegen en dan ga je als winkel niet je voorraad zwaar onder de prijs verkopen. Hadden de winkels flinke voorraden oude modellen gehad, dan was het anders geweest, maar deze deze week zet men de prijs net ietsje lager, om te voorkomen dat je bij de conculega gaat winkelen, maar anders gezien pakken verdienen ze gewoon wat er te verdienen valt. Voorraden zijn vaak al op, ze verkopen momenteel vooral nabestellingen die ergens in december geleverd worden (als dat al haalbaar is). Je kon het dit jaar heel goed zien aankomen en het speelt zich ook precies zo uit.

Ik verwacht dat de echte koopjes pas rond februari/maart gaan komen als de 2021-modellen komen en de 2020-modellen daardoor in prijs zakken.

• Vulcan750
RoosW schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:03:
[...]

PS.
Er is bij jou meer ingebrand dan enkel het npo logo. Ik vraag me af hoe hoog jij in de instellingen het oledlampje hebt staan. Ik heb zelf een 555E6V die net een paar maanden geleden is verhuisd naar de slaapkamer, maar 4 jaar lang dagelijks in de woonkamer 4 tot 6 uur gebruikt is. En nooit een extra pixelrefresh programma hoeven draaien. Helemaal schoon paneel , ik bedoel hiermee dat een nieuw paneel niet hoeft te betekenen dat "de ellende" dan opnieuw begint. Ik noemde het al eerder, stel de tv goed af. (zie voor een goede basis rtings.com)
Raar trouwens dat je de tv naar de winkel moet zeulen, LG's repairdienst komt normaal gesproken bij je langs. Ook buiten de garantieperiode. Succes ermee! :)

• dmantione
Wat mij bedenkingen doet hebben is dat "vele panel cleanings" uitgevoerd zijn: Je moet de pixel refresher met beleid gebruiken en ik denk dat je hem het beste kunt zien als noodzakelijk kwaad. De expliciete pixelrefresher stuurt grote stromen door de pixels om ze te proberen te reactiveren. Als de pixels van de behandeling beter, worden prima, maar het is wel de zwaarst mogelijke belasting van het scherm die er is en daarmee belastend voor de ouderdom van het paneel. Ik kan mij voorstellen dat als de pixelrefresher niet werkt je het nog eens probeert, maar het lijkt me beslist geen goed idee om de pixelrefresher heel vaak achter elkaar te draaien. Best kans dat het scherm daarmee juist gevoeliger voor nieuwe inbranders wordt.

Dit geldt niet voor het nachtelijk onderhoud, hierbij lijkt het scherm alleen de pixels door te meten hoe ze reageren.

[Voor 7% gewijzigd door dmantione op 27-11-2020 14:10]

• RoosW
dmantione schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:09:
Wat mij bedenkingen doet hebben is dat "vele panel cleanings" uitgevoerd zijn: Je moet de pixel refresher met beleid gebruiken en ik denk dat je hem het beste kunt zien als noodzakelijk kwaad. De expliciete pixelrefresher stuurt grote stromen door de pixels om ze te proberen te reactiveren. Als de pixels van de behandeling beter, worden prima, maar het is wel de zwaarst mogelijke belasting van het scherm die er is en daarmee belastend voor de ouderdom van het paneel. Ik kan mij voorstellen dat als de pixelrefresher niet werkt je het nog eens probeert, maar het lijkt me beslist geen goed idee om de pixelrefresher heel vaak achter elkaar te draaien. Best kans dat het scherm daarmee juist gevoeliger voor nieuwe inbranders wordt.

Dit geldt niet voor het nachtelijk onderhoud, hierbij lijkt het scherm alleen de pixels door te meten hoe ze reageren.
In de 4 jaar een stuk of 10x, wel bijna volledig in het laatste jaar, het is maar wat je veel noemt. Overigens staat er nergens dat je dat met beleid moet doen, of wat het überhaupt doet, geen waarschuwing niets, dus dat zou niet uit mogen maken, anders had een 'time out' na elk gebruik van x dagen wel ingebouwd gezeten lijkt mij, of minimaal een waarschuwing in het menu.
Je ziet de eerste vlekken, leest wat dat kan zijn, en gebruikt die optie, de volgende dag is het niet weg, dus nog een keer (bij afzetten 's avonds) en dat met tussenpozen van enige weken opnieuw geprobeerd.
Als dat inderdaad kwaad kan, mogen ze dat er wel eens bij vermelden :(

• Jan Dee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-03 16:16
Helaas op m'n LG OLED55B6V uit oktober 2016 ook het ingebrande logo van NPO plus. Wij hebben sinds een jaartje een abonnement en kijken veel programma's terug. Dit naar volle tevredenheid. Helaas is het oranje NPO logo op één of andere manier ingebrand. Je ziet het alleen in oranje of roodachtige schermen, dan is het een donkere vlek in de vorm van het NPO logo. Op blauw of wit is het niet te zien.
Ik heb ook een mail naar NPO gestuurd. Eens kijken wat ze er mee doen. Hoe erg is het om het logootje weg te laten of in transparant wit weer te geven. Daarmee wordt het kijkplezier voor OLED bezitters alleen maar vergroot en anderen hebben er geen nadeel van.

• Babyboom01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-08-2022
Tja, ook hier een slachtoffer van de LG B6. Na ruim 2 jaar burn-in. Retailer en LG deden hier niks mee. Hoewel LG bood aan om een bedrijf langs te laten komen voor ruim € 100,00. Als het dan geen 'gebruikersfout' was zou ik wellicht voor € 500 - € 600 het scherm kunnen laten vervangen, met daarbij het grote risico dat na 2 jaar de volgende burn-ins komen.

Ondanks ik LG heb afgezworen door het gebrek aan service, twijfelde ik toch nu ik op zoek ben naar een vervanger. Die LG CX heeft wel erg mooi beeld. Dus even contact opgenomen met LG of de nieuwe modellen niet inbranden met al die nieuwe technologie. De klantenservice gaf aan dat het inbranden zeker nog mogelijk is en je rekening moet houden hoe je tv kijkt. Daar zijn deze tv's mij net de duur voor.

Conclusie: geen OLED meer voor mij. Zeker niet bij LG gezien hun (gebrek aan) service.

Aanvulling:
Gebruik van de LG B6 overigens normaal en geen statisch materiaal. OLED lampje vanaf het begin lager gezet en helderheid ook omlaag, juist om burn-ins te voorkomen. Is dat ik research had gedaan, want LG of de retailers hadden mij dit niet verteld.

Nu is zelfs het YouTube logo ingebrand. Wij kijken heel erg weinig YouTube en als het opgestart wordt is dit logo slechts enkele seconden in beeld.

[Voor 19% gewijzigd door Babyboom01 op 15-12-2020 17:14]

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 12:47
Daarom ben ik zelf naar een LED aan het kijken. OLED is superieur aan beeld kwaliteit maar niet aan betrouwbaarheid. Klantenservice zegt dus zelf ( bovenstaande reactie ) hoe je tv kijkt. Moet niet gekker worden, toch?

OLED is een té groot risico voor het geld wat je ervoor betaald. Je zou helemaal niet over je kijkgedrag moeten nadenken met een televisie, ik niet in ieder geval. Als je een tv zoekt waar je 10 jaar mee vooruit wil zit je bij OLED aan het verkeerde adres.

Zwart waardes worden daarentegen ook beetje overtrokken. High end LED tv's geven vrijwel dezelfde diepe zwart waardes als Oled.

• Maarten099
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-12-2022
Ik heb onlangs de Philps 55OLED935 gekocht en irriteerde mij al vrij snel aan de verkleuring rond sommige logo's.

Philips heeft een logo detectie systeem geïmplementeerd. Dat analyseert het scherm in een heel fijn grid (32400 zones) en ontdekt zo welke delen van het beeld statisch zijn (logo’s, game interfaces). De intensiteit van die statische beelddelen wordt dan verminderd om inbranden te voorkomen. Maar wat ze niet vertellen is dat er ook een verkleuring optreedt om dat logo. Vooral goed zichtbaar op lichte achtergrond en bij bewegende beelden op lichte achtergrond. Bij het NOS logo linksboven zie je het goed, bij het rechter logo zie je het totaal niet. Bij het Ziggo logo rechtsboven weer wel.
Waarom maken ze die stomme logo's niet allemaal transparant?

Het detectie system staat overigens standaard ingesteld op HOOG waardoor je dus die verkleuring ziet bij logo's. Ik heb hem op NORMAAL gezet en is nu stukken minder en niet storend meer. Helemaal uitzetten is ook een optie maar dat lijkt me dan geen goede keuze.

Zie ook topic Philips 55OLED935 | vlekken/waas bij zender logo's

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online

[Afbeelding]

Gebruik je de oled als computer scherm? Zo ja, dat kan je beter sowieso niet doen. Zowel Plasma als Oled kunnen beiden slecht tegen stilstaand beeld en die vlekkken is zo wat het op de foto lijkt echt van stlstaand beeld. Die logo’s overgens van NPO zijn trouwens altijd al berucht geweest bij inbranden bij Plasma tv’s al. Ze hadden een tijd lang een doorzichtig bijna logo die was veel beter. Maar dat hebben ze toen weer aangepast..

Door de felle kleuren en het contrast daartussen is het er 1 waar je mee moet uitkijken

Door de eigenschappen van een OLED zal je toch uit moeten kijken met stilstaand beeld.

[Voor 4% gewijzigd door freaky35 op 16-12-2020 19:10]

• fschuit
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-03 17:02
Hier ook een slachtoffer van het ingebrande logo en het rondje van de NPO Start Plus app. Dat op een LG OLED55E7N van 2 jaar en 9 maanden oud, vreselijk om te zien, gezichten worden in het midden grijs op de plaats van het rondje.

Natuurlijk buiten de garantieperiode van 2 jaar en LG is vreselijk slecht in dit soort zaken, de restwaarde was belachelijk laag. 7840 kijkuren gehad. LG mag zich schamen, echt machtig mooie schermen om te zien, maar wat slecht dat dit kan gebeuren.

Zojuist ook een mail gestuurd naar NPO om probleem van het ogo en het rondje in het midden aan te kaarten. Ik hoop dat ze er echt iets aan gaan doen.

• belmonde
Ik denk nu een oplossing gevonden te hebben voor de terugkijken van npo programma's. Ik doe dit op de tv via de ziggogo app.. Daar heb je niet die oranje Banjer !

Je hebt ook canal plus app..

• brutusl
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:32
RoosW schreef op donderdag 26 november 2020 @ 16:54:
@paltenburg NPO Reactie:

[...]

Ofwel, we doen niets..
Is exact hetzelfde antwoord wat ik in februari van Npo heb ontvangen op mijn vraag of het logo niet wat minder fel zou kunnen op Npo start

• Franzel
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-03 15:58
Dan ook maar even mijn ervaring hier posten.
Ik heb in Oktober 2017 mijn OLED55E7N aangeschaft en kan niet anders zeggen dat ik destijds en eigenlijk nu nog bijzonder tevreden was met deze aanschaf. Overigens had mijn Samsung uit het bovenste segment die ik slechts 4.5 mocht gebruiken, ook een perfect plaatje toonde, ondanks het feit dat dit geen OLED was. Maar dit terzijde.
Op enig moment bemerkte mijn vrouw een onderdeel van de skin van mijn Enigma ontvanger wat bij sommige kleuren irritant aanwezig bleef. Dit, terwijl dat plaatje an sich per dag nauwelijks 1-2 min. zichtbaar is bij gewoon gebruik. Vervolgens heb ik zelf enkele testschermen (kleurenvlakken) gemaakt om het ingebrande plaatje beter weer te kunnen geven. Afhankelijk van de kleur was dit in meer of mindere mate zichtbaar. Aangezien de TV nog in de garantie zat, toestel was pas 18 maanden jong, heb ik dit probleem bij LG gemeld. Het eerste wat men daar deed is de consument afschrikken met hun eerste respons in de trant van ‘indien het uw fout is, dan moet u de voorrijkosten voldoen’. In mijn optiek een misplaatste reactie. Ik was, mede gezien mijn technische achtergrond, ervan overtuigd dat het scherm ingebrand was en de afspraak werd gemaakt. In de tussentijd, je gaat met andere ogen kritisch naar het scherm kijken vielen ons meerdere plekken op w.o. het logo van RTL 4 waar hier nota bene niet heel vaak naar wordt gekeken. Ik heb destijds ook nog RTL benaderd die vervolgens aangaven dat zij omwille van die reden het logo transparant gemaakt hadden. Dat bleek uiteindelijk deels waar. De monteur had eigen hard- en software om mee te testen en toverde nog veel meer ingebrande plaatsen. Geen verdere discussie en het scherm werd vervangen na slechts 7200 uur. Hij zelf vond dat het nog wel meeviel, immers had hij al veel meer schermen met nóg ergere verschijnselen vervangen. Hij reed feitelijk gewoon rond met een bus vol OLED schermen.
A.g.v. mijn constatering heb ik destijds bij LG gevraagd om twee jaar garantie op het vervangende scherm. Immers, volgens hen zou het opgelost zijn omdat de pixelrefresher tweemaal vaker geactiveerd werd na de vervanging. Dit werd niet gehonoreerd door LG.
Inmiddels zijn wij ongeveer 19 maanden verder en, wat denk je, jawel hoor ik had voorzienende gaven. Opnieuw was het eerste wat mijn vrouw zag een klein vierkantje. Nota bene van een layout die ik slechts incidenteel gebruik. Gelijk weer de gekleurde testschermen geactiveerd en daar werd snel duidelijk dat het probleem op het vervangende scherm opnieuw speelde. Niet alleen het vierkantje maar ook ingebrande logo’s van NPO en nog meer ondefinieerbare vlekken. Vervolgens LG maar weer gemaild. Wat een ellende om ‘even’ online een probleem te melden. Na 2 weken nog geen reactie. En ja hoor, na 3 weken een onbenullige veelal technisch gerelateerde reactie waardoor beelden konden vertragen en met een lagere intensiteit weergegeven konden worden bla bla bla. Maar geen inhoudelijke reactie op mijn melding. Na een paar dagen kreeg ik, nadat ik uiteraard mijn beklag gedaan had, ‘uit het niets’ een reactie dat het vervelend was dat ik ontevreden was met de dienst van CErepair en hun prijsopgave. Ik had nog niets met CERepair gedaan waardoor de accuratesse binnen LG ook twijfelachtig bleek. Voorlopig ben ik maar gestopt met deze zinloze correspondentie en heb ik de verkoper maar benaderd. Deze is inmiddels begonnen om dit bij LG aan te kaarten.
Inmiddels weet ik dat deze schermen niet meer vervangen kunnen worden. Ik ben dus erg benieuwd hoe mijn probleem opgelost gaat worden. Immers een consument mag verwachten dat hij probleemloos een X aantal jaren probleemloos mag genieten van een product in deze prijsklasse. Destijds een goingprijs van € 2695.-

Ik vreesde destijds al dat LG een fors probleem zou krijgen als de consument lucht zou krijgen van de problemen met de OLED schermen. Naar het schijnt zouden de schermen vanaf 2018 dit probleem niet hebben. Ik wacht af maar wordt opnieuw niet heel vrolijk van LG.

• RoosW
Franzel schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:47:
Naar het schijnt zouden de schermen vanaf 2018 dit probleem niet hebben. Ik wacht af maar wordt opnieuw niet heel vrolijk van LG.
Tot ik daar een schriftelijke bevestiging met een garantie van 3+ jaar op krijg geloof ik het verder wel, leuke bewering, maar of het daadwerkelijk zo is, daar kunnen we dus enkel naar gissen.

Ondanks de superieure beeldkwaliteit van Oled ben ik er met 80% zekerheid (op dit moment) van overtuigd dat als we onze vlekkenkoning gaan vervangen, het GEEN Oled word.

• Franzel
Dat laatste moet ik ook nog zien of die bewering juist is. Voorlopig blijft het nog even afwachten wat er voor oplossing uit de hoge hoed getoverd wordt.

• epo
  • Registratie: November 2000
rutgergron schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:13:
Daarom ben ik zelf naar een LED aan het kijken. OLED is superieur aan beeld kwaliteit maar niet aan betrouwbaarheid. Klantenservice zegt dus zelf ( bovenstaande reactie ) hoe je tv kijkt. Moet niet gekker worden, toch?

OLED is een té groot risico voor het geld wat je ervoor betaald. Je zou helemaal niet over je kijkgedrag moeten nadenken met een televisie, ik niet in ieder geval. Als je een tv zoekt waar je 10 jaar mee vooruit wil zit je bij OLED aan het verkeerde adres.

Zwart waardes worden daarentegen ook beetje overtrokken. High end LED tv's geven vrijwel dezelfde diepe zwart waardes als Oled.
Nee dat is onzin, kan alleen maar inbranden als je altijd statisch op een zender blijft kijken met een logo.
Een B6 en eerder was daar wat vatbaarder voor dan de nieuwere modellen.

Daarnaast LED de inkijkhoek is lachwekkend slecht en zwart is grijs. Maar als je statische rommel kijkt dan ben je beter af met LED als je jarenlang met je TV wilt doen. Daarnaast als je toch alleen die TV kijkers met logo's kijk je dus niet hoger dan 1080i, kan je net zo goed een goedkoop ding kopen.

Ik heb een C7 (bijna vier jaar) en geen last van inbranden. Ik kijk dan ook zelden naar een TV zender met logo's. Hoezo een duur ding? 1300 euro's destijds..

[Voor 5% gewijzigd door epo op 04-02-2021 18:03]

• Franzel
@epo
Die openingshoek + het echte zwart zou voor mij één van de redenen zijn om tóch opnieuw voor een OLED te kiezen. De aansturing van het panel kan mogelijk van invloed zijn om minder gevoelig te zijn voor inbranden. Hier kijken wij meestal naar de 3 NPO zenders, Eén en Canvas incidenteel BBC 1-2 maar de meesten van hen hebben een al dan niet irritant logo in beeld. Het blijft lastig om de juiste keuze te maken.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
epo schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:00:
[...]

Nee dat is onzin, kan alleen maar inbranden als je altijd statisch op een zender blijft kijken met een logo.
Een B6 en eerder was daar wat vatbaarder voor dan de nieuwere modellen.

Daarnaast LED de inkijkhoek is lachwekkend slecht en zwart is grijs. Maar als je statische rommel kijkt dan ben je beter af met LED als je jarenlang met je TV wilt doen. Daarnaast als je toch alleen die TV kijkers met logo's kijk je dus niet hoger dan 1080i, kan je net zo goed een goedkoop ding kopen.

Ik heb een C7 (bijna vier jaar) en geen last van inbranden. Ik kijk dan ook zelden naar een TV zender met logo's. Hoezo een duur ding? 1300 euro's destijds..
Wat een arrogante post zeg.
Dus wat je bedoelt dat als je gewoon tv kijkt zoals de meesten, je geen Oled moet kopen?

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-03 12:20
Zoals ik het lees gebruiken er dus veel mensen de tv ook voor veel dingen die statisch beeld hebben. Pc monitor of media gebruik zoals spotify etc. Dat zou in mijn optiek ook gewoon moeten kunnen maar helaas is oled gevoelig voor statisch helder beeld.

Ik heb zelf de oled cx series en het beeld is fenomenaal dus zou niet anders willen. Echter, het idee van inbranden maken oleds wel minder fijn. Ik heb alle ondertiteling van alle streamingsdiensten aangepast naar transparant of grijs. Is niet storend maar wel vervelend dat je bij een oled constant rekening aan het houden bent. Als jij 6 uur per dag fifa wil spelen moet je dat kunnen. Los van of dat wel gezond is :). De stress voor inbranden en het continu bezig zijn met oh ik moet even wat anders kijken want anders... is wel vervelend.

Nogmaals ik zou niet anders willen dan Oled het is geweldig beeld en ik geniet er dagelijks van maar ik kijk 2 x per week voetbal en verder nooit tv maar meer films/series.

Mijn advies als je nu een nieuwe tv wil is kijken hoe je tv kijkt en of je gedrag wel oled friendly is en anders gewoon lekker wachten op miniled/microled. Mijn volgende tv zal om dat gezeik om inbranden niet meer te hebben zeker zoiets zijn maar alsnog geen spijt van mijn aankoop nu.

• Franzel
Gezien mijn persoonlijke gedrag m.b.t. TV kijken kan ik het voorgaande absoluut niet bevestigen. Hier wordt primair gewoon TV gekeken met een luxe Enigma ontvanger waarbij ik zowel satelliet als basis kabel zenders kan kijken. Daarnaast wordt geregeld naar Netflix gekeken. Hoe het dan überhaupt mogelijk is dat een plaatje van één knop wat slechts zéér beperkt in beeld komt tóch als eerste ingebrand is mij een compleet raadsel. Dit plaatje komt enkel in beeld bij bepaalde menu’s en zijn doorgaans maar enkele seconden zichtbaar. Verder wordt er hier nooit statische beelden bekeken behoudens een enkele keer wat foto’s die per foto 10 seconden zichtbaar blijven.

En tóch is mijn 2e OLED scherm opnieuw na zo’n 18-19 maanden ingebrand en is het opnieuw die knop die ons als eerste opviel. Bizar en zeer slecht voor OLED lijkt mij. Of dat opgelost is met betere / alternatieve aansturing van de OLED schermen? Ik hoop het wel.

• SYQ
  • Niet online
Salvatore.NL schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:38:
Ik heb de LG Oled65E7V, maar niks ingebrand. Hij schakelt ook vrij snel naar de screensaver met vuurwerk.

Lees je post nu pas maar ik heb zelfde model thuis staan incl burn in.

• Franzel
@SYQ

Om misverstanden uit te sluiten heb ik mijn model vergeleken met het 65” model. Daar zit, behoudens qua grootte, wijzig echt verschil in. En blijkens jouw reactie heb jij dezelfde verschijnselen van inbranden. Is dit eerder nooit opgevallen of zit dit er al lang in en heb jij geen actie ondernomen gezien de (te verwachten) hoge kosten van het vervangen van het scherm? Ter info. Inmiddels weet ik dat deze schermen, althans de 55” versie, niet meer leverbaar zijn. En dan ontstaat er juridisch een ‘interessante’ situatie. Maar daar is dit forum niet voor.

• dmantione
Ik heb het al eerder geschreven: Je moet niet denken in modellen met een probleem en modellen waar het opgelost is, maar het zien als een geleidelijk proces waar de schermen steeds minder gevoelig zijn geworden voor inbranden. Er zijn veel meer inbrandincidenten met de B6 dan met de E7, maar dat betekent niet dat de E7 immuun is voor inbranden. Ook de nieuwste modellen kunnen nog steeds inbranden, al worden incidenten zo ondertussen zeldzaam.

Of je te maken krijgt met inbranden hangt naar mijn mening vooral af van hoe zwaar je het scherm belast. Het is helaas niet zo simpel als "zet het OLED-lampje 10 punten lager", want als de één voortdurend sciencefiction kijkt het zwarte achtergronden en de ander voortdurend scenes met felle HDR-effecten bekijkt dan wordt het scherm in het laatste geval natuurlijk veel zwaarder belast. Ik neig er wel naartoe dat de theorie dat ze ongelijk uit de fabriek komen verworpen moet worden en het volledig het gevolg lijkt van je eigen gedrag, maar veel van je gedrag is onbewust dus je kunt er ook niet zoveel aan doen.

• SYQ
  • Niet online
Franzel schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:15:
@SYQ

Om misverstanden uit te sluiten heb ik mijn model vergeleken met het 65” model. Daar zit, behoudens qua grootte, wijzig echt verschil in. En blijkens jouw reactie heb jij dezelfde verschijnselen van inbranden. Is dit eerder nooit opgevallen of zit dit er al lang in en heb jij geen actie ondernomen gezien de (te verwachten) hoge kosten van het vervangen van het scherm? Ter info. Inmiddels weet ik dat deze schermen, althans de 55” versie, niet meer leverbaar zijn. En dan ontstaat er juridisch een ‘interessante’ situatie. Maar daar is dit forum niet voor.
Ja hoor Veronica kids xd ofzo is duidelijk te zien bij lichte achtergrond (blauw/geel). Ik heb geen actie ondernomen, wel contact gehad met LG maar die kwamen gelijk met reparatie en geen garantie. En of ik foto's wilde appen via Whatsapp

Ik neem m'n verlies en blijf volgende x weg bij OLED. Zoals velen aangekaart, tv is om er naar te kijken en je niet zorgen te moeten maken over nutteloze logos :)

• Franzel
Afhankelijk van uitkomst van de lopende mediation komt er hier vermoedelijk daarna ook geen LG (OLED) meer in tenzij het niet inbranden gegarandeerd wordt. En dat zal niemand doen. Dus zal het bye bye zwaai zwaai LG worden. Maar, zoals gezegd, het mediationproces loopt nog.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 18:48
dmantione schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:15:
Ik heb het al eerder geschreven: Je moet niet denken in modellen met een probleem en modellen waar het opgelost is, maar het zien als een geleidelijk proces waar de schermen steeds minder gevoelig zijn geworden voor inbranden. Er zijn veel meer inbrandincidenten met de B6 dan met de E7, maar dat betekent niet dat de E7 immuun is voor inbranden. Ook de nieuwste modellen kunnen nog steeds inbranden, al worden incidenten zo ondertussen zeldzaam.

Of je te maken krijgt met inbranden hangt naar mijn mening vooral af van hoe zwaar je het scherm belast. Het is helaas niet zo simpel als "zet het OLED-lampje 10 punten lager", want als de één voortdurend sciencefiction kijkt het zwarte achtergronden en de ander voortdurend scenes met felle HDR-effecten bekijkt dan wordt het scherm in het laatste geval natuurlijk veel zwaarder belast. Ik neig er wel naartoe dat de theorie dat ze ongelijk uit de fabriek komen verworpen moet worden en het volledig het gevolg lijkt van je eigen gedrag, maar veel van je gedrag is onbewust dus je kunt er ook niet zoveel aan doen.
Op de nieuwe OLED schermen wordt er een hoop gedaan om inbranden te voorkomen.
Zo worden op mijn Sony A89 de zender logo’s na een paar minuten vervaagd.
Verder gebruiken ze o.a op dit model de volgende technieken;
Panel refresh (Schermvernieuwing) De functie wordt automatisch uitgevoerd om de uniformiteit van het tv-scherm aan te passen nadat dit langere tijd heeft aangestaan.
Panel calibration (Schermkalibratie) Hiermee optimaliseert het scherm of verbetert het beeld in donkere scènes.
Pixel shift (Pixelverschuiving) Hierbij verschuift het beeld op het tv-scherm na een bepaalde tijd. Deze functie wordt automatisch uitgevoerd wanneer u deze functie instelt op On (Aan).
Screen saver (Schermbeveiliging) Deze functie wordt geactiveerd wanneer er gedurende langere tijd geen bewerkingen worden uitgevoerd.
Functie om de helderheid van het scherm aan te passen Deze functie vermindert geleidelijk de helderheid van het scherm om het te beschermen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• dmantione
Dat zijn functies in de firmware die je noemt en die doen beslist veel, maar er is ook aan de panelen zelf gewerkt. Als je het scherm onder een loep legt zie je dat de pixels in de loop der tijd van vorm veranderd zijn, ondanks dat de specificaties van de panelen redelijk hetzelfde zijn gebleven. Dat heeft te maken met de perfectionering van de techniek, waaronder het verhogen van de levensduur.

• Franzel
@HereIsTom
@dmantione

Ik geloof onmiddellijk dat er er binnen de huidige firmwares bij de diverse fabrikanten alles in het werk gesteld wordt om het debacle van verschillende LG modellen niet meer te laten gebeuren. Dat lost het probleem van de gebruikers die hier binnen 3-5 jaar mee geconfronteerd zijn helaas niet op. Het verschil in aansturing tussen Sony en LG lijkt in het voordeel van Sony uit te vallen. Identieke of vrijwel identieke panelen maar ik heb weinig info gevonden met identieke verschijnselen m.b.t ingebrande Sony OLED panelen. Rtings.com meldt uiteraard wel het e.e.a. maar nuanceert dit door aan te geven dat dit bij normaal gebruik niet zal gebeuren. En laat ik mijn TV nu ‘normaal’ gebruiken zonder lang stilstaande beelden etc.

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-03 16:08
Hoe is dit met nieuwere OLEDs van LG? Ik kijk veel NPO Start op mijn C9. Moet ik mij zorgen maken? Iemand die hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dmantione
Bij de C6 zijn vrij veel meldingen van inbranden, bij de C7 neemt dat sterk af, vanaf de C8 worden zeer weinig incidenten gemeld. Zoals eerder in dit draadje vermeld: Niet denken in modellen met een probleem en zonder een probleem, maar denken in een ontwikkeling waarbij ieder model steeds beter bestand is tegen inbranden. Ook een C9 kan dus nog steeds inbranden, maar je kunt ondertussen stellen dat je behoorlijk je best moet doen om dat voor elkaar te krijgen. Ofwel, je kunt rustig gaan slapen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dolopfriet
  • Laatst online: 14-03 14:43
Waarom doet de NPO niks aan die felle logo's in beeld?
Het heeft toch totaal geen functie? Met het zappen zie je de zendernaam al automatisch in beeld en als je het niet meer weet druk je even op de info knop.

Ik snap de toegevoegde waarde niet van die logo's permanent in beeld.
Videoland doet het wat dat betreft erg netjes met de RTL programma's. Ook nergens een logo in het beeld.

Maar bij NPO plus of NL ziet schreeuwen de NPO logo's ook daar permanent om aandacht. Onbegrijpelijk gewoon.

• dmantione
Zenderlogo's maken de discussie met contentboeren makkelijker, omdat je dan geen perfecte opname kunt maken en bovendien zorgt het voor automatische bronvermelding als andere zenders beeld van je overnemen.

• HereIsTom
dolopfriet schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:34:
Waarom doet de NPO niks aan die felle logo's in beeld?
Het heeft toch totaal geen functie? Met het zappen zie je de zendernaam al automatisch in beeld en als je het niet meer weet druk je even op de info knop.

Ik snap de toegevoegde waarde niet van die logo's permanent in beeld.
Videoland doet het wat dat betreft erg netjes met de RTL programma's. Ook nergens een logo in het beeld.

Maar bij NPO plus of NL ziet schreeuwen de NPO logo's ook daar permanent om aandacht. Onbegrijpelijk gewoon.
Tja hier klagen helpt denk ik niet veel, dan moet je bij de NPO zijn.
Op onze Sony A89 worden de logo’s automatisch gedimd door de TV, daardoor minder kans op inbranden en ook geen last van felle logo’s in beeld.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dolopfriet
Ja, maar dan nog kunnen de logo's een stuk kleiner en veel transparanter?
En waarom in twee hoeken een logo's bij de NPO? Dat slaat toch helemaal nergens op.
Een klein transparant logo in 1 hoek is meer dan genoeg!

Vaak nog ondertitels erbij en het beeld is al bijna propvol ....

• HereIsTom
@dolopfriet Helemaal met je eens, maar ik kan daar weinig aan veranderen, de NPO wel.
En als je beeld vol is met ondertitels moet je misschien een groter scherm kopen, wij hebben een 55’.
Overigens zijn de logo’s van RTL en SBS standaard ook best fel en groot.

[Voor 16% gewijzigd door HereIsTom op 06-03-2021 11:59]

• dolopfriet
RTL 4 is mooi transparant en op RTL XL en Videoland zelfs zonder logos als je terug of vooruit kijkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoosW
HereIsTom schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:58:
@dolopfriet Helemaal met je eens, maar ik kan daar weinig aan veranderen, de NPO wel.
En als je beeld vol is met ondertitels moet je misschien een groter scherm kopen, wij hebben een 55’.
Overigens zijn de logo’s van RTL en SBS standaard ook best fel en groot.
Er zijn al diverse forum leden die contact met de NPO hebben gezocht hierover, en de reactie is telkens dezelfde, het kan ze niet schelen, en ze gaan niets veranderen.
Ik vraag mij af of ze nog steeds zo denken als ze een rechtszaak asn de broek zouden krijgen voor de gedane schade, vooral omdat er duidelijke onwil is zelfs maar aan een simpele oplossing mee te werken om toekomstige ellende te voorkomen.

• dolopfriet
Ik neem aan dat de NPO uitlegt waarom ze er niets aan willen veranderen?

• HereIsTom
@RoosW Ja de omroepen hebben de macht, maar misschien als iedereen bij ze gaat klagen dat er dan iemand wakker wordt daar.
Van een paar klagers liggen ze natuurlijk niet wakker en dit topic zullen ze ook wel niet lezen.

• van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-03 19:58
Ik heb zelf dit jaar al 5 jaar (gekocht) de LG 55EG910V 55 inch Full-HD OLED-televisie in huis, model uit 2015. Ik gebruik deze OLED televisie erg intensief van TV kijken tot Netflix, YouTube en NPO Start en kijk en RTLXL en heb tot vandaag geen last van inbranden of dat logo's zichtbaar blijven op het scherm. Vervelend voor jou om dit te lezen. Misschien kan je de televisie resetten of de fabrikant opbellen, of waar je hem gekocht hebt met deze probleem

[Voor 12% gewijzigd door van der Berg op 06-03-2021 13:39]

Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - MSI Ventus OC RTX 2080 - Samsung 980 Pro 1TB - M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Watch 5 Pro - S22 Ultra 512GB - Tab S5e 128/6GB - Buds 2 Pro

Acties:
  • +1Henk 'm!

• belmonde
dolopfriet schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:34:

Wat betreft die oranje knop bij npogemist.. Als je terugkijkt via de app van ziggogo of canal+ zit die klote oranje spot er niet op..
Dat is voor dat probleem een goede oplossing als je die apps gebruikt..

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-03 15:18
Ben zelf nog slachtoffer met een plasma uit 2012 van het rode NPO1 logo dat ze te laat uitgezet hebben, de VARA is ook hardnekkig met hun felle witte letters en drie fel rode streepjes net als de Nos met hun rode o.

De internationale broadcast union had al ver van tevoren richtlijnen die dit alles konden voorkomen, de Nederlandse omroep vond dat ze het zelf beter weten.

• WokeBroke
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:14
Heeft iedereen hier contact opgenomen met NPO? Of heeft er ook iemand contact opgenomen met de NPO ombudsman? https://ombudsman.npo.nl/ ik ben wel benieuwd naar hun reactie, of gaan ze alleen over de inhoud van de zender?

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:32
Wat doet iedereen hier met hun OLED tv's, 8 uur lang op hetzelfde kanaal met hetzelfde logo laten staan oid? Totaal geen last van namelijk met mijn 2018 model van LG.

Wordt de tv na het kijken op standby gezet of wordt de tv direct uitgeschakeld met bijv een stekkerdoos ?

[Voor 31% gewijzigd door Nopheros op 06-03-2021 20:08]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vinom
  • Laatst online: 12:21
WokeBroke schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 15:30:
Heeft iedereen hier contact opgenomen met NPO? Of heeft er ook iemand contact opgenomen met de NPO ombudsman? https://ombudsman.npo.nl/ ik ben wel benieuwd naar hun reactie, of gaan ze alleen over de inhoud van de zender?
Ik heb ze gemaild. Ze zouden het doorgeven.

• Kev!n
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-02 20:51
Ik heb een Philips 9002 oled en heb ook het verdomde NPO logo in me beeld zitten. Heeft klagen zin? Blijkbaar als ik dit topic lees een probleem dat NPO creëert en in 2014 al wist.

Philips doet er niks aan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erdinger
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-01 08:46
Ik heb hier nog maar eens een berichtje aan gewaagd richting de serviceafdeling van de NPO.

De trend is inmiddels toch overduidelijk een overgang naar semi-transparante grijze logo's. Dit is te zien bij o.a. RTL7. Een mooie ontwikkeling, en daar mag de NPO toch ook wel aan gaan geloven...

Blijft dit onder de aandacht brengen, des te meer kans we hebben op verbeteringen(!)

How low-code can you go?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• belmonde
Erdinger schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:29:
Ik heb hier nog maar eens een berichtje aan gewaagd richting de serviceafdeling van de NPO.

De trend is inmiddels toch overduidelijk een overgang naar semi-transparante grijze logo's. Dit is te zien bij o.a. RTL7. Een mooie ontwikkeling, en daar mag de NPO toch ook wel aan gaan geloven...

Blijft dit onder de aandacht brengen, des te meer kans we hebben op verbeteringen(!)
Niet nodig. Kijk via apps van je provider.. ziggogo app of kpn,. etc, etc.. Laat de kijkcijfers van npo-start maar omlaag gaan..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gelskamp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-10-2021
Is het niet mogelijk dat Google, of iemand anders een Android tv programmaatje maakt die di logo’s uit het beeld filteren?
Bij mijn Philips oled tv begint dat npo logo ook al flink in te branden. Heb ook al geklaagd, maar ze doen er niets aan… Erg jammer deze onverschillige houding!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:34
Kev!n schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:01:
Ik heb een Philips 9002 oled en heb ook het verdomde NPO logo in me beeld zitten. Heeft klagen zin? Blijkbaar als ik dit topic lees een probleem dat NPO creëert en in 2014 al wist.

Philips doet er niks aan.
Nogmaals. Dit is al bekend sinds er plasma tv's zijn. Veel langer dus, zeker sinds 2005 ofzo. Het is gewoon onwil.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Maar maar dat probleem bestaat niet als ik hier het grote Oled topic volg.
Dit is precies de reden dat ik er voorlopig niet aan begin en vooral niet voor wat Oled kost :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HereIsTom
gelskamp schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 16:22:
Is het niet mogelijk dat Google, of iemand anders een Android tv programmaatje maakt die di logo’s uit het beeld filteren?
Bij mijn Philips oled tv begint dat npo logo ook al flink in te branden. Heb ook al geklaagd, maar ze doen er niets aan… Erg jammer deze onverschillige houding!
Sony doet dit al met de logo’s, deze worden transparant.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 09:39

Croga

The Unreasonable Man

HereIsTom schreef op zondag 30 mei 2021 @ 22:11:
Zelfde met LG. Logo's worden gedimd en regelmatig een aantal pixels verschoven. Bij ons dan ook helemaal geen last van inbranden, op welke manier dan ook.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• belmonde
HereIsTom schreef op zondag 30 mei 2021 @ 22:11:
[...]

Echt transparant of gedimd.. Philips 953 dimt de logo's.. En ik zag op youtube van Vincent theo.. die liet zien dat de nieuwe sony Oled A90j het hele beeld full screen heel laag dimt na zoveel minuten vanwege een logo bij sportwedstrijd !!
De sony A90J begon met een helderder beeld dan de LG G1.. Maar na zoveel minuten zit je bij die sony naar een dim beeld te kijken !!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HereIsTom
belmonde schreef op zondag 30 mei 2021 @ 23:48:
[...]

Echt transparant of gedimd.. Philips 953 dimt de logo's.. En ik zag op youtube van Vincent theo.. die liet zien dat de nieuwe sony Oled A90j het hele beeld full screen heel laag dimt na zoveel minuten vanwege een logo bij sportwedstrijd !!
De sony A90J begon met een helderder beeld dan de LG G1.. Maar na zoveel minuten zit je bij die sony naar een dim beeld te kijken !!
Ik heb de Sony A8 serie en die die dimt zeker niet het hele beeld, alleen het logo.

Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Houd het ontopic. Dus geen OLED versus LED-discussies.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee