Vraag

• Maarten099
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-12-2022
Mijn vraag:

Sinds 2 weken heb ik de Philips 55OLED935 en ben redelijk tevreden over beeld en geluid. Redelijk omdat ik me enorm stoor aan de vlekken/waas rondom de zender logo's. Alsof er constant vlekken op je beeld zitten. Ik weet dat deze TV iets doet met logo's die permanent in beeld zijn, het z.g. logo detectie systeem. Dat analyseert in een heel fijn grid (32400 zones) en ontdekt zo welke delen van het beeld statisch zijn (logo's). De intensiteit van de logo's wordt dan verminderd om inbranden te voorkomen.
Vraag me af of andere gebruikers hier ook last van hebben.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Laatste software update bij installatie zit er op.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb al wat andere beeld instellingen gebruikt en van alles geprobeerd, maar ik krijg het er niet uit.

Alle reacties

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:07

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Heb je al via de settings de logo dimming veranderd en getest of dat het idd is en/of het dan minder storend is?

(Als het idd de logo dimming is, moet je dat wel kunnen zien, raar dat je net die optie niet gevonden hebt blijkbaar?)

[Voor 35% gewijzigd door YakuzA op 13-12-2020 17:04]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Maarten099
Ga ik eens proberen. bedankt.
Hierbij nog wat voorbeelden.

• Maarten099
YakuzA schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:03:
Heb je al via de settings de logo dimming veranderd en getest of dat het idd is en/of het dan minder storend is?

(Als het idd de logo dimming is, moet je dat wel kunnen zien, raar dat je net die optie niet gevonden hebt blijkbaar?)
Helaas geen optie in het menu om deze logo dimming aan te passen. Heb ook in de manual gezocht maar niets over logo dimming.

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-06 15:28
Maarten099 schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:15:
[...]

Helaas geen optie in het menu om deze logo dimming aan te passen. Heb ook in de manual gezocht maar niets over logo dimming.
Mijn 48OLED935 heeft een optie met de naam "Geavanceerde bescherming van lokale beelden". Deze zit onder "Algemene instellingen" => "Geavanceerd " => "OLED-scherminstellingen".

Deze kan op "Uit", "Normaal" of "Hoog". Ik heb hem zelf op "Normaal" staan. Volgens mij worden logo's dan nog wel gedimd, maar ik zie niet zulke erge vlekken als jij.

• Maarten099
Mr Magic schreef op maandag 14 december 2020 @ 00:22:
[...]

Mijn 48OLED935 heeft een optie met de naam "Geavanceerde bescherming van lokale beelden". Deze zit onder "Algemene instellingen" => "Geavanceerd " => "OLED-scherminstellingen".

Deze kan op "Uit", "Normaal" of "Hoog". Ik heb hem zelf op "Normaal" staan. Volgens mij worden logo's dan nog wel gedimd, maar ik zie niet zulke erge vlekken als jij.
Bedankt voor de tip, instelling gevonden, stond bij mij standaard op HOOG. Heb hem aangepast en zal vanavond eens kijken of het nu minder is. Ik zal je een update geven later.

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:50

m0nk

16-09-2003 15.15

Ik zal eens kijken ook voor je vanavond. Ik heb zelf een 65OLED935. Het is mij tot nu toe niet opgevallen iig.

[Voor 24% gewijzigd door m0nk op 14-12-2020 09:50]

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30

• Maarten099
Vanmiddag heb ik nog even gekeken en met de instelling op "Normaal" is het inderdaad weg voor zover ik het nu kan zien. Helemaal uit zetten lijkt me geen goed idee voor de OLEDS maar voor nu ben ik gerustgesteld. Heb een scherp oog en dergelijke afwijkingen in beeld vallen me direct op.
Nogmaals bedankt voor de tip.

Off topic, wat zijn jullie beeldinstellingen? De standaard ECO is niet echt geweldig. Heb al veel beeld tuning van andere modellen voorbij zien komen op youtube maar van deze OLED935 nog geen gevonden. Is natuurlijk persoonlijk maar toch altijd de moeite waard om eens een andere instelling te proberen.

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-06 15:28
Heb vanavond naar "Hunted" gekeken met de instelling op "Normaal" en er was nog steeds wel een donkere vlek zichtbaar rond het "AVRO/TROS" logo. Maar alleen zichtbaar bij een egale, lichte achtergrond, dus voor mij niet heel hinderlijk.

V.w.b. de instellingen, deze zijn inderdaad heel persoonlijk maar ik gebruik deze:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
SDR:    Stijl: ISF Dag
        Kleur: 51
        OLED Contrast: 70
        Scherpte: 2
        Helderheid: 56
        Kleurverbetering: Uit
        Kleurengamma: Breed
        Kleurtemp: Aangepast (2-punts): 96/92/120/0/0/0
        Kleurregeling (Rood): Kleurschakering: 4, Verzadiging: -6, Intensiteit: 1
        Contrastmodus: Energiebesparing
        PNR: Minimum
        HDR Perfect: N/A
        Perfect contrast: N/A
        Videocontrast: 100
        Lichtsensor: Uit
        Gamma: 0
        Ultra resolution: Uit
        Ruisreductie: Minimum
        MPEG-artefact reductie: Minimum
        Motion: Films

HDR10:  Stijl: HDR Persoonlijk
        OLED Contrast: 90
        Scherpte: 0
        Kleurverbetering: Uit
        Kleurengamma: N/A
        Kleurregeling (Rood): N/A
        Contrastmodus: Beelden
        PNR: N/A
        HDR Perfect: Automatisch
        Videocontrast: 96
        Ruisreductie: Uit
        MPEG-artefact reductie: Uit

DV:     Stijl: Dolby Vison helder
        OLED Contrast: 90
        Scherpte: 0
        Kleurverbetering: N/A
        Kleurengamma: N/A
        Kleurregeling (Rood): N/A
        Contrastmodus: Beelden
        PNR: N/A
        HDR Perfect: N/A
        Videocontrast: 96
        Ruisreductie: Uit
        MPEG-artefact reductie: Uit

Een aantal opmerkingen hierbij:
  • Voor SDR gebruik ik ISF Dag, zodat ik de optie "Kleurregeling" kan gebruiken. Ik geef er de voorkeur aan om Kleurengamma op "Breed" te zetten vanwege de wat meer verzadigde kleuren, maar hierdoor zien huidskleuren er onnatuurlijk rood uit. Met mijn instellingen voor Kleurschakering, Verzadiging en Intensiteit voor de kleur rood, zien huidskleuren er natuurlijk uit en zien andere kleuren er ook nog steeds goed uit.
  • Bij SDR ziet het beeld er veel levendiger uit als je Perfect Natural Reality op Minimum zet. Echter werkt dit niet goed samen met de Contrastmodus op "Geoptimaliseerd voor beelden", omdat dan op de een of andere manier de kleuren er niet meer hetzelfde uitzien. Vandaar dat ik voor SDR Contrastmodus op "Geoptimaliseerd voor energiebesparing" heb gezet en dan het OLED Contrast wat hoger (op 70). Bij HDR10 en Dolby Vision zien de kleuren er wel gewoon goed uit met de Contrastmodus op "Geoptimaliseerd voor beelden".
  • Als je in SDR modus colour banding wilt verminderen, moeten Ruisreductie en MPEG-artefact reductie op Minimum staan, anders werkt deze feature niet.
  • De Motion optie staat op "Films", omdat dit judder aanzienlijk reduceert, maar niet het "soap opera effect" heeft.
NB: Ik ben persoonlijk geen van van de "Movie" of "Filmmaker" mode. Ik vind de kleur wit er in die stand veel te warm (lees: gelig) uitzien en het beeld is naar mijn smaak dan ook te flets.

• Maarten099
Mr Magic schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:07:
Heb vanavond naar "Hunted" gekeken met de instelling op "Normaal" en er was nog steeds wel een donkere vlek zichtbaar rond het "AVRO/TROS" logo. Maar alleen zichtbaar bij een egale, lichte achtergrond, dus voor mij niet heel hinderlijk.
Bedankt voor het delen van de instellingen. Ik ben er nog niet uit. Zoveel instellingen om te wijzigen.. Heb de TV net 2 weken.
V.w.b. die donkere vlekken, zoals gezegd, het is minder in NORMAAL modus maar inderdaad niet helemaal weg. Gisteren bij de Dames handbalwedstrijd viel het nog wel een beetje op, maar dat komt ook omdat ik er nu op let. Was niet hinderlijk en stukken minder als in de modus HOOG. Tsja, OLED, voor en nadelen.
Kijk toch veel meer NETFLIX en dat beeld is super met de Ambilight.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee