Simpel gezegd ga ik voor de conformiteit van een product uit van de technische levensduur van het product (wat de wetgever ook min of meer stelt) en dat deze zonder kosten en overlast blijft functioneren in die tijd.
Hoe de verkoper het oplost om het product weer conform te krijgen is een andere discussie, b.v. dat het product voorbij z'n economische levensduur is en dat het dan goedkoper is om een gelijkwaardig (goedkoper) nieuw model te geven dan te laten repareren.
Een goed ondernemer houdt rekening met de levensduur en past z'n product en prijs daarop aan, d.w.z. ik weet dat dit product lang goed kan blijven en uitval is minimaal en calculeer maximaal 1% uitval in in de prijs. Dus mocht het voorvallen, dan ben ik ingedekt voor (maximaal) het bedrag van een nieuw product.
Als je een slechte kwaliteit product blijkt te hebben, dan gooi je die in het vervolg uit de winkel.
Dat tegenwoordig de marges zo krap zijn gokken ondernemers erop dat een product niet terugkomt en dan bij problemen zodanig traineren dat de consument opgeeft en proberen onder het conformiteitbeginsel uit te komen door met fabrieksgarantie te wapperen.
Conformiteit is dus wettelijk leidend en veel langer dan alleen fabrieksgarantie.
Waar wil ik naartoe?
Ik heb zelf recent door diverse voorwaarden van diverse hoog genoteerde bedrijven in de shopreviews gespit om te kijken, en buiten een regeltje in de algemene voorwaarden staat er meestal niks over conformiteit, laat staan hoe daar mee omgegaan wordt.
In 9 van de 10 bedrijven (misschien wel 19 van de 20) worden alle garantievragen direct op fabrieksgarantie gezet en worden er overal kosten voor in rekening gebracht met 3 tot 5 weken wachttijd.
Enkele voorbeelden:
CoolBlue
Kan ik ook buiten de fabrieksgarantie mijn product bij Coolblue laten repareren?
Jazeker. Hiervoor moet je wel betalen. We onderzoeken je product en maken een prijsopgave. Op basis daarvan kun jij kiezen of je het wilt laten repareren of niet.
Je reparatie meld je gemakkelijk en snel aan via het online retourformulier.
Wat voor soort garantie heb ik?
Ga naar de productpagina van je product. Bij de specificaties vind je wat voor type garantie je hebt en hoe lang de garantie duurt. We hebben 2 soorten garanties:
Carry in. We vragen jou om je defecte product naar ons te sturen. Vervolgens wordt het product gerepareerd bij de reparatiedienst die de fabrikant heeft aangewezen;
On-site service. Voor grote producten komt de reparatiedienst van de fabrikant bij jou thuis langs om het product te repareren.
Wil je jouw product retour sturen of laten repareren? Dat kan gemakkelijk en snel via het online retourformulier.
Of Kamera Express
Reparatie
Wat te doen bij een defect?
Het is nooit leuk als het door u gekochte product defect gaat. Op alle nieuwe camera's en lenzen bieden wij standaard twee jaar garantie. Op alle overige producten is de garantietermijn van de leverancier van toepassing. Tijdens deze garantie periode garanderen wij dat u een goedwerkend product heeft en houdt.
Mocht het voorkomen dat het door uw gekochte product binnen de garantieperiode defect gaat dan lossen we dat voor u op. U kunt het defecte artikel langsbrengen in een van onze Superstores. Wij zullen uw apparatuur in de winkel innemen en deze naar de desbetreffende leverancier sturen. Indien u in het bezit bent van een 5 jaar garantie certificaat en u wilt dit claimen dient u dit altijd vooraf kenbaar te maken.
Wilt u het defecte artikel opsturen? Dan vragen wij u het volgende stappenplan aan te houden. Zo kunnen wij uw reparatie zo soepel mogelijk afhandelen.
Dus een prime lens van Canon voor €1500 heeft b.v. maar 2 jaar garantie (volgens KE), ik mag toch echt hopen dat een prime lens toch wel 10 jaar zonder problemen meegaat.
Ik kan wel doorgaan met andere bedrijven te quoten, maar de meesten volgen hetzelfde stramien en ik word er een beetje moedeloos van.
Het is relatief vaag opgesteld zodat voor de consument al gauw lijkt of iets buiten het conformiteitsdeel (wettelijke garantie) ligt, en ze dus alles kunnen afwijzen of kosten voor rekenen. Tot nu toe ben ik weinig (geen?) bedrijven tegengekomen die een goede levensduurinschatting geven en zonder morren volgens de wet handelen.
Mijn advies is gewoon vragen naar de (technische) levensduur van het product, je zal wel in 9 van de 10 keer om de oren geslagen worden met de fabrieksgarantie, economische levensduur of "gemiddelde gebruiksduur"(UNETO/Techniek NL term waarbij modegevoeligheid ook meegenomen is). En in 9 van de 10 gevallen zal men vast blijven houden en zeggen "zoek maar een andere winkel die dat wel doet". En daar sta je dan, welke winkel zal dat zijn? Of je neemt het risico dat het goed gaat voor de levensduur, en dan heb je helemaal niks te doen met enig garantie of gezeur.
Paradigit doet een goede poging om nog redelijk duidelijk te maken hoe het gaat met garantie/conformiteit:
In vergelijking met andere bedrijven uitgebreider qua info, maar gaan nog wel de mist in met economische levensduur erin te betrekken.
Laat de ondernemers nou maar eerst goed op website of in de winkel duidelijke info over conformiteit zetten, en niet weggemoffeld en alleen te effectueren d.m.v. advocaat/rechter.
Misschien een tip om als item in de Shopreview te zetten:
"Winkel heeft hoe te handelen met wettelijke garantie/conformiteit duidelijk aangegeven".
Paradigit als voorbeeld is dan op de goede weg, uit dat oogpunt.
Daarom vind ik dit toch wel raar voor iets wat je eigenlijk al (wettelijk) hebt:
Dat zomaar, door het schrijven van een review, de levensduur van een apparaat langer wordt. En wat nu als je de TV komt ophalen in een paarse tutu, wordt dan de garantie ineens 10 jaar?
(Ja, de meeste (betaalde) extra garanties die aangeboden worden, zijn verzekeringen, waarvan sommige/alle punten ook gedekt worden door de inboedelverzekering. De ondernemer met zo'n garantieverzekering zit eigenlijk gebeiteld, is het echt een non-conform product dan regelt de fabrikant de afhandeling meestal, is het een ander probleem, dan betaalt de verzekering. In beide gevallen is de verzekeringspremie in ieder geval de extra winst.)