Kush2000 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 21:11:
Ok ik wou dit eigenlijk morgen regelen maar het is een vorm van instabiliteit waarvan ik niet pre se het onderliggende probleem van zie te vinden. Het ram geheugen lijkt het probleem te zijn. Ik was van plan om het te `controleren` in Linux maar dat doe ik morgen maar.
Probeer eerst eens te vinden wat het probleem is. Als je hulp op het forum wil is men meer dan bereid je te helpen het probleem te tackelen.
Ik zou hier eens mee beginnen:
1. Wat is het probleem. Loopt je pc vast, start ie opnieuw op. Krijg je bluescreens?
2. Kun je het reproduceren. Zo ja, wanneer treedt het probleem op.
3. Zorg ervoor dat je windows/linux up to date is. GPU drivers opnieuw installeren. Is al je hardware voorzien van de laatste patches.
4. Gebruik je het XMP profiel in je bios? Probeer het eens uit te zetten.
5. Afhankelijk van het aantal ramsticks, probeer het eens met 1 latje, of zet m in een ander slot. En doe dit voor alle ram sticks.
etc. Zo ga je een checklist bij langs.
Als je pc vastloopt, kun je ook je logboeken eens checken of je iets ziet. Zo had ik afgelopen week vastlopers, naar wat bleek dat ik mijn SSD drivers moest updaten. Uit je logboeken kun je best wat info halen en gooi de eerste de beste foutmelding maar eens in een zoekmachine, dan kom je al een heel eind.
memtest86 is voor de nieuwere setups minder geschikt (is al ergens hier op tweakers voorbij gekomen). Het kan zijn dat memtest geen issues geeft, maar toch je ram kuren heeft.
Dus voordat je de handel schoon gaat blazen... Wat is je probleem met de pc?
Ik heb zelf nog nooit mijn "fingers" van de gpu of ram sloten schoongemaakt. Als RAM erin zit, komt er ook geen vuil in.
[
Voor 9% gewijzigd door
NLMaca op 14-11-2020 21:46
]