Schoonmaken ram modules en GPU

Pagina: 1
Acties:
  • 1.570 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19-03 09:15
Mijn vraag
Ik wou vragen met wat voor soort middel je die DIMM contact punten (hoe ze ook heten) kan reinigen en met wat. Hetzelfde trouwens voor de GPU. Zou het fijn vinden als iemand kan uitleggen hoe die verbindingspunten heten.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nee
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Meestal Engelstalig.
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat voor verontreiniging heb je op de contactpunten?

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
'Gold fingers', overigens hoef je die niet zomaar schoon te maken tenzij je er iets overheen gemorst hebt maar iets zoals alcohol zou moeten werken, moet je wel ESD maatregelen nemen zodat je de boel niet beschadigd natuurlijk.

Dit is niet zoals vroeger met de NES etc waar je op de cartridges moet blazen om het spelletje te laten werken :P

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
Ik zat eraan te denken om een perslucht aan te schaffen om de slots even te blazen want mijn PC die draait niet lekker in Windows,,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Wat is 'draait niet lekker in Windows', dus wel in Linux? ;)
Zoals gezegd dit is geen Nintendo of Atari gamestation waar je op de cartridges kan blazen om het te laten werken, dus wat is precies het probleem, dan kunnen we een nuttig antwoord geven ipv nu het probleem zoeken bij je antwoord :)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
Ok ik wou dit eigenlijk morgen regelen maar het is een vorm van instabiliteit waarvan ik niet pre se het onderliggende probleem van zie te vinden. Het ram geheugen lijkt het probleem te zijn. Ik was van plan om het te `controleren` in Linux maar dat doe ik morgen maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je je geheugen niet vertrouwd, dan zou ik eerst eens memtest gebruiken.
Als er iets mis was met die aansluitingen, dan zou het waarschijnlijk helemaal niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
Ik zal memtest86 draaien en morgen rapporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:05
Aan ansdere kant, als je graag je toetsenbord uitblaast, be my guest :) . De RAM sloten zelf zou ik niet zo hard uitblazen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:32
Het reinigen en ontvetten van elektronica kan met isopropylalcohol. Je kunt ook gedenatureerde alcohol gebruiken wat je bij de kruidvat kan kopen. Aceton (nagellakremover) is te sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@99ruud99 waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:05
Omdat het nergens voor nodig is... stof is een isolator, dus kortsluiting zal het niet geven.
En ramsloten die bezet zijn verzamelen geen stof, want er zit al een ramstick in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-05 19:05
Kush2000 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 21:11:
Ok ik wou dit eigenlijk morgen regelen maar het is een vorm van instabiliteit waarvan ik niet pre se het onderliggende probleem van zie te vinden. Het ram geheugen lijkt het probleem te zijn. Ik was van plan om het te `controleren` in Linux maar dat doe ik morgen maar.
Probeer eerst eens te vinden wat het probleem is. Als je hulp op het forum wil is men meer dan bereid je te helpen het probleem te tackelen.
Ik zou hier eens mee beginnen:

1. Wat is het probleem. Loopt je pc vast, start ie opnieuw op. Krijg je bluescreens?
2. Kun je het reproduceren. Zo ja, wanneer treedt het probleem op.
3. Zorg ervoor dat je windows/linux up to date is. GPU drivers opnieuw installeren. Is al je hardware voorzien van de laatste patches.
4. Gebruik je het XMP profiel in je bios? Probeer het eens uit te zetten.
5. Afhankelijk van het aantal ramsticks, probeer het eens met 1 latje, of zet m in een ander slot. En doe dit voor alle ram sticks.
etc. Zo ga je een checklist bij langs.

Als je pc vastloopt, kun je ook je logboeken eens checken of je iets ziet. Zo had ik afgelopen week vastlopers, naar wat bleek dat ik mijn SSD drivers moest updaten. Uit je logboeken kun je best wat info halen en gooi de eerste de beste foutmelding maar eens in een zoekmachine, dan kom je al een heel eind.

memtest86 is voor de nieuwere setups minder geschikt (is al ergens hier op tweakers voorbij gekomen). Het kan zijn dat memtest geen issues geeft, maar toch je ram kuren heeft.

Dus voordat je de handel schoon gaat blazen... Wat is je probleem met de pc?

Ik heb zelf nog nooit mijn "fingers" van de gpu of ram sloten schoongemaakt. Als RAM erin zit, komt er ook geen vuil in.

[ Voor 9% gewijzigd door NLMaca op 14-11-2020 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@99ruud99 Zeg het dan niet alsof het kwaad kan. Ook al blaas je met 8 tot 10 bar door een geheugenslot niets zal ervan kapot gaan. Alle pinnetjes op veerspanning zullen het overleven.

Het zal waarschijnlijk niets doen aan het probleem wat deze persoon mee kampt. Daar heeft @NLMaca een goede vragenlijst voor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuur.Pruim
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Schoonmaken van gouden contactjes kan prima met remmenreiniger van de Action en een papieren doekje. Remmenreiniger werkt ook uitstekend om restjes oude koelpasta op te lossen (als ze bijv. in je socket zijn gekomen).

Sowieso zou ik eerst beginnen met een volledige CMOS reset, daarna geen XMP/OC instellen maar gewoon de PC gebruiken en testen of het beter werkt.
Behalve memtest kun je ook Testmem5 gebruiken met config van 1usmus (even googelen, is zo te downloaden).

[ Voor 51% gewijzigd door Zuur.Pruim op 15-11-2020 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
NLMaca schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 21:43:
[...]

Probeer eerst eens te vinden wat het probleem is. Als je hulp op het forum wil is men meer dan bereid je te helpen het probleem te tackelen.
Ik zou hier eens mee beginnen:

1. Wat is het probleem. Loopt je pc vast, start ie opnieuw op. Krijg je bluescreens?
• Nee het probleem is dat games onstabiel draaien maar Windows zelf niet.
2. Kun je het reproduceren. Zo ja, wanneer treedt het probleem op.
• Het door bijv een applicatie te starten die veel data nodig heeft.
3. Zorg ervoor dat je windows/linux up to date is. GPU drivers opnieuw installeren. Is al je hardware voorzien van de laatste patches.
• Als het goed is staat de laatste AMD Chipset driver geinstalleerd. LAN/AUDIO ook. Op een B450-TOMAHAWK. GPU drivers ook prima, en gister ook DDU gebruikt.
4. Gebruik je het XMP profiel in je bios? Probeer het eens uit te zetten.
• Ja, en met weining zin. ddr4 op zijn stock (2133M/T) draait ook niet zo verschillend als 3200M/T.
5. Afhankelijk van het aantal ramsticks, probeer het eens met 1 latje, of zet m in een ander slot. En doe dit voor alle ram sticks.
• Dat is het probleem, de manual vertelt dat het altijd op een A1/A2 config moet staan. Maar uit eerder ervaring denk ik dat het weinig zal doen.
etc. Zo ga je een checklist bij langs.

Als je pc vastloopt, kun je ook je logboeken eens checken of je iets ziet. Zo had ik afgelopen week vastlopers, naar wat bleek dat ik mijn SSD drivers moest updaten. Uit je logboeken kun je best wat info halen en gooi de eerste de beste foutmelding maar eens in een zoekmachine, dan kom je al een heel eind.

• Niet dat er zorgwekkende fouten instaan behalve voor kernel power kritiek fouten....

memtest86 is voor de nieuwere setups minder geschikt (is al ergens hier op tweakers voorbij gekomen). Het kan zijn dat memtest geen issues geeft, maar toch je ram kuren heeft.

Dus voordat je de handel schoon gaat blazen... Wat is je probleem met de pc?

Ik heb zelf nog nooit mijn "fingers" van de gpu of ram sloten schoongemaakt. Als RAM erin zit, komt er ook geen vuil in.
Ik zou het beter vinden om via Discord te communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
@Kush2000 Dat mag je zelf weten. Er is een tweakers discord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
NLMaca schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:56:
@Kush2000 Dat mag je zelf weten. Er is een tweakers discord.
Ok maar heb je het niet gezien? ik heb je lijst beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
Diederik schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:54:
Wat voor verontreiniging heb je op de contactpunten?
Niets merkbaar maar gewoon uit voorzorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
@Kush2000 Dat had ik niet gezien. Meestal zet je antwoorden buiten de quotes ;).

Het is een voorbeeld lijstje. Als PC gebruiker moet je simpelweg gaan monitoren/meten.
Als ik het zo zie heb je al eerdere topics hierover lopend gehad. Gaat het nog steeds om dat probleem?

PC hapert
Build met B450 tomahawk instabiel

Ik heb ze een beetje doorgelopen. En ik denk dat alle vragen daar al zijn gesteld wat je kan checken. Stuttering of lag is niet iets wat ik toeschrijf aan RAM issues, maar goed.

Als ik je MSI board en QVL check m.b.t je Ram, dan lijkt je RAM niet op de lijst voor te komen. Ik weet alleen niet exact welk type RAM je hebt. Uit de lijst die je gegeven hebt in je vorige topic, kan ik dat niet achterhalen.
https://pcpartpicker.com/list/ZTgt7T

Heb je deze? Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D30AESE
Type en snelheid is erg van belang bij een Ryzen setup.

Moederboard: https://www.msi.com/Mothe...B450-TOMAHAWK#support-cpu
Je hebt een Ryzen 5 3600 wat dan de Matisse ram support zou moeten hebben.
memory by RX-3X00

Daar komt je RAM niet voor.
Of ik dit juist benader weet ik niet. Dat is iets wat jij mag uitzoeken. (ik ben niet bekend met alle updates/series van Ryzen).

Verder zoals in de andere topics ook aangegeven. Monitoren,monitoren, monitoren. Is echt de tip die ik je kan geven. Het antwoord is niet altijd simpel te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
@NLMaca Bedankt voor je bericht, mijn type ram is inderdaad BLS2K16G4D30AESE. Dit was mij aanbevolen via een bekende Discord server die over PC builds gaat. Dit omdat het ram type niet zoveel verschilt van de QVL zeiden ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:40

Tomatoman

Fulltime prutser

Kush2000 schreef op zondag 15 november 2020 @ 08:28:
[...]

8)7 Waarom open je dan een topic op het forum?

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
@Tomatoman

Ik bedoelde met NLMaca exclusief.. Pizzadraaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:40

Tomatoman

Fulltime prutser

Kush2000 schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:01:
@Tomatoman

Daar is het forum niet voor bedoeld. Je voert de hele discussie op het forum óf je doet het helemaal buiten het forum om. Het is nogal egoïstisch om eerst een publieke discussie te openen, waar 10 mensen aan bijdragen, en op het moment dat het jou uitkomt alleen verder te praten met degene die het beste in jouw straatje past.

Waar dat dat ‘pizzadraaier’ eigenlijk op?

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
@Tomatoman
Kunnen we het wat minder dramatisch maken a.u.b. TS stelt de vraag, ik antwoord daarop dat er een Tweakers discord is. Tegenwoordig wordt discord overal voor gebruikt (ik maak daar zelf ook gretig gebruik van), dus ik vind de vraag niet zo vreemd. Enige wat ik niet doe via discord is support geven wat eerst al op een forum loopt. Daar heb ik zelf ook een gruwelijke hekel aan.
Discussie gesloten lijkt mij.

@Kush2000 had wel wat respectvoller mogen antwoorden, dat terzijde.

Nu graag weer ontopic.

@Kush2000
Ik heb verder geen toevoegingen aan dit of de andere topics.

Verder zou ik toch gaan monitoren en al je uitkomsten eens op een rij zetten en specifiek met je game settings gaan tweaekn. Ook in de andere topics is genoeg info aangedragen. Er bestaat geen gouden oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-05 22:13

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik gebruik zelf altijd (dat is 30+ jaar) een gewoon potloodgummetje voor het verwijderen van oxidatie van goud.
Goud is een fijn materiaal om te gebruiken voor contacten, omdat het bijna niet oxideert. Er zijn wel twee problemen die in de praktijk wel eens voorkomen:
  • Problemen ontstaan als je goud in contact brengt met een ander metaal. Dus als de contacten op de geheugenmodule van goud zijn, maar de pinnetjes in je socket niet (lees: tin op goud), dan kan er na een paar jaar oxidatie ontstaan op een contact. Die oxidatie kan je wegpoetsen met een gummetje.
  • Als er tijdens de assemblage vet van je vingers op de gouden contacten komt (zoals bij bijna alle Youtubers die een PC assembleren!), dan kan dat na een jaar of twee oxidatieproblemen geven.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
@aawe mwan

Bedankt voor je bericht, ik heb ergens gelezen dat de chemicaliën van een gum schadelijk kunnen zijn. wat is jou standpunt hierop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Kush2000 je kunt dat reinigen met IPA
isopropyl alcohol. Vooraf alles goed stofvrij maken met kwast en stofzuiger. Evt. perslucht. Wel altijd voor af de stekker uit de voeding halen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:54

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je pc is niet zo oud dus als er ergens extra oxide is opgekomen klopt er iets niet in jouw situatie, ik heb trouwens ooit de truc met gazettenpapier geleerd, maar dat is voor heel oude pc's +10j.

Je pc is instabiel, heb je dan al eens benchmarks gedraaid met monitoring software open?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kush2000 schreef op zondag 15 november 2020 @ 11:24:
[...]

Niets merkbaar maar gewoon uit voorzorg.
Dan hoef je het ook niet schoon te maken als je het mij vraagt. Het zou heel misschien kunnen dat er door oxidatie iets minder contact is. En dat los je het snelst op door je ram uit het slot te halen en weer terug te plaatsen.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
Je pc is instabiel, heb je dan al eens benchmarks gedraaid met monitoring software open?

Ja maar die zijn lang veloren en niet volledig, wat is volgens jou de beste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kush2000 schreef op zondag 15 november 2020 @ 08:28:
[...]

Nee:

Het algemeen beleid
Andere zaken die we ook duidelijk niet op prijs stellen

[...]

Een discussie op een andere plaats voortzetten. Reacties als 'mail me maar' zijn dus voor zowel op GoT gewenste als ongewenste onderwerpen niet de bedoeling.
Vervolgens:
Kush2000 schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:01:
@Tomatoman

Zo gaan we niet met elkaar om op dit forum.

Sowieso:
Relevante software en hardware die ik gebruik
Nee
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Meestal Engelstalig.
...
Wederom voldoet je topic niet aan de minimale eisen eigen inzet die we hierop GoT hanteren, is normale omgang met je mede-users teveel gevraagd en als men om meer informatie vraagt weiger je het hier op ons forum te geven. Zo heeft een topic uitermate weinig zin. Dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.