Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19-03 09:15
Mijn vraag
Sinds ik een pc (alweer) heb samengesteld nadat de vorige ook haperde heb ik nog steeds last van haperingen terwijl ik game applicaties uitvoer. Hieronder zijn de onderdelen.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 6-Core Processor
CPU Cooler

Cooler Master MasterAir MA410P 66.7 CFM CPU Cooler
Motherboard

MSI B450 TOMAHAWK ATX AM4 Motherboard
Memory

G.Skill Ripjaws 4 Series 16 GB (2 x 8 GB) DDR4-2800 Memory

Western Digital Green 240 GB M.2-2280 Solid State Drive
Video Card

MSI GeForce GTX 1660 Ti 6 GB ARMOR OC Video Card

SHARKOON VS4-W ATX Mid Tower Case

Corsair VS 550 W 80+ Certified ATX Power Supply
Operating System

Microsoft Windows 10 Pro OEM 64-bit
Monitor

AOC G2590FX 24.5" 1920x1080 144 Hz Monitor
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Ik heb geprobeerd alle drivers van de Moederbord te installeren.
Ik heb geprobeerd de moederbord te laten draaien op karton van de moederbord doos om de Chipset V MOS koel te houden.
Ik heb geprobeerd Windows opnieuw te installeren.
De affiniteit van de proces hoger te zetten. (lukt niet eens in FortNite)
Ik heb geprobeerd de GPU in een andere slot te zetten.
Ik heb een clean boot geprobeerd en niks veranderde.

Als iemand mij kan helpen hiermee kan ik voor eens en voor altijd vrolijk gamen.

Edit: Ook op low settings doet de pc hetzelfde.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-05 10:48
Wat je volgensmij nog niet hebt geprobeerd is het veranderen van geheugen en zien wat het geeft.

Kijk eens of je niet toevallig op Single channel draait (door het RAM geheugen naast elkaar ingestoken te hebben in plaats van slot 1+3 of 2+4

Eventueel zou je de timings willen tweaken of snelheid overclocken.

[ Voor 4% gewijzigd door Elazz op 09-08-2019 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-05 22:30
Welke games, of speel je alleen Fortnite?
Drivers van de videokaart geïnstalleerd?
Op welke snelheid loopt het geheugen?
Wat zijn de temperaturen idle en load van cpu en gpu?

Behuizing en vooral de voeding zijn slechte keuzes voor dit systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
Ik heb geprobeerd een andere geheugen te installeren en ze draaien allemaal op 2+4 slot zoals je zegt.
Drivers zijn allemaal in orde. snelheid van de geheugen is 2800mhz op 1.2v en de temperaturen zijn in orde.
De loads lijken ook in orde maar ik denk dat de cores 100% bereiken op haperingen wat niet zou moeten met deze processor. Welke voeding zou je aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:58
Als je tijdens de game taakbeheer opent, krijg je dan nog data te zien die wellicht niet kloppen?
100% processor gebruik?
100% ram gebruik?

is je videokaart wel geupdate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:09
@Kush2000 Je had de hapering ook op de oude pc, zijn er ook onderdelen meegegaan naar deze nieuwe build?
Heb je alles wel geaard aangesloten en is het stopcontact wel echt goed geaard?
En welke directx draai je de games.
Heb je het ook met benchmark mark 3d bijv
Kijk ook naar je taakbeheer of je daar iets vreemds ziet

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-05 23:12
@Kush2000
De loads lijken ook in orde maar ik denk dat de cores 100% bereiken op haperingen
Ja, dat kan natuurlijk niet. Het is het een of het ander. Wat zegt je taakbeheer? Wat zegt MSI afterburner ingame?
Aangezien je zo op de drivers bezig bent: hoe installeer je die uberhaupt?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
@dfbt
dfbt schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:40:
Als je tijdens de game taakbeheer opent, krijg je dan nog data te zien die wellicht niet kloppen?
100% processor gebruik?
100% ram gebruik?

is je videokaart wel geupdate?
Nee alles lijkt in orde te zijn gezien vanaf de taakbeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
@Mel33
Mel33 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:41:
@Kush2000 Je had de hapering ook op de oude pc, zijn er ook onderdelen meegegaan naar deze nieuwe build?
Heb je alles wel geaard aangesloten en is het stopcontact wel echt goed geaard?
En welke directx draai je de games.
Heb je het ook met benchmark mark 3d bijv
Kijk ook naar je taakbeheer of je daar iets vreemds ziet
Is het nou echt zo belangrijk om geaard aangesloten te zijn? want als het licht aan de stopcontact of de verlengsnoer dan kan ik niks doen. 3d mark was goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
Nat-Water schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:44:
@Kush2000

[...]

Ja, dat kan natuurlijk niet. Het is het een of het ander. Wat zegt je taakbeheer? Wat zegt MSI afterburner ingame?
Aangezien je zo op de drivers bezig bent: hoe installeer je die uberhaupt?
Ik zie de GPU usage via MSI Afterburner dalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Kush2000 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:49:
@Mel33

[...]

Is het nou echt zo belangrijk om geaard aangesloten te zijn? want als het licht aan de stopcontact of de verlengsnoer dan kan ik niks doen. 3d mark was goed..
Het gaat ook om alle apparaten die je op dat blok hebt zitten, die kunnen storen, en dan is geaard wel beter voor je pc. (voeding) misschien kan de pc 'alleen' aansluiten op een stopcontact al helpen. https://pchulplijn.nl/Wis...de_computer_belangrijk_is
voor een goede en stabiele werking van de machine
aangezien je het ook bij de vorige build had geef ik deze tip ook maar even

[ Voor 4% gewijzigd door Mel33 op 09-08-2019 09:59 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
Mel33 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:58:
[...]

Het gaat ook om alle apparaten die je op dat blok hebt zitten, die kunnen storen, en dan is geaard wel beter voor je pc. (voeding) misschien kan de pc 'alleen' aansluiten op een stopcontact al helpen. https://pchulplijn.nl/Wis...de_computer_belangrijk_is
voor een goede en stabiele werking van de machine
aangezien je het ook bij de vorige build had geef ik deze tip ook maar even
Dat snap ik maar het heeft helaas niks gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
En de andere vragen?
welke onderdelen enz mee zijn genomen, en welke games, en wat bedoel je met dat je gpu ingame daalt, welke game? en 3d mark geen haperingen?? wat kan je er over vertellen, hoe het hapert en waarmee, of is het bij explosies ingame?
iets meer aan ons uitleggen is wel nodig @Kush2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
Mel33 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:20:
En de andere vragen?
welke onderdelen enz mee zijn genomen, en welke games, en wat bedoel je met dat je gpu ingame daalt, welke game? en 3d mark geen haperingen?? wat kan je er over vertellen, hoe het hapert en waarmee, of is het bij explosies ingame?
iets meer aan ons uitleggen is wel nodig @Kush2000
Alleen de PSU en de SSD de HDD (voordat je zegt dat het de PSU is wil ik nog vertellen dat de vorige pc een Seasonic Focus Plus Gold 750 had. en een RX 580 Intel Core i5 8400... dezelfde case.)

Voornamelijk BF1 waar het zomaar stottert terwijl ik zit te spelen en het gebeurt vaker als er meer actie is maar ook zonder veel actie. Low settings geprobeert en geen verschil. CSGO battle royale lagt ook in het begin veel en de community servers zoals zombies ook. De fps in Battlefield 1 is meestal boven de 100fps maar de sudden drop maakt een lag en ik weet niet waarom dit is, mischien de 12v rail op de psu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Op welke schijf zet je de game? Probeer het eens op de ssd (gewoon voor de test)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
Ik zal een video maken waar het te zien is. Met alle technische details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:58

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Kush2000 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:26:
[...]

...

Voornamelijk BF1 waar het zomaar stottert terwijl ik zit te spelen en het gebeurt vaker als er meer actie is maar ook zonder veel actie. Low settings geprobeert en geen verschil. CSGO battle royale lagt ook in het begin veel en de community servers zoals zombies ook. De fps in Battlefield 1 is meestal boven de 100fps maar de sudden drop maakt een lag en ik weet niet waarom dit is, mischien de 12v rail op de psu?
Ik wil even wat nuanceren.

Als de FPS plotseling daalt wat resulteert in 'haperingen' dan spreken we van stuttering. Theoretisch kan je ook stellen dat het frame-lag is, maar dat werkt verwarrend want;
Als pingtijden toenemen of hevig fluctueren waardoor pakketten vertraagd op de server aankomen en je rubber banding krijgen of andere artefacts dan spreken we van lag.

Dus de hamvraag is: heb je lag of stuttering?

Komt het probleem ook voor in singleplayer?

Daarnaast, zoals eerder gevraagd: wat zijn de loads en temps op je CPU, RAM en GPU? Graag een printscreen bijvoegen (via imgur oid.) dan kunnen we helpen beoordelen.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasvH_1
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-01 23:59
[...]

Alleen de PSU en de SSD de HDD (voordat je zegt dat het de PSU is wil ik nog vertellen dat de vorige pc een Seasonic Focus Plus Gold 750 had. en een RX 580 Intel Core i5 8400... dezelfde case.)

Waarom heb je de Seasonic Focus Plus Gold niet meegenomen naar je nieuwe PC? Die voeding is veel beter dan de voeding die je nu gebruikt.

Je hebt een MSI B450 moederbord. Die schijnen nogal wat problemen te leveren met de nieuwe Ryzen-3000 processoren. Misschien dat het daar aan ligt?

//edit:
Daarnaast is 2800MHz erg laag voor een Ryzen-3000 processor. 3600 wordt aangeraden en 3200 is wel een soort van minimum...

[ Voor 6% gewijzigd door LukasvH_1 op 09-08-2019 10:34 ]

AMD Ryzen 5 2600 | B450 Aorus Pro | Gigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC | 16GB Corsair Vengeance RGB PRO 3000 MHz | Phanteks Eclipse P300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-05 21:00

ikt

[...]

Klinkt alsof je harde schijf problematisch kan zijn. Download eens CrystalDiskInfo en kijk eens hoe het met je harde schijf staat?

Hoor je het ding hard tikken wanneer je games speelt die op de harde schijf draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:58

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

LukasvH_1 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:32:
[...]

Waarom heb je de Seasonic Focus Plus Gold niet meegenomen naar je nieuwe PC? Die voeding is veel beter dan de voeding die je nu gebruikt.

Je hebt een MSI B450 moederbord. Die schijnen nogal wat problemen te leveren met de nieuwe Ryzen-3000 processoren. Misschien dat het daar aan ligt?
Die problemen zijn eigenlijk alleen bootproblemen. Zodra het systeem is opgestart blijft het stabiel (als ik het ervaringen forum mag geloven).

Eens over de voeding: de Seasonic is een stuk beter.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
ikt schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:33:
[...]

Klinkt alsof je harde schijf problematisch kan zijn. Download eens CrystalDiskInfo en kijk eens hoe het met je harde schijf staat?

Hoor je het ding hard tikken wanneer je games speelt die op de harde schijf draaien?
Windows is geinstalleerd op een SSD en ik hoor geen tikken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikt

ikt

Kush2000 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:37:
[...]

Ik heb het over je spellen. Die haperen. Volgens mij heb je niet aangegeven dat Windows hapert, dus alles wat hapert lijkt van je harde schijf te komen.

Zoals @Mel33 al suggereerde, probeer eens een spel te draaien van je SSD, mocht je nog plek over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasvH_1
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-01 23:59
Kush2000 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:37:
[...]

Heb je wat meer informatie over de harde schijf (HDD)? Type? RPM?
Staan de games waar je last hebt van de haperingen op je HDD of op je SSD?

AMD Ryzen 5 2600 | B450 Aorus Pro | Gigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC | 16GB Corsair Vengeance RGB PRO 3000 MHz | Phanteks Eclipse P300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
Eigenlijk beide haperen eigenlijk. Zowel op de M.2 SSD als op de 7200rpm HDD van 1tb. video uploaden duurt alleen zo onwijs langzaam met vuile ziggo aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
Ik zit nu een video te maken die korter is die komt zo op YouTube voor degene die willen zien wat er aan de hand is.

[ Voor 95% gewijzigd door Kush2000 op 09-08-2019 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
te laat nu zeker? @Kush2000
maar we hebben al wel een indruk, heb je nog gescand op malware en virussen?

heb je de modem al gereset, en de pc ook gelijk op de modem aangesloten, dat moet je nog even testen om te weten dat het echt in je pc zit voor we naar de voeding en moederbord en cpu en gpu gaan kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12:34

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je dit alleen bij online gaming of ook tijdens single player sessies?

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
Wolvganger schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:19:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je dit alleen bij online gaming of ook tijdens single player sessies?
Het is wel minder in offline games. Maar bij CSGO zie ik toch wel met bots stutter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
@Mel33
Wolvganger schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:19:
Hier zie je wel wat er gebeurd in een volle server : YouTube: Battlefield 1 2019 08 09 11 11 16 03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Alleen bij het laden in het begin? of die stutter op 0.31 als je naar links kijkt?

voor de rest is het oke zo te zien @Kush2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
Mel33 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:35:
Alleen bij het laden in het begin? of die stutter op 0.31 als je naar links kijkt?

voor de rest is het oke zo te zien @Kush2000
Meestal voor de rest van het potje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Welke van de 2?

Je blijf summier in je antwoorden, ben je nu aan het gamen ofzo en ons het werk laten doen haha
oke speelse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
Mel33 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:44:
Welke van de 2?

Je blijf summier in je antwoorden, ben je nu aan het gamen ofzo en ons het werk laten doen haha
oke speelse
Wat bedoel je nou? Ja het hapert de hele tijd zoals je zag op dat tijdstip. Ik zit wel te gamen maar niet fijn! Jullie het werk laten doen? Ik zit hier omdat ik alles al geprobeerd heb.

[ Voor 13% gewijzigd door Kush2000 op 09-08-2019 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:45

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Kush2000 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:52:
[...]

Wat bedoel je nou? Ja het hapert de hele tijd zoals je zag op dat tijdstip. Ik zit wel te gamen maar niet fijn! Jullie het werk laten doen? Ik zit hier omdat ik alles al geprobeerd heb.
Geef even aan waar in het filmpje je de meeste problemen ondervindt zodat wij wat gerichter kunnen zoeken.
Wil je ook je HW monitors er even naast zetten zodat wij kunnen zien wat er op die tijdstippen exact gebeurd?

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
Leeghoofd21 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:56:
[...]

Geef even aan waar in het filmpje je de meeste problemen ondervindt zodat wij wat gerichter kunnen zoeken.
Wil je ook je HW monitors er even naast zetten zodat wij kunnen zien wat er op die tijdstippen exact gebeurd?
Zal ik doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Ik zie dat je FPS gemiddeld zo rond de 68-70fps is.
Wat voor scherm heb je en heb je V-sync aanstaan?
edit: AOC G2590FX blijkbaar.
Die zou 144hz moet weergeven en zelfs Freesync ( en dus ook onofficieel G-Sync hebben).
Welke settings heb je aanstaan in het G-Force experience?

[ Voor 27% gewijzigd door Leeghoofd21 op 09-08-2019 12:00 ]

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
Leeghoofd21 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:59:
[...]

Ik was voorbereid op deze vraag en het is door de recording software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Waar je de problemen precies ziet, net als @Leeghoofd21 vraagt
Je speelt in de Franse taal is het een legaal spel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
@Leeghoofd21

Is er een bepaalde gebied in HWinfo waar die ik moet laten zien want het hele lijst past niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
Leeghoofd21 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:59:
[...]

edit: AOC G2590FX blijkbaar.
Die zou 144hz moet weergeven en zelfs Freesync ( en dus ook onofficieel G-Sync hebben).
Welke settings heb je aanstaan in het G-Force experience?
Dat heb ik allemaal al geprobeerd. Alle drivers zijn geinstalleerd chipset ook realtek..

[ Voor 5% gewijzigd door Kush2000 op 09-08-2019 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:42
Mel33 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:03:
Waar je de problemen precies ziet, net als @Leeghoofd21 vraagt
Je speelt in de Franse taal is het een legaal spel?
Ehmm BF online spelen met illegaal gaat niet eens.

Ik zie overigens nergens je gpu vermeld.
Heb je andere games als bf geprobeerd?
Met een 1070 cap ik dan gewoon 200 fps van de engine
Heb je alle settings op low al geprobeerd? Ik speel bf1 als enige spel met alles op low omdat het gewoon niet een super vloeiende game is voor mp met alles ultra.

[ Voor 4% gewijzigd door computerjunky op 09-08-2019 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
computerjunky schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:21:
[...]

Ehmm BF online spelen met illegaal gaat niet eens.

Ik zie overigens nergens je gpu vermeld.
Heb je andere games als bf geprobeerd?
Heb je alle settings op low al geprobeerd? Ik speel bf1 als enige spel met alles op low omdat het gewoon niet een super vloeiende game is voor mp met alles ultra.
Ik heb low geprobeerd maar nog steeds zitten er haperingen. En zoals je ziet hoort dat echt niet met zulke hardware. De franse taal komt door de soldaten die frans spreken voor de rest is het ingesteld op engels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlanderqp
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-05 14:37
Al eens geprobeerd om het spel zonder andere software draaiende te spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
Highlanderqp schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:23:
Al eens geprobeerd om het spel zonder andere software draaiende te spelen?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
iedereen wilt je graag helpen, maar je geeft een beetje korte antwoorden. Een illegaal spel spelen die draait op ''servers die door mensen zelf worden opgezet is niet echt een goeie benchmark )
Start Fortnite eens op en ga spelen en laat ons zien waar de framedrops voorkomen. Zet ook in fortnite je fps op 120 of 144 vast , en zet ping aan zodat we die tijdens t spel ook kunnen bekijken. Dan zien we pas echte drops voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
dfbt schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:50:
iedereen wilt je graag helpen, maar je geeft een beetje korte antwoorden. Een illegaal spel spelen die draait op ''servers die door mensen zelf worden opgezet is niet echt een goeie benchmark )
Start Fortnite eens op en ga spelen en laat ons zien waar de framedrops voorkomen. Zet ook in fortnite je fps op 120 of 144 vast , en zet ping aan zodat we die tijdens t spel ook kunnen bekijken. Dan zien we pas echte drops voorbij komen.
Hoe kom je erop dat het illegaal is? Het is via origin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Kush2000 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:57:
[...]

Hoe kom je erop dat het illegaal is? Het is via origin.
prima in dat geval, maar we zijn er nog niet echt achter wat je "hapert" noemt.
- Zijn het frame drops?
- Is het lag?
- Is het microstuttering?

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
Leeghoofd21 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:17:
[...]

prima in dat geval, maar we zijn er nog niet echt achter wat je "hapert" noemt.
- Zijn het frame drops?
- Is het lag?
- Is het microstuttering?
Het is microstuttering zoals je kon zien in de video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Kush2000 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:17:
[...]

Het is microstuttering zoals je kon zien in de video.
Als dat zo is dan kan je het heel makkelijk oplossen door G-Sync (je Freesync monitor zou dit ook moeten kunnen tegenwoordig volgens mij) aan te zetten zodat dit fenomeen weg is.

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
Leeghoofd21 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:22:
[...]

Als dat zo is dan kan je het heel makkelijk oplossen door G-Sync (je Freesync monitor zou dit ook moeten kunnen tegenwoordig volgens mij) aan te zetten zodat dit fenomeen weg is.
Ja dat heb ik geprobeerd en toch zat het te stotteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlanderqp
ikt schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:33:
[...]

@Kush2000

Hierop heb je alleen geantwoord dat je geen tikken hoort. Heb je wel hetgeen uitgevoerd waar om gevraagd werd? Dus even je HDD/SSD uitlezen op fouten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Kush2000 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:23:
[...]

Ja dat heb ik geprobeerd en toch zat het te stotteren.
Heb je trouwens zowel Dx11 als Dx12 geprobeerd en welke instellingen heb je voor G-Sync en in de Geforce Experience?

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
Highlanderqp schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:29:
[...]

@Kush2000

Hierop heb je alleen geantwoord dat je geen tikken hoort. Heb je wel hetgeen uitgevoerd waar om gevraagd werd? Dus even je HDD/SSD uitlezen op fouten?
Hoe moet je hdd sdd uitlezen op fouten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt

ikt

Kush2000 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:37:
[...]

Hoe moet je hdd sdd uitlezen op fouten?
Weet je hoe le links herkent?

Ze zien er zo uit. Klik op deze zin, zou ik zeggen. CrystalDiskInfo had ik gelinkt.

Misschien is dit duidelijker:
https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/

Het is een tooltje waarmee de "gezondheid" van je SSD en harde schijf worden uitgelezen. Maak een screenshotje van de pagina van de harde schijf en laat 'm hier zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
https://photos.app.goo.gl/wWX8eWxUvfJ4fSip6

[ Voor 72% gewijzigd door Kush2000 op 09-08-2019 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandervelde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-05 13:35
Kun je eens kijken of je niet toevallig last hebt van de 'standby memory bug'.
Dat was namelijk het probleem waar ik tegen aan liep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
mvandervelde schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:43:
Kun je eens kijken of je niet toevallig last hebt van de 'standby memory bug'.
Dat was namelijk het probleem waar ik tegen aan liep.
Als dat zo is waarom lukt het dan ook niet op csgo? wat minder ram verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agittunc
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-01 12:26
Kan je mij vertellen wat je oude pc was? heb je de windows een keer een reinstall gegeven?

microstuttering is een frametime mis tussen gpu/monitor. kan ook nog aan opslag liggen. bijv hdd.

[ Voor 35% gewijzigd door agittunc op 09-08-2019 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
agittunc schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:06:
Kan je mij vertellen wat je oude pc was? heb je de windows een keer een reinstall gegeven?

microstuttering is een frametime mis tussen gpu/monitor. kan ook nog aan opslag liggen. bijv hdd.
Oude was intel core i5 8400 GTX 1660Ti en H310M S2H 2.0 (rev. 1.0) | Motherboard dezelfde ram / PSU
En precies hetzelfde probleem !?!?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-05 23:50
Het is op zich simpel.
Als jij dit probleem krijgt bij een 100% verse windows 10 (dus format) + chipset driver + nvidia driver (geen andere software) EN zowel op oude systeem als nieuwe systeem, dan MOET het iets zijn wat gelijk is bij beide systemen.
PSU had je een andere geprobeerd zei je.
Dan blijft SSD/HDD over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlanderqp
Motherboard of Ram zijn waarschijnlijk dan de bottleneck hier.
(er van uit gaan dat je inderdaad een andere PSU/CPU/GPU getest hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agittunc
Maar heeft Kush wel een een verse windows 10 geinstalleerd?

ik zou je boot drive als enigste aansluiten. 3x formatteren en daarna opnieuw installeren. want als je van intel naar ryzen gaat wil je niet dezelfde OS houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikt

ikt

@agittunc
Meerdere keren formatteren is NERGENS voor nodig en vermindert op een SSD de levensduur ook. Tevens gebruiken zat reviewers 1 SSD met meerdere testsystemen, waar de meegenomen installatie nooit een probleem is geweest. Windows 10 migreert tegenwoordig prima van platform naar platform.

@Kush2000
Dat is enkel de status van de SSD, maar goed, de HDD is niet te warm en CDI geeft er ook geen waarschuwing over. Toch denk ik dat het je harde schijf is.

240GB is zat om een spel op te installeren. Bij welke applicaties en spellen heb je last van haperingen/stotteringen? Draaien deze applicaties op je harde schijf? Zet één van die spellen of applicaties op de SSD en probeer het vanaf daar.

Stotteringen ongeacht welke game-instellingen je ook gebruikt lijken me klassiek op een hoge disk read/write respons tijd.

Laat ook eens taabheheer open staan en kijk hoe druk je schijf/schijven bezig zijn. Als de "Average Response Time" hoog ligt, is dat ook een prima indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agittunc
@ikt wat je zegt klopt wel. maar zelfs de meest hardcore ssd users komen amper die bij de einde van het levensduur. en wat je daarna zegt klopt niet helemaal. benchmark reviewers hebben meerdere operating systems. ik heb zelf 2 intel en 2 amd systemen gehad. ook op windows 10 en als ik deze van platform aan het switchen ben zie ik meerdere problemen voorbij komen die niet super obvious zijn. zoals haperingen etc. dat het prima migreert is anders dan probleemloos migreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
ikt schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:38:
@agittunc
Meerdere keren formatteren is NERGENS voor nodig en vermindert op een SSD de levensduur ook. Tevens gebruiken zat reviewers 1 SSD met meerdere testsystemen, waar de meegenomen installatie nooit een probleem is geweest. Windows 10 migreert tegenwoordig prima van platform naar platform.

@Kush2000
Dat is enkel de status van de SSD, maar goed, de HDD is niet te warm en CDI geeft er ook geen waarschuwing over. Toch denk ik dat het je harde schijf is.

240GB is zat om een spel op te installeren. Bij welke applicaties en spellen heb je last van haperingen/stotteringen? Draaien deze applicaties op je harde schijf? Zet één van die spellen of applicaties op de SSD en probeer het vanaf daar.

Stotteringen ongeacht welke game-instellingen je ook gebruikt lijken me klassiek op een hoge disk read/write respons tijd.

Laat ook eens taabheheer open staan en kijk hoe druk je schijf/schijven bezig zijn. Als de "Average Response Time" hoog ligt, is dat ook een prima indicatie.
Eigenlijk draaien de spellen hetzelfde op beide opslagapparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
ik heb wel is een computer gehad met problemen met een snoertje, ja dat kon zelfs nog. beeldscherm runde perfect etc , maar toch elke x vastlopen of frame drops, bleek t toch in een goedkoop ali hdmi kabeltje te zitten. Zou je dat ook toch nog voor zekerheid kunnen testen?

ook heeft volgens mij een 1440p 144 hz een displaypoort nodig als je nog niet over hdmi 2.0-2.1 beschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
dfbt schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:25:
ik heb wel is een computer gehad met problemen met een snoertje, ja dat kon zelfs nog. beeldscherm runde perfect etc , maar toch elke x vastlopen of frame drops, bleek t toch in een goedkoop ali hdmi kabeltje te zitten. Zou je dat ook toch nog voor zekerheid kunnen testen?

ook heeft volgens mij een 1440p 144 hz een displaypoort nodig als je nog niet over hdmi 2.0-2.1 beschikt.
Je probeert het wel maar deze 1080p display heeft niet dat ik weet een defecte displayport cable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rashnu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-06-2023
Heb je al een ander toetsenbord/muis geprobeerd.
Bij mij zat het in de muis....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
rashnu schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:39:
Heb je al een ander toetsenbord/muis geprobeerd.
Bij mij zat het in de muis....
Ga ik doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:35

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit heeft vrij weinig met aankoopadvies te maken. Schopje naar PMG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
br00ky schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 22:30:
Dit heeft vrij weinig met aankoopadvies te maken. Schopje naar PMG.
Het is een waarschuwing om nooit zomaar losse onderdelen te kopen en verwachten dat ze ook goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-05 23:28

Vuurvoske

Nunquam cede!

Ik denk dat zijn geheugen de bottleneck is in dit verhaal. 2800MHz is te weinig voor deze cpu

PS, formatteren was iets voor mechanische harde schijven. Dit zorgde ervoor dat data beter gealloceerd werd. Hierdoor kreeg je hogere lees en schrijf snelheden. Op een SSD werkt dit averechts en kan het zelfs de levensduur verkorten. Dit heeft te maken met de hoge mate van read/write 'handelingen. Btw bij nieuwe hardware zoals cpu, mobo, ram altijd een clean install. Dit betaald zich terug in de performance.

[ Voor 69% gewijzigd door Vuurvoske op 10-08-2019 09:36 ]

Beroeps brabander | Battle.net: Reshnar#2661

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kush2000
Vuurvoske schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 09:33:
Ik denk dat zijn geheugen de bottleneck is in dit verhaal. 2800MHz is te weinig voor deze cpu

PS, formatteren was iets voor mechanische harde schijven. Dit zorgde ervoor dat data beter gealloceerd werd. Hierdoor kreeg je hogere lees en schrijf snelheden. Op een SSD werkt dit averechts en kan het zelfs de levensduur verkorten. Dit heeft te maken met de hoge mate van read/write 'handelingen. Btw bij nieuwe hardware zoals cpu, mobo, ram altijd een clean install. Dit betaald zich terug in de performance.
Op een intel core systeem precies hetzelfde met 2 verschillende ram sticks. Ik heb Windows al opnieuw geinstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Kush2000 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 09:45:
[...]

Op een intel core systeem precies hetzelfde met 2 verschillende ram sticks. Ik heb Windows al opnieuw geinstalleerd.
Inclusief Chipsetdrivers, gpu drivers en de rest? Je kan snappy driver installer eens proberen.

Heb je ook een eventuele biosupdate gedaan?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
pjot1 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 09:48:
[...]

Inclusief Chipsetdrivers, gpu drivers en de rest? Je kan snappy driver installer eens proberen.

Hoe betrouwbaar is die snappy driver want het lijkt een Lets Encrypt certificaat te hebben en een RU taaloptie.
En Opera is geinstalleerd zonder toestemming, ik vraag me af of die bloatware ook installeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Kush2000 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 09:53:
[...]

Hoe betrouwbaar is die snappy driver want het lijkt een Lets Encrypt certificaat te hebben en een RU taaloptie.
En Opera is geinstalleerd zonder toestemming, ik vraag me af of die bloatware ook installeerd.
Ik gebruik het al een jaar of 5. Prima ervaringen mee.

Iets zegt mij dat je de verkeerde link hebt gepakt. Deze moet je hebben. https://sdi-tool.org/downloadlite/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
pjot1 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 09:57:
[...]

Ik gebruik het al een jaar of 5. Prima ervaringen mee.

Iets zegt mij dat je de verkeerde link hebt gepakt. Deze moet je hebben. https://sdi-tool.org/downloadlite/
Ik ga denk ik gewoon deze hardware verkopen en mischien een prebuilt halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-05 23:28

Vuurvoske

Nunquam cede!

Kush2000 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 10:24:
[...]

Ik ga denk ik gewoon deze hardware verkopen en mischien een prebuilt halen.
Kop op, niet opgeven. Laat het even los en ga vanmiddag of morgen verder. Ik heb zo vaak gedacht dat ik er niet uit zou komen. Uiteindelijk komt het goed. En vaak is loslaten en later verder gaan de beste oplossing.

Beroeps brabander | Battle.net: Reshnar#2661

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
pjot1 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 09:48:
[...]

Ik zou maar niet meer die installer gebruiken want adwcleaner heeft namelijk een PUP gevonden: https://imgur.com/a/TmHCnJm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Kush2000 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:02:
[...]

Ik zou maar niet meer die installer gebruiken want adwcleaner heeft namelijk een PUP gevonden: https://imgur.com/a/TmHCnJm
Dit duidt aan dat m'n vermoeden juist is. Je hebt het verkeerde programma gedownload.

https://sdi-tool.org/downloadlite/ deze moet je hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
pjot1 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:05:
[...]

Dit duidt aan dat m'n vermoeden juist is. Je hebt het verkeerde programma gedownload.

https://sdi-tool.org/downloadlite/ deze moet je hebben.
Dat is juist degene die ik had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Kush2000 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:06:
[...]

Dat is juist degene die ik had.
Je hebt dus SDI_R1904.zip gedownload?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
pjot1 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:08:
[...]

Je hebt dus SDI_R1904.zip gedownload?
Ja het is niet echt betrouwbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Kush2000 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:19:
[...]

Ja het is niet echt betrouwbaar..
En de biosupdate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
Ook gedaan anders kon ik niet met Ryzen 5 3600 opstarten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Kush2000 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:22:
[...]

Ook gedaan anders kon ik niet met Ryzen 5 3600 opstarten..
Ja, er is daarna nog update uitgekomen. Versie 7C02v1A. Heb je die ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
pjot1 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:26:
[...]

Ja, er is daarna nog update uitgekomen. Versie 7C02v1A. Heb je die ook?
Ja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Vast een oude adwcleaner, ik heb hem iig niet met dit programma.

Wat je nog kan doen is je videokaart in een ander systeem testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Download en installeer : https://www.hwinfo.com/download
Het programma openen en dan selecteer je Sensors-Only.

Onderin het scherm met alle sensor uitlezingen klik je 1 maal op de blauwe pijltjes die naar buiten wijzen, zodat je twee rijen krijgt met sensor uitlezingen. Dat kijkt iets makkelijker.

Start nu je spel op en laat het programma draaien, stop het spel wanneer je je probleem hebt gehad en maak nu eens screenshots die alle sensors en laat ze hier zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
bierschuit schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 12:13:
Download en installeer : https://www.hwinfo.com/download
Het programma openen en dan selecteer je Sensors-Only.

Onderin het scherm met alle sensor uitlezingen klik je 1 maal op de blauwe pijltjes die naar buiten wijzen, zodat je twee rijen krijgt met sensor uitlezingen. Dat kijkt iets makkelijker.

Start nu je spel op en laat het programma draaien, stop het spel wanneer je je probleem hebt gehad en maak nu eens screenshots die alle sensors en laat ze hier zien.
Live opname op youtube : YouTube: Stutter test

[ Voor 5% gewijzigd door Kush2000 op 10-08-2019 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
Ik wil graag de minimum en maximum data zien van alles. Niet de current readings. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Download dit eens en test eens totdat je meerdere stotters ervaren heb.

https://www.techspot.com/downloads/6944-latencymon.html

Draai de game in windowed
start het programma
en alt tab terug naar de game

start de meting niet voordat je game geladen is dit kan valse hoge metingen geven.

stuur een screenshot van de resultaten.
Dit geeft ook aan welke hardware/driver het probleem heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
@Kush2000 Heb je toevallig je virtuele geheugen aangepast?
Typ geavanceerd systeem in het zoekvak op de taakbalk en selecteer vervolgens Geavanceerde systeeminstellingen weergeven, waaronder het Configuratiescherm wordt weergegeven.

Selecteer in Systeemeigenschappen op het tabblad Geavanceerd de optie Instellingen in het gebied Prestaties.

Selecteer in Instellingen voor prestaties het tabblad Geavanceerd en selecteer vervolgens Wijzigen in het gebied Virtueel geheugen.

Controleer of het selectievakje Wisselbestandsgrootte voor alle stations automatisch beheren is ingeschakeld.
Als dat niet het geval is, schakel je het selectievakje in en start je de pc opnieuw op door de Startknop > Aan/uit > Opnieuw opstarten te selecteren.
Het valt me op dat jouw geheugengebruik anders is dan bij mij, aangezien ik ook 2x8GB draai met windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
bierschuit schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:15:
@Kush2000 Heb je toevallig je virtuele geheugen aangepast?

[...]

Het valt me op dat jouw geheugengebruik anders is dan bij mij, aangezien ik ook 2x8GB draai met windows 10.
Ja dit is zo sinds de verse installatie van Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
Als je taakbeheer opent en dan tabblad prestaties aanklikt geeft hij dan wel iets van 16GB aan bij geheugen?

[edit]
https://imgur.com/VDL35gE
Links is van jouw en alles rechts daarvan is van mij, deze waardes kreeg ik na het spelen van BF1 multiplayer Operations en een game CoD Black ops 4.

[ Voor 46% gewijzigd door bierschuit op 10-08-2019 13:56 . Reden: screenshot bijgevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
Ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Net zitten kijken maar ik zie nog altijd geen stutters.
Wel jerky muis bewegingen alsof de turbo en dpi te hoog staan en daarom niet smooth bewogen kan worden maar dat kan ook het skippen van frames in de opname zijn.
Ik denk dat je beter even vsync op 60 fps aan kan zetten zodat we 1 op 1 zien wat jij ook zien.
Als je 100 fps haalt en met 60 fps filmt word gewoon 40% van de data overboord gekiept.

Als je je probleem zelf wel ziet in je filmpje geef dan even exact timestamps anders heb ik geen idee wat nou het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
@computerjunky
Hij heeft af en toe hoge spikes in zijn frametime zitten, af en toe een grote hapering. Dat kun je zien in de frametime balk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
bierschuit schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 21:25:
@computerjunky
Hij heeft af en toe hoge spikes in zijn frametime zitten, af en toe een grote hapering. Dat kun je zien in de frametime balk.
ah dit was op de telefoon totaal niet te zien. lag op bed met pijn in mijn harses.

Ik ga even kijken wat me al wel opgevallen is is de poling rate in beide HWinfo en afterburner. Dit doet de pc prestatie ook niet ten goede. een rate onder de 600 kan al nadelige effecten hebben en met 2 programma's tegelijkertijd...

edit : @9:26 zie je een mini spikje daar bij 9:46 en een paar seconde later ook weer. wat me opvalt is dat dit precies gebeurd als er een geluid afpseelt of de toon van het geluid veranderd.

10:32 , 10:41 , 11:45

Het lijkt er dus op dat iedere hapering voort komt uit het laden van geluid.

Ik zou dus zeer zeker even latencymon draaien en kijken of daar deze spikes ook terug te zien zijn en of daar ook bepaalde drivers aangewezen worden.
Anders kan je proberen de geluidskaart uit te schakelen.
Pagina: 1 2 Laatste