Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 31-07 14:22
Ik heb een B450 Tomahawk moederbord en Crucial Ballistix Sport LT 16 GB (2 x 8 GB) DDR4-3200 Memory (BLS2K8G4D32AESEK) memory. Alleen mijn vraag is hoe kan ik de meest stabiele ram hebben. Ik heb A-XMP geprobeerd maar dit is niet erg stabiel.. Nu wil ik weten wie ook deze type ram en moederbord heeft en welke instellingen die heeft.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik: Nee
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb: A-XMP en wat voltages...
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ram in bankje 2en4 vanaf CPU (vaak A2-B2) voor dualchannel en hoger MHz dan 2133

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
Is al.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:41

br00ky

Moderator Harde Waren
Okay, en verder? Hoe ben je erachter gekomen dat je RAM niet stabiel is? Wat zijn je "klachten"?

Je zult iets meer informatie moeten geven, met name wat je allemaal geprobeerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:20
Heb dezelfde combi en geen enkel issue. Wat is er niet stabiel? Waar merk je het aan?

Wat zijn de rest van de componenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
Dracula schreef op zondag 15 december 2019 @ 16:14:
Heb dezelfde combi en geen enkel issue. Wat is er niet stabiel? Waar merk je het aan?

Wat zijn de rest van de componenten?
Wat het onstabiel maakt is wel eens die 1 seconde stotter tijdens het spelen van Fortnite alles op low.

https://pcpartpicker.com/list/ZTgt7T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kush2000 schreef op zondag 15 december 2019 @ 16:50:
[...]

Wat het onstabiel maakt is wel eens die 1 seconde stotter tijdens het spelen van Fortnite alles op low.

En wat heb je allemaal al geprobeerd?
Heb je al gezocht op het forum? Topics en mogelijke oplossingen genoeg over dit onderwerp.
Testen met memtest zou eens een start kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
Ja ik denk dat alle ''basic'' oplossingen die je in je hoofd kan bedenken, ik wel geprobeerd heb.. Memtest was ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Kush2000 schreef op zondag 15 december 2019 @ 17:52:
Ja ik denk dat alle ''basic'' oplossingen die je in je hoofd kan bedenken, ik wel geprobeerd heb
Zoals? Ik wil niet vervelend of flauw overkomen, maar je wilt graag geholpen worden. Het minste dat je kan doen, is alle stappen te noemen die je zelf al hebt geprobeerd. Niets zo frusterend voor mensen die je willen helpen en je allerlei suggesties geven die je al gedaan hebt (zoals hierboven dus al de goede RAM sleuven pakken en memtest doen). Vandaar dat je ook verplicht bent álles te noemen. Begin eerst maar eens bij Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.

Verder zou mijn eerste gedachte bij jouw probleem zijn eens te gaan monitoren tijdens het gamen. Dat wil zeggen, met MSI Afterburner of taskmanager voor mijn part checken wat er gebeurt tijdens het gamen. Wat doet de cpu? Wat doet de videokaart? Loopt je RAM vol? Is de schijf waar Fortnite op staat op 100% aan het draaien? Op al die zaken moet je een antwoord zoeken en het vermelden in je topic.

[ Voor 22% gewijzigd door br00ky op 15-12-2019 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:42

Zenix

BOE!

Ik snap trouwens niet waarom je de MAX versie niet hebt gekocht. Die werkt een stuk beter met Ryzen 3000... BIOS updates al gedaan?

[ Voor 19% gewijzigd door Zenix op 15-12-2019 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Relevante software en hardware die ik gebruik: Nee
Ik zou er eens een cpu instoppen, dan werkt het beter.

Het is nogal een verschil of je een 1e, 2e of 3e generatie Ryzen hebt. Misschien heb je zelfs een Athlon.

Wij hebben geen glazen bol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Al eens overwogen dat je hikje in Fortnite niet aan je RAM ligt?

Gaarne je hele systeem hier uitschrijven. Zonder die info hoef je niet op zinnige reacties te hopen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000

En Brooky verzin maar een hele lijst en die vink ik af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Heb je dat linkje uit mijn vorige post al geopend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 17:45
Dat is niet hoe het werkt. Als wij niet weten wat je zelf hebt geprobeerd kan het aan duizenden dingen liggen. Dat gaat veel meer tijd en moeite kosten om dat allemaal uit te schrijven vergeleken met een paar zinnen schrijven van wat je allemaal al zelf geprobeerd hebt.

Zij willen jou helpen, werk dan even een beetje mee om zodat ze jou sneller en makkelijker kunnen helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
Dingen zoals

- Windows hergeinstalleerd.
- Veel Nvidia instellingen geprobeerd..
- Allerlei Bios instellingen geprobeerd..
- RAM Timings via Ryzen Dram Calculator geprobeerd maar had moeite in de bios om de juiste values te
zetten.
- Page file uitgezet
- FPS proberen vast te zetten
- Nieuwe case gekocht in verband met airflow
- Games op SSD geprobeerd (Fortnite is op ssd)
- Nieuwe voeding van 850 watt gekocht. Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
En Brooky je link heeft oude verwijzingen zoals MBM, Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Misschien ligt het wel aan fortnite. Al eens andere games geprobeerd die vergelijkbare symptomen hebben?

Wat doet je CPU danwel je GPU verbruik wanneer je het issue ervaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:36

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Kush2000 schreef op zondag 15 december 2019 @ 16:50:
[...]

Sorry, maar instabiel? Een stotter die 'wel eens' voorkomt is niet direct instabiliteit. Als dat zou zijn dan heeft iedereen namelijk een instabiel systeem ;)
Kan je het probleem misschien duidelijker omschrijven? Komt het random in de game voor, of alleen bij bepaalde momenten (inladen of respawn etc.)?

Daarnaast: hoe kom je erbij dat het je RAM is? Iedereen is nu op de 'help-mijn-ram-is-stuk' trein gesprongen terwijl daar misschien niet eens het probleem ligt. Je nieuwe voeding is wel duidelijk overkill, maar daar ligt het probleem dan ook niet aan ;)
br00ky schreef op zondag 15 december 2019 @ 20:21:
[...]

...

Verder zou mijn eerste gedachte bij jouw probleem zijn eens te gaan monitoren tijdens het gamen. Dat wil zeggen, met MSI Afterburner of taskmanager voor mijn part checken wat er gebeurt tijdens het gamen. Wat doet de cpu? Wat doet de videokaart? Loopt je RAM vol? Is de schijf waar Fortnite op staat op 100% aan het draaien? Op al die zaken moet je een antwoord zoeken en het vermelden in je topic.
Heb je dit al geprobeerd?

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
The GUI schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 08:26:
[...]

Sorry, maar instabiel? Een stotter die 'wel eens' voorkomt is niet direct instabiliteit. Als dat zou zijn dan heeft iedereen namelijk een instabiel systeem ;)
Kan je het probleem misschien duidelijker omschrijven? Komt het random in de game voor, of alleen bij bepaalde momenten (inladen of respawn etc.)?

Daarnaast: hoe kom je erbij dat het je RAM is? Iedereen is nu op de 'help-mijn-ram-is-stuk' trein gesprongen terwijl daar misschien niet eens het probleem ligt. Je nieuwe voeding is wel duidelijk overkill, maar daar ligt het probleem dan ook niet aan ;)

[...]

Heb je dit al geprobeerd?
Ja ik heb dat wel eens geprobeerd..

Het gebeurt denk ik het meest wanneer er veel gebeurt, denk aan explosies of dingen laden (CSGO zombies) en dat kan natuurlijk de fout zijn van verkeerd ingestelde ram maar niemand helpt mij ermee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:36

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Kush2000 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:09:
[...]

Het gebeurt denk ik het meest wanneer er veel gebeurt, denk aan explosies of dingen laden (CSGO zombies) en dat kan natuurlijk de fout zijn van verkeerd ingestelde ram maar niemand helpt mij ermee.
Nou, volgens mij willen er meerdere mensen helpen. Om je te kunnen helpen moet duidelijk worden waar het probleem zit. De meeste antwoorden die je geeft zijn niet onderbouwd en behoudens een 'al geprobeerd-achtige opmerking' is niet op te maken wat de resultaten zijn.

Dus je hebt gemonitord met een programma zoals MSI Afterburner. Mooi! Wat zijn de resultaten? Zie je een piekbelasting op GPU Usage of CPU Usage op het moment dat het probleem zich voordoet (af te leiden uit de grafieken). Of misschien wel een piekverbruik op RAM Usage, CPU/GPU Temperature etc. etc. Als we de resultaten hebben, dan kunnen we daaruit conclusies trekken en je verder helpen.
Wat ik duidelijk wil maken is er hier wel een helpende hand geboden wordt, maar dat we geen glazen bol hebben. De simpele vraag of je RAM dual channel is ingesteld is niet omdat we denken dat het fout zit, maar puur een check.

En misschien is het wel zo dat het probleem misschien geen probleem is, maar door jou als een probleem wordt ervaren.

Het gebeurt denk ik het meest wanneer er veel gebeurt, denk aan explosies of dingen laden (CSGO zombies)

Dit is een typisch geval van piekbelasting en zou je terug moeten zien in een monitoring programma op het moment dat het voor komt.

en dat kan natuurlijk de fout zijn van verkeerd ingestelde ram [...].
En dat kan natuurlijk ook niet het geval zijn. Tenzij jij iets anders gemeten hebt. 8)7

Oftewel: meten is weten

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:03

lees je de opmerkingen die je krijgt wel? er is je gevraagd wat precies de klacht is, wanneer het voorkomt, en wanneer niet, en als belangrijkste:(excuus voor het schreeuwen:) WAT HEB JE ZELF AL GEDAAN/GETEST? Zonder dat ben je niet te helpen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

[...]

Mooi. Deel eens de grafieken van MSI afterburner met de timestamps zodat we kunnen zien wat er op het moment dat je die dips merkt gebeurt qua gebruik van je componenten.

Als je alleen wacht tot wij iets suggereren en dan alleen reageert met ja of nee gaan we nergens uit komen en zal op den duur een modje je topic dichtgooien. Zonder inzet van jouw kant lopen we vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kush2000
Het heeft voor mij overduidelijk met ram te maken, vraag gewoon niet waarom want het is mijn dag niet. Dus als iemand nou mij kan helpen met Dram Calculator timings zetten zou ik dat meer waarderen dan geneuzel gesprekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Alright, je bent blijkbaar niet van zins om te helpen je probleem op te lossen. Keer op keer is je gevraagd goede informatie te geven. Blijkbaar kan of wil je dat niet. Succes met je "RAM" probleem. Wij kunnen daar verder niets mee, want duidelijke stappen en goh, een volledig lijstje van je systeem geef je niet. Dan houdt het op.

Het forum is geen helpdesk.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.