Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-05 21:06

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Mars18 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:05:
[...]

Daar kon ik hem niet voor vinden.
Heb nu een data update gedownload voor FM 2020, en dat werkt ook prima nu.
Als FM 22 komt, zal ik overstappen.

Jammer dat pas eind november is.
Helaas mogen reflinkjes niet ;)
Maar kijk even op cdkeys.com die heeft hem voor 17.70 is een steamkey, zoals hierboven vermeld op steam zelf ook slechts 22euro (mocht je nog wallet tegoed hebben)

zelf hou ik meestal cdkeys.com en instant-gaming.com in de gaten voor prijzen. Er zijn nog wel goedkopere te vinden maar ik heb geen ervaringen met die aanbieders.. met de eerder genoemde sites wel :)

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Zo ben ik nog op zoek naar een goedkope key voor FM12 maar die is helaas nergens te krijgen (ja via een reseller voor 40 euro en dat is me te duur voor een game die ik niet meer speel :P )

FM12 is de enige die ik mis in de reeks van FM11 tot FM21 :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3KbfUURcmzby6dSPLAkpVIH9yY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wdE8giM7Mwq8UGUMLTXRq5EY.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-03 14:26
Chelseamarre123 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:13:
[...]

22€ in steam nu.
Helemaal niet duur toch
Nee klopt, had alleen via budgetgaming gekeken, daar stond die nog op 55 euro in de fysieke winkels.

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Vier seizoenen terug verkocht ik Marcus Rashford aan Man City voor €90.000.000,-. Na anderhalf jaar haalde ik hem terug voor €79.000.000,- en nu, tweeënhalf jaar later wil Man City hem wéér overnemen. De eerste twee aanbiedingen hebben al met al, inclusief bonussen de 100 miljoen reeds ruim overschreden maar ik weiger alle aanbiedingen want ik wil komend seizoen de PL én de CL winnen en daarna ben ik wel klaar bij Leicester. Maar niet al te sterk beleid van City dus als ik het zo mag zeggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Nu online
ColdStone schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:08:
Zo ben ik nog op zoek naar een goedkope key voor FM12 maar die is helaas nergens te krijgen (ja via een reseller voor 40 euro en dat is me te duur voor een game die ik niet meer speel :P )

FM12 is de enige die ik mis in de reeks van FM11 tot FM21 :(

[Afbeelding]
Geen idee of je een fysieke versie ook in je steam library kan opnemen of zo, maar anders kan je m bij bol.com voor een 10tje oppikken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

YES schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:02:
[...]

Geen idee of je een fysieke versie ook in je steam library kan opnemen of zo, maar anders kan je m bij bol.com voor een 10tje oppikken?
Helaas is een dvd ( plus mac) editie (ook bij een kringloop dus vermoedelijk als hij al had gewerkt is de key al used), maar bedankt voor de tip! beter gechecked dan gemist ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

YES schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:55:
Vier seizoenen terug verkocht ik Marcus Rashford aan Man City voor €90.000.000,-. Na anderhalf jaar haalde ik hem terug voor €79.000.000,- en nu, tweeënhalf jaar later wil Man City hem wéér overnemen. De eerste twee aanbiedingen hebben al met al, inclusief bonussen de 100 miljoen reeds ruim overschreden maar ik weiger alle aanbiedingen want ik wil komend seizoen de PL én de CL winnen en daarna ben ik wel klaar bij Leicester. Maar niet al te sterk beleid van City dus als ik het zo mag zeggen :+
Spelers en hun clubwaarde is nogal onderhevig aan de manager die er zit.. de ene zijn wereldster is de andere zijn bankzitter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jenzo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:40
Chelseamarre123 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:13:
[...]

22€ in steam nu.
Helemaal niet duur toch
Inderdaad mooie aanbieding. CD keys zijn meestal tegen de 30 EUR.

De nieuwe FM22 zal wel in november uitkomen, en in eerste instantie duurder zijn.

Ik ga FM21 Ook misschien nog wel even downloaden. De aanbieding loopt tm morgen middag. De laatste die ik gekocht heb is FM19, het verschil zal groot zijn en die 2 tientjes voor (minimaal) een leuke middag zijn het zeker waard.

 MacBook Pro M4  iPhone 13 Pro Max + S24 Ultra  Apple Watch Ultra

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AntiChrist7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:01
Het is wss wat voorbarig, maar ga FM22 niet kopen. kan nog een hele tijd voort met deze, tenzij ze echt grote wijzigingen gaan aankondigen (wat ik betwijfel, het is geen fifa met nieuwe engine ofzo). En ik begin meestal toch nooit met topclubs, dus dat messi dan niet bij psg ofzo zit maakt me niet uit.

Het wordt ook altijd leuk als je zo'n tien jaar ver bent en je rare regens begint te zien. Mijn topspeler is zowat Lewandowski 2.0

Goed begonnen aan het nieuwe seizoen, community shield en europese supercup binnen zonder tegengoals

[ Voor 10% gewijzigd door AntiChrist7 op 17-08-2021 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

AntiChrist7 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:37:
Het is wss wat voorbarig, maar ga FM22 niet kopen. kan nog een hele tijd voort met deze, tenzij ze echt grote wijzigingen gaan aankondigen (wat ik betwijfel, het is geen fifa met nieuwe engine ofzo). En ik begin meestal toch nooit met topclubs, dus dat messi dan niet bij psg ofzo zit maakt me niet uit.

Het wordt ook altijd leuk als je zo'n tien jaar ver bent en je rare regens begint te zien. Mijn topspeler is zowat Lewandowski 2.0

Goed begonnen aan het nieuwe seizoen, community shield en europese supercup binnen zonder tegengoals
Begrijpelijk, al is het voor mij juist vaak de reden de nieuwe editie te kopen. Nadat ik een lang save heb gespeeld in een editie en me heb opgewerkt van niks naar topclubs en bondchoachschap met de bijbehorende prijzen heb ik altijd moeite om opnieuw te beginnen in de game. Terwijl in een nieuwe FM editie ik daarna gewoon weer schoon en fris start (al denk ik dat het deels gemotiveerd wordt door opnieuw zo nu en dan een steam achievement te zien oppoppen :) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AntiChrist7
heb nog maar 66 van de 98 achievements, dus kan nog wel even voort :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

AntiChrist7 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:24:
heb nog maar 66 van de 98 achievements, dus kan nog wel even voort :)
Best netjes al dan :)
jammer dat een deel onder de fantasy draft valt. (zelf speel ik dat eigenlijk nooit.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiChrist7
ColdStone schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:12:
[...]

jammer dat een deel onder de fantasy draft valt. (zelf speel ik dat eigenlijk nooit.)
Same, die zullen ook openblijven bij mij. Maar bijvoorbeeld 30 seizoenen (niet cumulatief over verschillende careers), 20jaar bij dezelfde club, 20keer manager van het jaar, kan ik wel tijdje mee voort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:46
ColdStone schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:12:
[...]

Zonde, draft is wel echt een leuke modus.

Online met anderen veel leuk, maar ook offline tegen de AI is ook leuk.
Kom je er pas echt achter hoe goed je FM kennis is, aangezien je maar een beperkte tijd heb om spelers te kiezen voor een team. Dus je moet echt de best mogelijke spelers halen voor je tactiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Terranova schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:23:
[...]

Zonde, draft is wel echt een leuke modus.

Online met anderen veel leuk, maar ook offline tegen de AI is ook leuk.
Kom je er pas echt achter hoe goed je FM kennis is, aangezien je maar een beperkte tijd heb om spelers te kiezen voor een team. Dus je moet echt de best mogelijke spelers halen voor je tactiek.
Moet eerlijk bekennen dat ik het nog nooit geprobeerd heb uberhaubt... toch eens proberen dan... zeker nu een mogelijkheid nu mijn SC Veendam save de nek om was gedraaid :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chelseamarre123
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:38
Zit met een dubbel gevoel in mijn save. Zit nu halverwege het 7de seizoen met Milan. 4 keer kampioen gespeeld, de laatste 2 edities van de champions league gewonnen en ook wat bekers.
Ondanks de dominantie ben ik het daar nog niet beu aangezien de toptalenten nu aan het doorbreken zijn.

Maar nu loopt mijn contract af, bieden ze mij een 5 jarig contract aan. Wat ik eigenlijk niet wil omdat ik dan zomaar niet kan overstappen naar een andere club zonder ontslag te nemen.
Onderhandelen over de duur heeft geen zin 8)7 |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiChrist7
Je kan toch altijd gewoon ontslag nemen? Het enige verschil is dat je niet uitbetaald wordt met wanneer je ontslagen wordt, maar behalve voor de achievements heeft je eigen loon weinig waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

AntiChrist7 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:49:
Je kan toch altijd gewoon ontslag nemen? Het enige verschil is dat je niet uitbetaald wordt met wanneer je ontslagen wordt, maar behalve voor de achievements heeft je eigen loon weinig waarde.
Is dat zo? ik meen dat zowel ontslag nemen als krijgen invloed had op je rating/stats?
ontslagen worden kost in ieder geval reputatie en ontslag nemen werkte als ik mij niet vergis ook op zoiets door (koste dat niet loyaliteit stats), er zijn in ieder geval clubs die je opstappen als negatief zien.

Hoeft natuurlijk geen probleem te zijn als je een leuke vacature ziet en op die manier er naar toe kan wippen.. maar volgens mij heeft het wel invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Oh op die manier. Ja kan wel een beetje invloed hebben op je stats/media perceptie, maar die zijn volgens mij vrij miniem vergeleken met andere stats in de game

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chelseamarre123
AntiChrist7 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:49:
Zoals hierboven geschreven kreeg ik die vraag ooit bij een sollicitatie waarom ik zo vaak ontslag nam.

Het probleem dat ik ooit ook had was dat ik een langdurig contract had, ik ergens solliciteerde maar de club mijn afkoopsom niet wou betalen. Heb toen ontslag genomen maar kreeg de job niet. Ook krijg je eigenlijk geen aanbiedingen(deze FM editie?) als je een lang contract hebt.

Om uiteindelijk op mijn dilemma terug te komen. Per toeval was de manager van PSG opgestapt in Januari waar ik voor gesolliciteerd heb en uiteindelijk de job heb gekregen.
Ik maak eerst het seizoen nog af in Milaan om dan wat moois op te bouwen van het vervallen PSG.

Geen Qatari meer daar, Europees doen ze al jaren niet meer mee en geld is er eigenlijk ook weinig. Echt pure dominantie is er daar ook niet meer in de Ligue 1 nadat de overname gebeurd is. Althans een leuke uitdaging daar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Ben nog nooit van club veranderd en nog maar 2 keer een interview gedaan ofzo, dus weet ik helaas niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Chelseamarre123 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:21:
[...]

Zoals hierboven geschreven kreeg ik die vraag ooit bij een sollicitatie waarom ik zo vaak ontslag nam.

Het probleem dat ik ooit ook had was dat ik een langdurig contract had, ik ergens solliciteerde maar de club mijn afkoopsom niet wou betalen. Heb toen ontslag genomen maar kreeg de job niet. Ook krijg je eigenlijk geen aanbiedingen(deze FM editie?) als je een lang contract hebt.

Om uiteindelijk op mijn dilemma terug te komen. Per toeval was de manager van PSG opgestapt in Januari waar ik voor gesolliciteerd heb en uiteindelijk de job heb gekregen.
Ik maak eerst het seizoen nog af in Milaan om dan wat moois op te bouwen van het vervallen PSG.

Geen Qatari meer daar, Europees doen ze al jaren niet meer mee en geld is er eigenlijk ook weinig. Echt pure dominantie is er daar ook niet meer in de Ligue 1 nadat de overname gebeurd is. Althans een leuke uitdaging daar :)
Ik neem dan ook ontslag als ze mijn afkoopsom niet kunnen betalen, maar omdat ik niet zonder club wil zitten, save ik mijn spel ook van te voren nog even. Gaat het dan alsnog niet door, speel ik gewoon nog een paar seizoenen verder met mijn huidige club.

PSG is in mijn save echt onverslaanbaar in Frankrijk en ook Europees na 80 seizoenen nog steeds een supermachtig bolwerk

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Ongeloofelijk, halve finale Champions League verloren nadat ik de eerste wedstrijd met 4-0 gewonnen had. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CT3HsBDPewpqi7Y8tPO8xlDe9ic=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LiTcAWPXVVVOqdMM0Rm2m2MK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online
Gekke uitslagen gebeuren vaker: https://bleacherreport.co...ing-comebacks-of-all-time

Wikipedia: Mistwedstrijd

Dat is ook de charme van het voetbal natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Chelseamarre123 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:32:
Ongeloofelijk, halve finale Champions League verloren nadat ik de eerste wedstrijd met 4-0 gewonnen had. [Afbeelding]
Kan gebeuren, maar als het gebeurd.. zuur o zo zuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Beetje offtopic, maar zou toch cool zijn om dit shirt te winnen :)

https://fmfc.footballmana...fmfc-final-shirt-giveaway

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntiChrist7
Soms heb je wel leuke situaties die ontstaan.

Als PL club heb ik een Schotse spits, die na enkele uitleenbeurten klaar leek voor het grote werk. Vooral goede ratings voor afwerken, en ook 1 goal in 2 matchen in zijn laatste uitleenbeurt. Maar hij speelde belabberd de eerste 4 maanden (1 goal in de competitie uit 3.5xg in tien matchen, waaronder invalbeurten)). Dan maakt ie tijdens de interlandbreaks even doodleuk 11 goals in 6 matchen.

Zei tegen mezelf, ok nu heeft ie nog 3 wedstrijden om zich te tonen tegen middenmotors, maarhad al genoeg gezien tijdens de eerste 2, dus op de transferlijst ermee (zijn contract liep ook af). Op 1 januari zit ie voor 30+30m bij bayern.

Als wraak heb ik als engelse bondscoach een schotse jeugdspeler overtuigd voor Engeland te kiezen. En het wordt nog beter, want drie keer raden wie ik ga tegenkomen in de WK kwalificaties? Yep, schotland :p

Tackle harder zal zeker aanstaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:05
Ik zit met een issue en ik heb al 1.5 uur lopen zoeken ingame en op internet maar ik kom er niet uit.

Ik manage NAC en moet mijn 3de wedstrijd spelen (net begonnen) maar ik kan niet door want 1 van mijn spelers speelt / heeft gespeeld voor het B elftal. Maar ik kan van mijn leven niet vinden wie.

Er is maar 1 wedstrijd gespeeld voorafgaand deze week en dat was van de U18, en daar speelde niemand mee van mijn hoofd team. Ik heb ook al 1 voor 1 alle spelers af gegaan en gekeken of ze available staan voor reserve squad maar nergens staat een vinkje.

Wat zie ik over het hoofd? want ik zit hopeloos vast. Als dat domme spel nou ook even aan geeft wie de speler is die ik niet mag gebruiken.. maar nee hij roept alleen maar dat er een speler is die ik niet mag gebruiken.

*edit* het zal, ik heb uiteindelijk mijn assistent het team laten samenstellen (die gooit alles door elkaar, maar goed) En die heeft 1 speler eruit gehaald. Maar ik kan nog altijd absoluut nergens vinden waarom/hoe/of die speler voor het B team speelde of heeft gespeeld. Snap er nog steeds net zo weinig van.

[ Voor 16% gewijzigd door TgR_KILLER op 27-08-2021 19:44 ]

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GluonC
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-10-2024
Ik had eerst een website waar je kon vragen of iemand een logo en kit voor je wou maken, ik kan die website helaas niet meer terug vinden, weet iemand toevallig welke website ik bedoel ?

EDIT: Heb het gevonden 👍

[ Voor 7% gewijzigd door GluonC op 28-08-2021 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-05 20:54
@TgR_KILLER Kan je in de history van die speler zien hoeveel matches hij dit seizoen gespeeld heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:05
SpeedQber schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 11:44:
@TgR_KILLER Kan je in de history van die speler zien hoeveel matches hij dit seizoen gespeeld heeft?
Geen idee, daarna geen last meer van gehad. Kies nu zelf wie wel of niet beschikbaar zijn, per match.

Heb nu alleen het issue dat een paar man op 1 positie wil spelen en iedereen unhappy word haha. En dan wissel ik er een paar uit en vervolgens die assistent 'ja ik zou toch echt deze mensen wisselen in de opstelling'.. nee vriend want als ik hele tijd met dezelfde speel gaat alles naar de klote xD

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
oh naar dat advies luister ik ook al niet. Niet voor niets dat ik hem assman noem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Nu online
Hopelijk komt er na vannacht snel een goede data update. Ik heb op FM Scout een update gezien die het spel wat anders inricht qua regens, waardoor je wat meer exoten (denk aan Aubemeyang, Lewandowski of eerder Hamsik of zo) krijgt. En dat een minder duidelijk aandeel vooral uit Zuid-Amerika en een paar andere goede landen komt.

Dat kan in combinatie met een transfer update gebruikt worden.

Ik ben benieuwd, ga denk ik een game met Feyenoord starten dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Ondertussen over halfweg bij PSG. Toch een leuke uitdaging gezien de barre financiële mogelijkheden daar anno 2041 zonder Qatari.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15G17IZT8I6vVfUiKVY5S-jtjm8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Zy7FY6gQB9NNHLggTrqyS5b.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-05 16:44
'oke'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online
@Chelseamarre123 Hoe dan???

Hier weer een prijs met Excelsior, maar wederom geen landstitel, dus we moeten nog een jaartje door

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/C6a2Sea.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Jorgen schreef op zondag 5 september 2021 @ 21:07:
@Chelseamarre123 Hoe dan???

Hier weer een prijs met Excelsior, maar wederom geen landstitel, dus we moeten nog een jaartje door

[Afbeelding]
Geen idee, geen externe geldschieter en weinig prijzengeld.
Ze doen ook al 10jaar Europees niet mee dus krijg je weinig geld van. 2de ronde in CL halen was al een prestatie.
Hopelijk dit seizoen de titel pakken en dan in de zomer eens ferm doorselecteren in de selectie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online
@Chelseamarre123 Apart hoor. Bij mij gaan ze als een tierelier

Ik ben het seizoen als 2e geëindigd. Mooie voorsprong op nr. 3, maar ook een te grote achterstand op de nr. 1. Vitesse is zo 1, 2, 3 nog niet geklopt. Wel won ik van hen in de kwartfinale van de CL en speel ik straks weer de finale van de Champions League

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NOpbexg.png

Edit:

In de CL finale speelden we tegen Bayer Leverkusen. Wij kwamen op voorsprong, maar in de tweede helft maakten ze de gelijkmaker én gingen ze over ons heen. Diep in de 2e helft maakten wij weer gelijk. In de verlenging kwamen wij wederom op een voorsprong, maar ook toen scoorde Leverkusen de aansluitingstreffer. De penalty's gingen niet zo best; daar verloren we met 4-1 van de Duitsers. Jammer maar helaas. 2 Deelnames; 2 finales, 2 x verloren. (En nog steeds geen kampioenschap in de Eredivisie.)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QUaAXxl.png

Edit 2:

Vooral de records voor assist en goals zijn heel erg mooi verbeterd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pA9mFMz.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/08gueqK.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hac9ToZ.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YUMlNkm.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0rKahkd.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rcVoj3X.png

Edit 3:

Meest trefzekere speler van Europa

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KxWA7yr.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/l10sYBB.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6DlUgjw.png

Edit 4:

Ajax degradeert

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Jm3hIny.png

[ Voor 66% gewijzigd door Jorgen op 06-09-2021 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online
De jongen van 60 goals, is het seizoen en de competitie goed begonnen

5 oefenwedstrijden, 11 goals
JC Schaal, 0 goals
1 competitiewedstrijd, 3 goals

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
Na een korte pauze van mijn savegame hier een post mbt tot mijn save game. Ik ben 6 jaar geleden begonnen bij FC Dordrecht. Na mijn eerste seizoen meteen gepromoveerd.

Eerlijk is eerlijk mijn selectie was er niet naar en denk dat ik hierbij erg veel geluk heb gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjjNFGjtTLo3LLYcuMbsQusDVik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DoZrSxJNDvjr4q64aWd3KlI2.png?f=fotoalbum_large

Vanaf het eerste seizoen geen problemen gehad met handhaven en lukte mij al vrij snel om een stabiele eredivisie club te worden

Huidige seizoen:
Het probleem wat ik nu zelf ervaar en vraag me af of jullie hier ook enorm last van hebben dat elke speler mijn club als opstapje wil gebruiken dit resulteerde in het vertrek van mijn sterkspits
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tII6CAOD2UZ7DOH_S7WzIOdQZQE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/66Y3r7y1M76J8QOM2aFWiZvZ.png?f=fotoalbum_large

Dit resulteerde erin dat deze speler vertrok voor wel een bedrag van 2.6 miljoen euro. Erg pijnlijk maar kon helaas niks doen. Ook bij contract verlenging kon ik de clausule niet aanpassen.

Mijn tactiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qo9xjNVOvRja4gk3uyCDkez7r4Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2yET87912rfx2UQMlY4TDvMb.png?f=fotoalbum_large

ik Speel een klassieke 4-4-2 taktiek met wingers en een false 9 in de spits die de ruimtes op blijft zoeken en een bal geeft of scoort.

Dan nu twee van mijn belangrijkste spelers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sxu5ph1WHPVJScgOuQcHhcEpQOI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QhPCKBpZsXgC1MfRlo8b2ynk.png?f=fotoalbum_large

Gratis opgepakt bij N.E.C en heeft zich uitstekend ontwikkeld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjvnx02AHktLwDsaL7hy2LUm5Fo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XFRnpQr6hLCG2aqbLZ6DCTyT.png?f=fotoalbum_large

Deze heb ik gratis opgepikt en dit keer bij fc volendam. Op zijn 18de was deze speler al klaar voor het eerste elftal.

Wat verwacht ik van dit seizoen:
Ik verwacht eigenlijk weer dat ik stabiel ergens in het midden eindig. Mede door mijn spits die vertrokken is en dat ik hier geen vervanging voor kon vinden in zo'n korte tijd.

maar...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtdytusGzGpbEekM4U6Cva-V9Qk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OlefKHZqXYCncYfLTwQNfjBX.png?f=fotoalbum_large

Er lijkt toch veel meer mogelijk dit seizoen. Ik hou jullie op de hoogte.

PS: Super tof om ook jullie ervaringen te lezen

• Extrix
Iemand nog tips om te zorgen dat iemand die naar een grote club wil bij je te houden?

• AntiChrist7
Tja kan je vaak niet zoveel aan doen, hangt sterk af van hun persoonlijkheid, jouw invloed op de kleedkamer en nog andere dingen.

Wat wel helpt is een kapitein hebben die gerespecteerd wordt en hoog staat in de hierarchie, die kan soms wel eens spelers op andere gedachten brengen. Als je een release clause in hun contract opneemt kan je altijd daarnaar wijzen.

Uiteindelijk moet je de mentale switch maken dat, zolang je niet een top10 club bent in de wereld, bijna iedereen vervangbaar is

• Jorgen
  • Nu online
Ik probeer als spelers aangeven dat ze willen vertrekken altijd voor het antwoord te kiezen dat er hier zo'n geweldige sfeer is en er een hechte groep is. Als die niet werkt, dan is de kans groot dat de speler uiteindelijk echt weg wil. Als hij wel werkt, dan kan je spelers daar jarenlang mee binnenboord houden.

Met (potentieel) goede huurspelers probeer ik ook steeds hun huurcontract te verlengen. Op het moment dat hun contract dan afloopt bij hun eigen club, spelen ze al zo lang voor mij dat ze vaak graag tekenen.

Hoe meer binding je creëert, hoe minder snel iemand weg wil en hoe makkelijk hij dus blijft.

Probeer in elk geval alvast zelf je vervanging op te leiden, dan hoef je een vertrek ook niet op te vangen met een dure aankoop.

• Extrix
Ja ik heb idd de release clausules maar die is dus altijd locked en veel te laag want ik weet wel beter wat hun waarde is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AntiChrist7
Ja als een agent een naar mijn mening te lage release clause direct lockt, dan blaas ik het af. Dat is inderdaad vragen om binnen 2 jaar gepluimd te worden

• Chelseamarre123
Extrix schreef op donderdag 9 september 2021 @ 08:49:
Iemand nog tips om te zorgen dat iemand die naar een grote club wil bij je te houden?
Heel moeilijk om ze echt te kunnen houden als ze voor professionele redenen weg willen. Kan je alles afwijzen maar gaan ze een slecht moraal hebben en minder spelen, hun transferwaarde zakt dan ook wat. Je kan wel geluk hebben dat als de geïnteresseerde club geen interesse meer heeft hij na een tijdje niet meer weg wil. Meteen contract verlengen dan.
Als die weg wil voor financiële redenen kan je meestal gewoon een nieuw contract geven.

Maar zoals hier al gezegd, meestal gewoon laten vertrekken en een vervanger kopen.
Soms kan je ook onderhandelen over een vaste prijs waar clubs aan moeten doen met de speler. Zo blijft zijn moraal nog vrij ok en bestaat de kans dat clubs dit toch niet willen geven.

• Terranova
  • Registratie: Januari 2010
Er was in vorige FM's een trucje die mogelijk nog werkt, ik gebruik het niet, maar het is als volgend:
  • Vraagprijs laag zetten
  • Bod komt binnen
  • Afwijzen
  • Speler boos
  • Bedrag beloven waar de speler voor verkocht mag worden, die realistisch is
  • Clubs gaan dat bedrag nooit bieden want vraagprijs veeeeel lager
Maar als't niet meer werkt dan kost het je een speler :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Nu online
YES schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:11:
Hopelijk komt er na vannacht snel een goede data update. Ik heb op FM Scout een update gezien die het spel wat anders inricht qua regens, waardoor je wat meer exoten (denk aan Aubemeyang, Lewandowski of eerder Hamsik of zo) krijgt. En dat een minder duidelijk aandeel vooral uit Zuid-Amerika en een paar andere goede landen komt.

Dat kan in combinatie met een transfer update gebruikt worden.

Ik ben benieuwd, ga denk ik een game met Feyenoord starten dan :)
Ik heb bovenstaande gedaan en ga nu het tweede seizoen met Feyenoord in. Maar die update met betrekking tot regens lijkt niet normaal. Ik scout nu net de Uruguayaanse Youth Intake in zijn geheel en óf mijn reputatie als club is nog laag, óf er is daar echt een enorm blik supertalenten losgetrokken, ik schat in dat mijn scouts 80% van de gescoute spelers van Nacional en Liverpool de Montevideo 5 sterren geven.

Bij een aantal heb ik mijn twijfels maar er zitten ook echt wel ruwe diamanten tussen. Ben benieuwd of mijn spel over een paar jaar overspoeld raakt door toptalenten 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YES
  • Nu online
Dit is dus één van die talenten. Hij komt naar mij toe over 1 jaar en +/-3 maanden maar zou nu al kans maken op een basisplek op rechtsback, wat een talent!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yosMYN7r_1BiqFvgBMTClE-BfQE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ImNmx8vOTifr6Ch2AXZFFy0u.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Hoe weet je dan wanneer de youth intake is bij andere landen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Nu online
AntiChrist7 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 16:33:
Hoe weet je dan wanneer de youth intake is bij andere landen?
Weet ik niet precies, maar als je op het wereldbolletje klikt (links naast het FM logo/Options) moet je gaan naar World > Transfers. Bij All Transfers zet je hem vervolgens op Youth Intake en dan zie je alle spelers die via Youth Intake het spel binnengekomen zijn per jaar en op datum gesorteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
YES schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 16:39:
[...]

Weet ik niet precies, maar als je op het wereldbolletje klikt (links naast het FM logo/Options) moet je gaan naar World > Transfers. Bij All Transfers zet je hem vervolgens op Youth Intake en dan zie je alle spelers die via Youth Intake het spel binnengekomen zijn per jaar en op datum gesorteerd.
ja dat doe ik al voor mijn eigen land. Want de dag dat jij je youth intake hebt geldt dat ook voor de andere clubs in je divisie. En als je PL geld hebt, maal je niet echt om 6m compensation ofzo.

Maar die spelers tekenen toch gemiddeld binnen de week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Nu online
AntiChrist7 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 16:50:
[...]

ja dat doe ik al voor mijn eigen land. Want de dag dat jij je youth intake hebt geldt dat ook voor de andere clubs in je divisie. En als je PL geld hebt, maal je niet echt om 6m compensation ofzo.

Maar die spelers tekenen toch gemiddeld binnen de week?
Ja ik keek toevallig net de dag dat ze daar binnen gestroomd werden. Gelijk scouts erop en een deel zelf aangeklikt, grootste talent op het oog meteen contract gegeven :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoteW
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:14
Gestart met VfL Osnabruck. Momenteel 8 wedstrijden onderweg in het eerste seizoen. De transferperiode heb ik uitgeschakeld voor de eerste zomer ivm het realisme. Vooralsnog gaat het prima!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3g7bBtA.png

Twente komt eraan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:34
JoteW schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:10:
Gestart met VfL Osnabruck. Momenteel 8 wedstrijden onderweg in het eerste seizoen. De transferperiode heb ik uitgeschakeld voor de eerste zomer ivm het realisme. Vooralsnog gaat het prima!

[Afbeelding]
Leuke competitie. Ik heb eerst Kaiserslautern teruggebracht naar de Bundesliga. Toen ik zag dat 1860 München vrij kwam hen ook teruggebracht naar de Bundesliga.

Vervolgens HSV (weliswaar alleen van de Bundesliga 2. ) Waarna ik in Bordeaux ben beland. De stap van middenmotor naar subtop lukte me alleen niet in Duitsland.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online
Hier is het spannend tot aan de laatste speelronde

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dTMRJjT.png

Redt Vitesse het opnieuw en worden ze zo voor de 15e achtereenvolgende keer kampioen van Nederland; of worden wij met Excelsior voor de eerste keer kampioen van Nederland?
Daarmee zou ook mijn challenge beëindigd zijn. Wordt ook wel eens tijd na 86 seizoenen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FX7snf8.png

Hoera!!! We zijn kampioen van de Eredivisie! :) :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AUkp7xc.png

En daarmee is ook mijn challenge beëindigd, na 31758 speeldagen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TaE2I1l.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1LEJ7K4.png

Wat een leuke save met Farul, Dunav, IMT, Bijelo Brdo, Inter Bratislava, Ferencvaros, LASK, Köln en Excelsior

Ik ga denk ik niet meer voor een 10e club, maar ga eens bedenken wat ik met FM20 ga doen, die ik nog heb liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online
Heeft er iemand nog een linkje naar een zo up to date mogelijke transferupdate voor FM20?
Ik gebruik normaal altijd die van Sortitoutsi, maar die hebben alleen nog voor FM21 tegenwoordig en ook elders zie ik vooral updates voor FM21 of als ze voor FM20 zijn, dan maar geüpdatet tot begin oktober 2020.

[ Voor 23% gewijzigd door Jorgen op 22-09-2021 14:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YES
  • Nu online
Eindelijk, in mijn derde seizoen bij Feyenoord, kan ik mee met Ajax, sterker nog, ik geef ons een goede kans. We spelen ook erg sterk en ik speel met veel jonge, talentvolle spelers, en heb met Bijlow, Malaca (teruggehaald na een mislukt avontuur bij RB Leipzig), Senesi, Geertruida, Kökçü, Sinisterra, Aursnes, Trauner en Toornstra nog veel van de oorspronkelijke spelers kunnen behouden. Daarnaast zijn Azarkan, Antonucci en Owusu vanuit Jong Feyenoord doorgestoten naar het eerste en spelen regelmatig.

Aankopen als McBurnie, Aníbal Moreno (wat een naam!), Akhomach en een hele rits goede regens hebben de ploeg ook een boost gegeven. Enige smet van de afgelopen jaren is dat ik ondanks twee keer de tweede plek in de competitie geen CL voetbal heb kunnen halen via de play-offs. EL loopt overigens wel goed en Nederland doet goede zaken op de coëfficiënten lijst.

Dit seizoen wil ik gewoon 1e worden en zo automatisch CL voetbal zeker stellen. Als we dan nog een paar jaar goed presteren als Nederland dan halen we misschien ook dat tweede gegarandeerde ticket binnen!

De huidige stand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXP89iugWSTXPjyVxOSUAI975Xc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RDSbclFbOA16CBnN0av5CnlT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YES
  • Nu online
Eén van mijn toptalenten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80Mg7PR6MQFBwf-tiP3FQnGvxng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z696T16np5SRoug65vUzR5z9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YES
  • Nu online
De eerste prijs is binnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TndaCuIWMViK_N3_us3zBTU3KUk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XbsONCtZaHNtGk1r1mmhn16Q.png?f=fotoalbum_large

Ajax met 2-1 verslagen, na verlenging. Matchwinner Kökçü :)
Over drie dagen moeten we weer tegen Ajax, in Amsterdam. We staan momenteel 5 punten los en zijn nog ongeslagen, als we deze pot winnen is de titel zo goed als zeker! En daarna volgt al gauw de halve finale van de Europa League, tegen AC Milan. Het zou dus zomaar een heel mooi seizoen kunnen worden zo.

Edit: Ajax - Feyenoord drie dagen na de bekerzege: 1-4 *O*

[ Voor 4% gewijzigd door YES op 03-10-2021 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YES
  • Nu online
Nog maar een post van mijn kant. Ongeslagen kampioen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Wyq3F5oUXXxfrZtv3-E4bse-3Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yrqF6dO0TB40w5h5sIwEc7Ne.png?f=fotoalbum_large

In de Europa League ben ik in de halve finale redelijk kansloos uitgeschakeld door AC Milan, maar de halve finale is toch ook een prestatie om trots op te zijn!
Volgend seizoen lekker de CL in *O*

[ Voor 20% gewijzigd door YES op 03-10-2021 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online
Goed bezig @YES!

Ik zit een beetje 'in een gat'. Wil starten met fm20 voor een save waar ik een maand of 6 mee zoet kan zijn, maar ik vind fm20 onoverzichtelijk en ik weet geen leuke uitdaging.

Heb al gedacht aan CL winnen op ieder continent, of CR, Messi en Neymar elk 10 jaar jonger maken.

Of toch verder met m'n voltooide fm18 save. Maar voordat ik rond maart fm22 koop, wil ik eigenlijk toch fm20 gespeeld hebben

Iemand een leuk idee? Bij voorkeur bij een land/club/challenge met een achtergrondverhaal. Geen probleem om in Afrika of Azië te spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:02
Jorgen schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:23:
Hier is het spannend tot aan de laatste speelronde

[Afbeelding]

Redt Vitesse het opnieuw en worden ze zo voor de 15e achtereenvolgende keer kampioen van Nederland; of worden wij met Excelsior voor de eerste keer kampioen van Nederland?
Daarmee zou ook mijn challenge beëindigd zijn. Wordt ook wel eens tijd na 86 seizoenen
Wat een verhaal over de verschillende topics heen. Ontzettend gaaf dat je hem nu hebt afgerond! Altijd ontzettend leuk om te lezen.
Jorgen schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 02:29:
Goed bezig @YES!

Ik zit een beetje 'in een gat'. Wil starten met fm20 voor een save waar ik een maand of 6 mee zoet kan zijn, maar ik vind fm20 onoverzichtelijk en ik weet geen leuke uitdaging.

Heb al gedacht aan CL winnen op ieder continent, of CR, Messi en Neymar elk 10 jaar jonger maken.

Of toch verder met m'n voltooide fm18 save. Maar voordat ik rond maart fm22 koop, wil ik eigenlijk toch fm20 gespeeld hebben

Iemand een leuk idee? Bij voorkeur bij een land/club/challenge met een achtergrondverhaal. Geen probleem om in Afrika of Azië te spelen.
Qua vreemde challenges kan je de Atheltico Bilbao / Basque Challenge toepassen op elke club die je wil natuurlijk. Je mag dan alleen spelers uit het land of onder 16 aantrekken. Uit mijn ervaring maakt dat elke save wel een klap moeilijker.

Laatst ook ergens een verhaal gelezen van iemand die geen spelers onder de 30 mocht contracteren... :+

Genoeg opties qua rare achtergrondverhalen iig. Directe ervaringen in Afrika / Azië heb ik niet echt, als ik Europa verlaat is het meestal voor het Amerikaanse continent, waar ik in het noorden die drafts nog steeds niet snap.

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Nu online
Jorgen schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 02:29:
Goed bezig @YES!

Ik lees net pas je posts over je voltooide challenge. Geweldige prestatie zeg! Ik kan dat echt nooit, zo lang volhouden en zo vaak opnieuw beginnen bij een club. Ik maak meestal van mijn club zo'n ondoenlijk dominant bastion dat het vanzelf niets meer aan is en dan is het weinig aan om weer ergens in de marge te beginnen merk ik :+

Ik zou dus ook niet goed weten wat ik in jouw plaats zou doen. Misschien even helemaal niet spelen en dan nog eens je opties overwegen? Voor jezelf een lijstje met mooie avonturen maken, zoeken of er ergens een club is met een mooi verhaal waar je wat mee kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Nu online
Hoppa, extra CL plek bereikt met NL!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DVaYNnmU7SbGPnPizuHkA9UOzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jeWsmHdrjomjPBAUCqmxysMY.png?f=fotoalbum_large

Dit heb ik ook nog niet vaak gezien, maar eerlijk gezegd hield ik dit vaak ook niet in de gaten aangezien ik meestal snel genoeg CL bereik. Nu in Nederland lukte het me niet te kwalificeren na een tweede plek dus ging ik er naar kijken. Toen zag ik dat 'we' als Nederland dichtbij die tweede CL poule plek waren en een seizoen later, als ik het na mijn kampioenschap niet meer nodig heb, halen we het. Ajax mazzelt dankzij mij dus ;)

Qua transfers ben ik nog voor de transfermarkt open is alweer klaar eigenlijk. Ik haal Jerdy Schouten als verdedigende middenvelder voor 30 miljoen op bij Bologna. Een belachelijk bedrag maar ik wilde hem gewoon hebben, Feyenoord moet in de kern Nederlands blijven dus daar heb ik geld voor over. De beoogde basis komend seizoen heeft vijf Nederlanders en met Senesi en Sinisterra nog twee echte Feyenoorders.

Daarnaast:
- een Uruguayaan met een Amerikaans paspoort (Jason Jones, regen, overgenomen van talentenfabriek Liverpool Montevideo waarvan ik 3/4 van het U19 elftal op mijn shortlist heb),
- een Argentijn (Aníbal Moreno, overgenomen van Newell's)
- een Spanjaard met een Marokkaans pastpoort (Akhomach, overgenomen van Barcelona)
- een Schot (McBurnie, voor Schouten kwam de duurste transfer, voor 12,75 miljoen overgenomen van Sheffield United, 'Schot in de roos' met zijn 33 goals in 30 eredivisiewedstrijden)

Op de bank zit een nog veel kleurrijker gezelschap qua nationaliteiten maar ook vier talenten uit eigen jeugd die veel minuten zullen gaan maken. Met eigen jeugd bedoel ik eigenlijk ook spelers die ik voor of op hun 16e vastgelegd heb na een nieuwe jeugdinstroom bij andere clubs ;)

Ik heb zin in het vierde seizoen, kijken wat we kunnen in de CL!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online
@Hoogie2004 en @YES Dankjewel voor de aardige woorden. Ik heb deze save met veel plezier gespeeld in de afgelopen 2½ jaar en vond het leuk om het met jullie te delen. Onderweg heb ik er een hoop lol aan beleefd en dan is het fijn om te horen dat het voor jullie ook leuk was om te lezen.

Dank ook voor het meedenken vwb een nieuwe uitdaging.

Ik twijfel nog erg tussen iets in Afrika/Azië doen, of gewoon "iets makkelijks" in Europa. Sowieso denk ik dat ik deze versie ga voor iets dat binnen een half jaar ook weer klaar kan zijn. FM22 komt eraan (en als ik een nieuwe FM koop, is dat zo rond maart, qua prijs en updates is dat meestal ideaal) dus dan wil ik ook wel weer eens met de nieuwste meedoen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Ik heb dit spel ook weer opgepakt, eigenlijk jaren niet meer gedaan, maar ik had er weer zin in om hier eens mee aan de slag te gaan. Nu bezig met een erg leuke save.

Ik ben begonnen bij Oxford United in de leauge 1 in Engeland. In het eerste seizoen ben ik daar gelijk gepromoveerd door tweede te worden, wat eigenlijk boven verwachting was. Ik speelde met een verticale tika-taka tactiek en domineerde de meeste wedstrijden, waardoor ik 2e werd. Ik speel altijd het eerste seizoen zonder transferwindow aan het begin, dus ik heb met name het bestaande team gebruikt.

In het tweede seizoen speelde ik in het Championship, waarin veel grotere teams zitten. Met het allerlaagste salarisbudget, een paar gerichte aankopen en tegen ieders verwachting in kon ik redelijk meekomen, veilig boven de degradatiestreep, als 16e. Eigenlijk een saai seizoen, waarin ik zo'n beetje dezelfde tactiek speelde, maar iets meer behoudend. In dit seizoen kreeg ik aanbiedingen van degradatiekandidaten van de Championship (Sunderland & Derby County), maar besloot ik om nog een jaar verder te gaan met Oxford.

In het derde seizoen had ik nog steeds bijna het laagste salarisbudget en kon dus niet veel op de transfermarkt. Dit resulteerde in wederom een plek in de middenmoot, wel weer iets beter dan het seizoen ervoor. Omdat ik erg veel aanbiedingen kreeg (FC Utrecht, FC Groningen, Millwal, Fulham en WBA) en ik weinig financiele mogelijkheden kreeg, begon ik te twijfelen. Uiteindelijk besloten om na het einde van het seizoen over te stappen naar West Bromwich Albion, waar ik de verwachting meekreeg om mee te strijden om de play-offs, dit hadden ze dit jaar nét gemist. Ze hadden mijn inziens al een erg goede selectie, dus besloot ik daar te tekenen.

Mijn eerste seizoen bij WBA was een van mijn beste ooit in FM. Met maar liefst 17 punten voorsprong werd ik kampioen in de Championship. Ik gebruikte een gegenpress tactiek en wist bijna alle wedstrijden te winnen. In dit seizoen een goede VC & AML gehaald, welke beiden volledig aan de verwachting voldeden. Daarnaast nog een jonge Italiaanse regen van 18 die regelmatig zijn wedstrijden in het eerste kon pakken als MC of AML. Vanuit mijn jeugd kwam een VL talent op die z'n minuten al mooi kon maken. Mijn VR kon ik huren van Manchester City, een topper voor dit niveau. Voor de rest gebruikte ik de selectie die al aanwezig was. In de FA Cup kwam ik tot de kwartfinale, waarbij ik PL teams zoals Watford en Chelsea (B team) versloeg.

Na de promotie van naar de Premier Leauge was het moraal nog erg hoog, waardoor ik een super start had en hoog in de middenmoot stond. Daarna kwam echter een groot verval. Ik gebruikte ongeveer dezelfde tactiek (iets meer behoudend) dan het jaar ervoor, maar verloor uiteindelijk best veel wedstrijden (soms zelfs met grote cijfers (5-0, 4-0, 6-1)), waardoor ik begon te tweaken, zonder succes. Uiteindelijk kon ik degradatie net voorkomen, 2 wedstrijden voor het einde, door met geluk te winnen van concurrent Newcastle United (leve de VAR :p). Mijn spelers dit seizoen waren ongeveer dezelfde als het jaar ervoor. Mijn transferbudget ging op aan het overnemen van de VR van Man City, een overbodige MC van Liverpool en een Spaanse AML die sterspeler zou moeten zijn, maar dit kwam niet uit de verf. Mijn VL uit de jeugd speelt nu bijna alle wedstrijden. Verder kon ik een AMR/ AMC van Everton huren welke de beschrijving wonderkind heeft. In de winter moest ik mijn aangekochte VC van vorig jaar laten gaan, voor 19 miljoen meer dan eerder aangekocht. Aanbiedingen kreeg ik van leuke clubs (Everton, FC Köln, Rennes), maar ik zag nog genoeg mogelijkheden en kreeg een aanbod voor 4 jaar, welke ik heb ondertekend.

Ik sta nu aan het begin van mijn derde seizoen en had een redelijk transferbudget. Hiermee heb ik een Nederlandse (regen) MC van Vitesse gehaald en een MC van Bournemouth (welke gedragradeerd is). Daarnaast vonden mijn scouts in Rusland een wonderkind (AMR) die ik voor 3 miljoen kon ophalen. Dit natuurlijk gedaan. Mijn selectie is nu als volgt:

DM - Ervaren keeper (Johnstone) met als backup een talent gehaald van jong Ajax
VL - Eigen jeugd (inmiddels beste CA van mijn team)
VC - Evaren VC & teamleider (Kipré)
VC - Ervaren, ietwat langzame VC/ VMC uit Polen (naam vergeten)
VR - Jonge speler, overgenomen van Manchester City (Kaboré)
AML - Ervaren Spaanse AML (Pozo)
MC - regen van Vitesse
MC - dynamische middenvelder van Bournemouth overgenomen (Palmer)
AMR - regen wonderkind uit Rusland
AMC - regen wonderkind, gehuurd van Everton
S - Complete spits (Grant)

Alle posities zijn dubbel bezet en hebben volgens mijn assistent minstens 3 sterren.

Ik zit er aan te denken om mijn tactiek om te gooien naar een 4-4-1-1, om zo wat meer defensieve zekerheid in te bouwen, dit is ook een van de wensen van het bestuur. Ik vermoed dat het weer een lastig seizoen kan worden.

Paar vraagjes:
- Mijn scout komen met weinig goede spelers, hoe richten jullie dit in? (Ik speel volgens LLM methodiek, dus ik gebruik alleen spelers die mijn scouts, staff of spelers hebben aangedragen)
- Waar zoek je naar in een teamleider? Kun je deze scouten of zelf opleiden?
- Ik heb 3 sociale groepen in mijn team, dit is vanzelf (?) zo gegroeid, tips om dit weer recht te breien?.
- Hoe gaan jullie om met moraal, dit ging het laatste seizoen redelijk omlaag bij mij. Verder dan teamgesprekken, prijzen voor training en vorm kom ik eigenlijk niet. Als je een paar keer verliest is dit erg moeilijk om te draaien in fm21.
- Hoe bepalen jullie je tactiek? Ik moet defensieve zekerheid inbouwen, maar heb geen idee hoe :D Ik weiger om countervoetbal te gaan spelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Masch op 04-10-2021 14:07 ]

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YES
  • Nu online
Masch schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 13:28:
Ik heb dit spel ook weer opgepakt, eigenlijk jaren niet meer gedaan, maar ik had er weer zin in om hier eens mee aan de slag te gaan. Nu bezig met een erg leuke save.

Ik ben begonnen bij Oxford United in de leauge 1 in Engeland. In het eerste seizoen ben ik daar gelijk gepromoveerd door tweede te worden, wat eigenlijk boven verwachting was. Ik speelde met een verticale tika-taka tactiek en domineerde de meeste wedstrijden, waardoor ik 2e werd. Ik speel altijd het eerste seizoen zonder transferwindow aan het begin, dus ik heb met name het bestaande team gebruikt.

In het tweede seizoen speelde ik in het Championship, waarin veel grotere teams zitten. Met het allerlaagste salarisbudget, een paar gerichte aankopen en tegen ieders verwachting in kon ik redelijk meekomen, veilig boven de degradatiestreep, als 16e. Eigenlijk een saai seizoen, waarin ik zo'n beetje dezelfde tactiek speelde, maar iets meer behoudend. In dit seizoen kreeg ik aanbiedingen van degradatiekandidaten van de Championship (Sunderland & Derby County), maar besloot ik om nog een jaar verder te gaan met Oxford.

In het derde seizoen had ik nog steeds bijna het laagste salarisbudget en kon dus niet veel op de transfermarkt. Dit resulteerde in wederom een plek in de middenmoot, wel weer iets beter dan het seizoen ervoor. Omdat ik erg veel aanbiedingen kreeg (FC Utrecht, FC Groningen, Millwal, Fulham en WBA) en ik weinig financiele mogelijkheden kreeg, begon ik te twijfelen. Uiteindelijk besloten om na het einde van het seizoen over te stappen naar West Bromwich Albion, waar ik de verwachting meekreeg om mee te strijden om de play-offs, dit hadden ze dit jaar nét gemist. Ze hadden mijn inziens al een erg goede selectie, dus besloot ik daar te tekenen.

Mijn eerste seizoen bij WBA was een van mijn beste ooit in FM. Met maar liefst 17 punten voorsprong werd ik kampioen in de Championship. Ik gebruikte een gegenpress tactiek en wist bijna alle wedstrijden te winnen. In dit seizoen een goede VC & AML gehaald, welke beiden volledig aan de verwachting voldeden. Daarnaast nog een jonge Italiaanse regen van 18 die regelmatig zijn wedstrijden in het eerste kon pakken als MC of AML. Vanuit mijn jeugd kwam een VL talent op die z'n minuten al mooi kon maken. Mijn VR kon ik huren van Manchester City, een topper voor dit niveau. Voor de rest gebruikte ik de selectie die al aanwezig was. In de FA Cup kwam ik tot de kwartfinale, waarbij ik PL teams zoals Watford en Chelsea (B team) versloeg.

Na de promotie van naar de Premier Leauge was het moraal nog erg hoog, waardoor ik een super start had en hoog in de middenmoot stond. Daarna kwam echter een groot verval. Ik gebruikte ongeveer dezelfde tactiek (iets meer behoudend) dan het jaar ervoor, maar verloor uiteindelijk best veel wedstrijden (soms zelfs met grote cijfers (5-0, 4-0, 6-1)), waardoor ik begon te tweaken, zonder succes. Uiteindelijk kon ik degradatie net voorkomen, 2 wedstrijden voor het einde, door met geluk te winnen van concurrent Newcastle United (leve de VAR :p). Mijn spelers dit seizoen waren ongeveer dezelfde als het jaar ervoor. Mijn transferbudget ging op aan het overnemen van de VR van Man City, een overbodige MC van Liverpool en een Spaanse AML die sterspeler zou moeten zijn, maar dit kwam niet uit de verf. Mijn VL uit de jeugd speelt nu bijna alle wedstrijden. Verder kon ik een AMR/ AMC van Everton huren welke de beschrijving wonderkind heeft. In de winter moest ik mijn aangekochte VC van vorig jaar laten gaan, voor 19 miljoen meer dan eerder aangekocht. Aanbiedingen kreeg ik van leuke clubs (Everton, FC Köln, Rennes), maar ik zag nog genoeg mogelijkheden en kreeg een aanbod voor 4 jaar, welke ik heb ondertekend.

Ik sta nu aan het begin van mijn derde seizoen en had een redelijk transferbudget. Hiermee heb ik een Nederlandse (regen) MC van Vitesse gehaald en een MC van Bournemouth (welke gedragradeerd is). Daarnaast vonden mijn scouts in Rusland een wonderkind (AMR) die ik voor 3 miljoen kon ophalen. Dit natuurlijk gedaan. Mijn selectie is nu als volgt:

DM - Ervaren keeper (Johnstone) met als backup een talent gehaald van jong Ajax
VL - Eigen jeugd (inmiddels beste CA van mijn team)
VC - Evaren VC & teamleider (Kipré)
VC - Ervaren, ietwat langzame VC/ VMC uit Polen (naam vergeten)
VR - Jonge speler, overgenomen van Manchester City (Kaboré)
AML - Ervaren Spaanse AML (Pozo)
MC - regen van Vitesse
MC - dynamische middenvelder van Bournemouth overgenomen (Palmer)
AMR - regen wonderkind uit Rusland
AMC - regen wonderkind, gehuurd van Everton
S - Complete spits (Grant)

Alle posities zijn dubbel bezet en hebben volgens mijn assistent minstens 3 sterren.

Ik zit er aan te denken om mijn tactiek om te gooien naar een 4-4-1-1, om zo wat meer defensieve zekerheid in te bouwen, dit is ook een van de wensen van het bestuur. Ik vermoed dat het weer een lastig seizoen kan worden.

Paar vraagjes:
- Mijn scout komen met weinig goede spelers, hoe richten jullie dit in? (Ik speel volgens LLM methodiek, dus ik gebruik alleen spelers die mijn scouts, staff of spelers hebben aangedragen)
- Waar zoek je naar in een teamleider? Kun je deze scouten of zelf opleiden?
- Ik heb 3 sociale groepen in mijn team, dit is vanzelf (?) zo gegroeid, tips om dit weer recht te breien?.
- Hoe gaan jullie om met moraal, dit ging het laatste seizoen redelijk omlaag bij mij. Verder dan teamgesprekken, prijzen voor training en vorm kom ik eigenlijk niet. Als je een paar keer verliest is dit erg moeilijk om te draaien in fm21.
- Hoe bepalen jullie je tactiek? Ik moet defensieve zekerheid inbouwen, maar heb geen idee hoe :D Ik weiger om countervoetbal te gaan spelen.
Vet verhaal en interessante carrière tot nu toe. Ben benieuwd of je meer stabiliteit in je nieuwe seizoen weet te krijgen!

Alvast één opmerking vooraf, de omschrijving wonderkind is volgens mij aan waarde verloren. Ik heb het idee dat met FM21 echt enorm veel jonge spelers wonderkind zijn, waar dat vroeger nog echt alleen de crème de la crème was.

Over je vragen:
1. Misschien zelf de controle over scoutingopdrachten overnemen? Dat kan je bij verantwoordelijkheden in het staff gedeelte omzetten en dan kan je zelf scoutingopdrachten samenstellen. Ik deed dat wel eens maar ben er nooit echt goed in geworden maar dan heb je wel wat meer invloed op leeftijdsgroepen en aantal sterren wat spelers moeten hebben om aanbevolen te worden.
2. Moraal is moeilijk. Als ik echt in een negatieve spiraal beland kom ik daar maar moeilijk uit, maar vaak ligt het bij mij dan ook aan de tactiek. Die matcht dan niet met het spelersmateriaal bijvoorbeeld, of de hele tactiek is wat te ambitieus of zoiets. Groepsgesprekken kunnen helpen maar ook juist destructief werken. Mijns inziens blijft dit een lastig punt.
3. Ik ben in nog geen enkele FM editie erin geslaagd een goede, fatsoenlijke verdedigende tactiek te bouwen, terwijl ik in het echt best kan genieten van vlijmscherp countervoetbal en het als jeugdtrainer zelfs een jaar 'in real life' succesvol heb toegepast als alternatieve tactiek naast de 'standaard' aanvallende tactiek die ik altijd hanteerde.
Ik kies in FM21 eigenlijk altijd voor Gegenpress en pas dan eventueel accenten aan om het meer of minder risicovol toe te passen. Maar voor mij werkt consistentie gewoon het best.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YES
  • Nu online
Och weten jullie wat ik echt heerlijk vind. Als ik na een goed seizoen op een positie door selecteer, een jong talent doorschuif of aankoop doe die dan nummer 1 op die positie wordt. Dat dan, zonder dat ik de gepasseerde speler nog maar aangeboden heb, spontaan een club met een dik gevulde portemonnee aan komt zetten omdat ze die speler willen overnemen. Dat is echt lekker. :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• soskes
Voor de scouting, die beheer ik z of. Ik heb laatst ook een video van Zealand bekeken waarin hij inging op scouting. Misschien nuttig voor je.

Wat betreft het moraal, wat ik standaard doe is een match review inplannen na iedere wedstrijd. Ik merk dat dit aardig bijdraagt aan een positieve sfeer. En dan bi-monthly een binding activiteit. Daarmee red ik het meestal wel. Zelfs als ik kansloos degradeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Nu online
soskes schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:30:
Voor de scouting, die beheer ik z of. Ik heb laatst ook een video van Zealand bekeken waarin hij inging op scouting. Misschien nuttig voor je.

Wat betreft het moraal, wat ik standaard doe is een match review inplannen na iedere wedstrijd. Ik merk dat dit aardig bijdraagt aan een positieve sfeer. En dan bi-monthly een binding activiteit. Daarmee red ik het meestal wel. Zelfs als ik kansloos degradeer.
Euh, ik ken beide vetgedrukte opties niet eens? Waar vind je die? Ik kan ze nu ook zo snel niet vinden namelijk!
Edit: never mind, iets verder Googlen en ik weet dat ik in het training scherm moet zijn. Trainingen liet ik altijd over aan mijn assistenten.. Misschien toch maar eens in verdiepen

[ Voor 12% gewijzigd door YES op 06-10-2021 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soskes
Vooropgesteld dat ik het spel in het Engels speel en de nederlandse woorden niet ken, als je bij training > Calendar een dag na een wedstrijd kijkt kun je bij Match Preparation kiezen voor Match review. Dit draagt bij aan de tactische ontwikkeling en teamspirit.

De team bonding kun je in hetzelfde menu vinden maar dan onder Extra Curricular > Team bonding. Je kunt hier ook voor een community outreach kiezen om wat goodwill te kweken onder de fans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Dat is wel een goede tip. Ik heb de training eigenlijk over gelaten aan mijn assistent. Ik zal vanavond eens kijken of ik dat zelf kan gaan doen. Er zijn daar zoveel opties en mogelijkheden dat ik altijd bang ben dat ik iets verkeerd doe waardoor mijn talenten niet ontwikkelen :D

Gisteravond de eerste +- 12 wedstrijden van het seizoen gespeeld. Mijn tactiek die ik in gedachten had bleek niet te werken en ik ben daarom weer terug gegaan naar mijn oude tactiek. De eerste wedstrijd won ik en daarna speelde ik er twee gelijk met geluk, daarom een switch van tactiek gemaakt na de 7e wedstrijd (gegenpress 4-3-3, met op het middenveld 2 dynamische middenvelders en een playmaker voor de defensie). Dit ging gelijk een stuk beter, alhoewel ik nog wel verloor van Leicester en speelde ik nog een keer gelijk. Daarna won ik echter van Burnley (concurrent) en zelfs met 4-1!! van Arsenal, die bovenin staan. Ik sta nu 5 punten boven de degradatiestreep, hopen dat ik dit kan volhouden.

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermod
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-05 08:56
Een leuke challenge die ik x jaar geleden had gedaan was:
1e seizoen laten doorlopen op vakantie
1 van de ploegen die in Engeland in National League North/South naar promoveerden overnemen
Geen enkele speler aantrekken. Alles inzetten op eigen jeugd (en natuurlijk initieel zo lang mogelijk vasthouden aan de speler die onder contract staan bij begin van't seizoen).

Het heeft wel ettelijke seizoenen geduurd, maar uiteindelijk toch kampioen geworden in Premier League.
(veel scoutingsbudget heb je niet nodig :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online
Hermod schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:44:
Een leuke challenge die ik x jaar geleden had gedaan was:
1e seizoen laten doorlopen op vakantie
1 van de ploegen die in Engeland in National League North/South naar promoveerden overnemen
Geen enkele speler aantrekken. Alles inzetten op eigen jeugd (en natuurlijk initieel zo lang mogelijk vasthouden aan de speler die onder contract staan bij begin van't seizoen).

Het heeft wel ettelijke seizoenen geduurd, maar uiteindelijk toch kampioen geworden in Premier League.
(veel scoutingsbudget heb je niet nodig :p)
Als ik zie hoe weinig echt talent ik in fm18 produceerde vanuit de eigen regens/newgens dan is dat bijna niet te doen. Ik moest het echt hebben van talent jong inkopen en zelf opleiden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online
Ik ben maar eens begonnen met FM20. De meest recente transferupdate van vorig jaar erin gezet; even heel rudimentair wat grote transfers van de afgelopen zomer eraan toegevoegd en wat geruchten als echte transfers doorgevoerd. Voor de lol Messi, Ronaldo en Neymar elk 10 jaar jonger gemaakt. Puur ter vermaak. :P

En doe ik daar wat mee? Helemaal niks, want ik ben op het 7e niveau van Nederland begonnen met Terneuzense Boys ;) Zelfde setup als eerder: 95% van mijn aankopen moet 21 jaar of jonger zijn zodat ik ze zelf kan opleiden. Het doel voor deze save is simpel: 1 x de landstitel, 1 x de beker. Mocht ik tegen de tijd dat het zover is al redelijk mee kunnen komen in Europa, dan is een Europese prijs ook mooi meegenomen.

Afbeeldingslocatie: https://www.vkoole.nl/tern_boys_kleur_jpeg_200.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:35
De eerste First Look van FM22 staat alvast online:
How good is the new Football Manager? That’s a tough question. Let’s be honest, no one knows how good Football Manager is until some point in December when you’re three or four seasons deep and talking about a talented new-gen wing-back like he’s a favourite nephew. This is a game that takes some serious time to assess. So please bear in mind that all of what follows is based on 20 hours on an Alpha preview version of the game that isn’t finished and may or may not bear a strong resemblance to whatever appears on November 9.

But with that disclaimer duly flagged, let me make two predictions: first, that some sections of the passionate FM community will deem this to be the most controversial release in several years and, second, that by the time we get to December we’ll wonder what all the fuss was about.

There will be two waves of controversy. The first will come when hundreds of thousands of people download a game that really doesn’t look very different from its predecessor at all. The second wave will make landfall later that evening when people start playing matches and discover that it actually is quite different and they can’t win so easily now.

Let’s start with the cosmetic stuff. If someone stood behind me while I was playing this pre-release version of FM22, it would be some time before they realised it wasn’t FM21. The sharper-eyed observer might note a new Data Hub option on the sidebar, or possibly some tweaks to the presentation of coach reports and scouting reports, but generally speaking, FM22 looks pretty much the same as FM21 right up until the moment you play your first match.

Do you remember when you first encountered a high definition television? No one ever thought they needed HD, because normal D had served us so well for years. But once you’d set eyes on that increased clarity, you knew you could never go back. Well, that’s how you’re going to feel about the new animation engine.

I didn’t have a problem with the old one. I often used 2D anyway as it made it easier to evaluate your team and it didn’t make my old laptop sound like an ascending helicopter. But this is a big step forward.

I’m not nearly clever enough to understand precisely what they’ve done, but let it be enough for me to say that they’ve made all the little footballers behave much more like little footballers. These boys twist and jink and swerve and sidestep in a way that doesn’t just look more natural, it means more realistic passing options.

And you are going to need more realistic passing options now because, while very little of the FM chassis has changed, under the hood they’ve given the match engine some serious attention.

There is no “right” way to play FM, but if you’ve enjoyed great success on recent versions it’s probably because your team used pressing and counter-pressing. The preset gegenpress tactic wasn’t a magic bullet — you still needed the right players and the right sort of training — but it was more fruitful than other options.

This new match engine will punish tired players. It will make them look like recruits at boot camp. Under the old regime, the penalties of intense pressing were light. Your players might look a little sluggish — a little slow to respond — but it wasn’t until the last few weeks of the season when it would really catch up with them. Now you may see them blowing out of their bottoms long before the final whistle of a game in August.

No longer will it be an overstatement when your assistant manager tells you that a player has, “given all they have to give”. When these guys are running on vapours, they simply stop running. It’s now a case of “can’t press, won’t press” and often a case of “can’t pass” as well. And this is where the trouble will start. Because people don’t like not being good at this game.

There is a glorious stage of a successful FM career when tinkering with your team feels like tending to a bonsai tree. A little cut here, a tiny alteration there and then you ride that “continue” button into the sunset. People love that — it vindicates their faith in their understanding of football and it makes them feel warm and cosy. Well, I regret to inform them that winter is coming.

I took Tottenham for a spin in my preview build. I had the first team playing controlled possession, the Under-23s playing gegenpress and the Under-18s with a possession-based back five (purely so I could see the new wide centre-back in action).

The first team performed well, despite the absence of most of their best players on post-Euro holidays. They moved the ball nicely, grew in confidence as cohesion increased and they only conceded twice in pre-season. The gegenpressing Under-23s were far more dramatic, rattling in early goals but repeatedly shipping late ones. As for the Under-18s, they were notable mostly for having a centre-back who played like a young Frank Lampard.

But for all three teams, the closing stages of matches were similarly dangerous. Even the first-team players, with their more sedate tactics, were affected as relatively simple passes frequently started going astray. Dele Alli, I am looking in your direction.

It was all manageable, of course. You make a few substitutions, tweak a few roles, drop the lines deeper, slow the pace of play. You can guard against fatigue. But you can’t ignore it.

And don’t worry, the gegenpress tactic still works. In fact, I eventually started using it for my Spurs seniors. You just have to be careful. If you take a 2-0 lead into the last stages of the game, DO NOT leave them to it so that you can go and make a cup of tea. Be aware that you have to guide them home.

This means a far more realistic experience, but I wouldn’t expect everyone in the FM Community to see it this way. Expect the phrase “match engine borked” to trend within hours of release because anyone who tries to blindly prevail on FM22 with FM21 tactics is going to get slapped across the chops with so many late goals that it’s going to look like bullying.

But I think I like that. Real football is so compelling because, for all the money and the glamour and the hype, it’s 11 humans against 11 humans and humans are fragile and fallible.

Real football won’t let you send the same players out to relentlessly press and counter-press for 90 minutes, twice a week. Football Manager 2022 won’t either. So, yes, there will probably be some backlash when the Beta version lands later this month. But when it all dies down and we’ve had two or three months to immerse ourselves, I think we’ll see FM22 as a tangible step forward from FM21.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gappel
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-10-2023
Jebus4life schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:21:
De eerste First Look van FM22 staat alvast online:

[...]
Ja! Ik kijk er naar uit :)
Misschien nog een tip voor Youtubelijst op de eerste pagina:
Zealand:
Playing FM22 Early

[ Voor 7% gewijzigd door Gappel op 19-10-2021 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IrmkKd2.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zlRmbFB.png

Yes, de eerste titel is binnen!
We zijn kampioen van de Eerste Klasse Zaterdag C.
Komend seizoen spelen we in de Hoofdklasse Zaterdag A

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
Voor wie Football Manager 2022 wil aanschaffen.
De goedkoopste key met Beta access kun je bij www.shopto.net kopen.
Kost daar maar € 30

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life
Ik ben ook al eens aan het denken wat voor campaign het zal worden. Gezien FM21 een Journeyman was, ga ik waarschijnlijk nog eens voor een teampje onderin een grote competitie.

Ik ga graag voor wat minder bekende namen, geen Deportivo la Coruna, Kaiserslautern of FC United of Manchesters in mijn lijst

Italië:
-SudTirol: De noordelijkste profclub van het land, in Duitstalig Italië. Relatief jonge club (25 jaar oud met, zover ik begrijp, een lege prijzenkast). Lijkt me leuk de Italianen op te naaien met een"Duitse" club O-)
-Triestina: De meest oostelijke club van Italië, op 10 kilometer van de Sloveense grens.

Spanje:
Het laagste niveau is helemaal hervormd sinds dit jaar dus misschien wel leuk om daar nogmaals te beginnen (ik mag hopen dat dat erin zit).
Mijn eerste "LLM" game ooit was met Real Murcia (tweede klasse in Fm06) speelt helaas op het vierde niveau dus ik vrees dat die er niet zullen inzitten.

-Andorra: De Andorra challenge (toegegeven, niet bijster origineel)
-Real Union: Echt vergane glorie in Spanje... Founding member van La Liga in 1929, 4 keer Copa del Rey gewonnen (1913 - 1918 - 1924 - 1927)

Frankrijk
- Red Star FC: Vierde oudste club van Frankrijk. Met de kleine broer uit Parijs proberen het rijke PSG te onttronen.

Duitsland
FC Viktoria 1889 Berlin: oude club met wel wat zilverwerk uit de hele oude dagen.
SC Verl: Opgericht op mijn verjaardag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasdipje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:09
Ik speel zelf eigenlijk elk jaar enkel LLM saves. Ik begin in de laagste competitie van Engeland en ik probeer mezelf omhoog te werken. De ene keer doe ik dit met 1 team, de andere keer werk ik tot er een beter aanbod komt.

Voor mezelf zet ik altijd de challenge dat ik niet naar spelers op zoek ga, maar dat ik mijn scouts het werk laat doen. Hierdoor gebruik ik dus geen wonderkids tenzij mijn scout (soms met 5 judging player ability 8)7 ) me er over verteld.

Ik verwacht in FM 22 weer hetzelfde te gaan doen. Ik ben in alle jaren CM/FM eigenlijk nog nooit met een topteam begonnen. Gelukkig soms wel eens een topteam gekregen uiteindelijk.

Hebben jullie verder nog challenges om de game nog 'realistischer' te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Heb dat nu ook gedaan, mijn huidige career is 18j bij Chelmsford, begonnen vanarama south. Tot in de championship was het allemaal spelers binnenhalen via trials en loans, maar eenmaal je het geld binnen begint te krijgen, is het moeilijk om dat niet in scouts en jeugdopleiding te investeren, en dan krijg je de bal aan het rollen voor de wonderkids.

Enja, zeker eenmaal in de PL is het hek helemaal van de dam. 100M tv geld en 40M prijzengeld al gegarandeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasdipje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:09
AntiChrist7 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:50:
Heb dat nu ook gedaan, mijn huidige career is 18j bij Chelmsford, begonnen vanarama south.
Wow, toevallig speel ik ook met Chelmsford deze save _/-\o_

Toch heb ik het gevoel dat Chelmsford een prima save is om te starten omdat je al met een goede spits (Liddle) begint. Ik heb ook wel eens teams gehad die ik met moeite draaiende kon krijgen omdat de voorhoede dramatisch was.

[ Voor 11% gewijzigd door Kaasdipje op 21-10-2021 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Ik kende de ploegsamenstelling niet, maar ik had ze al gespeeld in mijn laatste FM (FM10), vandaar dat ik ze terug opnam. En idd, Liddle was denk ik direct topscorer.

Game staat nu wel al een tijd op pauze door andere games (humankind, Anno, Far Cry, etc..), maar ik ga FM22 toch niet kopen, dus wss ga i ker wel eens mee verder.

moet nog altijd de achievement voor 20j bij 1 club te blijven halen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online
AntiChrist7 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:22:
Ik kende de ploegsamenstelling niet, maar ik had ze al gespeeld in mijn laatste FM (FM10), vandaar dat ik ze terug opnam. En idd, Liddle was denk ik direct topscorer.

Game staat nu wel al een tijd op pauze door andere games (humankind, Anno, Far Cry, etc..), maar ik ga FM22 toch niet kopen, dus wss ga i ker wel eens mee verder.

moet nog altijd de achievement voor 20j bij 1 club te blijven halen :p
Die heb ik dan wel, met 20+ seizoenen bij Farul

Ik zat al weer te kijken naar iets bijzonders qua challenge, ik heb elke keer wel ideeën. Eerst Terneuzense Boys maar eens laten doorgroeien naar beste team van Nederland 😁

FM 22 ga ik denk ik wel halen. Sla er meestal 1 of 2 over en ga dan weer voor de meest recente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Jebus4life schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 22:32:
Spanje:
Het laagste niveau is helemaal hervormd sinds dit jaar dus misschien wel leuk om daar nogmaals te beginnen (ik mag hopen dat dat erin zit).
Mijn eerste "LLM" game ooit was met Real Murcia (tweede klasse in Fm06) speelt helaas op het vierde niveau dus ik vrees dat die er niet zullen inzitten.
Real Murcia speelt in de Segunda División RFEF. In FM21 zat die, na de reorganisatie in het overgangsjaar, ook gewoon in de game., Hebben ze er die dit jaar uit gehaald dan???

Dat zou ik echt jammer vinden, want ik was van plan te gaan starten met CF Intercity. Dat is een jonge club die net sinds 2017 bestaat, en ik wil er de CL mee halen. Ja., zonder ambitie kom je nergens...

Hoop dat dat wel kan dan....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
wildhagen schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:47:
[...]

Real Murcia speelt in de Segunda División RFEF. In FM21 zat die, na de reorganisatie in het overgangsjaar, ook gewoon in de game., Hebben ze er die dit jaar uit gehaald dan???

Dat zou ik echt jammer vinden, want ik was van plan te gaan starten met CF Intercity. Dat is een jonge club die net sinds 2017 bestaat, en ik wil er de CL mee halen. Ja., zonder ambitie kom je nergens...

Hoop dat dat wel kan dan....
Maar FM21 was toch het overgangsjaar?

Gewoon om even te duiden (ben niet zeker of we elkaar 100% begrijpen, dus ik spreek even algemeen, ook voor de mensen die de historie dus niet kennen):

Spaans (semi-)professioneel voetbal is wat hervormd.
Tot en met (als ik me niet vergis) het seizoen 2019-2020 was dit de situatie:

1. Primera Division (La Liga): 20 teams
2. Segunda Division (La Liga 2 (vroeger: Liga Adelante of LaLiga Smartbank): 22 teams
3. Segunda Division B: 80 teams (4 competities van 20)

De Spaanse voetbalbond heeft besloten dit te hervormen. Primera & Segunda Division zijn zover ik weet identiek. Maar het derde niveau is volledig nieuw. 2020-2021 was een overgangsjaar waarin Segunda Division B voor 1 jaar bestond uit 100 teams (5 competities van 20)

Sinds dit seizoen is het nieuwe format in werking getreden:

1. Primera Division (La Liga): 20 teams
2. Segunda Division (La Liga 2 (vroeger: Liga Adelante of LaLiga Smartbank): 22 teams
3. Primera División RFEF: 40 teams (2 competities van 20)
4. Segunda División RFEF: 90 teams (5 competities van 18)

Gezien de Segunda Division B met zijn 100 teams nu niet meer bestaat ben ik niet zeker wat SI gaat doen. Zelf hoop ik dat ze alle 4 deze divisies in FM22 steken. Maar ik ben niet 100% zeker dat ze dit gaan doen. Met uitzondering van Engeland gaat FM eigenlijk nooit lager dan het derde niveau (behalve custom databases natuurlijk), dus ik vrees dat ze "gewoon" de Primera Division RFEF gaan toevoegen, en de Segunda Division RFEF gaan schrappen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
@Jebus4life Zweden, Noorwegen, en Schotland zitten er ook met 4 competities in., niet alleen Engeland :)

Hoop dat ze het Spaanse 4e niveau dan ook meenemen. Maar we zullen idd moeten afwachten.

Hoop dat de beta snel komt, maar ik denk pas eind volgende week ofzo.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
AntiChrist7 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:50:
Heb dat nu ook gedaan, mijn huidige career is 18j bij Chelmsford, begonnen vanarama south. Tot in de championship was het allemaal spelers binnenhalen via trials en loans, maar eenmaal je het geld binnen begint te krijgen, is het moeilijk om dat niet in scouts en jeugdopleiding te investeren, en dan krijg je de bal aan het rollen voor de wonderkids.

Enja, zeker eenmaal in de PL is het hek helemaal van de dam. 100M tv geld en 40M prijzengeld al gegarandeerd...
Booo, AFC Fylde natuurlijk nemen (Vanorama north meen ik) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online
wildhagen schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:15:
@Jebus4life Zweden, Noorwegen, en Schotland zitten er ook met 4 competities in., niet alleen Engeland :)

Hoop dat ze het Spaanse 4e niveau dan ook meenemen. Maar we zullen idd moeten afwachten.

Hoop dat de beta snel komt, maar ik denk pas eind volgende week ofzo.
Frankrijk ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YES
  • Nu online
Met Feyenoord in het vierde seizoen halverwege. Moeilijke start gehad met verlies op penals in de supercup tegen Ajax, in de competitie snel wat gelijke spelen en een verliespot bij PSV. Daardoor al snel in de achtervolging op het ongenaakbare Ajax. Tot ik in speelronde bij ze op bezoek moest. In een spectaculair duel werd Ajax met 2-4 terecht verslagen. Ajax is hierdoor behoorlijk van slag en verliest nog twee keer in de volgende drie wedstrijden. Daarnaast spelen ze gelijk tegen PSV. Hierdoor kom ik aan kop en dat sta ik nu nog.

In de winterstop is vuurwerk een garantie gezien de interesse in een groot deel van mijn spelersgroep. Bijlow wordt zelfs wereldkeeper van het jaar dus die is mega veel waard geworden. Ik weet alleen niet precies waarom hij die prijs won, maar een kniesoor die daar naar kijkt :)
Akhomach (anderhalf jaar eerder voor €6 miljoen overgenomen van Barça) gaat waarschijnlijk naar Bayern voor €80 miljoen.
Hakon Blattman (een jaar eerder gratis binnengehengelde Noorse regen met 0 duels voor Feyenoord 1) gaat waarschijnlijk naar RB Leipzig voor €23 miljoen.

Daar moet ook wat tegenover staan natuurlijk:
Een heel stel regens uit alle windstreken voegt zich bij de club waarvan er twee bij het eerste blijven om het middenveld aan te vullen.

Maar de echte aankoop is toch wel deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oG3Ag5yzrjIl2yJw-IO-kUSCy3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/31ZH0yqlGbq3inC5UtMMvhr5.png?f=fotoalbum_large

Een verloren zoon keert terug!

Eerst een contract overeengekomen voor een transfervrije overgang in de zomer en daarna gewoon maar €12,25 miljoen neergelegd om hem meteen over te kunnen nemen. Heeft geen enkele restwaarde natuurlijk, maar daar draait deze transfer niet om. Er zijn niet veel oud-spelers die ik echt goed genoeg acht (Karsdorp zou nog kunnen maar is toch ook twijfelachtig gezien de opties die ik daar heb). Wijnaldum kan echt nog in de basis en zijn concurrent (Anibal Moreno) heeft de interesse van veel clubs gewekt dus die kan eventueel nog vertrekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gappel
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-10-2023
Mochten mensen FM22 gepreorderd hebben:
Beta is nu uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
YES!!!!

@Jebus4life Spaanse 4e niveau zit er dus gelukkig wel in!

Ook Portugal zit er nu t/m het 4e niveau in zag ik, is volgens mij ook nieuw?

Meteen game setup gedaan. Gekozen voor Spanje, Portugal, Frankrijk, Nederland, Belgie, Duitsland, Italië, Schotland, Rusland. Alle divisies van deze landen.

Gestart met CF Intercity dus, op het 4e Spaanse niveau!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Dlxni9PAvxiZ9FC62Y24llDtYo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gN6LzF96fGbdGgxoEdItJ3Cv.png?f=user_large

Helaas nu naar bed, morgen weer vroeg werken, maar morgenavond meteen los gaan met de game!

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
Cool! Sorry dat ik dan voor wat paniek gezorgd had :+ Wat heb je met Intercity? Had er nog nooit van gehoord.

Ik vertrek vertrek over 3 weken enkele weken met de rugzak, dus ik start voorlopig niet. Ik wacht wel op de eerste patch voor de verandering :P

[ Voor 40% gewijzigd door Jebus4life op 21-10-2021 23:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Zonder deze kunnen we niet beginnen natuurlijk: Real name fix

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Jebus4life schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 23:04:
Cool! Sorry dat ik dan voor wat paniek gezorgd had :+ Wat heb je met Intercity? Had er nog nooit van gehoord.
Heb niks met de ploeg, heb ze enkel gekozen omdat de club nog maar 4 jaar bestaat. En dus compleet blanco is qua historie, prijzen en reputatie enzo.

Lijkt me een leuke uitdaging om La Liga en later Europees voetbal hiermee te bereiken.

Zo op het eerste oog is de selectie behoorlijk op orde, heb voor alle posities voldoende dekking en ook van nog best aardig niveau ook. Wel wat oude spelers, mijn oudste 2 zijn zo te zien 39 en 43 (!) jaar.

Media prediction is de 4e plek. We gaan het zien...

Wilde in Spanje werken omdat ik het een leuke competitie vind, verder had ik geen eisen of wensen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online
vuurtjih schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 23:06:
Zonder deze kunnen we niet beginnen natuurlijk: Real name fix
Ik pak altijd die van Sortitoutsi, maar geen idee of er verschillen zijn met die van FM Scout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Nu online
wildhagen schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 23:09:
[...]

Heb niks met de ploeg, heb ze enkel gekozen omdat de club nog maar 4 jaar bestaat. En dus compleet blanco is qua historie, prijzen en reputatie enzo.

Lijkt me een leuke uitdaging om La Liga en later Europees voetbal hiermee te bereiken.

Zo op het eerste oog is de selectie behoorlijk op orde, heb voor alle posities voldoende dekking en ook van nog best aardig niveau ook. Wel wat oude spelers, mijn oudste 2 zijn zo te zien 39 en 43 (!) jaar.

Media prediction is de 4e plek. We gaan het zien...

Wilde in Spanje werken omdat ik het een leuke competitie vind, verder had ik geen eisen of wensen.
Welke divisies van Nederland zitten er dit jaar in?

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste