Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• cookiemonster71
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-07-2023
Beste form gebruikers,

Ik ben mij nu aan het oriënteren voor de aanschaf van zonnepanelen,

Ik heb nu 2 offertes binnen waaronder een via VeH
deze gaan uit van een string oplossing,

waaronder :

zonnepanelen : JA Solar JAM60S17-320/MR

omvormer : growatt ( welk type staat er niet bij, afbelding is er een voor 12 panelen)

montage systeem : sunstruction

Dit alles wordt SolarNRG geleverd en geinstaleerd.

9 panelen zouden uitkomen op een bedrag van € 3.353,- (incl. 21% btw)
12 panelen zouen uitkomen op een bedrag van € 4.279,- (incl. 21% btw)

9 panelen (ex btw.) € 2771 / (9 * 320) = € 0,96 /wp
12 panelen (ex, btw) € 3536 / (12 * 320) = € 0,92 /wp

een andere offerte :

9 panelen (ex. btw) € 4973 / (9*320) = € 1,72

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFBVeB_LrlPply8yUDqOZLpyypE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EQI6CfOYNbhiE0ucab8brbmC.jpg?f=user_large

Bij de 2e offerte werken ze met power optimizers hierdoor komt het investeringsbedrag hoger uit.

Hier een aantal foto's van het dak

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8lUvgh39kAJHtVF4zMBe_kDzQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OvqWVWyTjFZjCwYxpwP9jiSA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0dvEMMcUlWxyrhhxhvbjrETsw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tt9vVI0WeFAzKZa9tdVQI3kV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjPFwRgFXQybPn7k6ubh89mvMo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k8rWiygAGi4LmKwPHZDC81b2.jpg?f=fotoalbum_large

De dakpan is bijna 30cm breed dus 20x30= 600cm.
de hellingshoek is naar mijn idee 25 graden

Ligging is zuid west 212 graden (volgens mijn S10 ;) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hjGiOAXA8QCR1gD-KO5I3ZJ4ew=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aJDHxiW64EOINE22ep0103A3.jpg?f=user_large

bij deze hebben ze de panelen erin getekend

welk systeem zou ik het beste kunnen aanschaffen ?

zijn power optimizers een goed idee ? volgens mij heb ik nauwelijks schaduw inval.

er wordt ook op het form geschreven over de garantie (managment) van 25 jaar ipv. de 10-12 jaar garantie op de omvormer (dat het meer een verkooppraatje is)

Aantal Oriëntatie Instraling Ondergrond Afmetingen
9 zuid-westen, 25 graden 103% schuin 1700x1000x35 mm

aangezien ik volgens mijn aan de lage kant zit met 2500Kw (er komt in de toekomst ook nog een airco) ik denk dat ik uit kom tussen de 2500 en 3000 kw.

kunnen jullie mij mischien ook laten weten wat het beste is.
ik zag ook op het form de site https://www.solar-bouwmarkt.nl mischien is dat een idee ik zag dat ook instalatie pakketen aanbieden. ervaring iemand ?

Hopelijk is dit voldoende informatie voor jullie om mij een wat te kunnen helpen om te bepalen wat voor mij de beste keus is.

(dit is een eerste keer dat ik iets op een form plaats dus mocht ik iets fout /knulligs hebben gedaan alvast mijn excuses daarvoor.

alvast bedankt voor het meedenken en advies

Joop

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Hellinsghoek 25 graden? Het lijkt op de foto op veel meer dan dat.

Hoe groot is het dakvlak in andere richting?

Optimizers gaan niks doen tegen schaduw van een dakkappel.

Waarom niet het dak volleggen?

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-11 19:52
Ikzelf vond de offertes allemaal "dun". 1 A4-tje en daar moest je het mee doen. Ben ondertussen door dit forum een stuk wijzer geworden en hier zitten mensen met ervaring.
Mij hebben ze goed op weg geholpen met de keuze voor panelen en omvormers.
Vragen die je moet beantwoorden zijn:
1 fase of 3 fase.
Geen schaduw of wel schaduw.
Electrische auto? Toekomst?
etc.etc.
Succes! ik ga dit topic volgen.

• kabeltjekabel
cwrm63 schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:34:
Ikzelf vond de offertes allemaal "dun". 1 A4-tje en daar moest je het mee doen.
Meer informatie is er ook niet.
cwrm63 schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:34:
Ben ondertussen door dit forum een stuk wijzer geworden en hier zitten mensen met ervaring.
Mij hebben ze goed op weg geholpen met de keuze voor panelen en omvormers.
Vragen die je moet beantwoorden zijn:
1 fase of 3 fase.
Geen schaduw of wel schaduw.
Electrische auto? Toekomst?
etc.etc.
Succes! ik ga dit topic volgen.
Aanwezigheid van 3-fase is pas relevant bij grotere aantallen panelen.

Schaduw is al te zien op de foto's; alleen een klein stukje van dakkappel van buren ten zuid-oosten.

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-11 19:52
Sorry, ik bedoelde eigenlijk de offertes van mijzelf. Ik wilde graag meer weten; een uitgebreide offerte.
Ik zie het graag altijd uit gespecificeerd maar dat kunnen/ mogen ze niet. Dat vind ik kwalijk. Ik kreeg hierdoor geen duidelijk beeld hoe de offerte "opgebouwd" was.
Plus mijn huis was te nieuw (nieuwbouw) dus het legplan was ook speculatief. Ik wil gelijk weten wat er echt mogelijk was en niet achteraf.
Veel bedrijven doen alles op afstand. ik heb er 2 gehad die persoonlijk langskwamen. Dan kan je gelijk wat meer vertellen en vragen. Vond ik wel belangrijk.

[ Voor 16% gewijzigd door cwrm63 op 09-11-2020 16:52 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:08
wegrennen bij die SolarEdge-offerte zeg. Ze rekenen met een verwachte opbrengst van 2967 kWh bij vermogen van 2880 Wp. Dat is een vrij positieve inschatting, net als de besparing (ze rekenen met een prijs vna 23 cent/kWh....)

Het is verder gewoon duur spul die solaredge-aanbieding. 5k euro's ex btw voor 2800 Wp is echt een waardeloze prijs.

Tip: leg lekker een simpele string-omvormer neer en zoek ook iemand die 340 Wp panelen legt. De 320s die iedereen hier aanbied zijn echt een beetje jammer. Je krijgt voor 5 euro per paneel meer gewoon 8 % meer WattPieks op je dak (H)

• kabeltjekabel
Fr33z schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:00:
wegrennen bij die SolarEdge-offerte zeg. Ze rekenen met een verwachte opbrengst van 2967 kWh bij vermogen van 2880 Wp. Dat is een vrij positieve inschatting, net als de besparing (ze rekenen met een prijs vna 23 cent/kWh....)

Het is verder gewoon duur spul die solaredge-aanbieding. 5k euro's ex btw voor 2800 Wp is echt een waardeloze prijs.

Tip: leg lekker een simpele string-omvormer neer en zoek ook iemand die 340 Wp panelen legt. De 320s die iedereen hier aanbied zijn echt een beetje jammer. Je krijgt voor 5 euro per paneel meer gewoon 8 % meer WattPieks op je dak (H)
Die "sonnenstromfabrik" panelen zijn glas/glas panelen van Duits fabrikaat. Heeft wat extra voordelen, en een wat hoger prijskaartje.

Het SE gedeelte sowieso schrappen ja.

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Een site als solar bouwmarkt scheelt nogal ja. Wel zelf je dak goed opmeten en eea bij elkaar zoeken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-i0X14ttAfV_Qxx1DFnJVsavpYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5jUIMghGT6kpEcfCjeMUL8OU.png?f=fotoalbum_large
Korting (HERFST-INSTALL10)
Verwijderen
- €110,00
Subtotaal excl. btw:€3.158,61
btw 21% €663,31
Totaal incl. btw: €3.821,92

Alleen wat voor dakpannen zijn dat? Lijkt wel leisteen? Ik weet niet of ze dat doen.

[ Voor 23% gewijzigd door lothar op 09-11-2020 19:48 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
De dakpan is bijna 30cm breed dus 20x30= 600cm.
Kun je eens van hart regenpijp naar hart regenpijp meten? Lijkt me nauwkeuriger dan bijna 30 cm x 20 = 600 cm...

Kun je je favoriete legplan eens op een foto van je dak tekenen en hier posten?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• cookiemonster71
Ten eerste bedankt voor de tips en info en reacties

heb van hart regenpijp naar hart regenpijp gemeten en dan kom ik 599cm😁

de dakpannen zijn betonpannen

Een favoriet legplan heb ik nog niet.
Ik dacht 3 of 4 rijen van 3 zonnepanelen in landscape ligging

Het dak vol leggen is denk ik geen optie (financieel) gezien denk ik.

zijn de panelen eventueel makkelijk te verwijderen om eventueel in de toekomst een dakkapel te plaatsen en ze daar weer eventueel op het dakkapel te plaatsen.

of 1 rij aan de bovenkant en 2 rijen aan de onderkant van het dak te plaatsen voor eventueel klaar te zijn voor een dakkapel.

ik heb een 3-fase aansluiting.

toekomst verwachting is een eventuele airco er staat geen elektrische auto op het lijstje

• busscherski
  • Nu online
Bereken bij de offertes de prijs per Wp excl btw. Dan weet je iets over de prijs.

Het voorbeeldje van @lothar is dan 3159 euro / (12 * 360 Wp) = 0.73 euro / Wp.
Dat is extreem goedkoop (minder dan de helft van de duurste offerte).
Het bevestigingsmateriaal klopt bij hem nog niet helemaal.

Kun je dat ook even doen voor de andere offertes en in je post wijzigen?

Als het gewoon betonpannen zijn dan passen de meeste of alle bevestigingssystemen wel.

Ik zou het denk ik gewoon als 3 of 4 keer 3 aanleggen bovenaan het dak. Als je dan een dakkapel wilt een deel van de panelen weghalen en na installatie dakkapel opnieuw installeren. Anders heb je misschien wel altijd een enorme lege plek tussen de panelen, dat ziet er niet uit vind ik.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• cookiemonster71
busscherski :Kun je dat ook even doen voor de andere offertes en in je post wijzigen?

Dit heb ik aangepast. bedankt

3 of 4 keer 3 aanleggen bovenaan is denk inderdaad de beste optie, zo'n lege plek ziet er inderdaad niet uit 🙂

Je schrijft dat het bevestigingsmateriaal niet klopt wat zou het dat moeten zijn ?

Zijn er forumgebruikers die ervaringen hebben met https://www.solar-bouwmarkt.nl ?

Hoe staat het met garantie ?

even een forum vraagje :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaIWlUHjOc9Qp73P-xUNrCyxqXM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f3FPTci9AIRv0A07dbyYqxS6.jpg?f=user_large
hoe plaats je zo een textblok van een reactie ?

• busscherski
  • Nu online
Er is een knopje voor quote.
Klik daar eens op.

Voor verdere uitleg
Overzicht van UBB-codes

Je hebt landscape montagemateriaal met verticale rails nodig. Als ik er aan denk maak ik vanavond even een lijstje

• busscherski
  • Nu online
Je zou zoiets kunnen doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1YVXDk37OpJVzFgTWXHypGwI4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fc52olgpyvSTK8SQuCy4HroP.png?f=fotoalbum_large

3.68 kW omvormer als het een beetje mag aftoppen. Anders kies je de 4.2 kW versie. Verschilt niet veel qua opbrengst en kosten.

• cookiemonster71
Sorry ik was even een aantal dagen offline .

wat vinden jullie van dit winkelwagentje ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIu2gi_vo8KSkFXYMyKtIOiJDws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MFnZGVRaJj2v73a1iunZiSij.jpg?f=fotoalbum_large

Maar is er niemand die ervaring heeft met https://www.solar-bouwmarkt.nl ?
3.68 kW omvormer als het een beetje mag aftoppen. Anders kies je de 4.2 kW versie. Verschilt niet veel qua opbrengst en kosten.
Ik heb nu voor de 3.68 kW gekozen het prijs verschil met de 4.2 kW is 2 tientjes is het wijsheid om voor de 4.2 kW te gaan.

bedankt voor alle reacties en tips

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
cookiemonster71 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:49:
Sorry ik was even een aantal dagen offline .

Maar is er niemand die ervaring heeft met https://www.solar-bouwmarkt.nl ?

bedankt voor alle reacties en tips
Je kan ze gewoon vragen stellen zag ik vandaag.
Rob Uijt in "Zonnepanelen offertes waaronder Coolblue"

De meesten die hier advies geven, leggen zelf de panelen (vermoed ik)
Dus verder dan bestel ervaring gaat het niet.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-11-2020 12:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• cookiemonster71
Beste Forumleden,

wat vinden jullie van dit winkelwagentje ?

deze is samengesteld door de mensen van solar-bouwmarkt.

12 panelen (ex, btw) € 4548 / (12 * 360) = €1,05 /wp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQ1fEpzP_0bqKG51BJ0VswI5V3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sfaHea5sEvyTBMsnQQ8ichhc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_k6E5WcP5PStjtsoipz7TqkKo_A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QH9brq12GeplwrQ1gCfg68SR.jpg?f=user_large

en alvast bedankt voor het meedenken en reacties.

• HhK1907
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:36
Vanwaar de switch naar Enphase? Heb ik iets gemist? Ik denk dat je het zo (onnodig) duur maakt. Vervang alle Enphase spullen door een goede omvormer, en je bent klaar.

PV Output | 4440Wp | 12x370Wp | OZO | Helmond

• cookiemonster71
Vanwaar de switch naar Enphase? Heb ik iets gemist? Ik denk dat je het zo (onnodig) duur maakt. Vervang alle Enphase spullen door een goede omvormer, en je bent klaar.
Nee je hebt niks gemist 😊

Welke omvormer zo het dan eventueel moeten zijn ?

Ze zeiden dat dit het beste was ivm veiligheid, uitlezen en langere levensduur (omvormer gaat 10-12 jaar mee)

Dus Volgens jou (HhK1907) zijn panelen, rails en omvormer voldoende ?

• busscherski
  • Nu online
Een goed aangelegd systeem met een string omvormer is ook veilig. Bij slechte connecties etc. zouden micro omvormers je kunnen redden ja.

De voordelen qua uitlezen zijn beperkt.

Lange levensduur vind ik een lastige. Je hebt inderdaad lange garantie en tot dusver lijken Enphase micro's het prima te doen qua levensduur.
Daarnaast als er 1 micro kapot is merk je het nauwelijks in de opbrengst.

Echter, indien er iets kapot is zit je wel met een vendor lock-in. Als Enphase niet meer bestaat over 20 of 30 jaar heb je een probleem.
Als je string omvormer kapot is kun je hem vervangen door elk ander merk.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
cookiemonster71 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:32:
[...]

Ze zeiden dat dit het beste was ivm veiligheid, uitlezen en langere levensduur (omvormer gaat 10-12 jaar mee)
Misschien wel, misschien niet.
Enphase IQ7+ fout! Na update.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1