Advies zonnepanelen, 2 strings minimaal voltage?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 14:37

delorean7

Let's take the Aston toni

Topicstarter
Hi guys,

We zijn ons wat aan het verdiepen in zonnepanelen, we hebben al verschillende offertes binnen. Wel behoorlijk aan de prijs: voor 9 panelen Trina 330 Wp incl simpele omvormer en installatie - 2900 Ex BTW

In principe ga ik het voorbeeld van een goede buur volgen zoals hieronder, hij heeft micro omvormers - maar volgens mij is dat onzin gegeven dat er nagenoeg geen schaduw zal zijn.

Wel hebben we te maken met een set van 6 panelen op het schuine dak en 3 of 4 panelen op de uitbouw/plat dak. Waardoor ik volgens mij moet gaan werken met een omvormer met 2 strings.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxiCoFKOEXNuELGVVtvK094HzSw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o4nHRqg0XidS4OKeBNqx3qSy.jpg?f=user_large

Legplan ziet er op mijn dak als volgt uit, met een optioneel 10e paneel - in principe vind ik 9 panelen genoeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzvSGteZxSYVPTvfPNPuH4u8HQs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WYCAWZGtqciGxxNP6zlzKwph.png?f=user_large

Ik zou dan gaan voor een string van 6 - en een string van 3, Maar als ik eea goed begrijp zit je met 31-38V per paneel nog niet aan het start vermogen van een omvormer. Onderstaand degene die ik op het oog heb - maar met een start vermogen van 100V gaat het volgens mij niet lukken met maar 3 panelen? Dan maar een 4e erbij?
Wat is de praktijk - levert een paneel in de ochtend bij de eerste zon in principe zijn 'max' voltage in een string? Of loop je met 3 panelen het risico dat je vele uren helemaal geen opbrengst hebt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlMalW2eum-mkHiMYWenHAqisgA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pWxZFTRtxRcXFHXUAo5WoVoH.png?f=user_large

De voorgenomen omvormer zou dan de Growatt MIN 2500TL-XE kunnen zijn - ik lees hier veel dat deze dingen heel erg heet worden. Dus in de technische ruimte naast de kachel maar even niet doen dus :x
Maar zou op een vliering wel kunnen? Punt dak, ongeveer 1,5m in de nok en over de hele zolder een ruimte of is dat echt linke soep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Panasonic hit 96 cell, 59 Vmpp
https://www.winkelman-zon...l/zonnepanelen/panasonic/

Sunpower maxeon 3, 64 Vmpp
https://www.solar-outlet....en/sunpower-zonnepanelen/

SF, 84 Vmpp
https://www.marktplaats.n...nelen-160wp-22-stuks.html

Kun je niet meer panelen kwijt op je uitbouw met dual betonvoeten? of in portrait?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:28
Ja met 4 panelen panelen per string is in theorie het minimum, als er geen schaduw is.

Sommige string omvormers die op het minimale string voltage werken gaan sochtends en savonds een half uur met het relais klapperen.

Omvormer zonnepanelen maakt bij opstarten tikkend geluid

Misschien heeft SolaX er meer last van dan Growatt, dat weet ik niet. Panelen met hoog voltage zijn dan beter, maar ook duurder.
https://www.winkelman-zon...l/zonnepanelen/panasonic/

edit:
@AUijtdehaag, populair spul dat SolarFrontier, de minimale prijs die je kunt bieden is gelijk aan nieuwe full black panelen. Maar het zou alsnog wel een goede optie kunnen zijn voor @delorean7

[ Voor 18% gewijzigd door busscherski op 08-11-2020 22:08 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski Leg je de rest op noord...
Maar qua Wp achterhaald inderdaad.

@busscherski
Alles standaard panelen In 1 string leggen met 3 optimizers, zou je dat durven te adviseren?

[ Voor 72% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-11-2020 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7

delorean7

Topicstarter
Mmm... dat ziet er knap waardeloos uit - die links even gevolgd en doorgelezen - ik zie problemen met 6 panelen bij 140V opstart - daar waar ik probeer 3 of 4 panelen op 100V opstart aan te sluiten.
Dat ziet eruit als een probleem...

Ook Growatt komt er niet goed uit bij die links, harde tikken in de ochtend of avond gaat de baas hier ook niet trekken - wat vinden we van zo'n omvormer op de vliering? Wellicht maar gewoon alles op 1 string en de iets lagere opbrengst voor lief nemen.

Hoger voltage panelen is aardig, maar bij de prijzen die ik daar zie kan je net zo goed micro omvormers overwegen lijkt me?

Dan maar overwegen meer panelen te plaatsen. Die tip van beton voeten is wel een aardige - in hoeverre vinden we platte daken 'spannend' tegenwoordig? Bij een plat dak hier om de hoek vlogen de panelen door de wijk twee jaar geleden - dat was echt niet grappig.

[ Voor 4% gewijzigd door delorean7 op 08-11-2020 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat gaat nergens heen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuMq5DjIrl4ArW25TR9YpP7Z-MA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESIFWsEERoYRMMNjBQDWilOS.jpg?f=fotoalbum_large

Sterker dan een aluminium stripje met tegel.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-11-2020 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
AUijtdehaag schreef op zondag 8 november 2020 @ 22:08:
@busscherski
Alles standaard panelen In 1 string leggen met 3 optimizers, zou je dat durven te adviseren?
Ik heb zelf nog nooit een Tigo optimiser in mijn handen gehad maar zover ik begrijp van de documentatie kan die alleen het uitgaande voltage verlagen. Dus als de 3 of 4 plat dak panelen met Tigo's het slechter doen dan de andere 6 hebben die 6 daar geen last van, maar andersom wel.
Daarnaast gaan de panelen niet op het optimale vermogen werken.
Hoeveel het verlies op jaarbasis is weet ik niet, ik denk dat het meevalt. Eventueel compenseer je het verlies door het tiende paneel te plaatsen.
Wellicht is het qua bang/buck het best.

Je zou het ook als 4+6 aan kunnen leggen en het zou dan natuurlijk kunnen dat het meevalt met het relais geluid van de omvormer. Als het tegenvalt verander je het naar 1 x 10 (daar hoef je het dak niet voor op, kan gewoon bij de omvormer).

Duurdere oplossingen gaan het beter doen, 96 cells panelen (Panasonic of Sunpower), micro omvormers, SolarEdge. Maar of het de meerprijs waard is weet ik niet.

edit: het is ook een beetje de vraag of je bijvoorbeeld de allerkortste tvt wilt of iets wilt waarmee je in 20 jaar het meeste geld verdiend. In dat laatste geval lijkt me 3 of 4 Panasonic panelen niet zo`n probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door busscherski op 08-11-2020 23:05 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delorean7

delorean7

Topicstarter
Ok bedankt voor alle tips. Dan maar overwegen er meer op het platte dak te leggen of alles met optimizers uit te rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7

delorean7

Topicstarter
Wellicht nog een kleine revisit op een vraag die mogelijk ook anderen bezig houdt.

Wat vinden jullie van een omvormer op een vliering, max 1.5m hoog in de nok maar wel over de hele lengte van de zolder, te warm? Of is dat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
delorean7 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 19:47:
Wellicht nog een kleine revisit op een vraag die mogelijk ook anderen bezig houdt.

Wat vinden jullie van een omvormer op een vliering, max 1.5m hoog in de nok maar wel over de hele lengte van de zolder, te warm? Of is dat prima.
Het gaat prima hoor, misschien lever je wel een jaartje levensduur in maar dat nadeel moet je afwegen tegen het alternatief.
En dan bij voorkeur niet op het hoogste punt hangen, dat scheelt weer heel iets qua temperatuur. Omdat ze richting ZZO liggen hoeven ze gelukkig niet op max vermogen te werken op het moment dat de temperatuur op zolder het hoogst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als de stringspanning een probleem is en de plaatsing binnen is een probleem, waarom kies je dan geen 2x
https://www.sun-solar.nl/...s-e315-incl-btw-sunsolar/
Daar kan je 8 panelen op aan sluiten.
Eventueel in combinatie met https://www.sun-solar.nl/...s-e196-incl-btw-sunsolar/

Kun je meteen de dual betonvoeten mee bestellen.

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-11-2020 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7

delorean7

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:01:
Als de stringspanning een probleem is en de plaatsing binnen is een probleem, waarom kies je dan geen 2x
https://www.sun-solar.nl/...s-e315-incl-btw-sunsolar/
Daar kan je 8 panelen op aan sluiten.
Eventueel in combinatie met https://www.sun-solar.nl/...s-e196-incl-btw-sunsolar/

Kun je meteen de dual betonvoeten mee bestellen.
Tja omdat je dan denk ik beter uit bent gewoon het schuine dak en het platte dak (alle 9 de panelen) gewoon in 1 string te hangen en dat beetje verlies op de koop toe te nemen. Wat ik zie bij mij buren, die net onhandig de tuin op het Westen hebben (maar met micro's) - 12% minder rendement maakt op die panelen op het platte deel. Ik gok dat mijn setup minder verschil zou laten zien zonder kostbare oplossingen.
Nog simpeler is dan maar voor micro's te gaan denk ik - hetzelfde verschil als die 4 panneel omvormer (of is uberhaupt hetzelfde zit ik me opeens af te vragen).

Morgen maar even het dak op - wellicht dat met 5 panelen op het platte deel we er al zijn qua minimale spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@delorean7
Dat zijn 4 micro omvormers in 1 behuizing. (of 2)

Platte dak in 1 string met de "betere" panelen, betekent dat de "betere" panelen het net zo beroerd doen als die op het platte dak. (bij lage zon) als je een stringomvormer toepast.
Maar misschien valt het mee.

[ Voor 66% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-11-2020 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik vind de meerprijs voor die APS micros eigenlijk redelijk meevallen.
Goede kans dat je de meerprijs uiteindelijk wel terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@delorean7
Je hebt niks met radios toch?
Radiostoring door microomvormers

Aanvullend:
Wat is de hellingshoek van het schuine dak?
Een aantal panelen op de noordkant kan ook nog.
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=17683&sid=37091&t=m

[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-11-2020 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:43

Wuursj

want worst is al bezet

Ja het is
Of goedkopere panelen met duurdere micro omvormers
Of goedkopere omvormer met duurdere hogere voltage panelen.
Uiteindelijk ontloopt het elkaar niet veel.

Dus heb ik beide gedaan :P Op het dak 59v panasonics 330wp met een jong-gebruikte SMA en op de schuur (waar ik gemakkelijker bij kan mocht er iets stuk gaan en een beetje schaduw heb) veel goedkopere qcells 320wp met APS YC600 omvormers.
Alles oost-west en qua totaalprijs een best vergelijkbare euro/wp.

Maar ben bang dat ik pas in het voorjaar de daadwerkelijke verschillen kan gaan zien. De schuur is nog niet aangesloten.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7

delorean7

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:23:
@delorean7
Je hebt niks met radios toch?
Radiostoring door microomvormers

Aanvullend:
Wat is de hellingshoek van het schuine dak?
Een aantal panelen op de noordkant kan ook nog.
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=17683&sid=37091&t=m
Nee alles digitaal ;)

Hoek is 44 graden.

Vergeef me, maar hoe helpt de noordkant? Het issue zoals ik het begrijp is de afwijkende opbrengst tussen plat en schuin dak op zuid - noord heeft denk ik weer zijn eigen opbrengst: kan ik net zo goed alles op een enkele string gooien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je bv 6 panelen kwijt kan op noord. Dan kan je 6 panelen op zuid hebben en 6 op noord en dezelfde (of eigenlijk meer) opbrengst hebben als 6+3 op zuid.
Geen micro omvormer geen optimizers geen duurdere panelen en als bonus higher low's gewoon omdat je meer panelen hebt. en meer opbrengst in de avond (meer eigengebruik) omdat je nog iets op west zit.

opzich heb je ook een mooi excuus om gewoon een paar panelen bij te plaatsen op die dakkapel en die samen in 1 string met die op de uitbouw :9

[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 10-11-2020 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
44 graden noord is al best steil en doet 45-50% van zuid op jaarbasis.
Leuk voor “erbij” wilde ik zeggen.
Als salderen eraf is, heb je in de avonduren er wel profijt van tussen maart en oktober.

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-11-2020 21:32 ]

Pagina: 1