Elentric schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:33:
[...]
Hoewel Ik met je eens ben dat een wachtrij niet een goede indicatie can geven van wanneer een artiekel geleverd kan of zal worden, vind ik dat het toch een belangrijke tool om de klant te laten zien dat er in ieder geval wel wat gebeurd.
Uiteraard gebeurd er wat, de verkopers zitten ook niet te wachten op zeurende klanten, of op gigantische bedragen op hun rekening als aanbetaling maar ze kunnen er niets mee want zolang de order niet is uitgeleverd kan er geannuleerd worden, of op al die onderdelen die in hun stock klaar ligt maar niet verzonden kan worden met als risico dat de klant afziet van zijn totaal order en ze plots met een berg moederborden opgescheept zitten, of op al die bestellingen die aangepast worden of wel degelijk geannuleerd met een berg administratie, kosten en risico tot gevolg.
Ondertussen staat er wel 30 km file aan vrachtwagens in Dover en staan er vrachtwagens vast langs beide kanten. Dan denk je mogelijks, wat heeft mijn levering in Nederland met de situatie in Dover te maken? De vrachtwagen die jou cpu moest leveren staat mogelijks al dagen te overnachten op een parking zonder deftige voorzieningen in de UK. Die files zijn sowiezo logistiek drama zoveel die sowieso terug vertragingen opleveren in de havens, als de schepen niet op tijd gelost worden dan moet de volgende boot wachten op zee maar daardoor komen al die schepen ook niet meer op tijd aan in de volgende havens. Daardoor trek je alle havens van Europa mee in dat verhaal want die schepen gaan zelden maar naar 1 haven in de EU.
Dus wat heb je dan? Hoe moet een verkoper in dergelijke omstandigheden nog informeren? Wat heb je aan die wachtrij? Niets, morgen komen er mogelijks 200 cpu's binnen, mogelijks komen ze pas binnen 2 maand. De verwachtingen van Scan kan je ondertussen ook naar de prullenmand verwijzen, heel dat land is terug potdicht, de UK maakt zich zorgen of ze wel voedsel gaan hebben, laat staan dat je nog naar AMD CPU's moet kijken.
De harde realiteit is, niemand weet wanneer jou CPU gaat toekomen, het kan alle kanten uit en niemand kan er een voorspelling opzetten. Mogelijks gooit morgen Nederland zijn grenzen dicht, wie weet het? Die verkoper wilt sowieso zo snel mogelijk die orders buiten, alleen al om de financiële risico's af te dekken dus daar heb je geen wachtrij voor nodig.