GroeneThee schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:29:
[...]
De " schaarste" maakt ze " gready". En mensen die dat soort prijzen er voor betalen laten zich gek maken. Een nieuw systeem op basis van de 5900x stond eigenlijk op de planning maar denk dat ik deze maar uitstel tot de prijzen weer wat normaler worden.
Gebasseerd op ervaringen professioneel, gebasseerd op ervaringen die ik hoor van andere bedrijven, gebasseerd op verhalen van leveranciers, gebasseerd op grondstofprijzen van sillicum
De prijzen voor elektronica gaan stijgen, en niet een klein beetje ook. Heel het corona gebeuren heeft een gigantische rush veroorzaakt bij de vraag naar elektronica, als je vandaag zakelijke laptops wilt bestellen, niet leverbaar want men is nog altijd backorders aan het uitleveren aan bedrijven die plots allemaal samen besloten al hun personeel een laptop te geven.
Bij een ander bedrijf hoorde ik dat ze dan eindelijk hadden geleverd rechstreeks van de fabrikant, verkeerd model geleverd. Men kreeg te horen, we willen ze omruilen maar dan moet je 6 maanden! wachten. Dat ging niet over een paar laptops, dat ging om een container laptops. Van zuivere miserie hebben ze beslist om ze maar te houden ook al was het model totaal niet wat men besteld had.
Onlangs moest ik standaard Dell switchen hebben, 4 stuks, ocharme 4 stuks. Dat is met gigantische vertraging geleverd in meerdere leveringen! Waarom, omdat bedrijven massaal netwerkapperatuur ingeslagen hebben, plots moest er afstand zijn tussen de werknemers, plots werden containers gezet om werknemers uit elkaar te houden waar dan uiteraard plots switchen moesten komen.
Servers, juist hetzelfde verhaal, continu vertragingen, geen info wanneer ze gaan leveren, ik zat met de handen in haar zonder enige info omdat ik servers moest vervangen op datum X waarbij die datum niet verplaatst kon worden (iets met een heel dure productie die dan in shutdown was). Plots een week voor de datum, ik had het net niet afgeblazen, magazijn belt om te zeggen dat er een levering was. Zelfs de leverancier wist er niet van, het was alsof een hogere macht het even in orde had gebracht.
Begin deze maand belde ik naar een leverancier voor een bestelling, geen stock, geen leverdatums beschikbaar, we gaan u terug bellen als we weten of we de bestelling kunnen aannemen, niet wanneer gaan we leveren, nee of we u bestelling en u geld wel willen aannemen. Ze hebben nog altijd niet terug gebeld.
Onderschat dit niet, deze verhalen zijn wereldwijd bezig! En terwijl de vraag door het dak is gegaan, het volledige productieproces, de logistiek, de ontginning van grondstoffen, de fabrieken het heeft allemaal stil gelegen tijdens lockdowns.
Wij zelf zijn niet nooit stil gegaan omdat wij kritiek zijn, indien werkgerelateerd mag ik iedere lockdown maatregel overtreden indien nodig, zowel in Nederland, België en daarbuiten. Je wilt niet weten hoeveel papieren ik soms continu bij mij had voor het geval ik plots gesloten grenzen over moest of tijdens avondklokken de baan op moest met installaties verspreid in Europa (het papiertje voor een grensovergang België Nederland of België Frankrijk is niet hetzelfde). Maar een productie draaiende houden in 2020, het heeft mij en mijn collega's bloed, zweet en tranen gekost waarbij we zeker geen uitzondering zijn.
Dan kan je zeggen de winkel is greedy, ik voorspel dat als je een Ryzen 5000 tegen introductieprijs gekocht hebt, dan heb je een belegging vast. Dat ding gaat letterlijk stijgen in prijs. Als de markt er niet meer voor gaat betalen dan zal AMD wel meer beginnen vragen alleen al omdat de gronstofffen om het te maken door het dak aan het gaan is.