Dampdichte folie in hoeken dakbeschot: hoe

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 15:04
Ik zou graag jullie mening willen over het toepassen van onderstaande isolatie en folie in de hoeken van het dakbeschot met de spouwmuur.

Op onderstaande afbeelding zie je de bouwtekening en een foto van de huidige situatie. Ik ben van plan om de isolatie en folie toe te passen zoals met kleur aangegeven. Ik hoop op die manier geen condensatie in de isolatie te krijgen en ook geen koudebrug te krijgen.

Alles in de hoek nog verder volpurren leek me een minder goed idee ivm eventuele opsluiting van vocht.

Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ci4q-CNleIj6QGCy9FLkV0toHQw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o69WDunhpvilQNxK1wZFKbsH.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:04

_Arthur

blub

Lastige plek om lekker te kunnen werken.
Je zou een minder dikke PIR plaat tot aan de huidige PUR er in kunnen schuiven en de ruimte daaronder opvullen met een glaswol; dat is dan puur om tocht tegen te gaan.

Als je PIR platen bekleed met aluminium gebruikt, heb je aan de binnenzijde geen folie meer nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjAQTNK5_wV400ToZ_L5nR4Fp7I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PSAijx0RJfDb58pKTFcttJ6B.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door _Arthur op 27-10-2020 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
Moet er dan niet ook een PIR plaat tussen PUR en glaswol (links) ? (al zou ik het tussen houten "balk" en glaswol doen. Waarvoor is dat kleine balkje op de foto? Kan dat weg, dan kan je veel makkelijker een plaat bevestigen :) . Ik kan me niet voorstellen dat het dak daar daadwerkelijk op leunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Bedankt voor het meedenken!
_Arthur schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 08:50:
Lastige plek om lekker te kunnen werken.
Je zou een minder dikke PIR plaat tot aan de huidige PUR er in kunnen schuiven en de ruimte daaronder opvullen met een glaswol; dat is dan puur om tocht tegen te gaan.

Als je PIR platen bekleed met aluminium gebruikt, heb je aan de binnenzijde geen folie meer nodig.

[Afbeelding]
Goed idee dat dunne plaatje PIR! Ik ze meebesteld met de dikke 160mm platen.
Over het alsnog toepassen van folie lees ik wisselende verhalen. Ik tape ik de ALU af en daarna span ik de folie. Zonder folie geeft Ubakus toch wat druppeltjes onder het dakbeschot.
99ruud99 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:07:
Moet er dan niet ook een PIR plaat tussen PUR en glaswol (links) ? (al zou ik het tussen houten "balk" en glaswol doen.
Ik begrijp niet goed wat je bedoeld? Kan je het op een andere manier uitleggen?
99ruud99 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:07:
Waarvoor is dat kleine balkje op de foto? Kan dat weg, dan kan je veel makkelijker een plaat bevestigen :) . Ik kan me niet voorstellen dat het dak daar daadwerkelijk op leunt.
Dat balkje houdt volgens met het houten plafond omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
Van oranje recht omlaag tussen geel en groen, moet daar niet ook Oranje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
ivm dampdichtheid bedoel je? Ik dacht dat aangezien dat boven de spouwmuur zit, minder belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

MWDKing schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:15:
Zonder folie geeft Ubakus toch wat druppeltjes onder het dakbeschot.
Plaats eens screenshot van Ubakus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je foto komt niet overeen met je plaatje. Op de foto kan je de 160 pir in 1 keer doorzetten totaan de pur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Ernemmer schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 22:58:
Je foto komt niet overeen met je plaatje. Op de foto kan je de 160 pir in 1 keer doorzetten totaan de pur.
Ik heb gemeten dat er 80mm tussen het balkje en het dakbeschot kan. Mijn tekening is niet op schaal ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
_Arthur schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 22:51:
[...]

Plaats eens screenshot van Ubakus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dXcNbdXMpVE3TzKFQHT25QGJwo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b3lD8CBUwkcSNhYfxhzE7jhc.png?f=fotoalbum_large

Hmm.. ik zie inderdaad geen condensatie. Ik weet echter niet welk merk/type platen ik krijg en wat voor cachering daarop zit. Misschien zit daar verschil in kwa dampremming?
En een folie geeft ook wel weer extra zekerheid dat je geen lekken hebt. Of is dat onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
MWDKing schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 23:05:
[...]

Ik heb gemeten dat er 80mm tussen het balkje en het dakbeschot kan. Mijn tekening is niet op schaal ;).
Volgens mij zit die PUR uit je eerste tekening gewoon op de verkeerde plek en zit het in werkelijkheid op die staande balk en is het hoekje waar je in het groen "Glaswol?" bij hebt staan helemaal niet bereikbaar.

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
kabeltjekabel schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 23:41:
[...]

Volgens mij zit die PUR uit je eerste tekening gewoon op de verkeerde plek en zit het in werkelijkheid op die staande balk en is het hoekje waar je in het groen "Glaswol?" bij hebt staan helemaal niet bereikbaar.

:?
De tekening klopt met de foto. Links naast de staande balk is bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
MWDKing schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 23:51:
[...]

De tekening klopt met de foto. Links naast de staande balk is bereikbaar.
Door die PUR weg te hakken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Door het perspectief van de foto kan je inderdaad denken dat de PUR op het balkje zit, maar dat is dus niet zo. De PUR zit op zoals op de tekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Foto achter het balkje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lg3Y5fhPFoG8r9KieBdHueepAEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C2rJaPQaRhe02q1OgTLuZhf9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:20
Moet je niet ook ventatielatten tussen het dakbeschot en de PIR platen aanbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Daar worden hele discussies over gevoerd op in dit topic: (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Zwartoog schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:56:
Moet je niet ook ventatielatten tussen het dakbeschot en de PIR platen aanbrengen?
Wat zou daar de reden voor zijn dan? En deze graag met een berekening ook onderbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
_Arthur schreef op maandag 2 november 2020 @ 07:54:
[...]

Wat zou daar de reden voor zijn dan? En deze graag met een berekening ook onderbouwen.
Ik had altijd begrepen dat houten dakbeschot moet kunnen ventileren, dus aan beide kanten open moet zijn. PIR sluit af, itt bv glas/steenwol. Staat op veel how-to's zo aangegeven, en een isolatieman die ik erover sprak beaamde dat.

Is meer een herinnering aan TS om dit aspect mee te nemen. Heb het eens in Ubakus geprobeerd te modelleren, maar kwam er niet uit hoe je de ventilatielatten erin moest zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Klopt, net als met bijna elke isolatievraag. Ik kwam er op den duur ook niet meer uit met PIR en ga voor steenwol :) Ook vanwege geluidsisolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
Ik ga gokken op PIR zonder spouw. Toch zal er altijd wel een klein beetje lucht achter zitten, omdat ik de platen er niet tegenaan PUR en vanwege de tand/groef.

Ik pas ook nog een extra dampdichte folie toe (aan de warmte zijde uiteraard), dus er gaat sowieso geen condensatie optreden doordat de lucht erg droog is. Dat is wel berekenbaar natuurlijk.
Eventuele kleine hoeveelheden die via buiten toch op het dakbeschot komt, kan wel verdampen want de wind waait lekker over het dampopen dakbeschot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Zwartoog schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:05:
Ik had altijd begrepen dat houten dakbeschot moet kunnen ventileren, dus aan beide kanten open moet zijn. PIR sluit af, itt bv glas/steenwol. Staat op veel how-to's zo aangegeven, en een isolatieman die ik erover sprak beaamde dat.
Elke situatie is anders dus zal berekend moeten worden; doe je dat met bijvoorbeelde de welbekende Ubakus tool, zal je zien dat, wanneer je PIR platen met alucachering gebruikt (en natuurlijk alle naden af taped met alu-tape), je geen probleem krijgt met vocht in je constructie.

Ik heb voor de duidelijkheid 3 berekening gemaakt met Ubakus
1: mijn eigen daksituatie zoals het nu uitgevoerd is
2: zelfde situatie, alleen dan de waterdampdiffusie coëfficiënt van de PIR platen aangepast naar dezelfde waarde als spaanplaat (en dus niet meer dampdicht)
3: zelfde situatie, alleen dan 100mm dik ipv 160mm

Alleen in situatie 2 en 3 is er prake van condensatie in je constructie. Pas ik alle situaties een extra luchtspouw (stilstaande lucht) toe onder het dakbeschot, dan verhoogt dit de Rtot waarde met 0,15, maar verder heeft het geen noemenswaardig effect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPI4z1-PaI4Z2RdsMOjxoW5-lv0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ps2BBG7TIMmllAXDWZSeqD4O.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SM8m9eANKSgo9QbcBvjpp1fxHoo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gyBAoIdeFDRqnRnx8qIGu2TQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhTlrrbpclpawWtTKcbYbfToxa4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ae6sGIJP0DqQWN38wtWpBlbM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Helder! :)
Pagina: 1