Lag bij bepaalde games, bufferbloat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk.u
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-07 15:17
Voorafgaand aan mijn post zal ik eerst even zeggen dat ik vrij weinig (geen) verstand heb van netwerken, mijn excuses als ik een hoop terminologie door elkaar haal.

Ik game niet super veel online, en de games die ik dan wel speel hebben vaak geen compleet perfect netwerk nodig maar ik ben recent weer begonnen met het spelen van fighting games die vaak een best rukke netcode hebben, en waar je het echt heel snel merkt wanneer er iets mis is met je internet, en mijn matches waren vaak niet helemaal lekker, geen extreme lagspikes ofzo, maar het voelde vaak een beetje "jittery" aan.

Ben toen gaan zoeken wat het probleem zou kunnen zijn, want ik merk er verder niks van bij dagelijks gebruik, Youtube, Twitch, Netflix, downloaden, uploaden is allemaal goed, speedtests die ik draaide kwamen overeen met de snelheid van mijn Ziggo pakket, enzovoort, totdat ik deze test draaide: https://www.dslreports.com/speedtest Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eoRNwP9xVLU0tWpp_cBfPifLWU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9dBt79796sp24BK0dwlIOvDx.png?f=user_large

Op die test scoor ik constant een D op zijn best, maar ook regelmatig een F voor "bufferbloat", als ik die test ook kijk ziet het er ook niet heel goed uit, maar ik moet toegeven dat ik (tot nu) nog niet eens van het woord bufferbloat gehoord had. Ben toen even gaan googlen en dit kan wel degelijk de rede zijn waarom mijn matches in een P2P game als bijv. Street Fighter niet 100% aanvoelen.

Kan ik hier iets aan doen of ligt dit aan die Ziggo connectbox? Ik las dat een betere router met bepaalde opties het zou kunnen oplossen? Mijn internet is bedraad.

Thanks in advance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:07
Meestal het gevolg van een slechte verbinding.

Hoe ziet je AOP en de coax bekabeling tussen je AOP en je Connectbox eruit.

Kijk in de Connectbox naar de netwerk status of daar te veel fouten binnenkomen en of je signaal levels in orde zijn van je upstream en downstream.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ken de term Bufferbload niet maar volgens DSL report is het:
Bufferbloat is high latency (or lag) that occurs when there’s other traffic on your network.
De vraag is dan ook hoe ziet de rest van je netwerk er uit (heb je nog een router oid), wat zegt een andere speedtest? Hoe is je latency?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Bufferbloat onstaat als de buffers in je router vollopen.
Dat gebeurd meestal doordat je data binnenkrijgt en je router niet snel genoeg ofwel de data uitleest ofwel een nack stuurt dat hij het niet aan kan.

Als je bijvoorbeeld je hele verbinding voltrekt met een download waardoor je upload ook vastloopt en de source van de download niet tijdig een nack krijgt om af te remmen.
Dat is wat ze bij \DSL report aangeven.

Maar buiten dat is het meestal een slechte verbinding upstream, zodat de "afrem" commandos niet door komen.

Dus zoals ik al zei bekijk de coax bekableing en de status van de streams in de connectbox.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

PolarBear schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:10:

[...]

De vraag is dan ook hoe ziet de rest van je netwerk er uit (heb je nog een router oid), wat zegt een andere speedtest? Hoe is je latency?
Precies. Ik zou zeggen: koppel alles los van je connectbox en sluit alleen je PC aan. Doe dan de test nog een keer. Als de test dan nog steeds bufferbloat meet, probeert dslreports je gewoon te belazeren (De aggressieve reclame voor DriverUpdate op hun website doet mij dat vermoeden, iig)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:20
Bufferbloat speelt alleen een rol als de verbinding (nagenoeg) verzadigd is, dat zal bij een spelletje niet zo gauw het geval zijn, tenzij je tegelijkertijd downloads hebt lopen. Wel hebben sommige modems gebaseerd op de Intel Puma, zoals de connectbox van Ziggo, last van packetloss en jitter onder bepaalde omstandigheden, je kunt dat hier testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Dat probleem met die puma chip is al sinds lang gefixed met een patch van de firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk.u
Vond toevallig https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1938916 dit topic and dat leek vergelijkbaar, had ik misschien eerst even moeten doorlezen.
PolarBear schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:10:

[...]

Latency is allemaal goed, heb het in meerdere games/speedtests enzo gechecked. Geen extra router, alles in huis zit via switches direct aan die connectbox van Ziggo.
hcQd schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:26:
Bufferbloat speelt alleen een rol als de verbinding (nagenoeg) verzadigd is, dat zal bij een spelletje niet zo gauw het geval zijn, tenzij je tegelijkertijd downloads hebt lopen. Wel hebben sommige modems gebaseerd op de Intel Puma, zoals de connectbox van Ziggo, last van packetloss en jitter onder bepaalde omstandigheden, je kunt dat hier testen.
Hm ok, vraag me af wat dan het probleem zou kunnen zijn. Op die test is het vooral groen met wat geel.

[ Voor 31% gewijzigd door Luuk.u op 26-10-2020 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk.u
Ben(V) schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:04:
Meestal het gevolg van een slechte verbinding.

Hoe ziet je AOP en de coax bekabeling tussen je AOP en je Connectbox eruit.

Kijk in de Connectbox naar de netwerk status of daar te veel fouten binnenkomen en of je signaal levels in orde zijn van je upstream en downstream.
Die bekabeling ziet er volgens mij gewoon goed uit, maar moet toegeven dat ik die netwerk status niet zo goed kan volgen, waar moet ik naar kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-07 09:04
Vergis je niet dat de meeste testen je latency nu even meten en een game een constante vlakke latency en jitter over een tijdsperiode vereist. Je moet dus langduriger testen, en misschien ook wel als je aan het spelen bent.

Ik heb zelf ooit issues aangetoond door een bedrade smokeping servers 7x24 uur mee te laten lopen en kon de issues in combinatie met grafieken van het internet gebruikt, firewall load en dergelijke zo heel duidelijk naar mij ISP herleiden.

[ Voor 9% gewijzigd door mash_man02 op 26-10-2020 16:37 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk.u
mash_man02 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:32:
Vergis je niet dat de meeste testen je latency nu even meten en een game een constante vlakke latency en jitter over een tijdsperiode vereist. Je moet dus langduriger testen, en misschien ook wel als je aan het spelen bent.

Ik heb zelf ooit issues aangetoond door een bedrade smokeping servers 7x24 uur mee te laten lopen en kon de issues zo heel duidelijk naar mij ISP herleiden.
Ik denk dat fighting games misschien ook wel het meest extreme voorbeeld zijn hiervan omdat ze al heel snel onspeelbaar worden als je netwerk ook maar een beetje moeilijk doet. Ik zal tests blijven draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Luuk.u schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:31:
[...]

Die bekabeling ziet er volgens mij gewoon goed uit, maar moet toegeven dat ik die netwerk status niet zo goed kan volgen, waar moet ik naar kijken?
Heb je netjes f-connectors gebruikt, of die gare plastic dingen?
Heb je een moderne AOP of een doosje uit het jaar nul?

Inloggen in je Connectbox,
Ga naar "Advanced Settings", "tools', "status"
Kijk bij downstream of je timeouts hebt.
Kijk bij upstream of je voldoende power op alle channels hebt en goede Signaal ruis verhouding (SNR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk.u
Ben(V) schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:42:
[...]

Heb je netjes f-connectors gebruikt, of die gare plastic dingen?
Heb je een moderne AOP of een doosje uit het jaar nul?

Inloggen in je Connectbox,
Ga naar "Advanced Settings", "tools', "status"
Kijk bij downstream of je timeouts hebt.
Kijk bij upstream of je voldoende power op alle channels hebt en goede Signaal ruis verhouding (SNR)
Geen timeouts bij downstream, power bij upstream is 37, SNR zie ik alleen bij downstream staan en dat is 38. Kan zijn dat ik dingen over het hoofd zie, zou je screenshots kunnen DMen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Power bij upstream is veel te hoog.
Die moet rond de 5 dBmv liggen.
Dat houd in dat je modem maximaal vermogen moet sturen om het Ziggo netwerk te bereiken.
Meestal geen goed teken.

Zoals ik al zei maak eens een foto van je AOP en bekabeling naar je ConnectBox, als daar geen probleem zit ligt het aan Ziggo en moet je de helpdesk bellen.

Foto's en screenshots kun je hier gewoon plaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 26-10-2020 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk.u
Ben(V) schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:57:
Dat houd in dat je modem maximaal vermogen moet sturen om het Ziggo netwerk te bereiken.
Meestal geen goed teken.

Zoals ik al zei maak eens een foto van je AOP en bekabeling naar je ConnectBox, als daar geen probleem zit ligt het aan Ziggo en moet je de helpdesk bellen.

Foto's en screenshots kun je hier gewoon plaatsen.
Zal wat foto's maken dadelijk, maar zou ik dit ook niet moeten merken bij normaal gebruik? Internet doet het vrijwel perfect behalve bij fighting games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Hij zal wel op de rand zitten.
Dan werkt het internet nog prima, maar alles wordt een beetje trager.
Dat merk je in normaal gebruik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk.u
Ben(V) schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:04:
Hij zal wel op de rand zitten.
Dan werkt het internet nog prima, maar alles wordt een beetje trager.
Dat merk je in normaal gebruik niet.
Denk dat ik gewoon het beste de helpdesk kan bellen? Als die kabels gaar zijn laat ik dat toch door een monteur oplossen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:20
Ben(V) schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 16:57:
Nee, het is zelfs aan de lage kant. Rond de 40-45 is het streven, boven de 50 kan problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk.u
Ben vanavond niet thuis, maar zal foto's plaatsen wanneer ik kan. Gebaseerd op oudere topics die ik lees ben ik wel pessimistisch dat het vervangen van het kastje en de bekabeling het verschil gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
hcQd schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:54:
[...]

Nee, het is zelfs aan de lage kant. Rond de 40-45 is het streven, boven de 50 kan problemen geven.
Dat zijn de waarden van de downstreams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Luuk.u schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:16:
Ben vanavond niet thuis, maar zal foto's plaatsen wanneer ik kan. Gebaseerd op oudere topics die ik lees ben ik wel pessimistisch dat het vervangen van het kastje en de bekabeling het verschil gaat maken.
Mee eens maar uitsluiten is wel belangrijk.
Als Ziggo straks een monteur stuurt en jouw bekabeling is niet in orde, dan krijg je een rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:10

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Brahiewahiewa schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:25:
[...]

Precies. Ik zou zeggen: koppel alles los van je connectbox en sluit alleen je PC aan. Doe dan de test nog een keer. Als de test dan nog steeds bufferbloat meet, probeert dslreports je gewoon te belazeren (De aggressieve reclame voor DriverUpdate op hun website doet mij dat vermoeden, iig)
Echt...hoe kom je er bij....

Mocht TS twijfelen aan het resultaat van DSLReports, de speedtest van Netflix op fast.com toont ook bufferbloat, onder "More info" en dan "Latency, Loaded". Die resultaten zullen een zelfde beeld schetsen.

Testen met 1 PC aangesloten zal niet uit maken.
Ben(V) schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:51:
[...]

Dat zijn de waarden van de downstreams.
Volgens mij denk je aan een andere waarde. Een upstream power van +5 dBmV zou ver buiten normale waardes zijn.
Luuk.u schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:15:
Op die test scoor ik constant een D op zijn best, maar ook regelmatig een F voor "bufferbloat", als ik die test ook kijk ziet het er ook niet heel goed uit, maar ik moet toegeven dat ik (tot nu) nog niet eens van het woord bufferbloat gehoord had. Ben toen even gaan googlen en dit kan wel degelijk de rede zijn waarom mijn matches in een P2P game als bijv. Street Fighter niet 100% aanvoelen.

Kan ik hier iets aan doen of ligt dit aan die Ziggo connectbox? Ik las dat een betere router met bepaalde opties het zou kunnen oplossen? Mijn internet is bedraad.
Een D of F is echt uitermate belabberd voor bufferbloat, maar hoeft geen probleem te zijn zolang jouw download niet helemaal vol zit. (Zoals hcQd al terecht aangeeft).

Heb je echt een bedraade verbinding of zit er nog iets tussen als een powerline adapter?

Misschien kun je een WinMTR of Pingplotter aanzetten tijdens het spelen van je spel totdat je problemen ervaart, en dan de resultaten daarvan hier delen.

Daar zouden we een paar dingen in kunnen zien:
  • Packet loss op je verbinding (langs de hele route), op een kabelverbinding meestal een signaalprobleem. Bijvoorbeeld 4G instraling, een slecht contact ergens in huis of naar het kabel-kastje in de straat
  • Hoge latency op je verbinding, kan bufferbloat zijn doordat je eigen PC of een ander apparaat je verbinding voltrekt tijdens je game (kan ook een enkele Netflix stream zijn op je netwerk)
  • Een slechte verbinding naar de host van je game, of in dit geval de andere speler. Dat ga je op pingplotter of winmtr alleen zien als je het IP van je tegenstander weet.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk.u
Kanarie schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 19:41:
[...]

Echt...hoe kom je er bij....

Mocht TS twijfelen aan het resultaat van DSLReports, de speedtest van Netflix op fast.com toont ook bufferbloat, onder "More info" en dan "Latency, Loaded". Die resultaten zullen een zelfde beeld schetsen.

Testen met 1 PC aangesloten zal niet uit maken.

[...]

Volgens mij denk je aan een andere waarde. Een upstream power van +5 dBmV zou ver buiten normale waardes zijn.

[...]

Een D of F is echt uitermate belabberd voor bufferbloat, maar hoeft geen probleem te zijn zolang jouw download niet helemaal vol zit. (Zoals hcQd al terecht aangeeft).

Heb je echt een bedraade verbinding of zit er nog iets tussen als een powerline adapter?

Misschien kun je een WinMTR of Pingplotter aanzetten tijdens het spelen van je spel totdat je problemen ervaart, en dan de resultaten daarvan hier delen.

Daar zouden we een paar dingen in kunnen zien:
  • Packet loss op je verbinding (langs de hele route), op een kabelverbinding meestal een signaalprobleem. Bijvoorbeeld 4G instraling, een slecht contact ergens in huis of naar het kabel-kastje in de straat
  • Hoge latency op je verbinding, kan bufferbloat zijn doordat je eigen PC of een ander apparaat je verbinding voltrekt tijdens je game (kan ook een enkele Netflix stream zijn op je netwerk)
  • Een slechte verbinding naar de host van je game, of in dit geval de andere speler. Dat ga je op pingplotter of winmtr alleen zien als je het IP van je tegenstander weet.
Echt bedraad internet, maar ik zal morgen Pingplotter eens downloaden en draaien terwijl ik wat potjes speel. Moet wel zeggen dat Pingplotter er echt als alien taal uitziet voor mij dus hopelijk post ik dan de juiste screenshots/info lol.

Verder merk ik wel dat ik altijd die bufferbloat heb dus ik kan me niet voorstellen dat het iemand anders in het huis is die Netflix streamed (oid), er is weinig verschil tussen 9 uur s'ochtends, 7 uur s'avonds and 3 uur in de nacht. (Alle 3 getest toevallig) Komt dan van mijn eigen PC lijkt me?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9kUbJAh_LqnbTclN1tSCYDP3hY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JlSr7J5qfxmJkG3HKVU1vxYS.png?f=fotoalbum_large

Hier mijn fast.com resultaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Luuk.u op 26-10-2020 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:10

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Luuk.u schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 19:47:
[...]
Verder merk ik wel dat ik altijd die bufferbloat heb dus ik kan me niet voorstellen dat het iemand anders in het huis is die Netflix streamed (oid), er is weinig verschil tussen 9 uur s'ochtends, 7 uur s'avonds and 3 uur in de nacht. (Alle 3 getest toevallig) Komt dan van mijn eigen PC lijkt me?
Die bufferbloat zal je last van blijven houden wanneer je verbinding volzit tot je het oplost. Dat zal inderdaad niet afhankelijk zijn van de tijd van de dag.

Wat ik bedoelde met het gebruik van huisgenoten of andere apparaten is, dat die apparaten je verbinding ook kunnen vullen, wat voor hoge latency zorgt door de bufferbloat. Netflix streams downloaden kortstondig zo snel als ze kunnen en zijn dan weer enige tijd idle. Dit zorgt voor ping spikes op verbindingen met bufferbloat.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk.u
Kanarie schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 22:25:
[...]

Die bufferbloat zal je last van blijven houden wanneer je verbinding volzit tot je het oplost. Dat zal inderdaad niet afhankelijk zijn van de tijd van de dag.

Wat ik bedoelde met het gebruik van huisgenoten of andere apparaten is, dat die apparaten je verbinding ook kunnen vullen, wat voor hoge latency zorgt door de bufferbloat. Netflix streams downloaden kortstondig zo snel als ze kunnen en zijn dan weer enige tijd idle. Dit zorgt voor ping spikes op verbindingen met bufferbloat.
Ah, nu begrijp ik het beter. Heb nog geen test games kunnen spelen maar hopelijk heb ik morgen wat voor je. Wat zijn vaak de oplossingen eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-07 19:00
Bufferbloat is inderdaad een probleem van buffers die zich te ver vullen. Gelukkig is dit bijna altijd goed op te lossen. Het komt bijna nooit door een slechte verbinding tussen modem <> wijkcentrale, dat zou je eerder terugzien in packet loss (quality score bij dslreports).

Om te beginnen
Heb je het al getest op een andere pc (bekabeld uiteraard); zo ja, wat is daarvan het resultaat?

daarnaast, hoe ziet je netwerkinfrastructuur er uit (wat staat er allemaal tussen connectbox <> pc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk.u
Ben langer van huis dan ik verwacht had, kom er snel op terug met meer testjes and fotos.
daarnaast, hoe ziet je netwerkinfrastructuur er uit (wat staat er allemaal tussen connectbox
Direct van de connectbox en dan via meerdere switches door het rest van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-07 19:00
Probeer het dan ook eens zonder switches, dus de pc direct op de connectbox aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk.u
dennisdennis12 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:08:
Probeer het dan ook eens zonder switches, dus de pc direct op de connectbox aansluiten.
Moet even kijken of dat uberhaupt lukt logistiek gezien, zit best wat ruimte tussen. Maar heb binnenkort meer tijd en dan zal ik dat proberen te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Luuk.u Kun je daarbij dan misschien ook vermelden wat je 'woon-situatie' is? uit je antwoorden lijkt 't zo te zijn dat je in een soort van een studentenhuis woont waarbij de verbinding gedeeld wordt met meerder bewoners en waarbij je allerlei variabelen niet eens ként.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk.u
Will_M schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 02:24:
@Luuk.u Kun je daarbij dan misschien ook vermelden wat je 'woon-situatie' is? uit je antwoorden lijkt 't zo te zijn dat je in een soort van een studentenhuis woont waarbij de verbinding gedeeld wordt met meerder bewoners en waarbij je allerlei variabelen niet eens ként.
Huis van ouders, deel de verbinding met m'n pa. (En de draadloze apparaten dan.) Maar het netwerk is ook door ons pap verbonden en ik ben niet elke dag thuis dus als ik het kan verhelpen wil niet teveel gaan verbouwen, vooral omdat het probleem alleen bij vrij specifieke situaties voorkomt en niet bij dagelijks gebruik.
Pagina: 1