Lag bij bepaalde games, bufferbloat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk.u
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-10 15:24
Voorafgaand aan mijn post zal ik eerst even zeggen dat ik vrij weinig (geen) verstand heb van netwerken, mijn excuses als ik een hoop terminologie door elkaar haal.

Ik game niet super veel online, en de games die ik dan wel speel hebben vaak geen compleet perfect netwerk nodig maar ik ben recent weer begonnen met het spelen van fighting games die vaak een best rukke netcode hebben, en waar je het echt heel snel merkt wanneer er iets mis is met je internet, en mijn matches waren vaak niet helemaal lekker, geen extreme lagspikes ofzo, maar het voelde vaak een beetje "jittery" aan.

Ben toen gaan zoeken wat het probleem zou kunnen zijn, want ik merk er verder niks van bij dagelijks gebruik, Youtube, Twitch, Netflix, downloaden, uploaden is allemaal goed, speedtests die ik draaide kwamen overeen met de snelheid van mijn Ziggo pakket, enzovoort, totdat ik deze test draaide: https://www.dslreports.com/speedtest Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eoRNwP9xVLU0tWpp_cBfPifLWU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9dBt79796sp24BK0dwlIOvDx.png?f=user_large

Op die test scoor ik constant een D op zijn best, maar ook regelmatig een F voor "bufferbloat", als ik die test ook kijk ziet het er ook niet heel goed uit, maar ik moet toegeven dat ik (tot nu) nog niet eens van het woord bufferbloat gehoord had. Ben toen even gaan googlen en dit kan wel degelijk de rede zijn waarom mijn matches in een P2P game als bijv. Street Fighter niet 100% aanvoelen.

Kan ik hier iets aan doen of ligt dit aan die Ziggo connectbox? Ik las dat een betere router met bepaalde opties het zou kunnen oplossen? Mijn internet is bedraad.

Thanks in advance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk.u
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-10 15:24
Kanarie schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 19:41:
[...]

Echt...hoe kom je er bij....

Mocht TS twijfelen aan het resultaat van DSLReports, de speedtest van Netflix op fast.com toont ook bufferbloat, onder "More info" en dan "Latency, Loaded". Die resultaten zullen een zelfde beeld schetsen.

Testen met 1 PC aangesloten zal niet uit maken.

[...]

Volgens mij denk je aan een andere waarde. Een upstream power van +5 dBmV zou ver buiten normale waardes zijn.

[...]

Een D of F is echt uitermate belabberd voor bufferbloat, maar hoeft geen probleem te zijn zolang jouw download niet helemaal vol zit. (Zoals hcQd al terecht aangeeft).

Heb je echt een bedraade verbinding of zit er nog iets tussen als een powerline adapter?

Misschien kun je een WinMTR of Pingplotter aanzetten tijdens het spelen van je spel totdat je problemen ervaart, en dan de resultaten daarvan hier delen.

Daar zouden we een paar dingen in kunnen zien:
  • Packet loss op je verbinding (langs de hele route), op een kabelverbinding meestal een signaalprobleem. Bijvoorbeeld 4G instraling, een slecht contact ergens in huis of naar het kabel-kastje in de straat
  • Hoge latency op je verbinding, kan bufferbloat zijn doordat je eigen PC of een ander apparaat je verbinding voltrekt tijdens je game (kan ook een enkele Netflix stream zijn op je netwerk)
  • Een slechte verbinding naar de host van je game, of in dit geval de andere speler. Dat ga je op pingplotter of winmtr alleen zien als je het IP van je tegenstander weet.
Echt bedraad internet, maar ik zal morgen Pingplotter eens downloaden en draaien terwijl ik wat potjes speel. Moet wel zeggen dat Pingplotter er echt als alien taal uitziet voor mij dus hopelijk post ik dan de juiste screenshots/info lol.

Verder merk ik wel dat ik altijd die bufferbloat heb dus ik kan me niet voorstellen dat het iemand anders in het huis is die Netflix streamed (oid), er is weinig verschil tussen 9 uur s'ochtends, 7 uur s'avonds and 3 uur in de nacht. (Alle 3 getest toevallig) Komt dan van mijn eigen PC lijkt me?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9kUbJAh_LqnbTclN1tSCYDP3hY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JlSr7J5qfxmJkG3HKVU1vxYS.png?f=fotoalbum_large

Hier mijn fast.com resultaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Luuk.u op 26-10-2020 19:50 ]

Pagina: 1