[Ziggo Connectbox] Bloat buffer helemaal vol

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-10 16:28
Ik lag de laatste tijd enorm in games als Pubg. Vooral als er beneden gestreamed wordt via netflix of ziggo go naar de chromecast.
Hier had ik nooit last van (lees: 5 jaar), maar is nu recentelijk schering en inslag.

Op www.dslreports.com heb ik een speedtest gedaan en daar kwam mijn bloat buffer uit als F. In andere woorden. Mijn buffer zit ram vol.

Wat kan ik het beste doen?
Ik gebruik de connectbox van ziggo zelf. Hier kan ik waarschijnlijk niet zo veel tweaken?
Kan ik de connectbox in de prullenbak mikken en een goede modem/router kopen? Of moet ik ze connectbox in bridge zetten? En verhelpt dat het probleem dan wel?

Veel vragen. Wie kan mij verder helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthiasmax
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 00:17
Wat je zou kunnen proberen is het resetten van de modem of bijvoorbeeld een nieuwe aanvragen bij Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:27
Heb je een linkje naar de speedtest van dslreports?

Je vergeet te vermelden of je gamet via draad of draadloos. Game je op een pc of game console?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wanneer je via Wifi aan het gamen bent dan kan je weinig doen want daar zijn zo veel factoren van invloed. Bijvoorbeeld 100* zo druk in de lucht als 5 jaar geleden.

Bij bekabeld zou het aan de kabel kunnen liggen, maar de Ziggo boxen kunnen de snelheid makkelijk aan.

En wanneer je een Wifi repeater hebt, dan deze er tussen uit slopen want die maken alles meer kapot dan goed.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 08:54

Jimbolino

troep.com

Allereerst is de belangrijkste vraag of je aangesloten zit op wifi of via de kabel.
Aangezien er meerdere apparaten op de wifi zitten, moet je voor de beste resultaten zorgen voor een directe kabelverbinding.

De bloatbuffer die je noemt kan idd voor problemen zorgen. Je hebt in principe 2 buffers, eentje voor uploaden en eentje voor downloaden.
Je kunt dit makkelijk onderzoeken door een `ping -t 1.1.1.1` open te zetten, en dan een aantal keer een upload / download speedtest te doen. Bij een perfect afgestelde router gaat je ping maximaal 10 tot 20% omhoog als je de verbinding voor 100% dicht gooit.

In de praktijk is het vooral de upload die bij veel gebruikers zorgt voor vertragingen van over de 100ms. De makkelijkste manier om dit op te lossen, is je upload limiteren. Dit kun je instellen in het programma dat zelf upload, zoals een torrent client, popcorn time, of bijvoorbeeld Windows 10 updates. Of als je een wat geavanceerdere router hebt, kun je daar een bandwith limit instellen.

Zit het probleem in de downloadbuffer, dan wordt het lastiger, aangezien die buffer aan de kant van de provider zit. Er zijn wel oplossingen voor, echter moet je dan je verbinding echt gaan knijpen, en bijvoorbeeld je apparaten vaste ip's geven zodat je prioriteiten in kan stellen. Een nadeel van het knijpen is dat bijvoorbeeld je netflix langzamer start, of bijvoorbeeld niet op de hoogste kwaliteit wil streamen omdat ie een langzamere verbinding detecteert.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-10 11:44

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Probeer eerst eens een andere browser, die bloatbuffer is weinig om echt iets op vast te stellen.

Dit zijn 4 verschillende browsers, 1 ervan geeft zelfs een - omdat die bijna nonstop +3149ms zat.
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/2aa3bcce27f2229fdca0ce469bafc51a.png

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:28

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

DeBers schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 16:48:
Wat kan ik het beste doen?
Ik gebruik de connectbox van ziggo zelf. Hier kan ik waarschijnlijk niet zo veel tweaken?
In de ConnectBox kun je niets instellen wat je bufferbloat zal fixen.
Kan ik de connectbox in de prullenbak mikken en een goede modem/router kopen?
Je kan bij Ziggo (nog steeds) niet je eigen router/modem gebruiken, je zit dus vast aan wat Ziggo je geeft.
Of moet ik ze connectbox in bridge zetten? En verhelpt dat het probleem dan wel?
Bridge mode (alleen) maakt niet uit.

Wat je nodig hebt is een router met SQM/QoS, en dan eentje die de snelheid van je Ziggo verbinding aan kan. Dan hoef je alleen maar de snelheid van je verbinding te configureren en regelt de router de rest. Geen gezeur met prioriteit geven aan bepaalde applicaties of computers, vaste IPs en andere onzin, SQM regelt het. Gamen, streamen, downloaden en torrents, het kan allemaal tegelijk, of je nou 50Mbit of 500Mbit hebt.

Heb je minder dan 200Mbit down, dan is een Edgerouter ER-X (geen WiFi) al snel genoeg. Tot zo'n 300Mbit kun je uit de voeten met een Edgerouter ER4 (ook geen WiFi).

Een Linksys WRT1200AC (met WiFi) kan zeker tot zo'n 400Mbit je bufferbloat verhelpen, maar dan moet je er wel custom firmware (OpenWRT) op durven zetten. Met die custom firmware heb je dan wel de beste SQM die er is, maar het is wel wat ingewikkelder.

[ Voor 15% gewijzigd door Kanarie op 12-08-2019 01:59 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je dit wil verhelpen zit je zoals gepost vast aan het bridgen van de apparatuur van Ziggo, en daarachter een router (en dus echt een goede router en niet een of ander mediamarkt alles-in-1-ding).

Het spul van Ubiquiti werkt goed, maar zodra je custom gaat kan je het in veel gevallen meteen maar helemaal goed doen; ruwweg drie opties:

- OpnSense (BSD based, komt uit NL! fork van pfSense) op hardware naar smaak (bijv. een welbekende Qotom IPC met een i3 of i5 als je extra zaken wil doen), daar is genoeg low-power hardware voor te vinden met goede NICs om dat te doen. Een Quotom met i3 en Intel netwerkkaarten kost je net 200 euro, software is gratis

- OpenWRT (Linux-based) op een ARM-based platform; je moet iets beter zoeken naar geschikte hardware (net als dd-wrt) maar dan heb je ook meteen volle ondersteuning voor alles wat je nodig hebt om je verbinding goed te laten lopen; OpenWRT kan je zien als het grote broertje van DD-WRT. Kleine optie is om VyOS te gebruiken als je graag puur CLI werkt

- MikroTik (uit litouwen), op bijv. de hardware die ze zelf aanbieden

Vooral als je flink veel data gaat trekken begint een goede combinatie van CPU en NIC belangrijk te worden, vooral als je opeens meer wil gaan doen dan puur NAT en DHCP.

[ Voor 7% gewijzigd door johnkeates op 12-08-2019 02:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-10 16:28
Ik game bedraad. Eerst met een access point er tussen, maar die heb ik weggehaald om te kijken of die de bottleneck was. Zelfde resultaat.

Ik game op een pc. Tegelijkertijd streamed een televisie (netflix) of mobiel naar chromecast ( ziggo go).
De xbox one staat ook vaak aan. Daarnaast ook nog een hue bridge met 5 lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keranoz
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-10 17:04

keranoz

/dev/urandom

Kanarie schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 01:54:
[...]
Een Linksys WRT1200AC (met WiFi) kan zeker tot zo'n 400Mbit je bufferbloat verhelpen, maar dan moet je er wel custom firmware (OpenWRT) op durven zetten. Met die custom firmware heb je dan wel de beste SQM die er is, maar het is wel wat ingewikkelder.
Beetje off-topic, maar is die custom firmware goed genoeg inmiddels? Ik heb er jaren geleden mee gespeeld, dd-wrt, tomato, een paar anderen, en later ook OpenWRT toen, maar ik kwam tot de conclusie dat in ieder geval op mijn TP-Link niet dezelfde throughput haalde met custom firmware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

keranoz schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 09:30:
[...]

Beetje off-topic, maar is die custom firmware goed genoeg inmiddels? Ik heb er jaren geleden mee gespeeld, dd-wrt, tomato, een paar anderen, en later ook OpenWRT toen, maar ik kwam tot de conclusie dat in ieder geval op mijn TP-Link niet dezelfde throughput haalde met custom firmware.
OpenWRT gebruikt meestal niet de offloading/hardware NAT als die aanwezig is, daardoor leunt OpenWRT veel meer op de rauwe CPU power van een router.
Recente builds van OpenWRT hebben dit wel als optie (iig voor routers met qualcomm chips, trefwoorden SFE, Fast Path, Flow Offloading), maar offloading is niet goed compatible met SQM/QoS.
Met een snelle router als de Linksys WRT32X heb je tot een mbit of 700 ook geen offloading nodig.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-10 14:31
Even voor mijn "understanding" van de precieze locatie van het probleem...

Ik heb ook een Ziggo modem, en een Ubiquiti edge router (het 3-poorts instapmodel). Van de dslreports site krijg ik een F op mijn bloat score, vooral op de download.
Maar als ik het idee van bloatbuffers een beetje begrijp, dan zou bij een download het bufferprobleem toch aan de ISP kant moeten zitten? Daar lopen de buffers vol - niet aan de klantenkant in de woning. Het lijkt me raar dat jouw modem en/of router-combi zoveel data binnenkrijgt van Ziggo en die niet in je thuisnetwerk kwijt kan dat er op het apparaat zelf gebufferd moet worden. Het zal eerder zo zijn dat bij Ziggo buffers vollopen die vervolgens voor latency zorgen.
En als dat zo is, dan lijkt het me lastig dit probleem te fixen? Of maak ik een denkfout?

Mijn theorie van bufferbloat: de buffers in de routers zijn zo groot dat pakketjes zo lang bewaard/gebufferd kunnen worden dat de transmissie protocollen in de bovenliggende OSI-netwerk laag er van in de war raken. Normaal zou een pakket gedropped worden en TCP daardoor de send-queue aanpassen. Omdat de pakketjes nu gebufferd worden blijft TCP gewoon sturen, want er komt geen "packet dropped" terug en hou je dus een probleem. Door de buffer kleiner te maken drop je packets, waardoor TCP de transmit rate terugschroeft en alles weer soepeler zou moeten lopen.

Toch?

[ Voor 26% gewijzigd door Tukkertje-RaH op 12-08-2019 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keranoz
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-10 17:04

keranoz

/dev/urandom

Kanarie schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:51:
[...]

OpenWRT gebruikt meestal niet de offloading/hardware NAT als die aanwezig is, daardoor leunt OpenWRT veel meer op de rauwe CPU power van een router.
Recente builds van OpenWRT hebben dit wel als optie (iig voor routers met qualcomm chips, trefwoorden SFE, Fast Path, Flow Offloading), maar offloading is niet goed compatible met SQM/QoS.
Met een snelle router als de Linksys WRT32X heb je tot een mbit of 700 ook geen offloading nodig.
Ah ja daardoor kwam het ja. Had er mee te maken met dat dit een stuk proprietary code is/was als ik mij goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Tukkertje-RaH schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:02:
...

Maar als ik het idee van bloatbuffers een beetje begrijp, dan zou bij een download het bufferprobleem toch aan de ISP kant moeten zitten? Daar lopen de buffers vol - niet aan de klantenkant in de woning. Het lijkt me raar dat jouw modem en/of router-combi zoveel data binnenkrijgt van Ziggo en die niet in je thuisnetwerk kwijt kan dat er op het apparaat zelf gebufferd moet worden. Het zal eerder zo zijn dat bij Ziggo buffers vollopen die vervolgens voor latency zorgen.
En als dat zo is, dan lijkt het me lastig dit probleem te fixen? Of maak ik een denkfout?
Klopt, de te grote buffers zitten ofwel aan de Ziggo kant, of in het modem waar je geen controle over hebt. Dit veroorzaakt bufferbloat bij een volle verbinding.

Je kunt echter wel proberen te voorkomen dat die te grote buffers vollopen. In de upload richting is dat eenvoudig, je stelt je uploadsnelheid in en laat je router voorkomen dat er te snel geupload wordt. Verkeer dat over de grens gaat drop je lokaal en komt zo nooit in de apparatuur met de te grote buffers.

In de downloadrichting is het iets moeilijker, maar werkt het in principe hetzelfde. Je gaat voor verkeer dat over de grens dreigt langzaamaan packets droppen. Voor TCP verkeer betekent dat automatisch dat de zender (bijv een website, netflix of youtube) zijn snelheid zal verlagen en zo binnen de ingestelde maximale downloadsnelheid blijft.
Doordat je verbinding net onder z'n maximumsnelheid blijft zullen de te grote buffers bij Ziggo of in je modem niet vollopen en krijg je geen last van bufferbloat.
Mijn theorie van bufferbloat: de buffers in de routers zijn zo groot dat pakketjes zo lang bewaard/gebufferd kunnen worden dat de transmissie protocollen in de bovenliggende OSI-netwerk laag er van in de war raken. Normaal zou een pakket gedropped worden en TCP daardoor de send-queue aanpassen. Omdat de pakketjes nu gebufferd worden blijft TCP gewoon sturen, want er komt geen "packet dropped" terug en hou je dus een probleem. Door de buffer kleiner te maken drop je packets, waardoor TCP de transmit rate terugschroeft en alles weer soepeler zou moeten lopen.
De buffers bij de bottleneck voor je thuisverbinding zijn te groot, en dit zorgt er voor dat TCP te laat reageert op volle verbindingen. Nieuwe pakketjes komen achterin de rij en moeten soms wel een seconde wachten voor ze door de bottleneck geperst kunnen worden. Dit is de lag die je in games ervaart als iemand je verbinding voltrekt.
Helaas heb je vaak geen controle over de buffers in de last mile bottlenecks naar je thuisnetwerk, daarom moet je voorkomen dat deze buffers uberhaupt vollopen door middel van SQM/QoS.

[ Voor 24% gewijzigd door Kanarie op 12-08-2019 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:21
Heeft dit niet te maken met het feit dat die connectbox de Puma 6 chip aan boord heeft?

Die heeft een hardwarematige fout waardoor ping, mede door overload, gigantisch oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:12
Wellicht. Maar heeft de Connectbox (de Arris-versie althans) niet recentelijk een firmware-update gehad, die het "Puma-probleem" grotendeels oplost?
Als ik een test doe op DSLReports dan is mijn bufferbloat-score telkens een A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

FrankoNL schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:32:
Heeft dit niet te maken met het feit dat die connectbox de Puma 6 chip aan boord heeft?

Die heeft een hardwarematige fout waardoor ping, mede door overload, gigantisch oploopt.
Nee, dit staat er los van. De hoge jitter voor ICMP en TCP packets vanwege de puma 6 chip zijn ook grotendeels opgelost met een firmware update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:21
Okido :)
Pagina: 1