Moederbord afhouders snel ergens kopen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-01-2022
Hoi allemaal,
Morgen ga ik een computer assembleren. Ik heb een nieuw moederbord. Er zitten geen afhouders/standoffs bij. Ik heb dit al vaker gehad. Wat een knudde is dat toch. Ik weet bijna zeker dat ik er 1 of 2 tekort ga komen omdat mijn oude moederbord er waarschijnlijk minder heeft. Ik woon in Amsterdam en kan opzich wel naar een winkel om iets te halen. Maar er zijn niet zo veel computerwinkels meer.

Heeft iemand een winkel paraat waar ik vrijwel zeker een paar van die busjes kan krijgen? Dat scheelt me weer een hoop rondbellen. Waar krijg/koop je die krengen LOS?
Iemand wellicht? :) :)
Alvast bedankt

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Levert de fabrikant van 'de kast' die dingen niet gewoon mee? Ik kan me niet herinneren dat ik ooit van die dingen te kort gekomen ben bij het samenstellen van een volledig nieuw systeem.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Iedere niet dozenschuivende computerwinkel in de buurt heeft die dingen waarschijnlijk zo voor je liggen. Vast wel ergens een toko die ook reparaties uitvoert, en dat spul gewoon heeft. Weet er in Amsterdam alleen niet zo een te zitten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:18
Tierelier schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:26:
Morgen ga ik een computer assembleren. Ik heb een nieuw moederbord. Er zitten geen afhouders/standoffs bij. Ik heb dit al vaker gehad. Wat een knudde is dat toch.
Dat is omdat dergelijke accessoires bij de behuizing meekomen, niet bij het moederbord. ;)
Ik woon in Amsterdam en kan opzich wel naar een winkel om iets te halen. Maar er zijn niet zo veel computerwinkels meer.

Heeft iemand een winkel paraat waar ik vrijwel zeker een paar van die busjes kan krijgen?
Toch bij computerwinkels... Het liefst een die zelf reparaties doet / systemen assembleert. Een winkel die alleen maar dozen schuift zal je waarschijnlijk niet kunnen helpen.

Ik ken deze alleen niet in Amsterdam.

Misschien kan https://overseas.nl/ of https://www.pcrider.nl/ (compleet met web 1.0 site) je helpen. Deze haal ik ook maar van Google...

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 23-10-2020 21:38 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Ik denk bij een computerwinkel. Maar ik weet zo geen te noemen in jouw regio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:14
PC Dokter aan de Overtoom of Computer Dokter aan de Linneausstraat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tierelier
Uszka schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:37:
PC Dokter aan de Overtoom of Computer Dokter aan de Linneausstraat.
Ja? Top Dan staan die bovenaan mijn bellijstje morgen! Dank jullie wel... Zo'n zin om alles in elkaar te zetten! Grrrrrrr ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:01
Tierelier schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:43:
[...]

Ja? Top Dan staan die bovenaan mijn bellijstje morgen! Dank jullie wel... Zo'n zin om alles in elkaar te zetten! Grrrrrrr ;)
Zoals al eerder gezegd, die dingen zitten niet bij een moederbord. Kan ook niet, aangezien de afstand en soort schroefdraad per behuizing anders is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tierelier
mad-dog schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:48:
[...]

Zoals al eerder gezegd, die dingen zitten niet bij een moederbord. Kan ook niet, aangezien de afstand en soort schroefdraad per behuizing anders is
Goed dat je zegt dat ze verschillende schroefdraad gebruiken, dan neem ik er een mee naar de winkel :)
Bij mij waren ze altijd gelijk tot nu toe. Kennelijk altijd geluk gehad bij het mixen van nieuwe behuizingen en moederborden

[ Voor 14% gewijzigd door Tierelier op 23-10-2020 21:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:18
Ik denk dat er ook wel wat behulpzame tweakers in Amsterdam zullen wonen, eventueel kan je een advertentie zetten op de V&A. Ik heb er nog wat wat rond slingeren maar ik neem aan dat Antwerpen wat ver is? :+ :)B

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Malantur schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:55:
Ik denk dat er ook wel wat behulpzame tweakers in Amsterdam zullen wonen, eventueel kan je een advertentie zetten op de V&A. Ik heb er nog wat wat rond slingeren maar ik neem aan dat Antwerpen wat ver is? :+ :)B
'Corona Proof' handelen bij Hazeldonk dan maar >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tierelier
Malantur schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:55:
Antwerpen is inderdaad wat ver...., hahahaha. Het begint wel OOK met een "A". Het is wel een goed idee van je... Ik ga morgenochtend even kijken in de kast. Maar het is een Coolermaster Silentio systeemkast, vrijwel zeker... Dus mocht iemand dit lezen..., top natuurlijk. Ik plaats wel even een linkje bij V&A inderdaad :)

@Will_M helaas zijn we in Nederland ook goed in het besmetten. De cijfers logen er weer niet om vandaag :(

[ Voor 14% gewijzigd door Tierelier op 23-10-2020 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Welke Silencio heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
Pfeww, goede vraag, geen idee eigenlijk. Op de buitenkant staat het niet en hij draait nu. Het is iig een ATX tower. Ik weet nog dat ik er een losse voeding in heb gezet dus daar kan ik het niet even snel aan zien eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
En je hebt er nu een mATX bord in zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
Er zit nu een ATX bord in ja. Het nieuwe bord is ook ATX maar heeft vrijwel zeker meer afstandshouderstjes nodig. Of wil je zeggen dat dat niet kan? Hahhaa, nu begin ik zelf te twijfelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Volgens SSD voor midi tower zit er een mATX in pricewatch: Asus B85M-E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tierelier
Wow! Inderdaad zeg! Wat erg..., jij weet het gewoon beter dan ikzelf, lol. Goeie research! Of misschien zegt het meer over mij. Het is een MIDI tower dus hahaha. Daar past toch hopelijk wel een MSI Z490-A-PRO in hoop ik. Godver de godver ;).

Volgens pcpartpicker.com past MSI Z490-A-PRO sowieso in sommige midi towers iig. Zal wel goed komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Ff de kast open maken. Zit er nog ruimte onder het moederbord dan heb je een ATX kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Uszka schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 22:46:
Ff de kast open maken. Zit er nog ruimte onder het moederbord dan heb je een ATX kast.
't Zal toch niet zo zijn dat 't verschil tussen ATX en mATX als 'form-factor' niet duidelijk is? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
Ik wist inderdaad niet dat dat over de breedte van de kast gaat. Ik zat altijd in de hoogte te denken... Nooit echt
mij mee bezig gehouden dus kennelijk. Niet genoeg althans. Ik dacht altijd: "als ik een enigzinds hoge kast koop dan is het een ATX". Sta ik er niet mooi op zo. Totaal niet nerdwaardig :(

Nee, dan past het moederbord dus sowieso want aan de hoogte van de kast ligt het niet; het is een flink torentje qua hoogte. Even gekeken, ik heb nog 2,5 centimeter onder het moederbord zitten, dus het zal wel een ATX zijn dan! Hahaha, de geboorte van een ATX; van micro naar ATX in een paar minuten ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Tierelier op 23-10-2020 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je kunt het makkelijk bevestigen, als je kast 4 plekken voor uitbreidingskaarten achterop heeft dan is het mATX. Heb je er meer dan is het ATX.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEeS71EaSpZEdMrLetgMR5eMR3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/i/2000751862.jpeg?f=imagegallery

[ Voor 33% gewijzigd door wagenveld op 23-10-2020 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Als het maar 2,5 cm is dan gaat pricewatch: MSI Z490-A PRO niet passen. Je huidige bord is namelijk 24,4 cm hoog en je nieuwe 30,5.

Hoeveel plekken voor uitbreidingssloten heeft je behuizing aan de achterkant?

[ Voor 16% gewijzigd door Uszka op 23-10-2020 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik woon in Amstelveen centrum en mocht je nodig hebben, kan je mij DM'en want ik heb er nog genoeg liggen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Tierelier schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 22:56:
Nee, dan past het moederbord dus sowieso want aan de hoogte van de kast ligt het niet; het is een flink torentje qua hoogte. Even gekeken, ik heb nog 2,5 centimeter onder het moederbord zitten, dus het zal wel een ATX zijn dan! Hahaha, de geboorte van een ATX; van micro naar ATX in een paar minuten ;)
Je huidige bord is 24,4cm hoog, het nieuwe 30,5cm.

Als je maar 2,5cm extra ruimte hebt gaat dat dus nooit passen. Of je moet nu stiekem toch geen B85M-E hebben zoals dat oude topic suggereert... ;)

Een ATX bord past niet in een mATX kast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eoqt0x2iDfZsoMk_Ucvs-3kyWDI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i221Gq0dBnxSEu0s067sruJe.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:40
Welke kast heb je tierelier? Dat praat 10x makkelijker :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tierelier
Ik heb maar even een foto gemaakt... Ik heb nog zat gaatjes over. Moet makkelijk passen toch? Een ATX dan toch?

Ik had ruimte over hebben "onder" het moederbord anders opgevat (als je de systeemkast neerlegt om het moederbord erin te schroeven) Never mind. Dan heb ik de vormfactor dus altijd goed begrepen toch. (sorry voor het stof hehe).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRJtkR0Je7jlnu1orikHV8-O_sw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BMGGcyZkGI9ji3VdZKLC97HO.jpg?f=fotoalbum_large

Je hebt gelijk @99ruud99 , een foto biedt uitkomst!

@itsalex Nice..., je hebt DM

[ Voor 6% gewijzigd door Tierelier op 23-10-2020 23:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Ik zie liever een foto van de andere zijkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Zo te zien een Silencio 550. Gewoon een ATX case dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vx052AKOgjjQD4zvZtZRYj1iCUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2QVeyb8d5ou7aB2hIcWgSqB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
@Tierelier je hebt inderdaad 3 extra afstandsbusjes nodig. ;) En 2 moet je er verplaatsen. Denk je ook aan de schroeven?

Totaal gebruik je voor het nieuwe bord dus 9 afstandsbusjes, precies zoveel als je er ooit bij de case hebt gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OQwnzL7yj1SxJ93AJJKNvmINZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8vzX1dImEcw3TmsM2aSBWrCO.jpg?f=fotoalbum_large

Zeker weten dat je die accessoires niet ergens in een doosje hebt gestopt en hebt bewaard? Dat wordt dan ook vervelend als je een keer een extra hardeschijf wilt plaatsen... Die clips zijn kastspecifiek en haal je niet zomaar bij de computerwinkel om de hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
De clips heb ik nog. Mijn zakje het schoefjes en afstandhoudertjes kan ik niet vinden. Dat is de ellende. Ik weet bijna zeker dat ik ze niet weggegooid heb. Want wat ik al zei, dit is een voor mij bekend probleem; ik heb wel eens eerder een paar busjes moeten halen bij een winkel weet ik nog. Efin..., Itsalex heeft ze nog liggen dus ik kan ze komen halen. Helemaal top dus! Ik zal nog even goed checken of ze gaan passen met hem. Silentio 550 denk jij dus. Top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-06 15:00

rdejongjr

Gnome

Als je bij de nieuwe onderdelen ook de Intel stock koeler gebruikt: niet in de richting van het pijltje draaien, dan gaat ie juist los (in jouw huidige systeem zit je koeler nu alleen vast met de aangekoekte pasta)

Kan zijn dat de 10 jaar oude voeding rare effecten geeft bij nieuwe hardware trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
rdejongjr schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 00:34:
Als je bij de nieuwe onderdelen ook de Intel stock koeler gebruikt: niet in de richting van het pijltje draaien, dan gaat ie juist los (in jouw huidige systeem zit je koeler nu alleen vast met de aangekoekte pasta)

Kan zijn dat de 10 jaar oude voeding rare effecten geeft bij nieuwe hardware trouwens.
Ik ga de Be Quite pure rock slim gebruiken. Maar die werkt zo te zien ook zo! Dus bedankt voor de tip. Arendsogen ook dat je dat ziet :)

Ik heb een nieuwe voeding gekocht omdat @Hackus mij in een andere thread daarop attent maakte ja. Dank voor je (dubbele) oplettendheid rdejongjr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Volgens mij is het een 550. Zat er zo een hot-swap bij? Ik heb zelf een 550 en daar passen alle generieke afstandsbusjes in zolang ze maar even hoog zijn.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Als het goed is krijg je gewoon stand-offs bij de kast. Als je ze kwijt bent, schiet dat alleen niet op. Toen ik voor m'n zus en zwager een PC bouwde, heb ik gewoon alles in de doos van het moederbord gedumpt. Als ze naar mij geluisterd hebben, hebben ze die doos gewoon netjes bewaard. Ik bewaar dat soort dozen gewoon altijd op een vaste plek. Kun je ook nooit wat kwijtraken. Tip voor de volgende keer dus.

ATX en micro-ATX zijn standaarden. Een ATX-bord heeft dus altijd de zelfde afmetingen en dezelfde schroefgaten. Zelfde geldt voor een Micro-ATX-bord. Of een moederbord past in een kast is dus afhankelijk van de schroefgaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vossie94
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-06 23:03
Als het goed is heb ik nog afstandsbusjes van een cooler master kast (zie mijn vraag&aanbod voor details), alhoewel ik dat niet zeker weet (ga ik zo even checken). Je mag ze dan gratis komen ophalen in Utrecht. DM me voor meer info

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tierelier
Na een lange zoektocht op zolder (letterlijk alle dozen doorzocht) heb ik toch nog de afstandhouders gevonden! De aanhouder wint. Ik kom wel 1 schroefje tekort maar dat is een kleiner probleem. Ik moet nog een zakje schroefjes hebben ergens. En anders heb ik een ijzerhandel in de buurt. Tja, wij zijn net verhuisd... De zolder moet nog georganiseerd worden...

Dank @Vossie94 !
Dank allemaal!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vossie94
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-06 23:03
Tierelier schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 10:12:
Na een lange zoektocht op zolder (letterlijk alle dozen doorzocht) heb ik toch nog de afstandhouders gevonden! De aanhouder wint. Ik kom wel 1 schroefje tekort maar dat is een kleiner probleem. Ik moet nog een zakje schroefjes hebben ergens. En anders heb ik een ijzerhandel in de buurt. Tja, wij zijn net verhuisd... De zolder moet nog georganiseerd worden...

Dank @Vossie94 !
Dank allemaal!!!!
Prima, ik heb ze ook niet meer liggen zie ik net. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-06 15:14
Zorg er wel voor dat je de juiste afstandsbussen gebruikt he, elke kast heeft zijn eigen lengte bussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:49
Doorgaans kan een moederbord ook wel blijven zitten zonder alle busjes vast te zetten ( 6 is op zich voldoende). Meer is wel stabieler, maar zorg wel dat je niet een busje hebt zitten waar geen gat zit.

Meen dat in de tijd bij de computerwinkel de zaak standaard met 5 "schuif pennen" en 1 busje vast zat,ongeacht mATX of ATX. De pennen klemde in het moederbord en schoven vast richting de backplate. het schoefje was vervolgens enkel om te voorkomen dat de plank weer terug zou schuiven.

Vergeet niet ook de metalen afdek plaat te vervangen.

offtopic:
er zijn zelfs ook EATX borden (extended ATX).
Pagina: 1