Ik heb een urinoir met een pneumatische knop en m'n toiletten met mechanische knoppen. Ik vind de pneumatische knop persoonlijk niet fijn voelen tijdens het drukken, omdat het zoals je al aangeeft erg sponzig is. De weerstand die je bij een mechanische knop hebt vind ik persoonlijk fijner voelen. Qua kwaliteit zal het elkaar denk ik niet echt ontlopen en ook qua installatie waren beiden erg vergelijkbaar (qua werk).
Beide gewoon prima, onderdelen ook erg goed verkrijgbaar, kies de variant met de mooiste knoppen.
[ Voor 2% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 10-11-2020 15:31 . Reden: mistte een woordje ]
Echt grote gaten even dichtsmeren en dan gewoon tegelen. Tegellijm heeft een flink vullend vermogen, voorstrijk is nodig als de ondergrond er zuigend en poreus is.
Even testen door het nat te maken, maar normaliter is voorstrijk niet nodig. Ga je cementgebonden (grijze) tegellijm gebruiken?
Even testen door het nat te maken, maar normaliter is voorstrijk niet nodig. Ga je cementgebonden (grijze) tegellijm gebruiken?
- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -
Zijn toch gipsblokken ?
Neem geen risico en gebruik een voorstrijk.
Gipsblokken : Tis en blijft een zuigende ondergrond.
Of is het "restant" wat er overheen zit zo goed dat het voldoende is (niet te beoordelen op een foto)
Of is het "restant" wat er overheen zit zo goed dat het voldoende is (niet te beoordelen op een foto)
[ Voor 29% gewijzigd door route99 op 13-11-2020 12:46 ]
In mijn badkamer had ik de oude lijmreste afgestoken. Ik weet niet of het nodig was, maar kwaad kon het niet.
Wanneer je grote tegels gaat gebruiken ga je een kleine oneffenheid snel merken. Tegels liggen dan aan een kant hoger waardoor het tegelwerk niet echt strak wordt wanneer de ondergrond niet glad genoeg is.
Zoals gezegd, voorstrijken. Daarnaast alles wat uitsteekt weghalen. Eventueel grotere gaten even dichtzetten met tegellijm voordat je gaat beginnen. Dat is het mooie aan tegelen, ondergrond hoeft niet helemaal glad te zijn.
Ik heb me laten wijsmaken dat je lijm op cementbasis moet gebruiken op ondergrond van beton of baksteen; voor gipshoudende ondergronden (stuc, anhydriet chape, ...) moet je een lijm geschikt voor gips gebruiken.
Het zou kunnen dat je met voorstrijk problemen kan vermijden, maar laat je goed informeren zou ik zeggen.
Het zou kunnen dat je met voorstrijk problemen kan vermijden, maar laat je goed informeren zou ik zeggen.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ik zou het stucen, een wat gladder/egaler oppervlak tegelt een stuk makkelijker, zeker als de tegels aan de grote kant zijn.
Geschikte voorstrijk, wat rotband op de muur, afreien en afvlakken. Opzich is dat een dagje werk
Geschikte voorstrijk, wat rotband op de muur, afreien en afvlakken. Opzich is dat een dagje werk
Eerst stucen. Gaat je belonen.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Stucen.
Als je hier direct de tegels tegenaan gooit acht ik de kans heel groot dat het ongelijk tegelwerk word. Met zo'n ondergrond is lastig strak tegelen.
Als je hier direct de tegels tegenaan gooit acht ik de kans heel groot dat het ongelijk tegelwerk word. Met zo'n ondergrond is lastig strak tegelen.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Niemand die zich afvraagt waar het gat in de vloer zit voor de afvoer van de toekomstig WC? 
(of zit die onder die grijze steen?)
(of zit die onder die grijze steen?)
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Ik denk dat ik weet wat je doet.
Maar iets meer hoe of wat zou je wil doen zou erg behulpzaam zijn.
Ik gok dat onder die plastic zak een afvoer zit. Waar vanuit je 90 graden richting de muur gaat voor een douchecabine
Dus als de 90 over de afvoer kan, en hij is laag genoeg om over heen te Tegelen dan lijkt het mij oke.
En de opkomende buis kan je afzagen op de goede hoogte, maar zodra dat dat hoog genoeg is ivm je verlijming
Ik gok dat onder die plastic zak een afvoer zit. Waar vanuit je 90 graden richting de muur gaat voor een douchecabine
Dus als de 90 over de afvoer kan, en hij is laag genoeg om over heen te Tegelen dan lijkt het mij oke.
En de opkomende buis kan je afzagen op de goede hoogte, maar zodra dat dat hoog genoeg is ivm je verlijming
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Mocht je te weinig afloop hebben dan zijn er ook kant en klare 'platte' varianten.
https://www.hornbach.nl/s...-110/7464865/artikel.html
https://www.hornbach.nl/s...-110/7464865/artikel.html
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Excuses, is voor een hang toilet.jack zomer schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:50:
Ik denk dat ik weet wat je doet.
Onder de zak zit idd de afvoer van het oude staand toilet.
Maar wat is de goede hoogte voor opkomende buis?
Canon 450D + 18-55mm IS Kitlens || Slingshot 100
Die 90 graden bocht heeft een lijm rand van een xx aantal mm.
Dat zou ik uit de vloer komen en vrijmaken rondom de afvoer.
Je dan hem nu op je afvoer zetten en dan zie je hoeveel te hoog je nog bent. Want volgens mij ben je nu ontegelbaar hoog...
Hoe diep is die sleuf die je hebt gemaakt.(als ik moet schatten vanaf mijn monitor 7cm?). en hoe hoog is die 90graden in de positie die hij gemonteerd zou hebben?
Maar, klink eens op de link van dukebox... Die dingen zijn ervoor gemaakt.
Dat zou ik uit de vloer komen en vrijmaken rondom de afvoer.
Je dan hem nu op je afvoer zetten en dan zie je hoeveel te hoog je nog bent. Want volgens mij ben je nu ontegelbaar hoog...
Hoe diep is die sleuf die je hebt gemaakt.(als ik moet schatten vanaf mijn monitor 7cm?). en hoe hoog is die 90graden in de positie die hij gemonteerd zou hebben?
Maar, klink eens op de link van dukebox... Die dingen zijn ervoor gemaakt.
[ Voor 8% gewijzigd door jack zomer op 13-11-2020 18:13 ]
90 graden heeft een groot gat en een klein gat.
Groot gat gaat over de grote buis in de vloer.
Klein gat gaat richting de bekisting van de hangwc.
Dus als dat 90 graden ding op de grote buis zit, dan moet de bovenkant goed onder de vloer liggen... De rest ligt dan natuurlijk ook prima onder de vloer. Dus het lijkt me dat je rond je huidige afvoer nog moet ruimen, en deze moet inkorten.
Groot gat gaat over de grote buis in de vloer.
Klein gat gaat richting de bekisting van de hangwc.
Dus als dat 90 graden ding op de grote buis zit, dan moet de bovenkant goed onder de vloer liggen... De rest ligt dan natuurlijk ook prima onder de vloer. Dus het lijkt me dat je rond je huidige afvoer nog moet ruimen, en deze moet inkorten.
Het oppervlak van nieuwe gipsblokken zuigt niet/nauwelijks. Het materiaal is in vorm geperst en de zijkanten zijn zo verdicht dat het niet echt meer wil absorberen. Het water blijft erop zitten alsof het waterafstotend is. Om deze reden kan je ook voorstrijk vinden voor 'niet-zuigende ondergronden zoals gipsblokken'.route99 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:43:
Zijn toch gipsblokken ?
De binnenkant is het tegenovergestelde, dat zuigt als een malle
Dat kan, geen probleem. Wel even voorstrijken voor het stucenBakkerBolletje schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:33:
Hmm, als ik het zelf ga stucen kan je die gelijders laten zitten?
Is nog al een gehannes stucen om eerlijk te zijn
Zo’n wc stucen is trouwens niet moeilijk he, links en rechts een geleider en een rei die net wat smaller is dan de muur, en breder dan de ruimte tussen de twee geleiders (houd er rekening mee dat je de rei ook een beetje schuin zal houden, dus geleiders niet helemaal in de hoek). Afmessen e.d. hoeft niet, het moet vlak zijn, niet glad.
[ Voor 43% gewijzigd door decipherer op 13-11-2020 20:42 ]
De beste ideeën komen als je bezig bent.
@leecher Waarschijnlijk komt dat ik nog nooit op nieuwe blokken gewerkt heb... en op oude "beschadigde blokken" zuigt het wel flink...
En de blokken op de foto lijkt me niet echt nieuw...
Wat al door anderen opgemerkt is... oude lijm eraf en vlak maken... en dan kom je echt op "de zuigende binnenkant" terecht
Zo blijf je leren...
https://klussenmet.gyproc.nl/voorstrijk-hechtlaag
En de blokken op de foto lijkt me niet echt nieuw...
Wat al door anderen opgemerkt is... oude lijm eraf en vlak maken... en dan kom je echt op "de zuigende binnenkant" terecht
Zo blijf je leren...
https://klussenmet.gyproc.nl/voorstrijk-hechtlaag
[ Voor 30% gewijzigd door route99 op 13-11-2020 20:40 ]
@BakkerBolletje Mag ik vragen waarom de oude/vorige laag aan tegellijm op de achterwand er aan de onderkant wel (redelijk) netjes af is gekomen en verder naar boven niet meer?
Je gaat nú, om die wand verticaal waterpas te kunnen krijgen, stiekem veel extra materiaal nodig gaan hebben.
Je gaat nú, om die wand verticaal waterpas te kunnen krijgen, stiekem veel extra materiaal nodig gaan hebben.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
@BakkerBolletje mooi strak maken
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
omdat de onderkant nog oude tegels zitten en de bovenkant niet.
Maar heb de stucadoor gebelt en die komt het maandag even allemaal vlak en strak zetten.
Kost wel 450 euri, maar goed dan komen de telegs er strak tegen.
Bedankt voor de feedback 😎👍
Maar heb de stucadoor gebelt en die komt het maandag even allemaal vlak en strak zetten.
Op strakke ondergrond kun je strak tegelzetten. Anders wordt het een golfbaanBakkerBolletje schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:54:
omdat de onderkant nog oude tegels zitten en de bovenkant niet.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Ligt aan de ongelijkheid wanneer je er een lat tegen aan houd in verschillende posities en je hebt pak hem hoogte verschillen van pak hem 5mm dan eerst helemaal strak stucen anders wordt het een drama. Het lijkt dan strak maar je zal het en der opeens speling zien in de voegen en tegels die niet helemaal vlak liggen.
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Beste medewerkers,
Weet iemand wat je hier op moet aansluiten?
Dit stuk zit binnen in het reservoir en word door het gat geklikt.
Nu snap ik dat daar je water op moet.
Die komt van een 12mm leiding die ik daar naar toe moet trekken.
Maar vraag me af wat voor stuk er op dit kraantje moet.
Ik neem aan iets met dat draadeind naar een knelkoppeling.
Of ontbreekt er iets in het set van geberit.
Weet iemand wat je hier op moet aansluiten?
Dit stuk zit binnen in het reservoir en word door het gat geklikt.
Nu snap ik dat daar je water op moet.
Die komt van een 12mm leiding die ik daar naar toe moet trekken.
Maar vraag me af wat voor stuk er op dit kraantje moet.
Ik neem aan iets met dat draadeind naar een knelkoppeling.
Of ontbreekt er iets in het set van geberit.
:strip_exif()/f/image/yqPL2aV8NBaCvyckrFAQHZpW.jpg?f=fotoalbum_large)
Je geeft niet hele veel informatie. Maar ik ga er vanuit dat je de UP320 hebt.
Ik heb een handleiding gevonden bij saniweb: https://www.saniweb.nl/me...05-montagehandleiding.pdf
Er staat duidelijk dat er niets aangesloten wordt.
Ook dit instructiefimpje van geberit laat niet zien dat er iets aangesloten moet worden aan de binnenkant. Zelfs later in het fimpje zie je niets veranderen bij het plaatsen van het knoppenpaneel.
Ik heb een handleiding gevonden bij saniweb: https://www.saniweb.nl/me...05-montagehandleiding.pdf
Er staat duidelijk dat er niets aangesloten wordt.
Ook dit instructiefimpje van geberit laat niet zien dat er iets aangesloten moet worden aan de binnenkant. Zelfs later in het fimpje zie je niets veranderen bij het plaatsen van het knoppenpaneel.
Dit is geen up320 want die heeft een vierkante kraan plaat met een schuine hoek.consolefreak schreef op maandag 16 november 2020 @ 00:00:
Je geeft niet hele veel informatie. Maar ik ga er vanuit dat je de UP320 hebt.
[...]
Aan de binnenkant van je frame zit een slang waarop je dit kraantje schroeft (waar je je duim houdt). Vervolgens maak je van je 12mm een 1/2 duims met behulp van een b.v. een knie.
Zelf ben ik niet zo van knel als je er niet meer bij komt: pers met Upenor of soldeer de leidingen.
Edit:
Bijvoorbeeld: https://www.warmteservice...-knie-15-x-1-2/p/40655255
Draad een slag of 8 voorzien van Loctite 55.
[ Voor 15% gewijzigd door significant op 16-11-2020 00:46 ]
Ik gebruik geen flexibele slang op plekken waar ik naderhand niet meer bij kan. Ook geen knel/schroef aansluitingen. Aan de aansluiting die je laat zien, heb ik daarom een knietje 1/2" naar 12mm gesoldeerd, met buigbare koper leiding aan de water toevoer leiding gesoldeerd, die komt bij mij uit de vloer. Ik denk dat ik een foto heb gemaakt van de loop van de leiding voordat ik het reservoir definitief plaatste dus laat maar weten als je een plaatje wilt zien ter verduidelijking,
Om de "gekartelde" schroefdraad op je foto doe je teflon tape (of old school hennep, beetje meer gedoe, moet je mee overweg kunnen), daarna in het knietje draaien. Alleen vooruit draaien, nooit terug want dan gaat het lekken. Toch tever gedraaid? Dan even loshalen, nieuwe tape en opnieuw erop schroeven.
Je wilt geen lekkages op deze aansluiting want die wordt helemaal ingebouwd in je voorzetwand. Je kunt er niet meer bij voor herstel. En omdat het zo ingebouwd is, merk je een lekkage pas op als er al heel wat waterschade is. Druk op de leiding zetten voordat je het reservoir helemaal dicht timmert en een dagje laten staan, inspecteer op druppeltjes/nattigheid. Dat deed ik met de stopkraan in het reservoir nog dicht, want het is niet verstandig om per abuis te spoelen naar een pot die er nog niet is
Om de "gekartelde" schroefdraad op je foto doe je teflon tape (of old school hennep, beetje meer gedoe, moet je mee overweg kunnen), daarna in het knietje draaien. Alleen vooruit draaien, nooit terug want dan gaat het lekken. Toch tever gedraaid? Dan even loshalen, nieuwe tape en opnieuw erop schroeven.
Je wilt geen lekkages op deze aansluiting want die wordt helemaal ingebouwd in je voorzetwand. Je kunt er niet meer bij voor herstel. En omdat het zo ingebouwd is, merk je een lekkage pas op als er al heel wat waterschade is. Druk op de leiding zetten voordat je het reservoir helemaal dicht timmert en een dagje laten staan, inspecteer op druppeltjes/nattigheid. Dat deed ik met de stopkraan in het reservoir nog dicht, want het is niet verstandig om per abuis te spoelen naar een pot die er nog niet is
Solderen is leuk als je het kan, helaas behoort dat niet tot mijn skillset
loctite 55. is beter dan teflon. en solderen begoort niet tot je skills ? perstang. en een kind kan de was doen.
ook kan je een knelfliting kan je wegwerken. goed aandraaien. en nee het mag niet.
maar ik heb liever dat mensen een goede knelfiting (vhs/bonfix) wegwerken dan een flexibele slang bijv.
ook kan je een knelfliting kan je wegwerken. goed aandraaien. en nee het mag niet.
maar ik heb liever dat mensen een goede knelfiting (vhs/bonfix) wegwerken dan een flexibele slang bijv.
[ Voor 7% gewijzigd door miciel op 16-11-2020 14:20 ]
je bent op zoek naar een verloopje 12mm naar 1/2 duims vrouwtje
het 1/2 duims vrouwtje zet je met teflontape of loctite 55 (die laatste is makkelijker) aan het koppelstuk dat je laat zien, de 12mm knelkoppeling (of soldeer mag ook), knel je aan je waterleiding. waterdruk erop, als het niet lekt, dan kun je verder afbouwen.
willekeurige hit op google:
https://www.toolstation.n...NnwqUpzIS5B4aAk0REALw_wcB
ze zijn er ook met een haakse bocht. die is waarschijnlijk beter als je wilt inbouwen omdat je beperkte ruimte hebt. bv: https://www.warmteservice...53915?origin=-tl003-8-60-
Binnenin het reservoir sluit je de meegeleverde flexibele slang aan op de vlotter. Daarna kun je met het blauwe kraantje water aan en afsluiten. Hier kun je altijd nog bij.
het 1/2 duims vrouwtje zet je met teflontape of loctite 55 (die laatste is makkelijker) aan het koppelstuk dat je laat zien, de 12mm knelkoppeling (of soldeer mag ook), knel je aan je waterleiding. waterdruk erop, als het niet lekt, dan kun je verder afbouwen.
willekeurige hit op google:
https://www.toolstation.n...NnwqUpzIS5B4aAk0REALw_wcB
ze zijn er ook met een haakse bocht. die is waarschijnlijk beter als je wilt inbouwen omdat je beperkte ruimte hebt. bv: https://www.warmteservice...53915?origin=-tl003-8-60-
Binnenin het reservoir sluit je de meegeleverde flexibele slang aan op de vlotter. Daarna kun je met het blauwe kraantje water aan en afsluiten. Hier kun je altijd nog bij.
[ Voor 11% gewijzigd door prein2 op 16-11-2020 14:43 ]
"Solderen kun je leren"BakkerBolletje schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:52:
Solderen is leuk als je het kan, helaas behoort dat niet tot mijn skillset

Ik kon het vroeger ook niet. Bij mijn eerste verbouwing met waterleidingen heb ik een brandertje gekocht en eerst geoefend met een paar reststukjes koperleiding en fittingen.
Persen helemaal gemakkelijk, ook geen hinder van een hete vlam. Ik heb daar het gereedschap niet voor dus hou het vooralsnog bij solderen.
Dat heeft toch geen 450 euro gekost mag ik hopen?..BakkerBolletje schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:44:
Ziezo, moet nu wel een week wachten helaas.
Maar goed 🙂
[Afbeelding]
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Tja, veel stukadoors zijn drukdrukdruk of nemen de telefoon niet eens op. Als je omhoog zit denk je iets minder kritisch over 100 euro meer of minder (al had ik 350 euro ook nog een fiks bedrag gevonden)..Makrolon schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:22:
[...]
Dat heeft toch geen 450 euro gekost mag ik hopen?..
En: voor echt kleine klusjes komt het gros niet eens langs (als je pech hebt...).
Maar TS: Ik zou dit stucwerk alsnog even voorstrijken.
Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)
Ja klopt, voorstrijken met betoncontact.
En ja dat was 450 euri lichtere
En ja dat was 450 euri lichtere
Op de foto is het altijd lastig beoordelen, maar het lijkt erop dat het horizontale gedeelte geen of weinig afschot heeft, of zelfs de verkeerde kant op. Nu je er nog bij kan zou je dat nog even kunnen nakijken en indien nodig aanpassen. Die sprongbocht is een relatief kritiek punt als het gaat om mogelijke verstoppingen, dus daar wil je op zijn minst je afschot wel in orde hebben.
Dat wil je echt niet, dan blijf je gedruppel horen lang nadat is doorgetrokken.Knappel schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:45:
Ik meende dat die sprongbocht waterpas mag?
@BakkerBolletje
Ziet er goed uit. Met vermoedelijk een beter resultaat dan zelf maken.
Kijk nog even naar je afschot.
Meestal 1cm per meter.
Dus 4 a 5 mm in dit geval. Gemakkelijk te maken door de rubberen ring.
Persoonlijk zou ik de ruimte boven de ring afkorten, zodat als er ook een probleem is, je geen cement/beton hoeft weg te hakken IN en OM de buis in de buis. (Dus kit in de ruimte tussen de grote buis en de geïnstalleerde wc afvoer.
Ziet er goed uit. Met vermoedelijk een beter resultaat dan zelf maken.
Kijk nog even naar je afschot.
Meestal 1cm per meter.
Dus 4 a 5 mm in dit geval. Gemakkelijk te maken door de rubberen ring.
Persoonlijk zou ik de ruimte boven de ring afkorten, zodat als er ook een probleem is, je geen cement/beton hoeft weg te hakken IN en OM de buis in de buis. (Dus kit in de ruimte tussen de grote buis en de geïnstalleerde wc afvoer.
Ik weet niet of het mag, maar dan nog, dat iets mag wil niet zeggen dat het een goed idee is.Knappel schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:45:
Ik meende dat die sprongbocht waterpas mag?
Hij ligt op afschot,
:strip_exif()/f/image/IZx7P6gF6atZNhS7i6Khi67W.jpg?f=fotoalbum_large)
bedoel het omcirkelde gedeelt nog weg halen?
:strip_exif()/f/image/IZx7P6gF6atZNhS7i6Khi67W.jpg?f=fotoalbum_large)
Die begrijp ik even niet.jack zomer schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:54:
@BakkerBolletje ring.
bedoel het omcirkelde gedeelt nog weg halen?
:strip_exif()/f/image/LqV0ILM02fnMOcA2T90njwsg.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee, stel je vult nu alles op. Dan komt er beton op de rubberen ring in de buis te liggen, die volgens mij 1 of 2 cm onder de daadwerkelijke buis ligt. Mocht er dus ooit een probleem zijn dan moet je dat vrijhakken.
Voor mijn gevoel ligt de ring een cm op 2 lager in de buis (wat ik op de foto denk te zien). Als je dus de ruimte iets opvult met kit, dan heb je ooit in de toekomst er vermoedelijk profijt van.
Maar zoals ik a typte, dat zou ik doen... Ik heb er nooit problemen mee gehad in de 5 jaar dat het toegepast was op de nieuwe wc
Voor mijn gevoel ligt de ring een cm op 2 lager in de buis (wat ik op de foto denk te zien). Als je dus de ruimte iets opvult met kit, dan heb je ooit in de toekomst er vermoedelijk profijt van.
Maar zoals ik a typte, dat zou ik doen... Ik heb er nooit problemen mee gehad in de 5 jaar dat het toegepast was op de nieuwe wc
Ahaa duidelijk, klopt de rubberring ligt idd een paar cm verzonken.
Zal hem opvullen met kit, zal wel nooit nodig zijn, maar zoals je zegt better safe then sorry.
Zal hem opvullen met kit, zal wel nooit nodig zijn, maar zoals je zegt better safe then sorry.
Is gelukt, staat onder druk en lek vrij. Bedankt voor de hulp en feedback😎👍
Is het nu verstandig de pot er aan te hangen en alles een keer door te spoelen?
Even fotos toegevoegd, mocht iemand zoeken op een zelfde topic.
:strip_exif()/f/image/maYALSSCFnwGmaWisE7wdv6C.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MVQBzInwPVcYyb5mY3afXj0j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vk4H7GLpx2sGss1UXoodLzj2.jpg?f=fotoalbum_large)
Is het nu verstandig de pot er aan te hangen en alles een keer door te spoelen?
Even fotos toegevoegd, mocht iemand zoeken op een zelfde topic.
:strip_exif()/f/image/maYALSSCFnwGmaWisE7wdv6C.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MVQBzInwPVcYyb5mY3afXj0j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vk4H7GLpx2sGss1UXoodLzj2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YyBMMkeSqjNsWSnCNDBoKnmU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door BakkerBolletje op 18-11-2020 15:31 ]
Geen knelkoppelingen gebruiken op locaties waar je straks niet meer bij kan komen...
“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross
55 euri voor 3 knelkoppelingen dan mag je er vanuit gaan dat ze hun werk doen.
Dan heb je veel te dure knelkoppelingen gekocht en ik zou er niet op vertrouwen... Er is een reden dat men altijd roept om ze bereikbaar te houden. Kan best goed gaan natuurlijk, maar worst case kan de boel weer uit elkaar als de koppeling scheurt, en dat is me al wel eens gebeurd...
Aangezien je ze niet eens haaks hebt gemonteerd, vind ik het al knap dat ze niet direct gingen lekken....
Maar goed, het is jouw feestje als het straks lekt
Tevens had een beugeltje of 2 ook wel gemogen
Maar goed, het is jouw feestje als het straks lekt
Tevens had een beugeltje of 2 ook wel gemogen
[ Voor 16% gewijzigd door Breezers op 18-11-2020 15:46 ]
“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross
18mm watervast multiplexmaratropa schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:42:
ach, wat komt er nou op, wat gipsplaat ofzo? Ligt er zo weer af
Knel voor water mag toch wel worden ingemetseld? Mits mantelbuis en zonder dat de inmetseling de buis aantast?
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Mag wel, maar knelkoppelingen hebben de neiging om soms na een dag of 2 toch klein beetje te gaan lekken. Advies is ook altijd om ze na een paar dagen nog even na te lopen.FirePuma142 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:29:
Knel voor water mag toch wel worden ingemetseld? Mits mantelbuis en zonder dat de inmetseling de buis aantast?
Ze zijn wat gevoeliger voor temperatuur wisselingen. Een gesoldeerde koppeling heeft dat niet en daarmee is het risico van lekken kleiner.
Trouwens €55 voor 3 koppelingen is echt teveel idd.
[ Voor 6% gewijzigd door MuddyMagical op 18-11-2020 16:32 ]
waar ben jij geweest en sinsd waneer mag je kolmat gebruiken in je drinkwater ?
en ga alsjeblieft even met je handen langs de keolpingen water zie/voel je op je vingers zitten.
(of hebben de oude monteurs mij de regels verkeerdt geleerdt ?)
en ga alsjeblieft even met je handen langs de keolpingen water zie/voel je op je vingers zitten.
(of hebben de oude monteurs mij de regels verkeerdt geleerdt ?)
[ Voor 28% gewijzigd door miciel op 18-11-2020 19:54 ]
kiwa keurmerk ontbreek. maar regelmatig vervalt een richtlijn. of worden de regels aangescherpt.
ik ben niet meer in opleiding en heb ook geen zin meer om te spitten in de meuk. mocht u zich vervelen ga naar https://www.infodwi.nl/ en kijk of je kolmat kan vinden. not, want hennep mag ook niet meer worden toegepast want het is een natuurproduct. (10 jaar geleden gebruikten we alleen maar hennep)
de kolmat is chemisch product en je wil zo min mogelijk chemische producten in je drinkwaterleiding hebben. maar het lijkt me stug dat 1 kolmat verbinding voor problemen kan zorgen. lekker laten zitten.
ik ben niet meer in opleiding en heb ook geen zin meer om te spitten in de meuk. mocht u zich vervelen ga naar https://www.infodwi.nl/ en kijk of je kolmat kan vinden. not, want hennep mag ook niet meer worden toegepast want het is een natuurproduct. (10 jaar geleden gebruikten we alleen maar hennep)
de kolmat is chemisch product en je wil zo min mogelijk chemische producten in je drinkwaterleiding hebben. maar het lijkt me stug dat 1 kolmat verbinding voor problemen kan zorgen. lekker laten zitten.
[ Voor 7% gewijzigd door miciel op 18-11-2020 20:59 ]
Het gaat hier om een toilet he...zal niemand uit drinken behalve een hond misschien
Verder toch netjes zo, heb hier eigenlijk nooit dat er iets lekt knelkoppeling op koper. Paar dagen laten staan zo onder druk dan weet je het zeker
Verder toch netjes zo, heb hier eigenlijk nooit dat er iets lekt knelkoppeling op koper. Paar dagen laten staan zo onder druk dan weet je het zeker
De kans is klein, maar het is technisch mogelijk dat het water uit de leiding weg van de toiletinbouwreservoirkraan en terug in de de rest van je drinkwaterleidingBakema schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:18:
Het gaat hier om een toilet he...zal niemand uit drinken behalve een hond misschien![]()
Zou me vooral zorgen maken om de niet haakse montage. Lijkt wat druk op de leiding te staan hierdoor. Op termijn kan dit voor problemen zorgen.
Staat niet onder spanning hoor.
Kijk maar naar het kraantje dat het reservoir in gaat.(staat onder 90 graden hoek)
Zit er in geklikt, maar heeft veel speling.
Kijk maar naar het kraantje dat het reservoir in gaat.(staat onder 90 graden hoek)
Zit er in geklikt, maar heeft veel speling.
Ik denk dat het wel kan op deze manier, ik zou het anders gedaan hebben maar het is dan ook mijn vak.
Hennep en kolmat is prima en je zal er niks van krijgen, wat aan de binnenkant van de leiding zit spoelt vanzelf weg. Geen kiwa keurmerk zegt ook niet alles, de veelgebruikte loctite 55 heeft geen gaskeurmerk en waar wordt dat vaak voor gebruikt?
Enige wat je wel zou moeten doen is 1 of 2 beugels op de waterleiding monteren.
Dan maak je het risico van bewegen bij waterslag kleiner en daarmee ook dat een knelkoppeling zou gaan lekken. (al gebeurt dat echt niet vaak)
Hennep en kolmat is prima en je zal er niks van krijgen, wat aan de binnenkant van de leiding zit spoelt vanzelf weg. Geen kiwa keurmerk zegt ook niet alles, de veelgebruikte loctite 55 heeft geen gaskeurmerk en waar wordt dat vaak voor gebruikt?
Enige wat je wel zou moeten doen is 1 of 2 beugels op de waterleiding monteren.
Dan maak je het risico van bewegen bij waterslag kleiner en daarmee ook dat een knelkoppeling zou gaan lekken. (al gebeurt dat echt niet vaak)
Please state the nature of the technical emergency
Zal er nog een paar op monteren.
Moet toch nog het houten frame maken.
Moet toch nog het houten frame maken.
gas. zelfs liander monteurs vinden het goed spul. maar bij ons op het werk deden we het inderdaad om die regel niet voor gas. maar gewoone ptfe tape. en dat was dus vanwege het ontbreken van het keurmerk. terwijl het vorige bedrijf dus allang en breed om was. loctite 55 geeft toch een trefzekere verbinding dan ptfe tape.edsandje schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:58:
Ik denk dat het wel kan op deze manier, ik zou het anders gedaan hebben maar het is dan ook mijn vak.
dat een leiding leegspoelt was ik alweer vergeten. mij is gewoon ooit geleerdt om kolmat niet te gebruiken voor drinkwater. hennep en kolmat enkel voor cv. en alleen hennep voor drinkwater. vanwege de rommel welke in kolmat zit. maar blijkbaar ben ik iets te netjes opgevoedt.
Ik kom toevallig de Griffon "fibre seal" tegen. Is dat geen goed alternatief voor hennep en ptfe tape? Voordeel tov ptfe tape is volgens mij dat het nastelbaar is. En deze tape is KIWA: Goedgekeurd voor drinkwater.
Als je schimmel wilt wel.
vocht moet volledig weg zijn voor je er een laag overheen legt, in ieder geval mag het niet zichtbaar zijn.
(in geval van gips product)
is het cement, dan moet het vooral uitgehard zijn.
Hoe droger hoe makkelijker het tegelen is.
vocht moet volledig weg zijn voor je er een laag overheen legt, in ieder geval mag het niet zichtbaar zijn.
(in geval van gips product)
is het cement, dan moet het vooral uitgehard zijn.
Hoe droger hoe makkelijker het tegelen is.
[ Voor 32% gewijzigd door 99ruud99 op 22-11-2020 09:19 ]
Kachel op 20, flink ventileren en wachten tot de donkere plekken weg zijn en alles een egale kleur heeft. Dan weet je vrij zeker dat je je gang kan gaan.
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Het is mp75 geen cement.
Zal nog wat gedult hebben 😁
Me handen jeuken om te beginnen.
Zal nog wat gedult hebben 😁
Me handen jeuken om te beginnen.
Je kunt vast beginnen met uitrekenen van de tegels, komen ze mooi uit (met halve tegen op eind) of net niet?
Ik schat zo in dat jouw tegels 50 cm zijn. Soms komt het net niet mooi uit, waardoor je net een "gat" van 4 a 5 cm overhoudt - dan is het mooier om aan beide zijkanten 23 cm te leggen dan aan een zijkant een steen van 5 cm.
ps, in het studentenhuis waar ik woonde gebruikte ze een ontvochtiger - werkt erg snel, maar had als nadeel dat het toch niet perfect was. Toch wegens deadline geschilderd. Stucwerk was heel mooi, maar door het te vroeg schilderen na half jaar gaan scheuren (zonde). Bij tegels zie je dat natuurlijk niet, maar het blijft zonde dat iets volledig is afgewerkt en omdat je niet een dag wilt wachten maar je er een beunhaasklus van.
Ik schat zo in dat jouw tegels 50 cm zijn. Soms komt het net niet mooi uit, waardoor je net een "gat" van 4 a 5 cm overhoudt - dan is het mooier om aan beide zijkanten 23 cm te leggen dan aan een zijkant een steen van 5 cm.
ps, in het studentenhuis waar ik woonde gebruikte ze een ontvochtiger - werkt erg snel, maar had als nadeel dat het toch niet perfect was. Toch wegens deadline geschilderd. Stucwerk was heel mooi, maar door het te vroeg schilderen na half jaar gaan scheuren (zonde). Bij tegels zie je dat natuurlijk niet, maar het blijft zonde dat iets volledig is afgewerkt en omdat je niet een dag wilt wachten maar je er een beunhaasklus van.
[ Voor 39% gewijzigd door 99ruud99 op 22-11-2020 09:30 ]
Zijn 2 soorten, 20x20 over de houte wand tot boven de rest 30x60.
Kan je ook kiezen welk leg patroon ect.
Is een leuke app voor die rekend dat zo voor je uit.
:strip_exif()/f/image/2Wwgo0DsqEitXLO8eFrCqJJc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2cUjPYRXkQEDB3ngsxtUAX7s.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan je ook kiezen welk leg patroon ect.
Is een leuke app voor die rekend dat zo voor je uit.
:strip_exif()/f/image/2Wwgo0DsqEitXLO8eFrCqJJc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2cUjPYRXkQEDB3ngsxtUAX7s.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V8Q1EJRk0FLMTF1TPgy6uDZi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door BakkerBolletje op 22-11-2020 09:34 ]
[ Voor 77% gewijzigd door Señor Sjon op 23-11-2020 21:20 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Het kan aan mij liggen, maar ik mis 2 draadeinden om de pot aan te monteren?
@Kromme_plank Het wordt toch een zwevend toilet? Maar scherp! Ik mis ze namelijk ook.
Of ze komen in de afgeplakte tapetjes.
Of ze komen in de afgeplakte tapetjes.
[ Voor 45% gewijzigd door Sa.Tan op 23-11-2020 23:13 ]
Scherp gezien, maar als je inzoemt zie je plakband zitten ter ondersteuning van de tegel erboven 😁Kromme_plank schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:58:
Het kan aan mij liggen, maar ik mis 2 draadeinden om de pot aan te monteren?
@BakkerBolletje Waar woont jouw huis? Misschien is er wel een tweakertje in de buurt die nog wat tegellijm kan missen.
Je gaat de wanden toch ook nog tegelen? Dus neem aan dat je meer lijm nodig hebt? Of heb je hele bijzondere voor op hout?
Heb een nieuwe emmer gekocht speciaal voor hout.( gamma had een 1kg emmer voor 5 euri)
Voor de andere wanden heb ik lijm op cementbasis.
Voor de andere wanden heb ik lijm op cementbasis.
eigenlijk moet er eerst een gipsplaat op je hout en dan pas tegelen.
nu heb je kans dat je voegen gaan schuren.
nu heb je kans dat je voegen gaan schuren.
Ik gebruik flexibele voegsel
Moet hij haaks zijn dan ?
Eurm hoe ga je hem anders waterpas zetten
Wat staat er in de papieren/of online over dat toilet mbt waterpas ophangen?
Denk je dat het een echt probleem gaat worden (is het 1cm verschil boven/onderkant?)
Maw zit het hem in het model?
Denk je dat het een echt probleem gaat worden (is het 1cm verschil boven/onderkant?)
Maw zit het hem in het model?
[ Voor 8% gewijzigd door route99 op 06-12-2020 12:40 ]
Is juist hartstikke modern zo'n toilet, voorkomt langplakkers op de wc: https://www.rtlnieuws.nl/...mfortabel-standaardtoilet
Staat er ergens dat hij waterpas moet staan dan ?BakkerBolletje schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:20:
Eurm hoe ga je hem anders waterpas zetten
Ging er vanuit dat dat ook pas moet staan ivm doorspoelen e.d
Maar goed heb hem afgemonteerd en zie geen vreemde dingen in het doorspoelen.
Heb villeroy en boch een mailtje gedaan om te luisteren hoe en wat.
Afain, tis klaar bedankt voor alle hulp en feedback.
Voor een eerste hangtoilet niet verkeerd vind ik.
Maar goed heb hem afgemonteerd en zie geen vreemde dingen in het doorspoelen.
Heb villeroy en boch een mailtje gedaan om te luisteren hoe en wat.
Afain, tis klaar bedankt voor alle hulp en feedback.
Voor een eerste hangtoilet niet verkeerd vind ik.
:strip_exif()/f/image/gz95db0bt4HN8RBftHYPJziJ.jpg?f=fotoalbum_large)
e zit hij goed vast ? je je moet hem even omhoog en omlaag bewegen met beleidt.
je merkt snel genoeg of hij echt vast zit. en anders vaster draaien.
ik vindt je anti breuk mat namelijk nog wat dik is. maar ik zie ook dat het velleroi en boch is.
en dat is een ander merk. bij sphinxs draai je hem vast met 2 grote bouten. en is de mat wat platter.
het deurtje voor je wc rollen is wel leuk bedacht.
je merkt snel genoeg of hij echt vast zit. en anders vaster draaien.
ik vindt je anti breuk mat namelijk nog wat dik is. maar ik zie ook dat het velleroi en boch is.
en dat is een ander merk. bij sphinxs draai je hem vast met 2 grote bouten. en is de mat wat platter.
het deurtje voor je wc rollen is wel leuk bedacht.
[ Voor 3% gewijzigd door miciel op 06-12-2020 17:19 ]
Ja, hij zit muurvast, de mat is een halve cm dik en vrij stug.
Ben geen fan van de plastic inbus systeem, moes ik nog eens een pot hangen zal ik de verachillende systemen eerst beter bekijken.
Heb het nog niet afgekit, eerst een paar dagen kijken
Ben geen fan van de plastic inbus systeem, moes ik nog eens een pot hangen zal ik de verachillende systemen eerst beter bekijken.
Heb het nog niet afgekit, eerst een paar dagen kijken
@BakkerBolletje
Little late to the party maar dit is precies onze situatie en dit forum is super nuttig voor ons! Misschien dat ik nog een reactie krijg. Want wat ik me af vraag: Hoe veel ruimte heb je nu aan de voorkant tussen je wc en je muur?
Als wij niet zouden inhakken (dan nemen we een staande wc) dan hebben we 34 cm aan de voorkant en we zijn bang dat dat te weinig is alleen het inhakken en inbouwen lijkt wel een flinke operatie.
Little late to the party maar dit is precies onze situatie en dit forum is super nuttig voor ons! Misschien dat ik nog een reactie krijg. Want wat ik me af vraag: Hoe veel ruimte heb je nu aan de voorkant tussen je wc en je muur?
Als wij niet zouden inhakken (dan nemen we een staande wc) dan hebben we 34 cm aan de voorkant en we zijn bang dat dat te weinig is alleen het inhakken en inbouwen lijkt wel een flinke operatie.