Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:36
DataGhost schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:24:
[...]

En fouten kunnen gewoon hersteld worden door de verantwoordelijken. Alleen lijken ze daar geen zin in te hebben. Dat het iets meer moeite kost omdat hun systeem er misschien niet precies in voorzien is hoort niet het probleem van de klant te zijn.

[...]

Jij gebruikt nooit de Pricewatch zeker? Welkom in het kapitalisme. Ik snap niet waarom je iemand kan veroordelen voor het doen van een bestelling bij een doorgaans behoorlijk gerespecteerde, grote webshop die internationaal zegt te leveren. Waarom zou je het in godsnaam ergens anders laten bezorgen als de shop aanbiedt hem bij jou thuis te brengen? Zeker als je al eerdere goede ervaringen met die shop hebt en je in Denemarken eigenlijk geen idee hebt welke winkels je wel en niet kan vertrouwen qua afspraken en levertijden.
Precies dit dus. Als eerder gezegd kon ik via social media veel makkelijker volgen welke winkel de pre-orders online gooiden. Omdat ik de Deense taal niet machtig ben, was dit vrijwel onmogelijk voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
GlowMouse schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:48:
Ik denk dat je daarom niet naar de Deense rechtbank kunt of dat het Deense recht van toepassing is.
Je lijkt met de woorden ‘richten op’ te verwijzen naar Rome I, maar ik bedenk net dat niet alleen de EPGV in Denemarken niet van toepassing is, maar volgens mij Rome I ook niet en dus nog steeds het EVO wordt gebruikt.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/trb-1980-156

Hoe een Deense rechter daarmee in de praktijk omgaat weet ik niet. Lijkt mij zeker iets voor het ECC DK.

Overigens noemt het ECC DK dat er toch Denen via een EPGV zijn gaan procederen. Hoe dat werkt snap ik niet overigens:
Danish consumers and companies cannot necessarily use the European Small Claims Procedure in other EU member state courts, but we have seen examples of Danish citizens using this procedure.
https://www.consumereurop...in/small-claims/european/

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Number10 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:51:
[...]

Je lijkt met de woorden ‘richten op’ te verwijzen naar Rome I, maar ik bedenk net dat niet alleen de EPGV in Denemarken niet van toepassing is, maar volgens mij Rome I ook niet en dus nog steeds het EVO wordt gebruikt.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/trb-1980-156

Hoe een Deense rechter daarmee in de praktijk omgaat weet ik niet. Lijkt mij zeker iets voor het ECC DK.

Overigens noemt het ECC DK dat er toch Denen via een EPGV zijn gaan procederen. Hoe dat werkt snap ik niet overigens:

[...]

https://www.consumereurop...in/small-claims/european/
Ik geef direct toe dat ik de speciale status van Denemarken over het hoofd heb gezien. Een Europese procedure voor geringe vorderingen zou inderdaad niet mogen, maar als ik deze overeenkomst goed begrijp, heeft Denemarken zich aangesloten bij verordening 44/2001 (Brussel I, inclusief hoofdstuk 2, afdeling 4). Op grond van die afdeling kan TS naar de Deense rechter, maar hij spreekt geen Deens, dus ik denk niet dat hij die optie gaat benutten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
GlowMouse schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 23:41:
[...]

Ik geef direct toe dat ik de speciale status van Denemarken over het hoofd heb gezien. Een Europese procedure voor geringe vorderingen zou inderdaad niet mogen, maar als ik deze overeenkomst goed begrijp, heeft Denemarken zich aangesloten bij verordening 44/2001 (Brussel I, inclusief hoofdstuk 2, afdeling 4). Op grond van die afdeling kan TS naar de Deense rechter, maar hij spreekt geen Deens, dus ik denk niet dat hij die optie gaat benutten :P
Nee, dat ga ik niet doen, maar bedankt voor het uitzoeken. Dat geldt voor iedereen trouwens! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
GlowMouse schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 23:41:
Ik geef direct toe dat ik de speciale status van Denemarken over het hoofd heb gezien.
Je was niet de enige, zie de eerste reactie in dit topic :)
Op grond van die afdeling kan TS naar de Deense rechter
Op grond van die verdragen (Brussel regime) wordt de bevoegdheid van de rechter bepaald, maar het EVO bepaalt als ik het goed heb wat betreft Denemarken de rechtskeuze bij internationaal privaatrechtelijke geschillen. Ik was in de veronderstellig dat het ‘richten op’ criterium waar je naar leek te verwijzen enkel in Rome I stond, maar dat staat klaarblijkelijk in meerdere verdragregimes genoemd. Zij het overigens dat het EVO stamt uit 1980 en de opstellers uiteraard geen rekening konden houden met het bestaan van webwinkels bij hun woordkeuze die enigszins lijkt op ‘richten op’.
maar hij spreekt geen Deens, dus ik denk niet dat hij die optie gaat benutten :P
Lijkt mij ook, zeker gezien bovenstaande, maar het ging mij ook niet zozeer over de uiteindelijke keuze van @DeVliegendeNLer, maar over wat wel of niet mogelijk is. Dat sterkt de positie van een consument in de onderhandeling met een verkoper, en omgekeerd zal een verkoper (nog) minder verwachten van een consument die een procedure moet voeren buiten eigen land.

Ik verwacht overigens verdere harmonisatie op dit gebied, want de eerder genoemde verordening EU/2018/302 heeft natuurlijk maar weinig betekenis als een consument niet gemakkelijk kan procederen in eigen land. Daar bestaat o.a. de EPGV voor, maar die is dus niet van toepassing in dit geval, tenzij het ECC DK kan uitleggen hoe die enkele Denen dat voor elkaar hebben gekregen.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
Kleine update: Ik heb een mail ontvangen van Bol.com dat zij mijn klacht richting Thuiswinkel in behandeling gaan nemen..

UPDATE 2: Het lijkt erop dat Bol een paar PS5's overhad en deze heeft verkocht. Ondertussen heb ik nog niets van ze vernomen. Daar gaat mijn hoop..

[ Voor 38% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 29-10-2020 10:22 ]

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
UPDATE 3!: Al met al heeft Bol.com mij geholpen n.a.v. mijn klacht richting Thuiswinkel en heb ik de bestelling kunnen plaatsen met een Nederlands afleveradres. Hierbij hebben ze mij als tegemoetkoming 50 euro korting gegeven en ook zullen zij de 30 euro verzendkosten voor de zending naar Denemarken voor mij vergoeden.

Super service en erg blij dat ze mij hebben kunnen helpen!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 14:03
DeVliegendeNLer schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 06:42:
UPDATE 3!: Al met al heeft Bol.com mij geholpen n.a.v. mijn klacht richting Thuiswinkel en heb ik de bestelling kunnen plaatsen met een Nederlands afleveradres. Hierbij hebben ze mij als tegemoetkoming 50 euro korting gegeven en ook zullen zij de 30 euro verzendkosten voor de zending naar Denemarken voor mij vergoeden.

Toch mooi hoe dat soort dingen werken. Ze annuleren eerst (onrechtmatig?) je order en nadat ze hun eigen fout hebben hersteld is het super service. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:45
Robbie T schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:54:
[...]

Toch mooi hoe dat soort dingen werken. Ze annuleren eerst (onrechtmatig?) je order en nadat ze hun eigen fout hebben hersteld is het super service. ;)
Een Playstation 5 Disc Edition voor €450 met gratis verzending naar Denemarken. Absoluut een super service. Alleen jammer van de manier waarop, maar zo gaat dat nou eenmaal met grote organisaties. Van harte @DeVliegendeNLer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DeVliegendeNLer schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 06:42:

Mooi man . weer een bewijs dat de aanhouder wint ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 22:38
Hackus schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:38:
[...]

Mooi man . weer een bewijs dat de aanhouder social media wint ;)
Helaas moet je vaak publiek gaan om een grotere organisatie in beweging te krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door Aphelion op 03-11-2020 18:44 ]

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:04
Ze werken dus pas mee op het moment dat ze een tik krijgen van Thuiswinkel waarborg, goed om te weten over Bol in elk geval.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sw333t
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-08 21:55
Rest nu nog mijn vraag, heb je de PS5 nu wel binnengekregen van Bol?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
Sw333t schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 06:23:
Rest nu nog mijn vraag, heb je de PS5 nu wel binnengekregen van Bol?
Jazeker, met 50 euro tegemoetkoming!
Pagina: 1 2 Laatste