Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:34
Scrtz schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:41:
[...]

Ja je levert brutoloon in maar dat kun je vertalen naar wat je ong netto betaald aan die auto? Dat is bij mijn huidige golf highline business R 150pk 280 euro bijv (via berekenhet.nl berekend). Voor dat bedrag kan ik privé geen 'leuke' auto rijden.
Je vergeet de extra betaling die je krijgt als je geen lease-auto neemt. Dat is meestal al snel een paar honderd euro. En voor 500 euro kun je privé wel degelijk een leuke auto rijden.
[...]
Nee daarom. Eigenlijk zou je voor een eerlijk vergelijk appels met appels moeten vergelijken en dus een nieuwe auto kopen langs leasen moeten zetten. Dan wordt het al helemaal een lastig verhaal gezien de hoge afschrijving privé.
Dit vind ik een rare redenering. Je doel is toch niet om een nieuwe auto te rijden? Volgens mij is je echte doel dat je een vervoermiddel nodig hebt. Je eisen daarbij zijn een x aantal km en andere eisen van de auto. Aan de hand van die eisen ga je langs elkaar zetten wat de opties zijn.
En voor zakelijk leasen is dat een nieuwe auto, maar voor de optie zelf kopen kun je kiezen tussen een oudere en een nieuwe. Die kosten zet je dan langs elkaar en dan bepaal je waar je voor gaat. En die keuze wordt bepaald door de kosten en de auto die je wilt.

Zoals ik hierboven al zei heb ik een jaar lang voor het werk met een Fiësta van 15 jaar oud gereden. Daarmee reed ik 2 keer per week 400km op een dag. Ik had toen net een baan, net een nieuw huis dus ben ik toen voor de goedkoopste optie gegaan. De reiskostenvergoeding was ruim boven de totale kosten van die auto. Zou ik nu echter hetzelfde moeten rijden zou ik toch lekker een lease- of pool-auto pakken. Kost juist extra maar rijdt veel leuker.
Scrtz schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:05:
[...]

Ik snap dit punt van jou niet helemaal Theo. Of je nou 300 euro netto aan lease betaald via je werkgever of je krijgt 300 euro van netto vergoeding van je werkgever waarvoor je een prive auto betaald. Dan ben je toch niet 300 euro duurder auto met lease of mis ik iets?
Voor leasen betaal je de bijtelling. Als je niet least krijg je 300 euro extra. Het totale bedrag dat je voor een privé auto kunt uitgeven is dan dus die 300+ de netto bijtelling.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06-06 08:51
Theo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:21:
[...]

Jouw A klasse kost je 260 euro per maand aan bijtelling. Mijn A klasse in eigendom (met 25dkm per jaar) kost mij ook maandelijks 250 euro aan totale kosten. Maar het grote verschil is dat ik ook nog 250 euro per maand ontvang aan km vergoeding waarmee mijn A klasse effectief 0 euro kost :P

Als ik de auto in de lease had dan was ik maandelijks dus ook 260 euro kwijt geweest, plus mogelijk een reductie om mijn maandsalaris. Maar ik was in ieder geval mijn reiskostenvergoeding kwijt geweest. Dat is in de afgelopen tien jaar 30.000 euro geweest aan netto vergoeding. Dus de maandkosten zouden gelijk blijven, alleen was mijn netto inkomsten met 250 euro per maand gereduceerd.

Dus ook voor een klein gebakje geldt dat kopen significant goedkoper is dan leasen, in dit geval du zo'n 30K goedkoper op een auto van 10K . (mits je 10 jaar in dezelfde auto wil rijden, en mits je werkgever een km vergoeding wil geven ipv de leasebetaling)

Voor een grotere auto zal dit minder extreem zijn. Maar de reductie in salaris (of hoe je de betaling van de werkgever aan de leasmij wil noemen) plus de bijtelling zorgen ervoor dat een leaseauto in bijna alle gevallen duurder is dan dezelfde auto zelf kopen.

Aan de andere kant; leasen heeft ook voordelen in flexibiliteit en ontzorging. Alleen betaal je daar dus wel (dik) voor.
Goed geregeld! Bij mij doen ze dat niet.

Bij mij staat het aantal km op 45k pj. Dat betekend dat stel jouw A heb je gekocht met 45k op de teller staat er over 4 jaar 200k op. De A zal dan nog mss 10k opbrengen. Dus stel 25k - 10k = 15k oprijden in 4 jaar = 3750 per jaar / 12 = 315 euro ongeveer per maand aan afschrijving. Zonder gek onderhoud zoals een storing of turbotje.

Het is dus ook een kwestie van geluk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06-06 08:51
-

[ Voor 99% gewijzigd door Luuk013 op 20-10-2020 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
The Eagle schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:03:
[...]

Nu ook nog met al dat thuiswerken?
Anyways, of het nou ineens ipv 200 ruim 300 danwel 400 kost: wat is je alternatief?
Zelf een auto kopen en rijden, wegenbelasting, verzekering, afschrijving. Uitgaande van 19ct/km wat de meeste bedrijven voor de zakelijker kilometers vergoeden kost het je dan maandelijks veel meer. En dan heb ik het niet eens over evt parkeerkosten. Weet niet hoe het bij jou zit, maar als ik een priveauto rij mag ik ook voor alle zakelijke parkeerkosten opdraaien (aldus mobiliteitsregelement)

Fwiw: wij hebben prive een peugeot 207 diesel. Kost maandelijks ca 180 euro aan wegenbelasting en verzekering en dan heeft ie nog geen km gereden. Voor mijn lease Passat (ca 40k cataloguswaarde) betaal ik netto 400 euro per maand met alles dr op en dr aan.
Reken voro de grap eens uit wat een VW Polo met zeg 90k op de teller op benzine je zou kosten per maand. Dikke kans dat die duurder is dan die XC40 in de lease.

Ja, lease is een beetje een gouden gooi en van die kooi pikt belastingdienst steeds meer mee. Maara onder de streep nog steeds gemiddeld goedkoper dan een eigen auto rijden.
Dan heb je of een goede leaseregeling, of een slechte niet - releaseregeling. Die Passat zou mij namelijk in de lease 900 euro kosten, daar kan ik een dikke Polo voor rijden prive, maar ook een nieuwe Passat. Rekening houdend met de echte kosten is leasen dus onder de streep gemiddeld duurder dan prive rijden.
Dit is simpel te beredeneren. Vergeet niet dat ook al krijg je niks als je niet least, je werkgever alsnog 1000 euro kwijt is voor die Passat. Daar komt de bijtelling nog bij, is 1400 kosten tussen jou en je werkgever. De bijtelling is belasting op iets wat jij van je baas krijgt en zijn dus extra kosten die je niet hebt bij prive rijden of private lease. Een auto kost nu eenmaal X bedrag, grof genomen maakt het niet uit of die geleased, geprivateleased of prive gereden wordt. Dat bedrag wordt toch uitgegeven. Leasen is niet magisch goedkoper, wel duurder omdat de belastingdienst nog een keertje extra langskomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:51

Haan

dotnetter

HTT-Thalan schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:01:
[...]

Je bent je ervan bewust dat je tegen 22% bijtelling en 5 jaar looptijd in feite de hele auto zelf betaald hebt, en hem daarna toch weer doodleuk moet inleveren? Ik vind een auto die meer kost dat wat je in een jaar verdient nogal een aderlating - ik ga eerder op de helft daarvan zitten (en ik verdien meer dan jij).
Ik geloof niet dat hier al op gereageerd was, maar je maakt hier een grote denkfout hè ;) Bijtelling is geen rente die je betaalt ofzo. Over die bijtelling betaal je belasting, laten we dat even op 37,35% houden.

Dus bij een auto van 30K kost je dat netto ieder jaar €30.000x0,22x0,3735 = €2465,10, dus voor 5 jaar bijelkaar 'slechts' €12325,50 netto bijtelling. Dat is toch een heel stuk minder dan de waarde van de auto ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Erapaz schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:05:
[...]

Dan heb je of een goede leaseregeling, of een slechte niet - releaseregeling. Die Passat zou mij namelijk in de lease 900 euro kosten, daar kan ik een dikke Polo voor rijden prive, maar ook een nieuwe Passat. Rekening houdend met de echte kosten is leasen dus onder de streep gemiddeld duurder dan prive rijden.
Dit is simpel te beredeneren. Vergeet niet dat ook al krijg je niks als je niet least, je werkgever alsnog 1000 euro kwijt is voor die Passat. Daar komt de bijtelling nog bij, is 1400 kosten tussen jou en je werkgever. De bijtelling is belasting op iets wat jij van je baas krijgt en zijn dus extra kosten die je niet hebt bij prive rijden of private lease. Een auto kost nu eenmaal X bedrag, grof genomen maakt het niet uit of die geleased, geprivateleased of prive gereden wordt. Dat bedrag wordt toch uitgegeven. Leasen is niet magisch goedkoper, wel duurder omdat de belastingdienst nog een keertje extra langskomt.
Ik snap je, maar het gaat er niet om wat die auto kost, maar om wat die auto mij, jou of TS netto kost. Natuurlijk is operational lease via de baas aan totale kosten duurder dan zelf leasen, al dan niet operational. Maar dat is appels met peren vergelijken want het gaat om datgene wat het de medewerker netto kost :)

En idd, bij ons is het redelijk ongunstig om een priveauto te leasen. Klanten in de grote steden en je moet zelf opdraaien voor parkeerkosten. Sure, ik ga hem voor 10-20 euro per dag, ca 400 euro per maand in hartje Rotterdam neerzetten op eigen kosten, terwijl als ik een leasebak rij de zaak die kosten draagt. Daggetnie ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Laatst online: 04-04 17:17
The Eagle schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:28:
[...]

Ik snap je, maar het gaat er niet om wat die auto kost, maar om wat die auto mij, jou of TS netto kost. Natuurlijk is operational lease via de baas aan totale kosten duurder dan zelf leasen, al dan niet operational. Maar dat is appels met peren vergelijken want het gaat om datgene wat het de medewerker netto kost :)

En idd, bij ons is het redelijk ongunstig om een priveauto te leasen. Klanten in de grote steden en je moet zelf opdraaien voor parkeerkosten. Sure, ik ga hem voor 10-20 euro per dag, ca 400 euro per maand in hartje Rotterdam neerzetten op eigen kosten, terwijl als ik een leasebak rij de zaak die kosten draagt. Daggetnie ;)
Die parkeergeld regel hadden ze bij mijn vorige bedrijf ook, ik vind dat echt super krom. Maar goed, ik heb zelf hartje Den Haag gezeten en had ook 400 euro parkeerkosten idd, je kunt ook je auto buiten de stad parkeren en een stukje de trein pakken, maar dat kost zo een uur extra per dag eigen tijd en veel gedoe. Sowieso vind ik het kolder dat als een bedrijf een consultant huurt, dat ze dan geen parkeerplaats regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Haan schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:25:
[...]

Ik geloof niet dat hier al op gereageerd was, maar je maakt hier een grote denkfout hè ;) Bijtelling is geen rente die je betaalt ofzo. Over die bijtelling betaal je belasting, laten we dat even op 37,35% houden.

Dus bij een auto van 30K kost je dat netto ieder jaar €30.000x0,22x0,3735 = €2465,10, dus voor 5 jaar bijelkaar 'slechts' €12325,50 netto bijtelling. Dat is toch een heel stuk minder dan de waarde van de auto ;)
Hangt erg af van de regeling bij de baas.
Indien geen leaseauto met een goede reiskosten regeling geeft een 10k bruto per jaar extra salaris om je privé auto en brandstof etc te betalen + geen 2500 netto bijtelling per jaar ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:37
Ik wil net zeggen, ik ging die parkeerkosten als werknemer niet betalen maar als werkgever ook niet. Het bedrijf waarvoor je ingehuurd wordt regelt maar een parkeerplek, parkeerkaart of vergoed de kosten maar. Al dan niet verdisconteert in het tarief, mooie taak voor de accountmanager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:51

Haan

dotnetter

YakuzA schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:05:
[...]

Hangt erg af van de regeling bij de baas.
Indien geen leaseauto met een goede reiskosten regeling geeft een 10k bruto per jaar extra salaris om je privé auto en brandstof etc te betalen + geen 2500 netto bijtelling per jaar ;)
Dat was het punt niet, het gaat er om dat 5 jaar 22% bijtelling niet betekent dat je dan 110% van de waarde betaald hebt.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-06 13:35

Malarky

Wils voor wat ieder

Klippy schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:23:
[...]

Kan ook online, deze is dat dan https://services.raet.nl/proformalite/proflite.asp

Is wel een handige inderdaad, heb ik ook gebruikt bij de eerste keer lease en neemt inderdaad het effect van je heffingskorting mee.
Mij valt sowieso op dat 90% van werkend Nederland lijkt te denken dat bijtelling, uitbetaling vakantiedagen, bonussen, etc. anders worden belast dan een extra euro salaris.

Daar heeft de overheid toch al jaren de tabel bijzondere beloningen voor om te voorkomen dat werknemers einde jaar alsnog moeten bijpassen. Oftewel, werkgever houdt sinds een aantal jaar dat verschil aan heffingskorting al in voor de BD.

Afgelopen jaar heeft er een stevige verschuiving plaatsgevonden van standaardtarief naar verrekening loonheffingskorting maar totaal komt het nog nagenoeg op hetzelfde neer:

Voor elke euro die je in Nederland extra krijgt uitbetaald (dan wel moet optellen als bijtelling) boven de €34.955 maar minder dan €68.508 draag je 37,35% + 11,67% = 49,02% af (dat was 49,15% vorig jaar). Dat is een range waar een heel groot deel van werkend Nederland inzit.

Dus als je niet elektrisch rijdt kan je er al snel vanuit gaan dat je catelogusprijs * 10,78% netto jaarlijks mag bijdragen aan bijtelling voor je auto. Daar zijn dus echt geen spannende rekeningtools van payroll bedrijven voor nodig.

@ChrisVrolijk als je dus morgen van je baas 100 euro salaris erbij krijgt, weet je ook alvast dat je daarvan maar 51 euro in je zak steekt.
Kroontje schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:01:
Als je ‘onverwachts’ met een paar euro in de 49,5% schijf valt doet dat au ja.. been there done that.. leasen is dan niet leuk meer of je moet met heel veel euro’s in die schijf vallen ;)

Je betaald dus 49,5% van die 22% * cataloguswaarde inderdaad.
Dit misschien wel direct de 2e mythe over belastingen in Nederland. Zo werkt het dus niet, we hebben wel een cumulatief belastingstelsel. Alleen voor de euro's bonus/salaris/bijtelling die je totale loon boven de €34.955 laten komen betaal je 49,02% in plaats van 41,37%.

Maargoed laten we wel zijn, als je na 5 jaar leasen aan je 2e lease Volvo toe bent, zal voor de gemiddelde Nederlander, bij een fulltime dienstverband, het basisloon al wel op €2900 euro p/m liggen. Oftewel, je komt als leaserijder in Nederland al heel snel voor de volle auto op catelogusprijs * 10,78%

Mocht je loon + bijtelling samen nog steeds niet boven de €2900 euro p/m komen dan wordt je als niet-elektirsch rijder aangeslagen voor catelogusprijs * 9,1%. Zo heel erg veel scheelt dat dus onder de streep ook weer niet.

[ Voor 29% gewijzigd door Malarky op 21-10-2020 01:54 ]

Pagina: 1 2 Laatste