Je vergeet de extra betaling die je krijgt als je geen lease-auto neemt. Dat is meestal al snel een paar honderd euro. En voor 500 euro kun je privé wel degelijk een leuke auto rijden.Scrtz schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:41:
[...]
Ja je levert brutoloon in maar dat kun je vertalen naar wat je ong netto betaald aan die auto? Dat is bij mijn huidige golf highline business R 150pk 280 euro bijv (via berekenhet.nl berekend). Voor dat bedrag kan ik privé geen 'leuke' auto rijden.
Dit vind ik een rare redenering. Je doel is toch niet om een nieuwe auto te rijden? Volgens mij is je echte doel dat je een vervoermiddel nodig hebt. Je eisen daarbij zijn een x aantal km en andere eisen van de auto. Aan de hand van die eisen ga je langs elkaar zetten wat de opties zijn.[...]
Nee daarom. Eigenlijk zou je voor een eerlijk vergelijk appels met appels moeten vergelijken en dus een nieuwe auto kopen langs leasen moeten zetten. Dan wordt het al helemaal een lastig verhaal gezien de hoge afschrijving privé.
En voor zakelijk leasen is dat een nieuwe auto, maar voor de optie zelf kopen kun je kiezen tussen een oudere en een nieuwe. Die kosten zet je dan langs elkaar en dan bepaal je waar je voor gaat. En die keuze wordt bepaald door de kosten en de auto die je wilt.
Zoals ik hierboven al zei heb ik een jaar lang voor het werk met een Fiësta van 15 jaar oud gereden. Daarmee reed ik 2 keer per week 400km op een dag. Ik had toen net een baan, net een nieuw huis dus ben ik toen voor de goedkoopste optie gegaan. De reiskostenvergoeding was ruim boven de totale kosten van die auto. Zou ik nu echter hetzelfde moeten rijden zou ik toch lekker een lease- of pool-auto pakken. Kost juist extra maar rijdt veel leuker.
Voor leasen betaal je de bijtelling. Als je niet least krijg je 300 euro extra. Het totale bedrag dat je voor een privé auto kunt uitgeven is dan dus die 300+ de netto bijtelling.Scrtz schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:05:
[...]
Ik snap dit punt van jou niet helemaal Theo. Of je nou 300 euro netto aan lease betaald via je werkgever of je krijgt 300 euro van netto vergoeding van je werkgever waarvoor je een prive auto betaald. Dan ben je toch niet 300 euro duurder auto met lease of mis ik iets?
[removed]