Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Traag opstarten en SSD vs NVMe

Pagina: 1
Acties:

• Tasty01
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-06 01:14
Hallo Tweakers, ik heb een krachtige PC maar het opstarten duurt erg lang gemiddeld zo'n 32 seconden BIOS tijd. Hoe zou ik dit kunnen verminderen? Ik heb ook een laptop die een stuk minder krachtig is en die start op in 2,7 seconden.

Daarnaast had ik nog de vraag of ik Windows beter kan installeren op mijn SSD of mijn NVMe. Ik heb nu mijn spellen op mijn NVMe staan en windows op de SSD. Zullen spellen sneller laden als ik Windows op mijn NVMe zet?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 307,71€ 307,71
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 72,95€ 72,95
1Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 53,90€ 53,90
1BehuizingenNZXT H500 Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorenLenovo L24q-10 Zilver€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 EVO€ 30,-€ 30,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3600C18€ 64,90€ 64,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 53,15€ 53,15
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 79,95€ 79,95
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 250GB€ 33,37€ 33,37
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 2TB€ 270,79€ 270,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 966,72

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:27
Denk dat het bord wat problemen heeft met de verschillende geheugenmodules. Haal er één kit uit, doe de andere in A2 en B2, reset het bios en probeer opnieuw. Sws kan dat Asrock bord problemen hebben met het Aegis kitje en ook Corsair modules zijn niet ideaal met Ryzen 3xxx.

Bijzonder dat je überhaupt beeld hebt zonder videokaart.

[ Voor 9% gewijzigd door Uszka op 17-10-2020 21:44 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:34
Zal wel een instelling van de bios zijn.

Kijk naar deze dingen.
Sommige biosen doen altijd een uitbreidde geheugen test en dat duurt lang, dat kun je uitzetten.
De bios heeft altijd een tijd dat hij wacht op een keyboard command om de bios interface op te starten, die kan standaard nog wel eens erg lang staan.
Kijk naar de bootvolgorde, als hij bijvoorbeeld eerst probeert te booten van de harddisk en dat kan niet omdat het geen bootalbe disk is, dan gaat daar veel tijd mee verloren.
Verder is het handig om devices die je niet hebt uit te zetten in de bios, dat kost allemaal tijd om te controleren of ze er wel of niet zijn.

En waar Windows staat heeft geen enkel invloed op de laadsnelheid van je spellen als die op je NVMe staan

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Tasty01
Ik heb geen instelling in de bios kunnen vinden die een geheugen test aanduid of iets dat ik uit kan zetten. Hij probeert eerst via de Nvme te booten daarna de SSD en daarna de HDD.

Verder heb ik de BIOS tijd al 3 seconden korter gemaakt.

En ik ben vergeten de video kaart er bij te zetten :). Ik heb een gigabyte Gigabyte Aorus GeForce RTX 2080 super Waterforce.

[ Voor 11% gewijzigd door Tasty01 op 06-11-2020 17:13 . Reden: Heb de videokaart erbij gezet ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Voor wat betreft je boot-delay: zoek eens in je BIOS-manual (evt. online) de tabel op met de combinaties van SATA-poorten, M2-SSD en videokaart: ik denk dat je nu een niet toegestane combinatie gebruikt (devices gebruiken dezelfde lanes) en dat is gemakkelijk te corrigeren.
Als je die moeite niet wil doen, kan je ook bij wijze van trial and error de SATA-SSD en de harddisk op een andere SATA-aansluiting van het moederbord prikken totdat de delay weg is.

En je hebt twéé SSD's, één SATA (de Crucial) en één NVME (de PNY). Je tekst is dus onduidelijk geformuleerd.
Maar je kunt Windows beter installeren op de NVME-SSD, die is in het gebruik sneller dan het SATA-exemplaar.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:29
Misschien in legacy/MBR mode geïnstalleerd?
Met UEFI/GPT zou je Ultra Fast Boot kunnen activeren.
ASRock B450M Pro4: Ultra Fast Boot werkt niet?

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:05
Tasty01 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:22:
Daarnaast had ik nog de vraag of ik Windows beter kan installeren op mijn SSD of mijn NVMe. Ik heb nu mijn spellen op mijn NVMe staan en windows op de SSD. Zullen spellen sneller laden als ik Windows op mijn NVMe zet?
Tasty01 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:50:
Ik heb geen instelling in de bios kunnen vinden die een geheugen test aanduid of iets dat ik uit kan zetten. Hij probeert eerst via de Nvme te booten daarna de SSD en daarna de HDD.
Probeer als eerste eens dus de boot volgorde op SSD waar Windows op staat als eerste?
En persoonlijk zou ik Windows sowieso op de NVMe schijf zetten. 2 TB lijkt me ruim voldoende voor Windows en wat games, dan heb je die 250 GB SSD niet echt meer nodig lijkt me...

• Tasty01
Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb de boot volgorde nu zo gezet dat mijn schijf met Windows eerst boot dan de PNY N.VMe en dan de HDD. Daarnaast heb ik ook de schijf van MBR naar GPT omgezet, hierdoor kan ik nu ook fast boot gebruiken.

Na het omzetten werd de BIOS-Tijd 24.2 en na het aanzetten van fast boot 15.7 dit heeft dus al een heleboel geholpen bedankt daarvoor!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-11 16:08
B450 Tomahawk max opstarten traag
Heb ook zoiets met amd en b450, helaas niet sneller te krijgen...

• Tasty01
Renault schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:47:
Voor wat betreft je boot-delay: zoek eens in je BIOS-manual (evt. online) de tabel op met de combinaties van SATA-poorten, M2-SSD en videokaart: ik denk dat je nu een niet toegestane combinatie gebruikt (devices gebruiken dezelfde lanes) en dat is gemakkelijk te corrigeren.
Als je die moeite niet wil doen, kan je ook bij wijze van trial and error de SATA-SSD en de harddisk op een andere SATA-aansluiting van het moederbord prikken totdat de delay weg is.

En je hebt twéé SSD's, één SATA (de Crucial) en één NVME (de PNY). Je tekst is dus onduidelijk geformuleerd.
Maar je kunt Windows beter installeren op de NVME-SSD, die is in het gebruik sneller dan het SATA-exemplaar.
Ik heb het even nagekeken en geen van de devices gebruiken dezelfde lanes. Als ik Windows op de NVMe-SSD zet merk ik dat dan ook in spellen of alleen met opstarten? Ik gebruik veel ruimte dus laat ik Windows het liefst op de SSD staan als ik er anders toch weinig van merk. Ben(V) zij eerder al dat op welke schijf Windows staat geen invloed heeft op de laad snelheid van mijn spellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Tasty01 op 06-11-2020 18:24 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Windows op de NVMe-SSD is theoretisch gezien sneller bij het opstarten: het benaderen van de bestanden gaat even snel als bij de SATA-SSD, maar de doorvoersnelheid ligt hoger. Nou laad je bij het opstarten van Windows voornamelijk vele kleine bestanden, dus de toegangssnelheid is dan veel belangrijker dan de doorvoersnelheid.
Het zal dus niet véél uitmaken (hetzelfde bij spellen), maar je bent in dit topic op zoek naar tijdswinst.
Pagina: 1