Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• sterredag
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-05 15:57
Hallo,

Hoop dat ik dit in de goede categorie heb gezet.

Ik heb onderstaande PC

Is in elkaar gezet voor mij, maar er was windows 10 prof op geïnstalleerd en ik heb home licentie.

Dus ik wou home installeren, kreeg ik de melding dat dat niet kon omdat het een ....gpu???... of zoiets partitie was, dus parties verwijderd van die schijf weer 1 partitie aangemaakt en toen home erop geinstalleerd.

Na wat dingetjes geïnstalleerd en zo te hebben om hem verder klaar te maken kwam ik in de bios de ultra fast boot tegen, dat wou ik wel eens uitproberen. Maar helaas als ik de ultra fast boot aanzet, dan start hij absoluut niet ultra fast op en meteen in de bios, er komt geen windows meer in beeld.

De bootvolgorde staat dan ineens op uefi shell en kan ik alleen op disabled zetten. Zet ik de ultra fast boot weer uit, dan start hij gewoon op in windows en in de bios staat de boot volgorde dan ook weer normaal.

Of het nou nut heeft dat ultra boot of niet, geen idee, maar dit zou toch wel gewoon moeten werken lijkt mij? Ook met googelen kan ik niks vinden, dan zie ik alleen mensen die hem aangezet hebben en nu niet meer in de bios komen, maar ik had dit mogelijke probleem van te voren al uitgezocht voor het geval dat het me toch niet beviel hoe ik dan in de bios kan komen.

Gewoon Fastboot in Windows 10 staat aan.
De C schijf is een SSD schijf die op de 0 aangesloten is.

Wie kan mij helpen met dit probleem?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 100,95€ 100,95
1ASRock B450M Pro4€ 73,95€ 73,95
1Zalman Z1€ 34,99€ 34,99
1Adata XPG Gammix AX4U300038G16-SBG€ 69,10€ 69,10
1LG GH24NSD1€ 12,75€ 12,75
1Windows 10 Licentie€ 12,95€ 12,95
1be quiet! Pure Power 11 400W€ 54,80€ 54,80
1Kingston A400 480GB€ 67,12€ 67,12
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 426,61

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:15

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kreeg eerst de melding dat de schijf de partitieindeling GPT heeft. Dat is vereist voor de UEFI manier van opstarten. Je hebt de installatie in Legacy modus gestart, waardoor je dus die melding kreeg. Ultra Fast Boot vereist dat je opstart via UEFI en dat doe je niet. Daarom werkt het niet en start het systeem niet normaal op als je het inschakelt.

Als je nog niets met je systeem hebt gedaan en een nieuwe installatie kan uitvoeren, doe dat en zorg ervoor dat je niet via Legacy of CSM opstart, maar gewoon via UEFI. Wis dan weer alle partities zodat je de GPT indeling krijgt, ipv MBR wat je nu hebt. Dan zal ultra fast boot werken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• sterredag
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-05 15:57
Hero of Time schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 19:53:
Je kreeg eerst de melding dat de schijf de partitieindeling GPT heeft. Dat is vereist voor de UEFI manier van opstarten. Je hebt de installatie in Legacy modus gestart, waardoor je dus die melding kreeg. Ultra Fast Boot vereist dat je opstart via UEFI en dat doe je niet. Daarom werkt het niet en start het systeem niet normaal op als je het inschakelt.

Als je nog niets met je systeem hebt gedaan en een nieuwe installatie kan uitvoeren, doe dat en zorg ervoor dat je niet via Legacy of CSM opstart, maar gewoon via UEFI. Wis dan weer alle partities zodat je de GPT indeling krijgt, ipv MBR wat je nu hebt. Dan zal ultra fast boot werken.
Ah kijk! Nergens kon ik dus die informatie vinden mbt Fast Boot over die GPT partitieindeling. Bedankt! Met deze info kon ik beter googelen en heb zelfs een methode gevonden om de MBR om te zetten naar GPT zonder opnieuw te hoeven installeren.

Mochten andere mensen dat handig vinden hier de link:

https://docs.microsoft.co...ows/deployment/mbr-to-gpt

Hiermee is het dus gelukt, heb nu een GPT Partitie, en Windows start nu gewoon als Ultra Fast Boot inschakel. In de bios staat nu ook weer gewoon Windows Boot Manager, wat ik nu idd herken van mijn vorige PC.

Case Closed :)