B450 Tomahawk max opstarten traag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-05 17:27
Ik heb een tijdje geleden een nieuwe pc gebouwd met onderstaande specs.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 170,-€ 170,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 108,33€ 108,33
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G€ 399,-€ 399,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 61,65€ 61,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 738,98

Werkt op zich prima, alleen erger ik mij de laatste tijd aan het feit dat het systeem erg traag opstart.
Heb een filmpje gemaakt om dit te verduidelijken.

Duurt ongeveer 30 seconden voor het logo arsenal gaming komt.
Daarna zijn we meteen in windows.

Vermoed dus dat het iets met het moederbord te maken heeft ?
Heb de bios reeds geupdate naar de laatste versie (7C02v37) geen verbetering.

Mijn ssd staat als eerste in de lijst, windows install is uefi...
Heb pas n clean install gedaan.

Heeft iemand nog suggesties ? Of moet ik hiermee leren leven ? Is dit eigen aan b450 ? Of aan dit type moederbord ?

Heb dit nooit gehad vroeger met intel builds...

Alvast bedankt voor jullie suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:10
Werd de boot tijd opeens trager of geleidelijk?
Probeer eens in safe mode te booten, kijken of dat verschil maakt.
Sommige MoBo's bieden verschillende manieren van booten. Normal, fast, ultra fast. Lees de handleiding van je MoBo om te kijken of dat van toepassing is.

Edit: Kijk in je BIOS menu om het full screen logo uit te zetten. Dan kan je meer zien wat er allemaal gebeurd tijdens het booten.

Een allereerste niet onderbouwde gok van mijn kant zou zijn dat de videokaart redelijk laat geinitialiseerd wordt. Ligt aan de mogelijkheden van je BIOS of je dit kan instellen.

[ Voor 39% gewijzigd door 5pë©ïàál_Tèkén op 12-08-2020 15:22 ]

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:34

db87

Mach 2 GT modded

Staat de Boot Mode op UEFI? (en is CSM uitgeschakeld?)
Is het XMP profiel van het geheugen ingeladen in de bios?

[ Voor 13% gewijzigd door db87 op 12-08-2020 15:07 ]

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChronoTtrigger
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-02 00:42
-

Welk merk ssd?
En hoeveel staat erop bijna vol?

[ Voor 126% gewijzigd door ChronoTtrigger op 12-08-2020 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostface9000
Bedankt voor het meedenken alvast !
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:57:
Werd de boot tijd opeens trager of geleidelijk?
Probeer eens in safe mode te booten, kijken of dat verschil maakt.
Sommige MoBo's bieden verschillende manieren van booten. Normal, fast, ultra fast. Lees de handleiding van je MoBo om te kijken of dat van toepassing is.

Edit: Kijk in je BIOS menu om het full screen logo uit te zetten. Dan kan je meer zien wat er allemaal gebeurd tijdens het booten.

Een allereerste niet onderbouwde gok van mijn kant zou zijn dat de videokaart redelijk laat geinitialiseerd wordt. Ligt aan de mogelijkheden van je BIOS of je dit kan instellen.
Is al altijd zo sinds ik dit systeem gebouwd heb.
Lijkt me nog voor de post te zijn dat de vertraging zit.
Logo uitzetten zal ik deze avond nog eens testen.
db87 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:03:
Staat de Boot Mode op UEFI? (en is CSM uitgeschakeld?)
Is het XMP profiel van het geheugen ingeladen in de bios?
3x Ja
ChronoTtrigger schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:11:
-

Welk merk ssd?
En hoeveel staat erop bijna vol?
Een samsung 840 evo (sata) had die nog van vorig systeem. 150Gig vrij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:10
Ik zit nu achter de PC, dat typt wat makkelijker :).

- Switch between Advanced mode and EZ mode (F7). Adv mode laat alle mogelijke instellingen zien. Daar willen we zijn.
- Je CPU heeft geen onboard graphics. Probeer in je BIOS deze setting toch uit te zetten. Het lijkt er op dat de MoBo pas redelijk laat op zoek gaat naar de PixelPlank. Hopelijk dwing je met deze setting dat de PP eerder in beeld komt (en dus sneller boot).
- Als je MoBo de setting heeft - geef aan in welk PCIe slot de PP zit. Vaak staat deze waarde op 'default'. Ook hier proberen we de grafische kaart z.s.m. in beeld te krijgen tijdens het booten.
- probeer ook eens met zo min mogelijk USB devices aangesloten te booten. Als je verschil merkt in boot tijd, dan weet je dat er daar winst valt te behalen.
- Als je MoBo de setting heeft - initialiseer USB devices zo laat mogelijk en (aparte setting) zet de scantijd voor USB devices zo laag mogelijk. Tenzij je regelmatig USB devices los/vastmaakt (USB sticks niet meegerekend) kan je deze tijd inkorten.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChronoTtrigger
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-02 00:42
Ghostface9000 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 18:25:

Een samsung 840 evo (sata) had die nog van vorig systeem. 150Gig vrij...
Een schot in het donker, maar dit is wat ik kon vinden over de ssd https://www.thessdreview....ng-replace-affected-ssds/ .Niet dat het super relevant is maar mijn broer draait ook een Tomahawk met de laatste bios weliswaar met OS op een m2 schijf maar heeft geen soortgelijke problemen zijn ram draait op 2666 en die start toch aanzienlijk sneller op dan die van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Toevallig USB kaartlezers aangesloten? Zo ja, eens loskoppelen :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 29-05 11:23
Ik heb een soort gelijk probleem sinds 2 dagen met de PRIME X470-PRO van Asus i.c.m. een R5 3600.
Uit het niets zeer langzaam opstarten (en als je eindelijk in je bios bent dan kan je gerust 2 min wachten tot je een tabje verder bent).
Heb nog niet kunnen vaststellen wat het probleem is, ik dacht eerst aan de warmte maar zelfs met een open kast en extra ventilator erop gebeurde het 8)7

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-05 00:29
-is dit van een cold boot (pc heeft uitgestaan) of ook bij een reboot.

-staat hybernation aan zo ja probeer dat eens uit te zetten.

-staat cpu memory change detected aan zo ja zet dit eens uit als test

-staat memory fast boot wel aan zo niet zet dat eens aan dat is 1 van de eerste dingen die de pc doet.

- zet xmp eens uit als test.

-koppel alle hdd ,ssd en usb eens los en kijk hoeveel tijd het duurt om op te starten tot de bios geen boot drive kan vinden.

- staat fast boot of msi fast boot aan probeer eens de 1 of de ander of geen van beide. (let op met bepaalde combo kom je niet meer makkelijk in je bios bij sommige borden dus even lezen.

- sla je bios profiel op en doe een bios reset en kijk of dat wat veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-05 13:20
Ik heb ook sinds ruim een week een nieuwe PC met hetzelfde moederbord. De snelheid van booten viel me ook wel tegen eigenlijk, al was het niet zo erg als bij TS.

Toeval wil dat ik vandaag wel verbetering zag. Nav dit topic had ik eens getimed en het duurde 20 seconden eer ik op het Windows login scherm kwam. Op dit moment is het echter nog slechts 15 seconden.

Het vreemde is dat ik eigenlijk niet zo veel veranderd heb, bij mijn weten. Sowieso had ik nog niet zoveel zitten tweaken in de BIOS, maar omdat ik nu eigenlijk een log (for future reference) wilde maken van wat ik juist veranderde, heb ik eens de hele BIOS terug naar Default settings gezet.
Vervolgens enkel maar minieme wijzigingen: XMP On op Profiel 1, een custom CPU fan curve, en UEFI ipv CSM, Tenslotte in Advanced Mode nog Resume By PCI-E om Wake-on-LAN te enablen.

Dus ik zou even ook noteren of fotograferen wat je huidige settings allemaal zijn, en ook eens terug naar complete default BIOS config gaan.

Overigens ook een wijziging die ik dan merkte, waarvan ik geen idee heb hoe het komt, is dat het Arsenal Gaming logo nu mooi in native resolutie gedisplayed werd ipv duidelijk scaled up, i.e. lage resolutie. Volgens mij was dat zelfs niet eens het geval toen ik het systeem voor het allereerst opstartte. Enige vermoeden is dat het door de UEFI ipv CSM setting is, want daar heb ik pas sinds vandaag zitten naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tr!gger
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:32
Probeer bij power options eens Turn on fast startup(recommended) uit te vinken mocht dat aan staan.

Heb ook een soortgelijk probleem gehad met mijn oude pc dat hij opeens niet meer wilde opstarten de eerste keer nadat pc helemaal uit was geweest of heel traag.

"The only thing necessary for the triumph of evil is that good men do nothing" -- Edmund Burke

Anoniem: 112755

Kunnen jullie op de website van MSI ook geen files meer downloaden voor dit bord? Al geruime tijd zo. (Meerdere browser geprobeerd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
Anoniem: 112755 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:33:
Kunnen jullie op de website van MSI ook geen files meer downloaden voor dit bord? Al geruime tijd zo. (Meerdere browser geprobeerd).
Hier geen probleem. Een week geleden nog alles gedownload.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Anoniem: 112755 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:33:
Even gechecked voor je en idd de downloadpagina blijft blank/zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb gelukkig een directe link kunnen vinden naar de v370 bios en meteen MSI gemaild. Bedankt.

Edit, reactie:
Thanks for contacting MSI technical support.

Regarding your concern, the website is okay now. Please try again. Sorry for the inconvenience caused you!

https://www.msi.com/Mothe...50-TOMAHAWK-MAX#down-bios

Thanks for your cooperation in advance!

Best Regards,

MSI Technical Support Team
Net gechecked, maar nog steeds niets. Ook laten weten aan MSI, maar die zeggen dat site goed werkt.
Vreemd.

[ Voor 77% gewijzigd door Anoniem: 112755 op 14-09-2020 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@Anoniem: 112755 Site werkt voor mij. Zie gewoon alle downloadopties in rode tekst en klikbaar.

Anders misschien eens je browser cache legen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anders misschien eens je browser cache legen?
Bedankt voor tip, nu werkt hij weer.
Bios 3.70 werkt overigens prima, iets kortere boottime (1 à 2 sec). 2 XMP profielen beschikbaar.
Voor een volgende build is een bord met korte boottijd wel een eis. Veels te lang vergeleken met vorige pc's en laptops.

On topic:
Er zijn wat opties die je kunt proberen:
-skip memory changes
-ignore detection graphics card
(Zal zo ff checken hoe ze precies genoemd worden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QcdOldkXivhng27vIWUWuDpgiZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YuJL3lBHJOlU8Y3u8GQRXscM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2-sisL-g3GVfJPHvwJLvMJ5hmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rFymqE1yu9xNG8p6oksVfwje.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipc44zgTkm7euzYT7eaFdcv1wQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yzq8mu1Uu75AUrfMAWzBRmcg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 73% gewijzigd door Anoniem: 112755 op 15-09-2020 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostface9000
Bedankt voor alle suggesties ! Heb dit even laten liggen wegens te weinig tijd.
Nog één en ander getest maar niet echt beter gekregen.

Ga deze avond nog eens opnieuw testen.
Die vga card detection lijkt me wel een kanshebber omdat ik zéér lang geen beeld output krijg.
Had deze setting zelf nog niet gevonden.

Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightRaven88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-05 08:29
Ik snap niet zo heel goed wat je hiermee denkt te winnen?
Je hebt nu een boot tijd van ± 30 tot 40 seconden? Ruim genomen uiteraard.
Straks heb je misschien een boot tijd van ± 20 tot 30 seconden?
Ga jij extreem gelukkig worden van die tien seconden?

Ik heb zelf een Ryzen 5 3600 gecombineerd met een B450 Mortar van MSI en Crucial Ballistix geheugen met een boottijd van ongeveer 30 seconden, dus ik denk dat het een dingetje is van MSI of hun B450 lijn. Hoop je met deze informatie een beetje te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostface9000
haha 't is inderdaad helemaal geen groot probleem maar zou het gewoon leuk vinden moest ik het kunnen oplossen en vroeg me af of anderen met msi/b450 hier ook last van hadden.

Mijn vrouw kwam me vertellen dat de nieuwe pc die ik gebouwd had maar een traag ding was :-)
"De vorige was veel sneller" zei ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik heb EXACT hetzelfde als mn gigabyte b550 mobo nu. Ik las laatst dat het ook door een oudere gou jan komen. Ik heb er ieen gtx 780 in zitten. Bij de bios indicator zie je bij post boot (bij mij dan) het hangen op b2. Na een 30-60s boot hij uiteindelijk.

Kan nog niet zeggen of get een probleem us, maar kan iets met legacy rom bios te maken hebben. Bij mij. Misschien kun je ook zien op welke status die lang hangt? Kan zijn dat je een incompatible uefi component heeft

Dit ga ik bij mij checken;
https://forums.guru3d.com...ith-ryzen-7-2700x.428962/

[ Voor 67% gewijzigd door gitaarwerk op 15-09-2020 18:21 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Ghostface9000 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:26:
haha 't is inderdaad helemaal geen groot probleem maar zou het gewoon leuk vinden moest ik het kunnen oplossen en vroeg me af of anderen met msi/b450 hier ook last van hadden.

Mijn vrouw kwam me vertellen dat de nieuwe pc die ik gebouwd had maar een traag ding was :-)
"De vorige was veel sneller" zei ze.
MSI B450 Mortar (non Max), met dezelfde CPU (R5 3600)en geheugen (G.Skill Ripjaws) hier. Na exact 20 seconden staat het Windows login scherm er voor.
Toch vreemd dat er zoveel verschil in zit.

• Twixie
Idem hier. Heb een 3600 met 32GB Corsair @3200 en een 1660 Super. Het Arsenal Gaming logo verschijnt na 17" en 4" later heb ik het Windows login scherm.

Ik zou toch ook de GPU verdenken, maar is lastig om te checken gezien je niet zonder kan booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostface9000
Hallo iedereen,

topic kick na 2 jaar (hoop dat dit mag)
Had ondertussen een tijd geleden de sata ssd ook al vervangen door een nvme disk maar dit veranderde uiteraard niets aan de trage opstart tijd.

Was dit probleem zo beu vandaag dat ik vanalles ben gaan proberen.
In het systeem zitten ook nog 4 traditionele harde schijven (verschillende merken)
Na veel trail & error ben ik erop uitgekomen dat dit probleem enkel aanwezig is als mijn Seagate ironwolf 8TB (ST8000VN0022) aangesloten is. Koppel ik deze los dan is het systeem binnen no time opgestart.

Ook een andere sata poort en andere sata kabel geprobeerd lost niets op.
Lijkt iets met die schijf te zijn...

In bios staat enkel de ssd als enige boot device (geen hard disks)

Iemand nog een idee wat dit kan zijn ? Zal er moeten leren mee leven denk ik of een perfect werkende hard disk vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Laatst online: 17-05 17:34
Ik heb andere componenten, zie signature, en bij mij duurt het vanuit cold boot 28 seconden tot de Window scherm.

Het blijft lang hangen op de msi mpg logo. Fast Boot staat aan, UEFI mode. Vind het best zo..

[ Voor 14% gewijzigd door Mandrake466 op 12-11-2022 08:13 ]

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Pagina: 1