Even niet in de gelegenheid geweest om te reageren, excuses daarvoor en dank allemaal voor het meedenken. Ik zal proberen alle vragen die langs zijn gekomen te beantwoorden, het is een gecompliceerd verhaal dus ik hoop dat ik duidelijk kan zijn hoe de situatie ligt.
Ik zie meerdere malen het advies om alleen de grond te financieren op een mogelijk alternatieve manier. Ouders zijn daarin geen optie, die hebben we beiden (ik en mijn vriendin) helaas niet meer. Maar misschien kunnen we toch proberen om dit op een alternatieven manier op te lossen. Ik ga kijken wat hierin mogelijk is.
Vraag is wel of het mogelijk is om alleen de grond te financieren, onze aankoopmakelaar en onze financieel adviseur hebben beiden aangegeven dat het niet mogelijk was om dit stuk grond los te financieren, dit had namelijk aan het begin ook onze voorkeur.
Er staat op dit moment geen schuur meer op de grond, het behoorde oorspronkelijk bij een monumentale booerderij en er stond een oude varkensschuur op welke inmiddels door de huidige eigenaar is gesloopt. Er zit een welstandseis op de grond die aangeeft dat de schuur herbouwd moet worden waarbij de voorkant exact hetzelfde moet worden en de zijkant/achterkant wat vrijer ingevuld mogen worden omdat deze niet zichtbaar zijn vanaf de weg.
Het gaat dus om het financieren van zowel de grond als de nieuw te herbouwen schuur.
Alle communicatie is verlopen via onze financieel adviseur, geen mannetje maar een landelijk bekend adviesbureau, waar we goed voor betaald hebben. Zijn adviesrapport waar we mee akkoord gegaan zijn en waarin het renteaanbod staat, bevat ook letterlijk de tekst dat wij op zoek zijn naar een financiering waarbij we niet vast zitten aan een aannemersovereenkomst en dus vrij zijn om na het afsluiten een aannemer te kiezen, bestek op te laten maken enz. Op voorhand is dus duidelijk geweest dat het niet mogelijk is om een taxatierapport aan te leveren omdat de financiering gebaseerd werd op een indicatie en geen definitief plan.
De afspraken die gemaakt zijn om geen taxatierapport aan te leveren, zijn altijd via onze adviseur gegaan en altijd telefonisch geweest. Daar hebben wij en hij liggen slapen, dit had vastgelegd moeten worden.
Het feit dat het taxatierapport in de offerte staat, hadden wij ook niet moeten accepteren.
Op 7 oktober zouden we uiteindelijk tekenen en op 5 oktober kregen we pas de bindende offerte, deze bevatte alleen een verkeerde rentevast periode. Dit hebben we meteen aangegeven en op 7 oktober kregen we uiteindelijk de definitieve offerte welke we direct getekend en opgestuurd hebben. De verkopende partij en notaris zijn telkens op de hoogte gesteld zodra wij iets ontvingen of verstuurden.
Op 9 oktober kregen we nog het verzoek om 1 document nogmaals aan te leveren omdat er een plaats bij de ondertekening ontbrak, deze opgestuurd en daarna weer dagelijks de adviseur achter de broek aan gezeten om een status. Op 15 oktober kregen we dan het hoge woord dat ze toch een taxatie nodig hebben. Meteen contact gehad met vereniging eigen huis en rechtsbijstand ingeschakeld, zaak aangemaakt. Daarnaast contact met makelaar verkoper om dit te melden en te overleggen. Volgende dag de ingebrekestelling ontvangen van de makelaar.
Al deze tijd hebben we constant onze adviseur achter de broek aangezet om de status te vragen en zijn we continue helder geweest naar de notaris, makelaar verkoper en ook de verkoper zelf wat betreft de status en voortgang.
In de ontbindende voorwaarden staat wel degelijk een onder voorbehoud van financiering, deze vermeld alleen dat er een bindend aanbod moet zijn. Die is er dus of we daarop terug kunnen vallen vraag ik mij af. Misschien wel iets om uit te zoeken indien we besluiten er ook echt vanaf te zien. Op dit moment willen we er nog alles aan doen om de grond te bemachtigen want het is echt een uniek plekje en kans.
De passeerdatum is niet zomaar 'laten lopen'. Zoals ik eerder aangaf hebben we alles in goed overleg en openheid gedaan met de verkopende partij. Daarnaast zijn we ook constant bezig geweest om alles zo snel mogelijk aan te leveren, adviseur achter de broek aan zitten en de notaris op de hoogte gehouden. We zijn zeker niet laks geweest.
Misschien nog interessant, dit zijn kort de afspraken en ondertekening van de offerte, namen verwijderd en excuses voor het eerder plaatsen hiervan :
Afspraken
Deze offerte is uitgebracht op basis van onderstaande afspraken. U moet aan deze afspraken voldoen, uiterlijk drie weken voordat u de hypotheekakte ondertekent. Wanneer u zich niet aan deze afspraken houdt, heeft BANK het recht om de kredietovereenkomst te beëindigen.
U stuurt samen met de offerte het ingevulde SEPA machtigingsformulier en de ingevulde formulieren "Bepalen fiscaal inwonerschap" getekend retour.
U bevestigt door middel van een taxatierapport dat de marktwaarde van uw woning overeenkomt met de door u opgegeven marktwaarde zoals vermeld onder het kopje “Uw Onderpand”.
Voor het passeren van de hypotheekakte dient de koop onherroepelijk te zijn en moeten alle opschortende en/of ontbindende voorwaarden in de koopovereenkomst zijn uitgewerkt.
Ondertekening
Door het ondertekenen van deze offerte komt er een kredietovereenkomst tot stand tussen u en BANK. De
getekende offerte en de bijbehorende voorwaarden vormen samen de kredietovereenkomst. Deze
kredietovereenkomst is voor zowel BANK als voor u bindend.
Wij zijn ons er van bewust dat wij uiterlijk drie weken voordat wij de hypotheekakte ondertekenen moeten voldoen aan de afspraken vermeld onder het kopje "Afspraken". Wanneer wij ons niet houden aan deze afspraken, dan heeft BANK het recht om de kredietovereenkomst te beëindigen. De bepaling over annuleringskosten blijft daarbij van toepassing.
Wij gaan akkoord met deze offerte en de daarop van toepassing zijnde kenmerken en voorwaarden in de
brochure Basisinformatie en Algemene Voorwaarden BANK Hypotheken (september 2020)' en ‘Uw hypotheek van stap tot stap’. Wij verklaren deze documenten te hebben ontvangen.
Wij verklaren dat de door ons of namens ons aangeleverde gegevens juist zijn en dat wij geen informatie hebben achtergehouden die relevant is voor de verstrekking van deze hypotheek.
Wij geven over en weer toestemming voor het aangaan van een hypotheekschuld door het ondertekenen van deze offerte.
Wij verklaren dat wij dit hele document en de toepasselijke voorwaarden hebben gelezen en begrepen en
akkoord gaan met de inhoud daarvan.
Belangrijkste voor ons op dit moment zijn meerdere dingen :
- Juridische ondersteuning verkrijgen, rechtsbijstand is ingeschakeld
- Mogelijkheden alleen grond financieren onderzoeken
Nogmaals dank voor jullie reacties en ik hou jullie op de hoogte van de voortgang.