Verkoper verdient (tot op heden) ook een flinke pluim!Diepie schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 10:01:
Weer even een update van mijn zijde.
Afgelopen donderdag is veel gebeurd :
Bezoek gehad van een andere prive investeerder die de urgentie inzag en dus snel wilde schakelen. Na kennismaking heeft hij ons een bod gedaan. Eerste maand 12K en daarna 5%. We hebben er even over nagedacht maar dat vonden we toch te gek. We hebben besloten het lot te laten beslissen over de uitstaande lijntjes en dat heeft goed uitgepakt.
Diezelfde ochtend hebben we om tafel gezeten met de nieuwe adviseur en die heeft ons de voorwaarden laten zien van een andere bank waar hij het wil neerleggen. Daar staat het volgende in :
De onherroepelijke omgevingsvergunning moet in principe bij datum bindend aanbod aanwezig zijn. Als de vergunning er nog niet is, dan wordt alleen de grond uitbetaald bij het passeren van de hypotheekakte en wordt er een blokkade op het bouwdepot gezet. De waarde van de grond blijkt uit een taxatierapport. Als het een financiering betreft van in eerste instantie alleen de bouwkavel dan hoeft het taxatierapport niet gevalideerd te worden. Valideren kan alleen maar als het "woonruimte" betreft en alleen de bouwkavel is nog geen woonruimte. Let op dat de bestemming van de bouwkavel wel altijd ‘wonen’ moet zijn.
Kijk daar kunnen we wat mee! Ik heb inmiddels een makelaar gevonden die de taxatie wil uitvoeren zonder validatie en daar verwacht ik begin volgende week het rapport van. Financieel gezien maak ik mij voor de aanvraag geen zorgen, de vorige offerte laat dat eigenlijk al zwart op wit zien dat we kredietwaardig zijn en dat heeft de vorige bank ook bevestigd dat dat niet de bottleneck is. Goede hoop dus dat dit wat wordt.
Dan blijft natuurlijk wel het stukje boete wat vandaag in werking gaat treden en het standpunt van de verkoper daarin. Deze heeft donderdag laat eindelijk gereageerd en nu weten we tenminste waar we aan toe zijn.
Hij gaat vandaag niet ontbinden en geeft ons 3 a 4 weken om dit aanvraagtraject te voltooien, dat moet voldoende zijn. Daarnaast geeft hij aan dat we voor de overdracht maar even samen moeten zitten om te kijken naar de werkelijke kosten die hij extra heeft moeten maken.
Wat betreft de vorige adviseur, daar kregen we ook donderdag laat nog een mail van waain hij vraagt of we niet toch nog snel een gevalideerd rapport kunnen regelen zodat hij middels een spoedprocedure alsnog de hypotheek kan laten uitbetalen. Dit moet hij waarschijnlijk verplicht van zijn werkgever vragen om aan te tonen dat hij het probeert op te lossen want hij weet donders goed dat we dit niet kunnen leveren. We hebben van onze advocaat ook het advies gekregen om er verder niet op te reageren.
Vraag blijft nog wel hierin of we van die bank nog annuleringskosten krijgen van die offerte. Uiteraard gaan we dan wel proberen om ook die kosten te verhalen.
We hebben op donderdag ook nog even een kopje koffie gedronken met de bewoner van de monumentale boerderij die voor ons kavel ligt. Ik weet niet of ik het al eens genoemd heb, maar dat is een voormalig huisarts, de vader van de verkoper. We hebben een goed gesprek gehad en ook aan hem duidelijk gemaakt dat we er alles aan doen om het tot een goed einde te brengen. Hij gaf aan dat hij wat dat betreft weinig invloed heeft maar ik heb het vermoeden dat hij contact heeft gehad met zijn zoon en een goed woordje heeft gedaan.
Tot zover, hier is eindelijk wat rust in de tent gekomen gelukkig. We zijn er nog niet maar op dit moment zijn we alleen nog maar bezig met een 'normale' hypotheek aanvraag waarvan de stukken inmiddels allemaal verzameld zijn en naar de adviseur gestuurd zijn.
Vind het mooi te lezen dat alles toch nog goed lijkt te komen , leuk dat je ons op de hoogte houdt. Hopelijk kun je deze fase straks achter je laten en je focussen op de leuke dingen.
Merk wel dat je er zakelijker en beter geïnformeerd in staat als in het begin van het topic.
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 24-10-2020 15:31 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1