Lynox schreef op donderdag 24 december 2020 @ 00:28:
Als alles een beetje meezit krijg ik morgen (in feite vandaag) de blauwe iPhone 12 binnen. Mijn eerste Apple smartphone na jaren van Galaxy's en Nexus'en. Zijn er dingen die ik absoluut moet weten voor tijdens installatie of vlak erna? Ik heb al langere tijd een iPad die erg goed bevalt, dus het meeste zal wel herkenbaar en/of vanzelfsprekend zijn, maar ben toch benieuwd of er nog 'hidden features' zijn waar ik aan moet denken

Ik heb zelf sinds een maandje de 12 en kom van een Galaxy S10 af. Je geeft al aan bekend te zijn met iOS, dus waarschijnlijk zul je het meeste wel weten. Op zich vind ik dit wel handig om te weten om of als eerste te doen:
1. Whatsapp berichten kun je niet meenemen van Android -> iOS (en omgekeerd)
Ik vond dit zelf echt vervelend. Er schijnen wel betaalde tools voor te zijn, maar daar wou ik niet aan. Ik las later ergens dat Apple's "Switch to iOS" Android app de berichten wel zou meenemen. Ik was toen al helemaal 'gesettled', dus ik heb die app niet meer geprobeerd - dus ik weet niet of dit werkt. Misschien toch waard om uit te proberen.
2. Standaard apps instellen
Als je bijvoorbeeld Gmail of Chrome gaat gebruiken: vergeet niet om die als standaard app in te stellen.
3. Double/triple tap
In de instellingen app onder toegankelijkheid kan je ook een double/triple tap instellen. Dan kun je door 2/3x te tikken op de achterkant van je telefoon een bepaalde functie uitvoeren. Je kunt zelf kiezen wat: bijv. Siri starten, naar het thuisscherm, scherm vergrendelen, screenshot, etc.
4. Siri shortcuts
Als je van customizen houdt moet je even naar deze app kijken. Dit geeft je veel extra mogelijkheden. Je kunt dan bijvoorbeeld ook de double/triple tap gebruiken om bijvoorbeeld Google Assistant te openen.
5. Kijk van tevoren even hoe je je Android contacten wilt meenemen
Ik heb dus niet de "Switch to iOS" app gebruikt, maar alles handmatig gedaan. Ik kwam er toen dus ook achter dat een deel van mijn contacten in mijn Samsung cloud stond, een deel Google cloud en een deel op de simkaart. Het makkelijkst is om alles op je simkaart te zetten of op je Google account.
6. Authenticator app
Ik gebruik de Microsoft authenticator app voor mijn two-factor authenticatie. Ook hier geldt: je kunt je cloud back-up niet meenemen van Android naar iOS (en omgekeerd).
Mocht je dus zo'n app gebruiken, let dan even goed op dat je kunt inloggen op al je accounts voordat je je Android telefoon leeghaalt.
7. Exactie locatie
Je kunt heel makkelijk instellen of een app je exacte GPS locatie mag weten of ongeveer. Ik vind dit wel een mooie functie en het werkt bij iedere app. Voor kaarten of Google Maps is het natuurlijk fijn dat dit op exact blijft staan, maar bijvoorbeeld voor een weer app hoeft dit niet. Dat gaat immers vaak toch per stad en dan hoeft zo'n app echt niet te weten in welke straat jij precies staat bij welk huisnummer.
8. Neem even de tijd bij de eerste keer instellen
Er wordt o.a. gevraagd om Face ID, Siri, etc. in te stellen. Als je hier even 10 minuutjes voor vrij kan maken zonder dat je gestoord wordt, dan kan je dat op je gemakje doen en staat het meeste direct goed ingesteld. Je kan het natuurlijk ook later doen, maar dan zal je net zien dat dat "oh ja, shit, ik had dat eigenlijk al eerder moeten doen"-momentjes worden.
Na initiële configuratie ook gelijk even in de instellingen app de privacy instellingen bekijken, zoals locatievoorzieningen (GPS). Er zijn er vast en zeker wel een paar waarvan je denkt: die mogen uit.
----------------------------------------
Ik had het voor mezelf fijn gevonden om in sommige gevallen vooraf aan bovenstaande dingen herinnerd te worden en jij hopelijk ook. Vooral zoiets als met die contacten kan echt frustreren als je dat allemaal nog moet uitzoeken op het moment dat je telefoon al binnen is.
Verder nog wat standaard dingen waar je zelf waarschijnlijk ook wel aan zult denken:
- Lettertype misschien wat kleiner of groter?
- Camera instellingen even bekijken (HDR filmen? 4K? 24/25/30/60 fps?)
- Niet storen instellen (persoonlijk ingesteld dat telefoonoproepen altijd doorkomen, van wie dan ook)
- Afhankelijk databundel en abonnement: "Opties mobiele data" -> Gesprekken en data -> 5G On (gebruikt altijd 5G, indien beschikbaar)
- Afhankelijk databundel en abonnement: Opties mobiele data -> Datamodus -> Sta meer data toe op 5G (neemt wat ouderwetse iOS beperkingen weg, waardoor je bijv. ook via mobiele data je software kan updaten i.p.v. verplicht verbonden met wi-fi)-
- Bedieningspaneel even customizen, zodat je alleen shortcuts hebt die voor jou handig zijn
- Apple TV app openen en gratis jaarabonnement starten (indien je een beetje van films/series houdt)
- Apple Pay instellen
- Sowieso direct na setup even alle menuutjes in de instellingen app af, zodat je zeker weet dat alles naar wens is ingesteld
Ah ok! In ieder geval verliep het bij ING niet via Google Pay. Bij ABN dus helaas blijkbaar wel.