Dan is de vraag over welke tijd je het hebt? Die van de jaren '90 toen er nog een ziekefonds was en je dus niet zelf je zorgverzekering hoefde te regelen? Toen het toeslagenstelsel een stuk eenvoudiger was zoals de huursubsidie, de zorgtoeslag nog niet bestond, de kindertoeslag er heel anders uitzag, de basisbeurs onderdeel was van de kindertoeslag enz. Van de kinderopvangtoeslag kan ik niet zo makkelijk de geschiedenis vinden.Ja ik kom nog uit de oude verzorgingsstaat tijd. Maar zelfs toen werd er enige zelfstandigheid verwacht.
De huurmatiging hield in dat in 53 gemeenten werd gestart in overleg met de gemeenten en woningcorporaties de subsidie door deze te laten berekenen en in te houden op de te betalen huurprijs. Dit hield in dat de woningcorporaties en gemeenten de zekerheid hadden dat zij een deel van de huurprijs gegarandeerd ontvangen en de huurder een lagere huurprijs betaalde.
Kinderkorting was vóór 2008 een heffingskorting, een korting op het betalen van de Nederlandse inkomstenbelasting. Hierdoor hoefde dus minder belasting betaald te worden. In 2008 was er in plaats hiervan de kindertoeslag, en sinds 2009 is er het kindgebonden budget.
Bron voor alle drie is wikipediaDe basisbeurs werd in 1986 ingevoerd. Voorheen kregen ouders van studerende kinderen een opslag op de kinderbijslag.
Oftewel, steeds meer verantwoordelijkheden lopen tegenwoordig via de burger, waar het voorheen gewoon werd geregeld voor je.
Dat is een kip-ei. Is de zelfredzaamheid van de HBO studenten nou zo laag dat ze hier niet uitkomen of zijn de stelsel nou zo complex geworden dat zelfs HBO studenten er niet meer uitkomen?Maar je mag van HBO studenten toch wel verwachten dat ze even tijd steken in de zaken rondom hun financiën van de studie?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer