Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-05 01:37
Beste mensen,

Tijdens m'n vorige opleiding(MBO-behaald) ging de studiefinanciering met al die basis en aanvullende beurs automatisch. 4 jaar later op de HBO kwam de nieuwe leenstelsel regeling in werking en toen moest ik alles lenen.

Fastforward naar 2020 kom ik erachter dat ik gewoon aanvullende beurs kon ontvangen de afgelopen 3 jaar.. Dit is een bedrag van rond de 15k euro. Dit heb ik dus onnodig aan studieschuld opgebouwd en van tijd naar tijd krap gezeten. Dit is echt zuur..

Telefoonmedewerker van DUO gaf aan dat ik destijds geen aanvullende beurs had aangevinkt. Geen idee of ik dit moet geloven. Destijds naar mijn idee kon ik geen aanvullende beurs aanvragen en dat alles een lening was. Dit had ik ook toen verteld aan vrienden van "gvd alles is lening geworden". Daarnaast gaf de medewerker aan dat ik een bezwaar moet indienen en dat ik moest aangeven of het terugwerkende kracht alsnog betaald kon worden en dat het via de telefoon niet ging. Daarnaast kreeg ik als antwoord dat toen de regels waren veranderd en dat het proces hierdoor niet meer automatisch ging want inkomsten van je ouders kunnen wij niet zonder toestemming ophalen, dat had je zelf moeten doen.

Op de website van DUO staat dat ik met terugwerkende kracht van de huidige studiejaar alsnog kan ontvangen maar dan hebben we het over september 2020 alleen.. Ik ben begonnen in 2017 met HBO.

Ik ga bezwaarbrief schrijven en ondertussen ben ik zoiezo verplan om het zaak aan een rechter over te laten maar heeft iemand anders dit ook meegemaakt? Zo ja, hoe ging het en wat was het uiteindelijke resultaat?

Excuses voor eventuele onduidelijkheden.. Ene kant heb ik er recht op volledig, andere kant toch weer niet.. :'(

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:16
Zoek ook eens op 'hardheidsclausule'.

Maar je had het natuurlijk in het verleden uit moeten zoeken. Voor serieus geld moet je soms ook serieus iets uitzoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:02

Rmg

Je hebt een aantal organisaties die gratis juridische ondersteuning bieden aan studenten, lsr en rechtvoorstudenten bijvoorbeeld. Die kunnen je ondersteunen met problemen met duo. Mogelijk kunnen ze ook helpen met het schrijven van een bezwaar, lijkt me sowieso handig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik geef het weinig kans om nog aanvullende beurs te krijgen van voor dit studiejaar.

De regels over gegevens uitwisselen zijn veranderd door de AVG. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen aanvraag, de juistheid daarvan en ook de volledigheid. Voor zo ver ik lees beschikt DUO momenteel nog steeds niet over de relevante inkomensgegevens en een aanvraag voor een aanvullende beurs. Een telefoontje biedt daarvoor ook te weinig houvast en dat moet, zoals geadviseerd ook digitaal. Dat staat los van een bezwaarschrift voor de periode daarvoor. Laat je daar inderdaad over adviseren.

[ Voor 10% gewijzigd door sambalbaj op 13-10-2020 19:54 ]

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik geef je geen kans. De beperking in terugwerkende kracht heeft een lange geschiedenis. Zo stond hij in 1984 al in het allereerste wetsvoorstel voor de Wet op de studiefinanciering (Kamerstukken II 1984/85, 19125, nr. 2, artikel 38):
Toelagen worden niet toegekend voor een periode die gelegen is voor de datum van indiening van het verzoek om studiefinanciering.
In de MvT is dit artikel niet toegelicht. In de Wet Studiefinanciering 2000 is de bepaling gewijzigd (Kamerstukken II 1999/2000, 26873, nrs. 1-2, artikel 3.21):
Studiefinanciering wordt niet toegekend voor een periode die gelegen is voor de datum van indiening van de aanvraag.
Ditmaal staat er wel een toelichting in de MvT, maar die gaat niet in op de terugwerkende kracht. In 2015 is deze bepaling gewijzigd in het huidige artikel 3.21 lid 3 van de Wet studiefinanciering 2000:
Studiefinanciering of de verhoging daarvan wordt niet toegekend voor een periode voorafgaand aan het studiejaar waarin de aanvraag is ingediend.
Dit is toegelicht (Kamerstukken II 2014/15, 34035, nr. 3) als een vereenvoudiging:
7.2. Vereenvoudigingen in de procedure voor toekennen met terugwerkende kracht

Dit voorstel bewerkstelligt dat studiefinanciering met terugwerkende kracht kan worden aangevraagd of verhoogd gedurende het desbetreffende studiejaar. De huidige regels verhinderen dit.
Vanwege de lange historie is er ook veel rechtspraak over te vinden. Hier een kleine greep:
https://uitspraken.rechts...=ECLI:NL:CRVB:2006:AZ4563
https://uitspraken.rechts...=ECLI:NL:CRVB:2006:AZ2116
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBDHA:2015:3943
https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:CRVB:2017:2824

In deze uitspraken wordt een beroep op de hardheidsclausule ook telkens afgewezen:
Deze hardheidsclausule biedt verweerder niet de mogelijkheid om een uitzondering te maken op een in de Wsf opgenomen wettelijke bepaling, indien de onverkorte toepassing van die wettelijke bepaling in het concrete geval in overeenstemming is te achten met de bedoeling van de wetgever en de strekking van de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

GlowMouse schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 21:15:
Ik geef je geen kans. De beperking in terugwerkende kracht heeft een lange geschiedenis. Zo stond hij in 1984 al in het allereerste wetsvoorstel voor de Wet op de studiefinanciering (Kamerstukken II 1984/85, 19125, nr. 2, artikel 38):

[...]

In de MvT is dit artikel niet toegelicht. In de Wet Studiefinanciering 2000 is de bepaling gewijzigd (Kamerstukken II 1999/2000, 26873, nrs. 1-2, artikel 3.21):

[...]

Ditmaal staat er wel een toelichting in de MvT, maar die gaat niet in op de terugwerkende kracht. In 2015 is deze bepaling gewijzigd in het huidige artikel 3.21 lid 3 van de Wet studiefinanciering 2000:

[...]

Dit is toegelicht (Kamerstukken II 2014/15, 34035, nr. 3) als een vereenvoudiging:

[...]

Vanwege de lange historie is er ook veel rechtspraak over te vinden. Hier een kleine greep:

In deze uitspraken wordt een beroep op de hardheidsclausule ook telkens afgewezen:

[...]
Maar in dit geval was stufi wel aangevraagd, alleen de extra beurs (ivm laag of geen belastbaar inkomen van ouders) niet aangevinkt/aangevraagd.
Dus ts heeft stufi gekregen, maar te weinig.

Maakt de casus iets anders, alhoewel ik ook denk dat de kans niet heel groot is dat het lukt.

Edit : lees nu dat verhoging ook niet gaat..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mustiej
GlowMouse schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 21:15:

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]
Dankje wel voor de informatie. Zal ik denk ik wel nodig hebben.

De genoemde rechtzaken zijn toch wel anders zoals Sport_Life heeft aangegeven op het volgende rechtzaak na: https://uitspraken.rechts...=ECLI:NL:CRVB:2006:AZ2116. Echter, gaat het hier om de oude leenstelsel waarbij inkomsten van ouders toentertijd wel automatisch bekend waren bij de DUO(?) en ik zou dan dus, mocht ik toen van MBO naar HBO gaan, net zoals op de MBO gewoon volledige studiefinanciering krijgen op de HBO.

Bij mij is het ook het geval dat ik zomaar eventjes, 20.000euro extra in de studieschulden ben gegaan. Het is niet dat ik geen geld kreeg, ik kreeg het geld wel maar alles in lening minus aanvullende beurs.

Een ander irritatie punt is dan waarom kreeg ik geen melding of een venstertekst op de website van DUO met: "U heeft eventueel recht op aanvullende beurs, weet u zeker dat u maximale lening wilt aanvragen?".

MBO afgerond, ingeschreven op de HBO, leenstelsel overhoop gegooid, AVG blijkbaar ingegaan en volgens DUO, geen aanvullende beurs aangetikt wat dus door de AVG met een extra tussenstap wel aangevraagd kon worden en dus lekker een coupon van 20.000euro gedoneerd aan de Nederlandse staatskas.

Dit kan toch niet, ongeacht wat er in de wet staat? Advocaat in arm nemen? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Rukapul schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 19:31:
Maar je had het natuurlijk in het verleden uit moeten zoeken. Voor serieus geld moet je soms ook serieus iets uitzoeken.
Een beetje mosterd na de maaltijd, maar hoe zou dat dan moeten? Waar staat die informatie? Kijk je op de website van DUO, daar staat je situatie niet tussen. Neem je contact op met DUO, geven ze foute antwoorden. Moet je zelf een financieel adviseur inschakelen die wetteksten gaat uitpluizen (en die aansprakelijk is voor verkeerde antwoorden)?

Ik heb ook wel in een niet-standaard situatie gezeten, waar DUO niks nuttigs over te melden heeft, en dat je maar hoopt dat je het goede aanvraagt. Heeft me gelukkig geen geld gekost. Maar dat je iemand van soms 17 jaar oud gewoon wat vinkjes laat aanvinken met grote financiële gevolgen en barslechte voorlichting/informatievoorziening, daar kan ik nog steeds niet zo goed bij.

[ Voor 11% gewijzigd door bwerg op 14-10-2020 16:09 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:56
@mustiej zo is het nu eenmaal wel. Je bent zelf verantwoordelijk voor de juiste gegevens aan te leveren. Je hebt dat niet gedaan, en daardoor moet je nu helaas op de blaren zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
99ruud99 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:08:
@mustiej zo is het nu eenmaal wel. Je bent zelf verantwoordelijk voor de juiste gegevens aan te leveren. Je hebt dat niet gedaan, en daardoor moet je nu helaas op de blaren zitten.
Dit accepteer ik dus niet. Ik ga niet omdat ik geen vakje hebt aangevinkt eventjes 20.000euro aftikken alsof het niets is. In een tijd waarin veel regels en zelfs het proces is veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:25
mustiej schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:15:
[...]

Dit accepteer ik dus niet. Ik ga niet omdat ik geen vakje hebt aangevinkt eventjes 20.000euro aftikken alsof het niets is. In een tijd waarin veel regels en zelfs het proces is veranderd.
Dan neem je een advocaat in de arm en ga je in bezwaar. Kans dat je gelijk krijgt en een kans dat je geen gelijk krijgt. Als je geen gelijk krijgt houd er dan rekening mee dat je ook de advocaat moet betalen.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:01
bwerg schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:06:
[...]

Een beetje mosterd na de maaltijd, maar hoe zou dat dan moeten? Waar staat die informatie?
De website van DUO staat prima uitgelegd hoe je een aanvullende beurs kunt aanvragen en kun je ook proefberekeningen doen of je er eventueel recht op hebt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Ivow85 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:23:
[...]

De website van DUO staat prima uitgelegd hoe je een aanvullende beurs kunt aanvragen en kun je ook proefberekeningen doen of je er eventueel recht op hebt.
Voor AVG en nieuwe leenstelsel ging dit automatisch. Toen ik mezelf inschreef voor de HBO moest ik blijkbaar een extra stap zetten en bewijsstukken sturen van inkomsten van m'n ouders. Als ik dan toch recht op heb, waarom geen melding of informatie geven hierover? Maar mij wel het mogelijkheid geven om meteen maximaal te kunnen lenen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LuPo
mustiej schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:30:
[...]

Voor AVG en nieuwe leenstelsel ging dit automatisch. Toen ik mezelf inschreef voor de HBO moest ik blijkbaar een extra stap zetten en bewijsstukken sturen van inkomsten van m'n ouders. Als ik dan toch recht op heb, waarom geen melding of informatie geven hierover? Maar mij wel het mogelijkheid geven om meteen maximaal te kunnen lenen?
Jij vult toch een aanvraag in voor studiefinanciering? Dan moet je alle vragen goed bij langs lopen. Achter elke vraag staat vaak een vraagteken waar extra uitleg staat. In het leven komt niet alles automatisch aanwaaien kan ik je vertellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mustiej
LuPo schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:39:
[...]

Jij vult toch een aanvraag in voor studiefinanciering? Dan moet je alle vragen goed bij langs lopen. Achter elke vraag staat vaak een vraagteken waar extra uitleg staat. In het leven komt niet alles automatisch aanwaaien kan ik je vertellen.
18 jarige student vraagt studiefinanciering aan in tijden van grote verandering in leenstelsel en nieuwe Wet maar vergeet of wist niet van een vinkje af en dus minus 20.000euro en jij vindt; ja moest je maar lezen en alles snappen? Cool, maar zo denk ik er dus niet over.

Vinkje vergeten? 20.000euro.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LuPo
mustiej schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:43:
[...]

18 jarige student vraagt studiefinanciering aan in tijden van grote verandering in leenstelsel en nieuwe Wet maar vergeet of wist niet van een vinkje af en dus minus 20.000euro en jij vindt; ja moest je maar lezen en alles snappen? Cool, maar zo denk ik er dus niet over.

Voor de nieuwe regels had je basisbeurs en aanvullende beurs. Na de nieuwe regels had je basisbeurs (lening) en aanvullende beurs?

Ik zie het probleem niet zo. Maar als je het zo zeker weet neem je toch een advocaat? Wat doe je hier dan nog?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:01
Hoe het er bij je MBO beurs er aan toe ging is niet zo relevant. Je HBO was een nieuwe aanvraag, dus moest jij je op de hoogte stellen van de voor die nieuwe aanvraag geldende regels.

Je hebt de informatie wellicht over het hoofd gezien, maar dat maakt niet dat de informatie niet is versterkt. De informatie over lenen en over de aanvullende beurs staan op de DUO site niet heel ver uit elkaar.

Als het werkelijk om een vinkje ging in de aanvraag, heb je dat gedeelte zelf kennelijk niet heel aandachtig gelezen en/of nader onderzocht. Of je dacht "Hee een vakje wat ik kan aanvinken. Oh jee, nu vragen ze allemaal ingewikkelde dingen. Vinkje weer uit, snel door en de aanvraag voor elke maand geld afronden". Niemand die dat precies na kan gaan. Feit is dat jij het niet daadwerkelijk hebt aangevraagd en dat de aanvraag ook niet met terugwerkende kracht gedaan kan worden. En dat derhalve een bezwaar aantekenen waarschijnlijk niet veel zin heeft.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
[...]

Je kan het oneerlijk vinden, maar zo werkt het toch ook bij zorg- en huurtoeslag, bij mijn weten? En mocht je werkloos raken, dan moet je je toch echt zelf bij het UWV aanmelden voor het ontvangen van WW. Een instantie gaat jou niet proactief melden dat je ergens misschien iets vergeet aan te vragen, zo werkt het helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
LuPo schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:45:
[...]

Voor de nieuwe regels had je basisbeurs en aanvullende beurs. Na de nieuwe regels had je basisbeurs (lening) en aanvullende beurs?

Ik zie het probleem niet zo. Maar als je het zo zeker weet neem je toch een advocaat? Wat doe je hier dan nog?
Eerst de instantie in kwestie de mogelijkheid geven dan over gaan naar bezwaar/klacht indienen, dan beroep op de beslissing en desnoods Ombudsman. Denk dat het rijtje zo gaat. Daarnaast kan dit topic met toevoeging van de leden mij goed helpen en tot nu toe is dat ook het geval.

Na de nieuwe regels is de proces veranderd zoals ik dat eerder heb vermeld. Het gaat niet meer automatisch. Je moet extra stappen zetten om de inkomsten van je ouders als bewijsstukken op te sturen want zelfs nu(per september 2020 met terugwerkende kracht, huidig studiejaar) heb ik het aangevraagd en moet ik door dezelfde proces heen.
Sdreeg schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:49:
[...]

Je kan het oneerlijk vinden, maar zo werkt het toch ook bij zorg- en huurtoeslag, bij mijn weten? En mocht je werkloos raken, dan moet je je toch echt zelf bij het UWV aanmelden voor het ontvangen van WW. Een instantie gaat jou niet proactief melden dat je ergens misschien iets vergeet aan te vragen, zo werkt het helaas niet.
Ik vind dat er een verschil zit tussen een student die pas 'volwassen' is en mogelijk eerste keer in aanmerking komt voor serieuze papierwerk en een volwassen persoon.

Proactief melden hoeft niet. Als DUO aangeeft dat je recht hebt op aanvullende beurs waarom krijg ik hier geen duidelijk bericht over tijdens het aanvraag? Wanneer ik aangeef dat ik maximaal wil lenen, waarom krijg ik dan geen tip/waarschuwing dat ik mogelijk recht heb op aanvullende beurs? Dit kan gewoon een standaard melding voor iedereen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Ivow85 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:48:
Hoe het er bij je MBO beurs er aan toe ging is niet zo relevant. Je HBO was een nieuwe aanvraag, dus moest jij je op de hoogte stellen van de voor die nieuwe aanvraag geldende regels.

Je hebt de informatie wellicht over het hoofd gezien, maar dat maakt niet dat de informatie niet is versterkt. De informatie over lenen en over de aanvullende beurs staan op de DUO site niet heel ver uit elkaar.

Als het werkelijk om een vinkje ging in de aanvraag, heb je dat gedeelte zelf kennelijk niet heel aandachtig gelezen en/of nader onderzocht. Of je dacht "Hee een vakje wat ik kan aanvinken. Oh jee, nu vragen ze allemaal ingewikkelde dingen. Vinkje weer uit, snel door en de aanvraag voor elke maand geld afronden". Niemand die dat precies na kan gaan. Feit is dat jij het niet daadwerkelijk hebt aangevraagd en dat de aanvraag ook niet met terugwerkende kracht gedaan kan worden. En dat derhalve een bezwaar aantekenen waarschijnlijk niet veel zin heeft.
Je hebt gelijk maar ik ben ook maar een jochie van weet ik veel -20 jaar die het anders was gewend destijds. Maar je hebt geen gelijk als ik hiervoor de gevolgen moet hebben van -20.000euro in de toekomst. Kon ik net zo goed werken, online cursus volgen en een veel aantrekkelijker ICT'r zijn dan iemand van 25 en pas afgestudeerd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Ik hoop oprecht voor je dat dit goed komt. Het hele leenstelsel is sowieso een flop geweest en naar mijn mening diefstal van de studenten. (leraren die ervan gratis een engels cursusje konden doen in het buitenland) ondertussen mogen wij wel de staatsschuld gaan terug betalen in de toekomst/(nu in mijn geval) die door hun studiebeurs gekomen is

Hopelijk krijg jij het met terugwerkende kracht, begin met een bezwaarbrief.

Onderzoek geldzaken in de toekomst goed, pak al het voordeel dat er te pakken valt. Dingen die je moet betalen gaat de overheid 100% achteraan wat je natuurlijk ook gewoon hoort te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-05 10:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

mustiej schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:00:
[...]

Je hebt gelijk maar ik ben ook maar een jochie van weet ik veel -20 jaar die het anders was gewend destijds. Maar je hebt geen gelijk als ik hiervoor de gevolgen moet hebben van -20.000euro in de toekomst. Kon ik net zo goed werken, online cursus volgen en een veel aantrekkelijker ICT'r zijn dan iemand van 25 en pas afgestudeerd is.
Dat mag je vinden, maar zo werkt het dus blijkbaar niet. Je hebt zelf een kostbare fout begaan, en dat is helemaal je eigen verantwoordelijkheid.
Galinsky schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:03:
Ik hoop oprecht voor je dat dit goed komt. Het hele leenstelsel is sowieso een flop geweest en naar mijn mening diefstal van de studenten. (leraren die ervan gratis een engels cursusje konden doen in het buitenland) ondertussen mogen wij wel de staatsschuld gaan terug betalen in de toekomst/(nu in mijn geval) die door hun studiebeurs gekomen is
offtopic:
Tegelijkertijd worden mensen die jarenlang voor hun pensioen betaald hebben ook gekort op hun pensioen vanwege onder andere de EU en verduurzaming terwijl de mensen die dat aangaat bij beide amper baat meer hebben. Zullen we dan ook van de pensioenen afblijven of is het misschien dan toch zo dat het soms geven en nemen is in het leven?

[ Voor 40% gewijzigd door NMe op 14-10-2020 18:07 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

De overheid die iets makkelijk voor je maakt? Dan doen ze natuurlijk helemaal nergens. Je moet achter veel dingen zelf aan om ze geregeld te krijgen.

Zie het ook niet als 20.000 euro verloren hebben, maar als bonus die je nu niet krijgt. Als het echt om het geld ging, dan had je er vroeger iets meer tijd in moeten steken dan : woops, grote veranderingen, het zal allemaal wel.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Jeroenneman schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:06:
[...]
Zie het ook niet als 20.000 euro verloren hebben, maar als bonus die je nu niet krijgt.
Was het maar waar, ik zit 20.000 euro in de put. Hypotheek, lening en algemene maandelijkse leven. Alles wordt hiermee benadeeld en niet zo'n beetje ook.

Nog even en ik ga uitzoeken welke land geen uitleveringsverdrag heeft met Nederland! ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

mustiej schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:11:
[...]

Was het maar waar, ik zit 20.000 euro in de put. Hypotheek, lening en algemene maandelijkse leven. Alles wordt hiermee benadeeld en niet zo'n beetje ook.

Nog even en ik ga uitzoeken welke land geen uitleveringsverdrag heeft met Nederland! ;w
Nou nou, 20.000 euro studieschuld is echt geen bodemloze put. Er zijn studenten die 2x zo diep zitten.

En je mag die 20K nog eens tegen heel schappelijke voorwaarden aflossen. Het is even een bittere pil, maar je neemt nu hopelijk alles wat de overheid/belastingdienst doet, onder een loep de rest van je leven.

Genoeg mensen die vergeten zelf het inkomen door te geven aan de belastingdienst, en vervolgens 2K mogen terugbetalen aan zorgtoeslag oid.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Jeroenneman schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:17:
[...]

Nou nou, 20.000 euro studieschuld is echt geen bodemloze put. Er zijn studenten die 2x zo diep zitten.

En je mag die 20K nog eens tegen heel schappelijke voorwaarden aflossen. Het is even een bittere pil, maar je neemt nu hopelijk alles wat de overheid/belastingdienst doet, onder een loep de rest van je leven.

Genoeg mensen die vergeten zelf het inkomen door te geven aan de belastingdienst, en vervolgens 2K mogen terugbetalen aan zorgtoeslag oid.
M'n studieschuld is ongeveer 60k met nog 1,5 jaar HBO studie te gaan. Hiervan is ongeveer 3k euro een gift(OV).

Jouw voorbeeld is niet te vergelijken. In dat geval heb je gewoon onterecht teveel toeslag ontvangen. In mijn geval ben ik in de min gegaan terwijl dat niet moest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:26
Op DUO heb je toch gewoon een duidelijk overzicht waarin je precies ziet wel deel prestatiebeurs is en welke een lening is?

Ik neem aan dat je hier toch wel eens geweest ben. Imho is duo wat betreft het laten zien van de schulden zeer duidelijk en is dit niet te missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
CCJJVV schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:28:
Op DUO heb je toch gewoon een duidelijk overzicht waarin je precies ziet wel deel prestatiebeurs is en welke een lening is?

Ik neem aan dat je hier toch wel eens geweest ben. Imho is duo wat betreft het laten zien van de schulden zeer duidelijk en is dit niet te missen.
Klopt, hierdoor kwam ik erachter dat aanvullende beurs mogelijk was voor mij en meteen aangevraagd per september 2020. Afgelopen jaren kan ik niet terugkrijgen denk ik..

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 17:20
Het geldt altijd bij geldzaken zo dat de bal in eerste instantie bij jezelf ligt. Dat is bij de bd, je bankrekening of een eigen koop / incasso. En ook bij een hypotheek ligt de bal bij jezelf. In het kort: je hebt 3 jaar zitten slapen (je had namelijk best eerder een keer kunnen inloggen of informeren) en dus je kansen vergooid. Zuur maar leer er van. Ook bij je hypotheek gaat het zo. Ja je kan oversluiten tegen een lagere rente, maar ook die bal ligt bij jezelf. Daar kan je ook moeilijk de bank verwijten dat ze het hadden moeten zeggen. Zo werkt het nu eenmaal, of je het nou leuk vindt of niet..

Als je het er niet mee eens bent, dan dien je bezwaar in. Volgens mij heb je verder geen opties.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

^^^ dat idd. En dan geldt ook nog: wie eist, bewijst.
Dus hoe ga jij bewijzen dat DUO, en niet jijzelf, een aantal jaren geleden verzaakt hebt?
Als ik advocaat van de DUO was zou ik zeggen: we hebben tienduizenden studenten die gewoon een dergelijke beurs aangevraagd en gekregen hebben. Als het aan de kant van DUO mis gegaan zou zijn, waren er veel meer de dupe geweest dan jij alleen.

Daarbij: jij bent niet de dupe. Ja, voor je gevoel uiteraard wel want het had je 20k kunnen schelen. Maar het is niet iets dat je niet gekregen hebt. Het is iets waar je aanvullend recht op had, maar niet geclaimd hebt. Dat zijn twee inherent andere dingen. Dat je dat voor dit jaar nu alsnog claimt onderstreept dat.

Onder de streep had je er wellicht idd 20k positiever uit kunnen komen, en ja, das zuur. Maar dit met terugwerkende kracht voor elkaar krijgen: hoezeer ik het je ook gun, ik ben heel bang dat je dat niet gaat lukken.

Maar goed, wij zijn tweakers en geen juristen. En je wilt wel weten of je hier sterk staat. Mijn advies: bel het juridisch loket of de jurofoon. Dan weet je iig waarje aan toe bent en hoor je het van iemand die terzake kundig is :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Inmiddels vanaf nu per september 2020 is m'n aanvullende beurs ingegaan dus had er inderdaad recht op.(klein bevestiging)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Rukapul
[...]

In je slachtofferrol blijf je maar doorhameren over dat vinkje, maar dat is onterecht.

Je wist dat er iets als aanvullende beurs kon bestaan:
mustiej schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 19:27:
Destijds naar mijn idee kon ik geen aanvullende beurs aanvragen en dat alles een lening was. Dit had ik ook toen verteld aan vrienden van "gvd alles is lening geworden".
Tevens heb je toendertijd op duo.nl stufi aangevraagd en had dus waarschijnlijk wel geklikt op Student HBO of Universiteit waar ook toendertijd op minimaal twee plaatsen in groot lettertype Aanvullende beurs aanvragen stond. En zo staan overal op duo.nl rond die tijd ook pagina's en artikelen over aanvullende beurs.

Je bent toen dus enorm onachtzaam of lui geweest en hebt zelfs bij de meest voor de hand liggende bronnen niet gecontroleerd. En dat heb je 3 jaar volgehouden.

Bovenstaande laat onverlet dat het zuur is om een bijdrage waar je aanspraak op had kunnen maken misgelopen bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als je er echt mee in je maag zit kun je ook je HBO niet halen, dan had je het sowieso moeten terugbetalen. Suck it overheid! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:26

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Toen ik 10 jaar geleden studeerde was die aanvullende beurs ook iets wat je expliciet aan moest vragen. Ik kwam er ook pas later achter dat ik hier recht op had en moest toen geloof ik ook bewijzen opsturen.
Helaas maakt onze overheid het je niet al te makkelijk als je ergens recht op hebt en moet je er zelf achteraan. Alleen als het om zo'n bedrag gaat is het wel heel zuur natuurlijk.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
mustiej schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:10:
Inmiddels vanaf nu per september 2020 is m'n aanvullende beurs ingegaan dus had er inderdaad recht op.(klein bevestiging)
Dus omdat je nu de gegevens heb aangeleverd die je 3 jaar geleden had moeten aanleveren moet het DUO maar met terug werkende kracht de gemiste jaren betalen?

Mijn simpele mening is: nee

Je hebt zelf het nagelaten om die gegevens aan te leveren wanneer je de kans had (3 jaar lang). Ja het is zuur. Maar ook een wijze les dat je altijd goed moet lezen en zelf verantwoordelijk bij de overheid met dit soort zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
geforce5_guy schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:59:
[...]

Dus omdat je nu de gegevens heb aangeleverd die je 3 jaar geleden had moeten aanleveren moet het DUO maar met terug werkende kracht de gemiste jaren betalen?

Je hebt zelf het nagelaten om die gegevens aan te leveren wanneer je de kans had (3 jaar lang). Ja het is zuur. Maar ook een wijze les dat je altijd goed moet lezen en zelf verantwoordelijk bij de overheid met dit soort zaken.
Ik vind dat TS wat makkelijk doet over zijn eigen verantwoordelijkheid. Dit gezegd hebbende, uiteindelijk gaat het er wat mij betreft om of TS in aanmerking kwam voor de steun. Dat dit niet goed is aangevraagd hoeft wat mij betreft niet te leiden tot het vervallen van de beurs, een korting wegens administratiekosten zou wel op zijn plaats zijn.

Wat ik vind is echter niet zo belangrijk, de regels zijn vaak hard. Sterkte ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 17:20
[...]

Idd.. waar ligt dan de grens? Als ik er nu achter kom dat ik 10 jaar geleden ook ergens subsidie / financiering op kreeg, dan kan ik toch ook niet meer aankloppen. Of moet ik dan ook maar tegen de bank zeggen: de rente is al 2 jaar geleden gedaald en als ik was overgestapt dan had ik 500 euro bespaard.. die wil ik graag terug..

Zo werkt het natuurlijk niet. Als het andersom was: had jij het dan ook betaald aan die persoon of golden dan ook ineens de regels? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mustiej
Rukapul schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:16:
[...]

In je slachtofferrol blijf je maar doorhameren over dat vinkje, maar dat is onterecht.

Je wist dat er iets als aanvullende beurs kon bestaan:

[...]

Tevens heb je toendertijd op duo.nl stufi aangevraagd en had dus waarschijnlijk wel geklikt op Student HBO of Universiteit waar ook toendertijd op minimaal twee plaatsen in groot lettertype Aanvullende beurs aanvragen stond. En zo staan overal op duo.nl rond die tijd ook pagina's en artikelen over aanvullende beurs.

Je bent toen dus enorm onachtzaam of lui geweest en hebt zelfs bij de meest voor de hand liggende bronnen niet gecontroleerd. En dat heb je 3 jaar volgehouden.

Bovenstaande laat onverlet dat het zuur is om een bijdrage waar je aanspraak op had kunnen maken misgelopen bent.
Ik ontken dit ook niet maar ik zie de probleem van reductie in studieschuld of betaling van de misgelopen recht niet? Ongeacht of de Wet in mijn voordeel staat of niet. Ik ben gewoon op een enorme wijze benadeeld(verkeerde term). Ik geef niemand het schuld, eindverantwoordelijkheid ligt ook bij mij maar waarom hangen hieraan consequenties aan? Vergeten/niet opgelet, boeien kan alsnog later wel geclaimd worden zou ik denken.. om hoeveel gevallen per jaar praten we over?

En met alle respect aan de andere gebruikers die de hele tijd 'ja eigenschuld moest je maar opletten..' zeggen of diegene die dit situatie vergelijken met 'ja maar met m'n uitkering, zorgtoeslag of hypotheek kan je toch ook niet bla bla'..
Wat is de kans dat jij nu ook tof zou doen als je 20k euro mis zou lopen toen je nog geen 20 was vanwege een menselijke vergissing?

Gelukkig hebben paar mensen wel nuttig gereageerd en heb ik een beeld over wat ik wel kan doen om m'n kansen toch te proberen. Thanks!

[ Voor 6% gewijzigd door mustiej op 14-10-2020 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
[...]

Omdat dit tvoor AVG en de nieuwe leenstelsel bij de MBO en HBO, automatisch ging. Automatisch.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 08-05 23:59

Barrycade

Through the...

Snap dat het zuur is, maar zoek even een spiegel op en kijk er even goed in.

Je was 20 en dus ruim volwassen, je hebt zelf die pagina ingevuld. Ga je je nu echt verschuilen achter, ja maar het was allemaal zo moeilijk? Ze hadden me handje vast moeten houden?

Mwha denk dat je dat spiegel deel al gedaan hebt, maar je het makkelijker vindt om het bij iemand anders te leggen. Als het zo moeilijk was had je er iemand bij moeten halen ipv te schelden tegen je vrienden.

Ik hoop voor je dat je geluk hebt en wellicht wat terug krijgt, maar zou me focussen om je HBO te halen, want met zo'n olietanker qua studieschuld is het niet alleen het ontbreken van een aanvullende beurs die de 40k extra schuld opeens wegtovert en die is ruim genoeg om je leven qua hypotheek lastig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Jeroenneman schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:17:
[...]

Even praktisch, we weten de situatie van TS niet, 20.000 is wel degelijk een bodemloze put als je tegen minimum aanzit of werkloos bent.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:13

Theo

moederbord

[...]

Dat had ik pas ook! In mijn papieren agenda plakte twee blaadjes aan elkaar waardoor ik de afspraak bij de notaris voor de woningoverdracht compleet miste. Ik was gewoon lekker die week in the middle of nowhere op vakantie zonder gsm bereik. Gevolg van twee plakkende pagina's? 25.000 euro boete! (10% aankoopsom) Die schade ga ik mooi verhalen op de agendafabrikant!

Maar even serieus. Het is niet 'één vinkje'. Het is niet verdiepen in wetten en regels waar je mee te maken hebt (of gaat krijgen). Het is niet jaarlijks je financiën controleren. Je bent verantwoordelijk voor je eigen leven, dus jouw fouten zijn jouw schuld, en niet die van iemand anders.Ook als de gevolgen enorm groot kunnen zijn blijf jij nog steeds verantwoordelijk. Dat Duo dat vinkje (mogelijk?) niet op de plek had staan waar jij 'm had verwacht doet hier niet veel aan af. Je had ze kunnen bellen. Je had ze schriftelijk kunnen benaderen en je had zelfs bij een expert navraag kunnen doen,of evt bij een expert op de opleiding zelf. Zo te horen heb jij dat allemaal niet gedaan.

Die 20k is zuur en is veel geld. Maar om je ver verschuilen achter "een vinkje" is wel erg simpel. Je weet dat als je met één vinger naar iemand wijst je ook met drie vingers naar jezelf wijst?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
mustiej schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:23:
[...]

M'n studieschuld is ongeveer 60k met nog 1,5 jaar HBO studie te gaan. Hiervan is ongeveer 3k euro een gift(OV).

Jouw voorbeeld is niet te vergelijken. In dat geval heb je gewoon onterecht teveel toeslag ontvangen. In mijn geval ben ik in de min gegaan terwijl dat niet moest.
Wat voor HBO studie doe je dat je 60k schuld moet maken? Of heb je er een luxe levensstijl naast? Heb niet bijster veel ervaring met allerlei HBO richtingen maar 60k is wel serieus veel geld voor een studie in Nederland.

Uitgaande van 4 jaar studie heb je ongeveer 3 jaar gehad als je nog 1,5 jaar moet. Als je nu een schuld van 60k hebt, heb je ongeveer 20k (!) per jaar uitgegeven. Dat is iets meer dan een minimum jaarloon wat je als student erdoorheen jaagt.
mustiej schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 23:35:
[...]

Ik ontken dit ook niet maar ik zie de probleem van reductie in studieschuld of betaling van de misgelopen recht niet? Ongeacht of de Wet in mijn voordeel staat of niet. Ik ben gewoon op een enorme wijze benadeeld(verkeerde term). Ik geef niemand het schuld, eindverantwoordelijkheid ligt ook bij mij maar waarom hangen hieraan consequenties aan? Vergeten/niet opgelet, boeien kan alsnog later wel geclaimd worden zou ik denken.. om hoeveel gevallen per jaar praten we over?

En met alle respect aan de andere gebruikers die de hele tijd 'ja eigenschuld moest je maar opletten..' zeggen of diegene die dit situatie vergelijken met 'ja maar met m'n uitkering, zorgtoeslag of hypotheek kan je toch ook niet bla bla'..
Wat is de kans dat jij nu ook tof zou doen als je 20k euro mis zou lopen toen je nog geen 20 was vanwege een menselijke vergissing?

Gelukkig hebben paar mensen wel nuttig gereageerd en heb ik een beeld over wat ik wel kan doen om m'n kansen toch te proberen. Thanks!
Tja, welkom in het echte leven. De overheid maakt het alleen makkelijk als je moet betalen. Als je recht hebt op geld van de overheid mag je er zelf achteraan. Daarnaast voortaan goed lezen en niet de instelling “boeien” kan later wel hebben, daarmee kom je er niet in het leven. Dure les, maar haal er je voordeel uit en let voortaan beter op. :)

[ Voor 5% gewijzigd door xh3adshotx op 15-10-2020 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoxol
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:50
Over AVG en het nieuwe leenstelsel, dat is verplicht voor DUO, doen ze dus ook automatisch want anders krijgen zij een boete. Aanvullende beurs is dus per geval afhankelijk en wordt niet meer automatisch voor iedereen ingevuld.

Hoop voor je dat het lukt.

V-Strom 650

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-05 10:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Shamalamadindon schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 07:24:
[...]

Even praktisch, we weten de situatie van TS niet, 20.000 is wel degelijk een bodemloze put als je tegen minimum aanzit of werkloos bent.
Als je na je studie tegen het minimum aan zit of werkloos bent heb je de verkeerde studie gekozen. Het hele systeem zoals het er nu is, is óók bedoeld om studenten te helpen met het maken van verstandige keuzes zodat er straks niet duizenden mensen die genderstudie hebben gekozen werkloos op de bank zitten omdat daar geen droog brood in te verdienen valt.

Daarnaast hoef je nooit meer aan DUO terug te betalen dan je daadwerkelijk kán betalen. Verdien je het minimumloon of ben je werkloos dan wordt je terugbetaling stopgezet, vaak zelfs zonder dat je daar zelf iets voor hoeft te doen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Xoxol schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 08:59:
Over AVG en het nieuwe leenstelsel, dat is verplicht voor DUO, doen ze dus ook automatisch want anders krijgen zij een boete. Aanvullende beurs is dus per geval afhankelijk en wordt niet meer automatisch voor iedereen ingevuld.

Hoop voor je dat het lukt.
Precies dit dus, maar op een van der ander manier is het mij niet opgevallen. Ik rook niet, doe geen drugs of alcohol en met m'n nuchtere verstand is het mij totaal niet opgevallen. Ik had het idee dat alles een lening werd. Misschien gevalletje selectief actievoeren/lezen of instinctief zijn op basis van de informatie die ik dacht dat ik had..

Medewerker aan de telefoon van DUO gaf trouwens doodleuk aan, ik citeer 'Had je maar dat vinkje moeten aankruisen'. Zo nonchalant ook, alsof die een miljonair is. Geef gewoon reductie in studieschuld :(

Edit: Inmiddels geprobeerd om hele dag contact te krijgen met LSR. Voicemail. Misschien toch eventjes een mailtje sturen. Advocaat gevonden en we zijn in contact. Om alles zwart op wit te hebben probeer ik al paar dagen in de live chat van DUO te komen maar het venster zie ik nooit verschijnen, blijkbaar alleen wanneer er een medewerker beschikbaar is..

[ Voor 16% gewijzigd door mustiej op 15-10-2020 15:20 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
mustiej schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:16:
[...]

Precies dit dus, maar op een van der ander manier is het mij niet opgevallen. Ik rook niet, doe geen drugs of alcohol en met m'n nuchtere verstand is het mij totaal niet opgevallen. Ik had het idee dat alles een lening werd. Misschien gevalletje selectief actievoeren/lezen of instinctief zijn op basis van de informatie die ik dacht dat ik had..

Medewerker aan de telefoon van DUO gaf trouwens doodleuk aan, ik citeer 'Had je maar dat vinkje moeten aankruisen'. Zo nonchalant ook, alsof die een miljonair is. Geef gewoon reductie in studieschuld :(
Die medewerker heeft op zich toch ook gewoon gelijk? De regels van de studiefinanciering zijn gewoon duidelijk inzichtelijk, inclusief wat wel of niet een gift is. Voordat je een lening van >60k (!) aangaat lees je toch goed door wat de voorwaarden van de betreffende lening zijn? Of klik je gewoon op goed geluk door? Bovenste resultaat bij Google: "Stufi terugbetalen" is deze pagina.

"Geef gewoon reductie in studieschuld"... Waarom? Omdat je zelf niet goed gelezen hebt? Omdat je studieschuld toch hoger is dan je dacht? Waarom moeten zij coulant zijn en opdraaien voor jouw fout? Dat zou een gevaarlijk precedent scheppen. Je blijft ook hameren op het feit dat je er recht op hebt. Je zou ook kunnen zeggen dat je er inderdaad recht op had maar geen gebruik van gemaakt hebt door het vinkje niet aan te zetten. Daardoor heb je er nu geen recht meer op, je bent er immers niet op ingegaan dus het aanbod is verlopen. Anders zou je van alle dingen waar je ooit recht op had wel een paar jaar later gebruik kunnen maken.

Ik snap met de bedragen van de studiefinancering echt niet hoe je op bijna 60k uitkomt. Maximale bedrag lijkt 1,1k per maand te zijn, dan zou je in 3 jaar op +- 36k zitten... Hoe kom je op 60k?!

Ben wel benieuwd of het lukt...

[ Voor 11% gewijzigd door xh3adshotx op 15-10-2020 15:54 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:03

Koekfabriek

King Billy on the wall

mustiej schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:16:
[...]

Edit: Inmiddels geprobeerd om hele dag contact te krijgen met LSR. Voicemail. Misschien toch eventjes een mailtje sturen. Advocaat gevonden en we zijn in contact. Om alles zwart op wit te hebben probeer ik al paar dagen in de live chat van DUO te komen maar het venster zie ik nooit verschijnen, blijkbaar alleen wanneer er een medewerker beschikbaar is..
Vol verbazing dit topic doorgelezen.

Begrijp nog niet helemaal op welke grond je DUO dan wil dwingen om mee te bewegen? Ze hebben zich gehouden aan de Nederlandse wet, AVG gevolgd, pagina's vol met informatie beschikbaar gesteld. De enige die verzaakt heeft ben jij.

Desalniettemin zou ik behoorlijk balen het gaat om serieus geld. Bezwaarschrift indienen en hopen (tegen beter weten in) op coulance, maar denk niet dat er meer inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Koekfabriek schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:41:
[...]

Vol verbazing dit topic doorgelezen.

Begrijp nog niet helemaal op welke grond je DUO dan wil dwingen om mee te bewegen? Ze hebben zich gehouden aan de Nederlandse wet, AVG gevolgd, pagina's vol met informatie beschikbaar gesteld. De enige die verzaakt heeft ben jij.

Desalniettemin zou ik behoorlijk balen het gaat om serieus geld. Bezwaarschrift indienen en hopen (tegen beter weten in) op coulance, maar denk niet dat er meer inzit.
Nogmaals, mijn verantwoordelijk en misschien ook mijn fout en niet van DUO. Wellicht dat zij misschien de informatievoorziening beter konden toen destijds maar goed ik ben vast niet de enige in Nederland maar wel een van de vele weinigen die dit door het hoofd heeft gezien. Wet tegen of mee, een reductie in studieschuld in dit 'uitzonderlijke' geval is toch niet teveel gevraagd? Als ik geen schuld had omdat ik geen studiefinanciering überhaupt hebt aangevraagd, oké maar ik heb het wel gedaan en alles tegen een lening. Ik zit niet op 0 terwijl ik op +20k euro kon zitten, nee ik zit diep in de min terwijl ik deels in de min kon staan. Er zit daar gewoon een verschil in dat m'n toekomst na m'n studie veel moeilijker of makkelijker kan maken.

60k studieschuld komt van 4 jaar mbo en 4 jaar hbo. Maximale lening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

mustiej schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 19:12:
Wet tegen of mee, een reductie in studieschuld in dit 'uitzonderlijke' geval is toch niet teveel gevraagd?
Met de honderdduizenden studenten die elk jaar stufi ontvangen denk ik dat ze bij DUO 10 man full time aan het werk kunnen zetten om alle 'uitzonderlijke' gevallen te behandelen, alsook alle studenten die na hun studie een probleem hebben met hun forse lening. Laat staan alle niet-studenten die andere toeslagen en belastingteruggaven vergeten aan te vragen, het zou me niet verbazen als dat er jaarlijks miljoenen zijn.

Ik vindt het ook ontzettend kut voor je, en ik hoop van harte dat je dat geld inderdaad krijgt, maar ik ben bang dat een instelling van 'joh, doe niet zo flauw, geef me dat geld gewoon' je vooral frustratie gaat opleveren in plaats van resultaat.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
bwerg schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 19:37:
[...]
Ik vindt het ook ontzettend kut voor je, en ik hoop van harte dat je dat geld inderdaad krijgt, maar ik ben bang dat een instelling van 'joh, doe niet zo flauw, geef me dat geld gewoon' je vooral frustratie gaat opleveren in plaats van resultaat.
Ja, klopt. Hoofd koel houden en gewoon verder gaan met je leven natuurlijk. Maar ik ga wel eerst tot het uiterst proberen :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Wat ik nog niet helemaal begrijp is waarom je destijds dat vinkje ook niet gewoon gezet hebt. Bij mbo kreeg je aanvullend, dus het was bekend dat je er recht op had. Dan vink je het voor HBO toch sowieso aan, geeft de gevraagde gegevens en je het hoort het wel. Nee heb je maar ja kon je verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 02:13
Ik hoop dat het je lukt... Nu al 60k schuld en nog 1.5j te gaan.

Nu hopen dat je een studie hebt gedaan waar je het makkelijk mee kan terugbetalen.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
sambalbaj schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 23:45:
Wat ik nog niet helemaal begrijp is waarom je destijds dat vinkje ook niet gewoon gezet hebt. Bij mbo kreeg je aanvullend, dus het was bekend dat je er recht op had. Dan vink je het voor HBO toch sowieso aan, geeft de gevraagde gegevens en je het hoort het wel. Nee heb je maar ja kon je verwachten.
Nieuwe leenstelsel, AVG en verandering van proces heeft naartoe geleid dat ik dacht dat aanvullende beurs niet meer bestond en dus voor maximale lening ben gegaan.

Opleiding is Software Engineering.

Edit: Neem nu de Parlementaire Monitor door. Heel veel tekst maar goed. 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door mustiej op 16-10-2020 14:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
mustiej schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 23:35:
[...]...En met alle respect aan de andere gebruikers die de hele tijd 'ja eigenschuld moest je maar opletten..' zeggen of diegene die dit situatie vergelijken met 'ja maar met m'n uitkering, zorgtoeslag of hypotheek kan je toch ook niet bla bla'.. Wat is de kans dat jij nu ook tof zou doen als je 20k euro mis zou lopen toen je nog geen 20 was vanwege een menselijke vergissing?

Als je reacties krijgt die je niet bevallen wil dat natuurlijk niet zeggen dat die reacties niet nuttig zijn. Sterker nog, die reacties leren je samen met die 20k dat je bij grote financiële verplichtingen jezelf zeer goed moet informeren. In plaats van zelf verantwoordelijkheid te nemen draai het om en verwacht je dat DUO dit oplost naar jouw zin. Dan zou ik wel een andere insteek kiezen, want simpelweg verwachten dat een ander de zaken maar oplost omdat het veel geld is voor een student lijkt mij niet echt een vruchtbare methode.

DUO heeft de plicht om informatie te geven, maar heb jij zeker de plicht om daar actief naar op zoek te gaan en zaken na te vragen. Cynisch gezegd heb je 20k 'betaald' voor een zeer belangrijke levensles.
mustiej schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:44:
[...]
Nieuwe leenstelsel, AVG en verandering van proces heeft naartoe geleid dat ik dacht dat aanvullende beurs niet meer bestond en dus voor maximale lening ben gegaan...
Dit is de kern. Je 'dacht' iets in plaats van het zeker te weten. Uiteraard hoop ik voor je dat je iets kunt regelen met DUO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:51
Heb het zelfde traject gehad als jou alleen een ruim mindere aanvullende beurs ontvangen. Dit betreft ook het oude stelsel. Ben ik daar blij mee geweest? Zeker! Ik hoefde hierdoor ruim 300 euro per maand minder te lenen.

MBO - HBO (na half jaar gestopt) - HBO (afgerond in 4 jaar), echter nooit problemen gehad en ook niet met het stop zetten. Ik heb volgens mij sinds MBO ook de gegevens van mijn ouders moeten op geven qua betaling en dergelijk om een extra beurs te krijgen. Verder zonder enige moeite gekregen. En weet je waarom ik het heb uitgezocht, omdat het gratis extra geld is wat je krijgt! Jij ziet het als een vinkje, maar dat is wel heel makkelijk af te zetten als je weet dat je het op je MBO wel hebt gekregen! En een studieschuld van 60k??? Een stage en minor in het buitenland of is dit serieus je leef geld?

Succes met het 'terug vorderen' en let op de vinkjes, zoals jij het noemt, in de nabije toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:48
Ik begrijp niet helemaal wat je nu precies wilt bereiken. Je bent erachter gekomen dat je een paar jaar recht had op aanvullende studiefinanciering, maar dit heb je niet aangevraagd. Zelf zeg je dat je een 'vinkje' vergeten bent. De wet in Nederland zegt dat als je het niet hebt aangevraagd, je het niet achteraf nog kan krijgen. Al het andere doet er niet toe.

Zie het als leergeld. Financiele beslissingen zijn niet hetzelfde als een nieuwe game kopen. Je moet je erin verdiepen, informatie opzoeken en deze toepassen. Dat is soms moeilijk, maar daarom kun je ook hulp vragen. Je zou je ouders kunnen vragen om mee te kijken. Of je mentor/studieadviseur. Die mensen hebben er meer verstand van.

Je kunt niet verwachten dat instanties als DUO adviseurs in dienst hebben die jou kunnen vertellen wat in jouw geval het gunstigst is. Dat soort mensen moet veel regeltjes kennen en die mensen kosten geld. Je kunt ook niet verwachten dat DUO de vinkjes alvast goed zet, want ze hebben niet de informatie om voor jou te bepalen wat de goede stand is van de vinkjes. Die informatie heb jij zelf, of moet je zelf opgraven.

Dus, ja, het is zuur dat je 20k minder schuld had kunnen hebben. Maar ik denk niet dat er iets aan te doen is, de wet is vrij duidelijk. Volgende keer beter opletten als je ergens vinkjes (niet) zet...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Interessant onderwerp. Wat ik me nog kan bedenken, is dat je onder de noemer studiekosten nog iets bij de belastingdienst kan regelen. Mensen die geen gebruik kunnen maken van studiefinanciering (bijvoorbeeld ouder dan 30) kunnen hun studiekosten verzamelen als aftrekpost. Misschien het bekijken waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Uhuruburu schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 05:59:
Interessant onderwerp. Wat ik me nog kan bedenken, is dat je onder de noemer studiekosten nog iets bij de belastingdienst kan regelen. Mensen die geen gebruik kunnen maken van studiefinanciering (bijvoorbeeld ouder dan 30) kunnen hun studiekosten verzamelen als aftrekpost. Misschien het bekijken waard.
Verschil is dat hij wel gebruik kon maken, maar "gekozen" heeft dat niet te doen.
Het bekijken waard, maar hoogst waarschijnlijk ook een doodlopende weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:34
[...]

Na je studie een jaartje werken en sparen en die 20K heb je afbetaald. Niet zo zeuren je hebt zelf niet goed opgelet. Sowieso vindt ik dat gratis geld naar studenten maar niks. Je wilt een opleiding? Prima je betaald of uit eigen zak of je leent wat geld.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

Het is zuur dat je die 20k bent misgelopen.
Maar de wetten, waar het DUO zich aan moet houden zijn nu eenmaal zo.
Het is niet het ene vinkje, het is niet aandachtig lezen (door moeilijk, tijdrovend of geen zin).
Het is niet de informatie aanleveren.

Maar 60k studieschuld in 3 jaar? Wow.... mijn opleiding zelf (ook HBO) kostte ongeveer €15k.
Eten, drinken en verzekeringen nog eens €15k en dat was voor 4,5 jaar.

Waar geef jij jouw geld aan uit? Want 60k in 3 jaar voor studie is echt heel veel.
Werk jij ook? Zo ja, hoeveel?
Zo nee, waarom niet?

Mijn studieschuld was €0, maar ik werkte ook
Ik werkte ongeveer 6 uur in de week wat mij €150 per week opleverde. (4,5 * 52 * €150 = €35100)

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 12:56

Saven

Administrator

mustiej schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:30:
[...]

Het gaat nooit automatisch, ook niet bij je mbo opleiding. Je moet altijd een aanvraag doen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

[...]

Je had ook niet kunnen doorstuderen :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

xh3adshotx schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 08:39:
[...]

Wat voor HBO studie doe je dat je 60k schuld moet maken? Of heb je er een luxe levensstijl naast? Heb niet bijster veel ervaring met allerlei HBO richtingen maar 60k is wel serieus veel geld voor een studie in Nederland.

Uitgaande van 4 jaar studie heb je ongeveer 3 jaar gehad als je nog 1,5 jaar moet. Als je nu een schuld van 60k hebt, heb je ongeveer 20k (!) per jaar uitgegeven. Dat is iets meer dan een minimum jaarloon wat je als student erdoorheen jaagt.
Ook erg benieuwd hiernaar ja :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 567735

mustiej schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 19:12:
60k studieschuld komt van 4 jaar mbo en 4 jaar hbo. Maximale lening.
TS is misschien geen ster in de Nederlandse taal (maar misschien is Nederlands ook niet z'n moedertaal, gezien de vele fouten in de lidwoorden), maar aandachtig lezen zit er bij velen ook niet in.

En om het maar even heel duidelijk te zeggen: naar mijn idee worden deze € 60.000 naar mijn idee bereikt na 4 jaar mbo en 4 jaar hbo, dus in totaal 8 jaar studie met maximale lening.

Overigens raad ik TS vooral ook aan om naar de jurisprudentie die door de altijd goed geïnformeerde @GlowMouse gepost is te bekijken. Op basis daarvan is het beter kansen inschatten dan op rechtvaardigheids- of onderbuikgevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Anoniem: 567735 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 23:16:
[...]

[...]
Overigens raad ik TS vooral ook aan om naar de jurisprudentie die door de altijd goed geïnformeerde @GlowMouse gepost is te bekijken. Op basis daarvan is het beter kansen inschatten dan op rechtvaardigheids- of onderbuikgevoel.
Ik word geholpen door een advocaat en een instantie. Daarnaast wacht ik op een antwoord van een tweede instantie. Reactie van GlowMouse heeft mij daarbij zeker geholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:35

3DDude

I void warranty's

Top, laat ons weten hoe het tzt afloopt?

overigens 60K en nog 1,5 jaar moeten voor een 4 jarige opleiding?
Damn, je hebt dus in 2.5 jaar 60K geleend al ?

Ik heb altijd alleen de basis dingetjes gehad (en is uiteraard kwijtgescholden want ik ben oud haha).
Maar dat was peanuts Collegegeld was > stufi per jaar.

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCJJVV
Uhuruburu schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 05:59:
Kans is klein, al zou het wel mogelijk zijn dan moet er alsnog wel belasting betaald zijn. Het lijkt mij dat als je maximaal leent je niet boven de belastingvrije grens van +-500 per maand binnen harkt.
3DDude schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 01:33:
Top, laat ons weten hoe het tzt afloopt?

overigens 60K en nog 1,5 jaar moeten voor een 4 jarige opleiding?
Damn, je hebt dus in 2.5 jaar 60K geleend al ?

Ik heb altijd alleen de basis dingetjes gehad (en is uiteraard kwijtgescholden want ik ben oud haha).
Maar dat was peanuts Collegegeld was > stufi per jaar.
Letterlijk twee posts boven, lees die is even goed. MBO is er aan voorafgegaan.

[ Voor 29% gewijzigd door CCJJVV op 18-10-2020 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:35

3DDude

I void warranty's

CCJJVV schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 01:35:
[...]

Kans is klein, al zou het wel mogelijk zijn dan moet er alsnog wel belasting betaald zijn. Het lijkt mij dat als je maximaal leent je niet boven de belastingvrije grens van +-500 per maand binnen harkt.

[...]

Letterlijk twee posts boven, lees die is even goed. MBO is er aan voorafgegaan.
Ja grapjas,
Als die MBO gedaan heeft & gehaald binnen 10 jaar -> en aangeeft daarna kwam dat nieuwe leenstelsel.
Dan haal je dus je MBO = het omgezet in een gift toch? ;)
https://duo.nl/particulie...van-de-prestatiebeurs.jsp

[ Voor 8% gewijzigd door 3DDude op 18-10-2020 02:20 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCJJVV
3DDude schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 02:18:
[...]

Ja grapjas,
Als die MBO gedaan heeft & gehaald binnen 10 jaar -> en aangeeft daarna kwam dat nieuwe stelsel.
Dan haal je dus je MBO = het omgezet in een gift toch? ;)
https://duo.nl/particulie...van-de-prestatiebeurs.jsp
Naast de basisbeurs en aanvullende beurs kon je onder het oude leenstelsel ook gewoon lenen. TS heeft aangegeven zowel op het MBO als HBO een maximale lening gehad te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
CCJJVV schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 02:53:
[...]

Naast de basisbeurs en aanvullende beurs kon je onder het oude leenstelsel ook gewoon lenen. TS heeft aangegeven zowel op het MBO als HBO een maximale lening gehad te hebben.
Inderdaad, even uit m'n hoofd, ongeveer 15k is totale schuld van de mbo en ik schat rond 45k voor de hbo .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:41
Doet er ook allemaal niet toe. Ik lees het, maar snap het niet, heel simpel gezegd, ik heb een aanvullende beurs gehad en ben daar altijd dankbaar voor geweest. Moest met enige regelmaat wat aanvinken, aanleveren etc. Je leent enorm veel en ik heb er altijd alles aan gedaan om te kijken waar er geld te halen was, zowel qua werk als qua ondersteuning. Hier heb jij eea laten liggen. Je had drie jaar geleden die website moeten uitpluizen.
Dat gezegd hebbende, als je nu kan aantonen dat je er recht op had, dit destijds verkeerd begrepen hebt en dit netjes opschrijft naar duo dan zou ik het niet meer dan eerlijk vinden als ze met terugwerkende kracht een deel van je schuld omzetten in aanvullende beurs. Je bent dan overgeleverd aan duo/beroep/bezwaar. 10 jaar geleden waren die heel redelijk is mijn ervaring. Zoals door anderen gezegd, juridisch sta je zwak, maar dat neemt niet weg dat ook bij duo het gewoon mensen met een gezond verstand zijn.
Succes

[ Voor 5% gewijzigd door drfrisbee op 18-10-2020 09:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
@mustiej je bent kennelijk lang niet de enige. Zo’n 10% van studenten die recht hebben op aanvullende beurs maken dezelfde fout:
https://www.parool.nl/ned...tis-geld-liggen~b0bc2151/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Longcat schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:19:
@mustiej je bent kennelijk lang niet de enige. Zo’n 10% van studenten die recht hebben op aanvullende beurs maken dezelfde fout:
https://www.parool.nl/ned...tis-geld-liggen~b0bc2151/
Dit is goudwaard, bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:35
mustiej schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:00:
[...]

Dit is goudwaard, bedankt!
Reken je niet rijk, want er staat duidelijk dat je het kunt aanvragen met terugwerkende kracht van het HUIDIGE studiejaar.. dus niet je volledige studie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
nextware schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:22:
[...]

Reken je niet rijk, want er staat duidelijk dat je het kunt aanvragen met terugwerkende kracht van het HUIDIGE studiejaar.. dus niet je volledige studie
Ze geven keihard toe in de invalshoek die ik wil gebruiken. Dit is belangrijk voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
mustiej schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:05:
[...]

Ze geven keihard toe in de invalshoek die ik wil gebruiken. Dit is belangrijk voor mij.
Wat geven ze toe dan? Dat jij je huiswerk niet goed gedaan hebt en dat ze het dus nog makkelijker gaan maken zodat er minder huiswerk nodig is?

Ctrl+k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:01
mustiej schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 19:27:
Beste mensen,

Tijdens m'n vorige opleiding(MBO-behaald) ging de studiefinanciering met al die basis en aanvullende beurs automatisch. 4 jaar later op de HBO kwam de nieuwe leenstelsel regeling in werking en toen moest ik alles lenen.

Fastforward naar 2020 kom ik erachter dat ik gewoon aanvullende beurs kon ontvangen de afgelopen 3 jaar.. Dit is een bedrag van rond de 15k euro. Dit heb ik dus onnodig aan studieschuld opgebouwd en van tijd naar tijd krap gezeten. Dit is echt zuur..

Telefoonmedewerker van DUO gaf aan dat ik destijds geen aanvullende beurs had aangevinkt. Geen idee of ik dit moet geloven. Destijds naar mijn idee kon ik geen aanvullende beurs aanvragen en dat alles een lening was. Dit had ik ook toen verteld aan vrienden van "gvd alles is lening geworden". Daarnaast gaf de medewerker aan dat ik een bezwaar moet indienen en dat ik moest aangeven of het terugwerkende kracht alsnog betaald kon worden en dat het via de telefoon niet ging. Daarnaast kreeg ik als antwoord dat toen de regels waren veranderd en dat het proces hierdoor niet meer automatisch ging want inkomsten van je ouders kunnen wij niet zonder toestemming ophalen, dat had je zelf moeten doen.

Op de website van DUO staat dat ik met terugwerkende kracht van de huidige studiejaar alsnog kan ontvangen maar dan hebben we het over september 2020 alleen.. Ik ben begonnen in 2017 met HBO.

Ik ga bezwaarbrief schrijven en ondertussen ben ik zoiezo verplan om het zaak aan een rechter over te laten maar heeft iemand anders dit ook meegemaakt? Zo ja, hoe ging het en wat was het uiteindelijke resultaat?

Excuses voor eventuele onduidelijkheden.. Ene kant heb ik er recht op volledig, andere kant toch weer niet.. :'(
Bezwaar heeft geen enkele kans van slagen, je hebt niets aangevraagd. Zie de berichten in de media daarover nu. Je kan geen bezwaar indienen want er is geen te bestrijden besluit in primo.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Nu online

Zenix

BOE!

Toen ik jong was, wist ik het ook niet. Heb het drie jaar niet gekregen, daarna vier jaar wel. Helaas, pindakaas dacht ik. Ik kan het niemand kwalijk nemen, behalve mezelf, omdat de regels helder zijn. Ik heb er dus niks mee gedaan, want dat is toch kansloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
mustiej schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:05:
Heeft je advocaat ondertussen een inschatting gegeven van de haalbaarheid? Is dat iemand met ervaring en expertise op het gebied van bestuursrecht?

Ter info (ook voor @GlowMouse): er wordt zo nu en dan een artikel of weblog gepubliceerd waarin zekere ‘kentering’ in recente bestuursrechtspraak wordt beschreven, zoals o.a. vrij abrupt heeft plaatsgevonden in het licht van de toeslagen (ABRvS 23 okt 2019).

Zie voor een duiding daarvan bijvoorbeeld:
https://www.stibbe.com/en...stuursrechtelijk-maatwerk

Samengevat lijkt er naar ik begrijp bij bestuursrechters een tendens te zijn om m.n. het burgerperspectief steeds meer te laten meewegen, en er meer ruimte komt voor maatwerk. Je kunt het ook lezen als meer ‘menselijke maat’. Het genoemde CPB rapport lijkt mij ook relevant voor jouw situatie, en als het echt alleen ging om een enkel vakje dat een aanvrager moest aanvinken, komt een onnodige studieschuld van vele duizenden euro’s op mij persoonlijk wel disproportioneel zwaar over. Daar staat uiteraard de genoemde jurisprudentie tegenover, die in 2017 vrij specifiek inging op de onduidelijkheid van de toelichting en de rechter dus niet kon overtuigen om tot herziening te besluiten.

Als er een beroep wordt gedaan op herziening, dan moet dat naar ik uit de wet begrijp binnen een termijn van 5 jaar, maar ook daarover kan je advocaat je ongetwijfeld het beste adviseren. Uiteraard zou het toekennen van een herziening in jouw geval voor de overheid veel voeten in de aarde hebben, omdat er dan veel meer mensen aanspraak zullen gaan maken. Het wordt dus naar ik vermoed geen gemakkelijke rit, als je überhaupt al gelijk gaat krijgen.

offtopic:
De commissie AUT heeft voor de toeslagen overigens geadviseerd om de termijn voor een herzieningsverzoek naderhand uit te breiden omdat veel gevallen ondertussen waren verjaard, maar dat ‘oprekken’ heeft uiteraard ook tot de nodige discussie geleid en zal hier zonder ‘aanvullende beurs’-affaire niet per se spelen
.

Voor zover je dat nog niet hebt gedaan is het ook daarom wel goed om vooraf een afweging maken over de kosten (en niet te vergeten de tijd) die je erin wilt steken en dat ook af te stemmen met je adviseur, bijvoorbeeld door een plafondbedrag af te spreken. Duizenden euro’s uitgeven aan advies om duizenden euro’s op te halen is uiteraard niet per se kosteneffectief en als je geen gelijk krijgt ben je die kosten kwijt zonder dat er een herziening tegenover staat. Het enige voordeel is wellicht dat het procederen tegen de overheid op zich relatief goedkoop is, maar het advies eromheen niet per se. Misschien kom je in aanmerking voor gesubsidieerde rechtsbijstand, maar ook daarover kan een advocaat adviseren.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Number10 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:01:
[...]

Heeft je advocaat ondertussen een inschatting gegeven van de haalbaarheid? Is dat iemand met ervaring en expertise op het gebied van bestuursrecht?
Bedankt voor je bericht en de link naar de CPB rapport.
Advocaat heeft aangegeven dat de Wet tegen zit maar wel kans van slagen is om een nieuw jurisprudentie te creëren.
Ter info (ook voor @GlowMouse): er wordt zo nu en dan een artikel of weblog gepubliceerd waarin zekere ‘kentering’ in recente bestuursrechtspraak wordt beschreven, zoals o.a. vrij abrupt heeft plaatsgevonden in het licht van de toeslagen (ABRvS 23 okt 2019).

Zie voor een duiding daarvan bijvoorbeeld:
https://www.stibbe.com/en...stuursrechtelijk-maatwerk

Samengevat lijkt er naar ik begrijp bij bestuursrechters een tendens te zijn om m.n. het burgerperspectief steeds meer te laten meewegen, en er meer ruimte komt voor maatwerk. Je kunt het ook lezen als meer ‘menselijke maat’. Het genoemde CPB rapport lijkt mij ook relevant voor jouw situatie, en als het echt alleen ging om een enkel vakje dat een aanvrager moest aanvinken, komt een onnodige studieschuld van vele duizenden euro’s op mij persoonlijk wel disproportioneel zwaar over. Daar staat uiteraard de genoemde jurisprudentie tegenover, die in 2017 vrij specifiek inging op de onduidelijkheid van de toelichting en de rechter dus niet kon overtuigen om tot herziening te besluiten.
Uitspraak van 2017 mist wel het feit dat de appallente aanvullende beurs is misgelopen en zover ik het lees, geen lening heeft aangevraagd en niet de schulden is ingegaan.
Als er een beroep wordt gedaan op herziening, dan moet dat naar ik uit de wet begrijp binnen een termijn van 5 jaar, maar ook daarover kan je advocaat je ongetwijfeld het beste adviseren. Uiteraard zou het toekennen van een herziening in jouw geval voor de overheid veel voeten in de aarde hebben, omdat er dan veel meer mensen aanspraak zullen gaan maken. Het wordt dus naar ik vermoed geen gemakkelijke rit, als je überhaupt al gelijk gaat krijgen.
Betekent dit dat de rechters altijd geneigd zijn om de bezwaar ongegrond te verklaren mocht het een 'trend' in beweging zetten?
Voor zover je dat nog niet hebt gedaan is het ook daarom wel goed om vooraf een afweging maken over de kosten (en niet te vergeten de tijd) die je erin wilt steken en dat ook af te stemmen met je adviseur, bijvoorbeeld door een plafondbedrag af te spreken. Duizenden euro’s uitgeven aan advies om duizenden euro’s op te halen is uiteraard niet per se kosteneffectief en als je geen gelijk krijgt ben je die kosten kwijt zonder dat er een herziening tegenover staat. Het enige voordeel is wellicht dat het procederen tegen de overheid op zich relatief goedkoop is, maar het advies eromheen niet per se. Misschien kom je in aanmerking voor gesubsidieerde rechtsbijstand, maar ook daarover kan een advocaat adviseren.
Hier weet ik niks over.. waarover zou ik mij kunnen laten adviseren bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:39
mustiej schreef op zondag 6 december 2020 @ 09:43:
Betekent dit dat de rechters altijd geneigd zijn om de bezwaar ongegrond te verklaren mocht het een 'trend' in beweging zetten?
Nee, dat betekent het niet. Maar daar moet wel een goede reden voor zijn, en die zie ik in dit geval niet. Een rechter zal niet zomaar de wetgever 'overrulen' zonder een goede reden. Om nog te zwijgen van het feit dat een beroep in eerste aanleg geen precedentwerking in gang zal zetten.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• mustiej
Update:
Zaak gewonnen. Aanvullende beurs met ingangsdatum van 1 september 2017 is toegekend.
https://imgur.com/a/Ohikwfh

Hartstikke bedankt voor de mensen die mij hebben geholpen met informatie. Topic kan op slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Wow, dat had ik niet verwacht. Begrijp ik goed dat je aanvullende beurs nu met terugwerkende kracht uitbetaald krijgt, ondanks dat je zelf niet hebt aangevraagd terwijl dit wel mogelijk was?

Heb je meer informatie en details over wat de uitspraak precies inhoudt en welke onderbouwing uiteindelijk is geweest de tot toekenning heeft geleid?

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Sibylle schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:01:
Wow, dat had ik niet verwacht. Begrijp ik goed dat je aanvullende beurs nu met terugwerkende kracht uitbetaald krijgt, ondanks dat je zelf niet hebt aangevraagd terwijl dit wel mogelijk was?
Dit klopt niet maar kan hier verder niet op ingaan.
Heb je meer informatie en details over wat de uitspraak precies inhoudt en welke onderbouwing uiteindelijk is geweest de tot toekenning heeft geleid?
Helaas kan ik inhoudelijk (nog)niks zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:05
mustiej schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:14:
[...]

[...]

Want je hebt een clausule moeten tekenen? Dit is wel een domper natuurlijk.
Maar ik zie ook dat er iets is afgewezen. Dat is nog net zichtbaar in jouw screenshot. Vragen, vragen...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
ebk71 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:22:
[...]

Maar ik zie ook dat er iets is afgewezen. Dat is nog net zichtbaar in jouw screenshot. Vragen, vragen...........
Dat stukje is niet interessant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitalp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Gefeliciteerd, erg mooi resultaat.

Zovelen die zich ergens bij neerleggen omdat het nu eenmaal zo is. De afwijzing zal vast te maken hebben met tegemoetkoming in proceskosten, maar dat doet niets af aan je behaalde resultaat.

Zou de recente ontwikkeling met de toeslagenaffaire invloed hebben gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
.Knip.

[ Voor 96% gewijzigd door Rukapul op 07-01-2021 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danlord
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09-10-2023
Op zich wel interessant want ik heb blijkbaar dus in mijn hbo-tijd al mijn extra reiskostenvergoeding misgelopen omdat ik niet met het ov op tijd bij mijn school kon komen. Maar door gezeur met die rot website van duo en nu corona kan ik het niet meer aanvragen.

Is toch voor ca. 3 jaar 100 euro per maand. Op zich wel de moeite om achteraan te gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Danlord op 07-01-2021 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:14
[...]

[...]

Waarom zou dat niet kunnen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mustiej
Rukapul schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 18:46:
[...]

In het bezwaarschrift zo erg moeten draaien met de feiten?
Je bent een moderator op deze prachtige website en zo'n lelijke reactie a la Donald Trump is gewoon ongepast vind ik.

Beslissing is genomen door mensen die het beter weten dan jij en is de zaak nog niet afgesloten dus heel normaal dat ik inhoudelijk niet mag of kan reageren.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Rukapul
mustiej schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:20:

Beslissing is genomen door mensen die het beter weten dan jij en is de zaak nog niet afgesloten dus heel normaal dat ik inhoudelijk niet mag of kan reageren.
Dat bedoel ik dus: de hele tijd met halve een hele onwaarheden en incomplete informatie komen. De hele tijd halen en niets brengen. De hele tijd verongelijkt bij tegenspraak.

Maar we wachten af. Wie weet sluit dit topic nog eens af met informatie waar anderen wat aan hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[...]

Bij fraude kan zo'n beslissing worden teruggedraaid. Ik zeg het maar even voordat je hier straks een heel verhaal doet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibylle
[...]

...
Maar je zegt het zelf:
[...]

Dus heb je incomplete informatie gegeven in dit topic, in je bezwaarschrift of in beiden?

Is je bezwaar toegekend ondanks je zelf niet alle benodigde acties hebt ondernomen, of zijn er andere feiten die de schuld niet bij jou leggen?

Zonder details hebben we geen zak aan dit topic, het lijkt erop dat je al overtuigd was van je eigen gelijk en dat vooral bevestigd wilt zien zonder tegenspraak.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
Sibylle schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:58:
[...]

Maar je zegt het zelf:

[...]

Dus heb je incomplete informatie gegeven in dit topic, in je bezwaarschrift of in beiden?

Is je bezwaar toegekend ondanks je zelf niet alle benodigde acties hebt ondernomen, of zijn er andere feiten die de schuld niet bij jou leggen?

Zonder details hebben we geen zak aan dit topic, het lijkt erop dat je al overtuigd was van je eigen gelijk en dat vooral bevestigd wilt zien zonder tegenspraak.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91868

Wie mailt dit topic even naar Duo :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door mustiej op 07-01-2021 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:09
ebk71 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:22:
[...]

Vergoeding van de proceskosten lijkt me. Die hoeven alleen vergoed te worden als het de schuld van het bestuursorgaan is dat het primaire besluit niet klopte. Als TS zelf een foutje heeft gemaakt en het besluit wordt daarom nu herzien, hoeven de proceskosten niet vergoed te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:14
[...].

Hoezo? Heb je geheimhouding (getekend) dan? Lijkt me zeer onwaarschijnlijk als het gaat om een normaal besluit op je bezwaar.
Pagina: 1 2 3 Laatste