Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banaan86
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-02-2024
Dag allen,

Op het gebied van netwerken ben ik een echte leek, vandaar dat ik mijn vraag hier stel.

Ik gebruik nu internet met een oude Cisco 3925 van Ziggo. De draadloze verbinding valt vaak weg en het bereik is slecht. Ik heb via de klantenservice van Ziggo een Connectbox gevraagd en die wordt ergens deze week geleverd.
Om in 1 klap van alle Wifi narigheid verlost te zijn is het plan om er een set TP Link Deco M4 bij te bestellen. Zo'n set van 3 stuks is in de aanbieding voor Ziggo klanten zag ik.
Daarnaast heb ik een gamekamer met daarin een pc, xbox en playstation naast elkaar. Deze wil ik eigenlijk bedraad gaan aansluiten.

Nu ben ik zo ver dat ik hier een netwerk switch voor ga bestellen en wel deze: TP-Link TL-SG105E.

Doe ik het goed als ik alles als volgt aansluit:

- Connectbox bekabeld op de 1e M4.
- M4 bekabeld naar eerste verdieping waar hij aangesloten wordt op de 2e M4.
- 2e M4 bekabeld aangesloten op de netwerk switch.
- Vanuit de netwerk switch een kabel naar zowel de xbox, ps4 als de pc.
- 3e M4 op zolder plaatsen en draadloos laten verbinden met de 2e M4.

Iemand enig idee of dit de juiste manier is of een idee hoe het beter kan?

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:51
ja, dit gaat werken. Of het de beste manier is, weet ik niet helemaal zeker, maar in ieder geval onderling bedraad. De deco ondersteunt dit ook, volg wel de instructies in dd app. Beste is dan ook om de ziggo connectbox in bridgestand te zetten. Maar misschien weten anderen dit nog beter.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

koppie schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:57:
ja, dit gaat werken. Of het de beste manier is, weet ik niet helemaal zeker, maar in ieder geval onderling bedraad. De deco ondersteunt dit ook, volg wel de instructies in dd app. Beste is dan ook om de ziggo connectbox in bridgestand te zetten. Maar misschien weten anderen dit nog beter.
Deco in AP stand. Ziggo box gewoon laten voor wat het is.

TP-Link Deco M5 icm bekabelde apparaten

Zie ook hierboven. Zelfde principe.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2020 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:51
Doet ie dan nog steeds Mesh? Dat haal ik er niet uit, en is wel een pré.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:34
Wireless mesh == wireless uplink
Dus nee hij doet geen mesh

Wat jij denk ik ziet als “mesh” is 1 groot netwerk inclusief seamless roamen. Dat heet geen mesh maar doet die nog steeds als die bekabeld aangesloten is

Dus aansluiten zoals @Verwijderd zegt :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Als je hem in AP mode zet zal die 3e Deco op zolder het niet doen.
AP mode werkt alleen voor bekabelde Deco's, want dan is het geen mesh netwerk meer maar zijn het gewoon acesspoints en een accesspoints zonder kabel werkt niet.

Alleen in mesh mode repeat zo'n Deco het wifi signaal van een andere Deco.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beste manier om aan te sluiten is:
code:
1
Modem -> Eerste Deco -> Switch -> rest

Je riskeert Ethernet loops als je meerdere Deco units 'parallel' aan de eerste aansluit. Omdat het hier layer 2-issues betreft maakt het hierbij niet uit of je de Deco set in router danwel AP-modus zet.

Gevolg van zo'n loopt hangt af van router/switch die ervoor zit. Als het loop detection ingebouwd heeft, valt het mee. Zo niet gaat je router onderuit aan ARP storms :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@dion_b dat snap ik niet helemaal. Ik dacht dat 3 decos in ap mode gewoon 3 losse accesspoints zijn, loops kun je toch alleen krijgen als er een dubbel pad is? Bv draadloos en bedraad?

Dit lees ik overigens op de tplink site, snap niet wat ap mode voor verschil zou maken voor loops? Dat je m zo moet aansluiten in router modus snap ik wel, maar dat is dan vanwege de dhcp servers/routeren van wan naar lan lijkt me
Note: When Deco works in Router mode, it’s not suggested to connect more than 1 deco unit to the existing router directly, as it may cause a network loop.

When Deco works in Access Point mode, it’s no problem to connect more than 1 deco unit to the existing router directly.

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 09-10-2020 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

dion_b schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 23:19:
Beste manier om aan te sluiten is:
code:
1
Modem -> Eerste Deco -> Switch -> rest

Je riskeert Ethernet loops als je meerdere Deco units 'parallel' aan de eerste aansluit. Omdat het hier layer 2-issues betreft maakt het hierbij niet uit of je de Deco set in router danwel AP-modus zet.

Gevolg van zo'n loopt hangt af van router/switch die ervoor zit. Als het loop detection ingebouwd heeft, valt het mee. Zo niet gaat je router onderuit aan ARP storms :o
Zo raad Ziggo het ook aan. En ook je Connectbox in Bridge modus.

{Connectbox poort 1]---[deco m4 router]----[switch]

Op de switch sluit je aan, 2e en 3e M4 en overige hardware.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 23:33:
@dion_b dat snap ik niet helemaal. Ik dacht dat 3 decos in ap mode gewoon 3 losse accesspoints zijn, loops kun je toch alleen krijgen als er een dubbel pad is? Bv draadloos en bedraad?
Je kunt het ook krijgen als twee VLANs dezelfde endpoints delen. Als ik het goed begrijp bouwen de Deco's ongeacht router mode en ongeacht fysieke aansluiting een VLAN op voor de backaul. Dat kan alsnog mis gaan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

dion_b schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 23:57:
[...]

Je kunt het ook krijgen als twee VLANs dezelfde endpoints delen. Als ik het goed begrijp bouwen de Deco's ongeacht router mode en ongeacht fysieke aansluiting een VLAN op voor de backaul. Dat kan alsnog mis gaan.
Klopt, ze hebben ook issues met bepaalde D-Link switches waardoor de Ethernet Backhaul niet werkt.

Ik heb het netwerk er zelf (Netgear Orbi ipv Deco, maar principe is het zelfde) als volgt aangesloten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBE9Dw3NougCaVPcr2_Bi59wMN0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iEvY2WUH0kPAtl6WmoMdRcAF.png?f=fotoalbum_large

Waarbij er altijd een backup is wanneer er een kabel uit gaat tussen de switches. Dan schakelt het terug over de Wireless backhaul.

[ Voor 40% gewijzigd door Wim-Bart op 10-10-2020 00:11 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Wim-Bart mooi plaatje :) jouw netgear doet denk ik ook routeren? Dan moet je hem
Idd wel zo aansluiten. Dat van die dlink had ik ook gelezen. Beetje vaag hoe dat nu precies werkt

Overigens als je ze bedraad hebt aangesloten, vanwaar een orbi? Of had je ze eerst als draadloos bedoeld? Dan snap ik hem wel :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

laurens0619 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 00:20:
@Wim-Bart mooi plaatje :) jouw netgear doet denk ik ook routeren? Dan moet je hem
Idd wel zo aansluiten. Dat van die dlink had ik ook gelezen. Beetje vaag hoe dat nu precies werkt

Overigens als je ze bedraad hebt aangesloten, vanwaar een orbi? Of had je ze eerst als draadloos bedoeld? Dan snap ik hem wel :-)
de Orbi, omdat ik s'avonds systemen zonder power zet (Switch 1 en Switch 3 gaan uit met de rest in blok). Daarom is de Tradific nu ook rechtstreeks op de Orbi, zie dat ik mijn tekening moet aanpassen. De reden van de Orbi is dan ook dat ondanks dat een switch uit gaat, er toch data uitwisseling plaats kan vinden. Voordeel van de RBK50 = Eigen radio voor de verbinding onderling.

Actief pad = bedraad, backup pad = wireless :D

Maar even over de Deco.
De basis doet routeren, maar hoeft niet. Maar, gezien de issues met Ziggo in "AP" modus kan de Deco het beste gewoon als router staan. Het grootste probleem met de Deco M4 is, is het aantal poorten.

Ik heb even snel wat in elkaar gezet, maar zo zou het kunnen worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgqEBLO0KIoLWHiOxve_x_Jh3uI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rafsFuxshMAOa6T4z5Q6V2Dm.png?f=fotoalbum_large

Eventueel kan je dan op Zolder ter zijne tijd ook nog een switch neerzetten.

Dit is ook het nadeel van de Deco, te weinig UTP aansluitingen.

[ Voor 16% gewijzigd door Wim-Bart op 10-10-2020 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Wim-Bart Ik zou de wifi van de ziggo uitzetten maar lekker in router modus laten staan, dat werkt prima. Daarna moet je de deco in ap modus zetten en daarmee verlies je wel iets functionaliteit als parental controls.

Wat het je teruggeeft is flexibiliteit. In 9/10 gevallen komen al je kabels samen in de meterkast maar wil hier niet (de 1e) deco node neerzetten, die zet je liever in de woonkamer. Maar dan moet je dus een switch in de meterkast zetten en 2 kabels vanuit de meterkast naar de woonkamer, 1 naar de lan en 1 naar de wan poort.

Verder eens dat 1 poort te weinig is, daar stoor ik mij nu ook aan bij de unifi ac lite, die heeft er geen. Tegelijk is een switch niet duur en hoe minder kabels er naar je ap lopen, hoe flexibeler je bent voor goede positionering.
Kabel komt bij mij in woonkamer achter tv meubel binnen, gaan 3 kabels naar tv en 1 naar ap die strategisch op de kast ligt: uit het zicht van de mens, open zicht voor het ap. Als ik al die kabels van de tv naar de kast had moeten leggen was het ook weer bende geworden :)
Maar toch, liever een ap met extra poorten dat ik iig de keus had gehad! Kan mij niet voorstellen dat het zoveel duurder/groter zou moeten worden

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 10-10-2020 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

laurens0619 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 08:43:
@Wim-Bart Ik zou de wifi van de ziggo uitzetten maar lekker in router modus laten staan, dat werkt prima. Daarna moet je de deco in ap modus zetten en daarmee verlies je wel iets functionaliteit als parental controls.

Wat het je teruggeeft is flexibiliteit. In 9/10 gevallen komen al je kabels samen in de meterkast maar wil hier niet (de 1e) deco node neerzetten, die zet je liever in de woonkamer. Maar dan moet je dus een switch in de meterkast zetten en 2 kabels vanuit de meterkast naar de woonkamer, 1 naar de lan en 1 naar de wan poort.

Verder eens dat 1 poort te weinig is, daar stoor ik mij nu ook aan bij de unifi ac lite, die heeft er geen. Tegelijk is een switch niet duur en hoe minder kabels er naar je ap lopen, hoe flexibeler je bent voor goede positionering.
Kabel komt bij mij in woonkamer achter tv meubel binnen, gaan 3 kabels naar tv en 1 naar ap die strategisch op de kast ligt: uit het zicht van de mens, open zicht voor het ap. Als ik al die kabels van de tv naar de kast had moeten leggen was het ook weer bende geworden :)
Maar toch, liever een ap met extra poorten dat ik iig de keus had gehad! Kan mij niet voorstellen dat het zoveel duurder/groter zou moeten worden
Een aantal redenen om Ziggo wel in Bridge modus te zetten (in mijn geval):
  • Nat latency, ik heb een aantal servers op ESX die naar buiten zijn gepubliceerd. Na meten, met een 1516 byte packet vanaf buiten naar binnen gemiddeld 2,3ms over een meting van 1 uur. De Orbi is sneller.
  • Pingtijden en latency van de Ziggo Connectbox is, gemeten over 1 uur, 1.2ms hoger op de connectbox.
  • Netgear Orbi beveelt aan om geen Nat van Ziggo te gebruiken.
  • Ik kan met mijn AP op de telefoon vanuit de hele wereld mijn Orbi beheren, dus ook in nood bijvoorbeeld mijn VPN uitzetten bij een mogelijke hack, mijn NAT rule voor mijn Exchange Web interface uitzetten et cetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-07 22:27
Ik heb ook een vraag over mijn m4 setje; ik weet dat je 1 van die apparaatjes direct aan je modemrouter moet koppelen en dat werkt prima. Alleen hangt dat ding in de meterkast en is dat niet een heel strategische plek in huis. Nu heb ik ook een kabel lopen vanaf de router door de muur naar mijn tv meubel in de woonkamer. Dus ik dacht: dan kan ik daar ook mijn hoofd m4 apparaatje neerzetten. De andere 2 staan beide op een eigen verdieping daarboven en zijn niet bedraad. Maar helaas krijg hij via deze kabel bij de tv geen verbinding met het internet (andere apparaten wel zoals mijn Apple TV of laptop). Wat doe ik verkeerd?
Ik heb een t-mobile zyxel router. De m4 staan in ap modus. Ik heb meerdere keren alles gereset om het te proberen, maar het lukt niet om verbinding te krijgen met internet op het eerste apparaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Dus in de huidige setup zit je deco met een korte kabel in de modem.
In de nieuw setup zit hij met een langere kabel vanuit de woonkamer in de modem.

Ik zou niet weten waarom dat niet zou moeten werken. Zit er toevallig een dlink switch oid tussen? Die willen wel eens vervelend doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-07 22:27
laurens0619 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:31:
Dus in de huidige setup zit je deco met een korte kabel in de modem.
In de nieuw setup zit hij met een langere kabel vanuit de woonkamer in de modem.
Exact.
Ik zou niet weten waarom dat niet zou moeten werken. Zit er toevallig een dlink switch oid tussen? Die willen wel eens vervelend doen
Er zit niets tussen, het is alleen maar een langere kabel, het enige wat er tussen zit is een contactdoosje achter de tv waar de kabel uitkomt. Daar klik ik mijn laatste stukje kabel dan in om hem te verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPi36
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 15:23
ook maar even onderstaande vraag mbt de Deco M4 set....reden hiervoor is omdat het lijkt op de plaatjes dat de Deco M4 set achter elkaar in een netwerk gezet moet worden maar dan zou ik een Deco M4 unit in de meterkast moeten zetten en dat heeft geen nut en daarmee verlies ik dan een pod (en verbetert er niets t.o.v. huidige situatie)

ik heb een M4 set van 3 binnen gekregen.
Deze zou ik graag als volgt aansluiten.

Meterkast met oude TP-link router met directe aansluitingen naar woonkamer switch, meterkast NAS en een meterkast switch (die verbindt naar verdiepingen bedraad)

In de woonkamer wil ik dan de eerste M4 unit neerzetten bedraad (dus eigenlijk op de switch in de woonkamer bedraad aansluiten)

Op de eerste verdieping wil ik dan de tweede M4 unit neerzetten bedraad (dus eigenlijk rechtstreeks op de meterkast switch bedraad aansluiten)

Op de zolder verdieping wil ik dan de derde M4 unit neerzetten bedraad (dus eigenlijk rechtstreeks op de meterkast switch bedraad aansluiten)

Gaat dit nu gaat werken als ik ze op AP zet en heb ik dan ethernet backhaul?
Als ik ze noem als het netwerk van de TP link router heb ik dan ethernet backhaul over 4 devices (router en de 3 Deco M4 units)?

[ Voor 13% gewijzigd door PaPi36 op 09-11-2020 08:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Als ze in AP mode staan kan dit gewoon ja.
Het enige wat roet in het eten kan gooien is als die switch de "ethernet backhaul" (IEEE 1905.1) pakketjes tegenhoudt.

In de praktijk heb ik dat zien gebeuren op een Ziggo Connectbox ingebouwde switch en schijbaar dus op Dlink switches.

Thuis heb ik het precies zoals jij schetst aangesloten op de ExperiaBox switch & netgear switches en daar ondervind ik geen problemen
Q4: Why my Deco units become unstable once they're connected via a switch?

It's probably that you're using a D-Link switch.

The Deco Ethernet backhaul feature is based on the standard IEEE 1905.1 protocol. However, we find that some D-Link switches will not forward packets based on IEEE 1905.1 protocol, causing all Deco units in a network loop and becoming quite unstable. If you have a D-Link switch and encounter an unstable issue with Ethernet backhaul, we recommend to change the switch to another brand or contact D-Link support directly for a fix.

If you're not sure which switch to use, TP-Link switches may be a good choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPi36
laurens0619 schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:21:
Als ze in AP mode staan kan dit gewoon ja.
Het enige wat roet in het eten kan gooien is als die switch de "ethernet backhaul" (IEEE 1905.1) pakketjes tegenhoudt.

In de praktijk heb ik dat zien gebeuren op een Ziggo Connectbox ingebouwde switch en schijbaar dus op Dlink switches.

Thuis heb ik het precies zoals jij schetst aangesloten op de ExperiaBox switch & netgear switches en daar ondervind ik geen problemen

[...]
Top zeg deze info....thanks. Ik heb een TP-Link en een Netgear switch. Dan kan ik het dus gewoon gaan installeren en proberen.

Ding is dat ik momenteel een nieuwe Asus RT-AX58U en een Ubiquiti UAP AC Pro als netwerk heb wat dan betekent dat ik 2 wifi netwerken heb omdat overpakken als ik ze hetzelfde noem niet goed werkt bv op de telefoon maar wel goed werkt als ik het als twee netwerken namen houd. Binnen in huis is het bereik dan wel goed. Dat zijn uiteraard veel betere en duurdere devices dus ben erg benieuwd naar de performance van een oude TP-link router met de deco M4 set erop aangesloten hoe het overpakken dan gaat werken....hopelijk ook voor en achter het huis dan buiten goed bereik daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Als je die apparatuur al hebt dan is het wat zonde om te gaan investeren in een Deco M4

hetzelfde noemen is niet genoeg. JE moet:
- SSID hetzelfde
- password hetzelfde
- Encryptie hetzelfde

Vooral het laatste gaat het vaak mis. Dan is bv de 1e AP(asus) WPA/WPA2 en de 2e AP (unifi) WPA2 only. Dan wordt het niet als 1 netwerk gezien en werkt het roamen niet.
Als je een Android hebt met Wifi Anlayzer kun je makkelijk verifieren of het als 1 netwerk gezien/geadverteerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaPi36
laurens0619 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:11:
Als je die apparatuur al hebt dan is het wat zonde om te gaan investeren in een Deco M4

hetzelfde noemen is niet genoeg. JE moet:
- SSID hetzelfde
- password hetzelfde
- Encryptie hetzelfde

Vooral het laatste gaat het vaak mis. Dan is bv de 1e AP(asus) WPA/WPA2 en de 2e AP (unifi) WPA2 only. Dan wordt het niet als 1 netwerk gezien en werkt het roamen niet.
Als je een Android hebt met Wifi Anlayzer kun je makkelijk verifieren of het als 1 netwerk gezien/geadverteerd wordt.
Held!
Heb hier in het verleden zo mee zitten worstelen en info zoeken waarom het niet lekker werkte....en nu met deze aanpassingen werkt het uitstekend.
Bij overpakken ene punt naar andere punt raakt hij heel even de verbinding kwijt maar pakt het dan ook weer meteen op. En het is eigenlijk zo simpel als je het zo leest _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babyboom01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-08-2022
Ik heb sinds gisteren ook de Deco M4.

Onze tv had ik hiervoor (Ziggo Connectbox) met 5GHz wifi verbonden. Dit werkt in onze buurt het beste i.v.m. de vele wifi netwerken.

De M4 regelt dit automatisch. Hierbij is de tv aangesloten op 2,4GHz. Ik kan dit niet aanpassen of ik weet niet hoe. Bij de PS4 had ik hetzelfde, maar dan kun je bij de PS4 aangeven dat je alleen verbinding wilt maken met 5GHz. Bij de tv (LG Oled b6v) heb ik deze optie niet.

Het 2,4GHz signaal uitzetten op de Deco zelf is ook geen optie. Enkele apparaten kunnen niet op 5GHz.

Iemand tips of gewoon niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 18:21
Heb je die Deco redelijk dichtbij je TV staan? Misschien is het simpelweg een kwestie van minder zendvermogen van de Deco tov de Connectbox.

Zover ik gezien heb in de Deco app is het niet mogelijk om apparaten te forceren een bepaalde frequentie te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel3488
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 01-03-2021
Hoi allen,

Ik heb wat problemen met wifi verbinding. Daarom heb ik het idee het volgende te gaan doen.

Begane grond:
- in de meterkast hangt ziggo router

- Bij de tv meubel wil ik de deco m4 bekabeld
hebben. Aan de deco m4 wil ik een switch
aansluiten voor bekabelde apparaten.

Eerste verdieping:
- 2e deco m4 bekabeld direct vanaf de ziggo
router. Waar ook weer een switch aan komt te
hangen.

Zolder:
- 3e deco m4 bekabeld direct vanaf de ziggo
router. Deze is dus niet doorgelust van
hoofd deco m4 en ook niet doorgelust van 2e
deco. Hier wil ik 1 bekabeld apparaat aansluiten
en heb ik dus geen switch nodig (lijkt mij).

Is het dan handig om de ziggo router (door ziggo) in bridge te laten zetten? Of kan ik dit ook zelf doen door er op in te loggen?

Is het nodig om de deco's in accespoint modes te zetten? Of kunnen ze op de mesh stand blijven?

Is dit zo te doen zoals ik hier boven genoemd heb? Ik zie het namelijk niet zitten om nog meer kabels te gaan trekken. In de berichten hier boven heb ik gelezen en afbeeldingen gezien waar ze nog een kabel van de switch op begane grond door trekken naar de 2e deco en zo door naar de 3e vanaf de switch op eerste verdieping. En dat zie ik niet zo zitten. Is dat echt nodig?

Hoop dat ik geholpen kan worden met jullie expertise :-).

Vr. Gr.

Joel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Deze vraag is al heeeeeeeeeeel vaak vooorbij gekomen

- als de deco in ap mode staat dan maakt het niet uit hoe die bekabeld verbonden is, als ze maar met elkaar in 1 netwerk zitten. Ap mode doen dus
- als de deco in ap staat moet de ziggo in router blijven, prima! Wel even wifi uitzetten op de ziggo

Heel soms gaat de deco flippen icm de switch van de connectbox. Als je dit hebt moet je ff $random switch van 15 euro in de meterkast zetten

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2399/
Stukje text onderaan

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 15-02-2021 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri1980
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik wilde in huis het wifi bereik verbeteren en heb hiervoor een Deco M4 setje. Het idee was om het modem zijn ding te laten doen en dus ook als wifi punt te blijven functioneren voor de begane grond en de Deco's te gebruiken als AP's door de rest van het huis.

Nu loop ik er tegen aan dat ik op mijn mobiel bijvoorbeeld regelmatig geen IP adres krijg, de PS4 verbindingsproblemen heeft (is bedraad) en zelden via de deco app verbinding kan maken met de Deco's en ik er vooralsnog allemaal maar weinig mee opschiet.
Nu vraag ik me af of het ligt aan de manier van aansluiten, storing met het wifi signaal van het modem, of wellicht iets met ipv6 wat nu uit staat of een ander setting op het modem? Ben echt een enorme netwerk noob dus hoop dat iemand me kan helpen. Kamers en zolder zijn allemaal voorzien van cat 6 kabels. De deco's geven geen foutmeldingen. En ja, ze staan in AP mode.

Aansluitschema nu:
T-Mobile T50
- Kamer 1 (1e verd) 1 - Deco 1
- Kamer 2 (1e verd)
- Kamer 3 (1e verd) - Deco 2 - PC
- 8 poorts tp link switch
|
|
- Zolder - Deco 3
- 5 poorts Netgear switch
|
|
- PS4
- Samsung TV
- Yamaha versterker

Geen idee of dit ter zake doet, maar verder in huis nog 6 mobiele telefoons en 3 laptops, en een stuk of 12 smart led lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Joeri1980 staat die wel in ap mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri1980
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-06-2024
Yep, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
De ps4 gaat via een kabel naar de netgear switch, vanuit daar naar de tplink switch, vanuit daar naar de tmobile router? Dan komt die dus langs geen deco. Tenzij je een netwerk lus hebt, heeft de deco er waarsch niets mee te maken

Heb je de bedrade problemen als de deco nodes disconnected zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 22-03-2021 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sellion
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-06-2022
Hallo iedereen vraagje kan ik mijn deco op deze manier aansluiten.

Ziggo connectbox bedraad naar 1e deco en dan van de 1e deco bedraad naar de 2e deco van de 2e deco naar m'n switch waar mijn pc's aanzitten.

Of gaat dit niet werken

3e deco is gwn wireless connect met hoofddeco.

[ Voor 15% gewijzigd door Sellion op 28-03-2021 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Wat zei de handleiding? Dan heb je je antwoord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sellion
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-06-2022
Heb ook met switch ertussen en dan naar de tweede deco getest.

Zou moeten werken in mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy 6 pack
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12-05-2024

Eddy 6 pack

Go ahead, make my day!

Ik heb ook een aansluit vraag.

Deze week krijg ik alle spullen binnen en ben me al aan het inlezen maar het is me toch niet helemaal duidelijk.
In de meterkast krijg ik een ziggo connectbox. Ik heb nu nog een oude Cisco uit 2012 en die staat in brugmode, maar daarbij blijven wel alle LAN poorten werken en die gebruik ik nu ook.
Van Ziggo heb ik begrepen dat dat met de nieuwe Connect box niet gaat werken.

Mij idee is dan om op de ene nog werkende LAN poort van de CB de eerste Deco aan te sluiten als router. In deze deco wil ik dan een TP 8 poort switch aansluiten. Op deze switch wil ik dan, naast andere bedrade aansluitingen, ook de 2e en 3e Deco M4 aansluiten.

Gaat dit werken of MOETEN de deco’s via elkaar aangesloten worden?
En is het internetsignaal wat uit de switch komt hetzelfde als wanneer het direcht uit de connectbox (of de huidige Cisco) zelf komt of wordt dat veranderd door de eerste Deco omdat die als router gaat fungeren en het signaal doorgeeft aan de switch?

Qua schema wordt het dan:

Ziggo CB (brugmode) —> Deco M4 —> 8 poort switch —> 2e en 3e Deco, 5 draden naar oa nog een switch, ed.

En in welke stand moeten de 2e en 3e Deco’s of pakken die “vanzelf” de juiste instelling als je het via de app van TP link installeert?

Volvo 6 en 5 cilinder addict. Trots berijder van V70 T6 AWD Polestar & C70 T5 Dynaudio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ringgss
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 09:51
Eddy 6 pack schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:40:
...
Mij idee is dan om op de ene nog werkende LAN poort van de CB de eerste Deco aan te sluiten als router. In deze deco wil ik dan een TP 8 poort switch aansluiten. Op deze switch wil ik dan, naast andere bedrade aansluitingen, ook de 2e en 3e Deco M4 aansluiten.

Gaat dit werken of MOETEN de deco’s via elkaar aangesloten worden?
En is het internetsignaal wat uit de switch komt hetzelfde als wanneer het direcht uit de connectbox (of de huidige Cisco) zelf komt of wordt dat veranderd door de eerste Deco omdat die als router gaat fungeren en het signaal doorgeeft aan de switch?

Qua schema wordt het dan:

Ziggo CB (brugmode) —> Deco M4 —> 8 poort switch —> 2e en 3e Deco, 5 draden naar oa nog een switch, ed.
...
Dit gaat werken, zo staat het ook in de Deco handleiding en zo heb ik ze ook aangesloten staan.
Eddy 6 pack schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:40:
...
En in welke stand moeten de 2e en 3e Deco’s of pakken die “vanzelf” de juiste instelling als je het via de app van TP link installeert?
Als je de eerste hebt ingesteld, worden als je daarna de andere toevoegt deze door de app zelf goed ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy 6 pack

Eddy 6 pack

Go ahead, make my day!

Ringgss schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:01:
[...]

Dit gaat werken, zo staat het ook in de Deco handleiding en zo heb ik ze ook aangesloten staan.

[...]

Als je de eerste hebt ingesteld, worden als je daarna de andere toevoegt deze door de app zelf goed ingesteld.
Top, dank voor de info.
Ik twijfel alleen nog of ik de TP links zal gaan gebruiken of de bestaande AppleAirportExtreme + de 2 expressen? Weet niet wat sneller is?

Volvo 6 en 5 cilinder addict. Trots berijder van V70 T6 AWD Polestar & C70 T5 Dynaudio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy 6 pack

Eddy 6 pack

Go ahead, make my day!

Inmiddels alles aangesloten en de TP links gebruikt. 1 in de gang, 1 in de woonkamer en 1 op zolder. Alles bedraad, Connectbox in brug en met switch na de eerste TP.

Draait als een tierelier. 305mb/s! Goed bereik in hele huis.
Ben tevreden. 😊

[ Voor 3% gewijzigd door Eddy 6 pack op 20-04-2021 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:02

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb het topic van @jdwrist afgesplitst naar [Deco M4] Werkt niet meer na plaatsen switch. Het kicken en kapen van topic is niet gewenst.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 26-04-2021 21:36 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.