Noord 22 graden advies en haalbaarheid

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:47
Er zijn gewoon veel goede keuzes.

Bijvoorbeeld deze, iets breder en iets langer.
https://www.solar-outlet....ck-white-half-cut-pe.html

of deze even breed maar een stuk langer.
https://www.solar-outlet....-percium-zonnepaneel.html (van deze kunnen er max 2 x 11 op een enkelfase 5 kW omvormer.

Kies maar een van deze die het best in je legplan past

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:07
[quote]busscherski schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 23:05:
Er zijn gewoon veel goede keuzes.

Bijvoorbeeld deze, iets breder en iets langer.
https://www.solar-outlet....ck-white-half-cut-pe.html

of deze even breed maar een stuk langer.
https://www.solar-outlet....-percium-zonnepaneel.html (van deze kunnen er max 2 x 11 op een enkelfase 5 kW omvormer.

Maar max. 26x 330wp seraphims = 8580 kon op growatt MIN 4600 TL-XE toch?
En die bovenstaande afwijkende maat van Ja-solar daar kunnen er maximaal 22x op van 385WP = 8470
Maar die laatste moet wel op een grotere omvormer namelijk de 5kW =MIN 5000 TL-XE toch?!?. Heeft dat een reden ? Aangezien de systemen min of meer even groot zijn?

Gegroet _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik had een simulatie gemaakt.
busscherski in "Noord 22 graden advies en haalbaarheid"

6600 Wp op een 3.68 kW omvormer topt bij jouw dak op jaarbasis 0.2% af. Vind ik een acceptabel getal.

Als je evenveel of weinig gaat aftoppen heb je met 8470 Wp dus een omvormer nodig van:
8470 Wp / (6600 Wp / 3.68 kW) = 4.7 kW

Kwestie van afronding of je naar boven of naar beneden afrond. Niet elk merk biedt in Nederland overigens een 4.6 kW model aan.

Verder moet je letten op het max DC voltage. Daarom mag je max 11 van die lange panelen per string zodat je met koud weer en felle zon nog onder de 600 W DC blijft.

edit: die Growatts mogen max 550 V DC zie ik, dat zou kunnen betekenen max 10 van die panelen per string. Kan ik later nog wel een keer wat precieser voor je bekijken.
Goodwe mag wel gewoon 600 V DC. Dus 11 panelen per string.

[ Voor 15% gewijzigd door busscherski op 10-10-2020 00:06 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
busscherski schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 00:04:
Ik had een simulatie gemaakt.
busscherski in "Noord 22 graden advies en haalbaarheid"

6600 Wp op een 3.68 kW omvormer topt bij jouw dak op jaarbasis 0.2% af. Vind ik een acceptabel getal.

Als je evenveel of weinig gaat aftoppen heb je met 8470 Wp dus een omvormer nodig van:
8470 Wp / (6600 Wp / 3.68 kW) = 4.7 kW

Kwestie van afronding of je naar boven of naar beneden afrond. Niet elk merk biedt in Nederland overigens een 4.6 kW model aan.

Verder moet je letten op het max DC voltage. Daarom mag je max 11 van die lange panelen per string zodat je met koud weer en felle zon nog onder de 600 W DC blijft.

edit: die Growatts mogen max 550 V DC zie ik, dat zou kunnen betekenen max 10 van die panelen per string. Kan ik later nog wel een keer wat precieser voor je bekijken.
Goodwe mag wel gewoon 600 V DC. Dus 11 panelen per string.
oke thanks,

Maar ik kan dus van bijv de eerdergenoemde seraphims er wel tot maximaal 26 kwijt op die growatt?
En van die grote langere waarschijnlijk 20 op growatt? correct? Ook al is 26 x 330 = 8580
En 20 x 385 = 7700....
Het duizelt me nu al. 8)7

fijne avond
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Nee sorry, 24 Seraphims op Growatt vanwege max 550 V DC
26 Seraphims op Goodwe, vanwege 600 V DC.

Fijne avond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rs8xWugozAcVv7hmazUgSvpqK-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbaFtjtWYZzMHwN7fOCkltZ7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWiUH5r7XrcUU7lCd5iatmUlL2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A94pv1uq5gWe5pR99NcOVvSw.jpg?f=fotoalbum_largeb

Is dit wat bij solar outlet? Het is wat duurder per saldo dan bij Winkelman (maar zij komen denk ik niet naar omgeving Leiden) en de Seraphims 330wp. Maar goed dit zijn dan 340 wp.
Merk Ja Solar, geen idee, goed??

En nu heb ik een Goodwe 5000 gekozen ipv Growatt, is dat de goede voor een 1 fase met zoveel panelen? Growatt is wat licht ivm Goodwe begreep ik? Past dat uberhaupt op 1 fase?, omdat dit dus 340wp is ipv 330wp? Ook met het aantal zonnepanelen van 24 stuks? En dat Wifi logging stick van 40 eurie erbij, is het de goede?

Montage materiaal klopt dat met mijn setting en eerdere legplan en past die maat panelen wel in dat montage click systeem?
En o ja zo'n montage bedrijf legt dat die panelen neer, zoals ik wil (zie mijn legplan) of hebben die vaak hun eigen ideeën erover, dit ivm het appartementencomplexje naast me. :( .

Nog andere suggesties? Of betere opties? Je ziet aan bovenstaande vragen, ik als leek blijf het maar eng vinden. Ben wel blij om hier te sparren. Super fijn!

Kan iemand, indien de gekozen lijst kan, deze door een design software halen? Hoe zou mijn verwachte opbrengst worden? En Noord 22 graden haalt tussen april en sept meeste en in de andere mnd niks meer?

Wederom weer thx voor gegeven antwoorden
Gegroet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihv0fprx5DeQv8PiiC0Qbus9vpI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XDIHQRcnQwH5yQyEyAbB7bza.png?f=fotoalbum_large

Het verschil tussen het model van Growatt en het model van Goodwe is het maximale DC voltage.
550 V om 600 V.
In het laatste voorbeeld met 2 x 12 panelen wordt dat 541 V. Dus dan zijn beide merken geschikt. Ze zeggen wel dat Goodwe soms beter is met schaduw, maar goed die schaduw heb je toch pas aan het eind van de dag dus heel erg is die niet. Al vind ik het wel goed om het legplan er op af te stemmen.

JA solar, prima
Een 5 kW omvormer is prima, dat topt volgens Sunnydesign niet of nauwelijks af.
Ja volgens mij de goede WIFI stick. Ik denk dat de leverancier ook nog wel even een blik over de compatibiliteit werpt als je het inclusief installatie besteld.

De verdeling over de maanden is in jouw geval dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gZEkGWp22vI1lbNZuvyhJxL7Gs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dZrNfEt5vZejpqVtm3Ea0ZO8.png?f=fotoalbum_large
De wintermaanden zijn bij iedereen slecht.

De klant is koning, ik denk dat ze er alles aan gaan doen om jouw legplan werkelijkheid te maken. Vraag het even na voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
[quote]busscherski schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:17:
[Afbeelding]

Het verschil tussen het model van Growatt en het model van Goodwe is het maximale DC voltage.
550 V om 600 V.
In het laatste voorbeeld met 2 x 12 panelen wordt dat 541 V. Dus dan zijn beide merken geschikt. Ze zeggen wel dat Goodwe soms beter is met schaduw, maar goed die schaduw heb je toch pas aan het eind van de dag dus heel erg is die niet. Al vind ik het wel goed om het legplan er op af te stemmen.

Oké, dus ik kom met die 1 fase 40A zonder problemen gewoon uit met bovenstaande systeem? Dat zijn dan bij zowel die Growatt als die Goodwe de 5kw? Groter kan niet toch op 1 fase? En kleiner denk ik ook niet? Welke omvormer en of app is beter en zou jij nemen?
Begrijp ik het dan goed dat ze 12 panelen op 1 serie zetten en 12 op de ander? Dus de serie panelen die als laatste de schaduw vd appartementen krijgen zoveel als mogelijk op 1 serie, of maakt dat ook niet uit?
Heb ik nog iets met minimale opstart vermogen van het systeem te maken?
Evt andere omvormers als Solaredge zijn geen optie toch? Of Enphase? Ook veel te duur? En ik denk dat ik bij die merken wel naar 3 fase moet?
Oh ja nog 1 vraag bij de goodwe, maar zal ook wel voor de growatt gelden staat meestal zoiets van 4500wp tot 6200 wp!? Maar dit geldt waarschijnlijk voor de meest ideale situatie en met 8160wp op noord 22 graden, kom ik daar toch nooit aan, correct? En het genoemde paneel past wel in het clicksysteem denk jij? Het lijkt namelijk dat het paneel fractioneel groter is dan het montage materiaal?

Super bedankt Busscherski _/-\o_ _/-\o_
en andere.

JA solar, prima
Ja volgens mij de goede WIFI stick. Ik denk dat de leverancier ook nog wel even een blik over de compatibiliteit werpt als je het inclusief installatie besteld.

[ Voor 5% gewijzigd door Hendriks1 op 11-10-2020 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Dit onderstaande kwam ik tegen, is dit dan onzin of werkt het voor mij anders omdat mijn panelen op noord liggen? Want als ik dit sommetje zou volgen dan kom ik op 1 fase 40A/1.6 = 25A .....Systeem is 8160WP 8160 /230= 35.5 = 40 naar boven!? x 1.6 =64 A. Het zal wel iets met de noord panelen te maken hebben en dat ze nooit max vermogen halen. Of heeft het te maken dat de omvormer 2 strings heeft?

Een aantal voorbeelden

De hoofdzekering is 1 × 40A - Maximale groepenkastzekering = 40A / 1.6 = 25A. De maximaal in te voeden ‘zonnestroom’ is dan 230V x 25A = 5750 Watt.
De hoofdzekering is 1 × 25A - Maximale groepenkastzekering = 25A / 1.6 = 16A. De maximaal in te voeden ‘zonnestroom’ is dan 230V x 16A = 3680 Watt.
U heeft een 3 fasen aansluiting van 3 × 25A - Per fase kunt u dan een zekering van maximaal 25A / 1.6 = 16A monteren en per fase 3680 Watt invoeden. Op deze aansluiting kunt u dus drie systemen plaatsen met per systeem maximaal 3680 Watt en een totaalvermogen van 11040 Watt.

U wilt een 9900 wp systeem aanschaffen, u heeft 1 fase

Een 9900W omvormer levert ca 9900W / 230V = 43A.
Dat wil zeggen dat deze installatie met 50A afgezekerd moet worden.
De hoofdzekering moet in dit geval dus minstens 50A x 1.6 = 80A zijn.

*********EDIT Of moet ik de omvormer 5000/230= 21.7=25 A zeg maar en dan x 1.6= 40 A
:*)

[ Voor 3% gewijzigd door Hendriks1 op 11-10-2020 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
5000 W omvormer / 230 V = 22 A zekering nodig. Rond je af op 25 A.
Dat is selectief op 40 A hoofdaansluiting (wat mij betreft is selectiviteit optioneel overigens, maar alsnog haal je de factor 1.6).
Hoeveel Wp je op de omvormer aansluit maakt voor de AC zijde niet uit.

Ja die aangeraden hoeveelheid Wp doe ik nooit iets op uit. Heb het uitgebreid gesimuleerd met Sunnydesign, dat is voldoende.

Hoezo zou het paneel niet in Clickfit passen?

Bij SolarEdge moet iemand eerst simuleren met Sunnydesign of jouw opstelling op een SolarEdge 5 kW enkelfase omvormer mag. In ieder geval verdien je de 50 euro meerkosten per paneel niet terug.

Bij Enphase 250 W micro's mag je er dus max 20 bij een enkelfase aansluiting. Want max 5 kW omvormer vermogen. Al zal niemand je iets doen als je er toch 24 neemt, het is natuurlijk wel een stuk duurder dan een string omvormer.

Ik vind de Growatt app beter. Schaduwmanagement is van allebei denk ik goed genoeg hoewel de Goodwe het meest lof oogst hier op het forum.

Ik zou denk ik niet zoveel rekening houden met de schaduw bij de string indeling, de omvormer lost het wel op.

Min opstart vermogen of voltage heb je niets mee te maken.
De hoofdzekering is 1 × 40A - Maximale groepenkastzekering = 40A / 1.6 = 25A. De maximaal in te voeden ‘zonnestroom’ is dan 230V x 25A = 5750 Watt.
De hoofdzekering is 1 × 25A - Maximale groepenkastzekering = 25A / 1.6 = 16A. De maximaal in te voeden ‘zonnestroom’ is dan 230V x 16A = 3680 Watt.
U heeft een 3 fasen aansluiting van 3 × 25A - Per fase kunt u dan een zekering van maximaal 25A / 1.6 = 16A monteren en per fase 3680 Watt invoeden. Op deze aansluiting kunt u dus drie systemen plaatsen met per systeem maximaal 3680 Watt en een totaalvermogen van 11040 Watt.
Hier hebben ze het over het omvormer vermogen. Wat dat betreft klopt het verhaal tot hier. De rest van het verhaal is te ongenuanceerd en alleen geldig voor de optimale richting.
EDIT Of moet ik de omvormer 5000/230= 21.7=25 A zeg maar en dan x 1.6= 40 A
Ja precies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Maar wat denk je geen 2 kleinere omvormers toch? Totaal niet nodig toch?

Heb jij of iemand anders ervaring met volledige installatie service van Winkelman, solar-outlet of solar- bouwmarkt? Zijn die laatste twee hetzelfde bedrijf? Vlg mij beide uit Almere.

Gegroet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Nee geen 2 kleine omvormers.
Zover ik weet kun je ze alle 3 wel een installatie uit laten voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Beste Busscherski en anderen,

Uit het designmodel bleek dus dat ik met 24 panelen, 2x12 per string a 340wp (8160wp totaal) een 1- fase bijv Goodwe 5000 kon nemen.
Het feit dat ik zoveel mag onder dimensioneren tov de totale 8160WP, iets van 38% komt toch volledig door mijn dakhelling en uiteraard de windrichting welke noord a 22 graden is? Correct?

Overal lees je dat je omvormer max 10% ofzo mag onder dimensioneren. En ja in dat geval mag ik natuurlijk never nooit met zoveel wp op een ėėn-fase?

Maakt het evt. voor later nog uit als het salderen minder wordt of er zelfs af gaat indien je op 1-fase zit of 3 ?

Ook vraag ik me af hoe bijv. je netbeheerder hier mee omgaat. Je moet je namelijk aanmelden op de website energieleveren.nl , zoals jullie natuurlijk allang weten. En daar zal je denk ik dan op moeten gaan geven, hoeveel en welke panelen, aantal totale wp, 1 fase aansluiting, en ook dus in mijn geval een 1 fase omvormer.
Hoe gaat zo'n netbeheerder cq zo'n website hiermee om? Zeggen ze dan niet automatisch veel te veel wp voor een 1 fase aansluiting ofzo!? Of zie ik spoken of beren welke er niet zijn?

Graag uw mening of gewaardeerde visie _/-\o_
Thanks again!

[ Voor 10% gewijzigd door Hendriks1 op 13-10-2020 04:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja correct.
Maakt het evt. voor later nog uit als het salderen minder wordt of er zelfs af gaat indien je op 1-fase zit of 3 ?
Nee geen verschil vooralsnog.

Met je 5 kW omvormer voldoe je gewoon aan de max 5 kW richtlijn. De netbeheerder registreert alleen, geeft geen commentaar. Er zijn wel meer mensen die 10 kWp hebben aangemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Wat ik alleen niet begrijp, waar ik offertes of info heb aangevraagd blijven ze maar hameren op solaredge met optimizers of enphase. Hier hangt natuurlijk een fors prijskaartje aan, welke ik denk met mijn noord panelen er nooit uithaal. (+ gem 2000 euro) Bovendien wanneer ik schaduw op mijn dak krijg, dan is binnen een half uur bekeken en is het hele dak dus in de schaduw. Kortom help nog eenmaal _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Ja dat snappen wij ook niet. Het lijkt of installateurs daar meer marge op hebben.

Iedereen snapt toch dat jij ze in jouw geval nooit terug verdiend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
busscherski schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 18:06:
Ja dat snappen wij ook niet. Het lijkt of installateurs daar meer marge op hebben.

Iedereen snapt toch dat jij ze in jouw geval nooit terug verdiend...
Inderdaad veel meer marge ja.

Er wordt vooral geschermd met én meer garantie(bij enphase), maar vooral en dat vind ik wel erg opvallend (en volgens mii wel behoorlijk overdreven) dat het wel 10-15% meer opbrengst geeft... ;( Is dat niet echt bizar?

Wat denk jij? Of jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik heb geen bewijs van dergelijke claims gezien.

Wel zou ik me voor kunnen stellen dat het verschil tussen string en optimisers wel merkbaar zou kunnen zijn als er het hele jaar door midden op de dag schaduw van een boom is op de meeste panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 22:32
Mag ik er even tussendoorfietsen en vragen waarom je bij 22 panelen op noord steeds met die gruwelijk hoge vermogens qua omvormer zit te kijken? Je hebt ongeveer 65 a 70 % van de amperes per paneel, dus zet gewoon 12 panelen parallel met 12 panelen via de fameuze Y stekkers. Je zit dan op ongeveer 15 ampère bij hoge zoninstraling. Pak dan een Goodwe3000NS, die kan 18 amp zonder gedonder en maximaal 22.5 amp in geval van gedonder. Met die seraphims zit je in geval van 68% instraling op 6,5 amp per string, dus alles helemaal blij.
Je kunt een 3000NS gewoon op 16 ampère afzekeren. Ja, je gooit af en toe een piek weg, maar het maakt je leven een enorm stuk simpeler.
Ik wens je hoe dan ook veel stroom en zonnige dagen toe

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Lardman
Tussendoor fietsen mag altijd, leuk idee.
Ik had toch al een Sunnydesign simulatie van @Hendriks1, dus heb het even aangepast naar wat jij zegt. Kleine moeite.
Bedoel je dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkRTSTnyojt_5ma-MR0hKFmwX_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wiHXwQ6gWJk90P497x4AM2IN.png?f=fotoalbum_large

Voor de Longi's heb ik het niet gecheckt maar met de JA solar 340's kan dat inderdaad prima qua stroom.
https://cdn.webshopapp.co...e-xs-dns-sdtg2-series.pdf

Maar volgens Sunny verlies je op deze manier wel 8.2% van de jaaropbrengst door aftoppen. Dat is de eerste jaren zo`n 90 euro per jaar.
Het prijsverschil qua omvormer is (incl logging, excl btw) zo`n 260 euro. Dus dan verdien je de investering in een grotere omvormer toch relatief snel terug? Sneller dan de rest van de set dus dat zou ik doen.
Daarnaast heb je dan mooi 2 mppt's (mogelijk beter qua schaduw, al zal de winst niet significant zijn) en omdat de grotere omvormer een groter koelblok heeft wordt die wellicht minder vaak op z`n warmst.

Als het een installatie voor Belgie was (met omvormertax) was het sommetje overigens anders geworden. Dan was een 5 kW omvormer niet verstandig en komt 3 kW dichter in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
yes @busscherski , dat was precies wat ik bedoelde. . Je kunt een dual tracker op 3600 of 4200 pakken, gaat ook prima natuurlijk en minder verlies. Ik kreeg alleen enorme jeuk van omvormers van 5k op noord die vervolgens ingewikkeld afgezekerd moeten gaat worden.

Ik volg wel wat TS uiteindelijk doet en ben benieuwd wat het gaat worden.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Lardman
Met een 3.68 kW model top je op jaarbasis 2.8% af volgens Sunny. Dat is al een stuk minder verlies natuurlijk. Voordeel is dat het dan op een PV verdeler kan. Of de kabel trekken wordt dan een stuk makkelijker met YMVK 3 x 2.5 mm2. Kan een overweging zijn ja.

Met het 4.2 kW model wordt het verlies nog veel minder, nog maar 0.7% van de jaaropbrengst. Maar biedt geen voordelen qua kabels trekken toch? (ik weet wel dat een 16A installatieautomaat daar op zich wel tegen kan als er een cm koelruimte rond die groep is maar raad het toch niet zo snel aan)

Het prijsverschil tussen een dual mppt Goodwe van 3.6 kW en die van 5 kW is best beperkt dus daarvoor hoef je het niet echt te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Eh. Ik ben het ff kwijt. Dat is ook niet zo lastig, daar ik een leek ben. 😀
Waarom moet een 5k omvormer bijv ingewikkeld afgezekerd worden? Het ging of gaat toch allemaal prima op een 1 fase? Of kan hrt beter cq anders?

Ik was er zo'n beetje uit, maar ik begrijp dus nu dat ik ook een 3000 kan hebben? Geen idee, waarom dit ook kan?

Even nog een kort ander vraagje, ik wil dus 24 panelen gaan bestellen met de goodwe 5000 en dan op het plaatje van onder naar boven, van links naar rechts. Rij van 3 en 2 (bij de schoorsteen) rij van 7 en dan 4 rijen van 3 Je ziet onderaan een schoorsteen uitsteken, ik gok een metertje. Gaat die nog voor veel problemen zorgen? Zie plaatje en legplan. En welke panelen zijn het handigst om op de ene string te zetten en welke op de ander.?
Ps het rode lijntje klopt niet helemaal.
Maar goodwe 5000 is toch prima met die 24 340wp van Jasolar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-607MHe8uJZBbgEwJvGYvkaR7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GeAGITPQj4WZSXhraoSNnrmo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Een kleinere omvormer dan 5 kW kan wel maar levert op jaarbasis iets minder kWh op.

Als dat echt voordelen heeft qua kabels trekken zou je bijvoorbeeld voor een 3.68 kW variant kunnen kiezen. Ik heb het niet nagerekend maar het prijsverschil met de 5 kW is dermate weinig dat je met de 5 kW variant denk ik een kortere tvt hebt. Al zal het verschil niet veel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Thx. En wat denk je v het schoorsteentje. Alumunium niet al te groot. Dat is het enige wat waarschijnlijk schaduw op gaat leveren. Behalve dan natuurlijk ook va oktober de appartementen links van mij, va 1700. Maar zodra de schaduw op het dak komt, is vanaf oktober binnen de kortste keren het hele dak in de schaduw.

[ Voor 11% gewijzigd door Hendriks1 op 14-10-2020 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Ik heb nog een vraag. Hoe ver adviseren jullie ( zie foto legplan eerder) om je panelen uit je daknok te leggen, dat is de onderkant van de foto en hoever uit de dakgoot, dat is de bovenkant van de foto.
Mijn dakvlak is namelijk 11.20 meter, maar dit is met een redelijke overhang aan de onderkant van de foto, naar de nok toe. Ik denk op zich wel heel stevig er liggen per slot van rekening ook genoeg zware dakpannen op...
Maar gezien de opstelling, 6 rijen in portrait x 1.689 = 10.14 afgerond 10.20 nemen.

Hou ik dus een metertje over voor nok en dakgoot. Waarin ik dus grotendeels die overhang richting de nok wil gebruiken. 70 cm? Is dat voldoende en dan 30 cm naar de dakgoot......Of toch kiezen voor een andere opstelling of een andere maat panelen? Of een rij laten vervallen....😐 Of hebben jullie nog een ander idee voor een legplan. Ik wil alles zoveel mogelijk naar rechts en/of onderste deel op de foto

Ik weet het ik ben vermoeiend...🙄 Ook vroeg ik me af als ik bijv de Jasolar 370wp en dan 22 stuks met de goodwe 1 fase 5000zou willen? Red ik dat met die omvormer? Dus 2x11 per string. Wie wil dat voor mij nog even uitrekenen!

Gegroet!

[ Voor 5% gewijzigd door Hendriks1 op 14-10-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja die dakrand is vast sterk genoeg. Als je de ruimte hebt misschien gewoon in het midden leggen. Als het maar meer dan 30 cm is.

Die van 1776 x 1052? Dus 120 halve cellen?
Met de Goodwe mag je er 2 x 13 van en met de Growatt max 2 x 12.

Panelen van ongeveer 2 x 1 meter hebben 144 halve cellen, daar mag je er minder van hebben.

edit: en ja het schoorsteentje maakt schaduw, maar daar kan de omvormer wel wat mee

[ Voor 11% gewijzigd door busscherski op 14-10-2020 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
busscherski schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 19:51:
Ja die dakrand is vast sterk genoeg. Als je de ruimte hebt misschien gewoon in het midden leggen. Als het maar meer dan 30 cm is.

Wat bedoel je hier precies? Ik heb vooral wellicht wat ruimtegebrek in de lengte. Totale dakvlak maximaal 11.20. Ik wil toch wel minimaal 70 cm(onder) van de nok blijven en min 30 van de dakgoot(boven)

Die van 1776 x 1052? Dus 120 halve cellen?
Met de Goodwe mag je er 2 x 13 van en met de Growatt max 2 x 12.

Klopt! Die idd https://www.solar-outlet....-percium-zonnepaneel.html

Panelen van ongeveer 2 x 1 meter hebben 144 halve cellen, daar mag je er minder van hebben.

edit: en ja het schoorsteentje maakt schaduw, maar daar kan de omvormer wel wat mee
Serieus? Kan ie dat corrigeren ofzo, ik dacht dat dat lastig was met serieel 2 strings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Bij dat schoorsteentje corrigeren als dat een gedeelte van dat zonnepaneel uit zal gaan zonder dat de andere panelen in die string er last van hebben.
Uiteraard maakt dat geen zon van schaduw, maar dat kan ook een micro omvormer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Deze zijn het.

https://www.solar-outlet....-percium-zonnepaneel.html

Wat bedoel je hier precies? Ik heb vooral wellicht wat ruimtegebrek in de lengte. Totale dakvlak maximaal 11.20. Ik wil toch wel minimaal 70 cm(onder) van de nok blijven en min 30 van de dakgoot(boven)
Zo'n montage systeem. Geen idee hoe het werkt, maar kan je dit in principe plaatsen waar je wil?
En als aanvullende vraag die 1.77 bij 1.05 panelen moeten die in een ander soort systeem vanwege het feit dat ze groter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Minstens 30 cm rondom tussen panelen en rand dak.
Waarom zou een montagesysteem niet overal kunnen waar je wilt?
Ja die grotere panelen hebben inderdaad langere rails nodig, de gemakkelijkste manier om daar aan te voldoen is om telkens voor 1 paneel extra te bestellen. Dat staat er ook bij had je vast al gelezen? :p
https://www.solar-outlet....ortrait-clickfit-evo.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
busscherski schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:38:
Minstens 30 cm rondom tussen panelen en rand dak.
Waarom zou een montagesysteem niet overal kunnen waar je wilt?
Ja die grotere panelen hebben inderdaad langere rails nodig, de gemakkelijkste manier om daar aan te voldoen is om telkens voor 1 paneel extra te bestellen. Dat staat er ook bij je vast al gelezen? :p
https://www.solar-outlet....ortrait-clickfit-evo.html
Oh ja nu je het zegt...😁
Kunnen ze dan die rails wel inkorten? Want je houd dan toch weer te veel over, indien je er voor elke rij 1 extra bijbesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja die rails gaan ze afzagen :)
Je zou voor 2 x 2 brede panelen wellicht 1 x 5 kunnen bestellen in plaats van 2 x 3. Misschien is dat goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Oke dankje.

Nu ik toch bezig ben nog 1 domme vraag.😁 Stel he dat als ze komen monteren en het blijkt toch niet handig te zijn, of zelfs krap aan te passen op mijn dak (die 6e rij bij mijn auto-zijde) kan je dan alsnog een rij van 3 panelen portrait van 1.689 bij 99.6 en dan doel ik dus eigenlijk op het montage systeem zelf, splitten in 3 rails-jes portrait van 1+1+1 of 2+1 rails-jes en daarna dit zodoende nog "vastplakken aan een andere rij. Of werkt dit niet zo...😬 Anders zou ik toch zo 4 rijen van 6 kunnen bestellen en klaar....😁😁

[ Voor 9% gewijzigd door Hendriks1 op 15-10-2020 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Waarom zou het niet passen dan?
Hoeveel ruimte heb je in de breedte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
busscherski schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:03:
Waarom zou het niet passen dan?
Hoeveel ruimte heb je in de breedte?
In de breedte genoeg, zonder overhang aan de zijkant (ik heb een hoekhuis) 7.10 meter. Met overhang zijkant 7.50. Maar daar wil je zoveel als mogelijk wegblijven denk ik
Ging mij meer om de lengte in dat legplannetje wat ik kreeg en ook ik hier poste, er staat 9.96.(klopt niet helemaal, wat dat bedrijf op gaf, maar goed) Bruto is en dat heb ik min of meer gemeten/geteld, met overhang naar nok en dakgoot is dit ca 11.20 meter. Maar je leest veel dat je zowel van je goot als nok minimaal 2 dakpannen weg moet blijven. Dat is in mijn geval 2 + 2 x 35 cm= 1.40. Netto 9.80 mtr vlg deze lijn.
Dan moet ik dus al een beetje marchanderen met die ruimte bij die panelen van 1.69 x6 rijen = 10.20. Hou ik dus in zijn totaliteit minder dan 3 pannen over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Veel houden ook 1 dakpan marge aan.

Het zou me verbazen als de overhang niet minstens zo sterk is als de rest van het dak, ik zie geen reden om daar geen panelen op te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
busscherski schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:39:
Veel houden ook 1 dakpan marge aan.

Het zou me verbazen als de overhang niet minstens zo sterk is als de rest van het dak, ik zie geen reden om daar geen panelen op te leggen.
Wederom weer super bedankt voor je reactie. Ik word steeds ietsiepietsie meer ontwikkeld op dit zonne energie gebied vlak. :)
@busscherski of andere. Stel dat ik toch de meerprijs voor enphase zou over hebben. Weet jij of die panelen van jasolar 340 wp of die jasolar van 370wp icm met een iq7 of iq7+ micro omvormer op een 1 fase kunnen (1x40A). Of werkt dat weer anders? Of klets ik maar weer wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Een IQ7 is zo'n 250 W. De IQ7+ zo'n 300 W maar die heb je niet nodig met jouw oriëntatie.
Dus als je je aan de 5 kW richtlijn wilt houden mag je denk ik max 20 van die IQ7's.

Niemand doet je overigens wat als je je niet aan die richtlijn houdt.

Ik denk dat je met Enphase en meer dan 14 IQ7's wel 2 AC kabels moet trekken en op 2 groepen moet aansluiten. Wellicht is dat ook weer duurder qua logging, dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Als je toch geld over hebt voor Enphase misschien beter ook geld over hebben voor een 3 fase aansluiting.

[ Voor 72% gewijzigd door busscherski op 15-10-2020 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
busscherski schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:06:
Als je toch geld over hebt voor Enphase misschien beter ook geld over hebben voor een 3 fase aansluiting.
Daar heb je gelijk in. Alleen die wachttijd bij die netbeheerders word je niet vrolijk van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
550 V om 600 V.

JA solar, prima
Ja volgens mij de goede WIFI stick. Ik denk dat de leverancier ook nog wel even een blik over de compatibiliteit werpt als je het inclusief installatie besteld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJMifnbM_qmhdgIKYVCiE6u3GCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mqcQRYyhJTMTQJcRkHOFodVQ.jpg?f=fotoalbum_large

Mag ik hier nog 1 dingetje van vragen @busscherski is in deze designtool berekening rekening gehouden dat ik "slechts" nu een 1 fase 40 A heb. Ik kan dat niet direct eruit halen. Maar ja, its me... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
De simulatie is met de Nederlandse locatie instellingen gedaan.
Dan is bijvoorbeeld het 6 kW enkelfase model niet beschikbaar.

40 A / 1.6 = 25 A moet je zelf berekenen

Edit: en dan 25A*230V

[ Voor 6% gewijzigd door busscherski op 15-10-2020 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
@busscherski en andere

Vraagje. Kan je als je nu een 1 fase omvormer neemt/hebt met die 24 panelen op noord. Bijv de Goodwe 5000. En je zou later naar een 3 fase aansluiting willen. Kan je deze 1 fase omvormer dan nog gebruiken op een eventuele nieuw aangelegde 3 fase aansluiting? Of moet je dan ook naar een 3 fase omvormer?

Een 2e vraagje. Je hoort en leest veel dat de 1 fase sma sunny boy 5.0 beter om kan gaan met schaduw (shade fix). Is dat ook zo? En is het de meerprijs waard tov de goodwe 5000.....Ik denk ca 500 euro...
Iemand?

Graag uw reactie.
Dank!
Gegroet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Vraagje. Kan je als je nu een 1 fase omvormer neemt/hebt met die 24 panelen op noord. Bijv de Goodwe 5000. En je zou later naar een 3 fase aansluiting willen. Kan je deze 1 fase omvormer dan nog gebruiken op een eventuele nieuw aangelegde 3 fase aansluiting? Of moet je dan ook naar een 3 fase omvormer?
Ja dat kan wel maar dan kun je je niet meer houden aan de selectiviteitsregel. Wat mij betreft is die regel optioneel bij teruglevering maar voor sommigen juist niet (is denk ik 50:50 hier). Discussie daarover probeer ik op deze plek te voorkomen, zoek zelf maar op selectiviteit in het PV topic.
Tegen de tijd dat jij 3 fasen hebt is die omvormer misschien al lang terugverdiend, of zelfs al afgeschreven of vervangen.
Een 2e vraagje. Je hoort en leest veel dat de 1 fase sma sunny boy 5.0 beter om kan gaan met schaduw (shade fix). Is dat ook zo? En is het de meerprijs waard tov de goodwe 5000.....Ik denk ca 500 euro...
Iemand?
Die 500 euro verdien je niet terug met shadefix. Misschien gaat de SMA langer mee, dat weten we over 15 jaar. SMA schijnt fijner lokaal te loggen zijn met een Raspberry pi oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Ok. Thx @busscherski . Nu dacht ik redelijk klaar ta zijn om te gaan bestellen. Moet je van te voren gehele bedrag vooruit betalen bij van die webshops. Dat zijn toch best hele grote bedragen, zonder dat je weet of het functioneert, onbeschadigd etc is. De shop toch onverhoopt (niet) ineens failliet is en ja zo'n bedrijf zal incl. de montage toch wat minder hard voor je lopen als alles al betaald is. Kortom ik wil betalen na levering ofwel werking van het zonnestroom systeem. Of zeg ik iets vreemds?
Iemand suggesties welk bedrijf met redelijke prijzen, een wat dat betreft vriendelijker policy heeft?

Mvg,
Hendriks

[ Voor 8% gewijzigd door Hendriks1 op 20-10-2020 06:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:29
Hendriks1 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:27:
[...]

Daar heb je gelijk in. Alleen die wachttijd bij die netbeheerders word je niet vrolijk van...
Die wachttijd maakt nu toch eigenlijk niet meer zo uit? Ik kan me vergissen, maar vanaf nu ongeveer tot het voorjaar gaat een noord opstelling toch heel weinig opleveren? Is het dan niet beter om een half jaartje te wachten met bestellen tot het voorjaar? Prijzen kunnen dan gunstiger zijn, daar verdien je misschien meer mee dan de opgewekte stroom van nu tot dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Je hebt webshops met zo'n garantiekeurmerk.
Is het bij sommigen niet zo dat je alleen vooraf voor de onderdelen betaald en installatie achteraf?
Bij veel webshops kun je afhalen en pinnen, maar dan moet je het spul wel ergens kwijt.
Voor een vriendelijker policy betaal je uiteraard wel weer iets.

@emot
De panelen kunnen wellicht nog iets in prijs dalen in de komende maanden (ook al vind ik ze goedkoop) maar de installatiekosten kunnen juist in prijs stijgen. Ik denk dat het lood om oud ijzer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
[quote]busscherski schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 07:54:
Je hebt webshops met zo'n garantiekeurmerk.
Is het bij sommigen niet zo dat je alleen vooraf voor de onderdelen betaald en installatie achteraf?

***Klopt, maar de onderdelen vooruit betalen is ook zo even een paar duizend, maar over welk keurmerk gaat het dan?

Bij veel webshops kun je afhalen en pinnen, maar dan moet je het spul wel ergens kwijt.
Voor een vriendelijker policy betaal je uiteraard wel weer iets.

***Inderdaad en dat is weer lastig, zeker als er bijv bij installatie blijkt een paneel oid is gebroken ofzo. Ja wie heeft het dan gedaan, zal dan de discussie worden...Dat soort dingen vermijd je liever door de monteurs de materialen te laten meenemen op de dag van installatie bijv en na een werkend systeem te betalen

[ Voor 14% gewijzigd door Hendriks1 op 20-10-2020 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
***Klopt, maar de onderdelen vooruit betalen is ook zo even een paar duizend, maar over welk keurmerk gaat het dan?
Als een bedrijf een keurmerk heeft zullen ze dat wel uitleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Beste @busscherski en andere,

Wat vinden jullie van deze offerte en opstelling. Uitgangspunt Noord.
Dak 22 graden.
Hoofdaansluiting 1 fase 1x40A

21 longi solar 370wp van 1.77 bij 1.05 =7770 wp
Solaredge 5000 hd wave wifi
21x optimizers P 401
Montage materialen
Montage + Installatie

Zonnekeur keurmerk en betaling aantal dagen na werking systeem. 6400 ex

En die optimizers p401 zijn dat evt de goede voor bovenstaande?

Hartelijk dank wederom _/-\o_
Gegroet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Even een kleine tip zorg dat ze de panhaken netjes plaatsen, omhoogstaande pannen is vragen om lekkages als gevolg van stuifsneeuw of stuwwater bij zoon lage dakhoek. (er zal wel een goed onderdak onder zitten, maar dan nog.)

ik ben die niet persoon die exact SE prijzen kan inschatten, maar mij lijkt het niet heel duur.

[ Voor 32% gewijzigd door twain4me op 26-10-2020 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-05-2024
Heb zelf voor mijn SE installatie 6270 Wp - 0,95 Eur/Wp betaald. (voor deze prijs heb ik lang moeten zoeken)
Dit is met platdak installatiemateriaal (iets duurder).

Dus ik denk dat je prijs best netjes is.

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Dank voor jullie reactie @jorbit en @twain4me .

Is er nog iemand die wat kan zeggen over de gebruikte SE optimizers P401 in combinatie met de SE 5000 en gezien mijn dakligging/aantal panelen?

Zijn dit dus de juiste optimizers? En val ik binnen de gestelde normen van zowel Solaredge 5000 als de netbeheerder. Ik ben zoals jullie merken maar een leek.
De prijs, met daarbij ook de voorwaarden van betaling paar dgn achteraf en een zonnekeur bedrijf, leek mij ook niet al te slecht. Vandaar graag jullie visie

Meer advies, tips, aanvullingen zijn altijd welkom.
Thanks
Gegroet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-05-2024
Volgens deze sheet kan het prima wat ze je aanbieden:
https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdf
Je valt binnen het max. vermogen en het max. aantal optimizers.

1x40 is een prima aansluiting, niks meer aan laten doen.
Je mag 5kW terugleveren op 1 fase. Niet iedereen is hier fan van, maar het mag/kan wel.

Als je geen schaduw hebt en alles ligt in een richting, kan je ook naar een 3-fase omvormer. Zal wel iets duurder zijn.

Ik zou nooit volledig vooraf betalen hoogstens 20/30 procent. Dus achteraf betalen is helemaal prima.

[ Voor 11% gewijzigd door jorbit op 26-10-2020 15:17 ]

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik zou nooit SolarEdge nemen op een dak zonder schaduw.
Het kost 50 euro per paneel extra vergeleken met een Chinese string omvormer. Waarom biedt je installateur dat niet aan?
En dan nog heb je een systeem waar meer op zit dus meer aan kapot kan (ja er zit 25 jaar garantie op dus het zou niet zo erg moeten zijn)
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers
Maar goed, P401 is inderdaad wel het juiste type optimiser voor een Longi. En je zit binnen alle specs.
De prijs is inderdaad goed voor een SolarEdge systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
busscherski schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 19:49:
Ik zou nooit SolarEdge nemen op een dak zonder schaduw.
Het kost 50 euro per paneel extra vergeleken met een Chinese string omvormer. Waarom biedt je installateur dat niet aan?
En dan nog heb je een systeem waar meer op zit dus meer aan kapot kan (ja er zit 25 jaar garantie op dus het zou niet zo erg moeten zijn)
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers
Maar goed, P401 is inderdaad wel het juiste type optimiser voor een Longi. En je zit binnen alle specs.
De prijs is inderdaad goed voor een SolarEdge systeem.
@busscherski ik ga er toch nog even over nadenken. Lastig, lastig. Zeker gezien ik nu allemaal lees over die optimizers die vrij vaak kapot gaan. Ik ben niet handig, dus ik kan niet zelf even het dak op om te gaan repareren of vervangen. Prijs is idd wel ok. Maar begrijp ik het goed dat de installateur of SE na 2 jr kan zeggen hier heb je een nieuwe optimizer, regel het zelf maar met je optimizer? En arbeidsloon is natuurlijk het allerduurst.... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Hendriks1 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 02:04:
[...]

@busscherski ik ga er toch nog even over nadenken. Lastig, lastig. Zeker gezien ik nu allemaal lees over die optimizers die vrij vaak kapot gaan. Ik ben niet handig, dus ik kan niet zelf even het dak op om te gaan repareren of vervangen. Prijs is idd wel ok. Maar begrijp ik het goed dat de installateur of SE na 2 jr kan zeggen hier heb je een nieuwe optimizer, regel het zelf maar met je optimizer? En arbeidsloon is natuurlijk het allerduurst.... ;(
Dat geval waar de installateur de kapotte optimiser niet wil vervangen was denk ik vooralsnog een uitzondering. Maar wat als je installateur er over 15 jaar niet meer is?
In jouw geval zou ik elk ander merk omvormer liever hebben. Ik zou vragen om een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
busscherski schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 05:28:
[...]

Dat geval waar de installateur de kapotte optimiser niet wil vervangen was denk ik vooralsnog een uitzondering. Maar wat als je installateur er over 15 jaar niet meer is?
In jouw geval zou ik elk ander merk omvormer liever hebben. Ik zou vragen om een ander merk.
@busscherski 21 longi van 370 wp. Met de wat grotere en bredere maat van 1.77 bij 1.05. Hoe zag dat er in design uit met een sma 5.0? Of een growatt min 5000. Kan dat beide?
1x11 en 1x10?

Thanks, Gegroet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendriks1
@busscherski en andere
Bovenstaande ipv SE met optimizers, een sma sunny boy 5.0 av41 voor 5600ex

Wat denken jullie daarvan? Kan dat ook gezien mijn specs, 1x40A, noord, 22 graden, 370wp panelen van 1.77 bij 1.05
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja goede deal, ik raad je aan om te kiezen voor de SMA.

Een Growatt of Goodwe had ook gekunt maar ik vind een SMA mooier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cA2S-hW6o2QzKJ5iKNM9utFtXio=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8dE8FCffrCX2HqpcaS4KvOE2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
@busscherski en andere

Het wordt 1 paneel minder vanwege garantie voorwaarden welke sma kennelijk stelt ((<7500wp). De prijs zakt natuurlijk dan ook. String met 2x10 dus a 370wp.

Sma geeft 5 jr garantie, garantie kan bijgekocht worden. Wat denk je/jullie?

Gegroet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Hendriks1 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:43:
@busscherski en andere

Het wordt 1 paneel minder vanwege garantie voorwaarden welke sma kennelijk stelt ((<7500wp). De prijs zakt natuurlijk dan ook. String met 2x10 dus a 370wp.

Sma geeft 5 jr garantie, garantie kan bijgekocht worden. Wat denk je/jullie?

Gegroet
Meestal als ze stuk gaan kunnen ze vrij voordelig gerepareerd worden.
In het verleden heeft sma ook wel gerefrubished modelen verkocht voor een redelijk bedrag aan mensen met een kapotte sma. (dan houden ze jouw kappot ding om gemaakt aan de volgende te verpatsen)
Dat bijkopen is een soort verzekering, en eigenlijk is mijn mening: Waar je zelf het risico van kan dragen moet je niet verzekeren. Maar je hebt de tijd hoor, sma is niet moeilijk over waneer je het bijkoopt. zolang de huidige termijn maar nog niet over is. althans dat was zo toen ik er naar heb gekeken 2 jaar geleden.
Alleen als je zelf veel dingen doet die de levensduur kunnen verkorten (extreem veel vollast uren, slechte ventilatie etc) zou ik het wel overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Hendriks1 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:43:

Het wordt 1 paneel minder vanwege garantie voorwaarden welke sma kennelijk stelt ((<7500wp).
hoe kom je daarbij? van sma mag je volgens mij 200% wp op een omvormer aansluiten en binnen de garantie voorwaarden blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
twain4me schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:06:
[...]

hoe kom je daarbij? van sma mag je volgens mij 200% wp op een omvormer aansluiten en binnen de garantie voorwaarden blijven.
Het werd mij verteld door het bedrijf. Verder ja geen idee. Op zich vind ik het geen probleem. Ik wilde toch zo rond de 7500wp. Ietsje meer of ietsje minder maakt ook niet zo uit voor mij. Ik heb een goed gevoel bij, de prijs is denk ik ok...En pas betalen na aflevering en werking systeem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Hendriks1 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:35:
[...]

Het werd mij verteld door het bedrijf. Verder ja geen idee. Op zich vind ik het geen probleem. Ik wilde toch zo rond de 7500wp. Ietsje meer of ietsje minder maakt ook niet zo uit voor mij. Ik heb een goed gevoel bij, de prijs is denk ik ok...En pas betalen na aflevering en werking systeem...
Technisch gezien kan een residentiële SMA omvormer een overdimensionering aan van 200% in Benelux, zonder invloed te hebben naar garantie of te verwachten levensduur. Uiteraard moet er rekening gehouden worden met de technische parameters van de omvormer, in het bijzonder met de maximale ingangsspanning en de maximale kortsluitstroom.
https://www.sma-benelux.c...nnestroominstallatie.html

gewoon in sunnydesign gooien, dan verteld die wel of het kan.en mag, maar in basis mag het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Alweer een 1-fase 5 kW omvormer. Ben benieuwd of ze de voorgeschreven beveiliging tegen overbelasting van de groepenkast ook gaan uitvoeren. (Zal wel niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Dat van die max 7500 Wp heb ik nog nergens zwart op wit zien staan. Technisch gezien natuurlijk ook onzin bij jouw plat/noord orientatie.
Maar goed, 1 paneel meer of minder maakt heel weinig uit. Geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
kabeltjekabel schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:43:
Alweer een 1-fase 5 kW omvormer. Ben benieuwd of ze de voorgeschreven beveiliging tegen overbelasting van de groepenkast ook gaan uitvoeren. (Zal wel niet)
Moet ik ergens opletten? Het is een vrij groot bedrijf met het zonnekeur keurmerk. Dan schijnen ze wel aan bepaalde vereisten te moeten voldoen zou je zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hendriks1 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:34:
[...]

Moet ik ergens opletten? Het is een vrij groot bedrijf met het zonnekeur keurmerk. Dan schijnen ze wel aan bepaalde vereisten te moeten voldoen zou je zeggen...
Aardlekschakelaars en railsysteem naar 63A upgraden of aanbrengen C40 voor de verbruikers en PV er langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Hm ja dit zegt me persoonlijk weinig, ook niet zo gek ik ben zelf een leek. Ik hoor het nu ook pas voor het eerst. Maar dit is verplicht begrijp ik bij een 5k omvormer.. Ook bij een 1 fase hoofdaansluiting van 1x40A?
:/

[ Voor 48% gewijzigd door Hendriks1 op 27-10-2020 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hendriks1 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:45:
Hm ja dit zegt me persoonlijk weinig, ook niet zo gek ik ben zelf een leek. Ik hoor het nu ook pas voor het eerst. Maar dit is verplicht begrijp ik bij een 5k omvormer.. Ook bij een 1 fase hoofdaansluiting van 1x40A?
:/
Nee, het is voorgeschreven als het totaal van net + PV over de rating van de componenten (met name aardlekschakelaars) gaat.

Hoe hoger je hoofdaansluiting is, des te eerder dit van toepassing is. Bij 3x25 is het pas boven de (3-fase) 10 kW omvormer (bij standaard 40A kast) en praktisch gezien nog iets hoger gezien de PV geen overstroom gaat doen, bij 1x40 zit je er eigenlijk direct al aan.

Met name bij de oudere kastjes kan het wel echt een probleem worden, maar we hebben hier al wel meer voorbeelden gezien dat installateurs zich daar niks van aantrekken.

Zie;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LHwf3rH6kqQXm3NIDhsRTiOUjo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Fsc87wwR3RgcMSLW9AEQ68wC.png?f=user_large

De NPR heeft daar een paar prijzige oplossingen voor, maar je kunt ook de rail ter plekke van de rode horizontale pijl 'knippen' en daar een 40A automaat in zetten.

Bij 3-fase heb je dat hele gedoe niet, want daar zijn de stromen per fase bij hetzelfde vermogen een factor drie lager en als bonus is er ook geen nulstroom die voor extra warmte zorgt.

[ Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-10-2020 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Oke dank voor je reactie. Ik zal het eens aankaarten. Ik hoor dit echt voor het eerst. Zit nu toch al weer even op dit forum. Ik dacht toch echt op dit forum te lezen dat ik gewoon safe zat met mijn 1 fase 5k omvormer. Noord. 22 gr etc.

[ Voor 36% gewijzigd door Hendriks1 op 27-10-2020 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:59

Pinobigbird

doesn't share food!

kabeltjekabel schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:26:
[...]

Nee, het is voorgeschreven als het totaal van net + PV over de rating van de componenten (met name aardlekschakelaars) gaat.

Hoe hoger je hoofdaansluiting is, des te eerder dit van toepassing is. Bij 3x25 is het pas boven de (3-fase) 10 kW omvormer (bij standaard 40A kast) en praktisch gezien nog iets hoger gezien de PV geen overstroom gaat doen, bij 1x40 zit je er eigenlijk direct al aan.

Met name bij de oudere kastjes kan het wel echt een probleem worden, maar we hebben hier al wel meer voorbeelden gezien dat installateurs zich daar niks van aantrekken.

Zie;
[Afbeelding]

De NPR heeft daar een paar prijzige oplossingen voor, maar je kunt ook de rail ter plekke van de rode horizontale pijl 'knippen' en daar een 40A automaat in zetten.

Bij 3-fase heb je dat hele gedoe niet, want daar zijn de stromen per fase bij hetzelfde vermogen een factor drie lager en als bonus is er ook geen nulstroom die voor extra warmte zorgt.
Sorry voor de topickaping, maar ik ben benieuwd hoe dit er dan uit komt te zien.
Wordt de nieuwe situatie dan zo?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9KP1sJSX8uUYoCy5T2z5bH_D4I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jwT6OKPzhSc6FP5PSidojzWA.png?f=user_large
Dan zie ik op de 40A automaat (een C-kar 1P?) twee inkomende verbindingen (alleen de fasedraden?):
• vanuit de hoofdschakelaar
• vanuit de 16A automaat van de PV-omvormer
Hoe zorg je dat je twee draden invoert? Moet je dan een extra aansluitblok gebruiken, waarop dan de 2 bovengenoemde fasedraden plus de ingang naar de 40A automaat komen? De nuldraden uit de hoofdschakelaar, de 16A automaat van de PV-omvormer enerzijds, en de fasedraad uit de 40A automaat anderzijds, komen dan op de bestaande aansluitblokken als toevoer voor de verbruikers (de "Railsysteem 40 A" uit de tekening). Klopt dit of heb ik er niets van begrepen :$ ?

In de tekening staat bij de PV-omvormer geen aardlekschakelaar, maar de automaat zou toch ook vervangen kunnen worden door een aardlekautomaat van 16A 30mA (1P+N 16A B-kar), maar voor de TS dan een 20A (of 25A?) voor de 5kW omvormer, toch?
Nu lees ik soms dat dit ook wel eens 20A 300mA (of 25A 300mA) zou moeten zijn. Wat is hierin bepalend, en wat is gebruikelijk?

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Pinobigbird schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:32:
[...]

Sorry voor de topickaping, maar ik ben benieuwd hoe dit er dan uit komt te zien.
Wordt de nieuwe situatie dan zo?
[Afbeelding]
Correct. Wist niet dat mijn idee daar ook al uitgetekend stond. :P
Dan zie ik op de 40A automaat (een C-kar 1P?) twee inkomende verbindingen (alleen de fasedraden?):
• vanuit de hoofdschakelaar
• vanuit de 16A automaat van de PV-omvormer
Hoe zorg je dat je twee draden invoert? Moet je dan een extra aansluitblok gebruiken, waarop dan de 2 bovengenoemde fasedraden plus de ingang naar de 40A automaat komen?
Y-draadbrug bovenop de hoofdschakelaar zetten. Ofwel duo adereindhuls in de hoofdschakelaar; een draad naar de 40A automaat, eentje naar de PV groep. Alleen de fasedraad inderdaad.
De nuldraden uit de hoofdschakelaar, de 16A automaat van de PV-omvormer enerzijds, en de fasedraad uit de 40A automaat anderzijds, komen dan op de bestaande aansluitblokken als toevoer voor de verbruikers (de "Railsysteem 40 A" uit de tekening). Klopt dit of heb ik er niets van begrepen :$ ?
Bij enkelfase kasten heb je veelal een overschot aan die verdeelblokjes; dan zou dat kunnen. Maar ik zou vanuit de hoofdschakelaar met Y-draadbrug naar 40A automaat en PV groep gaan, en dan na die 40A automaat eventueel naar de verdeelblokjes. Maar dit probleem speelt bijna alleen maar bij enkelfase kasten; daar is het gewoon een kamrailfeestje en heb je die blokjes niet echt nodig.
In de tekening staat bij de PV-omvormer geen aardlekschakelaar, maar de automaat zou toch ook vervangen kunnen worden door een aardlekautomaat van 16A 30mA (1P+N 16A B-kar), maar voor de TS dan een 20A (of 25A?) voor de 5kW omvormer, toch?
Nu lees ik soms dat dit ook wel eens 20A 300mA (of 25A 300mA) zou moeten zijn. Wat is hierin bepalend, en wat is gebruikelijk?
Ja, inderdaad een aardlekautomaat toepassen.

In enkele gevallen mag je zonder aardlekschakelaar (maar dat zou je dan alleen doen om een paar tientjes te besparen). In een aantal gevallen werken bepaalde omvormers niet lekker met 30 mA aardlekbeveiliging en wordt er 100 of 300 mA toegepast. Dan gaat het echter niet meer om persoonsbescherming maar meer brandveiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:59

Pinobigbird

doesn't share food!

@kabeltjekabel Ah, duidelijk! Een duo adereindhuls, soms is de oplossing zó simpel :o .

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Zoals bekend uitgangspunt:
Noord, 22 graden. 1fase 1x40A
20x 370wp. Sma 5.0

Nu kan ik ook kiezen voor 2x(!) een kleinere omvormer 2x Growatt de min 2500.
Voor min of meer dezelfde prijs. Wat vinden jullie? Invloed op opbrengst?
Voordeel is natuurlijk wel dat deze omvormers ook bruikbaar zijn naar eventueel in een later stadium verzwaarde 3x25A. aansluiting.

Graag uw gewaardeerde mening
Gegroet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Het is niet zo dat een enkelfase 5 kW omvormer niet op een 3 x 25 A aansluiting kan. Maar als je het doet is het niet meer selectief.
Over of selectiviteit noodzakelijk is hebben we binnen GoT eindeloos gediscussieerd en zijn het er niet over eens geworden.

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9

Ik ben van de interpretatie dat selectiviteit niet noodzakelijk is bij energie opwekkende apparaten (ik ken zelfs iemand die een 25 kW 3 fase omvormer heeft met een 3 x 25 A aansluiting, dus ruim 8 kW per fase).
Maar als je het @kabeltjekabel zou vragen dan krijg je een heel ander antwoord want die vind selectiviteit wel belangrijk.

Als je aan selectiviteit bij een 3 x 25A aansluiting wilt voldoen is 2 x 2.5 kW omvormer beter ja. Maar wel even navragen of ze dan ook meteen 2 kabels naar de meterkast gaan trekken en het op 2 groepen aansluiten.
Als je kiest voor 2 x 2.5 kW SMA's kun je, in geval een van de omvormers kapot is, ook 2 strings van 10 parallel op die ene omvormer aansluiten. Uiteraard topt dat wel veel af.
Aan de andere kant, voor de meerkosten van SMA heb je ook een nieuwe Chinees.

Of je koopt tegen die tijd een nieuwe 3 fase omvormer, wel jammer dat je dan ook weer een nieuwe AC kabel moet trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
busscherski schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:50:
Het is niet zo dat een enkelfase 5 kW omvormer niet op een 3 x 25 A aansluiting kan. Maar als je het doet is het niet meer selectief.
Over of selectiviteit noodzakelijk is hebben we binnen GoT eindeloos gediscussieerd en zijn het er niet over eens geworden.

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9

Ik ben van de interpretatie dat selectiviteit niet noodzakelijk is bij energie opwekkende apparaten (ik ken zelfs iemand die een 25 kW 3 fase omvormer heeft met een 3 x 25 A aansluiting, dus ruim 8 kW per fase).
Maar als je het @kabeltjekabel zou vragen dan krijg je een heel ander antwoord want die vind selectiviteit wel belangrijk.

Als je aan selectiviteit bij een 3 x 25A aansluiting wilt voldoen is 2 x 2.5 kW omvormer beter ja. Maar wel even navragen of ze dan ook meteen 2 kabels naar de meterkast gaan trekken en het op 2 groepen aansluiten.
Als je kiest voor 2 x 2.5 kW SMA's kun je, in geval een van de omvormers kapot is, ook 2 strings van 10 parallel op die ene omvormer aansluiten. Uiteraard topt dat wel veel af.
Aan de andere kant, voor de meerkosten van SMA heb je ook een nieuwe Chinees.

Of je koopt tegen die tijd een nieuwe 3 fase omvormer, wel jammer dat je dan ook weer een nieuwe AC kabel moet trekken.
Staat gewoon in de netcode;
"De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast."

https://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2020-10-20

Maarja... Nederland is groot met regels die we niet handhaven. Permanent wonen in vakantiehuisjes, softdrugs, snorfietsen die allemaal 45 rijden, bumperkleven, krap inhalen, op fietspad parkeren, etc. etc. :O

Kabel kun je natuurlijk altijd al 5-aderig doen.

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-11-2020 22:09 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Hendriks1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWCHTloclfQ_VVjsy9uL3iyRdYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TF1I2yMunAACMOJdHVN1TR4q.jpg?f=fotoalbum_large

Nog even een foto, afgelopen week geplaatst.
20 stuks :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendriks1
Met mijn windrichting en dakhoek is vlg pv gis iets van 89% opbrengst van 1 maart tot 1 okt. Kan iemand dit bevestigen? Gelukkig heb ik het redelijk qua prijs binnen de perken gehouden 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
Welke omvormer is het nou geworden? Een 4200 watt was prima geweest maar dan had ik drie maanden geleden maar iets moeten opschrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Lardman schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:05:
Welke omvormer is het nou geworden? Een 4200 watt was prima geweest maar dan had ik drie maanden geleden maar iets moeten opschrijven
Sunnyboy 5.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
Ik wens je zonnige dagen toe, dank voor de terugkoppeling

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hendriks1
Lardman schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:36:
Ik wens je zonnige dagen toe, dank voor de terugkoppeling
:) 8)
En dank iedereen voor alle input en kennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Beste mensen,

Even een vraagje. Ik heb va medio dec 20 longi 360wp panelen op noord, dakhelling 22 graden. 2 strings.
Ik twijfel nu of ik niet (te veel) last heb van schaduw van mijn schoorsteen, staat toch wat schaduw over 1 a 2 panelen en wellicht ook ietwat van mijn cv pijp op het dak. Zie voor foto's, eerder dit forum. Het is natuurlijk nog maar begin maart, maar ik had bijvoorbeeld op een perfect zonnige dag op 2 maart, slechts 5.9 kwh opbrengst. En de zon is toch al een aantal uren ruim boven de 30 graden hoogte. Bijvoorbeeld gister met alleen diffuus licht had ik ongeveer 2 kwh meer (7.8kwh).

Ik heb een sma sunnyboy 5.0 av 41. Kan of moet ik al iets gaan doen? Kunnen Tigo's bijv? En zo ja hoeveel en welke? Of gewoon nog even rustig afwachten de komende weken. En maak ik me zorgen om niks? Verder ben ik een leek en een kneus, die technisch helaas niks zelf kan en durf 8)7 .

Graag jullie gewaardeerde input.

Met vriendelijke groet,
Hendriks uit Kaag en Braassem

[ Voor 3% gewijzigd door Hendriks1 op 04-03-2021 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Die noord opstelling moet het vooral van de zomer hebben.
Direct zonlicht valt er nog niet zo goed op.

Die schaduw heb je toch pas aan het eind van de dag? Dan valt er niet zoveel te winnen.

Hier even de opbrengst verdeling van jouw installatie over de maanden. Je ziet dat november tot februari zeker bij jou weinig opleveren. Aan direct zonlicht heb je nu nog niet zoveel. Maar over een paar weekjes gaat het een stuk beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLg97rB-_jwTmGq6syUZiThTlJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7IEfS0izJRlu4HM5ZDY6rGwC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Hoi busscherski en andere

De grote schaduw van de appartementen er naast is pas heel laat inderdaad, dus daar zit het probleem sowieso niet. Maar de schaduw, zie mijn foto van 18 december, van de zilveren schoorsteenpijp draait wel op dit moment gedurende de dag over 1 soms 2 panelen heen. Wellicht is dit nog 1 paneel over 2 weken, als de zon nog wat hoger staat.
Wat denk je? Gewoon nog even afwachten. Zou het "zogenaamde shade fix" dit dan wel aankunnen of zouden er, indien nodig, een paar tigo's op moeten/kunnen? Zo ja welke zou ik dan moeten hebben?

Groetjes en dank allen voor de input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Gewoon afwachten.

Kun je over minstens 4 weken grafiekjes maken van een zonnige dag?

Grafiek 1:
Power string 1
Voltage string 1
Stroom string 1

Grafiek 2:
Power string 2
Voltage string 2
Stroom string 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Eh ik zou wel willen. Maar, waarschijnlijk dom, hoe doe ik dat met de sunnyboy. Onder welke optie of submenu kan ik dat vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Zit de SMA via Wifi of Ethernet aangesloten op internet?
Zo ja dan kun je vanaf je laptop oid contact leggen en grafiekjes maken.
Maar dan wel grafiekjes van april, maart hebben we niet zoveel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
De sma zit via wifi aangesloten op het internet. Ik kan wel inloggen met mijn telefoon of laptop via wifi op mijn sma omvormer als gebruiker en ook als installateur. Maar.....en het zal wel een domme vraag zijn, maar hoe kan ik dan de grafiekjes maken?
Speciaal programma? Of zit dat ergens in dat menu? 😶

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

sma heeft zelf beperkte grafiekjes in de webserver en dat is gewoon via het ip adres in de webbrowser
kan je direct kijken of shadefix wel aanstaat, een schoorsteen zou geen probleem moeten geven.

bijvoorbeeld

https://192.168.178.11/#/ (maar dat moet dus wel het ip van jou omvormer zijn)

voor de mooie grafana meuk kan je beter wachten op @AUijtdehaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je een Synolgy Nas of odroid,nuc of pi (liever geen sd kaartjes)

Dan kan je met node-red de omvormer uitlezen en naar influxdb, grafana, pvoutput, domoticz en home assistant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TL0TGS1EE2nlqmN7gPCssitvQqs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v3Ag8topbGuXZdi8beAcSNWm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8o0mBFmz2Qm1q1qkZptS_0RZCc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iMP4boesdCiYNyHicbws6roc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWzb76anmROXsspk0mELzZjmt9Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XOAv9nf5GaPR0Almekkh6okm.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar mijn noord doet nog niet veel hoor.
https://pvoutput.org/comp...15478&sid1=37091&c=-1&t=m
Begin april begint het weer.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-03-2021 19:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Sma Shade fix staat ingeschakeld zie ik via de Dc-instellingen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
@AUijtdehaag dank voor je bericht. Maar ik heb er echt geen kaas van gegeten. Laat staan van al die termen en al die programma's etc.....Had ik nou maar wat beter in de ict meegegaan, dat zal wel niet meer echt inzitten vrees ik...😅
Ps ik volg jouw noord setup al best een tijdje, maar jij zit met een dakhelling van 33 graden meen ik? Zou ik dan nu met 22 graden niet al veel beter moeten presteren dan jij bijvoorbeeld?
Bijv 2 maart. Bijna hele dag vol zon en de zon toch best een paar uur boven de 22 graden hoek en dan 5.9 kwh. 3 maart veel diffuus licht, weinig tot geen direct zon en dan haal ik 7.8kwh...Ook zie ik mijn peakpower om laten we zeggen 12 uur bij volzon op 2 maart op ca 1000 watt blijven steken. Op 3 maart bij diffuus licht had ie zelfs af en toe de 2000watt aangetikt...

Ook volg ik een setje op pv output op noord "power to the north" heet ie op 15 gr dakhelling en deze heeft al geregeld 1.7 kwh/kwp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ja ik heb 33 graden.
Maar je moet het nu juist van de wolken hebben.

De zon komt nog niet hoog genoeg en heeft een hele flauwe instralingshoek.
Nog even geduld dus.

Meer schaapjes wolken!
Een staalblauwe hemel doet nog niks voor noord en werkt alleen maar tegen.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-03-2021 20:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Bijvoorbeeld een dergelijk grafiekje, hier een string van 7 en een string van 8 richting ZZW 45 graden helling. Afgelopen zondag, toen was er alleen sochtends mist. De string van 8 heeft een klein beetje schaduw, vanaf 16:50 zie je de stroom van string 1 zakken. Omdat meerdere half cell panelen die in portrait vanaf de onderkant schaduw krijgen zakt de stroom van string 1 op een gegeven moment (dat is een indicatie dat er iets beter kan). Tov string 2 verlies ik hier uiteraard opbrengst, maar goed er is gewoon geen zon op dat deel van de panelen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgK9PXqfTVSVygguqgeoOXQo8dk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CKyyiZtAl6jAPvuaJdzrdBOI.png?f=fotoalbum_large

@AUijtdehaag @twain4me
Dit grafiekje kan ik gewoon standaard uit de SolaX webportal plukken (wel even zoeken want het is niet heel intuitief allemaal). Met Growatt en Goodwe kan ik ook gecombineerde grafiekjes maken met de standaard webportal.
Bij de SolaX en Goodwe kan ik ook een export naar Excel doen. Van de Growatt weet ik dat niet zeker, kan het zo snel niet vinden. Bij Growatt kan ik de individuele grafiekjes zelfs simpel uit de app halen.
Zoiets moet SMA toch ook out of the box kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

busscherski schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:51:
Bijvoorbeeld een dergelijk grafiekje, hier een string van 7 en een string van 8 richting ZZW 45 graden helling. Afgelopen zondag, toen was er alleen sochtends mist. De string van 8 heeft een klein beetje schaduw, vanaf 16:50 zie je de stroom van string 1 zakken. Omdat meerdere half cell panelen die in portrait vanaf de onderkant schaduw krijgen zakt de stroom van string 1 op een gegeven moment (dat is een indicatie dat er iets beter kan). Tov string 2 verlies ik hier uiteraard opbrengst, maar goed er is gewoon geen zon op dat deel van de panelen...

[Afbeelding]

@AUijtdehaag @twain4me
Dit grafiekje kan ik gewoon standaard uit de SolaX webportal plukken (wel even zoeken want het is niet heel intuitief allemaal). Met Growatt en Goodwe kan ik ook gecombineerde grafiekjes maken met de standaard webportal.
Bij de SolaX en Goodwe kan ik ook een export naar Excel doen. Van de Growatt weet ik dat niet zeker, kan het zo snel niet vinden. Bij Growatt kan ik de individuele grafiekjes zelfs simpel uit de app halen.
Zoiets moet SMA toch ook out of the box kunnen?
Kijk daar heb je het al, ik gebruik geen app. :9 geen idee wat daar wel en niet in kan. :+

Maar waar ik zei kan je ook de data exporteren naar excel met bv in de laatste kolom Residual current (aardlekstroom)
Pagina: 1 2 Laatste