Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-05-2024
Heb zelf voor mijn SE installatie 6270 Wp - 0,95 Eur/Wp betaald. (voor deze prijs heb ik lang moeten zoeken)
Dit is met platdak installatiemateriaal (iets duurder).

Dus ik denk dat je prijs best netjes is.

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:59
Dank voor jullie reactie @jorbit en @twain4me .

Is er nog iemand die wat kan zeggen over de gebruikte SE optimizers P401 in combinatie met de SE 5000 en gezien mijn dakligging/aantal panelen?

Zijn dit dus de juiste optimizers? En val ik binnen de gestelde normen van zowel Solaredge 5000 als de netbeheerder. Ik ben zoals jullie merken maar een leek.
De prijs, met daarbij ook de voorwaarden van betaling paar dgn achteraf en een zonnekeur bedrijf, leek mij ook niet al te slecht. Vandaar graag jullie visie

Meer advies, tips, aanvullingen zijn altijd welkom.
Thanks
Gegroet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-05-2024
Volgens deze sheet kan het prima wat ze je aanbieden:
https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdf
Je valt binnen het max. vermogen en het max. aantal optimizers.

1x40 is een prima aansluiting, niks meer aan laten doen.
Je mag 5kW terugleveren op 1 fase. Niet iedereen is hier fan van, maar het mag/kan wel.

Als je geen schaduw hebt en alles ligt in een richting, kan je ook naar een 3-fase omvormer. Zal wel iets duurder zijn.

Ik zou nooit volledig vooraf betalen hoogstens 20/30 procent. Dus achteraf betalen is helemaal prima.

[ Voor 11% gewijzigd door jorbit op 26-10-2020 15:17 ]

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-05 20:03
Ik zou nooit SolarEdge nemen op een dak zonder schaduw.
Het kost 50 euro per paneel extra vergeleken met een Chinese string omvormer. Waarom biedt je installateur dat niet aan?
En dan nog heb je een systeem waar meer op zit dus meer aan kapot kan (ja er zit 25 jaar garantie op dus het zou niet zo erg moeten zijn)
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers
Maar goed, P401 is inderdaad wel het juiste type optimiser voor een Longi. En je zit binnen alle specs.
De prijs is inderdaad goed voor een SolarEdge systeem.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
busscherski schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 19:49:
Ik zou nooit SolarEdge nemen op een dak zonder schaduw.
Het kost 50 euro per paneel extra vergeleken met een Chinese string omvormer. Waarom biedt je installateur dat niet aan?
En dan nog heb je een systeem waar meer op zit dus meer aan kapot kan (ja er zit 25 jaar garantie op dus het zou niet zo erg moeten zijn)
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers
Maar goed, P401 is inderdaad wel het juiste type optimiser voor een Longi. En je zit binnen alle specs.
De prijs is inderdaad goed voor een SolarEdge systeem.
@busscherski ik ga er toch nog even over nadenken. Lastig, lastig. Zeker gezien ik nu allemaal lees over die optimizers die vrij vaak kapot gaan. Ik ben niet handig, dus ik kan niet zelf even het dak op om te gaan repareren of vervangen. Prijs is idd wel ok. Maar begrijp ik het goed dat de installateur of SE na 2 jr kan zeggen hier heb je een nieuwe optimizer, regel het zelf maar met je optimizer? En arbeidsloon is natuurlijk het allerduurst.... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Hendriks1 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 02:04:
[...]

@busscherski ik ga er toch nog even over nadenken. Lastig, lastig. Zeker gezien ik nu allemaal lees over die optimizers die vrij vaak kapot gaan. Ik ben niet handig, dus ik kan niet zelf even het dak op om te gaan repareren of vervangen. Prijs is idd wel ok. Maar begrijp ik het goed dat de installateur of SE na 2 jr kan zeggen hier heb je een nieuwe optimizer, regel het zelf maar met je optimizer? En arbeidsloon is natuurlijk het allerduurst.... ;(
Dat geval waar de installateur de kapotte optimiser niet wil vervangen was denk ik vooralsnog een uitzondering. Maar wat als je installateur er over 15 jaar niet meer is?
In jouw geval zou ik elk ander merk omvormer liever hebben. Ik zou vragen om een ander merk.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
busscherski schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 05:28:
[...]

Dat geval waar de installateur de kapotte optimiser niet wil vervangen was denk ik vooralsnog een uitzondering. Maar wat als je installateur er over 15 jaar niet meer is?
In jouw geval zou ik elk ander merk omvormer liever hebben. Ik zou vragen om een ander merk.
@busscherski 21 longi van 370 wp. Met de wat grotere en bredere maat van 1.77 bij 1.05. Hoe zag dat er in design uit met een sma 5.0? Of een growatt min 5000. Kan dat beide?
1x11 en 1x10?

Thanks, Gegroet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendriks1
@busscherski en andere
Bovenstaande ipv SE met optimizers, een sma sunny boy 5.0 av41 voor 5600ex

Wat denken jullie daarvan? Kan dat ook gezien mijn specs, 1x40A, noord, 22 graden, 370wp panelen van 1.77 bij 1.05
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja goede deal, ik raad je aan om te kiezen voor de SMA.

Een Growatt of Goodwe had ook gekunt maar ik vind een SMA mooier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cA2S-hW6o2QzKJ5iKNM9utFtXio=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8dE8FCffrCX2HqpcaS4KvOE2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
@busscherski en andere

Het wordt 1 paneel minder vanwege garantie voorwaarden welke sma kennelijk stelt ((<7500wp). De prijs zakt natuurlijk dan ook. String met 2x10 dus a 370wp.

Sma geeft 5 jr garantie, garantie kan bijgekocht worden. Wat denk je/jullie?

Gegroet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:44

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hendriks1 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:43:
@busscherski en andere

Het wordt 1 paneel minder vanwege garantie voorwaarden welke sma kennelijk stelt ((<7500wp). De prijs zakt natuurlijk dan ook. String met 2x10 dus a 370wp.

Sma geeft 5 jr garantie, garantie kan bijgekocht worden. Wat denk je/jullie?

Gegroet
Meestal als ze stuk gaan kunnen ze vrij voordelig gerepareerd worden.
In het verleden heeft sma ook wel gerefrubished modelen verkocht voor een redelijk bedrag aan mensen met een kapotte sma. (dan houden ze jouw kappot ding om gemaakt aan de volgende te verpatsen)
Dat bijkopen is een soort verzekering, en eigenlijk is mijn mening: Waar je zelf het risico van kan dragen moet je niet verzekeren. Maar je hebt de tijd hoor, sma is niet moeilijk over waneer je het bijkoopt. zolang de huidige termijn maar nog niet over is. althans dat was zo toen ik er naar heb gekeken 2 jaar geleden.
Alleen als je zelf veel dingen doet die de levensduur kunnen verkorten (extreem veel vollast uren, slechte ventilatie etc) zou ik het wel overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Hendriks1 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:43:

Het wordt 1 paneel minder vanwege garantie voorwaarden welke sma kennelijk stelt ((<7500wp).
hoe kom je daarbij? van sma mag je volgens mij 200% wp op een omvormer aansluiten en binnen de garantie voorwaarden blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
twain4me schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:06:
[...]

hoe kom je daarbij? van sma mag je volgens mij 200% wp op een omvormer aansluiten en binnen de garantie voorwaarden blijven.
Het werd mij verteld door het bedrijf. Verder ja geen idee. Op zich vind ik het geen probleem. Ik wilde toch zo rond de 7500wp. Ietsje meer of ietsje minder maakt ook niet zo uit voor mij. Ik heb een goed gevoel bij, de prijs is denk ik ok...En pas betalen na aflevering en werking systeem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Hendriks1 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:35:
[...]

Het werd mij verteld door het bedrijf. Verder ja geen idee. Op zich vind ik het geen probleem. Ik wilde toch zo rond de 7500wp. Ietsje meer of ietsje minder maakt ook niet zo uit voor mij. Ik heb een goed gevoel bij, de prijs is denk ik ok...En pas betalen na aflevering en werking systeem...
Technisch gezien kan een residentiële SMA omvormer een overdimensionering aan van 200% in Benelux, zonder invloed te hebben naar garantie of te verwachten levensduur. Uiteraard moet er rekening gehouden worden met de technische parameters van de omvormer, in het bijzonder met de maximale ingangsspanning en de maximale kortsluitstroom.
https://www.sma-benelux.c...nnestroominstallatie.html

gewoon in sunnydesign gooien, dan verteld die wel of het kan.en mag, maar in basis mag het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Alweer een 1-fase 5 kW omvormer. Ben benieuwd of ze de voorgeschreven beveiliging tegen overbelasting van de groepenkast ook gaan uitvoeren. (Zal wel niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Dat van die max 7500 Wp heb ik nog nergens zwart op wit zien staan. Technisch gezien natuurlijk ook onzin bij jouw plat/noord orientatie.
Maar goed, 1 paneel meer of minder maakt heel weinig uit. Geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
kabeltjekabel schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:43:
Alweer een 1-fase 5 kW omvormer. Ben benieuwd of ze de voorgeschreven beveiliging tegen overbelasting van de groepenkast ook gaan uitvoeren. (Zal wel niet)
Moet ik ergens opletten? Het is een vrij groot bedrijf met het zonnekeur keurmerk. Dan schijnen ze wel aan bepaalde vereisten te moeten voldoen zou je zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hendriks1 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:34:
[...]

Moet ik ergens opletten? Het is een vrij groot bedrijf met het zonnekeur keurmerk. Dan schijnen ze wel aan bepaalde vereisten te moeten voldoen zou je zeggen...
Aardlekschakelaars en railsysteem naar 63A upgraden of aanbrengen C40 voor de verbruikers en PV er langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Hm ja dit zegt me persoonlijk weinig, ook niet zo gek ik ben zelf een leek. Ik hoor het nu ook pas voor het eerst. Maar dit is verplicht begrijp ik bij een 5k omvormer.. Ook bij een 1 fase hoofdaansluiting van 1x40A?
:/

[ Voor 48% gewijzigd door Hendriks1 op 27-10-2020 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hendriks1 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:45:
Hm ja dit zegt me persoonlijk weinig, ook niet zo gek ik ben zelf een leek. Ik hoor het nu ook pas voor het eerst. Maar dit is verplicht begrijp ik bij een 5k omvormer.. Ook bij een 1 fase hoofdaansluiting van 1x40A?
:/
Nee, het is voorgeschreven als het totaal van net + PV over de rating van de componenten (met name aardlekschakelaars) gaat.

Hoe hoger je hoofdaansluiting is, des te eerder dit van toepassing is. Bij 3x25 is het pas boven de (3-fase) 10 kW omvormer (bij standaard 40A kast) en praktisch gezien nog iets hoger gezien de PV geen overstroom gaat doen, bij 1x40 zit je er eigenlijk direct al aan.

Met name bij de oudere kastjes kan het wel echt een probleem worden, maar we hebben hier al wel meer voorbeelden gezien dat installateurs zich daar niks van aantrekken.

Zie;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LHwf3rH6kqQXm3NIDhsRTiOUjo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Fsc87wwR3RgcMSLW9AEQ68wC.png?f=user_large

De NPR heeft daar een paar prijzige oplossingen voor, maar je kunt ook de rail ter plekke van de rode horizontale pijl 'knippen' en daar een 40A automaat in zetten.

Bij 3-fase heb je dat hele gedoe niet, want daar zijn de stromen per fase bij hetzelfde vermogen een factor drie lager en als bonus is er ook geen nulstroom die voor extra warmte zorgt.

[ Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-10-2020 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Oke dank voor je reactie. Ik zal het eens aankaarten. Ik hoor dit echt voor het eerst. Zit nu toch al weer even op dit forum. Ik dacht toch echt op dit forum te lezen dat ik gewoon safe zat met mijn 1 fase 5k omvormer. Noord. 22 gr etc.

[ Voor 36% gewijzigd door Hendriks1 op 27-10-2020 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:28

Pinobigbird

doesn't share food!

kabeltjekabel schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:26:
[...]

Nee, het is voorgeschreven als het totaal van net + PV over de rating van de componenten (met name aardlekschakelaars) gaat.

Hoe hoger je hoofdaansluiting is, des te eerder dit van toepassing is. Bij 3x25 is het pas boven de (3-fase) 10 kW omvormer (bij standaard 40A kast) en praktisch gezien nog iets hoger gezien de PV geen overstroom gaat doen, bij 1x40 zit je er eigenlijk direct al aan.

Met name bij de oudere kastjes kan het wel echt een probleem worden, maar we hebben hier al wel meer voorbeelden gezien dat installateurs zich daar niks van aantrekken.

Zie;
[Afbeelding]

De NPR heeft daar een paar prijzige oplossingen voor, maar je kunt ook de rail ter plekke van de rode horizontale pijl 'knippen' en daar een 40A automaat in zetten.

Bij 3-fase heb je dat hele gedoe niet, want daar zijn de stromen per fase bij hetzelfde vermogen een factor drie lager en als bonus is er ook geen nulstroom die voor extra warmte zorgt.
Sorry voor de topickaping, maar ik ben benieuwd hoe dit er dan uit komt te zien.
Wordt de nieuwe situatie dan zo?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9KP1sJSX8uUYoCy5T2z5bH_D4I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jwT6OKPzhSc6FP5PSidojzWA.png?f=user_large
Dan zie ik op de 40A automaat (een C-kar 1P?) twee inkomende verbindingen (alleen de fasedraden?):
• vanuit de hoofdschakelaar
• vanuit de 16A automaat van de PV-omvormer
Hoe zorg je dat je twee draden invoert? Moet je dan een extra aansluitblok gebruiken, waarop dan de 2 bovengenoemde fasedraden plus de ingang naar de 40A automaat komen? De nuldraden uit de hoofdschakelaar, de 16A automaat van de PV-omvormer enerzijds, en de fasedraad uit de 40A automaat anderzijds, komen dan op de bestaande aansluitblokken als toevoer voor de verbruikers (de "Railsysteem 40 A" uit de tekening). Klopt dit of heb ik er niets van begrepen :$ ?

In de tekening staat bij de PV-omvormer geen aardlekschakelaar, maar de automaat zou toch ook vervangen kunnen worden door een aardlekautomaat van 16A 30mA (1P+N 16A B-kar), maar voor de TS dan een 20A (of 25A?) voor de 5kW omvormer, toch?
Nu lees ik soms dat dit ook wel eens 20A 300mA (of 25A 300mA) zou moeten zijn. Wat is hierin bepalend, en wat is gebruikelijk?

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Pinobigbird schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:32:
[...]

Sorry voor de topickaping, maar ik ben benieuwd hoe dit er dan uit komt te zien.
Wordt de nieuwe situatie dan zo?
[Afbeelding]
Correct. Wist niet dat mijn idee daar ook al uitgetekend stond. :P
Dan zie ik op de 40A automaat (een C-kar 1P?) twee inkomende verbindingen (alleen de fasedraden?):
• vanuit de hoofdschakelaar
• vanuit de 16A automaat van de PV-omvormer
Hoe zorg je dat je twee draden invoert? Moet je dan een extra aansluitblok gebruiken, waarop dan de 2 bovengenoemde fasedraden plus de ingang naar de 40A automaat komen?
Y-draadbrug bovenop de hoofdschakelaar zetten. Ofwel duo adereindhuls in de hoofdschakelaar; een draad naar de 40A automaat, eentje naar de PV groep. Alleen de fasedraad inderdaad.
De nuldraden uit de hoofdschakelaar, de 16A automaat van de PV-omvormer enerzijds, en de fasedraad uit de 40A automaat anderzijds, komen dan op de bestaande aansluitblokken als toevoer voor de verbruikers (de "Railsysteem 40 A" uit de tekening). Klopt dit of heb ik er niets van begrepen :$ ?
Bij enkelfase kasten heb je veelal een overschot aan die verdeelblokjes; dan zou dat kunnen. Maar ik zou vanuit de hoofdschakelaar met Y-draadbrug naar 40A automaat en PV groep gaan, en dan na die 40A automaat eventueel naar de verdeelblokjes. Maar dit probleem speelt bijna alleen maar bij enkelfase kasten; daar is het gewoon een kamrailfeestje en heb je die blokjes niet echt nodig.
In de tekening staat bij de PV-omvormer geen aardlekschakelaar, maar de automaat zou toch ook vervangen kunnen worden door een aardlekautomaat van 16A 30mA (1P+N 16A B-kar), maar voor de TS dan een 20A (of 25A?) voor de 5kW omvormer, toch?
Nu lees ik soms dat dit ook wel eens 20A 300mA (of 25A 300mA) zou moeten zijn. Wat is hierin bepalend, en wat is gebruikelijk?
Ja, inderdaad een aardlekautomaat toepassen.

In enkele gevallen mag je zonder aardlekschakelaar (maar dat zou je dan alleen doen om een paar tientjes te besparen). In een aantal gevallen werken bepaalde omvormers niet lekker met 30 mA aardlekbeveiliging en wordt er 100 of 300 mA toegepast. Dan gaat het echter niet meer om persoonsbescherming maar meer brandveiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:28

Pinobigbird

doesn't share food!

@kabeltjekabel Ah, duidelijk! Een duo adereindhuls, soms is de oplossing zó simpel :o .

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Zoals bekend uitgangspunt:
Noord, 22 graden. 1fase 1x40A
20x 370wp. Sma 5.0

Nu kan ik ook kiezen voor 2x(!) een kleinere omvormer 2x Growatt de min 2500.
Voor min of meer dezelfde prijs. Wat vinden jullie? Invloed op opbrengst?
Voordeel is natuurlijk wel dat deze omvormers ook bruikbaar zijn naar eventueel in een later stadium verzwaarde 3x25A. aansluiting.

Graag uw gewaardeerde mening
Gegroet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Het is niet zo dat een enkelfase 5 kW omvormer niet op een 3 x 25 A aansluiting kan. Maar als je het doet is het niet meer selectief.
Over of selectiviteit noodzakelijk is hebben we binnen GoT eindeloos gediscussieerd en zijn het er niet over eens geworden.

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9

Ik ben van de interpretatie dat selectiviteit niet noodzakelijk is bij energie opwekkende apparaten (ik ken zelfs iemand die een 25 kW 3 fase omvormer heeft met een 3 x 25 A aansluiting, dus ruim 8 kW per fase).
Maar als je het @kabeltjekabel zou vragen dan krijg je een heel ander antwoord want die vind selectiviteit wel belangrijk.

Als je aan selectiviteit bij een 3 x 25A aansluiting wilt voldoen is 2 x 2.5 kW omvormer beter ja. Maar wel even navragen of ze dan ook meteen 2 kabels naar de meterkast gaan trekken en het op 2 groepen aansluiten.
Als je kiest voor 2 x 2.5 kW SMA's kun je, in geval een van de omvormers kapot is, ook 2 strings van 10 parallel op die ene omvormer aansluiten. Uiteraard topt dat wel veel af.
Aan de andere kant, voor de meerkosten van SMA heb je ook een nieuwe Chinees.

Of je koopt tegen die tijd een nieuwe 3 fase omvormer, wel jammer dat je dan ook weer een nieuwe AC kabel moet trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
busscherski schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:50:
Het is niet zo dat een enkelfase 5 kW omvormer niet op een 3 x 25 A aansluiting kan. Maar als je het doet is het niet meer selectief.
Over of selectiviteit noodzakelijk is hebben we binnen GoT eindeloos gediscussieerd en zijn het er niet over eens geworden.

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9

Ik ben van de interpretatie dat selectiviteit niet noodzakelijk is bij energie opwekkende apparaten (ik ken zelfs iemand die een 25 kW 3 fase omvormer heeft met een 3 x 25 A aansluiting, dus ruim 8 kW per fase).
Maar als je het @kabeltjekabel zou vragen dan krijg je een heel ander antwoord want die vind selectiviteit wel belangrijk.

Als je aan selectiviteit bij een 3 x 25A aansluiting wilt voldoen is 2 x 2.5 kW omvormer beter ja. Maar wel even navragen of ze dan ook meteen 2 kabels naar de meterkast gaan trekken en het op 2 groepen aansluiten.
Als je kiest voor 2 x 2.5 kW SMA's kun je, in geval een van de omvormers kapot is, ook 2 strings van 10 parallel op die ene omvormer aansluiten. Uiteraard topt dat wel veel af.
Aan de andere kant, voor de meerkosten van SMA heb je ook een nieuwe Chinees.

Of je koopt tegen die tijd een nieuwe 3 fase omvormer, wel jammer dat je dan ook weer een nieuwe AC kabel moet trekken.
Staat gewoon in de netcode;
"De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast."

https://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2020-10-20

Maarja... Nederland is groot met regels die we niet handhaven. Permanent wonen in vakantiehuisjes, softdrugs, snorfietsen die allemaal 45 rijden, bumperkleven, krap inhalen, op fietspad parkeren, etc. etc. :O

Kabel kun je natuurlijk altijd al 5-aderig doen.

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-11-2020 22:09 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Hendriks1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWCHTloclfQ_VVjsy9uL3iyRdYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TF1I2yMunAACMOJdHVN1TR4q.jpg?f=fotoalbum_large

Nog even een foto, afgelopen week geplaatst.
20 stuks :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendriks1
Met mijn windrichting en dakhoek is vlg pv gis iets van 89% opbrengst van 1 maart tot 1 okt. Kan iemand dit bevestigen? Gelukkig heb ik het redelijk qua prijs binnen de perken gehouden 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
Welke omvormer is het nou geworden? Een 4200 watt was prima geweest maar dan had ik drie maanden geleden maar iets moeten opschrijven

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Lardman schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:05:
Welke omvormer is het nou geworden? Een 4200 watt was prima geweest maar dan had ik drie maanden geleden maar iets moeten opschrijven
Sunnyboy 5.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
Ik wens je zonnige dagen toe, dank voor de terugkoppeling

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hendriks1
Lardman schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:36:
Ik wens je zonnige dagen toe, dank voor de terugkoppeling
:) 8)
En dank iedereen voor alle input en kennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Beste mensen,

Even een vraagje. Ik heb va medio dec 20 longi 360wp panelen op noord, dakhelling 22 graden. 2 strings.
Ik twijfel nu of ik niet (te veel) last heb van schaduw van mijn schoorsteen, staat toch wat schaduw over 1 a 2 panelen en wellicht ook ietwat van mijn cv pijp op het dak. Zie voor foto's, eerder dit forum. Het is natuurlijk nog maar begin maart, maar ik had bijvoorbeeld op een perfect zonnige dag op 2 maart, slechts 5.9 kwh opbrengst. En de zon is toch al een aantal uren ruim boven de 30 graden hoogte. Bijvoorbeeld gister met alleen diffuus licht had ik ongeveer 2 kwh meer (7.8kwh).

Ik heb een sma sunnyboy 5.0 av 41. Kan of moet ik al iets gaan doen? Kunnen Tigo's bijv? En zo ja hoeveel en welke? Of gewoon nog even rustig afwachten de komende weken. En maak ik me zorgen om niks? Verder ben ik een leek en een kneus, die technisch helaas niks zelf kan en durf 8)7 .

Graag jullie gewaardeerde input.

Met vriendelijke groet,
Hendriks uit Kaag en Braassem

[ Voor 3% gewijzigd door Hendriks1 op 04-03-2021 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Die noord opstelling moet het vooral van de zomer hebben.
Direct zonlicht valt er nog niet zo goed op.

Die schaduw heb je toch pas aan het eind van de dag? Dan valt er niet zoveel te winnen.

Hier even de opbrengst verdeling van jouw installatie over de maanden. Je ziet dat november tot februari zeker bij jou weinig opleveren. Aan direct zonlicht heb je nu nog niet zoveel. Maar over een paar weekjes gaat het een stuk beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLg97rB-_jwTmGq6syUZiThTlJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7IEfS0izJRlu4HM5ZDY6rGwC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Hoi busscherski en andere

De grote schaduw van de appartementen er naast is pas heel laat inderdaad, dus daar zit het probleem sowieso niet. Maar de schaduw, zie mijn foto van 18 december, van de zilveren schoorsteenpijp draait wel op dit moment gedurende de dag over 1 soms 2 panelen heen. Wellicht is dit nog 1 paneel over 2 weken, als de zon nog wat hoger staat.
Wat denk je? Gewoon nog even afwachten. Zou het "zogenaamde shade fix" dit dan wel aankunnen of zouden er, indien nodig, een paar tigo's op moeten/kunnen? Zo ja welke zou ik dan moeten hebben?

Groetjes en dank allen voor de input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Gewoon afwachten.

Kun je over minstens 4 weken grafiekjes maken van een zonnige dag?

Grafiek 1:
Power string 1
Voltage string 1
Stroom string 1

Grafiek 2:
Power string 2
Voltage string 2
Stroom string 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Eh ik zou wel willen. Maar, waarschijnlijk dom, hoe doe ik dat met de sunnyboy. Onder welke optie of submenu kan ik dat vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Zit de SMA via Wifi of Ethernet aangesloten op internet?
Zo ja dan kun je vanaf je laptop oid contact leggen en grafiekjes maken.
Maar dan wel grafiekjes van april, maart hebben we niet zoveel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
De sma zit via wifi aangesloten op het internet. Ik kan wel inloggen met mijn telefoon of laptop via wifi op mijn sma omvormer als gebruiker en ook als installateur. Maar.....en het zal wel een domme vraag zijn, maar hoe kan ik dan de grafiekjes maken?
Speciaal programma? Of zit dat ergens in dat menu? 😶

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

sma heeft zelf beperkte grafiekjes in de webserver en dat is gewoon via het ip adres in de webbrowser
kan je direct kijken of shadefix wel aanstaat, een schoorsteen zou geen probleem moeten geven.

bijvoorbeeld

https://192.168.178.11/#/ (maar dat moet dus wel het ip van jou omvormer zijn)

voor de mooie grafana meuk kan je beter wachten op @AUijtdehaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je een Synolgy Nas of odroid,nuc of pi (liever geen sd kaartjes)

Dan kan je met node-red de omvormer uitlezen en naar influxdb, grafana, pvoutput, domoticz en home assistant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TL0TGS1EE2nlqmN7gPCssitvQqs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v3Ag8topbGuXZdi8beAcSNWm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8o0mBFmz2Qm1q1qkZptS_0RZCc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iMP4boesdCiYNyHicbws6roc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWzb76anmROXsspk0mELzZjmt9Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XOAv9nf5GaPR0Almekkh6okm.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar mijn noord doet nog niet veel hoor.
https://pvoutput.org/comp...15478&sid1=37091&c=-1&t=m
Begin april begint het weer.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-03-2021 19:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Sma Shade fix staat ingeschakeld zie ik via de Dc-instellingen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
@AUijtdehaag dank voor je bericht. Maar ik heb er echt geen kaas van gegeten. Laat staan van al die termen en al die programma's etc.....Had ik nou maar wat beter in de ict meegegaan, dat zal wel niet meer echt inzitten vrees ik...😅
Ps ik volg jouw noord setup al best een tijdje, maar jij zit met een dakhelling van 33 graden meen ik? Zou ik dan nu met 22 graden niet al veel beter moeten presteren dan jij bijvoorbeeld?
Bijv 2 maart. Bijna hele dag vol zon en de zon toch best een paar uur boven de 22 graden hoek en dan 5.9 kwh. 3 maart veel diffuus licht, weinig tot geen direct zon en dan haal ik 7.8kwh...Ook zie ik mijn peakpower om laten we zeggen 12 uur bij volzon op 2 maart op ca 1000 watt blijven steken. Op 3 maart bij diffuus licht had ie zelfs af en toe de 2000watt aangetikt...

Ook volg ik een setje op pv output op noord "power to the north" heet ie op 15 gr dakhelling en deze heeft al geregeld 1.7 kwh/kwp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ja ik heb 33 graden.
Maar je moet het nu juist van de wolken hebben.

De zon komt nog niet hoog genoeg en heeft een hele flauwe instralingshoek.
Nog even geduld dus.

Meer schaapjes wolken!
Een staalblauwe hemel doet nog niks voor noord en werkt alleen maar tegen.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-03-2021 20:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Bijvoorbeeld een dergelijk grafiekje, hier een string van 7 en een string van 8 richting ZZW 45 graden helling. Afgelopen zondag, toen was er alleen sochtends mist. De string van 8 heeft een klein beetje schaduw, vanaf 16:50 zie je de stroom van string 1 zakken. Omdat meerdere half cell panelen die in portrait vanaf de onderkant schaduw krijgen zakt de stroom van string 1 op een gegeven moment (dat is een indicatie dat er iets beter kan). Tov string 2 verlies ik hier uiteraard opbrengst, maar goed er is gewoon geen zon op dat deel van de panelen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgK9PXqfTVSVygguqgeoOXQo8dk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CKyyiZtAl6jAPvuaJdzrdBOI.png?f=fotoalbum_large

@AUijtdehaag @twain4me
Dit grafiekje kan ik gewoon standaard uit de SolaX webportal plukken (wel even zoeken want het is niet heel intuitief allemaal). Met Growatt en Goodwe kan ik ook gecombineerde grafiekjes maken met de standaard webportal.
Bij de SolaX en Goodwe kan ik ook een export naar Excel doen. Van de Growatt weet ik dat niet zeker, kan het zo snel niet vinden. Bij Growatt kan ik de individuele grafiekjes zelfs simpel uit de app halen.
Zoiets moet SMA toch ook out of the box kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

busscherski schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:51:
Bijvoorbeeld een dergelijk grafiekje, hier een string van 7 en een string van 8 richting ZZW 45 graden helling. Afgelopen zondag, toen was er alleen sochtends mist. De string van 8 heeft een klein beetje schaduw, vanaf 16:50 zie je de stroom van string 1 zakken. Omdat meerdere half cell panelen die in portrait vanaf de onderkant schaduw krijgen zakt de stroom van string 1 op een gegeven moment (dat is een indicatie dat er iets beter kan). Tov string 2 verlies ik hier uiteraard opbrengst, maar goed er is gewoon geen zon op dat deel van de panelen...

[Afbeelding]

@AUijtdehaag @twain4me
Dit grafiekje kan ik gewoon standaard uit de SolaX webportal plukken (wel even zoeken want het is niet heel intuitief allemaal). Met Growatt en Goodwe kan ik ook gecombineerde grafiekjes maken met de standaard webportal.
Bij de SolaX en Goodwe kan ik ook een export naar Excel doen. Van de Growatt weet ik dat niet zeker, kan het zo snel niet vinden. Bij Growatt kan ik de individuele grafiekjes zelfs simpel uit de app halen.
Zoiets moet SMA toch ook out of the box kunnen?
Kijk daar heb je het al, ik gebruik geen app. :9 geen idee wat daar wel en niet in kan. :+

Maar waar ik zei kan je ook de data exporteren naar excel met bv in de laatste kolom Residual current (aardlekstroom)
Pagina: 1 2 Laatste