Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:11
Beste mensen,

Ik ben hier nieuw en heb nog vrij weinig kennis

Uitgangspunt :
Dak noord, helling 22 graden
Ik heb zat ruimte voor panelen op mijn dak 20+. Schaduw van een appartementencomplex na 1700 va okt tot eind feb.
Mijn verbruik is ca 4000 kWh per jaar
Ik heb nu nog een 1 fase meterkast, Huis uit 2004

Kan iemand mij enig inzicht geven of het zinnig is om überhaupt nog aan zonnepanelen te beginnen, ook door de waarschijnlijke afbouw van de salderingsregel per 2023.
Ik ben niet handig, dus zal het moeten laten installeren.

Graag uw mening. Ook hoor of zie ik graag meningen van wat er bijv te halen is met een installatie van 20* 325 =6500wp met bovenstaande gegevens...Is het realistisch wat sommige sites zeggen dat 67% te halen is tov een ideale situatie?
Hartelijk dank allen

...

Beste antwoord (via ThinkPad op 19-12-2020 12:54)

• Hendriks1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWCHTloclfQ_VVjsy9uL3iyRdYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TF1I2yMunAACMOJdHVN1TR4q.jpg?f=fotoalbum_large

Nog even een foto, afgelopen week geplaatst.
20 stuks :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-05 20:58
Ja dat van die 67% klopt gewoon. Dus dat wordt gewoon ruim 4000 kWh als je 6500 Wp installeert.
Het verlies is minder dan je denkt omdat het dak vrij plat is. En in geval van bewolking maakt het niet uit of het Noord of zuid is, dan is platter beter.

Als je een beetje op de kosten let kan het prima. Kost je uiteraard wel 1 of 2 jaar extra tvt vergeleken met de ideale richting.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:04

Crazy-

Best life ever

Zeker haalbaar. Zelf heb ik 54% met mijn noord zijde; 40 graden dak :-)

Die schaduw van okt-feb is überhaupt geen probleem - in die periode wek je in verhouding al niets op.

Lekker volgooien ;-)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Hier even een voorbeeldje met een 3.68 kW omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUvAWu1gDbWJXz4f3h-oKLOGiVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5dpJkOm1prvTTT7Vg3pYWamm.png?f=fotoalbum_large

Panelen niet full black omdat ze toch niet zo goed zichtbaar zijn op zo`n bijna plat dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rDFe5fDSWvngJCqyGaVeaSoCog=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C53c0iGBr9h08vQq9Fj3UQ2U.png?f=fotoalbum_large

Excl btw 3764 euro incl installatie.
Opbrengst 4416 kWh. Bij 0.20 euro / kWh is dat 883 euro / jaar.
tvt als salderingsregeling door zou gaan: 3764/883=4.3 jaar.
Maar goed, dan heb ik het met 0.20 euro/kWh laag aangehouden.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Super bedankt voor de reacties,

Ik vind het alleen wel een beetje eng om bijvoorbeeld bovenstaande te bestellen zonder dat er even iemand van het installatie/montage bedrijf mijn dak en mijn meterkast hebben bekeken. Is bijvoorbeeld deze omvormer voldoende voor zoveel panelen en ik hoef dus niet perse naar 3fase?? Maar waar ik vooral mee zit. Ik plaats het liefst de panelen “zover mogelijk” van het appartementen complex weg. Dit houdt in dat ik ze bijv zou willen neerleggen in portrait van boven naar beneden in een soort van 5 (ivm schoorsteenpijpen) dan 7 dan 2 dan 2 en dan weer 4 opstelling. De onderste rij van 4 zullen dan als het ware los staan van de rest? Kortom kan dat en is het mogelijk dat er van te voren iemand van het installatieteam langskomt?
Welke bedrijf is dit overigens? En het merk van de panelen zegt me helemaal niks. Vallen deze bijv onder tier 1 bedrijven?
Ik vind de prijs sowieso wel erg interessant, echt nogmaals bedankt voor alle moeite.

Pas ik had een offerte van 20 dmegc 325 wp met enphase iq7 Montage etc all in voor 6500 ex btw. Dus ja dan gaat je tvt al snel stuk omhoog natuurlijk. Richting 8 jaar minimaal

Groeten en thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik vind het alleen wel een beetje eng om bijvoorbeeld bovenstaande te bestellen zonder dat er even iemand van het installatie/montage bedrijf mijn dak en mijn meterkast hebben bekeken.
Plaats anders even een nette foto van het dak met daarin getekend het legplan.
Is bijvoorbeeld deze omvormer voldoende voor zoveel panelen en ik hoef dus niet perse naar 3fase??
Ik heb een screenshot van een omvormer dimensionering tool bijgevoegd. Je ziet dat er overal groene vinkjes staan, dan is het geschikt. In dit geval heb ik gekozen voor 0.2% aftoppen van de jaaropbrengst, want ik verwacht niet dat je de meerkosten van een iets grotere omvormer die 0.2% meer oplevert terug gaat verdienen.
Officieel mag je max een 5 kW enkelfase omvormer hangen. Maar het praktische maximum op enkelfase en jouw dak is vanwege de DC voltages 2 x 13 panelen van 330 Wp (behalve bij Fronius omvormers, die mogen nog wat langere strings).
Zolang je onder de 27 panelen blijft kun je prima bij een enkelfase omvormer blijven.
Veel installatie/montage bedrijven nemen niet eens de moeite om de boel even in te voeren in de design software en zullen je bij 20 panelen al naar 3 fase praten. Terwijl dat met jouw noord panelen helemaal niet hoeft.
Kortom kan dat en is het mogelijk dat er van te voren iemand van het installatieteam langskomt?
Ja dat kan, kost je wel al snel een jaar tvt. Voor niets gaat de zon op :p.
Welke bedrijf is dit overigens? En het merk van de panelen zegt me helemaal niks. Vallen deze bijv onder tier 1 bedrijven?
Winkelman zonnepanelen, maar je kunt hetzelfde karretje ook vullen bij solar-bouwmarkt, solar-outlet, jm solar etc. Ja Seraphim is gewoon Tier 1. Lage prijs omdat het niet full black is. Zelf heb ik er 30.

Micro omvormers op een noord dak met nauwelijks schaduw moet je niet doen.
(schaduw na 17:00 is niet erg want op dat moment heb je toch al nauwelijks opbrengst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEyYwbg3tq6TaXNVdaGPZ7y0u4U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JvdpnZRKAZNHUxPoLnB53vVj.jpg?f=user_large

Sorry voor de slechte foto, maar een betere heb ik niet gekregen. En het ligplan is niet berekend mijn inziens op de meeste zonneschijn. Deze was overigens gebaseerd op 17 Longi van 1,77 meter. De foto is van rond ca 1800uur op 21-09. De west kant is dus links en dan zie je hoe mooi de schaduw geleidelijk over mijn huis schuift van de appartementen. De zon is het langst boven het dakraam en dan over de gehele breedte en ook nog recht onder het dakraam geheel rechts.
Vandaar mijn idee van boven naar onder 5 (2 rechts van de schoorsteenpijp past makkelijk) en 3 links van de schoorsteenpijp. Daaronder een rij van 7. Mijn beschikbare dakruimte is iets van 7.20 breed. Daaronder rij van 2, nog een rij van 2 en dan naar rechts onder het dakraam naar de voorkant vd straat nog 2 rijen van 2. Alles in portrait. Naast mijn dakraam rechts er van naar de cv afvoer vd buurman heb ik zelf ook nog 80 cm wat mijn dak is. Ik hoop dat het enigszins duidelijk is. 8)

Thanks _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Als je wilt dat we je legplan begrijpen kun je denk ik het best even een tekenprogramma naar keuze starten en het legplan wat je wilt er even overheen tekenen in een andere kleur. En zet dan ook even een lijntje waar het huis van de buurman begint.
Powerpoint/paint of iets dergelijks. Of print het uit en teken met het legplan met een pen en maak er een foto van en post het hier.

Is het wel een pannendak trouwens? Een gewone foto kan ook helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_7S7XnOrD6Exa7UfEOjhs3viBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ryzat5mQxDvYtMS8UHwoyrKZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ruwweg zou dit het dan moeten zijn. schetsje :X ... Het is inderdaad een pannendak

met vriendelijke groet, en met dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Oké ja dat lijkt me een logisch legplan.

Heb je al een goede plek voor de omvormer? En weet je hoe je de elektriciteitskabel naar de meterkast krijgt? Wordt een 3x4 mm2 YMVK kabel. Beetje dikker dan de meeste kabels. Past in een loze 19 mm PVC leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
busscherski schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 23:41:

Heb je al een goede plek voor de omvormer? En weet je hoe je de elektriciteitskabel naar de meterkast krijgt? Wordt een 3x4 mm2 YMVK kabel. Beetje dikker dan de meeste kabels. Past in een loze 19 mm PVC leiding.
Wel eentje zonder bochten dan, of je moet serieus moeite gaan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
busscherski schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 23:41:

Een buurman van wat huizen verder heeft de omvormer in de bijkeuken op de begane grond, deze zit geheel rechts aan de voorkant . Die kabel loopt via het lage dak aan de voorzijde langs een erker van een slaapkamer op de 1e verdieping (buitenom dus) naar deze bijkeuken en gaat daar dus weer naar binnen de bijkeuken in (Zie op de foto rechtsboven, waar mijn auto staat met een donker dak). Vervolgens hebben ze bij hem in de vloer van die bijkeuken een gat gemaakt, (waar de omvormer hangt) naar de kruipruimte en het over de breedte van het huis naar de meterkast de kabel getrokken (7 meter) dus die meterkast zit ook aan de voorzijde alleen precies aan de andere kant. Vanuit mijn auto dus 7meter naar links. Maar ja doet zo’n winkelman bij montage dat ook allemaal voor je? :?
Ik zie ook dat ze installeren ca 1 uur van Hengelo, Ik woon bij Leiden...Dus dat zou dan 1 van de andere zaken moeten worden.

Ik heb trouwens 1 fase, 1x25 denk ik dan. Is dat nog van belang voor bovenstaande genoemde omvormer??

Maar is er toevallig niet een ervaren tweaker die hier in de buurt woont, om een ander even te bekijken hier bij mij, zodat ik met een gerust hart kan bestellen. Uiteraard tegen een bak koffie en een onkostenvergoeding... Busscherski of iemand anders toevallig? _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door Hendriks1 op 09-10-2020 02:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
busscherski schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:01:
Winkelman zonnepanelen, maar je kunt hetzelfde karretje ook vullen bij solar-bouwmarkt, solar-outlet, jm solar etc. Ja Seraphim is gewoon Tier 1. Lage prijs omdat het niet full black is. Zelf heb ik er 30.
Jij had toch YMX uit Roosendaal?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@kabeltjekabel
Ja die 19 mm pvc buis met 3x4 mm2 YMVK van mij had minstens 2 scherpe bochten bij de meterkast. Was flink trekken. Achteraf ook niet slim om van beneden naar boven te trekken want na de bochten kwam nog zo'n 3 meter rechte buis die dus ook erg zwaar ging, en toen waren we nog niet bij de omvormer, van elende maar een lasdoos gemaakt achter het knieschot op zolder bij het uiteinde van de 19 mm buis omdat we geen kracht hadden nog 5 meter te trekken naar de omvormer. Wellicht wordt de kabel na verloop van tijd ook nog harder en krijg ik hem er nooit weer uit.

@AUijtdehaag Ja 15 Qcells en 8 YMX op mijn eigen dak. Die pallet Seraphim ligt op een ander adres.

@Hendriks1 Ja als je geen loze 19 mm PVC buis hebt of je de omvormer niet op zolder wilt moet je zoiets doen. Heb jij niet stiekem toch een buis over en plaats op zolder?

Je zonnepanelen worden in 2 strings aangelegd, dan krijg je 4 DC kabels en een aarde kabel. Die komen in bijvoorbeeld 2 19 mm PVC buizen van het dak naar de omvormer. 2xrood, 2xzwart en 1xgeelgroen.
Zie hieronder een voorbeeld al gaat hier de 3x4 mm2 YMVK kabel omhoog weg (hier was de bekabeling vooral buiten, hier heb ik de YMVK kabel eerst in een stuk buis van de juiste lengte met max 1 bocht gestopt en dan aan de muur gespijkerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeWzzQtnsSHMPtUkzykulKvBq8Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/d1ND2TAoK2tlY52yKLLSdTJ3.png?f=user_large

Volledige installatie van zonnepanelen betekent dat ze ook een kabel gaan trekken. Als wat jij beschrijft de makkelijkste manier is dan gaat iedere installateur dat denk ik gewoon doen. Hoe anders?

Zelf woon ik op 10 minuten rijden van Winkelman.
Ik heb trouwens 1 fase, 1x25 denk ik dan. Is dat nog van belang voor bovenstaande genoemde omvormer??
25 A is weinig, komt niet vaak voor.
Maak eens een foto van je gehele meterkast en detail van de onderste groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
busscherski schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 06:15:
@kabeltjekabel
Ja die 19 mm pvc buis met 3x4 mm2 YMVK van mij had minstens 2 scherpe bochten bij de meterkast. Was flink trekken. Achteraf ook niet slim om van beneden naar boven te trekken want na de bochten kwam nog zo'n 3 meter rechte buis die dus ook erg zwaar ging, en toen waren we nog niet bij de omvormer, van elende maar een lasdoos gemaakt achter het knieschot op zolder bij het uiteinde van de 19 mm buis omdat we geen kracht hadden nog 5 meter te trekken naar de omvormer. Wellicht wordt de kabel na verloop van tijd ook nog harder en krijg ik hem er nooit weer uit.
Wellicht kun je hem nog ader voor ader er uit smelten :P En dan met een trekveer met custom freeskop de rest.
[...]

2004; dus zal op z'n minst 35A zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
kabeltjekabel schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 06:27:
[...]
Wellicht kun je hem nog ader voor ader er uit smelten :P En dan met een trekveer met custom freeskop de rest.
Een gat in de markt.
Gereedschap om zo'n kabel op te warmen door gewoon een grote stroom, laag voltage op de 3 aders samen te zetten zodat de kabel en vooral de mantel warm en zacht wordt.
Ik heb weinig verstand van elektrotechniek, jij wel? Grijp je kans en breng het op de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
@busscherski
Dat kan gewoon met een willekeurige labvoeding met wat hogere output. Voeding aan de ene kant, brugje aan de andere kant.

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 09-10-2020 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
@kabeltjekabel

@AUijtdehaag Ja 15 Qcells en 8 YMX op mijn eigen dak. Die pallet Seraphim ligt op een ander adres.

@Hendriks1 Ja als je geen loze 19 mm PVC buis hebt of je de omvormer niet op zolder wilt moet je zoiets doen. Heb jij niet stiekem toch een buis over en plaats op zolder?

Je zonnepanelen worden in 2 strings aangelegd, dan krijg je 4 DC kabels en een aarde kabel. Die komen in bijvoorbeeld 2 19 mm PVC buizen van het dak naar de omvormer. 2xrood, 2xzwart en 1xgeelgroen.
Zie hieronder een voorbeeld al gaat hier de 3x4 mm2 YMVK kabel omhoog weg (hier was de bekabeling vooral buiten, hier heb ik de YMVK kabel eerst in een stuk buis van de juiste lengte met max 1 bocht gestopt en dan aan de muur gespijkerd.

[Afbeelding]

Volledige installatie van zonnepanelen betekent dat ze ook een kabel gaan trekken. Als wat jij beschrijft de makkelijkste manier is dan gaat iedere installateur dat denk ik gewoon doen. Hoe anders?

[...]

@kabeltjekabel

[Afbeelding]

[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d72OUcR9widCflD5jGjZQAJl82U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N7eG40S4RWB9TpafutOvZ7p8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cr32eVLxDvVC186CGd9dMszHYEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C9nGo01BAIO1dOKqJj0UDXrQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ja, pannenkoeken resolutie, maar die automaat onder de meter zal wel 40A zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Welke tekst staat op deze automaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Co5y6kx19rHe_17qgkECJRI-hR0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7garlAiWn7zJHqZYplkJV2Zt.jpg?f=user_large

@kabeltjekabel
Een lasklem op het ene uiteinde en aan het andere gewoon de labvoeding?
En dan beginnen met laag voltage en dat voorzichtig opschroeven tot je de max stroom bereikt?

[ Voor 27% gewijzigd door busscherski op 09-10-2020 07:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
busscherski schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 07:51:

[Afbeelding]

@kabeltjekabel
Een lasklem op het ene uiteinde en aan het andere gewoon de labvoeding?
En dan beginnen met laag voltage en dat voorzichtig opschroeven tot je de max stroom bereikt?
Labvoeding kun je vaak gewoon instellen op een bepaalde stroom en dan regelt hij de spanning bij totdat je de stroom bereikt.

Lasklem zal dan ook wel wegsmelten trouwens, maar zelfs al zijn die in rook opgegaan houden ze contact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendriks1
[quote]busscherski schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 07:51:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ee7gNVq40SkqrQBPJYWPpKNXVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BgO3ARXYQ7JBk9BihBoNZc9o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja dat is 40 ampère.
Dus ook als je het selectief afzekert past er nog een 5 kW omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
busscherski schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:23:
Ja dat is 40 ampère.
Dus ook als je het selectief afzekert past er nog een 5 kW omvormer.
Ik had de netbeheerder gebeld..1x 40A inderdaad..
Mocht ik naar 3 fase willen, dus 3x 25A dan staat hier een wachttijd voor van minimaal 2 maanden..Maar ik begrijp dat dit pertinent niet nodig is?
Ik heb ook nog even gekeken of ik niet nog ergens op zolder een loze leiding heb, maar dit lijkt er niet op..... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hendriks1 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:42:
[...]

Ik had de netbeheerder gebeld..1x 40A inderdaad..
Mocht ik naar 3 fase willen, dus 3x 25A dan staat hier een wachttijd voor van minimaal 2 maanden..Maar ik begrijp dat dit pertinent niet nodig is?
Ik heb ook nog even gekeken of ik niet nog ergens op zolder een loze leiding heb, maar dit lijkt er niet op..... :|
Je kunt beter bovenin je meterkast kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hendriks1 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:42:
[...]

makkelijk:
via kruipruimte, in slagvaste buis langs de regenpijp, onder de dakgoot achter het knieschot

of

mooier, maar je moet waarschijnlijk behangen oid na afloop.
via de kruipruimte, (gezien leeftijd van het huis) in de driehoek naast de trap omhoog naar zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Als je meer dan 26 panelen wilt heb je de keuze tussen:
-3 fase
-enkelfase Fronius, max 5 kW max +/- 9000 Wp bij jouw richting en helling
-twee enkelfase, totaal officieel max 5 kW maar niemand doet je wat als je meer hebt.

Bij meer dan een 5 kW omvormer (en in jouw geval meer dan 9000 Wp) moet je in jouw geval officieel een 3 fase omvormer.

Qua bang/buck houdt je het dus het best bij maximaal 26 panelen. Nu heb je er 22, prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

ik zou in dit geval, met 26 panelen, 2x 3,5kW omvormers ophangen. 4500Wp per omvormer is prima te doen; zeker met een noord ligging.

die 3,5kW kan je mooi afdekken met 2x 16A - dient hij wel ymvk kabels te trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Crazy-
Waarom 2 omvormers?
Maar een 4.6 kW enkelfase omvormer haal je dezelfde opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

busscherski schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:03:
@Crazy-
Waarom 2 omvormers?
Maar een 4.6 kW enkelfase omvormer haal je dezelfde opbrengst
die 4.6 gaat zeker in de lente/zomer nog aardig aftoppen met 9kWp aan panelen; imho lijkt mij dat niet ideaal. Het is 'maar' 22 graden he - zelfs met mijn 3150 op 40 gaden haal ik al geruime tijd 50% van het vermogen.

echter volgens mij gaat TS uit van 22 panelen - als je dan 320Wp pakt (?) zit je op 7000Wp dan kom je zeker met een 4,5kW wel weg

[ Voor 13% gewijzigd door Crazy- op 09-10-2020 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Crazy-
Ik bedoelde die 4.6 kW omvormer met 26x330 Wp 8560 Wp.
Ongeveer de verhouding van het Sunny screenshot hierboven, zal zo'n 0.3% aftoppen op jaarbasis. Je zou het ook naar boven af kunnen ronden op 5 kW. Scheelt best nog een stuk qua tvt las je het vergelijkt met 2 omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
kabeltjekabel schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:45:
[...]

Je kunt beter bovenin je meterkast kijken.
Er zit daar idd wel nog een lozeleiding die leeg is, maar voor zover ik kan zien loopt die wel naar zolder, maar komt dan in een andere zolderkamer uit, ver van de wasruimte op zolder waar dan evt ook de omvormer zou kunnen komen. Ik denk dat de bijkeuken optie buitenom dan de betere optie is? En dan daarna een gaatje boren naar de kruipruimte en een kabel trekken naar de meterkast?

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

busscherski schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:25:
@Crazy-
Ongeveer de verhouding van het Sunny screenshot hierboven, zal zo'n 0.3% aftoppen op jaarbasis. Je zou het ook naar boven af kunnen ronden op 5 kW. Scheelt best nog een stuk qua tvt las je het vergelijkt met 2 omvormers.
helder! 1 enkele SMA of 2 GoodWe is wellicht nog een idee - maar dat zijn keuzes. Het is in ieder geval een goed haalbaar project

alleen de afweging nu vol gooien met 26 panelen of 'maar' 22 is nog een ding. Dat zou TS zelf even moeten oordelen; mijn advies zou wel vol leggen zijn. Die 4 panelen meer .... die kosten over 4 jaar het dubbele door de arbeid en alles >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Hendriks1 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:31:
[...]

Er zit daar idd wel nog een lozeleiding die leeg is, maar voor zover ik kan zien loopt die wel naar zolder, maar komt dan in een andere zolderkamer uit, ver van de wasruimte op zolder waar dan evt ook de omvormer zou kunnen komen. Ik denk dat de bijkeuken optie buitenom dan de betere optie is? En dan daarna een gaatje boren naar de kruipruimte en een kabel trekken naar de meterkast?

Groet
als bijkeuken > kruipruimte > meterkast voor jou een prima optie is, ivm buitenom, geen probleem.

De wasruimte : heeft deze niet toevallig een eigen groep al reeds van de wasmachine? Daar is eventueel ook wat mee te doen.

Loze leiding naar de andere zolderkamer : is het veel / lastig om dan vanaf daar naar de waskamer / omvormer te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hendriks1 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:31:
[...]

Groet
Niet bij je ketel? Achter compensatievat oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
kabeltjekabel schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:42:
[...]

Niet bij je ketel? Achter compensatievat oid?
Nee ik zie het niet. Maar ik ben ook zo'n a technische kneus.... :|
Vandaar ook dat ik een beetje angstig ben om wat te bestellen (meterkast, omvormer plaats, evt mijn dak etc) zonder dat een kenner, zoals jullie zijn, er even naar gekeken heeft. Maar ik begrijp dat niemand enigzins in de buurt woont, rdam-utrecht-ams-den haag. 15-30 min van deze steden..Zoals ik zei ik zou er graag een ruime onkn vergoeding voor over hebben.

[ Voor 42% gewijzigd door Hendriks1 op 09-10-2020 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Crazy- schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:38:
[...]

als bijkeuken > kruipruimte > meterkast voor jou een prima optie is, ivm buitenom, geen probleem.

Tja niet allermooiste natuurlijk, maar in ieder geval zeker haalbaar

De wasruimte : heeft deze niet toevallig een eigen groep al reeds van de wasmachine? Daar is eventueel ook wat mee te doen.

De wasmachine heeft idd een eigen groep, er staat ook een droger bovenop. Deze staat samen met de cv ruimte, badkamer in een ander stopcontact/groep

Loze leiding naar de andere zolderkamer : is het veel / lastig om dan vanaf daar naar de waskamer / omvormer te gaan?
Ik heb echt geen flauw idee, dan zal er een gaatje gemaakt moeten worden van deze wasruimte naar deze zolder slaapkamer van mijn dochter en dan loopt die kabel achter haar bed langs over de vloer naar die loze leiding. Bovendien vraag ik me wel af, of deze leiding groot genoeg, ziet er maar klein uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Hendriks1 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:07:
[...]

Ik heb echt geen flauw idee, dan zal er een gaatje gemaakt moeten worden van deze wasruimte naar deze zolder slaapkamer van mijn dochter en dan loopt die kabel achter haar bed langs over de vloer naar die loze leiding. Bovendien vraag ik me wel af, of deze leiding groot genoeg, ziet er maar klein uit..
Heb je een trekveer? Of leen er een en even uitproberen waar die uit komt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Als die loze leiding een buitendiameter van 19 mm heeft en niet teveel bochten kun je er met genoeg moeite een 3x4 mm2 YMVK in trekken.
Een 16 mm buis wordt lastig

Ik weet niet hoe het zit als je losse aders wilt trekken. @kabeltjekabel weet dat denk ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
busscherski schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:29:
Als die loze leiding een buitendiameter van 19 mm heeft en niet teveel bochten kun je er met genoeg moeite een 3x4 mm2 YMVK in trekken.
Een 16 mm buis wordt lastig

Ik weet niet hoe het zit als je losse aders wilt trekken. @kabeltjekabel weet dat denk ik wel.
Losse aders trekken gaat altijd makkelijker dan YMVK door buis trekken lol :P

Maar wie heeft er nu 4mm^2 VD op voorraad dan :?

3x4mm^2 VD kan ook nog wel door 16mm glad.

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 09-10-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
busscherski schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:25:
@Crazy-
Hoe zou dan mijn evt bestellijst eruit zien?

26 is de absolute max toch, maar 22 is ook geen probleem?

En misschien een domme vraag weer :) maar ik las iets dat omvormers pas starten met een minimum aanvangsvermogen, is dat nog van toepassing in mijn situatie?

Dit is dan wel met een Growatt maar met meer vermogen?

En installeren bij Winkelman kan dan niet vlg mij? Woon in een dorp vlakbij Leiden. Andere betrouwbare zaak? Maar daar hebben ze dan waarschijnlijk ook weer andere spullen toch met een andere prijs? _/-\o_

Wederom met dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@kabeltjekabel
https://www.euro-electron...draad-blauw-4mm-per-meter

Wat zijn de eisen aan losse aders dan?

@Hendriks1
Ik help je vanavond even met een lijstje.
Probeer er zelf eerst even een te maken bij een leverancier naar keuze, dan schieten we er op.
Met 22 panelen is elke omvormer goed. Als je ruim wilt zitten pak je een 4.6 kW versie.
Zelf had ik er denk ik 26 gelegd, maar dat mag je zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@kabeltjekabel

Ik bedoel, die moeten vast over de gehele lengte in een 16 mm PVC buis of flex. Dat je ze echt niet meer ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
busscherski schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:51:
@kabeltjekabel

Ik bedoel, die moeten vast over de gehele lengte in een 16 mm PVC buis of flex. Dat je ze echt niet meer ziet.
Correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
busscherski schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:07:
@kabeltjekabel
https://www.euro-electron...draad-blauw-4mm-per-meter

Wat zijn de eisen aan losse aders dan?

@Hendriks1
Ik help je vanavond even met een lijstje.
Probeer er zelf eerst even een te maken bij een leverancier naar keuze, dan schieten we er op.
Met 22 panelen is elke omvormer goed. Als je ruim wilt zitten pak je een 4.6 kW versie.
Zelf had ik er denk ik 26 gelegd, maar dat mag je zelf weten.
Ik hou het er dan maar op 24 stuks, de gulden middenweg... :)
Zie mijn nieuwe opzetje van het legplan, hieronder.
Wel zit ik te denken bij welk bedrijf ik nu dan terecht moet, aangezien Winkelman niet installeert rondom Leiden. En de panelen bij andere zijn toch wel iets duurder dan de seraphim 330wp aktie bij hen. dus welke zijn ook goed elders?
Ook kom ik er niet helemaal uit welk montage materiaal ik precies moet nemen, is dat met dit legplan in portrait 3 keer rij van 3, 2 keer rij van 2, 1 keer rij van 4 en 1 keer rij van 7? Of moet je dit op een andere manier bestellen ipv "los"

De omvormer 4.6kW van Growatt komt in de zogenaamde design tool ook goed uit?
Wederom thanks Busscherski en alle andere

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ph9IPaPoFgZt7Tgccq186VikYuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G0mAksUtJzodfsvDNePC2Oe1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja klopt, die Seraphims zijn erg goedkoop.
Anders kom je op iets grotere panelen. Bredere zoals Longi of sommige Canadian solar of langere zoals +370 Wp JA Solar

https://www.solar-outlet....in=0&sort=default&brand=0

Kijk maar even welke maat het best uitkomt. Bij die langere zou 2 x 11 of 12 overigens het maximum van de omvormer kunnen zijn.

Met bredere panelen moet je er op letten dat je iets langere rails moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
busscherski schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:01:
Ja klopt, die Seraphims zijn erg goedkoop.
Anders kom je op iets grotere panelen. Bredere zoals Longi of sommige Canadian solar of langere zoals +370 Wp JA Solar

https://www.solar-outlet....in=0&sort=default&brand=0

Kijk maar even welke maat het best uitkomt. Bij die langere zou 2 x 11 of 12 overigens het maximum van de omvormer kunnen zijn.

Met bredere panelen moet je er op letten dat je iets langere rails moet hebben.
Ik vind het wel erg lastig om wat bijelkaar te rapen als behoorlijke leek :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Er zijn gewoon veel goede keuzes.

Bijvoorbeeld deze, iets breder en iets langer.
https://www.solar-outlet....ck-white-half-cut-pe.html

of deze even breed maar een stuk langer.
https://www.solar-outlet....-percium-zonnepaneel.html (van deze kunnen er max 2 x 11 op een enkelfase 5 kW omvormer.

Kies maar een van deze die het best in je legplan past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
[quote]busscherski schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 23:05:
Er zijn gewoon veel goede keuzes.

Bijvoorbeeld deze, iets breder en iets langer.
https://www.solar-outlet....ck-white-half-cut-pe.html

of deze even breed maar een stuk langer.
https://www.solar-outlet....-percium-zonnepaneel.html (van deze kunnen er max 2 x 11 op een enkelfase 5 kW omvormer.

Maar max. 26x 330wp seraphims = 8580 kon op growatt MIN 4600 TL-XE toch?
En die bovenstaande afwijkende maat van Ja-solar daar kunnen er maximaal 22x op van 385WP = 8470
Maar die laatste moet wel op een grotere omvormer namelijk de 5kW =MIN 5000 TL-XE toch?!?. Heeft dat een reden ? Aangezien de systemen min of meer even groot zijn?

Gegroet _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik had een simulatie gemaakt.
busscherski in "Noord 22 graden advies en haalbaarheid"

6600 Wp op een 3.68 kW omvormer topt bij jouw dak op jaarbasis 0.2% af. Vind ik een acceptabel getal.

Als je evenveel of weinig gaat aftoppen heb je met 8470 Wp dus een omvormer nodig van:
8470 Wp / (6600 Wp / 3.68 kW) = 4.7 kW

Kwestie van afronding of je naar boven of naar beneden afrond. Niet elk merk biedt in Nederland overigens een 4.6 kW model aan.

Verder moet je letten op het max DC voltage. Daarom mag je max 11 van die lange panelen per string zodat je met koud weer en felle zon nog onder de 600 W DC blijft.

edit: die Growatts mogen max 550 V DC zie ik, dat zou kunnen betekenen max 10 van die panelen per string. Kan ik later nog wel een keer wat precieser voor je bekijken.
Goodwe mag wel gewoon 600 V DC. Dus 11 panelen per string.

[ Voor 15% gewijzigd door busscherski op 10-10-2020 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
busscherski schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 00:04:
Ik had een simulatie gemaakt.
busscherski in "Noord 22 graden advies en haalbaarheid"

6600 Wp op een 3.68 kW omvormer topt bij jouw dak op jaarbasis 0.2% af. Vind ik een acceptabel getal.

Als je evenveel of weinig gaat aftoppen heb je met 8470 Wp dus een omvormer nodig van:
8470 Wp / (6600 Wp / 3.68 kW) = 4.7 kW

Kwestie van afronding of je naar boven of naar beneden afrond. Niet elk merk biedt in Nederland overigens een 4.6 kW model aan.

Verder moet je letten op het max DC voltage. Daarom mag je max 11 van die lange panelen per string zodat je met koud weer en felle zon nog onder de 600 W DC blijft.

edit: die Growatts mogen max 550 V DC zie ik, dat zou kunnen betekenen max 10 van die panelen per string. Kan ik later nog wel een keer wat precieser voor je bekijken.
Goodwe mag wel gewoon 600 V DC. Dus 11 panelen per string.
oke thanks,

Maar ik kan dus van bijv de eerdergenoemde seraphims er wel tot maximaal 26 kwijt op die growatt?
En van die grote langere waarschijnlijk 20 op growatt? correct? Ook al is 26 x 330 = 8580
En 20 x 385 = 7700....
Het duizelt me nu al. 8)7

fijne avond
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Nee sorry, 24 Seraphims op Growatt vanwege max 550 V DC
26 Seraphims op Goodwe, vanwege 600 V DC.

Fijne avond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rs8xWugozAcVv7hmazUgSvpqK-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbaFtjtWYZzMHwN7fOCkltZ7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWiUH5r7XrcUU7lCd5iatmUlL2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A94pv1uq5gWe5pR99NcOVvSw.jpg?f=fotoalbum_largeb

Is dit wat bij solar outlet? Het is wat duurder per saldo dan bij Winkelman (maar zij komen denk ik niet naar omgeving Leiden) en de Seraphims 330wp. Maar goed dit zijn dan 340 wp.
Merk Ja Solar, geen idee, goed??

En nu heb ik een Goodwe 5000 gekozen ipv Growatt, is dat de goede voor een 1 fase met zoveel panelen? Growatt is wat licht ivm Goodwe begreep ik? Past dat uberhaupt op 1 fase?, omdat dit dus 340wp is ipv 330wp? Ook met het aantal zonnepanelen van 24 stuks? En dat Wifi logging stick van 40 eurie erbij, is het de goede?

Montage materiaal klopt dat met mijn setting en eerdere legplan en past die maat panelen wel in dat montage click systeem?
En o ja zo'n montage bedrijf legt dat die panelen neer, zoals ik wil (zie mijn legplan) of hebben die vaak hun eigen ideeën erover, dit ivm het appartementencomplexje naast me. :( .

Nog andere suggesties? Of betere opties? Je ziet aan bovenstaande vragen, ik als leek blijf het maar eng vinden. Ben wel blij om hier te sparren. Super fijn!

Kan iemand, indien de gekozen lijst kan, deze door een design software halen? Hoe zou mijn verwachte opbrengst worden? En Noord 22 graden haalt tussen april en sept meeste en in de andere mnd niks meer?

Wederom weer thx voor gegeven antwoorden
Gegroet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihv0fprx5DeQv8PiiC0Qbus9vpI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XDIHQRcnQwH5yQyEyAbB7bza.png?f=fotoalbum_large

Het verschil tussen het model van Growatt en het model van Goodwe is het maximale DC voltage.
550 V om 600 V.
In het laatste voorbeeld met 2 x 12 panelen wordt dat 541 V. Dus dan zijn beide merken geschikt. Ze zeggen wel dat Goodwe soms beter is met schaduw, maar goed die schaduw heb je toch pas aan het eind van de dag dus heel erg is die niet. Al vind ik het wel goed om het legplan er op af te stemmen.

JA solar, prima
Een 5 kW omvormer is prima, dat topt volgens Sunnydesign niet of nauwelijks af.
Ja volgens mij de goede WIFI stick. Ik denk dat de leverancier ook nog wel even een blik over de compatibiliteit werpt als je het inclusief installatie besteld.

De verdeling over de maanden is in jouw geval dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gZEkGWp22vI1lbNZuvyhJxL7Gs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dZrNfEt5vZejpqVtm3Ea0ZO8.png?f=fotoalbum_large
De wintermaanden zijn bij iedereen slecht.

De klant is koning, ik denk dat ze er alles aan gaan doen om jouw legplan werkelijkheid te maken. Vraag het even na voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
[quote]busscherski schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:17:
[Afbeelding]

Het verschil tussen het model van Growatt en het model van Goodwe is het maximale DC voltage.
550 V om 600 V.
In het laatste voorbeeld met 2 x 12 panelen wordt dat 541 V. Dus dan zijn beide merken geschikt. Ze zeggen wel dat Goodwe soms beter is met schaduw, maar goed die schaduw heb je toch pas aan het eind van de dag dus heel erg is die niet. Al vind ik het wel goed om het legplan er op af te stemmen.

Oké, dus ik kom met die 1 fase 40A zonder problemen gewoon uit met bovenstaande systeem? Dat zijn dan bij zowel die Growatt als die Goodwe de 5kw? Groter kan niet toch op 1 fase? En kleiner denk ik ook niet? Welke omvormer en of app is beter en zou jij nemen?
Begrijp ik het dan goed dat ze 12 panelen op 1 serie zetten en 12 op de ander? Dus de serie panelen die als laatste de schaduw vd appartementen krijgen zoveel als mogelijk op 1 serie, of maakt dat ook niet uit?
Heb ik nog iets met minimale opstart vermogen van het systeem te maken?
Evt andere omvormers als Solaredge zijn geen optie toch? Of Enphase? Ook veel te duur? En ik denk dat ik bij die merken wel naar 3 fase moet?
Oh ja nog 1 vraag bij de goodwe, maar zal ook wel voor de growatt gelden staat meestal zoiets van 4500wp tot 6200 wp!? Maar dit geldt waarschijnlijk voor de meest ideale situatie en met 8160wp op noord 22 graden, kom ik daar toch nooit aan, correct? En het genoemde paneel past wel in het clicksysteem denk jij? Het lijkt namelijk dat het paneel fractioneel groter is dan het montage materiaal?

Super bedankt Busscherski _/-\o_ _/-\o_
en andere.

JA solar, prima
Ja volgens mij de goede WIFI stick. Ik denk dat de leverancier ook nog wel even een blik over de compatibiliteit werpt als je het inclusief installatie besteld.

[ Voor 5% gewijzigd door Hendriks1 op 11-10-2020 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Dit onderstaande kwam ik tegen, is dit dan onzin of werkt het voor mij anders omdat mijn panelen op noord liggen? Want als ik dit sommetje zou volgen dan kom ik op 1 fase 40A/1.6 = 25A .....Systeem is 8160WP 8160 /230= 35.5 = 40 naar boven!? x 1.6 =64 A. Het zal wel iets met de noord panelen te maken hebben en dat ze nooit max vermogen halen. Of heeft het te maken dat de omvormer 2 strings heeft?

Een aantal voorbeelden

De hoofdzekering is 1 × 40A - Maximale groepenkastzekering = 40A / 1.6 = 25A. De maximaal in te voeden ‘zonnestroom’ is dan 230V x 25A = 5750 Watt.
De hoofdzekering is 1 × 25A - Maximale groepenkastzekering = 25A / 1.6 = 16A. De maximaal in te voeden ‘zonnestroom’ is dan 230V x 16A = 3680 Watt.
U heeft een 3 fasen aansluiting van 3 × 25A - Per fase kunt u dan een zekering van maximaal 25A / 1.6 = 16A monteren en per fase 3680 Watt invoeden. Op deze aansluiting kunt u dus drie systemen plaatsen met per systeem maximaal 3680 Watt en een totaalvermogen van 11040 Watt.

U wilt een 9900 wp systeem aanschaffen, u heeft 1 fase

Een 9900W omvormer levert ca 9900W / 230V = 43A.
Dat wil zeggen dat deze installatie met 50A afgezekerd moet worden.
De hoofdzekering moet in dit geval dus minstens 50A x 1.6 = 80A zijn.

*********EDIT Of moet ik de omvormer 5000/230= 21.7=25 A zeg maar en dan x 1.6= 40 A
:*)

[ Voor 3% gewijzigd door Hendriks1 op 11-10-2020 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
5000 W omvormer / 230 V = 22 A zekering nodig. Rond je af op 25 A.
Dat is selectief op 40 A hoofdaansluiting (wat mij betreft is selectiviteit optioneel overigens, maar alsnog haal je de factor 1.6).
Hoeveel Wp je op de omvormer aansluit maakt voor de AC zijde niet uit.

Ja die aangeraden hoeveelheid Wp doe ik nooit iets op uit. Heb het uitgebreid gesimuleerd met Sunnydesign, dat is voldoende.

Hoezo zou het paneel niet in Clickfit passen?

Bij SolarEdge moet iemand eerst simuleren met Sunnydesign of jouw opstelling op een SolarEdge 5 kW enkelfase omvormer mag. In ieder geval verdien je de 50 euro meerkosten per paneel niet terug.

Bij Enphase 250 W micro's mag je er dus max 20 bij een enkelfase aansluiting. Want max 5 kW omvormer vermogen. Al zal niemand je iets doen als je er toch 24 neemt, het is natuurlijk wel een stuk duurder dan een string omvormer.

Ik vind de Growatt app beter. Schaduwmanagement is van allebei denk ik goed genoeg hoewel de Goodwe het meest lof oogst hier op het forum.

Ik zou denk ik niet zoveel rekening houden met de schaduw bij de string indeling, de omvormer lost het wel op.

Min opstart vermogen of voltage heb je niets mee te maken.
De hoofdzekering is 1 × 40A - Maximale groepenkastzekering = 40A / 1.6 = 25A. De maximaal in te voeden ‘zonnestroom’ is dan 230V x 25A = 5750 Watt.
De hoofdzekering is 1 × 25A - Maximale groepenkastzekering = 25A / 1.6 = 16A. De maximaal in te voeden ‘zonnestroom’ is dan 230V x 16A = 3680 Watt.
U heeft een 3 fasen aansluiting van 3 × 25A - Per fase kunt u dan een zekering van maximaal 25A / 1.6 = 16A monteren en per fase 3680 Watt invoeden. Op deze aansluiting kunt u dus drie systemen plaatsen met per systeem maximaal 3680 Watt en een totaalvermogen van 11040 Watt.
Hier hebben ze het over het omvormer vermogen. Wat dat betreft klopt het verhaal tot hier. De rest van het verhaal is te ongenuanceerd en alleen geldig voor de optimale richting.
EDIT Of moet ik de omvormer 5000/230= 21.7=25 A zeg maar en dan x 1.6= 40 A
Ja precies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Maar wat denk je geen 2 kleinere omvormers toch? Totaal niet nodig toch?

Heb jij of iemand anders ervaring met volledige installatie service van Winkelman, solar-outlet of solar- bouwmarkt? Zijn die laatste twee hetzelfde bedrijf? Vlg mij beide uit Almere.

Gegroet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Nee geen 2 kleine omvormers.
Zover ik weet kun je ze alle 3 wel een installatie uit laten voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Beste Busscherski en anderen,

Uit het designmodel bleek dus dat ik met 24 panelen, 2x12 per string a 340wp (8160wp totaal) een 1- fase bijv Goodwe 5000 kon nemen.
Het feit dat ik zoveel mag onder dimensioneren tov de totale 8160WP, iets van 38% komt toch volledig door mijn dakhelling en uiteraard de windrichting welke noord a 22 graden is? Correct?

Overal lees je dat je omvormer max 10% ofzo mag onder dimensioneren. En ja in dat geval mag ik natuurlijk never nooit met zoveel wp op een ėėn-fase?

Maakt het evt. voor later nog uit als het salderen minder wordt of er zelfs af gaat indien je op 1-fase zit of 3 ?

Ook vraag ik me af hoe bijv. je netbeheerder hier mee omgaat. Je moet je namelijk aanmelden op de website energieleveren.nl , zoals jullie natuurlijk allang weten. En daar zal je denk ik dan op moeten gaan geven, hoeveel en welke panelen, aantal totale wp, 1 fase aansluiting, en ook dus in mijn geval een 1 fase omvormer.
Hoe gaat zo'n netbeheerder cq zo'n website hiermee om? Zeggen ze dan niet automatisch veel te veel wp voor een 1 fase aansluiting ofzo!? Of zie ik spoken of beren welke er niet zijn?

Graag uw mening of gewaardeerde visie _/-\o_
Thanks again!

[ Voor 10% gewijzigd door Hendriks1 op 13-10-2020 04:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja correct.
Maakt het evt. voor later nog uit als het salderen minder wordt of er zelfs af gaat indien je op 1-fase zit of 3 ?
Nee geen verschil vooralsnog.

Met je 5 kW omvormer voldoe je gewoon aan de max 5 kW richtlijn. De netbeheerder registreert alleen, geeft geen commentaar. Er zijn wel meer mensen die 10 kWp hebben aangemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Wat ik alleen niet begrijp, waar ik offertes of info heb aangevraagd blijven ze maar hameren op solaredge met optimizers of enphase. Hier hangt natuurlijk een fors prijskaartje aan, welke ik denk met mijn noord panelen er nooit uithaal. (+ gem 2000 euro) Bovendien wanneer ik schaduw op mijn dak krijg, dan is binnen een half uur bekeken en is het hele dak dus in de schaduw. Kortom help nog eenmaal _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Ja dat snappen wij ook niet. Het lijkt of installateurs daar meer marge op hebben.

Iedereen snapt toch dat jij ze in jouw geval nooit terug verdiend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
busscherski schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 18:06:
Ja dat snappen wij ook niet. Het lijkt of installateurs daar meer marge op hebben.

Iedereen snapt toch dat jij ze in jouw geval nooit terug verdiend...
Inderdaad veel meer marge ja.

Er wordt vooral geschermd met én meer garantie(bij enphase), maar vooral en dat vind ik wel erg opvallend (en volgens mii wel behoorlijk overdreven) dat het wel 10-15% meer opbrengst geeft... ;( Is dat niet echt bizar?

Wat denk jij? Of jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik heb geen bewijs van dergelijke claims gezien.

Wel zou ik me voor kunnen stellen dat het verschil tussen string en optimisers wel merkbaar zou kunnen zijn als er het hele jaar door midden op de dag schaduw van een boom is op de meeste panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
Mag ik er even tussendoorfietsen en vragen waarom je bij 22 panelen op noord steeds met die gruwelijk hoge vermogens qua omvormer zit te kijken? Je hebt ongeveer 65 a 70 % van de amperes per paneel, dus zet gewoon 12 panelen parallel met 12 panelen via de fameuze Y stekkers. Je zit dan op ongeveer 15 ampère bij hoge zoninstraling. Pak dan een Goodwe3000NS, die kan 18 amp zonder gedonder en maximaal 22.5 amp in geval van gedonder. Met die seraphims zit je in geval van 68% instraling op 6,5 amp per string, dus alles helemaal blij.
Je kunt een 3000NS gewoon op 16 ampère afzekeren. Ja, je gooit af en toe een piek weg, maar het maakt je leven een enorm stuk simpeler.
Ik wens je hoe dan ook veel stroom en zonnige dagen toe

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Lardman
Tussendoor fietsen mag altijd, leuk idee.
Ik had toch al een Sunnydesign simulatie van @Hendriks1, dus heb het even aangepast naar wat jij zegt. Kleine moeite.
Bedoel je dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkRTSTnyojt_5ma-MR0hKFmwX_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wiHXwQ6gWJk90P497x4AM2IN.png?f=fotoalbum_large

Voor de Longi's heb ik het niet gecheckt maar met de JA solar 340's kan dat inderdaad prima qua stroom.
https://cdn.webshopapp.co...e-xs-dns-sdtg2-series.pdf

Maar volgens Sunny verlies je op deze manier wel 8.2% van de jaaropbrengst door aftoppen. Dat is de eerste jaren zo`n 90 euro per jaar.
Het prijsverschil qua omvormer is (incl logging, excl btw) zo`n 260 euro. Dus dan verdien je de investering in een grotere omvormer toch relatief snel terug? Sneller dan de rest van de set dus dat zou ik doen.
Daarnaast heb je dan mooi 2 mppt's (mogelijk beter qua schaduw, al zal de winst niet significant zijn) en omdat de grotere omvormer een groter koelblok heeft wordt die wellicht minder vaak op z`n warmst.

Als het een installatie voor Belgie was (met omvormertax) was het sommetje overigens anders geworden. Dan was een 5 kW omvormer niet verstandig en komt 3 kW dichter in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
yes @busscherski , dat was precies wat ik bedoelde. . Je kunt een dual tracker op 3600 of 4200 pakken, gaat ook prima natuurlijk en minder verlies. Ik kreeg alleen enorme jeuk van omvormers van 5k op noord die vervolgens ingewikkeld afgezekerd moeten gaat worden.

Ik volg wel wat TS uiteindelijk doet en ben benieuwd wat het gaat worden.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Lardman
Met een 3.68 kW model top je op jaarbasis 2.8% af volgens Sunny. Dat is al een stuk minder verlies natuurlijk. Voordeel is dat het dan op een PV verdeler kan. Of de kabel trekken wordt dan een stuk makkelijker met YMVK 3 x 2.5 mm2. Kan een overweging zijn ja.

Met het 4.2 kW model wordt het verlies nog veel minder, nog maar 0.7% van de jaaropbrengst. Maar biedt geen voordelen qua kabels trekken toch? (ik weet wel dat een 16A installatieautomaat daar op zich wel tegen kan als er een cm koelruimte rond die groep is maar raad het toch niet zo snel aan)

Het prijsverschil tussen een dual mppt Goodwe van 3.6 kW en die van 5 kW is best beperkt dus daarvoor hoef je het niet echt te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Eh. Ik ben het ff kwijt. Dat is ook niet zo lastig, daar ik een leek ben. 😀
Waarom moet een 5k omvormer bijv ingewikkeld afgezekerd worden? Het ging of gaat toch allemaal prima op een 1 fase? Of kan hrt beter cq anders?

Ik was er zo'n beetje uit, maar ik begrijp dus nu dat ik ook een 3000 kan hebben? Geen idee, waarom dit ook kan?

Even nog een kort ander vraagje, ik wil dus 24 panelen gaan bestellen met de goodwe 5000 en dan op het plaatje van onder naar boven, van links naar rechts. Rij van 3 en 2 (bij de schoorsteen) rij van 7 en dan 4 rijen van 3 Je ziet onderaan een schoorsteen uitsteken, ik gok een metertje. Gaat die nog voor veel problemen zorgen? Zie plaatje en legplan. En welke panelen zijn het handigst om op de ene string te zetten en welke op de ander.?
Ps het rode lijntje klopt niet helemaal.
Maar goodwe 5000 is toch prima met die 24 340wp van Jasolar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-607MHe8uJZBbgEwJvGYvkaR7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GeAGITPQj4WZSXhraoSNnrmo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Een kleinere omvormer dan 5 kW kan wel maar levert op jaarbasis iets minder kWh op.

Als dat echt voordelen heeft qua kabels trekken zou je bijvoorbeeld voor een 3.68 kW variant kunnen kiezen. Ik heb het niet nagerekend maar het prijsverschil met de 5 kW is dermate weinig dat je met de 5 kW variant denk ik een kortere tvt hebt. Al zal het verschil niet veel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Thx. En wat denk je v het schoorsteentje. Alumunium niet al te groot. Dat is het enige wat waarschijnlijk schaduw op gaat leveren. Behalve dan natuurlijk ook va oktober de appartementen links van mij, va 1700. Maar zodra de schaduw op het dak komt, is vanaf oktober binnen de kortste keren het hele dak in de schaduw.

[ Voor 11% gewijzigd door Hendriks1 op 14-10-2020 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Ik heb nog een vraag. Hoe ver adviseren jullie ( zie foto legplan eerder) om je panelen uit je daknok te leggen, dat is de onderkant van de foto en hoever uit de dakgoot, dat is de bovenkant van de foto.
Mijn dakvlak is namelijk 11.20 meter, maar dit is met een redelijke overhang aan de onderkant van de foto, naar de nok toe. Ik denk op zich wel heel stevig er liggen per slot van rekening ook genoeg zware dakpannen op...
Maar gezien de opstelling, 6 rijen in portrait x 1.689 = 10.14 afgerond 10.20 nemen.

Hou ik dus een metertje over voor nok en dakgoot. Waarin ik dus grotendeels die overhang richting de nok wil gebruiken. 70 cm? Is dat voldoende en dan 30 cm naar de dakgoot......Of toch kiezen voor een andere opstelling of een andere maat panelen? Of een rij laten vervallen....😐 Of hebben jullie nog een ander idee voor een legplan. Ik wil alles zoveel mogelijk naar rechts en/of onderste deel op de foto

Ik weet het ik ben vermoeiend...🙄 Ook vroeg ik me af als ik bijv de Jasolar 370wp en dan 22 stuks met de goodwe 1 fase 5000zou willen? Red ik dat met die omvormer? Dus 2x11 per string. Wie wil dat voor mij nog even uitrekenen!

Gegroet!

[ Voor 5% gewijzigd door Hendriks1 op 14-10-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja die dakrand is vast sterk genoeg. Als je de ruimte hebt misschien gewoon in het midden leggen. Als het maar meer dan 30 cm is.

Die van 1776 x 1052? Dus 120 halve cellen?
Met de Goodwe mag je er 2 x 13 van en met de Growatt max 2 x 12.

Panelen van ongeveer 2 x 1 meter hebben 144 halve cellen, daar mag je er minder van hebben.

edit: en ja het schoorsteentje maakt schaduw, maar daar kan de omvormer wel wat mee

[ Voor 11% gewijzigd door busscherski op 14-10-2020 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
busscherski schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 19:51:
Ja die dakrand is vast sterk genoeg. Als je de ruimte hebt misschien gewoon in het midden leggen. Als het maar meer dan 30 cm is.

Wat bedoel je hier precies? Ik heb vooral wellicht wat ruimtegebrek in de lengte. Totale dakvlak maximaal 11.20. Ik wil toch wel minimaal 70 cm(onder) van de nok blijven en min 30 van de dakgoot(boven)

Die van 1776 x 1052? Dus 120 halve cellen?
Met de Goodwe mag je er 2 x 13 van en met de Growatt max 2 x 12.

Klopt! Die idd https://www.solar-outlet....-percium-zonnepaneel.html

Panelen van ongeveer 2 x 1 meter hebben 144 halve cellen, daar mag je er minder van hebben.

edit: en ja het schoorsteentje maakt schaduw, maar daar kan de omvormer wel wat mee
Serieus? Kan ie dat corrigeren ofzo, ik dacht dat dat lastig was met serieel 2 strings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Bij dat schoorsteentje corrigeren als dat een gedeelte van dat zonnepaneel uit zal gaan zonder dat de andere panelen in die string er last van hebben.
Uiteraard maakt dat geen zon van schaduw, maar dat kan ook een micro omvormer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Deze zijn het.

https://www.solar-outlet....-percium-zonnepaneel.html

Wat bedoel je hier precies? Ik heb vooral wellicht wat ruimtegebrek in de lengte. Totale dakvlak maximaal 11.20. Ik wil toch wel minimaal 70 cm(onder) van de nok blijven en min 30 van de dakgoot(boven)
Zo'n montage systeem. Geen idee hoe het werkt, maar kan je dit in principe plaatsen waar je wil?
En als aanvullende vraag die 1.77 bij 1.05 panelen moeten die in een ander soort systeem vanwege het feit dat ze groter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Minstens 30 cm rondom tussen panelen en rand dak.
Waarom zou een montagesysteem niet overal kunnen waar je wilt?
Ja die grotere panelen hebben inderdaad langere rails nodig, de gemakkelijkste manier om daar aan te voldoen is om telkens voor 1 paneel extra te bestellen. Dat staat er ook bij had je vast al gelezen? :p
https://www.solar-outlet....ortrait-clickfit-evo.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
busscherski schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:38:
Minstens 30 cm rondom tussen panelen en rand dak.
Waarom zou een montagesysteem niet overal kunnen waar je wilt?
Ja die grotere panelen hebben inderdaad langere rails nodig, de gemakkelijkste manier om daar aan te voldoen is om telkens voor 1 paneel extra te bestellen. Dat staat er ook bij je vast al gelezen? :p
https://www.solar-outlet....ortrait-clickfit-evo.html
Oh ja nu je het zegt...😁
Kunnen ze dan die rails wel inkorten? Want je houd dan toch weer te veel over, indien je er voor elke rij 1 extra bijbesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja die rails gaan ze afzagen :)
Je zou voor 2 x 2 brede panelen wellicht 1 x 5 kunnen bestellen in plaats van 2 x 3. Misschien is dat goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Oke dankje.

Nu ik toch bezig ben nog 1 domme vraag.😁 Stel he dat als ze komen monteren en het blijkt toch niet handig te zijn, of zelfs krap aan te passen op mijn dak (die 6e rij bij mijn auto-zijde) kan je dan alsnog een rij van 3 panelen portrait van 1.689 bij 99.6 en dan doel ik dus eigenlijk op het montage systeem zelf, splitten in 3 rails-jes portrait van 1+1+1 of 2+1 rails-jes en daarna dit zodoende nog "vastplakken aan een andere rij. Of werkt dit niet zo...😬 Anders zou ik toch zo 4 rijen van 6 kunnen bestellen en klaar....😁😁

[ Voor 9% gewijzigd door Hendriks1 op 15-10-2020 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Waarom zou het niet passen dan?
Hoeveel ruimte heb je in de breedte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
busscherski schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:03:
Waarom zou het niet passen dan?
Hoeveel ruimte heb je in de breedte?
In de breedte genoeg, zonder overhang aan de zijkant (ik heb een hoekhuis) 7.10 meter. Met overhang zijkant 7.50. Maar daar wil je zoveel als mogelijk wegblijven denk ik
Ging mij meer om de lengte in dat legplannetje wat ik kreeg en ook ik hier poste, er staat 9.96.(klopt niet helemaal, wat dat bedrijf op gaf, maar goed) Bruto is en dat heb ik min of meer gemeten/geteld, met overhang naar nok en dakgoot is dit ca 11.20 meter. Maar je leest veel dat je zowel van je goot als nok minimaal 2 dakpannen weg moet blijven. Dat is in mijn geval 2 + 2 x 35 cm= 1.40. Netto 9.80 mtr vlg deze lijn.
Dan moet ik dus al een beetje marchanderen met die ruimte bij die panelen van 1.69 x6 rijen = 10.20. Hou ik dus in zijn totaliteit minder dan 3 pannen over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Veel houden ook 1 dakpan marge aan.

Het zou me verbazen als de overhang niet minstens zo sterk is als de rest van het dak, ik zie geen reden om daar geen panelen op te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
busscherski schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:39:
Veel houden ook 1 dakpan marge aan.

Het zou me verbazen als de overhang niet minstens zo sterk is als de rest van het dak, ik zie geen reden om daar geen panelen op te leggen.
Wederom weer super bedankt voor je reactie. Ik word steeds ietsiepietsie meer ontwikkeld op dit zonne energie gebied vlak. :)
@busscherski of andere. Stel dat ik toch de meerprijs voor enphase zou over hebben. Weet jij of die panelen van jasolar 340 wp of die jasolar van 370wp icm met een iq7 of iq7+ micro omvormer op een 1 fase kunnen (1x40A). Of werkt dat weer anders? Of klets ik maar weer wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Een IQ7 is zo'n 250 W. De IQ7+ zo'n 300 W maar die heb je niet nodig met jouw oriëntatie.
Dus als je je aan de 5 kW richtlijn wilt houden mag je denk ik max 20 van die IQ7's.

Niemand doet je overigens wat als je je niet aan die richtlijn houdt.

Ik denk dat je met Enphase en meer dan 14 IQ7's wel 2 AC kabels moet trekken en op 2 groepen moet aansluiten. Wellicht is dat ook weer duurder qua logging, dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Als je toch geld over hebt voor Enphase misschien beter ook geld over hebben voor een 3 fase aansluiting.

[ Voor 72% gewijzigd door busscherski op 15-10-2020 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
busscherski schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:06:
Als je toch geld over hebt voor Enphase misschien beter ook geld over hebben voor een 3 fase aansluiting.
Daar heb je gelijk in. Alleen die wachttijd bij die netbeheerders word je niet vrolijk van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
550 V om 600 V.

JA solar, prima
Ja volgens mij de goede WIFI stick. Ik denk dat de leverancier ook nog wel even een blik over de compatibiliteit werpt als je het inclusief installatie besteld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJMifnbM_qmhdgIKYVCiE6u3GCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mqcQRYyhJTMTQJcRkHOFodVQ.jpg?f=fotoalbum_large

Mag ik hier nog 1 dingetje van vragen @busscherski is in deze designtool berekening rekening gehouden dat ik "slechts" nu een 1 fase 40 A heb. Ik kan dat niet direct eruit halen. Maar ja, its me... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
De simulatie is met de Nederlandse locatie instellingen gedaan.
Dan is bijvoorbeeld het 6 kW enkelfase model niet beschikbaar.

40 A / 1.6 = 25 A moet je zelf berekenen

Edit: en dan 25A*230V

[ Voor 6% gewijzigd door busscherski op 15-10-2020 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
@busscherski en andere

Vraagje. Kan je als je nu een 1 fase omvormer neemt/hebt met die 24 panelen op noord. Bijv de Goodwe 5000. En je zou later naar een 3 fase aansluiting willen. Kan je deze 1 fase omvormer dan nog gebruiken op een eventuele nieuw aangelegde 3 fase aansluiting? Of moet je dan ook naar een 3 fase omvormer?

Een 2e vraagje. Je hoort en leest veel dat de 1 fase sma sunny boy 5.0 beter om kan gaan met schaduw (shade fix). Is dat ook zo? En is het de meerprijs waard tov de goodwe 5000.....Ik denk ca 500 euro...
Iemand?

Graag uw reactie.
Dank!
Gegroet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Vraagje. Kan je als je nu een 1 fase omvormer neemt/hebt met die 24 panelen op noord. Bijv de Goodwe 5000. En je zou later naar een 3 fase aansluiting willen. Kan je deze 1 fase omvormer dan nog gebruiken op een eventuele nieuw aangelegde 3 fase aansluiting? Of moet je dan ook naar een 3 fase omvormer?
Ja dat kan wel maar dan kun je je niet meer houden aan de selectiviteitsregel. Wat mij betreft is die regel optioneel bij teruglevering maar voor sommigen juist niet (is denk ik 50:50 hier). Discussie daarover probeer ik op deze plek te voorkomen, zoek zelf maar op selectiviteit in het PV topic.
Tegen de tijd dat jij 3 fasen hebt is die omvormer misschien al lang terugverdiend, of zelfs al afgeschreven of vervangen.
Een 2e vraagje. Je hoort en leest veel dat de 1 fase sma sunny boy 5.0 beter om kan gaan met schaduw (shade fix). Is dat ook zo? En is het de meerprijs waard tov de goodwe 5000.....Ik denk ca 500 euro...
Iemand?
Die 500 euro verdien je niet terug met shadefix. Misschien gaat de SMA langer mee, dat weten we over 15 jaar. SMA schijnt fijner lokaal te loggen zijn met een Raspberry pi oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Ok. Thx @busscherski . Nu dacht ik redelijk klaar ta zijn om te gaan bestellen. Moet je van te voren gehele bedrag vooruit betalen bij van die webshops. Dat zijn toch best hele grote bedragen, zonder dat je weet of het functioneert, onbeschadigd etc is. De shop toch onverhoopt (niet) ineens failliet is en ja zo'n bedrijf zal incl. de montage toch wat minder hard voor je lopen als alles al betaald is. Kortom ik wil betalen na levering ofwel werking van het zonnestroom systeem. Of zeg ik iets vreemds?
Iemand suggesties welk bedrijf met redelijke prijzen, een wat dat betreft vriendelijker policy heeft?

Mvg,
Hendriks

[ Voor 8% gewijzigd door Hendriks1 op 20-10-2020 06:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06:17
Hendriks1 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:27:
[...]

Daar heb je gelijk in. Alleen die wachttijd bij die netbeheerders word je niet vrolijk van...
Die wachttijd maakt nu toch eigenlijk niet meer zo uit? Ik kan me vergissen, maar vanaf nu ongeveer tot het voorjaar gaat een noord opstelling toch heel weinig opleveren? Is het dan niet beter om een half jaartje te wachten met bestellen tot het voorjaar? Prijzen kunnen dan gunstiger zijn, daar verdien je misschien meer mee dan de opgewekte stroom van nu tot dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Je hebt webshops met zo'n garantiekeurmerk.
Is het bij sommigen niet zo dat je alleen vooraf voor de onderdelen betaald en installatie achteraf?
Bij veel webshops kun je afhalen en pinnen, maar dan moet je het spul wel ergens kwijt.
Voor een vriendelijker policy betaal je uiteraard wel weer iets.

@emot
De panelen kunnen wellicht nog iets in prijs dalen in de komende maanden (ook al vind ik ze goedkoop) maar de installatiekosten kunnen juist in prijs stijgen. Ik denk dat het lood om oud ijzer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
[quote]busscherski schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 07:54:
Je hebt webshops met zo'n garantiekeurmerk.
Is het bij sommigen niet zo dat je alleen vooraf voor de onderdelen betaald en installatie achteraf?

***Klopt, maar de onderdelen vooruit betalen is ook zo even een paar duizend, maar over welk keurmerk gaat het dan?

Bij veel webshops kun je afhalen en pinnen, maar dan moet je het spul wel ergens kwijt.
Voor een vriendelijker policy betaal je uiteraard wel weer iets.

***Inderdaad en dat is weer lastig, zeker als er bijv bij installatie blijkt een paneel oid is gebroken ofzo. Ja wie heeft het dan gedaan, zal dan de discussie worden...Dat soort dingen vermijd je liever door de monteurs de materialen te laten meenemen op de dag van installatie bijv en na een werkend systeem te betalen

[ Voor 14% gewijzigd door Hendriks1 op 20-10-2020 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
***Klopt, maar de onderdelen vooruit betalen is ook zo even een paar duizend, maar over welk keurmerk gaat het dan?
Als een bedrijf een keurmerk heeft zullen ze dat wel uitleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
Beste @busscherski en andere,

Wat vinden jullie van deze offerte en opstelling. Uitgangspunt Noord.
Dak 22 graden.
Hoofdaansluiting 1 fase 1x40A

21 longi solar 370wp van 1.77 bij 1.05 =7770 wp
Solaredge 5000 hd wave wifi
21x optimizers P 401
Montage materialen
Montage + Installatie

Zonnekeur keurmerk en betaling aantal dagen na werking systeem. 6400 ex

En die optimizers p401 zijn dat evt de goede voor bovenstaande?

Hartelijk dank wederom _/-\o_
Gegroet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Even een kleine tip zorg dat ze de panhaken netjes plaatsen, omhoogstaande pannen is vragen om lekkages als gevolg van stuifsneeuw of stuwwater bij zoon lage dakhoek. (er zal wel een goed onderdak onder zitten, maar dan nog.)

ik ben die niet persoon die exact SE prijzen kan inschatten, maar mij lijkt het niet heel duur.

[ Voor 32% gewijzigd door twain4me op 26-10-2020 13:32 ]

Pagina: 1 2 Laatste