Pizza_Boom schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 01:29:
[...]
Ah, kom op hee. Juist als techneuten moeten we hier toch doorheen kunnen prikken? Waar kan je terecht voor een echte technische master? TUd, TUe en UT. Dat betekent dat wanneer je, zoals ik, nabij Alkmaar woont, je anderhalf uur onderweg bent... Van station tot station. En dan sta ik pas in Delft. Eindhoven of Twente hebben behoorlijk andere reistijden... En aangeboden opleidingen.
Niet iedereen doet een master in dit land, maar 11.9% van de Nederlandse bevolking is er in het bezit van eentje om precies te zijn. Daarnaast lijk je ook (sarcastisch) wat laconiek over HBO te doen, maar realiteit is dat ook daar maar 20.6% van de NL'er een diploma van bezit. Dat tegenover 47.3% welke in de categorie MBO4-middelbare school als hoogste opleiding genoten heeft. En ja het zal vast dat als je een uitsnede van leeftijd 20-30 jaar pakt, nu relatief meer mensen HBO/Uni doen dan oudere mensen hebben gedaan.
Dit is echt vrij typisch denken vanuit een Randstadbubble. Als je in Alkmaar woont en geneeskunde wilt doen, heb je 3 opties die redelijk goed te bereizen zijn: Amsterdam, Utrecht en Leiden. Je staat per trein vanaf Alkmaar NS op Leiden Centraal binnen een uur, binnen 1 uur en 10 minuten op Utrecht Centraal en binnen 3 kwartier op Amsterdam Centraal. Als je in Enschede woont en geneeskunde wilt doen, heb je Groningen, Utrecht en Nijmegen als reële opties. Voor Utrecht ben je per trein vanaf Enschede net geen 1 uur en 40 minuten onderweg, Groningen is 2 uur en 10 minuten, Nijmegen 1 uur en 30 minuten per stoptrein of 1 uur en 50 minuten per IC (die een behoorlijk stuk omrijdt).
Laat me dan meteen uit je droom helpen, ik woon in zo ongeveer het meest ongunstige plekje in Nederland, namelijk in Zuid-Limburg op een steenworp afstand van België

Dus ik denk dat ik mag stellen dat ik niet vanuit een Randstadbubble denk. Als ik überhaupt in Eindhoven wil raken met het OV mag ik in mijn handen klappen als dit binnen 1,5 uur lukt. Laat staan Utrecht of Amsterdam.. En ja dat raakt mij ook, want ik wil een master gaan doen maar ga echt niet naar Amsterdam of Utrecht of noem het maar op. Enerzijds vanwege de kosten (kamers) en anderzijds de reistijd.
Want 18 jarigen met een paar drukken op de knop een schuld van 20 tot 75.000 euro aansmeren is een veel beter idee. We geven 18 jarigen een giga moordwapen onder hun kont (auto), ze mogen piloot worden, in het leger als ze 18 worden, aan de opleiding tot treinmachinist beginnen als ze 16,5 zijn en zelfstandig rijden vanaf hun 18e... Maar 1000 euro per maand geven is teveel? Met de meeste bijbaantjes zullen ze het niet verdienen, maar dat ligt eerder aan het absurd lage minimumjeugdloon voor volwassenen dan aan hun inzet.
Begrijp even niet wat je met je eerst zin bedoeld, maar ik denk inderdaad dat het bieden van de mogelijkheid tot iedere maand ruim 1000,- gedurende jaren niet zo heel handig is. Zoals je in je eigen anekdote ook al laat zien, mensen doen slechts zelden 4 jaar over een HBO/Master, dus reken maar uit, is een schuld van potentieel 60.000,- op 5 jaar. Knappe jongen/meid die een HBO/Master starterbaan heeft en zo veel verdient dat dit een overkomelijk feit is bij het willen afsluiten van een hypotheek. En of het verstandig is mensen met 18 auto te laten rijden, tja, dat is voor iedereen anders. Zelfstandig rijden is zelfs iets wat al heel snel meer oplevert dan de kosten van de rijschool. Als ik met 18 geen rijbewijs had gehad, had ik nu met 21 niet bij een werkgever kunnen werken waar ik vrij royale bedragen binnen hark met een bijbaan

Zoals bij alles, en hoe oud je ook bent, er zijn altijd mensen die ergens verstandig mee om kunnen gaan en mensen die dat niet kunnen.
Ik heb het idee dat je een hele vertroebelde blik hebt op hoe breed gemiddeld Nederland het nou eigenlijk echt heeft. Verbrassen... Voor veel mensen is het nog steeds een kwestie van iedere maand de touwtjes aan elkaar knopen, het gemiddelde Tweakers publiek is daarin een hele grote uitzondering. De overgrote meerderheid heeft weinig te verbrassen. Het modale inkomen ligt dit jaar rond de 36.500 euro. Dat zijn geen bedragen waarmee je veel geld over gaat houden om te verbrassen. Het feit dat er zoveel toeslagen en subsidies zijn, is daar wel goed voorbeeld van. Maar dat is meer een onderwerp voor het topic over het onbestaan van het middeninkomen.
Ik denk overigens dat mensen die in relatieve armoede opgroeien, veel beter met geld om kunnen gaan dan mensen die dat niet doen. Iemand die opgroeit met een gouden lepel in zijn mond, heeft weinig besef van waarde. Als jij van kleins af aan hoort dat je niet x, y of z mag omdat er anders geen eten is aan het einde van de maand, dan ga je de waarde van geld wel beseffen. Dan ga je iedere euro 3x omdraaien. Natuurlijk heb je daarin uitzonderingen, maar een programma als steenrijk straatarm laat goed zien hoe creatief mensen met weinig geld zijn.
Mijn zin bestaat uit twee delen. Mensen die het niet breed hebben (om welke reden dan ook), en mensen die alles verbrassen (mensen die dus geld over hebben maar alles uitgeven, waarmee ik in het algemeen wil aangeven: mensen die zelf misschien geen goede grip op de financiën hebben om welke reden dan ook). Mensen die het niet breed hebben zijn in mijn boekje mensen die de eindjes aan elkaar moeten knopen. En ja gegarandeerd dat het publiek van Tweakers niet representatief is voor gemiddeld Nederland, het opleidingsniveau en dergelijke is hier gemiddeld gezien ook gewoon een stukje hoger dan je bij een gemiddelde Facebook-discussie gaat tegenkomen. Of ik een vertroebelde blik heb? Mwoah. Mijn spaarrekening is ooit ook op 0,- begonnen. Waar je uiteindelijk komt in het leven is deels afhankelijk van je omgeving, maar ook deels van jezelf
En of die mensen daar beter mee kunnen omgaan? Ik weet het niet. Het is in mijn beleving vooral zo dat mensen die opgroeien met niks, ook niet heel ver eindigen van die positie. Niet oneerbiedig bedoeld, maar het is nu eenmaal lastig een bepaald milieu te verlaten. Andersom ook rijke mensen die vaak rijk blijven, en mensen in de middenklasse die daar weer lastig uit ontstijgen. Er zijn (gelukkig) altijd uitzonderingen. Je kunt het ook (bovengemiddeld) 'goed' hebben en je kinderen prima de waarde van geld leren.
Hoe dan ook, het onderwerp einde leenstelsel verdwijnt op deze manier wel een beetje in de achteruitkijkspiegel. Mijn standpunt blijft dat iedereen gewoon voor de duur van de inschrijving over de periode waarin het van toepassing is het geld zou moeten ontvangen wat de toekomstige studenten maandelijks gaan krijgen. Heb je moeten lenen, is een aardig deel daar van weg, en heb je niet hoeven lenen heb je geluk/wat geld terug wat je zelf verdiend hebt.