Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:07
Hallo,

Ik heb een vraag waarover ik op dit moment enorm aan het twijfelen ben: doe ik er verstandig aan om extra geld te lenen zodat ik meer budget heb voor een hypotheek.

Mijn situatie is als volgt: momenteel heb ik (helaas) studievertraging en hierdoor werk ik momenteel bijna full time 30-40 uur per week. Dit betekent dat ik mijn lening specifiek voor schoolkosten heb stopgezet. Echter is het een baan met minimum-loon en dus echt veel sparen zit er dus niet in. Dit betekent dat ik hoogstwaarschijnlijk nauwelijks ruimte krijg om - tijdens mijn studie - een spaarpot op te bouwen. Daarnaast duurt mijn studie nu nog, mits alles goed loopt, tot juli 2020 = 18 maanden.

Mijn idee is als volgt: Spaarrekening openen waarbij geld niet zomaar eraf gehaald kan worden (Bijv 90 dagen sparen), en hier specifiek voor gaan lenen bij DUO om dit geld te gaan gebruiken als starters budget. Bijvoorbeeld 18 x 500 = 9.000,-

Dit betekent dat ik dus in principe een relatief goed startersbudget zou kunnen realiseren om daarna - als ik werk heb gevonden - een hypotheek te gaan afsluiten.

Samenvatting van mijn situatie:
-Wil gaan samenwonen met vriendin -> vriendin begint op korte termijn met werken en sparen
-Heb 18 maanden om te lenen -> 9.000 budgetopbouw zou mogelijk zijn
-Heb wel een studieschuld van 15.000 -> zou dan uiteraard een hogere studieschuld gaan worden 25.000

Problemen:
-Studieschuld gaat dus omhoog -> maximale hypotheek gaat dus omlaag = dit het waard?
-Lening = lening -> het moet dus terugbetaald worden

Wat zou jullie advies zijn betreffende mijn vraag? Alvast bedankt ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:08
Hoezo zie je een lening als starters budget? Een lening drukt behoorlijk vors op je maximale hypotheek. Ook als je die met je vriendin aangaat,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik zou het afraden, studieschuld levert een flinke reductie op, op de hypotheek (25k studieschuld is grofweg 50k minder hypotheek kunnen krijgen).

En volgens mij was de rente op de studielening sinds 1 januari omhoog gegooid ook toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Volgens mij moet je bij het aanvragen van een hypotheek ook je studieschuld opgeven. En ook al heb je dat dus als 'spaargeld' opzij gezet, het blijft een studieschuld. Dat heeft tot gevolg dat je een stuk minder kunt lenen / lagere hypotheek krijgt. Tevens zoals je zelf zegt, heb je dan 2 leningen die je terug moet betalen; de hypotheek en je studieschuld. Onder de streep wordt je daar dus alleen maar slechter van.

[ Voor 25% gewijzigd door Pazo op 08-01-2019 10:32 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
Suicyder schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:21:
Ik zou het afraden, studieschuld levert een flinke reductie op, op de hypotheek (25k studieschuld is grofweg 50k minder hypotheek kunnen krijgen).

En volgens mij was de rente op de studielening sinds 1 januari omhoog gegooid ook toch?
Ik val in het nieuwe stelsel dus stel ik zou 25.000 schuld hebben is dat 25.000 x 1.2 = 30.000 minder hypotheek. Momenteel denk ik niet dat ik in een villa wil gaan wonen, maar dit blijft natuurlijk wel echt een groot probleem waardoor ik zeker grootste twijfel heb hierover.
Jaer schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:21:
Hoezo zie je een lening als starters budget? Een lening drukt behoorlijk vors op je maximale hypotheek. Ook als je die met je vriendin aangaat,
Zie rekensom hierboven, je hebt idd gelijk.
Pazo schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:31:
Volgens mij moet je bij het aanvragen van een hypotheek ook je studieschuld opgeven. En ook al heb je dat dus als 'spaargeld' opzij gezet, het blijft een studieschuld. Dat heeft tot gevolg dat je een stuk minder kunt lenen / lagere hypotheek krijgt.
Ja die moet je doorgeven, en dit ben ik ook van plan want mocht ik het verzwijgen, en ik zou financiële problemen krijgen dan wordt het gezien als fraude = nog meer problemen. Wil sws geen risico nemen hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:36
De enige reden waarom je dit zou kunnen doen is omdat bij het kopen van een huis een deel eigen geld gebruikt moet worden voor de bijkomende kosten. Die kan je niet via een hypotheek dekken maar wel met een studielening. Je krijgt dan natuurlijk wel een stuk lagere hypotheek dus zal je een goedkoper huis moeten zoeken.

Is het slim? Nee.

Is het soms de enige optie? Misschien.

Advies: Maak die studie gewoon af en ga daarna een iets betere baan zoeken en eerst een jaar of 2 flink sparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:25

g0tanks

Moderator CSA
kevin12 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:35:
Ik val in het nieuwe stelsel dus stel ik zou 25.000 schuld hebben is dat 25.000 x 1.2 = 30.000 minder hypotheek.
Is dat anders geworden? Ik heb altijd gehoord en gelezen dat het een factor ~2 scheelt en niet 1.2.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 15:19
Met 30k minder hypotheek heb je dus niks aan die 9k 'spaargeld'. De woningmarkt is ook niet van dien aard dat je als starter die 21k even overbrugt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevin12
Philip Ross schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:36:
De enige reden waarom je dit zou kunnen doen is omdat bij het kopen van een huis een deel eigen geld gebruikt moet worden voor de bijkomende kosten. Die kan je niet via een hypotheek dekken maar wel met een studielening. Je krijgt dan natuurlijk wel een stuk lagere hypotheek dus zal je een goedkoper huis moeten zoeken.

Is het slim? Nee.

Is het soms de enige optie? Misschien.

Advies: Maak die studie gewoon af en ga daarna een iets betere baan zoeken en eerst een jaar of 2 flink sparen.
g0tanks schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:39:
[...]

Is dat anders geworden? Ik heb altijd gehoord en gelezen dat het een factor ~2 scheelt en niet 1.2.
Stel mijn schuld is 10.000
Oude stelsel = 10.000 x 2 = 20.000 minder lenen + afbetalen in 15 jaar
Nieuwe stelsel = 10.000 x 1.2 = 12.000 minder lenen + afbetalen in 30 jaar
Señor Sjon schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:40:
Met 30k minder hypotheek heb je dus niks aan die 9k 'spaargeld'. De woningmarkt is ook niet van dien aard dat je als starter die 21k even overbrugt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevin12
Ik denk dat ik genoeg informatie heb. Ik wil allereerst iedereen bedanken voor de tijd en moeite!

De conclusie lijkt mij duidelijk: het is niet verstandig en mogelijk zelfs problematisch. De lening blijft natuurlijk een lening en daardoor schiet ik er eigenlijk weinig mee op, en het belangrijkste misschien wel is dat de lening ervoor zorgt dat ik een lagere hypotheek moet afsluiten wat kan betekenen dat ik in de problemen geraak.

Nogmaals, dank voor de verduidelijking. Lenen voor hypotheek gaat voor mij dus niet door.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:36
kevin12 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:43:
Ik denk dat ik genoeg informatie heb. Ik wil allereerst iedereen bedanken voor de tijd en moeite!

De conclusie lijkt mij duidelijk: het is niet verstandig en mogelijk zelfs problematisch. De lening blijft natuurlijk een lening en daardoor schiet ik er eigenlijk weinig mee op, en het belangrijkste misschien wel is dat de lening ervoor zorgt dat ik een lagere hypotheek moet afsluiten wat kan betekenen dat ik in de problemen geraak.

Nogmaals, dank voor de verduidelijking. Lenen voor hypotheek gaat voor mij dus niet door.
Het lijkt mij ook niet slim maar het kan soms wel een oplossing zijn.

Want een huis van 150K kopen met een hypotheek van 150K en 0K spaargeld gaat niet maar een huis kopen van 120K met een hypotheek van 120K en 9K spaargeld gaat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:39
Afgezien ervan dat het verstandiger is eerst je studie af te maken. Lenen van ouders of familie is niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Philip Ross schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:45:
[...]

Want een huis van 150K kopen met een hypotheek van 150K en 0K spaargeld gaat niet maar een huis kopen van 120K met een hypotheek van 120K en 9K spaargeld gaat wel.
Dit was ook mijn gedachte.

Met de huidige 100% taxatiewaarde hypotheken _moet_ je eigen geld meenemen, ook al is het hypotheekbedrag geen probleem. Dan kan dit een manier zijn om snel eigen vermogen te hebben, al gaat dat ten koste van het maximale bedrag.

Ethisch of verstandig? Dat is discutabel, maar het kan wel een oplossing zijn.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
Arunia schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:45:
Afgezien ervan dat het verstandiger is eerst je studie af te maken. Lenen van ouders of familie is niet mogelijk?
Dit is wel een mogelijkheid, maar dit is iets wat ik (nog) niet als zekerheid kan zien. Mocht dit nodig zijn in het uiterste geval denk ik dat het wel moet kunnen.
Philip Ross schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:45:
[...]

Dit is idd de gedachte die ik ook had met het maken van deze post. Echter ben ik nog niet zeker van een baan, en mijn toekomst ligt wel in het werken in een (grote?) stad (werken op een mbo). Kans dat ik dus in de buurt van een stad moet gaan wonen is reëel en dan is de vraag of de woningmarkt het toelaat zo 'weinig' te lenen. Als ik er nu aan terugdenk zou het ideaal zijn als ik 120k max hoef te lenen, echter voorzie ik deze kans toch niet als heel groot. Lijkt mij in mijn geval toch een onnodig risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:44

Stoney3K

Flatsehats!

g0tanks schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:39:
[...]

Niet in het nieuwe stelsel omdat de looptijd van de lening dan langer is.
Hooglander1 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:49:
[...]

Met de huidige 100% taxatiewaarde hypotheken _moet_ je eigen geld meenemen, ook al is het hypotheekbedrag geen probleem. Dan kan dit een manier zijn om snel eigen vermogen te hebben, al gaat dat ten koste van het maximale bedrag.

Op korte termijn zullen een aantal starters er niet aan ontkomen om te lenen voor de k.k. als ze op zichzelf willen/moeten wonen, want ook op de huurmarkt is amper plaats en een paar duizend euro om die kosten koper op te hoesten tover je niet even zo maar uit een hoge hoed.

Of het een goed idee is om de DUO daarvoor te gebruiken weet ik eerlijk gezegd niet, misschien is het slimmer om dan een kortlopende lening af te sluiten van het bedrag dat de k.k. hoog is. Dat scheelt misschien in de maximum hypotheek maar je bent er wel binnen een paar jaar van af.

Als je natuurlijk de tijd hebt, gewoon die paar jaar een 200-300 euro per maand bij elkaar sparen en dan is die k.k. geen probleem.

[ Voor 66% gewijzigd door Stoney3K op 08-01-2019 10:54 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
Hooglander1 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:49:
[...]

Boven staat mijn antwoord hierop. In mijn geval lijkt het mij onverstandig aangezien ik hoogstwaarschijnlijk in een stad ga werken, en in de buurt van een stad is de huizenmarkt toch vaak duurder. Ik wil niet uren hoeven te reizen om op mijn werk te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

kevin12 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:51:
[...]

Boven staat mijn antwoord hierop. In mijn geval lijkt het mij onverstandig aangezien ik hoogstwaarschijnlijk in een stad ga werken, en in de buurt van een stad is de huizenmarkt toch vaak duurder. Ik wil niet uren hoeven te reizen om op mijn werk te komen.
Dat is zo.

Aan de andere kant is de huidige rente praktisch nul. Dus goedkoper kan je het niet lenen. Onder de voorwaarde dat je het absoluut niet uitgeeft (vrij belangrijk punt) kan je het ook gewoon lenen en als het je niet uitkomt betaal je het direct in zijn geheel af en ben je er klaar mee. Je kan niet ooit nog wel voor deze optie kiezen later, maar als je het wel leent (en niet uitgeeft!) kan je het wel terugstorten en dan ben je bij optie 2 aanbeland zonder enig probleem.

Zo heb ik nog een studieschuld die ik in zijn geheel kan afbetalen, ik heb er alleen echt nul redenen voor om hem nu per direct af te betalen. Ik betaal letterlijk geen cent rente.

Let wel op, veranderd de rente, dan ook dit scenario, maar het is iets om als optie mee te nemen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:29
Eens met @Hooglander1 en @Philip Ross , de KK kun je niet lenen bij je hypotheek (zie bijv dit topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1899584 dus dat geld zal ergens vandaan moeten komen. Bovendien is de rente op een studieschuld t/m 2023 0,00%, stukken goedkoper dan een hypotheek.

Of het ethisch is om het te verzwijgen tegenover een hypotheekverstrekker is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
Hooglander1 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:54:
[...]

Dat is zo.

Aan de andere kant is de huidige rente praktisch nul. Dus goedkoper kan je het niet lenen. Onder de voorwaarde dat je het absoluut niet uitgeeft (vrij belangrijk punt) kan je het ook gewoon lenen en als het je niet uitkomt betaal je het direct in zijn geheel af en ben je er klaar mee. Je kan niet ooit nog wel voor deze optie kiezen later, maar als je het wel leent (en niet uitgeeft!) kan je het wel terugstorten en dan ben je bij optie 2 aanbeland zonder enig probleem.

Zo heb ik nog een studieschuld die ik in zijn geheel kan afbetalen, ik heb er alleen echt nul redenen voor om hem nu per direct af te betalen. Ik betaal letterlijk geen cent rente.

Let wel op, veranderd de rente, dan ook dit scenario, maar het is iets om als optie mee te nemen.
Hier heb je wel een punt. Heb helemaal geen rekening gehouden met dit scenario, en begin nu toch wel weer te twijfelen.

Ik heb op dit moment een extra spaarrekening waarbij ik pas naar 90 dagen het geld eraf kan halen, en om toch een klein beetje met zekerheid te kunnen sparen ben ik hier sinds kort mee begonnen. Echter zet het nu geen zode aan de dijk. Maar met DUO geld kan dat veranderen. Betekent dat idd dat het enorm belangrijk is dat ik hier ook onder geen enkele omstandigheden extra geld af ga halen, en natuurlijk de rente in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
Fulgora schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:55:
Eens met @Hooglander1 en @Philip Ross , de KK kun je niet lenen bij je hypotheek (zie bijv dit topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1899584 dus dat geld zal ergens vandaan moeten komen. Bovendien is de rente op een studieschuld t/m 2023 0,00%, stukken goedkoper dan een hypotheek.

Of het ethisch is om het te verzwijgen tegenover een hypotheekverstrekker is een ander verhaal.
Ik zal het eens doorlezen! Verzwijgen ben ik iig niet van plan om te doen want ik wil dat risico niet nemen mocht er ooits iets voorvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:52
kevin12 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:50:
Echter ben ik nog niet zeker van een baan, en mijn toekomst ligt wel in het werken in een (grote?) stad (werken op een mbo). Kans dat ik dus in de buurt van een stad moet gaan wonen is reëel en dan is de vraag of de woningmarkt het toelaat zo 'weinig' te lenen.
Een woning voor 120k is bijna niet realistisch. Maar jullie willen uiteindelijk op 2 inkomens gaan lenen? Dan moet dat makkelijk lukken. In en om Heerenveen (straal van 10km) staan, volgens Funda 110 woonhuizen te koop tot maximaal €200.000,-. In Heerenveen zijn MBO's, het is niet zo dat MBO's alleen in grote steden te vinden zijn. Er zijn er voldoende in kleinere plaatsen/steden en ook in krimpgebieden. Vraag is of je er zelf wil gaan wonen?

Of je moet/kan lenen... Volgens mij zijn er momenteel geen beperkingen waarom je het niet zou doen. Je moet dan van jezelf weten dat je echt niets met dat geld gaat doen. Verder wegzetten tegen een zo hoog mogelijke (al is dat nog laag) rente. Wanneer je dan in 1x alles terug moet betalen heb je toch nog een paar euro aan rente :+

Verder kan je, tegen die tijd, nog kijken welke gemeente extra leningen bieden voor starters.

Verzwijgen kan je beter niet doen inderdaad. 99 van de 100 mensen, of misschien wel 999 van de 1000 mensen zal er nooit een probleem mee krijgen. Maar... Jij zal maar net die ene persoon zijn die wel uitkering vanuit de NHG pot nodig heeft later...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik heb eigenlijk geen idee of zo'n plan een kans van slagen heeft tegenwoordig. Het is alweer ruim 8 jaar geleden dat ik voor het laatst een huis kocht en toen waren de regels toch behoorlijk anders.

Ik heb destijds de k.k. (was meer dan nu, want alleen de overdrachtsbelasting was al 6%) zelf gefinancierd waardoor ik vrij eenvoudig een hypotheek met NHG kon krijgen, maar dat vermogen kwam uit spaargeld + overwaarde verkocht appartement + vrijkomen inleg kapitaalverzekering Eigen Woning + een kleine onderhandse lening (of voorschot op erfenis als er niet afbetaald werd, zie het hoe je wil) van mijn ouders. Het ging ook wel zonder die kleine onderhandse lening, maar daardoor kreeg ik een hypotheek tegen aanzienlijk betere voorwaarden.

Maar ik kan me voorstellen, dat dat met 2 starterssalarissen (samen 40k per jaar bruto bijvoorbeeld), 10k "spaargeld" om de k.k. te financieren en dan nog een "korting" van 30k op het maximale hypotheekbedrag vanwege 25k studieschuld tegenwoordig helemaal niet haalbaar is. Voor 150k koop je volgens mij tegenwoordig niet zo heel veel meer. (In 2005, toen ik mijn eerste woning kocht, was dat echt nog meer dan genoeg om een ruim appartement in een opkomende wijk in Utrecht te kopen. Maar ik zie dat die tegenwoordig ook al richting de 2 ton doen.)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 08-01-2019 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
TheBrut3 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:26:
[...]

Een woning voor 120k is bijna niet realistisch. Maar jullie willen uiteindelijk op 2 inkomens gaan lenen? Dan moet dat makkelijk lukken. In en om Heerenveen (straal van 10km) staan, volgens Funda 110 woonhuizen te koop tot maximaal €200.000,-. In Heerenveen zijn MBO's, het is niet zo dat MBO's alleen in grote steden te vinden zijn. Er zijn er voldoende in kleinere plaatsen/steden en ook in krimpgebieden. Vraag is of je er zelf wil gaan wonen?

Of je moet/kan lenen... Volgens mij zijn er momenteel geen beperkingen waarom je het niet zou doen. Je moet dan van jezelf weten dat je echt niets met dat geld gaat doen. Verder wegzetten tegen een zo hoog mogelijke (al is dat nog laag) rente. Wanneer je dan in 1x alles terug moet betalen heb je toch nog een paar euro aan rente :+

Verder kan je, tegen die tijd, nog kijken welke gemeente extra leningen bieden voor starters.

Verzwijgen kan je beter niet doen inderdaad. 99 van de 100 mensen, of misschien wel 999 van de 1000 mensen zal er nooit een probleem mee krijgen. Maar... Jij zal maar net die ene persoon zijn die wel uitkering vanuit de NHG pot nodig heeft later...
De omgeving waar ik heb gekeken: Limburg, Gelderland, Brabant (erg breed natuurlijk -> tussen Nijmegen, Eindhoven en Roermond -> binnen deze 'cirkel') kom ik minimaal op 150k en maximaal op 200k uit voor een woning waar ik eventueel wel in zou willen wonen. Voordat het zover is zijn we snel 2-3 jaar verder dus ik ga ervan uit dat de woningmarkt anders is, hopelijk betaalbaarder en meer keuze. Het maximaal zal dus ongeveer wel uitkomen op 2 ton hypotheek.

Hier in de omgeving krijgen starters steun vanuit de gemeente, maar voor zover mij dat bekend is, is deze 'pot' bijna op en kan ik niet kijken wat de gegevens hiervoor zijn over 2-3 jaar. Ik kan er iig niet vanuit gaan dat ik iets ga krijgen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

TheBrut3 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:26:
[...]
Die potten zijn eigenlijk heel snel leeg. Ik verwacht dat het niet lang duurt voordat banken ook komen met speciale kredieten om de k.k. te kunnen financieren, want als ze dat niet doen, schieten ze uiteindelijk ook zichzelf in de voet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Hooglander1 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:54:
[...]

Dat is zo.

vergeet ook niet zoals TS al meld, dat hij al een lening heeft van 15K dus die extra 9K kan die dan wel aflossen. Maar de overige 15K alsnog niet dus zit hij alsnog met een lening en geen "spaargeld" meer.

Ik zelf zou gewoon school afmaken, nu al zoveel als dat mogelijk is sparen en dan nog even thuis blijven wonen als dat mogelijk is, om dan een grote spaar slag te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

iwanscholten schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:37:
[...]
...en dan nog even thuis blijven wonen als dat mogelijk is, om dan een grote spaar slag te maken.
Ik hoor dat vaak heel makkelijk voorbij komen in dit soort topics: Ga maar bij hotel mama zitten, maar vergeet niet dat veel ouders daar niet op zitten te wachten, of de mogelijkheid is er niet (direct).

Genoeg mensen die alleen op zichzelf zijn aangewezen, ook financieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stoney3K schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:45:
[...]

Ik hoor dat vaak heel makkelijk voorbij komen in dit soort topics: Ga maar bij hotel mama zitten, maar vergeet niet dat veel ouders daar niet op zitten te wachten, of de mogelijkheid is er niet (direct).

Genoeg mensen die alleen op zichzelf zijn aangewezen, ook financieel.
Klopt, maar we weten ook helemaal niet of dit voor de TS een mogelijkheid is. Als die mogelijkheid er is, dan denk ik dat je serieus moet overwegen om er gebruik van te maken. Je hoeft niet elke avond en elk weekend bij mama op de bank te zitten natuurlijk. En het wil ook niet zeggen, dat je 0,0 bij hoeft te dragen aan kost en onderdak natuurlijk. Ik denk dat (bijna) iedereen de voorkeur zou geven aan "zelfstandigheid" direct na het afronden van je schooltijdperk, maar het kan echt heel veel opleveren om bijvoorbeeld 2 jaartjes even de tanden op elkaar te zetten en te sparen voor een heel goed begin van je zelfstandige leven. Dat gaat je, als je het goed aanpakt, de rest van je leven heel veel opleveren. Je gaat in die 2 jaar - waarschijnlijk - fors meer verdienen en bent in staat om een heel mooi startkapitaaltje bij elkaar te sparen.

Als het niet kan, dan kan het natuurlijk niet. Als je ouders bijvoorbeeld afhankelijk zijn van bijstand, zul je er waarschijnlijk nauwelijks tot geen profijt van hebben. Als jij thuis blijft wonen en geld gaat verdienen, dan worden je ouders gewoon gekort op de uitkering waardoor je alsnog niet echt hard kunt sparen. Dan kun je beter op zoek gaan naar een andere creatieve constructie. Ik kan me zelfs nog herinneren dat 1 van mijn neven ooit een dik jaar formeel bij mijn opa heeft gewoond na zijn studie. Dat had geen financiele oorzaak overigens, maar hij had gewoon zijn eerste baantje redelijk in de buurt van het huis van opa en die had een half huis leegstaan. Die zat daar voor erg weinig, want meer dan een kleine vergoeding voor eten en GWL betaalde hij niet. In de weekenden ging hij naar zijn ouders (die wonen 100 km verder).

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 08-01-2019 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:01:
[...]

Klopt, maar we weten ook helemaal niet of dit voor de TS een mogelijkheid is. Als die mogelijkheid er is, dan denk ik dat je serieus moet overwegen om er gebruik van te maken. Je hoeft niet elke avond en elk weekend bij mama op de bank te zitten natuurlijk. En het wil ook niet zeggen, dat je 0,0 bij hoeft te dragen aan kost en onderdak natuurlijk. Ik denk dat (bijna) iedereen de voorkeur zou geven aan "zelfstandigheid" direct na het afronden van je schooltijdperk, maar het kan echt heel veel opleveren om bijvoorbeeld 2 jaartjes even de tanden op elkaar te zetten en te sparen voor een heel goed begin van je zelfstandige leven. Dat gaat je, als je het goed aanpakt, de rest van je leven heel veel opleveren. Je gaat in die 2 jaar - waarschijnlijk - fors meer verdienen en bent in staat om een heel mooi startkapitaaltje bij elkaar te sparen.

Als het niet kan, dan kan het natuurlijk niet. Als je ouders bijvoorbeeld afhankelijk zijn van bijstand, zul je er waarschijnlijk nauwelijks tot geen profijt van hebben. Als jij thuis blijft wonen en geld gaat verdienen, dan worden je ouders gewoon gekort op de uitkering waardoor je alsnog niet echt hard kunt sparen. Dan kun je beter op zoek gaan naar een andere creatieve constructie.
Thuis wonen is geen optie, alleen al omdat ik nu bijna full time werk en mijn werk te ver reizen is van mijn ouderlijk huis. Het komende half jaar ben ik nog in de mogelijkheid om flexibel 40 uur per week te werken en die mogelijkheid weegt momenteel zwaarder. Daarnaast voorzie ik serieuze problemen als ik thuis ga wonen omdat ik al 4 jaar op mezelf woon.

Edit: de hoop is dat mijn vriendin zsm bij mij kan intrekken, want dan zou ik de huurkosten kunnen verdelen. Dit zou betekenen dat mijn vaste lasten van 800 minimaal naar 600 gaan. Het is dan wel belangrijk dat ik niet meer ga uitgeven aan 'uitjes' enzo die wij samen kunnen ondernemen. Dit zou er wel voor zorgen dat mijn vriendin en ik meer kunnen sparen omdat de huur dan +/- 200 pp bedraagt.

[ Voor 10% gewijzigd door kevin12 op 08-01-2019 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashhill
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-06-2024
Studielening is een goedkopere lening dan bij de bank. Dat is waarschijnlijk het enige positieve aan de lening :).

25k terugbetalen over x jaar is gewoon 100 per maand. Als starter kun je dat geld per maand bijna niet missen met de huidige huizenprijzen. Dus ik zou gewoon minder luxe wonen in een studio samen met de vriendin en 18 maanden lang je kapot studeren en werken om vervolgens samen aan een mooie toekomst te gaan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 16:39
Blijf zo goedkoop mogelijk wonen en probeer zoveel mogelijk te sparen in de komende jaar (of 2).

Heb je ook al gedacht wat er gebeurd als je nu veel schulden neemt en de huizenmarkt klapt in?
De ECB is namelijk gestopt met geld uitgeven en de lage rente's kunnen na deze zomer omhoog gaan. De huizenmarkt kan dan alle kanten opgaan, namelijk omhoog maar kan ook helemaal inklappen.
Jouw studierente gaat dan ook meestijgen, dat is toch aan de hand van overheidsrente?

[ Voor 10% gewijzigd door Erwinvz1 op 08-01-2019 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
Crashhill schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:10:
Studielening is een goedkopere lening dan bij de bank. Dat is waarschijnlijk het enige positieve aan de lening :).

25k terugbetalen over x jaar is gewoon 100 per maand. Als starter kun je dat geld per maand bijna niet missen met de huidige huizenprijzen. Dus ik zou gewoon minder luxe wonen in een studio samen met de vriendin en 18 maanden lang je kapot studeren en werken om vervolgens samen aan een mooie toekomst te gaan werken.
Erwinvz1 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:12:
Blijf zo goedkoop mogelijk wonen en probeer zoveel mogelijk te sparen in de komende jaar (of 2).

Heb je ook al gedacht wat er gebeurd als je nu veel schulden neemt en de huizenmarkt klapt in?
De ECB is namelijk gestopt met geld uitgeven en de lage rente's kunnen na deze zomer omhoog gaan. De huizenmarkt kan dan alle kanten opgaan, namelijk omhoog maar kan ook helemaal inklappen.
Zo goedkoop mogelijk wonen is zeker de bedoeling, zoals hierboven staat willen wij - indien dat mogelijk is ivm werk - samen op mijn kamer blijven wonen voor zolang dat kan. Stel dit zou gedurende mijn studie + 1 jaar zijn = 30 maanden.

Verder sta ik nog niet zo veel stil bij de ECB en dergelijken. Dit is voor mij nog te ver om naar toe te kijken, wat betekent dat ik er wel rekening mee moet houden maar ik voorzie dat de situatie sws veranderd is voordat ik een huis kan/ga kopen.

Momenteel is het 50 per maand als de schuld blijft staan, met die 9k extra geleend is het idd 100 per maand. Dat is toch wel een redelijke hap uit het budget, en daarover moet ik echt nog even goed nadenken. Mijn doel is eigenlijk een zo laag mogelijke maandlasten te realiseren later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-05 11:31

Brons

Fail!

Als je het geld op dit moment niet nodig hebt en ook niet gaat uitgeven zou ik het gewoon doen. Je kan maar 1 keer in je leven een lening krijgen die zo goedkoop is als deze. Mocht over 2 jaar blijken dat het je toch in de weg gaat zitten omdat het teveel drukt op je maximale hypotheek kan je het alsnog in 1 keer aflossen bij de DUO.

Mocht je er uiteindelijk een wereldreis van gaan maken dan zou ik het niet doen.

Ik heb spijt van het feit dat ik mij toentertijd niet heb volgeladen met gratis DUO geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Brons schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:22:Ik heb spijt van het feit dat ik mij toentertijd niet heb volgeladen met gratis DUO geld.
Ik denk dat het ook een kwestie van tijd wordt voordat de DUO gaat controleren of het geleende geld wel uitgegeven wordt aan studiekosten en niet aan iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashhill
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-06-2024
Als starter 25k ophoesten om in een keer terug te betalen is ook wel erg lastig trouwens.
Dus je zit dan gewoon met 100 euro kosten elke maand de komende 20 jaar. Terwijl je die 100 euro juist in die eerste 20 jaar het hardst nodig hebt.

Gratis geld zoals hierboven staat is wel teveel van het goede. Het is wel extreem goedkoop lenen, maar het blijft lenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Crashhill schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:31:
Gratis geld zoals hierboven staat is wel teveel van het goede. Het is wel extreem goedkoop lenen, maar het blijft lenen.
De overheid subsidieert de rente op de lening zodat je kan studeren van dat geld. Het is dus eigenlijk niet de bedoeling dat je dat geld aan andere dingen uit gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
kevin12 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:34:
[...]

De omgeving waar ik heb gekeken: Limburg, Gelderland, Brabant (erg breed natuurlijk -> tussen Nijmegen, Eindhoven en Roermond -> binnen deze 'cirkel') kom ik minimaal op 150k en maximaal op 200k uit voor een woning waar ik eventueel wel in zou willen wonen. Voordat het zover is zijn we snel 2-3 jaar verder dus ik ga ervan uit dat de woningmarkt anders is, hopelijk betaalbaarder en meer keuze. Het maximaal zal dus ongeveer wel uitkomen op 2 ton hypotheek.

Hier in de omgeving krijgen starters steun vanuit de gemeente, maar voor zover mij dat bekend is, is deze 'pot' bijna op en kan ik niet kijken wat de gegevens hiervoor zijn over 2-3 jaar. Ik kan er iig niet vanuit gaan dat ik iets ga krijgen helaas.
en ook met budget is de keuze niet eens zo heel groot of je moet een genoegen nemen met een klus huis wat al heel wat jaren oud is ....

en elke lening of private lease kost je behoorlijk geld op je hypotheek en je hebt meldings plicht voor je lenning bij duo . doe je dit niet en de bank komt er achter kunnen ze je huis uit zetten .wat ik zeer terecht vindt :)

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:29
Erwinvz1 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:12:
Jouw studierente gaat dan ook meestijgen, dat is toch aan de hand van overheidsrente?
De rente op DUO-leningen staat vast voor 5 jaar (dus tot 2023 is het 0,00%). Daarnaast is het gekoppeld aan de rente op staatsobligaties, die per definitie lager zijn dan rente bij de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

mikerosauer schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:52:
[...]en elke lening of private lease kost je behoorlijk geld op je hypotheek en je hebt meldings plicht voor je lenning bij duo . doe je dit niet en de bank komt er achter kunnen ze je huis uit zetten .wat ik zeer terecht vindt :)
Dat is trouwens onzin, het is nog nooit voorgekomen dat iemands hypotheek gedwongen is opgeëist omdat ie zijn lening bij DUO heeft verzwegen maar wel braaf altijd zijn hypotheek heeft betaald.

Wat wel het geval is is dat wanneer blijkt dat je je studielening hebt verzwegen, dat je recht op NHG hoe dan ook vervalt. En je weet nooit wanneer je die nodig mocht hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:30
Zorg dat je bij afronding van je studie, zo snel mogelijk je schuld afbetaalt tot een bedrag wat je niet hoeft aan te geven bij de bank als je een hypotheek wil afsluiten.

Op dit moment is dit €5000 en waarschijnlijk blijft dit voorlopig ook zo. Als je 5000 euro studieschuld hebt, hoef je dit dus niet op te geven als je een hypotheek wil afsluiten. Deze lening heeft dan geen impact op je hypotheekbedrag, maar is mogelijk dus wel vermogen.

Desalniettemin: maak je niet druk joh. Je bent totaal kansloos als starter op de woningmarkt op dit moment :)
Ondergetekende had geen studieschuld, 20k spaargeld en een bovenmodaal inkomen. Daar koop je geen appartementje meer voor in Nederland.

Nee: schrijf je in voor sociale huur en zorg dat je vooral niet teveel verdient (32u werken) of teveel spaargeld hebt, of blijf tot je 30e bij je ouders wonen. Meer opties zijn er niet meer.

[ Voor 11% gewijzigd door Richh op 08-01-2019 14:17 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Richh schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:00:
Zorg dat je bij afronding van je studie, zo snel mogelijk je schuld afbetaalt tot een bedrag wat je niet hoeft aan te geven bij de bank als je een hypotheek wil afsluiten.

Op dit moment is dit €5000 en waarschijnlijk blijft dit voorlopig ook zo. Als je 5000 euro studieschuld hebt, hoef je dit dus niet op te geven als je een hypotheek wil afsluiten. Deze lening heeft dan geen impact op je hypotheekbedrag, maar is mogelijk dus wel vermogen.
Nog zo'n onzin-verhaal: Als een lening bij het BKR geregistreerd staat dan wordt ie gewoon meegenomen in de berekening voor de hypotheek.

Voor een DUO-lening moet je altijd het gehele bedrag doorgeven, dus als je €25.000 hebt geleend en je hebt al €20.000 afgelost, word je nog altijd voor die €25.000 afgerekend.

De enige uitzondering is als je versneld een groter bedrag bij DUO hebt afgelost en je bewijs hebt gekregen dat je maandbedrag wat je moet betalen is verlaagd, want dat maandbedrag is waar ze naar kijken voor het bepalen van je draagkracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwinvz1
Fulgora schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:53:
[...]

De rente op DUO-leningen staat vast voor 5 jaar (dus tot 2023 is het 0,00%). Daarnaast is het gekoppeld aan de rente op staatsobligaties, die per definitie lager zijn dan rente bij de bank.
Ik wist dat gekoppeld is aan staatsobligaties (dus indirect afhankelijk is van de besluiten van de ECB), alleen niet dat percentage voor de rente tot 2023.

Het kan een slimme keuze zijn om duo lening te nemen, maar moet je leencapaciteit niet hard afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12

Desalniettemin: maak je niet druk joh. Je bent totaal kansloos als starter op de woningmarkt op dit moment :)
Ondergetekende had geen studieschuld, 20k spaargeld en een bovenmodaal inkomen. Daar koop je geen appartementje meer voor in Nederland.

Nee: schrijf je in voor sociale huur en zorg dat je vooral niet teveel verdient (32u werken) of teveel spaargeld hebt, of blijf tot je 30e bij je ouders wonen. Meer opties zijn er niet meer.
Dit was in eerste instantie ook mijn idee, want in theorie zou ik binnen 2 jaar +/- mijn schuld bij DUO kunnen afbetalen.

Waarom ik nu het idee heb dat dat minder verstandig is is het volgende: nu zou ik over 30 jaar 50,- per maand betalen, wat geen overdreven aderlating is. Daarbij is 50,- nu meer waard dan over 10+ jaar en de lasten dus minder zwaar zijn (dit kan mogelijk veranderen met inflatie ect maar daar ben ik niet bijzonder goed over ingelezen).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:50
wat een moeite, leen gewoon maximaal, heb de discipline om het weg te zetten en er niets van te gebruiken, De rente bij duo is 0 tot minstens 2023 dus elke euro die je krijgt is winst. Tegen die tijd dat je klaar bent met school kijk je wat het beste is. Je kunt het dan in een keer aflossen en dan een hypotheek aanvragen of het wel gebruiken en een lagere hypotheek aanvaarden. Er zijn genoeg mensen die dit zo doen en er zijn ook genoeg mensen die er spijt van hebben dat ze het niet gedaan hebben.

En over de ethische kwestie wil ik dit zeggen: studenten die in het nieuwe stelsel vallen zijn al genoeg genaaid ten opzichte van de studenten in het oude stelsel. Helemaal de studenten die het eerste schooljaar met het nieuwe stelsel zijn begonnen, zij moeten alles terugbetalen en hebben het volledige collegegeld (+/- 2000 euro) betaald. Studenten die nu beginnen hoeven het eerste jaar maar de helft te betalen omdat de politiek het toch wel wat veel verschil vonden tussen het oude en nieuwe stelsel. Uiteraard wordt die 1000 euro collegegeld voor de eerste studenten in het nieuwe stelsel niet met terugwerkende kracht terugbetaald aan die studenten.

En ja.. dit bericht komt van een gefrustreerde student.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
appelflap1992 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:20:
wat een moeite, leen gewoon maximaal, heb de discipline om het weg te zetten en er niets van te gebruiken, De rente bij duo is 0 tot minstens 2023 dus elke euro die je krijgt is winst. Tegen die tijd dat je klaar bent met school kijk je wat het beste is. Je kunt het dan in een keer aflossen en dan een hypotheek aanvragen of het wel gebruiken en een lagere hypotheek aanvaarden. Er zijn genoeg mensen die dit zo doen en er zijn ook genoeg mensen die er spijt van hebben dat ze het niet gedaan hebben.

En over de ethische kwestie wil ik dit zeggen: studenten die in het nieuwe stelsel vallen zijn al genoeg genaaid ten opzichte van de studenten in het oude stelsel. Helemaal de studenten die het eerste schooljaar met het nieuwe stelsel zijn begonnen, zij moeten alles terugbetalen en hebben het volledige collegegeld (+/- 2000 euro) betaald. Studenten die nu beginnen hoeven het eerste jaar maar de helft te betalen omdat de politiek het toch wel wat veel verschil vonden tussen het oude en nieuwe stelsel. Uiteraard wordt die 1000 euro collegegeld voor de eerste studenten in het nieuwe stelsel niet met terugwerkende kracht terugbetaald aan die studenten.

En ja.. dit bericht komt van een gefrustreerde student.
Ik voel de pijn. Ik val ook met alles buiten de boot :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
Stoney3K schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:58:
[...]

Dat is trouwens onzin, het is nog nooit voorgekomen dat iemands hypotheek gedwongen is opgeëist omdat ie zijn lening bij DUO heeft verzwegen maar wel braaf altijd zijn hypotheek heeft betaald.

Wat wel het geval is is dat wanneer blijkt dat je je studielening hebt verzwegen, dat je recht op NHG hoe dan ook vervalt. En je weet nooit wanneer je die nodig mocht hebben.
klopt in de praktijk zal dit ook niet snel gebeuren maar vergis je niet het kan wel . want jij hebt tenslotte fraude gepleegd .met het opzettelijk verzwijgen dat je een schuld hebt ..

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:27

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

wat een moeite, leen gewoon maximaal, heb de discipline om het weg te zetten en er niets van te gebruiken, De rente bij duo is 0 tot minstens 2023 dus elke euro die je krijgt is winst.
Stel dat je ineens € 10.000 zou kunnen lenen van DUO (stel, want de maximale lening is € 947/maand), dan zou dat tot 2023 € 20 aan rente per jaar opleveren 8)7 Van die € 80 ga je de kosten koper van een woning helaas niet redden :)

Als je aan de toekomst wil denken, denk dan aan kostenbesparing. Ooit gedacht aan anti-kraak wonen, bijvoorbeeld? Je zit nu in een levensfase dat je je die stap nog kunt permitteren.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

mikerosauer schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:27:
[...]

klopt in de praktijk zal dit ook niet snel gebeuren maar vergis je niet het kan wel . want jij hebt tenslotte fraude gepleegd .met het opzettelijk verzwijgen dat je een schuld hebt ..
Heel strikt genomen kán het wel maar het levert de bank niets op, want het geld wat ze er uit gaan halen als het huis de gedwongen verkoop (veiling) in gaat is veel minder dan de waarde van de woning als ie normaal zou worden verkocht of de hypotheek gewoon wordt afbetaald. Dan is er nog een restschuld die je zal moeten verhalen, plus de kosten voor een rechtsgang om de hypotheekakte open te breken.

Alleen al omwille van een kosten-baten analyse gaat een bank daar niet aan beginnen tenzij je woning echt grof onder water zou staan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:52
Wat een onzin. Voor 175k is er voldoende te vinden in Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
kevin12 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:18:
[...]

Dit was in eerste instantie ook mijn idee, want in theorie zou ik binnen 2 jaar +/- mijn schuld bij DUO kunnen afbetalen.

Waarom ik nu het idee heb dat dat minder verstandig is is het volgende: nu zou ik over 30 jaar 50,- per maand betalen, wat geen overdreven aderlating is. Daarbij is 50,- nu meer waard dan over 10+ jaar en de lasten dus minder zwaar zijn (dit kan mogelijk veranderen met inflatie ect maar daar ben ik niet bijzonder goed over ingelezen).
Uiteindelijk is het allemaal geneuzel om een paar tientjes, winst of verlies.

Op een spaarrekening zetten: redelijk weinig risico, maar ook de opbrengst is zeer nihil (zoals eerder genoemd: de rente zal altijd lager liggen dan de spaarrente, maar het verschil is hoe dan ook klein) en met inflatie meegerekend erg dicht tegen 0. Beleggen: dan investeer je met geleend geld. Kan best goed uitpakken, maar als het fout gaat en je hebt geleend geld geïnvesteerd, dan gaat het nóg langer duren voordat je je eigen gezinnetje kan stichten.

Mijn persoonlijke mening (en dus ook wat ik zelf heb gedaan): doe het gewoon niet. Probeer zo min mogelijk te lenen tijdens je studie en betaal het zsm af. Daarmee heb je veruit het minste risico en dus de meeste kans dat je ooit een eigen dak boven je hoofd kan krijgen.
wat een moeite, leen gewoon maximaal, heb de discipline om het weg te zetten en er niets van te gebruiken, De rente bij duo is 0 tot minstens 2023 dus elke euro die je krijgt is winst.
Wat als:
- Italië en daarmee een stukje van de euro klapt?
- Noord-Korea gekke dingen doet?
- Trump z'n handelsoorlog nog verder ontketent?
- Brexit de stabiliteit van de euro onderuit schoffelt?

De kans dat het écht mis gaat is nog lager dan de spaarrente natuurlijk, maar toch. Ik vind niet dat je mag stellen dat het echt zo risicoloos is om te doen wat jij doet.
Dat klopt helemaal.
De huidige studenten worden totaal genaaid, en er is niks wat ze kunnen doen. Er is überhaupt geen politieke partij die voor ze op komt.
En dat voor een generatie die de AOW en zorgkosten mag betalen voor de babyboomgeneratie, meer pensioenpremie dan ooit betaald (wat totaal op gaat de komende jaren, daar zien ze zelf niks van terug) en ook nog eens de dupe is van de woningmarktbubbel.
Stoney3K schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:04:
[...]

Nog zo'n onzin-verhaal: Als een lening bij het BKR geregistreerd staat dan wordt ie gewoon meegenomen in de berekening voor de hypotheek.
Een studieschuld wordt niet genoteerd bij het BKR.
TheBrut3 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:45:
[...]

Wat een onzin. Voor 175k is er voldoende te vinden in Nederland.
Als je wil wonen in de 3 noordelijke provincies, Limburg of Zeeland, dan zijn er opzich wel mogelijkheden, als je niet veeleisend bent.
Echter: als je je werk hebt gevonden in de Randstad (en tijdens je studie bij je ouders bent blijven wonen, en 2 uur per dag heen en terug aan het reizen was), dan ben je dus eigenlijk genoodzaakt om dat te blijven doen, of om elders werk te vinden. Wat natuurlijk minder betaalt en je dus niet die 175k oplevert, waardoor je eigenlijk in hetzelfde schuitje terecht komt :+

Daarbij kan je je afvragen of het handig is om nu een maximale hypotheek af te sluiten en al je spaargeld er doorheen te branden, om een slecht geïsoleerde woning te kopen op een B- of C-locatie. Al helemaal als je dan een appartement koopt die geen mogelijkheden biedt voor gezinsuitbreiding.
Vraag anders eventjes aan de jonge huizenkopers van 2008 wanneer zij aan kinderen zijn begonnen en welke restschuld dat heeft gekost.

Anyhow, je hoeft er mijn woord niet op te geloven hoor. De woningkrapte in Nederland is nog nooit zo erg geweest als nu in het lagere segment, daar is iedere econoom het over eens. Het probleem ontkennen (waarschijnlijk op basis van Funda? Daar wil ik ook wel een paar alinea's aan wijden als je dat nog wil) is echt totaal ongepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:17
Misschien volledig ten overvloede:

De lening bij DUO staat niet geregistreerd als schuld. Als je het dus niet opgeeft kunnen ze niet controleren of je het wel of niet hebt, de lening zeg maar.

Als je het verzwijgt neem je wel een flink risico. Als ze namelijk erachter komen dat je het wel hebt dan zouden ze hypothetisch in staat zijn om de hypotheek ineens op te eisen waardoor jij je huis uit zou moeten.

Lijkt mij persoonlijk het risico niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Richh schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:07:
[...]

Een studieschuld wordt nog niet genoteerd bij het BKR.
FTFY.

Bovendien is die "5000 euro" grens uit de lucht gegrepen. Een hypotheekverstrekker zegt gewoon heel duidelijk, je moet naar waarheid en volledigheid antwoorden en we willen gewoon je maandelijkse betalingsverplichtingen weten.

Je kan genoeg trucjes verzinnen om je daar onderuit te willen wurmen maar daar heb je uiteindelijk alleen jezelf mee omdat je dan meer leent dan je kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Point taken :+
Bovendien is die "5000 euro" grens uit de lucht gegrepen. Een hypotheekverstrekker zegt gewoon heel duidelijk, je moet naar waarheid en volledigheid antwoorden en we willen gewoon je maandelijkse betalingsverplichtingen weten.
Yes, ik zat er dus nog even naar te zoeken, maar ik kon er inderdaad ook niks over vinden. Ik had deze grens in andere topics gelezen, maar waar het verder op gebaseerd is kan ik ook niet vinden...
Zal m'n post bijwerken.
Je kan genoeg trucjes verzinnen om je daar onderuit te willen wurmen maar daar heb je uiteindelijk alleen jezelf mee omdat je dan meer leent dan je kan betalen.
Uiteindelijk is dit natuurlijk de kern van het verhaal.

Aan de andere kant moet je ook het alternatief noemen: huren in de vrije sector. De inkomenseisen zijn hier veel milder, wat in de praktijk betekent dat je ver boven je hypotheekbedrag aan huur uit zal moeten geven. Daarvoor 'bespaar' je op onderhoud natuurlijk, ik snap de regels wel... maar misschien toch relevant om aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Richh schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:17:
Aan de andere kant moet je ook het alternatief noemen: huren in de vrije sector. De inkomenseisen zijn hier veel milder, wat in de praktijk betekent dat je ver boven je hypotheekbedrag aan huur uit zal moeten geven. Daarvoor 'bespaar' je op onderhoud natuurlijk, ik snap de regels wel... maar misschien toch relevant om aan te geven.
Effectief is dat niet zo omdat de huren in de vrije sector echt bizar hoog liggen en de inkomenseisen gekoppeld zijn aan die huren. 3,5 - 4x de maandhuur (die minstens 750-800 euro is) aan bruto inkomen is een normale eis.

Bovendien wordt iets als een studieschuld ook bij de vrije sector even zwaar meegeteld als bij een hypotheekverstrekker en verwachten ze vaak een "borg" van een aantal maanden huur.

Voor dat geld kun je een vergelijkbare woning kopen en ben je op lange termijn goedkoper uit. Ik zit zelf ook in dat schuitje, verdien aardig maar heb een redelijke studieschuld en geen aanzienlijke buffers, dus ik kan nergens naartoe. Maar tegelijkertijd hou ik wel een plaats in de sociale woningbouw bezet.

[ Voor 10% gewijzigd door Stoney3K op 08-01-2019 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stoney3K schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:27:
[...]

Ik denk dat het ook een kwestie van tijd wordt voordat de DUO gaat controleren of het geleende geld wel uitgegeven wordt aan studiekosten en niet aan iets anders.
Dat lijkt me toch lastig. Want hoe ga je hard maken welke euro naar school ging, welke naar bier en welke naar de spaarrekening? Dan moet het hele stelsel weer op de schop. Zolang jij iedere maand 400 euro leent, 700 euro bijverdient en nog wat geld van je ouders krijgt en gemiddeld maak je 350 euro per maand over naar je spaarrekening. Welk geld gaf je dan uit aan school en welk geld niet? Dan maak je toch gewoon 350 euro van je zelfverdiende geld over naar je spaarrekening en geef je die 400 euro lening toch uit aan studie, studiematerialen en andere studiekosten? Broekzak, vestzak.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Stoney3K schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:21:
[...]

Effectyief is dat niet zo omdat de huren in de vrije sector echt bizar hoog liggen en de inkomenseisen gekoppeld zijn aan die huren. 3,5 - 4x de maandhuur (die minstens 750-800 euro is) aan bruto inkomen is een normale eis.
I know :)
Ondergetekende is niet geslaagd op de koopwoningmarkt en huurt nu met een jaarinkomen van <40k voor ~900/maand, omdat thuisblijven echt geen optie meer was.
Bovendien wordt iets als een studieschuld ook bij de vrije sector even zwaar meegeteld als bij een hypotheekverstrekker en verwachten ze vaak een "borg" van een aantal maanden huur.
Ik was inderdaad vergeten dat deze zelfde eis ook geldt voor huurwoningen, inderdaad. En ja ook daar heb je eigen geld voor nodig.
Voor dat geld kun je een vergelijkbare woning kopen en ben je op lange termijn goedkoper uit.
Als dat het geval was, had ik wel een woning gekocht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:23:
[...]

Dat lijkt me toch lastig. Want hoe ga je hard maken welke euro naar school ging, welke naar bier en welke naar de spaarrekening? Dan moet het hele stelsel weer op de schop. Zolang jij iedere maand 400 euro leent, 700 euro bijverdient en nog wat geld van je ouders krijgt en gemiddeld maak je 350 euro per maand over naar je spaarrekening. Welk geld gaf je dan uit aan school en welk geld niet? Dan maak je toch gewoon 350 euro van je zelfverdiende geld over naar je spaarrekening en geef je die 400 euro lening toch uit aan studie, studiematerialen en andere studiekosten? Broekzak, vestzak.....
Voorheen kon je op de belastingaangifte je studiekosten opgeven, die waren namelijk aftrekbaar, en daar kreeg je ook een mooi briefje over als er getwijfeld werd aan de kosten die je voor je aftrekpost hebt gemaakt.

Laat de bonnetjes maar zien, zo kan DUO ook werken. Wordt er gelijk voorkomen dat mensen zich helemaal vierkant lenen voor vakanties naar Ibiza en voor bier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stoney3K schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:25:
[...]

Voorheen kon je op de belastingaangifte je studiekosten opgeven, die waren namelijk aftrekbaar, en daar kreeg je ook een mooi briefje over als er getwijfeld werd aan de kosten die je voor je aftrekpost hebt gemaakt.

Laat de bonnetjes maar zien, zo kan DUO ook werken. Wordt er gelijk voorkomen dat mensen zich helemaal vierkant lenen voor vakanties naar Ibiza en voor bier.
En dan laat je voor 4800 euro aan bonnetjes zien. Zeker een student die een kamertje huurt schud dat zo uit zijn mouw. Zelfs een student die thuis woont komt denk ik zonder moeite een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:29:
[...]

En dan laat je voor 4800 euro aan bonnetjes zien.
4800 euro aan aantoonbare studiekosten per maand? Jaar? Waarbij natuurlijk de basisbeurs wel in mindering moet worden gebracht. Inwoning hoor je natuurlijk ook niet van je DUO lening te betalen.

Ik ben echt van mening, laat eerst maar eens zien dat je dat geld nodig hebt voordat we dat renteloos, op kosten van de belastingbetaler, aan je uitlenen zonder onderpand.

[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 08-01-2019 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-05 19:22
Wij hebben een tijd in de tijdelijke verhuur gezeten. Beviel prima, je weet dat het tijdelijk is maar een 9 maanden was gegarandeerd en nu 1.5 jaar later hadden we er nog kunnen zitten maar een huur van 300 in de maand voor twee personen was erg prettig.
Let op dit is niet antikraak maar sociale verhuur die tzt tegen de vlakte gaat of wordt gerenoveerd en ze even geen lange verhuurders hebben maar ook geen compleet lege wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stoney3K schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:31:
[...]

4800 euro aan aantoonbare studiekosten per maand? Jaar? Waarbij natuurlijk de basisbeurs wel in mindering moet worden gebracht. Inwoning hoor je natuurlijk ook niet van je DUO lening te betalen.

Ik ben echt van mening, laat eerst maar eens zien dat je dat geld nodig hebt voordat we dat renteloos, op kosten van de belastingbetaler, aan je uitlenen zonder onderpand.
Waarom zou inwoning nu ineens niet meer meetellen? Dan hoeft er niemand meer bij te lenen. Pakken we de belastingaangifte van pa en ma over het vorige jaar er even bij..... of doen we dat bewust niet zodat die mensen gewoon met een goede dure accountant alsnog het onderste uit de kan kunnen halen met een mooie onderbouwing?

Ik vind het hele "50 euro per maand aflossen" gedoe veel te vrijblijvend. Je hebt nu mensen rondlopen die dik 2x modaal verdienen en de komende jaren nog steeds 100 euro per maand aflossen. Geef iedereen gewoon dezelfde kansen tijdens de studie, maar daarna gewoon als een malle terug dat geld.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 08-01-2019 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:51:
[...]

Waarom zou inwoning nu ineens niet meer meetellen? Dan hoeft er niemand meer bij te lenen.
Misschien dat je inwoning nog kan verdedigen als iemand een bepaalde afstand van zijn onderwijslokatie af zou wonen (bijvoorbeeld >90 minuten reistijd), maar als je dan mag lenen voor je inwoning, dan vind ik dat je het OV-reisrecht daarvoor mag inleveren. Uitzonderingen zouden hooguit zijn als iemand vanwege zijn gezinssituatie niet meer thuis kán wonen.

Mijn belastingcenten als studiebeurs mogen als directe, aantoonbare studiekosten prima worden gesponsord aan studenten. Maar nu is er gewoon helemaal geen toezicht. Vergeet niet dat het om belastinggeld gaat, en de studiefinanciering eigenlijk een investering van de overheid is in een beter opgeleide arbeidsmarkt. Daar mag best een verwachting van een resultaat tegenover staan.
Ik vind het hele "50 euro per maand aflossen" gedoe veel te vrijblijvend. Je hebt nu mensen rondlopen die dik 2x modaal verdienen en de komende jaren nog steeds 100 euro per maand aflossen.
Dat is al veel minder dan het geweest is, ik verdien zelf ongeveer modaal en ik kan mijn terugbetaalbedrag niet bijstellen, dat staat gewoon maximaal. Ik zit wel in het oude stelsel, als ze dat in het nieuwe stelsel "vrijblijvend" gemaakt hebben vind ik dat ook een beetje wazig.

[ Voor 11% gewijzigd door Stoney3K op 08-01-2019 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stoney3K schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:56:
[...]

Misschien dat je inwoning nog kan verdedigen als iemand een bepaalde afstand van zijn onderwijslokatie af zou wonen (bijvoorbeeld >90 minuten reistijd), maar als je dan mag lenen voor je inwoning, dan vind ik dat je het OV-reisrecht daarvoor mag inleveren. Uitzonderingen zouden hooguit zijn als iemand vanwege zijn gezinssituatie niet meer thuis kán wonen.
Dan ga je alleen de pijn verleggen. Juist door dit soort verschillen te gaan maken, ga je weer figuren krijgen die daar misbruik van gaan maken. Ineens kan 15 procent van de studenten vanwege de "gezinssituatie" niet meer thuis wonen tijdens het studeren, allemaal met een prachtige onderbouwing. En dan moeten we dus ook weer afstappen van het "op kamers wonen hoort bij het studentenleven", want dat telt dus niet meer voor iedereen dan. Je kunt alleen op kamers als je naar een school gaat die ver genoeg weg is, ergens in the middle of nowhere woont of rijke ouders hebt. En dat wilden we juist niet.
Mijn belastingcenten als studiebeurs mogen als directe, aantoonbare studiekosten prima worden gesponsord aan studenten. Maar nu is er gewoon helemaal geen toezicht. Vergeet niet dat het om belastinggeld gaat, en de studiefinanciering eigenlijk een investering van de overheid is in een beter opgeleide arbeidsmarkt. Daar mag best een verwachting van een resultaat tegenover staan.

[...]

Dat is al veel minder dan het geweest is, ik verdien zelf ongeveer modaal en ik kan mijn terugbetaalbedrag niet bijstellen, dat staat gewoon maximaal. Ik zit wel in het oude stelsel, als ze dat in het nieuwe stelsel "vrijblijvend" gemaakt hebben vind ik dat ook een beetje wazig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:20
Een ‘goedkopere’ lening om voordelen te krijgen bij een ‘duurdere’ lening is altijd een goed plan en als ik de meeste reacties lees zitten er geen echte praktische nadelen aan (in de toekomst kunnen we niet kijken). Zakelijk is dit de conclusie die je kunt trekken vind ik.

Ik vind het wel zorgelijk dat ik volgens mij maar 1 ethisch argument tegenkwam. De regering doet nasty dingen met de burgers (heel erg simpel uitgedrukt) en er zijn ontelbaar burgers die gebruik maken van het systeem, maar dat zijn nul argumenten om te rechtvaardigen om dat zelf ook te doen.

Mijn inziens is gebruik maken van een lening, die bedoelt is voor studie doeleinden, voor een andere lening ook gebruik maken van het systeem.

Onthou; karma is a bitch ;)

Dat gezegd hebbende, meer focus op de studie, je zelfontwikkeling en carrière is misschien wel meer verdienstelijk voor je financiën op de lange termijn en je geweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:12:
[...]

Dan ga je alleen de pijn verleggen. Juist door dit soort verschillen te gaan maken, ga je weer figuren krijgen die daar misbruik van gaan maken. Ineens kan 15 procent van de studenten vanwege de "gezinssituatie" niet meer thuis wonen tijdens het studeren, allemaal met een prachtige onderbouwing. En dan moeten we dus ook weer afstappen van het "op kamers wonen hoort bij het studentenleven", want dat telt dus niet meer voor iedereen dan. Je kunt alleen op kamers als je naar een school gaat die ver genoeg weg is, ergens in the middle of nowhere woont of rijke ouders hebt. En dat wilden we juist niet.
Aan één kant vind ik daar best wat voor te zeggen, aan de andere kant gaat het natuurlijk wel om belastinggeld wat verantwoord uitgegeven moet worden en niet aan een voorschotje voor het Alea Iacta Est-dispuutsfeestje.

Dat wil IMO niet zeggen dat je niets mag lenen om op kamers te gaan of om je studentenleven te leiden, maar wel dat je dan ook gewoon netjes rente er over mag betalen.

Toen ik net ging studeren werd er letterlijk gezegd "leen maar raak, over 6 jaar heb je toch een goede baan want werkgevers zitten om je te trappelen" en er werd totaal geen woord gerept over risico's of de gevolgen voor het wel of niet kopen van een huis in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:25
Ik denk persoonlijk dat je met of zonder lening bij DUO volkomen kansloos bent op dit moment. Je wilt nu al een huis kopen, terwijl je nog niet eens een vaste baan hebt en je nog minimaal anderhalf jaar moet studeren. Mijn advies zou zijn om nog even te genieten van het leven en als je straks alles op de rit hebt te kijken naar een koopwoning.

Edit: Ik zie nu dat je ook eerst wil wachten tot je een baan hebt. Ik verwacht dat het allemaal niet veel effect heeft of je nu wel of niet de lening neemt.

[ Voor 18% gewijzigd door NotSoSteady op 08-01-2019 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-05 11:31

Brons

Fail!

[...]

Uiteindelijk is het allemaal geneuzel om een paar tientjes, winst of verlies.
Het gaat niet alleen om winst of verlies op het renteverschil. De voordelen en potentiële kosten van het wel of niet hebben van liquide middelen telt erg zwaar als starter. Zoals TS ook merkt.

Er is in Nederland een instantie die je duizenden euros wil geven zonder daar kosten voor te rekenen. Bovendien willen ze je een soepel aflosschema geven wat je ook nog een keer 5 jaar kan uitstellen als het even niet mee zit. Als je in een positie zit dat je het geld niet hoeft te gebruiken en je hebt de discipline om het opzij te zetten dan is het een logische keuze om maximaal te lenen. Mocht het toch tegen je gebruikt worden omdat je bijvoorbeeld je hypotheek niet rond krijgt dan kan je het per direct volledig aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stoney3K schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:18:
[...]

Aan één kant vind ik daar best wat voor te zeggen, aan de andere kant gaat het natuurlijk wel om belastinggeld wat verantwoord uitgegeven moet worden en niet aan een voorschotje voor het Alea Iacta Est-dispuutsfeestje.

Dat wil IMO niet zeggen dat je niets mag lenen om op kamers te gaan of om je studentenleven te leiden, maar wel dat je dan ook gewoon netjes rente er over mag betalen.

Toen ik net ging studeren werd er letterlijk gezegd "leen maar raak, over 6 jaar heb je toch een goede baan want werkgevers zitten om je te trappelen" en er werd totaal geen woord gerept over risico's of de gevolgen voor het wel of niet kopen van een huis in de toekomst.
Ik ken de uitspraken van vroeger. Ben ook blij dat ik er destijds niet aan mee heb gedaan. Maar ik had de keuze wel. En na afloop van die studie, mag er van mij op korte termijn gewoon rente betaald worden. Je hebt zelf gekozen voor die opleiding en voor de lening, dus nu aan de bak en zorgen dat dat geld zo snel mogelijk terug is. Kunnen we er weer een ander van laten studeren.

Wat voor mij vooral heel belangrijk is, is dat studeren ook voor kinderen uit gezinnen met een wat kleinere beurs toegankelijk blijft. En dan bij voorkeur zonder extra beperkingen vergeleken met kinderen die toevallig uit een rijk nest komen. Als we dat niet doen, dan wordt de kloof tussen arm en rijk nóg sneller groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:33:
[...]Wat voor mij vooral heel belangrijk is, is dat studeren ook voor kinderen uit gezinnen met een wat kleinere beurs toegankelijk blijft. En dan bij voorkeur zonder extra beperkingen vergeleken met kinderen die toevallig uit een rijk nest komen. Als we dat niet doen, dan wordt de kloof tussen arm en rijk nóg sneller groter.
Daar ben ik het zeker mee eens, al hebben we een kabinet wat daar anders over denkt en vindt dat het begrotingstekort (onder druk van Brussel) belangrijker is dan de belastingbetaler van 2024. Wat mij betreft mag de basisbeurs weer gewoon terug zoals ie ooit was.

Maar aan de andere kant vind ik wel dat er meer waarborgen moeten komen tegen misbruik van het systeem, dat iemand dus niet op de zak van de DUO aan een pretstudie zonder baankansen begint bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 11:37
Brons schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:29:
[...]

Het gaat niet alleen om winst of verlies op het renteverschil. De voordelen en potentiële kosten van het wel of niet hebben van liquide middelen telt erg zwaar als starter. Zoals TS ook merkt.

Er is in Nederland een instantie die je duizenden euros wil geven zonder daar kosten voor te rekenen. Bovendien willen ze je een soepel aflosschema geven wat je ook nog een keer 5 jaar kan uitstellen als het even niet mee zit. Als je in een positie zit dat je het geld niet hoeft te gebruiken en je hebt de discipline om het opzij te zetten dan is het een logische keuze om maximaal te lenen. Mocht het toch tegen je gebruikt worden omdat je bijvoorbeeld je hypotheek niet rond krijgt dan kan je het per direct volledig aflossen.
Het rente verschil is inderdaad peanuts. Het wordt echt de moeite waard wanneer een je eigenlijk je studieschuld (die op een spaarrekening staat dus) in kan zetten voor aankoop van een huis of voor een verbouwing.

Effectief heb je dan een stukje hypotheek lopen bij DUO tegen een mooie lage rente. Natuurlijk heb je geen HRA over dat stukje hypotheek maar dat maakt niks uit bij de lage rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Brons schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:29:
[...]

Ja, dat snap ik.

De 'denkfout' die gemaakt wordt is: als ik het nu leen, heb ik liquide middelen om later een huis mee te kopen. Dat klopt niet, want die liquide middelen staan gewoon tegenover een studielening. Die studielening heeft als nadeel dat een zeer kleine maandelijkse afbetaling een gigantische impact heeft op je hypotheekbedrag.

Onder de streep resulteren beide keuzes in hetzelfde gevolg: een huis kopen is gewoon niet mogelijk. De ene niet omdat je niet genoeg eigen geld hebt. De ander omdat je niks mag lenen van de bank omdat je een te hoge schuld hebt.
Beide 'eisen' zijn overigens in handen van de overheid en overheden kunnen vrij ingrijpende beslissingen maken; niemand kan in de toekomst kijken...
Mocht het toch tegen je gebruikt worden omdat je bijvoorbeeld je hypotheek niet rond krijgt dan kan je het per direct volledig aflossen.
Dit is natuurlijk wel waar.
Toch moet er ook gezegd worden dat een smak geld in eigen beheer hebben wat niet van jou is, nooit risicovrij is.
Ernie schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:41:
Het rente verschil is inderdaad peanuts. Het wordt echt de moeite waard wanneer een je eigenlijk je studieschuld (die op een spaarrekening staat dus) in kan zetten voor aankoop van een huis of voor een verbouwing.
Maar dat gaat dus niet en ik denk eerder dat de regels op dit gebied strenger gaan worden, dan lichter :P
Natuurlijk heb je geen HRA over dat stukje hypotheek maar dat maakt niks uit bij de lage rente.
Daar aan toe te voegen: de HRA wordt toch al afgebouwd.

[ Voor 18% gewijzigd door Richh op 08-01-2019 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:50
Thijsmans schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:27:
[...]

Stel dat je ineens € 10.000 zou kunnen lenen van DUO (stel, want de maximale lening is € 947/maand), dan zou dat tot 2023 € 20 aan rente per jaar opleveren 8)7 Van die € 80 ga je de kosten koper van een woning helaas niet redden :)

Als je aan de toekomst wil denken, denk dan aan kostenbesparing. Ooit gedacht aan anti-kraak wonen, bijvoorbeeld? Je zit nu in een levensfase dat je je die stap nog kunt permitteren.
Ik weet met welk rente percentage jij rekent maar ik met 2,75%, zit bij Dela spaarverzekering, vallen niet onder het deposito garantiefonds maar is zeer laag risico en dan heeft 10000 euro opeens wel zin, 275 euro per jaar met kans op winstdeling wat vorig jaar ongeveer 1% was en rente op rente. Maar als je het bij een bank zet en vrij opneembaar dan heeft het een stuk minder zin.

Wat als:
- Italië en daarmee een stukje van de euro klapt?
- Noord-Korea gekke dingen doet?
- Trump z'n handelsoorlog nog verder ontketent?
- Brexit de stabiliteit van de euro onderuit schoffelt?

De kans dat het écht mis gaat is nog lager dan de spaarrente natuurlijk, maar toch. Ik vind niet dat je mag stellen dat het echt zo risicoloos is om te doen wat jij doet.
Dat zijn dingen die totaal geen invloed hebben, wat als de euro onderuit gaat? Ja dan is de euro minder waard, dus? Je schuld is dan ook minder waard, je hebt dan niet opeens minder euro in je zak, je kunt er minder voor in het buitenland kopen maar ja dat heb je ook als je geen geld leent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
appelflap1992 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:56:
Dat zijn dingen die totaal geen invloed hebben, wat als de euro onderuit gaat? Ja dan is de euro minder waard, dus? Je schuld is dan ook minder waard, je hebt dan niet opeens minder euro in je zak, je kunt er minder voor in het buitenland kopen maar ja dat heb je ook als je geen geld leent.
Als dat soort dingen gebeuren heeft dat meer impact dan enkel de waarde van de euro zelf, en dan is het hebben van eigen geld altijd risicovoller dan het hebben van geen geld.

Daarbij gaat het er natuurlijk vooral om wat je zelf met dat geld gaat doen. Stel nou dat je je geld onderbrengt in een spaarverzekering die niet valt onder het deposito garantiefonds (bijvoorbeeld die van Dela)... :+ :+ anyhow, you get my point.

Uiteindelijk levert het over je hele studie heen misschien wel 1000 euro op, als je meer risico neemt dan de spaarrekening... tja. Dat gaat op een woning van een ton of twee gewoon het verschil niet maken, en is uiteindelijk een bedrag wat je met een weekje of 2-3 werken makkelijk moet kunnen verdienen.
Het risico is gigantisch klein, maar de opbrengst tegelijkertijd ook.

En dan houd ik nog geen rekening met eventuele vermogensbelasting en de impact die dat potentieel kan hebben op een sociale huurwoning en het missen van toeslagen, daar moet je in het laatste jaar van je studie wel rekening mee houden in ieder geval.

Edit: dit geldt dus niet voor belasting, want dit mag je verrekenen met je schuld (@Gijs007) . Het kan echter wel impact hebben op de toegang tot een sociale huurwoning (en toeslagen?)... (@Stoney3K)
Anyhow, wel iets om rekening mee te houden dus ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Richh op 08-01-2019 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-05 12:44
Richh schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:10:
[...]
En dan houd ik nog geen rekening met eventuele vermogensbelasting en de impact die dat potentieel kan hebben op een sociale huurwoning en het missen van toeslagen, daar moet je in het laatste jaar van je studie wel rekening mee houden in ieder geval.
De vraag is, heeft het daar invloed op? Je mag bij de ficus namelijk je (studie)schulden ook weer verkennen met je spaargeld. Waardoor je onder de streep 0 spaargeld zou hebben. ;)

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-05 16:03
Stoney3K schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:25:
[...]

Vroegâh... Voor zover ik weet geldt al jaaaren dat "aftrekbare" enkel als je géén stufi ontvangt en enkel voor aantoonbare studiekosten. Woning, reizen, boodschappen en laptop vallen hier niet onder. Collegegeld en verplichte boeken/materialen wel. Plus er gaat een drempelbedrag vanaf.
Maar waarom studenten opzadelen met administratief geneuzel? DUO kan simpelweg de stufi direct overmaken naar de betreffende onderwijsorganisatie. Kunnen ze de (persoonlijke) lening afsplitsen richting de bankrekening van de student.
NotSoSteady schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:26:
Ik denk persoonlijk dat je met of zonder lening bij DUO volkomen kansloos bent op dit moment. Je wilt nu al een huis kopen, terwijl je nog niet eens een vaste baan hebt en je nog minimaal anderhalf jaar moet studeren. Mijn advies zou zijn om nog even te genieten van het leven en als je straks alles op de rit hebt te kijken naar een koopwoning.

Edit: Ik zie nu dat je ook eerst wil wachten tot je een baan hebt. Ik verwacht dat het allemaal niet veel effect heeft of je nu wel of niet de lening neemt.
Ik vind het zelf nogal bizar dat een student met 0 eigen geld en een lening van ome DUO verwacht dat hij/zij gelijk na het afstuderen een huis denkt te kunnen kopen. De realiteitszin is ver te zoeken in dit geval. Ik verwacht dat TS ook van een koude kermis thuis komt als het starterssalaris onder zijn/haar neus geschoven wordt, want dat zal hoogstwaarschijnlijk verre van modaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Richh schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 17:10:
[...]
Je streept deze wel door, maar als je bij de DUO gaat lenen 'om te sparen' telt je spaargeld voor de woningbouw als vermogen, maar je studieschuld wordt daar niet van afgetrokken. Als je die moet aflossen wordt het ook niet in mindering gebracht met je inkomen.

Bij de vrije sector is dat wel zo, er wordt in die zin wel een beetje met 2 maten gemeten.

Je kan dus door dit grapje boven de sociale huurgrens uitkomen terwijl je niet bij een hypotheekverstrekker of particuliere verhuurder aan hoeft te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 11:37
Richh schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:39:
[...]

Maar dat gaat dus niet en ik denk eerder dat de regels op dit gebied strenger gaan worden, dan lichter :P
Als je een bedrag x op een spaarrekening hebt staan ben je toch vrij om hier een (deel van een) huis of keuken mee te kopen?

Als je een huis koopt van 150k en je legt zelf 75k in en en je leent 75k bij een bank lenen kun je dat huis gewoon kopen. Ik snap niet precies wat je bedoelt volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Ernie schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:09:
[...]

Als je een bedrag x op een spaarrekening hebt staan ben je toch vrij om hier een (deel van een) huis of keuken mee te kopen?

Als je een huis koopt van 150k en je legt zelf 75k in en en je leent 75k bij een bank lenen kun je dat huis gewoon kopen. Ik snap niet precies wat je bedoelt volgens mij.
Ik bedoel: de regels omtrent hoeveel geld je kan lenen. Wat jij zegt klopt natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantasist
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19:35
Als je in de toekomst denkt te lenen. Is een lening bij de DUO een lening met de beste voorwaarden.

Ikzelf heb in mijn studententijd zo min mogelijk geleend.. en achteraf heb ik daar spijt van met de huidige financiële kennis. Dit verschilt natuurlijk voor iedereen.

Een aantal argumenten:
- ontzettend laag rente percentage (start met 0%, door inflatie heb je juist voordeel!)
- flexibel aflossingsschema
- geen BKR registratie
- deze lening kan zelfs door slim gebruik te maken voor eventuele investeringen zelfs renderen! (schuld wordt minder door inflatie, laag rente percentage)
- Deze schuld dempt je eventuele VRH (vermogenrendementsheffing) in box3 van je belasting in de toekomst

Ethisch klopt dit natuurlijk allemaal niet..

Maar ik deel je wel graag mijn gedachte hierover :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:42

Zenix

BOE!

Ligt eraan welk stelsel je onder valt. Nieuwe kan het gunstig zijn, afhankelijk van de situatie.

Zie hier:
Zenix in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"

Alleen jij hebt al een redelijke lening (niet op de spaarrekening), daarom zou ik het niet doen. Ik vind het alleen verstandig als je volledige lening inzet voor hypotheek en daarnaast nog wat geld kan sparen. Als je 4 jaar lang maximaal had geleend en dat op spaarrekening gezet en daarnaast nog wat spaargeld, dan is het aan te raden. Maar op deze manier en voor maar 9K zou ik het niet doen, met 9K kom je niet ver.

[ Voor 84% gewijzigd door Zenix op 08-01-2019 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:23
Die BKR registratie gaat er gewoon komen. Dat ballonnetje is al een tijd geleden opgelaten en is een kwestie van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
KaiseRRuby schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:12:
Misschien volledig ten overvloede:

De lening bij DUO staat niet geregistreerd als schuld. Als je het dus niet opgeeft kunnen ze niet controleren of je het wel of niet hebt, de lening zeg maar.

Als je het verzwijgt neem je wel een flink risico. Als ze namelijk erachter komen dat je het wel hebt dan zouden ze hypothetisch in staat zijn om de hypotheek ineens op te eisen waardoor jij je huis uit zou moeten.

Lijkt mij persoonlijk het risico niet waard.
Het staat momenteel niet geregisseerd, maar het kan wel veranderen.
Het is momenteel ook gewoon een vraag bij een hypotheek berekening, dus je kan in problemen komen als je niet naar waarheid invult. Met de aanvraag, maar ook met je uitgave later. Je moet het wel kunnen blijven betalen als je in een huis woont en leuke uitjes kunnen doen (je werkt niet alleen voor een woning lijkt mij).

BKR is overigens wel mee bezig om het erbij te krijgen, maar dat loopt nog.
https://www.parool.nl/bin...ken-zich-zorgen~a4605141/

[ Voor 4% gewijzigd door Erwinvz1 op 09-01-2019 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

leecher schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 06:29:
[...]

Die BKR registratie gaat er gewoon komen. Dat ballonnetje is al een tijd geleden opgelaten en is een kwestie van tijd.
Dan mag het BKR wel een keer iets gaan doen aan hun bedrijfsmodel en zorgen dat ze hun gegevens op orde hebben, dus bijvoorbeeld ook controleren of er geen fouten in hun database staan.

Nu is het zo dat je bij een foute registratie het bericht krijgt "Wij zijn een domme databank, klop maar aan bij de organisatie die melding XYZ heeft gedaan", waarbij je achter het net vist als de organisatie bijvoorbeeld failliet is of je klantgegevens daar zijn verwijderd.

Tegelijkertijd mag je als consument wel even gaan betalen om je eigen gegevens op te vragen, tegenwoordig is er wel een "gratis" optie maar die is er alleen voor de vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
Een hele hoop reacties dus reageren op iedereen heeft niet echt zin.

Ik heb op dit moment enorm aan het twijfelen tussen:
-gewoon niet meer lenen en proberen extra te sparen/lening alvast af te lossen
-toch lenen maar dit op een speciale spaarrekening zetten (90 dagen vast) met het idee -> als het ervoor zorgt dat ik geen hypotheek kan krijgen ik dit ook direct terug kan betalen

Iig iedereen bedankt voor alle info, tijd en moeite! Ik ben er veel van opgestoken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenWwijk
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:26
kevin12 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:31:
Een hele hoop reacties dus reageren op iedereen heeft niet echt zin.

Ik heb op dit moment enorm aan het twijfelen tussen:
-gewoon niet meer lenen en proberen extra te sparen/lening alvast af te lossen
-toch lenen maar dit op een speciale spaarrekening zetten (90 dagen vast) met het idee -> als het ervoor zorgt dat ik geen hypotheek kan krijgen ik dit ook direct terug kan betalen

Iig iedereen bedankt voor alle info, tijd en moeite! Ik ben er veel van opgestoken ;)
Met de kennis van nu, zou ik maximaal gaan lenen. En eventueel investeren voor een paar % extra rendement. Een goedkopere lening is er namelijk niet. Indien je een lagere lening krijgt, dan kan je het gelijk aflossen en je studieschuld verminderen.

Zorg er alleen voor dat je het geld niet voor andere doeleinden gebruikt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Laatst online: 04-02-2023
[...]

Dat klopt helemaal.
De huidige studenten worden totaal genaaid, en er is niks wat ze kunnen doen. Er is überhaupt geen politieke partij die voor ze op komt.
[small]En dat voor een generatie die de AOW en zorgkosten mag betalen voor de babyboomgeneratie, meer pensioenpremie dan ooit betaald (wat totaal op gaat de komende jaren, daar zien ze zelf niks van terug) en ook nog eens de dupe is van de woningmarktbubbel.
Och och wat heeft de huidige generatie het toch slecht 8)7
Dacht je dat de babyboomgeneratie niet de kosten voor de AOW, zorg en pensioen betaalden?
En vroeger moest je ook gewoon zelf je studiekosten betalen!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Richh
HereIsTom schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:41:
[...]

Och och wat heeft de huidige generatie het toch slecht 8)7
Nouja, slecht. In Afrika hebben ze het slecht :+ het woordje 'slecht' heb ik niet in de mond genomen.
Desalniettemin, je hoeft er mijn woord niet voor te geloven hoor: https://fd.nl/economie-po...lechter-af-dan-hun-ouders (mocht je dat niet mogen zien: https://www.rtlnieuws.nl/...-af-ouders-minder-inkomen )
Dacht je dat je dat de babyboomgeneratie niet de kosten voor de AOW, zorg en pensioen betaalden?
Natuurlijk deden ze dat wel. Maar eventjes heel simpel uitgelegd (getallen kloppen niet, maar voor de vorm).
Ouderen hebben in hun hele leven zo'n 200.000 euro betaalt aan AOW, zorg en pensioen betaald.
Zij blijken nu langer te leven dan gedacht, de kosten zijn gestegen, en blijken tot hun dood zo'n 250.000 euro te ontvangen.
Dit verschil wordt bijbetaald door de jongere generatie, die dus méér zal moeten betalen en minder terug krijgt.

Nu zeggen de ouderen logischerwijs 'maar wij hebben ook heel veel betaald, wel 200.000 euro!!'. En daar hebben ze volledig gelijk in!
Maarja, de realiteit is: het is gewoon niet genoeg. Mijn vraag aan jou: wat vind jij een goede, eerlijke oplossing?
Is het eerlijk dat de kinderen van nu dit verschil moeten opbrengen?

Daarnaast: wat achtergrondinformatie over de genoemde AOW, zorg en pensioen.

AOW is een doorschuifsysteem. Het is niet zo dat je hier zelf voor 'spaart'. De AOW is ingevoerd in 1956 en vanaf toen kregen ouderen een AOW-uitkering, gefinancierd door de belastingbetaler uit 1956. De eerste AOW-gerechtigden hebben nooit iets betaald, maar wel wat ontvangen. De AOW die de babyboomgeneratie heeft betaald, is opgegaan aan de ouderen van toen. De AOW die de belastingbetaler van nu betaald, gaat niet naar hunzelf, maar naar de ouderen van nu.

En dat is prima natuurlijk. Maarrrrrrr:
  • In 1956 waren er dan ook 6,4 werkenden per 1 AOW-gerechtigde. De belastingdruk per werkende was dus heel erg laag.
  • In 2016 waren er slechts 3,3 werkenden per 1 AOW-gerechtigde. De belastingdruk per werkende is dus verdubbeld tov van toen.
  • In 2040 verwacht men 2,6 werkende per 1 AOW-gerechtigde. Dit is wanneer de generatie waar wij het over hebben, waarschijnlijk het hoogste inkomen over zijn hele leven zal verdienen, en dus de meeste belasting betaald.
De zorg hoort hier gewoon bij. Ook de zorg is eigenlijk een doorschuifsysteem. Er is hier nooit voor gespaard, er zijn geen reserves. De jonge generatie betaalt, als je kijkt naar dit moment, net zoveel premie als de oude generatie (godzijdank hebben we nog de optie tot een verhoogd eigen risico) - en dan begin ik nog niet eens over het gedeelte wat we inhouden vanuit loonbelasting: wie nu zorg ontvangt heeft daar láng niet zoveel aan bijgedragen als de werkende Nederlander van nu.
Als je kijkt naar wat de babyboomer van nu in zijn leven aan zorgkosten heeft betaald, en welke zorgkosten hij in zijn leven maakt, dan zit hier een heel groot gat tussen. Dit is de kern van de stijgende zorgkosten waar we nu mee te maken hebben.

In 2018 geeft alleen de overheid al 80 miljard euro aan zorg uit. Hiervan gaat meer dan helft van het geld naar 65+, naar mensen zonder inkomsten uit werk. Nederland geeft 9% van zijn BBP uit aan zorg. (detail: die 80 miljard is exclusief de kosten van zorgtoeslag, welke ook wordt betaald door werkend Nederland).
In 1980 gaf de overheid 4% van het BBP uit aan zorg en lag deze belastingdruk dus véél lager.
https://www.vno-ncw.nl/fo...ar-den-haag-met-mijn-geld

De pensioenpotten werken wel anders. Hier hebben mensen inderdaad wel zelf voor gespaard. Echter: daarbij ging men wel uit van een stabiele groei van het vermogen; dat maakte de boel financierbaar. Sinds (of door) de financiële crisis uit 2008 blijkt dat de beloftes niet waargemaakt kunnen worden. Tel daarbij op dat steeds meer mensen met behulp van ZZP-constructies geen pensioen opbouwen en dus ook de pot niet bijvullen.
Hoe los je dat op? De politiek heeft er in ieder geval voor gekozen om de jonge generatie meer pensioengeld te laten afdragen, om de pensioenpotten weer aan te vullen.
Verschillende sectoren zitten nú al met problemen (kappers bijvoorbeeld), de dekkingsgraad zit in een aantal sectoren nu al onder de 100. Daarvan is dus eigenlijk nu al zeker dat er geen geld meer is voor de jongeren die daar nu hun eerste centjes aan afdragen. De nodige hervormingen van dit stelsel zijn nu al 7 jaar vooruitgeschoven.

Dit filmpje is echt verplichte kost:
En vroeger moest je ook gewoon zelf je studiekosten betalen!
Dat klopt natuurlijk.

Maar: met hoeveel schuld heb jij je studieperiode afgerond? En hoeveel impact had dat op je hypotheekbedrag? Of: hoe lang stond jij op de wachtlijst voor een sociale huurwoning? Op welke leeftijd ging jij het huis uit?
Hell: wat heb jij betaald voor je eerste woning? Hoeveel vierkante meter kreeg je daar voor? Hoeveel procent van je inkomen ging op aan woonlasten? Hoeveel hield je elke maand over om te sparen?

Waar komen dit soort regelingen, dit soort campagnes en dit soort artikelen nu opeens vandaan?

Wil je dit probleem en de veranderingen echt ontkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Laatst online: 04-02-2023
Och ja dat was vroeger ook al zo! Had ook omgerekend 25k studieschuld.
Heb ook jaren op een wachtlijst gestaan voor een woning en pas met 25 het huis en en betaalde 8% hypotheekrente zonder starterssubsidies e.d.
Kon toen ook geen auto kopen en dure telefoon, eerst schulden aflossen en vaste lasten betalen en zuinig leven zodat je beetje overhoudt om nog te sparen!
Nooit subsidies/toeslagen e.d. gehad, was net te arm of te rijk!
Alles zelf betaald door gewoon zuinig te leven!
Dus problemen waren er toen ook al!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
HereIsTom schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:11:
Och ja dat was vroeger ook al zo! Had ook omgerekend 25k studieschuld.
First of all: je bent nu heel selectief aan het zoeken waar je op in gaat en waarop niet. Ik zeg niet dat jongeren op ieder gebied genaaid worden en het slechter hebben. Op een aantal vlakken wel.
Daarnaast wist ik niet hoe oud je was.
Een schuld van 25k is iig inderdaad gelijkwaardig aan de gemiddelde schuld van nu.
Heb ook jaren op een wachtlijst gestaan voor een woning en pas met 25 het huis en en betaalde 8% hypotheekrente zonder starterssubsidies e.d.
Huh? Je hebt op een wachtlijst gestaan voor een koopwoning? Lijkt me gek.

Heb je op een wachtlijst gestaan voor een sociale huurwoning? Wauw, zoiets nu nog doen is tamelijk nutteloos. Gemiddelde wachttijd voor een Nederlander met inkomen is 10 jaar. Gezien je niet eerder dan je 18e ingeschreven kan worden en je op je 28e waarschijnlijk een te hoog inkomen hebt voor sociale huur, betekent dit dat sociale huur niet meer voor studerend Nederland toegankelijk is.

De gemiddelde startende huizenkoper anno 2018 is overigens 32. Iets later dan 25 dus...

Ik zou per direct 16% hypotheekrente willen betalen, als ik nog een huis van minder dan een ton kon kopen. Uiteindelijk draait het om maandlasten en de verkoopwaarde van je woning. De stappen die jouw generatie op dat gebied heeft kunnen maken zijn gigantisch. Als 30-minners ooit dergelijke stappen met woningwaarde zouden moeten maken, betekent dat dat een appartementje van 60 vierkante meter in Lelystad over een jaar of 40, zo'n 1,6 miljoen euro waard moet zijn. Die kans schat ik tamelijk klein in.
Hell: als de babyboomers het loodje hebben gelegd, hebben we een woningoverschot :+ kijk eens wat er dan met huizenprijzen gaan gebeuren :+

Sowieso had jij nog hypotheekrenteaftrek (dus hoeveel boeit die 8% nou echt) en zeer gunstige financieringsmogelijkheden. De eerste wordt rap afgebouwd, de tweede is ook enorm beperkt geworden. Terecht overigens, want de alsmaar uitdijende financieringsmogelijkheden hebben gezorgd voor deze prijsstijgingen. Tel daarbij op een tekort aan nieuwbouw sinds de crisis en zie daar: de starterswoningmarkt die nog nóóit zo belabberd is geweest.
Dat het in jouw tijd al lastig was moet voor jou juist duidelijk maken dat het nu écht niet werkt.

Ik noemde niet voor niks: hoeveel procent van jouw netto inkomen ging op aan de primaire levensbehoefte 'wonen'? Dit is de hamvraag. Tegenwoordig ligt dit vaak tussen de 40 en 50 procent. Nibud vind dit soort getallen onverantwoord, maar de jongeren van nu hebben geen keuze. Kom ik onderaan op terug.
Deze lijn stijgt heel erg hard en doet dat al sinds WO2.

Startersubsidies bestaan er niet.
Startersleningen bestaan wel. Waarom noemde ik deze: om duidelijk te maken hoe de vork echt in de steel zit. Men snapt ook wel dat starters geen woning meer kunnen betalen binnen de financiële ruimte die de overheid en banken verantwoord vinden. Daarom zijn er startersleningen bedacht, met extra rente. Zo kunnen jonge mensen zichzelf nog verder in de schulden duwen en meer lenen dan verantwoord is, zodat het piramidespel 'huizenmarkt' genoeg kan blijven groeien.
Hetzelfde geldt voor de 'tijdelijke' €100.800 die vermogende ouders belastingvrij mogen schenken aan hun kinderen mits ze er een huis van kopen. Waarom zou zoiets zijn ingevoerd?
Kon toen ook geen auto kopen en dure telefoon, eerst schulden aflossen en vaste lasten betalen en zuinig leven zodat je beetje overhoudt om nog te sparen!
Oh, want alle jongeren geven hun inkomen uit aan auto's en telefoons :+
Newsflash: dit doen ze niet. Jongeren halen steeds later hun rijbewijs (if any). Nieuwe auto's worden enkel gekocht door de generatie 50+ en door bedrijven voor lease.
Ja, telefoons zijn wel een dingetje, maar zijn uiteindelijk een druppel op de gloeiende plaat als we het hebben over huizenprijzen. Lijkt me niet relevant om mee te rekenen.
Nooit subsidies/toeslagen e.d. gehad, was net te arm of te rijk!
Daar is dus niets veranderd.
Alles zelf betaald door gewoon zuinig te leven!
Dus problemen waren er toen ook al!
Nee. Het verschil zit hem in het stuk in mijn post wat je totaal negeert. Echt: kijk enkel dat filmpje eens, en verdiep je hoe het doorschuifsysteem AOW en Zorg eigenlijk echt werken.

AOW + Zorg + Pensioen.

De lastendruk voor werkend Nederland is gigantisch vergroot tov een paar jaar geleden, en dit komt voornamelijk hierdoor. Jongeren hebben hierdoor veel minder ruimte om überhaupt te sparen.

Tel daarbij op dat het door gebrek aan koopwoningen onder de 200k en het slecht toegankelijk zijn van sociale huur voor mensen met een opleiding, het eigenlijk niet meer mogelijk is om voor minder dan 750 euro per maand (of je nou koopt of huurt) ergens een dak boven je hoofd te hebben.
Hierdoor is er nóg minder over om te sparen.

Vraag je nu nog maar eens af of 'die problemen er toen ook al waren'. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 10-01-2019 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DragonChaser
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-01-2023
kevin12 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:06:
[...]
Edit: de hoop is dat mijn vriendin zsm bij mij kan intrekken, want dan zou ik de huurkosten kunnen verdelen. Dit zou betekenen dat mijn vaste lasten van 800 minimaal naar 600 gaan. Het is dan wel belangrijk dat ik niet meer ga uitgeven aan 'uitjes' enzo die wij samen kunnen ondernemen. Dit zou er wel voor zorgen dat mijn vriendin en ik meer kunnen sparen omdat de huur dan +/- 200 pp bedraagt.
Ik wil niet verkeerd overkomen, absoluut niet, heb een beetje de topic doorgenomen en wil wel je alvast waarschuwen. Wat jij nu aan het doen bent zijn allemaal maar "net net" constructies, 1 fout en je ligt zo in de afgrond van het leven.

Dit doet een beetje aan mezelf denken toen de reccesie op zn ergst was, elke constructie uitgesperst om elke Euro binnen te hengelen die mogelijk is. Ik wil je alleen aanraden om te focussen op je carriere / studie en je netto loon omhoog krijgen. Zorg EERST dat jij ervaring hebt / studie klaar en een goed netto loon binnen hebt, niet andersom.

Om even een extreem voorbeeld op te noemen, ook IT'ers zitten thuis zonder werk of werken voor minimumloon. Kan gebeuren, kan iedereen overkomen. Al is het maar alleen al om de rede dat je niet goed bent met solliciteren, of juist denkt goed te zijn en gewoon geen baan kan krijgen.

Stel dat je in dit gat terrecht komt na je studie, wat dan? wie gaat dat gat vullen van 12 maanden misgelopen inkomsten. Wat als je vriendin je vriendin niet meer is?.

Normaal schrijf ik dit soort dingen niet en ga ik liever inhoudelijk in op de vraag. Helaas heb ik veel mensen in dit soort situatie gezien en zelf ook de mist ingegaan door te geloven dat leven zoiets biedt als "stabiliteit".
Je theoretische winst door nu constructies aan te gaan van laten we zeggen 20.000 euro, is niets vergeleken met een safer levenspad aangaan en een aantal jaar later een huis kopen.
Stel je vragen af zoals.. wat is het verschil om mijn huis afbetaalt te hebben op mijn 54ste ipv 59ste?, boeit echt niks.

Succes en wens je het beste toe! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 00:15
@Richh Bedankt voor deze prachtige opsomming. Geeft me weer wat ammunitie voor discussies met klagende babyboomers.

Tijdje geleden leek voormalig minister schippers de pil van Drion in te willen voeren. Lijkt me de enige oplossing voor deze problematiek.

Helaas heeft de betreffende leeftijdsgroep ook het meeste stemgerechtigden en zal er dus niks aan de problemen gedaan worden.

Nou dag he

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevin12
DragonChaser schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 15:19:
[...]

Ik wil niet verkeerd overkomen, absoluut niet, heb een beetje de topic doorgenomen en wil wel je alvast waarschuwen. Wat jij nu aan het doen bent zijn allemaal maar "net net" constructies, 1 fout en je ligt zo in de afgrond van het leven.

Dit doet een beetje aan mezelf denken toen de reccesie op zn ergst was, elke constructie uitgesperst om elke Euro binnen te hengelen die mogelijk is. Ik wil je alleen aanraden om te focussen op je carriere / studie en je netto loon omhoog krijgen. Zorg EERST dat jij ervaring hebt / studie klaar en een goed netto loon binnen hebt, niet andersom.

Om even een extreem voorbeeld op te noemen, ook IT'ers zitten thuis zonder werk of werken voor minimumloon. Kan gebeuren, kan iedereen overkomen. Al is het maar alleen al om de rede dat je niet goed bent met solliciteren, of juist denkt goed te zijn en gewoon geen baan kan krijgen.

Stel dat je in dit gat terrecht komt na je studie, wat dan? wie gaat dat gat vullen van 12 maanden misgelopen inkomsten. Wat als je vriendin je vriendin niet meer is?.

Normaal schrijf ik dit soort dingen niet en ga ik liever inhoudelijk in op de vraag. Helaas heb ik veel mensen in dit soort situatie gezien en zelf ook de mist ingegaan door te geloven dat leven zoiets biedt als "stabiliteit".
Je theoretische winst door nu constructies aan te gaan van laten we zeggen 20.000 euro, is niets vergeleken met een safer levenspad aangaan en een aantal jaar later een huis kopen.
Stel je vragen af zoals.. wat is het verschil om mijn huis afbetaalt te hebben op mijn 54ste ipv 59ste?, boeit echt niks.

Succes en wens je het beste toe! (y)
Ik heb een heet gesprek gehad met een vriend, die leent met dezelfde reden waarom ik dit topic ben gestart, en mijn vriendin die het helemaal niets vindt.

Ik ga het toch niet doen: het extra lenen. Heb besloten om te proberen de schuld zsm terug te brengen naar een laag bedrag. In theorie kan de schuld onder de 10k uitkomen voor het einde van dit jaar. Afhankelijk van de situatie dan ga ik er niet van uit dat ik het daarna nog meer kan laten zakken. Het doel is dus om tot 10k schuld te geraken en hopelijk daarna een begin te maken met sparen/of toch nog meer af te lossen.
Pagina: 1