Beetje tegenstrijdig beschreven als je het mij vraagt...
Personenauto’s die na 30 juni 1967 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter, die ook bij nacht voor de bestuurder goed afleesbaar is.
Wijze van keuren
Visuele controle.
Oke...
De werking en afleesbaarheid wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
Huh?
Weet uit ervaring dat een auto van een kennis van mij hier op afgekeurd wordt. Daarom hangt hij een Tomtom aan de ruit als hij zijn auto voor een keuring brengt, dat is blijkbaar ook goed.
Begin 2006 heeft de RDW haar oorspronkelijk standpunt zodanig aangepast dat de snelheidsmeter van een navigatiesysteem bij de APK kan worden geaccepteerd ter vervanging van de oorspronkelijke maar defecte snelheidsmeter in een auto.
Maargoed, dit gaat behoorlijk offtopic.
Ik ben benieuwd hoe het vraagstuk uit dit topic juridisch zit. Natuurlijk weet ik hoe laat het is en kan ik prima bekeuringen vermijden. Maar alle regels zijn altijd helemaal dichtgetimmerd, dan moeten ze hier toch ook over hebben nagedacht.
Bob-B190 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:37:
[...]
Er zit namelijk geen afwijking in, je mag 18:50 100 rijden, 19:10 ook, als je gebruik wil maken van de maximum moet je gewoon weten hoe laat het is. Dit soort theoretische verhalen is natuurlijk mooi om te fantaseren over hoe je oom agent gaat vertellen dat de wet niet eerlijk is, maar je hoeft geen 130 te rijden. Dus nee, je hoeft geen werkende klok te hebben, want je hoeft geen 130 te rijden.
130 is natuurlijk nog steeds gewoon de default snelheid. Enkel en alleen wanneer er een geldige snelheidsbeperking staat aangegeven, geldt er een afwijkende (lagere) snelheid.
Het is niet alsof 100 de default is, en er een bord staat wat je tussen 19:00 en 06:00 extra rechten geeft.
Je hoeft überhaupt niet in een auto te stappen. Zo kun je iedere vraag wel afkappen.