Weten hoe laat het is

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 9.331 views

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-06 20:33
Ik wil met dit topic geen nare discussie voeren, maar heb een vraag die mij onlangs te binnen schoot nav het 100km verhaal tussen 6 en 19u.

Ben je verplicht te weten hoe laat het is of moet de overheid je hierover informeren op de snelweg? (bv zoals je veel in Frankrijk ziet)

Natuurlijk weet ik ook wel dat je niet om de tijd heen kan. Je auto heeft een klok, je hebt een horloge of smartphone waar de tijd op af te lezen is.
Maar de overheid heeft een verkeersregel in het leven geroepen die afhankelijk is van tijd.
Bv lichten aan op je auto is aan de hand van de natuur. Zonsondergang/zonsopgang.

Hoe denken jullie hierover?

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-06 11:16
Als je weet wat de regels zijn, dan leer je eraan wennen. Ik rij zelfs nog vaak 100 na 19.00u. Niets zo relaxed om zonder haast te rijden...

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:15
De overheid informeert je, want zodra je 130 mag schieten de elektronische borden op 130. Buiten die wegen wordt er een marge genomen (ik dacht van 5 minuten), waarbij er gerekend wordt als je om 18u55 130 ging rijden, zou je zo laat uit dit traject komen.

Voor rest, ja, je moet zelf kijken hoe laat het is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:11
p.d.akkerman schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:06:
Ik wil met dit topic geen nare discussie voeren, maar heb een vraag die mij onlangs te binnen schoot nav het 100km verhaal tussen 6 en 19u.

Ben je verplicht te weten hoe laat het is of moet de overheid je hierover informeren op de snelweg? (bv zoals je veel in Frankrijk ziet)

Natuurlijk weet ik ook wel dat je niet om de tijd heen kan. Je auto heeft een klok, je hebt een horloge of smartphone waar de tijd op af te lezen is.
Maar de overheid heeft een verkeersregel in het leven geroepen die afhankelijk is van tijd.
Bv lichten aan op je auto is aan de hand van de natuur. Zonsondergang/zonsopgang.

130 is een Max snelheid. Tussen 1900 en 0600 mag je compleet legaal 100 rijden, dus waar moet de overheid je voor waarschuwen? Dat je geen wet overtreedt?

Memento mori

Acties:
  • +49 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:19
Gewoon altijd 130 rijden.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:59
Bob-B190 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:14:
[...]
130 is een Max snelheid. Tussen 1900 en 0600 mag je compleet legaal 100 rijden, dus waar moet de overheid je voor waarschuwen? Dat je geen wet overtreedt?
Dat de overheid weggebruikers informeert dat het nu 19:00 is en dat de snelheid nu 130 is in plaats van 100.

Zit wel wat in, vaak genoeg mensen die denken savonds of tegen de avond met 100 in te halen (LINKS) terwijl je al 130 mag. Dat zorgt voor vervelende situaties.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p.d.akkerman
[...]
Zo had ik hemzelf nog niet bekeken. Ook een goede invalshoek

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Hou toch op, moet de overheid ons ook al gaan vertellen hoe laat het is? Iedereen heeft wel iets van een klok, zeker in je auto. Denk aan je smartphone, navi, radio, boardcomputer enzovoorts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Moet de overheid dan ook zeggen met hoeveel extra kracht je je gas pedaal in mag duwen? :P

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-06 17:42
Waar men zich al wel niet druk om kan maken tegenwoordig... je bent altijd ZELF verantwoordelijk voor je eigen acties, los van een overheid of regelgeving...

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
[...]
Maar om 18:50 mag je nog geen 130 rijden. Wat als je dat wel doet en daarvoor bekeurd wordt? Is het verplicht om een werkende klok in de auto te hebben en deze gelijk te zetten? Hoeveel afwijking mag daar in zitten?

Andere instrumenten die je helpen om de verkeerswetten te volgen zoals de snelheidsmeter, worden gecontroleerd tijdens de verplichte APK (ja, alleen op werking...), een klok niet.
Tux3.14 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:18:
Hou toch op, moet de overheid ons ook al gaan vertellen hoe laat het is? Iedereen heeft wel iets van een klok, zeker in je auto. Denk aan je smartphone, navi, radio, boardcomputer enzovoorts.
Ik vind het geen rare vraag.

Voor zover ik weet kan een fietser niet bekeurd worden als hij de snelheidslimiet overtreedt, want een fietser hoeft geen snelheidsmeter te hebben.

Moet een automobilist een klok hebben en hoe hebben ze dat juridisch geregeld?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:09

bonzz.netninja

Niente baffi

Beide niet. Nergens staat in de wet dat je moet weten hoe laat het is en nergens is er een wet die de wegbeheerder (dan wel overheid) verplicht jou te informeren. Zo simpel is het.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 07:05
Dit wordt heel snel heel theoretisch.

Informeren heeft trouwens weer allerlei eisen, qua accuraatheid.

En ik reed vroeger op een stuk waar je zo'n wisselbord had. Heel duidelijk. Maarja, wat als ik er voorbij rij op een toegestane 120, en achter me draait hij terug naar 100. Wat dan?

Er is altijd wat marge nodig rondom dat soort momenten, en daarmee is het probleem opgelost.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:20
Interessante vraag, maar zo kunnen we nog wel even door!
Ik mag tussen 22/23:00 en 06:00 ook geen geluidsoverlast veroorzaken.
Moet de overheid dan mij ook een klok en decibel meter leveren?

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
Xander schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:22:
[...]

Maar om 18:50 mag je nog geen 130 rijden. Wat als je dat wel doet en daarvoor bekeurd wordt? Is het verplicht om een werkende klok in de auto te hebben en deze gelijk te zetten? Hoeveel afwijking mag daar in zitten?

Andere instrumenten die je helpen om de verkeerswetten te volgen zoals de snelheidsmeter, worden gecontroleerd tijdens de verplichte APK (ja, alleen op werking...), een klok niet.

[...]

Voor zover ik weet kan een fietser niet bekeurd worden als hij de snelheidslimiet overtreedt, want een fietser hoeft geen snelheidsmeter te hebben.

Snelheidsmeter hoeft niet te werken voor de apk

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:53
Als je niet weet hoe laat het is kun je toch gewoon (maximaal) 100 rijden?

Opgelost!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
bonzz.netninja schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:23:
[...]

Beide niet. Nergens staat in de wet dat je moet weten hoe laat het is
Dan is een verkeersbord wat alleen geldig is tussen 06:00 en 19:00 naar mijn idee niet houdbaar. Om je daar aan te kunnen houden moet je immers weten hoe laat het is.
Mapro schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:25:
[...]

Snelheidsmeter hoeft niet te werken voor de apk
Raar, dan staat het internet vol met foute bronnen. Bijvoorbeeld:
Snelheidsmeter dient te werken

Dashboardverlichting is een APK keuringseis. In ieder geval de snelheidmeter dient verlicht te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 24-09-2020 22:30 ]

• Mapro
Xander schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:29:
[...]

Dan is een verkeersbord wat alleen geldig is tussen 06:00 en 19:00 naar mijn idee niet houdbaar. Om je daar aan te kunnen houden moet je immers weten hoe laat het is.

[...]

[...]
https://apk-handboek.rdw....idsmeter-controleapparaat

Ga ervan uit dat dat klopt

[ Voor 3% gewijzigd door Mapro op 24-09-2020 22:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:53

Welnee. Als je gewoon maximaal 100 rijdt hou je je aan de wet, ook al heb je geen idee hoe laat het is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bob-B190
[...]

Er zit namelijk geen afwijking in, je mag 18:50 100 rijden, 19:10 ook, als je gebruik wil maken van de maximum moet je gewoon weten hoe laat het is. Dit soort theoretische verhalen is natuurlijk mooi om te fantaseren over hoe je oom agent gaat vertellen dat de wet niet eerlijk is, maar je hoeft geen 130 te rijden. Dus nee, je hoeft geen werkende klok te hebben, want je hoeft geen 130 te rijden.

Memento mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Beetje tegenstrijdig beschreven als je het mij vraagt...
Personenauto’s die na 30 juni 1967 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter, die ook bij nacht voor de bestuurder goed afleesbaar is.
Wijze van keuren
Visuele controle.
Oke...
De werking en afleesbaarheid wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
Huh? :P

Weet uit ervaring dat een auto van een kennis van mij hier op afgekeurd wordt. Daarom hangt hij een Tomtom aan de ruit als hij zijn auto voor een keuring brengt, dat is blijkbaar ook goed.
Begin 2006 heeft de RDW haar oorspronkelijk standpunt zodanig aangepast dat de snelheidsmeter van een navigatiesysteem bij de APK kan worden geaccepteerd ter vervanging van de oorspronkelijke maar defecte snelheidsmeter in een auto.
Maargoed, dit gaat behoorlijk offtopic.

Ik ben benieuwd hoe het vraagstuk uit dit topic juridisch zit. Natuurlijk weet ik hoe laat het is en kan ik prima bekeuringen vermijden. Maar alle regels zijn altijd helemaal dichtgetimmerd, dan moeten ze hier toch ook over hebben nagedacht.
Bob-B190 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:37:
[...]
Er zit namelijk geen afwijking in, je mag 18:50 100 rijden, 19:10 ook, als je gebruik wil maken van de maximum moet je gewoon weten hoe laat het is. Dit soort theoretische verhalen is natuurlijk mooi om te fantaseren over hoe je oom agent gaat vertellen dat de wet niet eerlijk is, maar je hoeft geen 130 te rijden. Dus nee, je hoeft geen werkende klok te hebben, want je hoeft geen 130 te rijden.
130 is natuurlijk nog steeds gewoon de default snelheid. Enkel en alleen wanneer er een geldige snelheidsbeperking staat aangegeven, geldt er een afwijkende (lagere) snelheid.

Het is niet alsof 100 de default is, en er een bord staat wat je tussen 19:00 en 06:00 extra rechten geeft.

Je hoeft überhaupt niet in een auto te stappen. Zo kun je iedere vraag wel afkappen.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Bob-B190
130 is natuurlijk nog steeds gewoon de default standaard. Enkel en alleen wanneer er een geldige snelheidsbeperking staat aangegeven, geldt er een afwijkende (lagere) snelheid.

Je hoeft überhaupt niet in een auto te stappen. Zo kun je iedere vraag wel afkappen.
"Ja maar agent ik dacht het 1973 was, en toen bestond er nog geen maximum snelheid, hoe moet ik nou weten dat het 2020 is? Er hangt toch geen kalender in mijn auto?" 8)7

Memento mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Bob-B190 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:42:
[...]
"Ja maar agent ik dacht het 1973 was, en toen bestond er nog geen maximum snelheid, hoe moet ik nou weten dat het 2020 is? Er hangt toch geen kalender in mijn auto?" 8)7
Cute.

Ik ben nieuwsgierig hoe dit juridisch zit. Ben wel benieuwd naar jurisprudentie van iemand die een kwartier te vroeg of te laat 130 reed bijvoorbeeld. Maar jij kan me blijkbaar ook niets zinnigs vertellen. Prima. Dan ben ik wel weer weg hier. :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:29
Lelletje schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:10:
Als je weet wat de regels zijn, dan leer je eraan wennen. Ik rij zelfs nog vaak 100 na 19.00u. Niets zo relaxed om zonder haast te rijden...
Want haast is per definitie gerelateerd aan snelheid? Als jij met 50km/u over de snelweg moet kachelen, zeg je dan het zelfde? :?
Dat wennen is inderdaad wel een ding, rijd je overdag van uit Nederland Duitsland in voel je je bijna crimineel... 8)7

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +53 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je moet het anders interpreteren. Het bord dat aangeeft dat je max 100 mag, is een VERBODSbord. Het verbiedt je harder dan 100 te rijden. Het onderbord geeft op zijn beurt aan dat dat verbodsbord geldt tussen 0700 en 1900.
Als jij de tijd niet weet, dan kun je niet valideren of het onderbord geldig is of niet. Dat ligt dus bij jou. En das prima, want dan blijft het verbodsbord over en is het dus veboden harder dan 100 te rijden. Per saldo dus je eigen probleem als je klok stuk is, om de simpele reden dat je de ongeldigheid van het verbod niet kunt valideren en het verbod dus per definitie geldig is voor jou.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44
Ik denk dat @The Eagle het winnende antwoord heeft.

Wat "de default snelheid" is, is ook helemaal niet relevant. Die geldt alleen als er helemaal geen verbodsbord staat, of wanneer het verbodsbord niet van toepassing is dankzij het onderbord. Maar als die borden er niet staan, is er ook geen beperking tussen 6 en 19 uur. Als die borden er wel staan geldt gewoon de daarop aangegeven beperking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:59
Hoe is dit anders dan alle regels gebaseert op tijd die we altijd al hadden? Zoals Christoxz al aangaf, geen geluidsoverlast tussen X en Y. Zo bestaan er ook parkeerverboden tussen X en Y, inrijverboden tussen X en Y en mag je bomen vaak niet kappen tijdens het broedseizoen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:38

Honesty

kattenneus!

Bij laden/lossen borden met tijdsbeperking voor parkeren staat toch ook geen klok ernaast?

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Hopelijk doe je dat dan rechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-06 11:16
Uiteraard. En als ik ga inhalen doe ik dat op het juiste moment waarbij ik niemand lastig val of ga even snelheid maken om na het inhalen weer terug te vallen op de oude snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Mag een fietser dan wel de natuurwetten overtreden ;) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Christoxz schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:24:
Interessante vraag, maar zo kunnen we nog wel even door!
Ik mag tussen 22/23:00 en 06:00 ook geen geluidsoverlast veroorzaken.
Moet de overheid dan mij ook een klok en decibel meter leveren?
Je mag helemaal geen geluidsoverlast veroorzaken. Ook overdag niet.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het is aan de bestuurder om de juiste inschattingen te maken wat handig en legaal is, dat geld voor 'gepaste' snelheden bij regen, gladheid en nu dus rond 19:00.

Het opmerken dat de overheid 19:00 moet aankondigen klinkt voor mij alsof de overheid een soort buienradar bij de snelweg moet plaatsen. Uiteindelijk moet de overheid helemaal niets en heeft de bestuurder ook een eigen verantwoordelijkheid.

Speel op safe, rij gewoon 100 en zet je radio aan (journaal van 19:00 is niet te missen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ook als je kleurenblind bent moet je stoppen voor rood licht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-06 14:02
Delerium schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:08:
Speel op safe, rij gewoon 100 en zet je radio aan (journaal van 19:00 is niet te missen).
Maar dan verplicht de overheid je een radio te hebben!

Wat mij betreft is dit topic een klassiek voorbeeld van spijkers op laag water zoeken. Nee de overheid hoeft niet alles voor te kauwen. Bepaalde zaken zijn dusdanig in het dagelijks leven normaal, dat de overheid je dat niet meer hoeft te vertellen. Je moet zoveel mogelijk rechts houden, wil je ook dat de overheid je om de 100 meter vertelt wat rechts en links is? Verschil tussen rood en groen?

Zoals al gezegd is, ook zonder de tijd te weten kan je gebruik maken van de weg zonder in overtreding te zijn. Dan rijd je maximaal 100 kilometer per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
[...]

Als tijd zal niet exact 19.00 uur worden aangehouden maar eerder 10 tot 15 minuten speling.

Nee, het is niet verplicht een klok in je auto te hebben. Je kan prima gebruik maken van de weg zonder klok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-05 13:54

bosaap22

Doing things I'm good at.

Ik rij vaak op mijn telefoon navigatie. Daar staat tegenwoordig ook in het scherm hoe hard je mag rijden.
Ben benieuwd of Google maps om 19.00u ook automatisch de speedlimit naar 130 veranderd. Waarschijnlijk wel, maar wil dat nog wel even testen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:22

Standeman

Prutser 1e klasse

Als je niet kan bepalen of het voor of na 19:00 is, betwijfel ik of je überhaupt het cognitieve vermogen hebt om een auto te besturen. Dan kan je beter je rijbewijs inleveren :p

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:38

Autorijden is een recht, geen plicht. Als je niet in staat bent om je aan de verkeersregels te houden, dan moet je simpelweg niet rijden. Niemand verplicht je om te rijden. Je kan ook een chauffeur aannemen, het OV nemen of gaan lopen.

Lichten aan op je auto is overigens niet aan de hand van de natuur. Er zijn landen waar dit gewoon altijd verplicht is.

Verwacht je ook dat de overheid je een meetlint en een pionnetje geeft zodat je kan meten of je 200 meter zicht hebt?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:44

Kheos

FP ProMod
"bij slechte zichtbaarheid moet je jouw autolichten aansteken". Moet de overheid je dan attenderen dat er slechte zichtbaarheid is? Hoe dan? Met een bord dat je slecht kunt zien?
"Als je gedronken hebt mag je niet met de wagen rijden". Moet er dan een agent naast elke geparkeerde wagen staan om de eventuele dronken bestuurder daarop te wijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:38
99ruud99 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:10:
De overheid informeert je, want zodra je 130 mag schieten de elektronische borden op 130. Buiten die wegen wordt er een marge genomen (ik dacht van 5 minuten), waarbij er gerekend wordt als je om 18u55 130 ging rijden, zou je zo laat uit dit traject komen.
Ik heb geen idee waar jij woont en rijdt, maar het merendeel van de snelwegen in Nederland heeft simpelweg een bord 100 staan met onderbord 06:00 - 19:00.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:30
Feitelijk is het "bij verminderd zicht", maar ik vind dit evengoed een zeer vaag begrip. Ik heb behoorlijk goed nachtzicht, dus mijn zicht verminderd zich pas veel later dan bij nachtblinden. Het moment waarop ik mijn (fiets)verlichting aanzette zal dus ook niet altijd ideaal geweest zijn.

Inmiddels mijzelf aangepast, en rij met de auto eigenlijk altijd met licht aan. Ook makkelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
en het deel waar mensen te hard willen rijden maar geflitst wordt kan je niet veel harder tot 19u, bovendien staan er om de kilometer wel elektronische borden. Oje, dadelijk rij je wel 1 minuut langzamer dan je mag -.-

@Zwartoog bij fietslamp kijk ik gewoon naar straatlantaarns - staan die uit dan hoef ik ook niet :P

[ Voor 19% gewijzigd door 99ruud99 op 25-09-2020 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Standeman schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:58:
Als je niet kan bepalen of het voor of na 19:00 is, betwijfel ik of je überhaupt het cognitieve vermogen hebt om een auto te besturen. Dan kan je beter je rijbewijs inleveren :p
Ja.. zo zit ik ook wel een beetje naar dit topic te kijken.

Apart hoe dit kan leiden tot zo'n uitgebreide discussie.. dit is toch een gevalletje common sense?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
bosaap22 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:58:
Ik rij vaak op mijn telefoon navigatie. Daar staat tegenwoordig ook in het scherm hoe hard je mag rijden.
Ben benieuwd of Google maps om 19.00u ook automatisch de speedlimit naar 130 veranderd. Waarschijnlijk wel, maar wil dat nog wel even testen.
Mijn offline TomTom doet dat niet, die geeft dus keurig overal altijd 100 aan op de snelweg. Kan je ook niet te hard rijden en 100 is prima toegestaan als je 130 mag.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als jij in de rechtszaal moet komen opdraven op datum x en tijd y krijg je ook geen agenda en horloge van de overheid, bij parkeerplekken waar het alleen tussen bepaalde tijden vrij parkeren is staat vaak geen klok...

Kort gezegd: Ja, er mag zeker verwacht worden dat je (ruwweg) weet wat de tijd is. Vandaar ook dat snelheidscontroles bij deze wisseltijden een marge aanhouden van enkele minuten.

[ Voor 57% gewijzigd door pagani op 25-09-2020 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:42
Dit is wel een mooi troll topic. :+

Elke NL moet gewoon een chip geïmplanteerd krijgen die een signaal laat horen wanneer het 19:00 uur is een je op de snelweg rijdt met daarbij de stem: 'Jaaaaaa mensen we mogen weer lekker gassen tot 130 km/h uur, geniet ervan!'. :9~

En om 6:00 uur een signaal met de stem: 'Ho ho ho niet snel hoor, het is 6:00 uur! Terug naar 100 km/h'.
_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:03
Zwartoog schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:09:
[...]

Feitelijk is het "bij verminderd zicht", maar ik vind dit evengoed een zeer vaag begrip. Ik heb behoorlijk goed nachtzicht, dus mijn zicht verminderd zich pas veel later dan bij nachtblinden. Het moment waarop ik mijn (fiets)verlichting aanzette zal dus ook niet altijd ideaal geweest zijn.

Inmiddels mijzelf aangepast, en rij met de auto eigenlijk altijd met licht aan. Ook makkelijk :)
Je zet de verlichting niet alleen aan om zelf iets te zien maar vooral zodat andere je kunnen zien.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:30
Jaapio_B schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:35:
[...]

Je zet de verlichting niet alleen aan om zelf iets te zien maar vooral zodat andere je kunnen zien.
Klopt, maar probleem blijft hetzelfde: ik zie in de schemer veel beter dan anderen, dus ik kon ook moeilijk inschatten wanneer een ander mijn licht nodig heeft om mij te zien (ik zie anderen namelijk wel makkelijk).

Al moet ik wel zeggen dat vanuit een auto elk beetje extra licht van fietsers ook wel fijn is.
99ruud99 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:09:
@Zwartoog bij fietslamp kijk ik gewoon naar straatlantaarns - staan die uit dan hoef ik ook niet :P
Ja, dat was ook een goede indicator :)

Nu bijna alle fietsverlichting op LED of naafdynamo zit, kost het ook niets om het licht wat vroeger te ontsteken.

Enfin: "licht aan blij slecht zicht" is een nog vagere regel dan "na 19.00 mag je harder rijden" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Xander schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:46:
[...]

Cute.

Ik ben nieuwsgierig hoe dit juridisch zit. Ben wel benieuwd naar jurisprudentie van iemand die een kwartier te vroeg of te laat 130 reed bijvoorbeeld. Maar jij kan me blijkbaar ook niets zinnigs vertellen. Prima. Dan ben ik wel weer weg hier. :w
De echte vraag is hoe de flitsambtenaar moet weten hoe laat het is. Op Motor-forum las ik jaren geleden een verhaal van iemand die in Duitsland was geflitst met 309 km/h, net voordat de maximumsnelheid inging. Dankzij een op zijn motor aanwezige GPS-tracker ontkwam hij aan een hele hoge boete, anders was het zijn woord tegen de flitser geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikt
  • Laatst online: 03-06 13:49

ikt

Is de overheid ook verplicht om mij te laten weten na hoeveel biertjes ik niet meer mag rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Moet niet, maar veel auto's hebben het wel.

Maar dan nog: Bij twijfel niet doen. Dus twijfel je in het donker of het al 19.00 uur is geweest? Dan netjes 100 km/uur rijden, niks aan de hand.

Zelf twijfel ik er altijd aan of het al 6.00 uur is geweest. Daarom probeer ik altijd netjes 130km/uur te rijden. Lukt niet altijd. Soms wordt mijn twijfel weggenomen doordat ik door iedereen wordt opgehouden en 100 km/uur moet rijden. Dan heb ik vaak wel het idee dat het al 6.00 uur geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-06 13:12
Ik vind het een leuk vraagstuk. Zo vroeg ik mij destijds bij het app verbod op de fiets af of dat ook geldt voor de persoon die achterop een tandem zit :+

OT: Lijkt me dat ze mogen verwachten dat je kan klok kijken. Als ik op rechtspraak.nl kom ik ook een mooie tegen.
De betrokkene maakt geen bezwaar tegen de tijdmeting, maar tegen de ingestelde begintijd van de trajectcontrole. Een ieder zijn horloge kan anders lopen, dus kan de monteur een verkeerde tijd hebben ingesteld.
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHARL:2019:2872

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik ben het helemaal met @The Eagle eens.
En ik ben door zomer/wintertijd ook eens kneiterhard op mn bek gegaan op een trajectcontrole. Klok in de auto stond niet goed.

Ik reed keurig 29 km/u te hard en kreeg een mooie belastingaanslag in huis. Dik balen, maar volledig eigen schuld. Het kwam niet in mij op om dan maar te denken dat de overheid mij accuraat had moeten informeren over de tijd. Beetje eigen verantwoordelijkheid.

(Nu wat jaren later, rijd ik eigenlijk gewoon overal 100 km/u op de CC. Scheelt een hoop brandstof en kost je weinig tijd.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-06 10:06
Tux3.14 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:18:
Nou reed op mn circuitmotor (oud barrel met kenteken) en daar zat ik inderdaad met dezelfde vraag: is het eigenlijk al 1900? dus dan maar 100.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefa
Jaer288 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:12:
Ik vind het een leuk vraagstuk. Zo vroeg ik mij destijds bij het app verbod op de fiets af of dat ook geldt voor de persoon die achterop een tandem zit :+

OT: Lijkt me dat ze mogen verwachten dat je kan klok kijken. Als ik op rechtspraak.nl kom ik ook een mooie tegen.

[...]

https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHARL:2019:2872
Doe dan ook de uitspraak er bij:
De beslissing van de kantonrechter
De kantonrechter heeft het beroep van de betrokkene tegen de beslissing van de officier van justitie ongegrond verklaard.

(...)
5. Het verweer van de betrokkene dat de ingestelde begintijd van de trajectcontrole (wellicht) niet juist is, faalt. In reactie op de nadere toelichting van de betrokkene geeft de vertegenwoordiger van de advocaat-generaal aan contact te hebben gehad met [B] , technisch adviseur verkeershandhavingsmiddelen. [B] heeft aangegeven dat een trajectsnelheidsmeter uit twee portalen bestaat met beiden een eigen klok. De tijd van iedere klok wordt gesynchroniseerd met de atoomtijdserver om de werkelijke wettelijke tijd te hanteren. De synchronisatie verloopt via de NTP-server (netwerktijdprotocol) en deze is weer gesynchroniseerd met de atoomklok. De klokken in de portalen van de trajectsnelheidsmeter, en daarmee de begin- en eindtijd van de trajectcontrole, lopen hiermee gelijk met de huidige tijd in Nederland. Hiermee is voldoende komen vast te staan dat het pleegtijdstip zoals weergegeven in het zaakoverzicht het werkelijke pleegtijdstip betreft.
(...)

[ Voor 41% gewijzigd door Sefa op 25-09-2020 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.d.akkerman
Bedankt voor jullie input en meningen.

Ik ga er ook wel vanuit dat je er zelf verantwoordelijk voor bent. Maar nogmaals het was iets dat ik me afvroeg.

Meest logische antwoord vond ik dan ook wel dat 130 geen verplichte snelheid is. Ook na 19u kun je gewoon met 100 doorrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-06 10:06
Altijd een verademing als ik eindelijk het "je mag onbeperkt" bord zie op de autobahn. Met zijn alle 100 is verre van relaxt, hoef echt niet altijd 160 te rijden, maar altijd niet iets sneller dan de rest om je eigen inhaalplan te trekken is voor mij relaxt en betrokken rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:48
Goed punt. Ik let er niet op omdat ik altijd 100km rij (ongeacht het tijdstip).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Sniffels schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:30:
[...]

Altijd een verademing als ik eindelijk het "je mag onbeperkt" bord zie op de autobahn. Met zijn alle 100 is verre van relaxt, hoef echt niet altijd 160 te rijden, maar altijd niet iets sneller dan de rest om je eigen inhaalplan te trekken is voor mij relaxt en betrokken rijden.
Wat is iets sneller dan de rest? 105 rijden, waar de rest 100 rijdt is nog steeds iets sneller dan de rest.

Als je dan 160 rijdt op de Autobahn, dan rijdt het nog steeds niet relaxed omdat er genoeg mensen harder rijden dan je. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

p.d.akkerman schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:29:
Bedankt voor jullie input en meningen.

Ik ga er ook wel vanuit dat je er zelf verantwoordelijk voor bent. Maar nogmaals het was iets dat ik me afvroeg.

Meest logische antwoord vond ik dan ook wel dat 130 geen verplichte snelheid is. Ook na 19u kun je gewoon met 100 doorrijden.
Daarom heet het ook 'maximum snelheid' en niet 'verplichte snelheid' of 'minimum snelheid' :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:25
SgtElPotato schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:16:
[...]

Dat de overheid weggebruikers informeert dat het nu 19:00 is en dat de snelheid nu 130 is in plaats van 100.

Zit wel wat in, vaak genoeg mensen die denken savonds of tegen de avond met 100 in te halen (LINKS) terwijl je al 130 mag. Dat zorgt voor vervelende situaties.
Exact dit!
En natuurlijk moet de overheid dit niet, maar het kan wel helpen en is technisch gewoon prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

Bob-B190 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:42:
[...]
"Oh... dat is wel vervelend, hoe gaan we dit oplossen? Ik bel het gesticht wel, die hebben altijd een constructieve oplossing!"

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afrit13
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-06 18:19
Maar wat als je wél denkt te weten hoe laat het is, maar je klok verkeerd staat (bijvoorbeeld bde overgang zomertijd/wintertijd)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Afrit13 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:29:
Maar wat als je wél denkt te weten hoe laat het is, maar je klok verkeerd staat (bijvoorbeeld bde overgang zomertijd/wintertijd)?
Zie mijn post. Dat is mij gebeurd en dat is dikke vette pech. Bij twijfel: rijd vooral lekker 100 en je komt overal.Dan hoef je alleen maar op de 90 of 80 (matrix)borden te letten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Laatst online: 11:50

Tomatoman

Fulltime prutser

Zoals je in een strak gereguleerd land als Nederland zou verwachten is de tijd keurig wettelijk vastgelegd, met inbegrip van het fenomeen zomertijd. Daarmee is er een duidelijk wettelijk en juridisch kader voor tijdgebonden en tijdvakgebonden maatregelen, zoals werk- en rusttijden, verplichte sluitingstijden, het moment waarop wetswijzigingen in werking treden en tijdgebonden verkeersbepalingen.

Daarnaast is een wezenlijk uitgangspunt in wetgeving dat de wetgeving altijd, overal en voor iedereen geldt. Als jij weet niet hoe laat het is of welke dag het is, ontslaat jou dat niet van de verplichting om je aan de wet te houden. Het is aan jou om te zorgen dat je aan de wet voldoet, niet aan iemand anders. Als je daarvoor moet weten hoe laat het is, is het ook aan jou om dat te achterhalen. Dat is niet mijn mening, maar is gewoon hoe de wet in elkaar zit.
De APK is niet zozeer bedoeld om de wet te handhaven, maar vooral om de voertuigveiligheid te handhaven. Als iets geen afkeurpunt is voor de APK, ontslaat je dat nog niet van de verplichting om aan de wet te voldoen. In de wet staat onder meer dat de snelheidsmeter moet werken en nooit een te lage snelheid mag aangeven.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Hann1BaL schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:32:
[...]

Zie mijn post. Dat is mij gebeurd en dat is dikke vette pech. Bij twijfel: rijd vooral lekker 100 en je komt overal.Dan hoef je alleen maar op de 90 of 80 (matrix)borden te letten
Dat is ook een oplossing, maar levert echt vervelende situaties op. Met tijden dat je 130 mag en dat er vervolgens iemand met 100 in gaat halen waarvan je verwacht dat die ook 120/130 rijdt, dat gebeurt vaak en zijn niet de meest prettige scenario's op de weg.

Alleen al om deze reden ben ik niet tegen het informeren, het zorgt voor veiligere situaties imho.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:38
SmurfLink schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:12:
[...]

Mijn offline TomTom doet dat niet, die geeft dus keurig overal altijd 100 aan op de snelweg. Kan je ook niet te hard rijden en 100 is prima toegestaan als je 130 mag.
Mijn TomTom Go doet dit sinds een kaart-update van een paar maanden geleden wel. Tenminste, ik heb 'm nog niet live zien verspringen op het moment dat het 19:00 wordt. Maar ik zie wel dat hij op hetzelfde stuk weg voor 19:00 100 als max. aangeeft en als ik daar na 19:00 rijd 130.
SgtElPotato schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:47:
[...]

Dat is ook een oplossing, maar levert echt vervelende situaties op. Met tijden dat je 130 mag en dat er vervolgens iemand met 100 in gaat halen waarvan je verwacht dat die ook 120/130 rijdt, dat gebeurt vaak en zijn niet de meest prettige scenario's op de weg.

Alleen al om deze reden ben ik niet tegen het informeren, het zorgt voor veiligere situaties imho.
Ja, dat is inderdaad vervelend en soms zelfs gevaarlijk. Maar dat heeft weinig met dit topic te maken want ook als de maximum snelheid 130 is, is het gewoon legaal om met 100 km/u in te halen.
Daar moet je dus toch op anticiperen als je zelf wel de maximum snelheid rijdt.

[ Voor 40% gewijzigd door Lapa op 25-09-2020 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

SgtElPotato schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:47:
[...]

Als je 130 rijdt weet je dat er verkeer is dat 100 of langzamer rijdt. Er zijn autos met aanhangers, vrachtwagens. Dus ik vind dat je argument niet op gaat. Als je gaat inhalen moet je uiteraard wel goed kijken voordat je van baan wisselt, maar dat moet een vrachtwagen, bus of auto met aanhanger ook en als opkomend verkeer moet je voor je kijken en het snelheidsverschil inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Lapa schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:51:
Ja, dat is inderdaad vervelend en soms zelfs gevaarlijk. Maar dat heeft weinig met dit topic te maken want ook als de maximum snelheid 130 is, is het gewoon legaal om met 100 km/u in te halen.
Daar moet je dus toch op anticiperen als je zelf wel de maximum snelheid rijdt.
Dat begrijp ik, maar als er overduidelijk gecommuniceerd wordt dat er 130 gereden mag worden dan bevordert dat de doorstroom gigantisch.
Hann1BaL schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:54:
[...]

Als je 130 rijdt weet je dat er verkeer is dat 100 of langzamer rijdt. Er zijn autos met aanhangers, vrachtwagens. Dus ik vind dat je argument niet op gaat. Als je gaat inhalen moet je uiteraard wel goed kijken voordat je van baan wisselt, maar dat moet een vrachtwagen, bus of auto met aanhanger ook en als opkomend verkeer moet je voor je kijken en het snelheidsverschil inschatten.
Ja, maar van auto's met aanhangers en vrachtwagens verwacht je dat ze langzamer rijden. Van de normale auto's verwacht je dat minder. Ik zie ook geen auto's 70 rijden of met 70 inhalen terwijl je 100 mag, en dat is ook gewoon legaal.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Grappig. Ik vind 130 juist relaxter rijden, want met 100 ben ik de hele tijd bang dat ik in slaap val :P

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:25
Nou, dit was niet de eerste hoor. Een tijdsaanduiding onder of in een bord is niet ongewoon. Inhaalverbod voor vrachtwagens, parkeerverboden, parkeerkaart, laden en lossen, etc etc. Ik zie eigenlijk nooit een klok ernaast hangen, en ik mis het ook nooit.

In Zweden hebben ze borden met beperkingen op basis van de maand, week (even/oneven), en/of dag van de week. Moeten ze dan een kalender naast ieder bord hangen? Lijkt me niet, dat mag je terecht zelf uitvogelen ^^.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

SgtElPotato schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:25:
[...]

Dat begrijp ik, maar als er overduidelijk gecommuniceerd wordt dat er 130 gereden mag worden dan bevordert dat de doorstroom gigantisch.

[...]

Ja, maar van auto's met aanhangers en vrachtwagens verwacht je dat ze langzamer rijden. Van de normale auto's verwacht je dat minder. Ik zie ook geen auto's 70 rijden of met 70 inhalen terwijl je 100 mag, en dat is ook gewoon legaal.
Auto met of zonder aanhanger kan van ver, of zeker in het donker (en we praten tenslotte over vanaf 19.00u) helemaal niet zo goed zichtbaar.

We hebben het niet over 70 rijden. En met 70 gaan inhalen op de snelweg kan in gevallen wel degelijk als niet toegestaan worden beschouwd op basis van artikel 5. Dus wat je stelt is niet juist.

Ook is de realiiteit dat zeer veel autos geen 130 rijden wanneer dat mag, maar dat autos wel 100 rijden als dat mag. Praktijk is gewoon niet dat ze dan 70 gaan rijden.

Je rijdervaring zou je dus moeten vertellen dat wat jij stelt gewoon niet strookt met werkelijkheid en daarom ook niet in een verwachtingspatroon hoort te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Laatst online: 15:55
Anoniem: 511810 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 08:35:
[...]

Mag een fietser dan wel de natuurwetten overtreden ;) ?
Is niet nodig 30 kan sowieso, 50 zijn in zuid Limburg zat locaties waar dat lukt. Strikt genomen kan je voor de snelheid geen boete krijgen maar er is nog altijd artikel 5 (Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen
dat gevaar op de weg wordt (kan worden) veroorzaakt
of dat het verkeer op de weg wordt (kan worden)
gehinderd.)

Of artikel 19 (De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand
te brengen binnen de afstand waarover hij de
weg kan overzien en waarover deze vrij is.)

Als ze willen vinden ze wel wát.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Tomatoman schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:42:
Zoals je in een strak gereguleerd land als Nederland zou verwachten is de tijd keurig wettelijk vastgelegd
Offtopic, maar zou die wettelijke tijd ook gelden voor Bonaire, Sint Eustatius en Saba?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Djordjo schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 18:46:
[...]

Offtopic, maar zou die wettelijke tijd ook gelden voor Bonaire, Sint Eustatius en Saba?
Bij strak gereguleerd denk ik niet meteen aan Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Waarschijnlijk mag je daar ook overdag 130 rijden op iedere officiële autosnelweg >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerton
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-06 12:59
Parkeerplaatsen zijn vaak ook tijdsgebonden betaald parkeren, hier wordt ook geacht dat je weet hoe laat het is, vind dit een beetje een non-issue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
Djordjo schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 18:46:
[...]

Nee, bekijk onderstaande link als je meer wil weten over de rijkwijdte van wetten.
Wikipedia: Nederlandse wet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hann1BaL schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:19:
Ik ben het helemaal met @The Eagle eens.
En ik ben door zomer/wintertijd ook eens kneiterhard op mn bek gegaan op een trajectcontrole. Klok in de auto stond niet goed.

Ik reed keurig 29 km/u te hard en kreeg een mooie belastingaanslag in huis. Dik balen, maar volledig eigen schuld. Het kwam niet in mij op om dan maar te denken dat de overheid mij accuraat had moeten informeren over de tijd. Beetje eigen verantwoordelijkheid.

(Nu wat jaren later, rijd ik eigenlijk gewoon overal 100 km/u op de CC. Scheelt een hoop brandstof en kost je weinig tijd.)
Je weet dat deze regel nog maar recent is ingevoerd ? ;)

@p.d.akkerman Je mag nooit zomaar tussen 19u en 06u 130 rijden. dat geldt alleen op aangegeven plekken. zoals een stuk tussen Hengelo en Deventer.

Lekker als je net de grens over rijdt en het nog geen 19u is. 100km/u is erg langzaam, en zorgt ervoor dat je te relaxed bent, teveel kunt doen zoals je telefoon bedienen etc. Als je harder rijdt heb je je gedachten beter bij de weg nodig. Alleen bestuurders die nooit in Duitsland rijden, zullen dat niet zo snel ervaren.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
Hackus schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 19:32:
[...]

@p.d.akkerman Je mag nooit zomaar tussen 19u en 06u 130 rijden. dat geldt alleen op aangegeven plekken. zoals een stuk tussen Hengelo en Deventer.

Lekker als je net de grens over rijdt en het nog geen 19u is. 100km/u is erg langzaam, en zorgt ervoor dat je te relaxed bent, teveel kunt doen zoals je telefoon bedienen etc. Als je harder rijdt heb je je gedachten beter bij de weg nodig. Alleen bestuurders die nooit in Duitsland rijden, zullen dat niet zo snel ervaren.
Je weet op sommige stukken die regel al lang bestaat?

Gedachten bij de weg houden heeft meer met de persoon zelf te maken dan met de snelheid. Of je ooit in Duitsland rijd staat daar los van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mapro schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 20:59:
[...]

Je weet op sommige stukken die regel al lang bestaat?

Gedachten bij de weg houden heeft meer met de persoon zelf te maken dan met de snelheid. Of je ooit in Duitsland rijd staat daar los van
Lees OP eens, dan weet je waar het over gaat. denk dat jij nog niet zo lang je rijbewijs hebt, anders weet je wel beter.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

[...]

Dit is onjuist. De maximumsnelheid in Nederland is op autosnelwegen nog steeds 130 km/h, tenzij anders aangegeven. En precies dat is wat er is gebeurd: sinds eind februari wordt op iedere autosnelweg aangeven dat je er overdag niet harder dan 100 mag. Het staat daarom juist nergens aangegeven dat er tussen 19 en 6 uur 130 mag rijden, dat is immers de standaard maximumsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
Hackus schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 21:16:
[...]

Lees OP eens, dan weet je waar het over gaat. denk dat jij nog niet zo lang je rijbewijs hebt, anders weet je wel beter.
Jawel, ik kom verder dan me woonplaats ;) je reageert op iemand die een boete heeft gehad ivm zomer/wintertijd waarop je zegt dat het pas is ingevoerd.
Amsterdam Utrecht de traject controle werkt al langer met tijden.
Denk dat je je rijbewijs nog niet zo lang hebt anders weet je wel beter.

https://www.vzr.nl/userfi...%202013_tcm174-339056.pdf Een oud document

[ Voor 31% gewijzigd door Mapro op 25-09-2020 23:35 ]

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:52
[...]

Huh? Als je niet zeker weet of het 19-6 is rijd je gewoon 100..?

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
SgtElPotato schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:25:
[...]

130 rijden bevordert de doorstroom? Ik hoor dat vaker dat mensen denken dat harder rijden "beter doorstroomt". En als je dat niet zo bedoeld is nog steeds het aandachtspunt dat het een hoop mensen maar niet lukt om die max snelheid aan te houden, ook niet van 100.

Mocht je dat wel zo bedoelen, is dat sowieso onzin, want wanneer we met z'n allen (strak) 50 rijden op de snelweg, dan is de afstand die we tot elkaar moeten houden korter en kunnen we nog makkelijker op elkaar anticiperen/ritsen. Dat is een bevorderde doorstroom.

Dat je denkt dat harder rijden beter doorstroomt komt omdat je vaker mensen aan het inhalen bent en zo voor jezelf een beeld creëert dat het lijkt dat je veel eerder op plaats van bestemming bent.
Dit resulteert in gedrag dat je altijd even (of veel) sneller wilt rijden dan de rest wat zorgt voor veel verschillende individuele snelheden op de weg zorgt en dat vervolgens niet de doorstroom bevordert.
Dit benadeeld juist enorm omdat er uiteindelijk afgeremd moet worden wat weer zorgt voor een harmonica-effect en zo file vorming.

Ik kan niet wachten tot autonoom rijden de standaard gaat worden, dit zal zoveel file problemen oplossen...

• SgtElPotato
Fore! schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 01:22:
[...]

130 rijden bevordert de doorstroom? Ik hoor dat vaker dat mensen denken dat harder rijden "beter doorstroomt". En als je dat niet zo bedoeld is nog steeds het aandachtspunt dat het een hoop mensen maar niet lukt om die max snelheid aan te houden, ook niet van 100.

Mocht je dat wel zo bedoelen, is dat sowieso onzin, want wanneer we met z'n allen (strak) 50 rijden op de snelweg, dan is de afstand die we tot elkaar moeten houden korter en kunnen we nog makkelijker op elkaar anticiperen/ritsen. Dat is een bevorderde doorstroom.

Dat je denkt dat harder rijden beter doorstroomt komt omdat je vaker mensen aan het inhalen bent en zo voor jezelf een beeld creëert dat het lijkt dat je veel eerder op plaats van bestemming bent.
Dit resulteert in gedrag dat je altijd even (of veel) sneller wilt rijden dan de rest wat zorgt voor veel verschillende individuele snelheden op de weg zorgt en dat vervolgens niet de doorstroom bevordert.
Dit benadeeld juist enorm omdat er uiteindelijk afgeremd moet worden wat weer zorgt voor een harmonica-effect en zo file vorming.

Ik kan niet wachten tot autonoom rijden de standaard gaat worden, dit zal zoveel file problemen oplossen...
Ik zeg nergens dat 130 rijden de doorstroom bevordert. Waar het mij om gaat is de gezamenlijke snelheid waarmee we rijden. Als het voor de een onduidelijk is of we 100 of 130 mogen en diegene rijdt 100 maximaal op alle rijstroken, dan zorgt dat voor verwarring tussen degene die wel weet dat er 130 gereden mag worden.

De verwarring is een groot probleem. Sommige mensen denken dat 100 de maximum snelheid is ongeacht de tijd en gaan vervolgens met 100 een auto van 110 in proberen te halen, maar durven niet harder vanwege de 'zogenaamde' maximum snelheid. Terwijl op dat tijdstip je 130 mag. Het zorgt voor frustraties tussen de weg gebruikers.

Dat is mijn discussie punt, mensen die niet weten wanneer welke maximum snelheden gelden en dus voor de langzaamste kiezen wat voor irritaties voor andere weggebruikers zorgt.

Zucht...

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tomatoman schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 21:22:
[...]

Dit is onjuist. De maximumsnelheid in Nederland is op autosnelwegen nog steeds 130 km/h, tenzij anders aangegeven. En precies dat is wat er is gebeurd: sinds eind februari wordt op iedere autosnelweg aangeven dat je er overdag niet harder dan 100 mag. Het staat daarom juist nergens aangegeven dat er tussen 19 en 6 uur 130 mag rijden, dat is immers de standaard maximumsnelheid.
In Nederland geldt overdag (van 06.00 tot 19.00 uur) op alle snelwegen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur geldt. In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.

als ik dan zeg; @p.d.akkerman Je mag nooit zomaar tussen 19u en 06u 130 rijden. dat geldt alleen op aangegeven plekken. zoals een stuk tussen Hengelo en Deventer. is dat dus niet onjuist

Maar om op vraag uit OP te komen; er is geen extra vermeldingsplicht nodig. je dient de regels te weten, en er wordt tegenwoordig genoeg geïnformeerd. via de meeste routeplanners en apps die de weg wijzen staat ook hoe hard je op dat stuk weg mag rijden. Je kunt je nooit verschuilen achter analoge klok in je auto die nog niet op zomer of wintertijd staat.
Mapro schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 23:29:
[...]

Jawel, ik kom verder dan me woonplaats ;) je reageert op iemand die een boete heeft gehad ivm zomer/wintertijd waarop je zegt dat het pas is ingevoerd.
Amsterdam Utrecht de traject controle werkt al langer met tijden.
Denk dat je je rijbewijs nog niet zo lang hebt anders weet je wel beter.

https://www.vzr.nl/userfi...%202013_tcm174-339056.pdf Een oud document
Het ging om de snelheid, als je bijv. uit Duitsland komt en ineens in Nederland 10km/u moet rijden.
Trajectaanpasingen gaat het topic niet over. TS zijn vraag gaat over de maatregel landelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapro
Hackus schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:23:
[...]

In Nederland geldt overdag (van 06.00 tot 19.00 uur) op alle snelwegen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur geldt. In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.

als ik dan zeg; @p.d.akkerman Je mag nooit zomaar tussen 19u en 06u 130 rijden. dat geldt alleen op aangegeven plekken. zoals een stuk tussen Hengelo en Deventer. is dat dus niet onjuist

Maar om op vraag uit OP te komen; er is geen extra vermeldingsplicht nodig. je dient de regels te weten, en er wordt tegenwoordig genoeg geïnformeerd. via de meeste routeplanners en apps die de weg wijzen staat ook hoe hard je op dat stuk weg mag rijden. Je kunt je nooit verschuilen achter analoge klok in je auto die nog niet op zomer of wintertijd staat.

[...]

Het ging om de snelheid, als je bijv. uit Duitsland komt en ineens in Nederland 10km/u moet rijden.
Trajectaanpasingen gaat het topic niet over. TS zijn vraag gaat over de maatregel landelijk.
Je wekt de indruk dat hij de boete niet gehad kan hebben met je reactie dat de regel pas is ingevoerd.
Dit is op diverse trajecten niet het geval dat geef ik aan. Je reageert niet op de OP maar op een andere reacti

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
[...]

Jawel, dat is wel onjuist.

Want juist op de plekken waar je tussen 19u en 6u 130 mag rijden, hoeft dit niet aangegeven te staan. 130 is namelijk nog steeds gewoon de maximum snelheid op een autosnelweg volgens het reglement verkeersregels. Juist bij de uitzondering (120, 100 of lager tussen 19u en 6u) staat het aangegeven.

Kortom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sq25UufBWsoMH5LknzT6xeef4W8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hNTUKEt2o530ojVc9ChtaRSu.jpg?f=user_large
Hier mag je na 19u 's avonds 130km/h rijden, ook al staat dat niet aangegeven.

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 26-09-2020 14:06 ]

• Sefa
[...]

[...]

Zoals al gezegd, je mag op elk moment op elke autosnelweg 130km/u rijden, tenzij anders is aangegeven. Waarom gebruik maken van routeplanners en apps? Gewoon op de borden letten. Bij twijfel 100 km/u rijden of meegaan in het verkeer tot je een bord tegenkomt. Het is allemaal niet zo moeilijk.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mapro schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 13:07:
[...]

Je wekt de indruk dat hij de boete niet gehad kan hebben met je reactie dat de regel pas is ingevoerd.
Dit is op diverse trajecten niet het geval dat geef ik aan. Je reageert niet op de OP maar op een andere reacti
Nee,Gedachten bij de weg houden heeft meer met de persoon zelf te maken dan met de snelheid. Of je ooit in Duitsland rijd staat daar los van Dit is wat je zei. op mijn reactie dat het erg traag aanvoelt als je uit Duitsland de grens over komt, en je ineens maar 100km/u mag. Ja, iemand die alleen in de betuwe rondrijst en af en toe met 100km/u naar Nijmegen of Arnhem rijdt komt de snelheid anders over dan wanneer je +60dkm in Duitsland rijdt.

het gaat totaal niet om boete van ander forumlid, en ook niet over trajectbeperkingen die al langer bestaan. OP gaat over de recente aanpassing van overdag 100Km/u, en of dat extra aangegeven moet zijn. elk traject staat al aangegeven, vaak met twee borden met tijdbestek er op. Dat heeft niets te maken met opmerking van iemand die een boete krijgt en zich wil verschuilen achter zomer/wintertijd van zijn analoge klokje in de auto.

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
De hele tijd is arbitrair, net als de snelheid. Super verwarrend sinds ze jaren geleden met 130 zijn begonnen als uitzondering van de maximum snelheid van 120. Toen even duidelijkheid met die snelheid verhogen naar 13 en nu maken ze er weer een potje van met tijdsgebonden snelheidslimieten. Gewoon alles naar 130 en alleen plaatselijk lager als 130 niet veilig is of dynamisch bij drukte op de matrix borden. De huidige oplossing gast nergens over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Erapaz schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:53:
De hele tijd is arbitrair, net als de snelheid. Super verwarrend sinds ze jaren geleden met 130 zijn begonnen als uitzondering van de maximum snelheid van 120. Toen even duidelijkheid met die snelheid verhogen naar 13 en nu maken ze er weer een potje van met tijdsgebonden snelheidslimieten. Gewoon alles naar 130 en alleen plaatselijk lager als 130 niet veilig is of dynamisch bij drukte op de matrix borden. De huidige oplossing gast nergens over.
130 gaat ook nergens over. De verhoging van 120 naar 130 was puur populisme van de vroempartij.

• Mapro
[...]

Kan het niet anders opvatten omdat je quote op het bericht van een boete langer geleden.
Heeft niets met Duitsland te maken hoor..
Beetje denigrerend ook met je anologe klokje.
Bentley heeft ze heel erg lang gebruikt he.

Tuurlijk valt de snelheid vergeleken met Duitsland tegen maar niet heel Duitsland is onbeperkt in snelheid en ook vaak 130

[ Voor 8% gewijzigd door Mapro op 26-09-2020 20:57 ]

• Mapro
Erapaz schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:53:
Heeft vaak te maken met uitstoot en geluid he..

• Erapaz
Joris748 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 20:05:
[...]

130 gaat ook nergens over. De verhoging van 120 naar 130 was puur populisme van de vroempartij.
Eens, net als de verlaging weer naar 120. Is gewoon ruilhandel voor andere issues en wij als burgers zitten ermee.

• Erapaz
Mapro schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 20:58:
[...]

Heeft vaak te maken met uitstoot en geluid he..
Ja, want ‘s nachts stoten auto’s minder uit en mag je meer herrie maken 8)7 . Het is puur politiek.

• Mapro
Erapaz schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:10:
[...]

Ja, want ‘s nachts stoten auto’s minder uit en mag je meer herrie maken 8)7 . Het is puur politiek.
Nee ik ben er ook niet van hoor en vind 100 ook jammer maar rijden er wel een stuk minder autos uiteraard Snachts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mapro schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:13:
[...]

Nee ik ben er ook niet van hoor en vind 100 ook jammer maar rijden er wel een stuk minder autos uiteraard Snachts
qua veiligheid is 100KM/u in het donker veiliger. de straten zijn vaak slecht verlicht, en zie je minder op straat.
denk aan grof afval. (ja, in Duitsland eens meegemaakt dat er een lege doodskist werd verloren een aantal auto's voor mij)

qua uitstoot op het totale CO2 verhaal zal 130km/u weinig uitmaken tov 100km/u.
als men maatregels wilt nemen voor schonere lucht, is het oudere diesels weren meer van belang.
maar dat gaat teveel kosten, want dan praat ik al snel over diesels van 3-4j en ouder.
Mapro schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 20:56:
[...]

Kan het niet anders opvatten omdat je quote op het bericht van een boete langer geleden.
Heeft niets met Duitsland te maken hoor..
Beetje denigrerend ook met je anologe klokje.
Bentley heeft ze heel erg lang gebruikt he.

Tuurlijk valt de snelheid vergeleken met Duitsland tegen maar niet heel Duitsland is onbeperkt in snelheid en ook vaak 130
Niets denigrerends aan, je kunt je niet verschuilen achter zomer/wintertijd. welke smoes ook.
Verder weet je zelf duidelijk waar je op reageert, en het stukje was erg kort op de 'zgn boete'.

daarom ook een stuk tussen de tekst, net als nu, waar het om het trage ging ;)
fijne zondag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:12
@Hackus in welke straten mag jij 100KM/u? :Y)

Dit is wel wat zoeken. Overal waar je 100km/u mag ipv 130, rijden enkel auto's. Geen fietsen of voetgangers. Auto's zijn gewoon verlicht. En wegen maken geen gekke slingers.

Dus beetje een vreemd argument.

En een ander non-argument: "ja maar hun zijn slechter!"

Het is gewoon een optelsom. En ja, dan worden vaak keuzes gemaakt die minder pijnlijk zijn. Maar alle beetjes helpen enzo. En 100km/u kost nauwelijks tot geen geld... En je bent nauwelijks op vrijheid in (if at all).

Dat iets anders slechter is, betekend maar niet dat we alles wat iets minder slecht is gewoon kunnen blijven doen 8)7
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.