MAX3400 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:34:
Topic: 23 september 2020
Dell-pagina
https://www.dell.com/supp...x-1080-using-hdmi?lang=en -> last change 15 juli 2020
Ruim 2 maanden voor vandaag zou (nadruk dus) al bekend / vindbaar kunnen zijn dat de betreffende laptop geen 4K output aan kan. De aanname "chipset moet het kunnen" of "4K support is vanzelfsprekend tegenwoordig" vind ik erg summier; ik heb een vrij dure (3x zo dure) Latitude uit 2018 die ook geen 4K output genereert. Dat de laptop wordt afgeleverd en "14 dagen niet gebruikt wordt", maar toch niet zoveel uit; het is een zakelijke aankoop en dan geldt er heel weinig (zoals gezegd) van bepalingen zoals WKOA / verwachte & economische levensduur etc.
Het is vervelend maar het is een beetje dubbelzijdig verkeerd gegaan. Want was je ook zo uit je slof geschoten naar jouw werkgever als de laptop wel 2160p60 output kon genereren en je kwam er achter dat de monitoren op kantoor slechts 2160p30 kunnen weergeven? Of als volgend jaar alles wordt vervangen voor USB-C monitoren? Ik krijg het gevoel als Dell alles verkeerd doet; in B2B is de koper degene die verstand van zaken moet hebben. Ik kan ook mijn R720's niet zomaar terugsturen of ruilen omdat ik 6x 600GB SAS2 besteld hebt ipv de SAS3-controller met bijbehorende disks.
[...]
Zouden we het dan ook bedrijfsrisico kunnen noemen van je baas? Hij laat jou vrij om iets uit te zoeken / bestellen / afhandelen voor bedrag X. Oftewel, jouw baas is er dus (abusievelijk??) vanuit gegaan dat zijn developers (die niet altijd alles van hardware weten) exact weten te bestellen wat er nodig is om de komende 3 jaar mee te werken?
Vind het een beetje laks eerlijk gezegd van je baas; het gaat om "enkele grijpstuivers" en zelfs als jij door een 4K-laptop "maar" 1% produktiever zou worden, kan je baas in 3 jaar dus 50 uur extra output van jouw verwachten zonder ook maar 1 overuurtje hiervoor te schrijven. Schuif jouw laptop door naar een nieuwe / komende collega of als reserve en bestel een betere (indien budget dat toelaat)? Klinkt toch als een win-win voor iedereen?
Ik heb de laptop niet besteld. Ik zou nooit een Dell laptop kopen, veel te duur voor veel te weinig, en mijn ervaring met Premium Support is de slechtste ervaring die ik in ruim drie decennia op deze aarde met een klantenserviceafdeling heb gehad. Ik kon mijn oren niet geloven.
Dat Dell in 2018 een ander gedrocht heeft geproduceerd zonder 4k output is nog meer bewijs dat Dell troep is. Ze hebben niet voor niets vrijwel 0 market share bij consumenten.
4K output is wel degelijk standaard tegenwoordig. De GPU ondersteunt het, de poort ondersteunt het, het is niet de taak van de klant om uit te zoeken of de Dell engineers een fout hebben gemaakt.
Om mijn punt te versterken: bij deze Inspiron 5593 laptop staat, bij aanbevolen accessoires, een "aktetas" die ervoor zorgt dat je de laptop met HDMI op maar liefst drie 4k schermen aan kan sluiten!!!!! Helaas zal dat nooit werken met deze laptop. Ook Dell gaat er blijkbaar vanuit dat al hun producten 4k output kunnen doen.
HDMi 1.4 stamt uit 2009. We leven in 2020. Het is jaren geleden dat er voor het laatst een laptop gemaakt is met een HDMI port die geen 4k ondersteunt. Iedereen die denkt dat 4k support niet vanzelfsprekend is tegenwoordig leeft onder een rots, sorry.
Nogmaals @Verwijderd svp topic sluiten, hier komt niets nuttigs meer uit. Ik had gehoopt een constructief gesprek te kunnen voeren maar ik krijg FOK-waardige trolls en reacties van mensen die de context niet eens gelezen hebben. Reageer dan aub ook niet.
Ik kom er wel uit met Dell, en dit zijn sowieso de laatste laptops die we bij ze besteld hebben. Ons bedrijf is al 10 jaar klant van Dell, nu niet meer, we gaan over op lokale leveranciers. De service is echt om te janken, een probleem proberen uit te leggen aan iemand die geen engels kan spreken.. "HDMI? Oohhh.. aha!!! It is cable!!! You are using HDMI 1 cable! Let me take over your computer and then we have a look at cable!" sorry hoor maar bedrijven betalen hiervoor? Vergeleken met dit is menig Nederlandse klantenservice van een groot bedrijf een verademing. Bah.