Dell weigert return/refund ivm verkeerde spec

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 3.703 views

Onderwerpen

Vraag

• Burninat0r
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-04-2021
Weet niet of dit de juiste plek is, maar ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.

Mijn werkgever, een klein bedrijf, heeft voor mij een Dell laptop gekocht met 1 jaar garantie en een no-questions-asked retourtermijn van 14 dagen. Deze 14 dagen zijn helaas verstreken omdat we de laptop pas later in gebruik namen. Ik ben de gebruiker van de laptop. Er zit nog garantie op, maar dat is niet van toepassing.

Ik ben er achter gekomen dat de laptop niet hoger kan dan 1080P output bij externe beeldschermen, een significant probleem aangezien wij alleen maar 4k schermen op de werkvloer hebben, en onze klanten deze schermen vaak ook hebben. Betreft een defect in het moederbord van deze volledige serie Dell Inspiron laptops die eindigen met modelnummer xx93 (stuk of 10 modellen). Het probleem is op geen enkele wijze op te lossen, niet met USB adapters of wat dan ook. De enige oplossing is een andere laptop.

Ik heb contact opgenomen met de Dell klantenservice, in de veronderstelling dat ik dit probleem moeiteloos op zou kunnen lossen met Dell Premium Support, waar wij voor betalen. In tegendeel, dit is de slechtste ervaring die ik ooit met een klantenservice heb gehad. Werknemers zijn al geïrriteerd voordat ik hallo zeg, nemen de telefoon op met "what is your problem?", ik werd continu koud doorverbonden ondanks de belofte mij warm door te verbinden, twee afdelingen die al 4x naar elkaar hebben gewezen om het probleem op te lossen en vervolgens mijn case sluiten zodat ik weer from scratch moet beginnen, velen spreken gebrekkig Engels wat de communicatie moeilijk maakt.. afschuwelijk dit, heb er geen ander woord voor.

Ik had beter verwacht van Dell, vraag me af hoe hun gratis klantenservice is. Op een gegeven moment herkenden ze mijn telefoonnummer en drukten ze mij weg als ik belde (er werken maar iets van 5 mensen bij Dell zakelijke support lijkt wel, ik krijg steeds dezelfde aan de lijn). Heb ze ook betrapt op meerdere leugens en ik kan in de toon van hun stem horen dat ze graag gelijk willen krijgen ipv de klant helpen. Ik heb ervaring met vele klantenservices maar dit isabsurd.

Na zo'n 20 telefoontjes verspreid over bijna 3 weken en mijn verhaal talloze keren uitgelegd te hebben, plus een stuk of 10 e-mails heen en weer, kreeg ik als antwoord dat ik niet in aanmerking kom voor een return/refund omdat ergens diep in de Dell Support database verborgen is dat de laptop max 1080P output ondersteunt, dat ik hier naar had moeten kijken voor de aankoop en dat het mijn eigen schuld is.
Ik reageerde hier niet vriendelijk op, aangezien de verkooppagina sterk impliceert dat 4k output ondersteund wordt, en serieus, wie gaat er nou voor de aankoop van een laptop de support database van de fabrikant doorspitten? Daarnaast mag je van iedere fatsoenlijke mid-high range laptop die de laatste 5-10 jaar gemaakt is verwachten dat hij 4k output ondersteunt. Dat is inmiddels een basic feature..

Op de verkooppagina wordt juist sterk geïmpliceerd dat er 4k ondersteuning is. De grafische chipset (Intel UHD.. jeweetwel, voor Ultra-HD) ondersteunt 4k, en de laptop heeft een HDMI 1.4b poort, welke 4k ondersteunt. HDMI 1.4 bestaat al 11 jaar en is inmiddels de norm voor laptops(of HDMI 2.0). De gedachte dat er in 2019 een nieuwe mid-to-high range laptopserie gereleaset wordt die geen 4k output ondersteunt is belachelijk. Dell weet dat ook, want alle getroffen modellen zijn in e uitverkoop en ze doen er alles aan om returns te voorkomen.

Als dit een privé aankoop was geweest had ik hier al lang werk van gemaakt, desnoods via mijn rechtsbijstandsverzekering. Maar omdat het een zakelijke aankoop betreft weet ik niet zo goed wat ik er mee aan moet. Deze taak is gedelegeerd naar mij en, omdat ik degene ben die de laptop dient te gebruiken, ben alleen ik voldoende geïnvesteerd in er voor zorgen dat ik hem kan retourneren en een refund kan krijgen zodat ik een andere laptop (geen Dell) mag bestellen die wel naar behoren werkt.

Heeft iemand tips voor mij, over hoe ik dit verder aan kan pakken? Wat als Dell inderdaad voet bij stuk houdt? Ik heb het gevoel dat ik, gezien de omstandigheden, wat er op de verkooppagina gepresenteerd wordt en de prevalentie van schermen met een hogere resolutie dan 1080P recht heb op een refund ivm misleidende informatie. Het model was in de uitverkoop met flinke korting en ik snap nu waarom..

Alle tips zijn welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door Burninat0r op 23-09-2020 20:31 ]

Beste antwoord (via Burninat0r op 23-09-2020 21:53)

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik snap de aanvallende reacties niet zo. Ik ben helemaal eens dat je mag verwachten dat dat ding gewoon 4k moet kunnen outputten.

Om alle standaarden te begrijpen moet je bijna een studie hebben gevolgd.

Hdmi 1.4 vs hdmi 1.4b vs hdmi 2.0
Usb-c 3.1 heeft de ene keer wel video output en de andere keer niet.

Ik heb zelf ook de vergissing ooit eens gemaakt met een lenovo laptop welke wel usb-c had, maar niet werkte op een usb-c monitor.

Voordeel was dat ik nu beter op de specs let, dus in dat opzicht maak je deze fout maar 1 keer.

Het blijft wel misleidend dat de poort 4k output zou moeten ondersteunen, maar dat het moederbord blijkbaar roet in het eten gooit.

Dell is gewoon een bedrijf waar ik ook slechte ervaringen mee heb. Mijn latitide 5400 is 5 keer gerepareerd en werkt nog steeds niet goed. De klantenservice is gewoon drama.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Alle reacties

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waarom zet je de product link er niet bij en de link naar de verborgen database?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Dus jij hebt een laptop gekocht wat volgens de specs geen 4K kan, maar je verwachting is 4K en daarom wil je refunden/ruilen?

Ik heb enkele jaren ervaring met Dell ProSupport. Gebrekkig in communicatie maar nooit 2x hoeven bellen om iets op te lossen.

Tevens is je titel misleidend.

[ Voor 40% gewijzigd door c-nan op 23-09-2020 20:50 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wie gaat er nou voor aankoop van een laptop de specs bekijken of deze in de kantooromgeving past?

Nou... eh.. dat zou ik toch wel van een gebruiker verwachten eigenlijk.. Ik doe het zelf ook.

I have stability. The ability to stab.

• Burninat0r
Wolly schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:42:
Waarom zet je de product link er niet bij en de link naar de verborgen database?
De specifieke laptop die ik heb (Dell Inspiron 15 5000 5593) is uit de zakelijke shop gehaald. Hier is een vergelijkbaar model, de Inspiron 15 3000 3593, die exact hetzelfde probleem heeft:

https://www.dell.com/nl-n...on-15-3593-laptop/bn33501

Zelfde Intel UHD chip en HDMI 1.4 poort. Op de pagina staat niet dat het om HDMI 1.4 gaat, maar dat is elders wel terug te vinden. Bovendien worden er al 10 jaar geen laptops meer gemaakt met een oudere HDMI versie.

Dit is de support pagina waar Dell naar refeerde en waar ik blijkbaar naar had moeten kijken voordat ik de laptop kocht:

https://www.dell.com/supp...x-1080-using-hdmi?lang=en

Wie gaat nou voor de aankoop van een laptop de support database raadplegen voor ieder detail? Hier kom je terecht als je support nodig hebt, niet als je een laptop koopt.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:05
Bewijs verzamelen, want dit lijkt uit te draaien op een rechtszaak. Maak screenshots van de verkooppagina als de laptop nog te koop is en dateer deze. Als de laptop niet meer te koop is, dan mag ik hopen dat je er destijds een screenshot van hebt gemaakt (doe ik bij alles wat ik online koop), anders wordt het erg moeilijk om te bewijzen dat je misleid bent. Een product hoort de eigenschappen te hebben die je redelijkerwijs kunt verwachten en van een moderne laptop mag je inderdaad verwachten dat die 4K kan aansturen, zeker als er een Intel UHD-chipset in zit, die is daar immers speciaal voor bedoeld.

En dan maar hopen dat je werkgever een goede jurist in dienst heeft. Mocht je die kant op willen, dan Dell schriftelijk op de hoogte stellen van je plannen. Dan kom je waarschijnlijk wel bij een andere persoon uit en heb je kans dat ze je probleem alsnog oplossen.

[ Voor 12% gewijzigd door PhilipsFan op 23-09-2020 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:05
Burninat0r schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:50:
[...]

De specifieke laptop die ik heb (Dell Inspiron 15 5000 5593) is uit de zakelijke shop gehaald. Hier is een vergelijkbaar model, de Inspiron 15 3000 3593, die exact hetzelfde probleem heeft:

https://www.dell.com/nl-n...on-15-3593-laptop/bn33501
Op die pagina, tabblad 'kenmerken en design' staat een overzicht van de aansluitingen en daarbij staat dat het om een HDMI 1.4b poort gaat.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:35

BCC

Heeft hij wel een usbc poort? Dan kun je gewoon via displayport aansluiten. Zo nee - videokaart plaatsen?

[ Voor 16% gewijzigd door BCC op 23-09-2020 20:55 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Burninat0r
c-nan schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:46:
Dus jij hebt een laptop gekocht wat volgens de specs geen 4K kan, maar je verwachting is 4K en daarom wil je refunden/ruilen?

Ik heb enkele jaren ervaring met Dell ProSupport. Gebrekkig in communicatie maar nooit 2x hoeven bellen om iets op te lossen.

Tevens is je titel misleidend.
De grafische chip ondersteunt 4K en de HDMI poort ondersteunt 4K. Ik had geen enkele reden om aan te nemen dat de laptop geen 4K output ondersteunt, en het blijkt dus een defect moederbord te zijn van Dell.

Ga jij voor een aankoop de support database van de fabrikant doorspitten? Waarom zou ik dat doen als de grafische chip en de HDMI port compatible zijn met 4K, en als 4K support de standaard is de afgelopen 5-10 jaar? Dit is net zoiets als van tevoren controleren of de laptop wel met een scherm geleverd wordt.. 4k support is tegenwoordig vanzelfsprekend. Ik heb een 250 euro Chromebook van 4 jaar geleden die 4k output doet jongens.. HDMI v1.4 is in 2009 uitgekomen.
BCC schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:54:
Heeft hij wel een usbc poort? Dan kun je gewoon via displayport aansluiten.
Nee.

Zoals ik aan gaf, er is geen enkele oplossing mogelijk. Er is geen USB-C poort en de laptop ondersteunt geen video output via USB. De enige oplossing is een andere laptop.

[ Voor 16% gewijzigd door Burninat0r op 23-09-2020 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 13:54

FreakNL

Well do ya punk?

Burninat0r schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:54:
[...]

De grafische chip ondersteunt 4K en de HDMI poort ondersteunt 4K. Ik had geen enkele reden om aan te nemen dat de laptop geen 4K output ondersteunt, en het blijkt dus een defect moederbord te zijn van Dell.

[...]
Maar als het moederbord defect is kun je toch de garantie aanspreken?

Overigens is 500nogwat voor een zakelijke laptop wat karig.. Ik zeg niet dat het niet kan voldoen maar je had misschien beter voor een Latitude kunnen gaan..

En zakelijk is 500nogwat ook klein bier over het algemeen.. Hoeveel tijd heb je hier al ingestoken?

Ten derde: Waarom is dit jouw probleem? Laat de WG het met Dell uitvechten en jou van het juiste gereedschap voorzien..

Last-but-not-least, en dat vraag ik zonder te willen trollen; heb je echt 4K nodig? Ik heb geen idee waar ik op werk, ik heb een Dell USB Dock met 2 24” Dell schermen op het werk (inclusief Latitude), maar geen idee of dat 4K is..,

/edit
De laptop die je linkte was is 500nogwat, de jouwe is blijkbaar duurder.

[ Voor 117% gewijzigd door FreakNL op 23-09-2020 21:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Waarom ben jij überhaupt met Dell aan het schakelen?

Je hebt dus een zakelijke laptop van je werkgever. Geef daar gewoon aan dat de laptop niet goed functioneert, en laat hen het oplossen. De kosten van een nieuwe laptop heb je er waarschijnlijk binnen een maandje uit qua verdiensten.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• c-nan
  • Nu online
FreakNL schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:55:
[...]

AMD verkocht ooit 4 core CPU’s als 3 cores door 1 defecte core uit te zetten. Ik heb het gevoel dat dit ook zoiets is. Dus niet defect geraakt na verkoop, maar een bewuste keuze.

• Burninat0r
FreakNL schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:55:
Nee. Het is een "defect" in de zin van, Dell had dit niet voor ogen toen ze de laptops ontwikkelden. Dit kwam later pas aan het licht. het is omgetoverd naar een "feature", namelijk dat alle laptops met dit moederbord niet hoger dan 1080P gaan.

Ik heb er dus ook niks aan als ze mijn laptop omruilen voor een nieuwe, aangezien het een probleem is met de hele serie laptops. Het gaat om 8 modellen in totaal met dit probleem. We praten over laptops richting de 1000 euro incl BTW, dit is onaanvaardbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:55
Wat ik zou doen? Mijn werkgever dit maar laten oplossen. Blijkbaar is de Laptop die ze je geven niet voldoende om je taken goed uit te voeren (denk ik?), dus uhm, ja zorg maar voor iets anders.

Anyways
Op de pagina staat niet dat het om HDMI 1.4 gaat
"Poorten en slots" vrij duidelijk 1.4 maar goed.

[ Voor 4% gewijzigd door eric.1 op 23-09-2020 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Zelfs al krijg je 4k uit die HDMI poort dan is het op maximaal 30 Hz, daar is niet met goed fatsoen op te werken. Gebruik gewoon de DisplayPort uitgang zoals @BCC aangeeft.

• Burninat0r
c-nan schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:57:
[...]

AMD verkocht ooit 4 core CPU’s als 3 cores door 1 defecte core uit te zetten. Ik heb het gevoel dat dit ook zoiets is. Dus niet defect geraakt na verkoop, maar een bewuste keuze.
Niet helemaal.. AMD deed dat om aan de vraag naar 3-core CPUs te kunnen voldoen,

Dit was een engineeringsfout van Dell. Niemand zit te wachten op een laptop die geen 4K output kan.

• Burninat0r
Nielson schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:58:
Zelfs al krijg je 4k uit die HDMI poort dan is het op maximaal 30 Hz, daar is niet met goed fatsoen op te werken. Gebruik gewoon de DisplayPort uitgang zoals @BCC aangeeft.
De laptop heeft geen displayport uitgang noch USB-C. Zoals ik aangaf in mijn post, de enige optie voor video output is de HDMI 1.4 poort. En die gaat niet hoger dan 1080P.

30hz is geen probleem, het gaat mij om de schermruimte.

• c-nan
  • Nu online
Burninat0r schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:59:
[...]

Niet helemaal.. AMD deed dat om aan de vraag naar 3-core CPUs te kunnen voldoen,

Dit was een engineeringsfout van Dell. Niemand zit te wachten op een laptop die geen 4K output kan.
Wat? Maakte AMD expres de 4e core kapot?

• Burninat0r
c-nan schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:00:
[...]

Wat? Maakte AMD expres de 4e core kapot?
Niet kapot, maar gewoon uitgezet. Het liefst kapotte cores, maar omdat de vraag naar 2-3core CPUs hoog was hebben ze ook gezonde quads verkocht met cores disabled.
Veel van de Phenom II Dual core CPUs waren ook quads met 2 cores disabled. Soms kon je ze enablen en had je een goedkope quad core.

AMD deed dit omdat het veel makkelijker is om slechts 1 soort CPU te bakken en cores te disablen, dan 3 soorten te bakken. En omdat er vraag naar is kan je dat stuk van de markt moeilijk compleet negeren.

Het is iig niet vergelijkbaar met mijn situatie.

[ Voor 12% gewijzigd door Burninat0r op 23-09-2020 21:03 ]

• Wolly
  • Niet online
Burninat0r schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:50:
[...]

Is het deze van 494 euro (incl btw)?
dell.com/nl-nl/shop/laptops/inspiron-5593/spd/inspiron-15-5593-laptop/cn59315

Zijn de gegevens op die pagina nog hetzelfde als toen hij is aangeschaft?

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

https://www.dell.com/comm...onitor-USB-C/td-p/7634991

Zelfde probleem hier, ze praten daar wel over een dongle oplossing.. Zitten blijkbaar ook nadelen aan, moet je zelf ff onderzoeken

• Nielson
  • Nu online
Burninat0r schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:00:
..de enige optie voor video output is de HDMI 1.4 poort. En die gaat niet hoger dan 1080P.
Welke monitor heb je geprobeerd, ondersteund deze een 30 Hz signaal op 4k? Toevallig ook nog een QHD monitor eraan gehad?

/edit: Lees net die link van @FreakNL, het is dus echt hard gelimiteerd op fhd, dacht dat het alleen de bandbreedte beperking van 1.4 was.

[ Voor 17% gewijzigd door Nielson op 23-09-2020 21:11 ]

• Burninat0r
eric.1 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:58:
Wat ik zou doen? Mijn werkgever dit maar laten oplossen. Blijkbaar is de Laptop die ze je geven niet voldoende om je taken goed uit te voeren (denk ik?), dus uhm, ja zorg maar voor iets anders.

Anyways
[...]
"Poorten en slots" vrij duidelijk 1.4 maar goed.
Lang verhaal kort: dat is geen optie. Ik krijg alleen een nieuwe laptop als ik deze kan retourneren en de taak om dit uit te vechten met Dell is naar mij gedelegeerd. Hier zijn redenen voor maar daar zal ik verder niet op in gaan.

Ik ben op zoek naar tips om met Dell om te gaan.. Ik schrik eerlijk gezegd een beetje van sommige reacties, alsof iedereen hier er ook vanuit gaat dat ik dit van tevoren had moeten weten. Intel UHD chip + HDMI 1.4 port zou genoeg informatie moeten zijn, weet ik veel dat Dell geen moederborden kan bakken. Als je inderdaad de support database van de fabrikant doorspit en alle mogelijke problemen bekijkt voor de aankoop van 1 laptop krijg je applaus van mij.

Nogmaals, als dit een privé aankoop was geweest weet ik 99% zeker dat ik recht zou hebben op een retournering, en ik heb een rechtsbijstandsverzekering die Dell voor mij zou benaderen om dit te fixen als ze moeilijk doen.

Hoe dit zakelijk werkt weet ik echter niet..

• Burninat0r
Wolly schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:03:
[...]

De persoon in dit topic heeft het model met USB-C poort, welke helaas geen video output ondersteunt.

Geloof me als ik zeg dat ik, na de ontdekking dat het geen driver issue was, zeer utigebreid onderzoek heb gedaan en dat er geen oplossing is voor dit probleem. Anders had Dell tech support me ook wel een oplossing geboden.
Nielson schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:08:
[...]
Welke monitor heb je geprobeerd, ondersteund deze een 30 Hz signaal op 4k? Toevallig ook nog een QHD monitor eraan gehad?
Verschillende schermen geprobeerd. Het maakt allemaal niet uit. Door een defect in het moederbord, wat inmiddels bekend is en 8 modellen van Dell beinvloedt, zorgt ervoor dat output boven 1080P niet mogelijk is.

[ Voor 26% gewijzigd door Burninat0r op 23-09-2020 21:11 ]

Verwijderd

Heeft je werkgever niet iets van zakelijke rechtsbijstandverzekering? Of bestaat dat niet :x

• Wolly
  • Niet online
Burninat0r schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:10:
[...]

De persoon in dit topic heeft het model met USB-C poort, welke helaas geen video output ondersteunt.

Geloof me als ik zeg dat ik, na de ontdekking dat het geen driver issue was, zeer utigebreid onderzoek heb gedaan en dat er geen oplossing is voor dit probleem. Anders had Dell tech support me ook wel een oplossing geboden.
De persoon in dit topic ben jij toch? Heb je nou dit model of niet? Als je USB C hebt dan heb je blijkbaar een aparte grafische kaart?
1. SD-kaartlezer | 2. USB 2.0 | 3. Optische schijf | 4. Wigvormige sleuf voor slot | 5. Voeding | 6. USB type C (alleen beschikbaar met aparte grafische kaart) | 7. HDMI 1.4b | 8. RJ45 | 9. (2) USB 3.1 Gen 1 | 10. Audioaansluiting voor hoofdtelefoon en microfoon
PS. Koop geen Vostro/Inspiron voor zakelijk gebruik :F

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:39
Hier staat ook nog iets over die kwestie:
Dell Community: Resolution 2560x1080 not available for external monitor LG 29UM59-P

Maar ook deze post:
Re: Resolution 2560x1080 not available for external monitor LG 29UM59-P
Re: Resolution 2560x1080 not available for external monitor LG 29UM59-P

I think Dell is locking the ability to connect to other branded monitors which is illegal. But, if I connect a 5593 laptop to a Dell 3440x1440 monitor, it works. If I connect another brand at the same resolution, it doesn't work. Riddle me that...

I haven't been able to get a 2560x1080 to work either. I haven't tested a Dell on that though. I tested 4k, HD, etc. nothing works except the Dell U3415W.

Really shady.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:11:
Heeft je werkgever niet iets van zakelijke rechtsbijstandverzekering? Of bestaat dat niet :x
het bestaat wel..

is het voor de TS geen optie om de laptop gewoon te verkopen, (en neem wat verlies..) en koop daarna een andere die wel doet wat je wilt?

404 Signature not found

• Burninat0r
Wolly schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:03:
[...]

Nee, ik heb een andere die duurder is, maar met soortgelijke specs. De laptop die ik heb is niet meer in de zakelijke Dell shop te vinden. De laptop die jij linkt heeft echter ook hetzelfde issue: max 1080P HDMI output.

Mijn Inspiron 15 5000 5593:

-15/6" IPS scherm
- Windows 10 Pro
- 10th gen i5
- 8GB RAM
- 256GB SSD
- Intel UHD graphics
- HDMi v1.4b port

EDIT: Ja, ik heb dezelfde laptop als die link, maar dan de versie met Windows 10 Pro. Hij kostte 610 euro ex BTW.

[ Voor 18% gewijzigd door Burninat0r op 23-09-2020 21:18 ]

• Burninat0r
Wolly schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:12:
[...]

De persoon in dit topic ben jij toch? Heb je nou dit model of niet? Als je USB C hebt dan heb je blijkbaar een aparte grafische kaart?

[...]

PS. Koop geen Vostro/Inspiron voor zakelijk gebruik :F
Ik doelde op het topic wat gelinkt werd waarin iemand hetzelfde model had, maar met USB C output. Volgens mij heb ik de verkeerde post geciteerd.

En deze laptop was niet mijn keuze, helaas. Ik heb mijn ogen gericht op een nieuwe Lenovo E15 met Ryzen 5 4500u, 16GB RAM en 512GB SSD voor hetzelfde geld als de Dell paperweight die ik nu heb, maar ik mag die pas bestellen als ik een refund krijg van Dell..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Dure laptop ondertussen als je voor een laptop van 500 incl al zo lang bezig bent.

Tenminste die kom ik tegen als ik het typenummer intype.

Je hebt zakelijk gewoon een consumentenprul gekocht en verwacht nu premium service voor iets waar je te laat qua termijnen bent geweest.

Als ik lees zakelijk en bij klanten dan zou ik niet voor de Inspiron lijn gaan. Als het goedkoop moet minimaal een Vostro maar beter een Latitude.

Nu wordt het sowieso een dure grap, of een externe gpu, of wellicht een dockingstation of dell voor de rechter slepen. Maar ja je hebt m zakelijk gekocht daar verwachten ze toch iets meer inzet.

Kortom tel je knopen, neem je verlies en koop een andere laptop met meerdere aansluitingen. Want niet al je klanten zullen op hun 4K schermen alleen HDMI hebben liggen.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:18
Ik kan zo snel niet vinden wat de minimale eisen zijn voordat een poort het label v1.4b mag dragen, maar ik vermoed in ieder geval dat ondersteuning van 4K resoluties. Immers staat op hdmi.org als eerste feature:
4K support enables video resolutions beyond 1080p, supporting high-resolution displays that deliver movie theater-like experiences to the home with incredible depth, detail and color. This includes support for 4096×2160 at 24 Hz, 3840×2160 at 24, 25, and 30 Hz, and 1920×1080 at 120 Hz. All resolutions and refresh rates can be support with the High Speed HDMI Cable.
Het is alleen een beetje tricky omdat niet alle dingen ondersteunt hoeven te worden voordat iets het HDMI v1.4 label mag hebben.

Maar goed, ervan uitgaand dat ik gelijk heb dan is dat de stok om Dell mee te slaan en te claimen dat het product niet conform is en dat je de koop wilt ontbinden. Maar als ze daar totaal niet aan mee willen werken dan moet je natuurlijk wel bereid zijn om naar de rechter te willen stappen.

• Dino111
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:04
Ook helaas te maken gehad met de Prosupport. Vond het een bijzondere ervaring. Wat ik niet zo goed snap is waarom jij het moet uitvechten? Had het mooi teruggegeven aan je werkgever/de medewerker die de laptop heeft geregeld. Kansloos van de werkgever en dat zeg ik als werkgever. Als werkgever zorg je ervoor dat je medewerkers de tools hebben om de job uit te voeren. Just my 2cts.

Ps. Wat eventueel nog kan is een displaylink dongle. Gaat wel iets ten laste van performance maar kan je krijgen in 4K 60hz

• Burninat0r
Barrycade schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:17:
Dure laptop ondertussen als je voor een laptop van 500 incl al zo lang bezig bent.

Tenminste die kom ik tegen als ik het typenummer intype.

Je hebt zakelijk gewoon een consumentenprul gekocht en verwacht nu premium service voor iets waar je te laat qua termijnen bent geweest.

Als ik lees zakelijk en bij klanten dan zou ik niet voor de Inspiron lijn gaan. Als het goedkoop moet minimaal een Vostro maar beter een Latitude.

Nu wordt het sowieso een dure grap, of een externe gpu, of wellicht een dockingstation of dell voor de rechter slepen. Maar ja je hebt m zakelijk gekocht daar verwachten ze toch iets meer inzet.

Kortom tel je knopen, neem je verlies en koop een andere laptop met meerdere aansluitingen. Want niet al je klanten zullen op hun 4K schermen alleen HDMI hebben liggen.
Het is een zakelijke laptop, uit de zakelijke shop met Win 10 pro erop en een prijskaartje van ruim 600 euro ex BTW. Daarnaast hebben wij "Dell Premium Support" voor zakelijke klanten. Deze laptop wordt wel degelijk gemarket voor zakelijke doeleinden. Ik snap niet waar je vandaan haalt dat het een consumentenprul is.

Ik heb de keuze tussen blijven dealen met Dell, of opgescheept zitten met deze laptop, dus ja ik ben al een tijdje bezig.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hielko schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:19:
Ik kan zo snel niet vinden wat de minimale eisen zijn voordat een poort het label v1.4b mag dragen, maar ik vermoed in ieder geval dat ondersteuning van 4K resoluties. Immers staat op hdmi.org als eerste feature:

[...]

Het is alleen een beetje tricky omdat niet alle dingen ondersteunt hoeven te worden voordat iets het HDMI v1.4 label mag hebben.

Maar goed, ervan uitgaand dat ik gelijk heb dan is dat de stok om Dell mee te slaan en te claimen dat het product niet conform is en dat je de koop wilt ontbinden. Maar als ze daar totaal niet aan mee willen werken dan moet je natuurlijk wel bereid zijn om naar de rechter te willen stappen.
mijn 6 jaar oude beestje doet ook 4K maar slechts op 30hz via HDMI maar goed.. ik moet eigenlijk nog eens kijken wat die er uit wil werken over DP (->HDMI dongle) maar goed ik gebruik toch geen 4K op dit ding.. dat trekt die niet lekker ;)

404 Signature not found

• Burninat0r
Dino111 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:19:
Ook helaas te maken gehad met de Prosupport. Vond het een bijzondere ervaring. Wat ik niet zo goed snap is waarom jij het moet uitvechten? Had het mooi teruggegeven aan je werkgever/de medewerker die de laptop heeft geregeld. Kansloos van de werkgever en dat zeg ik als werkgever. Als werkgever zorg je ervoor dat je medewerkers de tools hebben om de job uit te voeren. Just my 2cts.

Ps. Wat eventueel nog kan is een displaylink dongle. Gaat wel iets ten laste van performance maar kan je krijgen in 4K 60hz
Nee, dit kan niet. Video output vanaf USB wordt niet ondersteund door de laptop, ik heb ook geen USB-C port, alleen USB-A poorten, en een HDMI -> dispalyport adapter biedt geen uitkomst aangezien er niet meer dan 1080P door de poort kan.

Nogmaals, de enige oplossing is een andere laptop. Vertrouw me hier nou maar mee. Ik ben op zoek naar tips mbt hoe ik dit het beste aan kan pakken met Dell support aangezien ze deze laptops liever niet terug willen..

• Burninat0r
Hielko schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:19:

[...]

Dank hiervoor! De laptop heeft een HDMI v1.4b port, hetgeen ook terug te vinden is op de Dell website. 4k support is idd wat zo kenmerkend was aan HDMI 1.4. Volgens mij gaat HDMI 1.4b zelfs tot 4k 60Hz.

Bij de aankoop had men redelijkerwijs de aanname mogen doen dat 4k output geen probleem zou zijn. Het is zo vanzelfsprekend tegenwoordig dat je er niet eens aan denkt..

[ Voor 8% gewijzigd door Burninat0r op 23-09-2020 21:26 ]

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Burninat0r schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:23:
[...]

Nee, dit kan niet. Video output vanaf USB wordt niet ondersteund door de laptop, ik heb ook geen USB-C port, alleen USB-A poorten, en een HDMI -> dispalyport adapter biedt geen uitkomst aangezien er niet meer dan 1080P door de poort kan.

Nogmaals, de enige oplossing is een andere laptop. Vertrouw me hier nou maar mee. Ik ben op zoek naar tips mbt hoe ik dit het beste aan kan pakken met Dell support aangezien ze deze laptops liever niet terug willen..
De laptop is zakelijk gekocht en dan is het qua rechten al meteen een stuk lastiger. Je kunt proberen om online wat heisa te maken en hopen dat ze daar op reageren. Anders ben ik bang dat je het via de juridische weg moet bewandelen en dat kost tijd.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:01

OMD

Externe GPU is een oplossing. Of zoiets https://www.startech.com/nl-nl/audio-video-products/cdp2dp

Dat een andere laptop de enige oplossing is geloof ik niet. Een USB-c aansluiting kan niet weten dat je een externe GPU aansluit en deze locker op 1080p

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:16

MsG

Forumzwerver

Daarnaast wordt je zakelijk veel sneller geacht verstand te hebben van de materie. Je kunt het framen als defect, maar in weze heb je zelf aangenomen dat het ding 4K doet, en dat nergens getoetst bij Dell, en doe je nu zelfs buiten de "no questions asked"-termijn huiliehuilie, omdat je aanname fout blijkt te zijn.

Het is heel jammer, maar ik denk dat je het niet zomaar gaat winnen. Als je niet al rechtsbijstand hebt vanuit de zaak, gaan die niks voor je doen als je dat nu zou afsluiten, dan zou iedereen dat doen, nadat ze een geschil hebben.

Kan je hem niet als nieuw verkopen, en dat je dan maar een klein beetje kosten hebt gehad? Als je er nog veel tijd insteekt kost je werkgever dat meer dan een andere regelen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Nielson
  • Nu online
Burninat0r schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:23:
Jawel, dat kan wel als je zoals werd aangegeven een dock of converter gebruikt op basis van een DisplayLink chipset, daar hoeft de laptop verder geen ondersteuning voor te hebben behalve een USB 3.0 poort. Een populair model is bijvoorbeeld deze van Dell: pricewatch: Dell Universal Dock D6000 - EU

• Burninat0r
OMD schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:27:
Externe GPU is een oplossing. Of zoiets https://www.startech.com/nl-nl/audio-video-products/cdp2dp

Dat een andere laptop de enige oplossing is geloof ik niet. Een USB-c aansluiting kan niet weten dat je een externe GPU aansluit en deze locker op 1080p
Ik heb geen USB-C port, en de laptop ondersteunt geen video output via USB, dit staat expliciet aangegeven op de site van Dell.

Echt waar, de enige oplossing is een andere laptop. Er zijn veel mensen online met hetzelfde probleem die ook tot dezelfde conclusie zijn gekomen, zelfs de mensen die een model hebben met een USB-C poort.

[ Voor 12% gewijzigd door Burninat0r op 23-09-2020 21:31 ]

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:15
SMSfreakie schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:13:
[...]

is het voor de TS geen optie om de laptop gewoon te verkopen, (en neem wat verlies..) en koop daarna een andere die wel doet wat je wilt?
Dat ding is van z'n baas die om voor ons onbekende redenen de Dell niet wil bellen. Ik vermoed dus van niet nee. 😋

Hello. Is it me you're looking for?

• Burninat0r
iamerwin schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:29:
[...]

Dat ding is van z'n baas die om voor ons onbekende redenen de Dell niet wil bellen. Ik vermoed dus van niet nee. 😋
Na mijn ervaring met Dell support snap ik wel waarom hij dat niet wilt. We zijn nu ook permanent van Dell afgestapt, we hebben vaker problemen gehad.

En als wij betalen voor zakelijke "Premium support" dan verwacht ik niet iemand uit India aan de lijn te krijgen wiens Engels zo gebrekkig is dat hij mijn probleem niet snapt en zegt dat het wel gaat werken als ik een Dell monitor van 800 euro koop. Oplichterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Reageer dan eens op alle vragen zoals rechtsbijstand, verkopen of gewoon totaal verlies nemen.

• Burninat0r
Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:34:
Reageer dan eens op alle vragen zoals rechtsbijstand, verkopen of gewoon totaal verlies nemen.
Deze thread gaat nogal snel.

Ik weet niet of wij zoiets hebben als rechtsbijstand, dat zou ik na moeten vragen. Zelfs als we dat hebben weet ik niet of m'n baas bereid is daar gebruik van te maken.

In theorie kan ik mijn werk uitvoeren zonder extern beeldscherm, het wordt niet als noodzaak gezien, ondanks het feit dat het mijn productiviteit significant beïnvloedt (ik ben developer). Het is me vrij duidelijk gemaakt dat ik het hier mee moet doen tenzij ik Dell zover krijg het geld terug te geven.

Ik moet roeien met de riemen die ik heb. Ik heb het laten escaleren naar het management bij Dell support, wordt vervolgd.. Ik postte hier om te kijken of men wellicht wat tips voor me heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Burninat0r op 23-09-2020 21:37 ]

• OMD

OMD

Burninat0r schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:29:
[...]

Ik heb geen USB-C port, en de laptop ondersteunt geen video output via USB, dit staat expliciet aangegeven op de site van Dell.

Echt waar, de enige oplossing is een andere laptop. Er zijn veel mensen online met hetzelfde probleem die ook tot dezelfde conclusie zijn gekomen, zelfs de mensen die een model hebben met een USB-C poort.
Dan zoek je een USB GPU. Die werken ALTIJD. Er is geen videosignaal nodig over USB. Dat regelt dus de e-gpu.

https://www.startech.com/...deo-products/usb32dp24k60

[ Voor 5% gewijzigd door OMD op 23-09-2020 21:38 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Burninat0r schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:29:
[...]

Ok, deze dan: USB 3.2 over een A-poort. Voor zover ik weet hebben deze dingen gewoon een eigen grafische chipset en daardoor niet beperkt door wat een laptop zelf kan.

pricewatch: Dell D3100

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 09-09 18:55
Hoeveel uren mag je boeken op dit issue? Wat is je uurtarief?
Als je nu al meer dan 20 telefoontjes (15 minuten per keer?) en 10 mailtjes (12 minuten per keer?) bezig bent dan mag je interne tarief niet boven de 85€ zijn. Los van alle uren waarin je uitgezocht hebt wat er aan er hand is en wat je mogelijkheden zijn.

Zonder gekheid, dit slaat natuurlijk nergens op. Probleem is dat je een David - Goliath strijd aan het voeren bent en de enige die geïnteresseerd lijkt te zijn ben jij. Dit moet je veranderen naar je werkgever ;) .

Of is je werkgever van mening dat je hier wel mee kan werken en wil je dit niet?

Ik denk namelijk dat je gelijk halen via de stichting die HDMI uitgeeft niet echt een oplossing is die binnen nu en 1-2 jaar afgerond is.

• Burninat0r
OnTracK schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:37:
[...]
Ok, deze dan: USB 3.2 over een A-poort. Voor zover ik weet hebben deze dingen gewoon een eigen grafische chipset en daardoor niet beperkt door wat een laptop zelf kan.

pricewatch: Dell D3100
144 euro. Nee dank je. Ik denk ook niet dat m'n baas zoveel zou betalen voor een adapter.

Ik ga voor de refund van Dell. Dank voor alle tips.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Burninat0r schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:36:
[...]

Deze thread gaat nogal snel.

Ik weet niet of wij zoiets hebben als rechtsbijstand, dat zou ik na moeten vragen. Zelfs als we dat hebben weet ik niet of m'n baas bereid is daar gebruik van te maken.

In theorie kan ik mijn werk uitvoeren zonder extern beeldscherm, het wordt niet als noodzaak gezien, ondanks het feit dat het mijn productiviteit significant beïnvloedt (ik ben developer). Het is me vrij duidelijk gemaakt dat ik het hier mee moet doen tenzij ik Dell zover krijg het geld terug te geven.

Ik moet roeien met de riemen die ik heb. Ik heb het laten escaleren naar het management bij Dell support, wordt vervolgd.. Ik postte hier om te kijken of men wellicht wat tips voor me heeft.
Samenvattend:

1. Je hebt de aanname gedaan dat het zou werken op basis van de getoonde info
2. Je had 14 dagen de tijd om het te controleren
3. Jij bent de enige die spreekt van een defect
4. Je vindt dat je bent opgelicht
5. Je baas is een beetje 8)7
6. Welke developer koopt nou zo'n laptop 8)7 8)7 8)7 8)7

Leg je baas uit dat hier niet mee te werken valt. Wil hij dat toch, dan draai je minder productie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD

OMD

Burninat0r schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:38:
[...]

144 euro. Nee dank je. Ik denk ook niet dat m'n baas zoveel zou betalen voor een adapter.

Je hebt geen recht op een refund. Slecht voorwerk gedaan en zakelijk aangeschaft.
140 euro is goedkoper voor je baas dan een rechtszaak. Jij geholpen, iedereen geholpen.

• Burninat0r
Wolly schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:39:
[...]

Samenvattend:

1. Je hebt de aanname gedaan dat het zou werken op basis van de getoonde info
2. Je had 14 dagen de tijd om het te controleren
3. Jij bent de enige die spreekt van een defect
4. Je vindt dat je bent opgelicht
5. Je baas is een beetje 8)7
6. Welke developer koopt nou zo'n laptop 8)7 8)7 8)7 8)7

Leg je baas uit dat hier niet mee te werken valt. Wil hij dat toch, dan draai je minder productie.
Ik heb hem niet gekocht. De 14 dagen waren voorbij voordat het probleem geconstateerd werd. Natuurlijk is het een defect in een moederbord van Dell, welke engineer ontwerpt anno 2019 nou een laptop die geen 4k output aan kan? Het probleem werd ook pas ontdekt na release. Enkele high-end laptops zijn getroffen. Je merkt het echter pas als je een 4k scherm probeert aan te sluiten, ik vermoed dat veel gebruikers er geen last van hebben.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-08 20:53
Optie 1:
Koop gewoon een DisplayLink adapter. Die werkt zonder de grafische kaart in je laptop.

Optie 2:
Pleur dit ding op Marktplaats en haal een echte laptop.

while (! ( succeed = try ()));

• Burninat0r
OMD schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:40:
[...]

Je hebt geen recht op een refund. Slecht voorwerk gedaan en zakelijk aangeschaft.
140 euro is goedkoper voor je baas dan een rechtszaak. Jij geholpen, iedereen geholpen.
Waarom heb ik geen recht op een refund als de specs op de verkooppagina er op wijzen dat de laptop 4k output ondersteunt? Misleidende informatie bij verkoop.

[ Voor 4% gewijzigd door Burninat0r op 23-09-2020 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD

OMD

Burninat0r schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:43:
[...]

Waarom heb ik geen recht op een refund als de specs op de verkooppagina er op wijzen dat de laptop 4k output ondersteunt?
Kan je dat quoten? Ik kan dat niet vinden namelijk. Alleen dat ie HDMI 1.4 heeft maar ik zit op Mn telefoon, niet zo makkelijk zoeken op die pagina.

Nogmaals, al heb je gelijk. Ga maar een rechtszaak beginnen. Wens je veel succes. Je had ook voor 140 euro klaar kunnen zijn natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door OMD op 23-09-2020 21:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr_Tomatohead
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Burninat0r schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:38:
[...]

Met alle respect hoor, naar zoals het nu overkomt zou ik echt als de wiedeweerga een ander baas zoeken. Elke euro is teveel maar jouw tijd is niks waard? Komt niet over als iemand die zijn prioriteiten op orde heeft, zowel financieel als naar zijn personeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Burninat0r schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:43:
[...]

Waarom heb ik geen recht op een refund als de specs op de verkooppagina er op wijzen dat de laptop 4k output ondersteunt? Misleidende informatie bij verkoop.
Daar wezen de specs toch niet op? Dat heb jij zelf aangenomen op basis van de HDMI 1.4b poort.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Burninat0r
OMD schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:46:
[...]

Kan je dat quoten? Ik kan dat niet vinden namelijk. Alleen dat ie HDMI 1.4 heeft maar ik zit op Mn telefoon, niet zo makkelijk zoeken op die pagina.

Nogmaals, al heb je gelijk. Ga maar een rechtszaak beginnen. Wens je veel succes. Je had ook voor 140 euro klaar kunnen zijn natuurlijk.
De grafische chip ondersteunt 4k conform de specs van Intel. HDMI v1.4b ondersteunt 4K output. Dit is allemaal de norm de afgelopen 5-10 jaar. Het is niet iets waar je over nadenkt als je in 2020 een laptop koopt, zelfs mijn budget Chromebook van een paar jaar terug ondersteunt 4k output.

Als klant verwacht je niet dat een of andere Dell engineer een fout heeft gemaakt waardoor het moederbord om onbekende redenen (waarom dit zo is weet Dell zelf niet eens) niet mee wilt werken.

[ Voor 12% gewijzigd door Burninat0r op 23-09-2020 21:53 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik snap de aanvallende reacties niet zo. Ik ben helemaal eens dat je mag verwachten dat dat ding gewoon 4k moet kunnen outputten.

Ik heb zelf ook de vergissing ooit eens gemaakt met een lenovo laptop welke wel usb-c had, maar niet werkte op een usb-c monitor.

Voordeel was dat ik nu beter op de specs let, dus in dat opzicht maak je deze fout maar 1 keer.

Het blijft wel misleidend dat de poort 4k output zou moeten ondersteunen, maar dat het moederbord blijkbaar roet in het eten gooit.

Dell is gewoon een bedrijf waar ik ook slechte ervaringen mee heb. Mijn latitide 5400 is 5 keer gerepareerd en werkt nog steeds niet goed. De klantenservice is gewoon drama.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• Burninat0r
BillSpaarbank schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:53:

Dank je. Ik snap de aanvallend reacties ook niet, het lijkt wel alsof ik met Dell support praat.

Obv de specs van de laptop, die op de verkooppagina staan, is het absoluut redelijk om aan te nemen dat 4k output werkt. Dit zijn dingen waar je 10 jaar geleden eventueel over twijfelde bij aanschaf van een laptop..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Burninat0r schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:22:
[...]

Het is een zakelijke laptop, uit de zakelijke shop met Win 10 pro erop en een prijskaartje van ruim 600 euro ex BTW. Daarnaast hebben wij "Dell Premium Support" voor zakelijke klanten. Deze laptop wordt wel degelijk gemarket voor zakelijke doeleinden. Ik snap niet waar je vandaan haalt dat het een consumentenprul is.

Ik heb de keuze tussen blijven dealen met Dell, of opgescheept zitten met deze laptop, dus ja ik ben al een tijdje bezig.
Kom nu op joh, wel een hele whopping 600 euro ex BTW.

Je bent developer, dit is dus je klusbus, en gereedschapskist in 1 en je baas (of hebt zelf) een merkloze fiets gekocht bij de Gamma en een Skill accuboor uitgekozen om je werk te doen. Werkt wel, maar het is geen Transporter en Makita zeg maar.

Ik verdien mijn geld niet als IT er, maar krijg van mijn werk "gewoon" een Latitude van 1200 ex BTW. En dat is gewoon omdat ze het als gereedschap zien en het tegen een stootje moet kunnen omdat normaal gesproken wij dat ding van en naar kantoor slepen.

Ding doet het probleemloos 5 jaar en dan krijg ik weer een nieuwe. Op het totaal van alle kosten gaat het dan nergens over.

Ondanks dat je het op de zakelijke site van Dell gekocht hebt wil niet zeggen dat de Inspirons hardcore zakelijk zijn bedoelt, dezelfde versies kan je gewoon privé kopen.

Ik heb privé ook een 2 tal Inspirons, en heb een Vostro gehad maar die Inspirons zijn gewoon consumenten apparaten met dusdanige bouw en ondersteuning (af en toe wat rammelende drivers etc) zijn niet echt als daily drivers waar je je geld mee moet verdienen bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD

OMD

Burninat0r schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:52:
[...]

De grafische chip ondersteunt 4k conform de specs van Intel. HDMI v1.4b ondersteunt 4K output. Dit is allemaal de norm de afgelopen 5-10 jaar. Het is niet iets waar je over nadenkt als je in 2020 een laptop koopt, zelfs mijn budget Chromebook van een paar jaar terug ondersteunt 4k output.

Als klant verwacht je niet dat een of andere Dell engineer een fout heeft gemaakt waardoor het moederbord om onbekende redenen (waarom dit zo is weet Dell zelf niet eens) niet mee wilt werken.
Ah, daar is tie... de aanname. Zoals hierboven, wijze les voor de volgende keer. Was niet vervelend bedoelt hoor, sorry als dat zo overkwam.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:34
BillSpaarbank schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:53:

Allemaal redenen om het te kopen via je IT leverancier die wel verstand van zaken heeft.

Laptop is een tool voor je werk, maar je bent zelf niet een ICT dienstverlener toch?
Een timmerman koopt ook ze spullen bij een ijzerwarenzaak om daar heen te kunnen met klachten en onderhoud etc.
Het is meer dan terecht dat Dell aangeeft het een eigen stomme schuld is.

En tuurlijk zijn alle soorten en maten en aansluitingen verwarrend, maar er zijn ook diverse soorten ontwerpen in autocad en code in PowerShell ook voor een timmerman is dat verwarrend.

Dan vraag je advies voor je iets koopt en ook daar heb je een telefoonnummer voor bij Dell die je kan bellen en kan uitleggen welke schermen je heb en wat je dan nodig heb om het werkend te krijgen.

Kortom Dell reageert misschien bot, maar wel terecht.

• Burninat0r
Barrycade schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:55:
[...]

Kom nu op joh, wel een hele whopping 600 euro ex BTW.

Je bent developer, dit is dus je klusbus, en gereedschapskist in 1 en je baas (of hebt zelf) een merkloze fiets gekocht bij de Gamma en een Skill accuboor uitgekozen om je werk te doen. Werkt wel, maar het is geen Transporter en Makita zeg maar.

Ik verdien mijn geld niet als IT er, maar krijg van mijn werk "gewoon" een Latitude van 1200 ex BTW. En dat is gewoon omdat ze het als gereedschap zien en het tegen een stootje moet kunnen omdat normaal gesproken wij dat ding van en naar kantoor slepen.

Ding doet het probleemloos 5 jaar en dan krijg ik weer een nieuwe. Op het totaal van alle kosten gaat het dan nergens over.

Ondanks dat je het op de zakelijke site van Dell gekocht hebt wil niet zeggen dat de Inspirons hardcore zakelijk zijn bedoelt, dezelfde versies kan je gewoon privé kopen.

Ik heb privé ook een 2 tal Inspirons, en heb een Vostro gehad maar die Inspirons zijn gewoon consumenten apparaten met dusdanige bouw en ondersteuning (af en toe wat rammelende drivers etc) zijn niet echt als daily drivers waar je je geld mee moet verdienen bedoelt.
Ik snap je punt niet echt. De laptop is kwalitatief goed en voldoet aan de specs die ik nodig heb. Behalve het video output drama.

Dat jij een veel te dure laptop hebt voor het werk wat je doet en daar trots uit haalt is jouw ding, maar deze laptop zou prima zijn voor mijn werkzaamheden als hij 4k support zou hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ik kon via google de specs van de XX93 serie terugvinden.
https://topics-cdn.dell.c...reference-guide_en-us.pdf
Ik heb geen moeite gedaan om de inhoudsopgave te vinden mar met Ctrl+F kom hier hier ook wel uit:
https://topics-cdn.dell.com/pdf/
Gebruik dan "93-" (zonder "") als zoek criterium.
Op pagina 12 staat vet gedrukt:
One HDMI port. NOTE: The maximum resolution supported by this HDMI
port is 1920x1080.
Deze pdf's zijn ook handig om te kijken of wat je nog aan extra's al hebt ook compatibel blijft.
Heb zelf altijd Latitudes op het werk gehad. Voor thuis neem ik dan een refurbished Latitude.

Het blijft vervelend ook al is er iets mis gegaan, hoe dan ook.

[ Voor 2% gewijzigd door route99 op 23-09-2020 22:07 . Reden: Op pagina 12 ..... ]

Verwijderd

Je hebt sowiezo de verkeerde laptop. Dit model met die shared memory Intel geintegreerde kaart heeft niet eens USB-C docking/charging.

1 van de simpelste features van mijn XPS 15 die ik elke dag met veel plezier gebruik. 1 stekkertje erin en gewoon letterlijk in 1 seconde good to go, inclusief power.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Burninat0r schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:58:
[...]

Ik snap je punt niet echt. De laptop is kwalitatief goed en voldoet aan de specs die ik nodig heb. Behalve het video output drama.

Dat jij een veel te dure laptop hebt voor het werk wat je doet en daar trots uit haalt is jouw ding, maar deze laptop zou prima zijn voor mijn werkzaamheden als hij 4k support zou hebben.
En dat doet hij dus niet. Je werkgever heeft dus de verkeerde laptop gekocht óf jij wil een laptop met 4K output, terwijl dat je werkgever geen fluit kan schelen.
Lijkt me dat het laatste scenario het meest waarschijnlijke is. Niemand laat een IT'er die uren kan factureren zo lang rond kloten voor een stupide laptop van 600 euro.

Dus wil jij die 4K output per se, of wil je baas dat ook?

• Burninat0r
OMD schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:56:
[...]

Ah, daar is tie... de aanname. Zoals hierboven, wijze les voor de volgende keer. Was niet vervelend bedoelt hoor, sorry als dat zo overkwam.
Een aaname die men redelijkerwijs mag doen. Net als dat ik redelijkerwijs mag verwachten dat er een scherm aan mijn laptop vast zit. Dat hij een toetsenbord heeft. Dat er een batterij in zit.

Dit is absoluut een abnormaliteit. Geen enkele andere laptop van andere fabrikanten heeft dit probleem. Als de grafische chip 4k ondersteunt en er minimaal een HDMI v1.4 port op zit mag ik aannemen dat 4k output mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Ben vroeger wel meer merken tegen gekomen die zaken beperkten wat en waar je het niet verwacht....
Zo een exact spec blad is echt handig om na te kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 23-09-2020 22:03 ]

• Burninat0r
Jeroenneman schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:00:
[...]

En dat doet hij dus niet. Je werkgever heeft dus de verkeerde laptop gekocht óf jij wil een laptop met 4K output, terwijl dat je werkgever geen fluit kan schelen.
Lijkt me dat het laatste scenario het meest waarschijnlijke is. Niemand laat een IT'er die uren kan factureren zo lang rond kloten voor een stupide laptop van 600 euro.

Dus wil jij die 4K output per se, of wil je baas dat ook?
Ik doe dit in mijn eigen tijd, en qua uren ben ik er niet veel tijd aan kwijt.

Ik wil die 4k output per se omdat we alleen 4k schermen op werk hebben. Omdat ik developer ben is een extra scherm zeer handig. Mijn baas ziet het meer als een luxe, aangezien niet iedereen in het bedrijf een functie heeft waar je een extra scherm voor nodig hebt. De development tak van het bedrijf is relatief nieuw, dus ook voor hem wennen wat nodig is.

Ik ben het met je eens dat mijn baas meer moeite zou moeten doen om mij een degelijke laptop te bieden maar dit is wat het is.

[ Voor 4% gewijzigd door Burninat0r op 23-09-2020 22:05 ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:34
route99 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:02:
Ben vroeger wel meer merken tegen gekomen die zaken beperkten wat en waar je het niet verwacht....
En nog, alle standaard HP laptops zonder keyboard verlichting.

Ook zo 1999, maar het gebeurt helaas wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06-2021
Niet om het een of ander maar zelfs bij een Lenovo X1 Carbon moet ik ook de extra spec sheet erbij pakken om te zien wat de output doet. Ik ben ook niet anders gewend in mijn werkzaamheden bij een VAR, dit zijn altijd dingen die onze klanten aan hun accountmanagers vragen/neerleggen. Ik ben bang dat je niet veel kunt doen in deze behalve een dockingstation kopen, mocht je nog opzoek zijn naar een reseller die dit kan leveren kan je me een pb sturen.

Ik raad aan om in het vervolg al zakelijke aankopen via een reseller te doen, die kunnen vaak meer voor je betekenen dan de fabrikant. Wij zouden deze bvb terug nemen en doorverkopen of intern doorschuiven.

• route99

route99

Burninat0r schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:41:.......... Je merkt het echter pas als je een 4k scherm probeert aan te sluiten, ik vermoed dat veel gebruikers er geen last van hebben.
Burninat0r schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:03:

Ik wil die 4k output per se omdat we alleen 4k schermen op werk hebben. .....
Dus: Wel bijzonder dat je het scherm niet meteen getest hebt, je hebt alleen maar die 4k schermen. Lukte dat echt niet binnen de gestelde termijn?

• Dennism
  • Registratie: September 1999
Burninat0r schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:01:
[...]

Een aaname die men redelijkerwijs mag doen. Net als dat ik redelijkerwijs mag verwachten dat er een scherm aan mijn laptop vast zit. Dat hij een toetsenbord heeft. Dat er een batterij in zit.

Dit is absoluut een abnormaliteit. Geen enkele andere laptop van andere fabrikanten heeft dit probleem. Als de grafische chip 4k ondersteunt en er minimaal een HDMI v1.4 port op zit mag ik aannemen dat 4k output mogelijk is.
Als consument mogelijk wel, zakelijk gezien kom je veel minder weg met aannames en wordt vaker geacht dat je ofwel de kennis hebt, of wel je correct advies inwint bij iemand die er verstand van heeft (bijvoorbeeld een IT partner / VAR) voordat je iets koopt, of juist via deze partner koopt.

Ik krijg het gevoel dat dit hier niet het geval is en dat degene bij jullie verantwoordelijk voor inkoop dan wel IT gewoon maar iets gekocht heeft zonder naar de specsheets te kijken.

Niet fijn, nog minder fijn voor jou (lijkt mij) dat je werkgever er ook nog eens niet om lijkt te geven en zijn werknemer het probleem maar zelf laat oplossen. Komt niet heel erg professioneel over.

Als ik echter kijk naar de gelinkte specsheets e.d. denk ik niet dat er juridisch iets voor je te halen zijn bij Dell daar zit een zakelijke aankoop is. Ik denk dat je afhankelijk gaat zijn van coulance als je een refund daar willen, en bedenk refund of verdere hulp, je vangt vliegen met stroop dan met azijn. Ga dus niet boos / onredelijk doen tegenover support medewerkers, dat zal je casus echt niet helpen en er alleen voor zorgen dat je op den duur helemaal niet meer geholpen zal worden.

Die medewerkers zijn ook maar mensen, behandel ze dus altijd correct, zeker als je wat van hun nodig hebt.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:13
route99 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:02:
Mja, ik zoek in dit soort gevallen contact met de leverancier waarbij ik aan geef dat ik eis x, y en z heb en of model a hiervoor voldoet. Op het moment dat ik dan een reactie terug krijg dat model a aan al deze eisen voldoet dan zit ik voor mijn gevoel 'safe' :-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:40

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Burninat0r schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:55:
[...]

Dank je. Ik snap de aanvallend reacties ook niet, het lijkt wel alsof ik met Dell support praat.

Obv de specs van de laptop, die op de verkooppagina staan, is het absoluut redelijk om aan te nemen dat 4k output werkt. Dit zijn dingen waar je 10 jaar geleden eventueel over twijfelde bij aanschaf van een laptop..
Dus als de mening van andere niet in lijn liggen met wat je wilt horen vergelijk je het met Dell support. Je markeert nu even voor het gemak het beste antwoord met iemand die het met je eens is.

Als ik een laptop koop kijk ik wel naar specs tot in detail. Ik doe geen aanname dat de output 4K is. Jij vindt dat dit een defect is, je benoemt het als een feit. Maar feitelijk klopt dit al niet: Dell geeft zelf in de specs aan dat er GEEN 4K output is. Er is dus geen defect, laptop werkt conform specs. Dat jij vindt dat dit ouderwets is kan je vinden, maar het is geen defect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

@President Yep dat is een manier, mits goed vastgelegd in communicatie.
De andere manier blijft toch de uitgebreide specs goed lezen. Bij mijn laatste werkgever deed de IT-afdeling dat werk en coördineerde dat verder.

@We Are Borg Gelukkig staat er nog wel in dat "beste " antwoord... dit
Hoe het ook gelopen is, tis wel vervelend.
Tuurlijk: Ergens vergissen we ons allemaal wel eens/maken een foutje. En ook van andermans vergissingen/fouten leren we zelf ook.

[ Voor 30% gewijzigd door route99 op 23-09-2020 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
Het beste antwoord lijkt hier inderdaad vrij knullig gekozen, terzij TS enkel op zoek is naar reacties die het met hem "eens" zijn en niet zozeer gaan over waar TS al dan niet mogelijk recht op zal hebben.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De tip van @SMSfreakie lijkt mij de meest snelle en makkelijke: verkopen dat ding en een goede kopen. De tijd die je hier in moet stoppen om Dell te bewegen iets te doen is 'waardevoller' dan die afschrijving. Ik begrijp dat je het zelfs in je eigen tijd doet? Dan zou ik er helemaal mee stoppen. Of schrijf die uren gewoon op, misschien dat je werkgever dan wel verstandig wordt.

Wat gebeurt er als je met je huidige laptop naar klanten gaat en het werkt niet? En dat je op kantoor minder productief bent? Dat lijkt mij nog meer kosten voor je werkgever dan een nieuwe laptop betalen. Vergelijk het met een timmerman die geen hamer van zijn werkgever krijgt maar een schroevendraaier en dat je die zelf moet gaan ruilen tegen een hamer. Tja, dan duurt het inslaan van een draadnagel wel iets langer tegen een mindere kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Burninat0r schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:03:
[...]

Ik wil die 4k output per se omdat we alleen 4k schermen op werk hebben. Omdat ik developer ben is een extra scherm zeer handig. Mijn baas ziet het meer als een luxe, aangezien niet iedereen in het bedrijf een functie heeft waar je een extra scherm voor nodig hebt. De development tak van het bedrijf is relatief nieuw, dus ook voor hem wennen wat nodig is.

Ik ben het met je eens dat mijn baas meer moeite zou moeten doen om mij een degelijke laptop te bieden maar dit is wat het is.
Buiten het feit dat iets aannemen bij een aankoop niet handig is (assumptions are the mother of all fuck-ups), is het bij een zakelijke aanschaf al helemaal niet handig. Zakelijk wordt geacht dat je weet waar je mee bezig bent. Dat iets HDMI 1.4b ondersteund en een UHD intel GPU heeft betekend niet dat 4k ondersteund wordt op 30 of 60hz. Deze standaard introduceerde onder andere ARC, ondersteuning voor meer color spaces en 3d. Maar goed, dat is al uitgebreid genoeg besproken.

Als developer kan je best wel baat hebben bij een extern scherm. Zou je je baas niet duidelijk kunnen maken dat je productiever bent met die faciliteit? Een paar procent productiviteitswinst per dag verdient een nieuwe laptop al vrij snel terug. Daarnaast is de hele dag met een laptop scherm werken ook niet ergonomisch verantwoord zonder hulpstukken (verhoging, standaard) waarna een extern toetsenbord en muis nodig is...

Edit: zie net dat dat ding €600 excl. btw kost. Doneer dat ding aan een goed doel en kijk er niet meer naar om. Mistakes were made. Als dat zakelijk zoveel gezeur waard is moet je je af gaan vragen of het wel echt goed gaat met de werkgever.

[ Voor 7% gewijzigd door xh3adshotx op 23-09-2020 22:36 ]

• Burninat0r
Vicros schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:10:
Niet om het een of ander maar zelfs bij een Lenovo X1 Carbon moet ik ook de extra spec sheet erbij pakken om te zien wat de output doet. Ik ben ook niet anders gewend in mijn werkzaamheden bij een VAR, dit zijn altijd dingen die onze klanten aan hun accountmanagers vragen/neerleggen. Ik ben bang dat je niet veel kunt doen in deze behalve een dockingstation kopen, mocht je nog opzoek zijn naar een reseller die dit kan leveren kan je me een pb sturen.

Ik raad aan om in het vervolg al zakelijke aankopen via een reseller te doen, die kunnen vaak meer voor je betekenen dan de fabrikant. Wij zouden deze bvb terug nemen en doorverkopen of intern doorschuiven.
Dockingstation biedt ook geen uitkomst. Normaals, de laptop kan geen hogere video output dan 1080P aan. Op geen enkele manier. Door Dell zelf bevestigd.

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Niet direct een oplossing mbt tot Dell, maar heb voor mijn 7720r ooit eens een hack gedaan om hogere res
(geen 4k, wel hoger dan FHD)te krijgen.

Kan origneel linkje niet zo snel vinden maar hiet staat een en ander:
https://www.notebookcheck...600-via-HDMI.92840.0.html

https://superuser.com/que...tion-2560-x-1440-possible

[edit]
Geen garanties op goede afloop!

[ Voor 17% gewijzigd door mvrhrln op 23-09-2020 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burninat0r
We Are Borg schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:21:
[...]

Dus als de mening van andere niet in lijn liggen met wat je wilt horen vergelijk je het met Dell support. Je markeert nu even voor het gemak het beste antwoord met iemand die het met je eens is.

Als ik een laptop koop kijk ik wel naar specs tot in detail. Ik doe geen aanname dat de output 4K is. Jij vindt dat dit een defect is, je benoemt het als een feit. Maar feitelijk klopt dit al niet: Dell geeft zelf in de specs aan dat er GEEN 4K output is. Er is dus geen defect, laptop werkt conform specs. Dat jij vindt dat dit ouderwets is kan je vinden, maar het is geen defect
De specs zijn na de release van de laptop aangepast, toen duidelijk werd dat 4k niet werkte.

Hoe is dat niet een defect? Kom op man.

Het lijkt wel alsof ik op FOK ziet hier.. sorry jongens, maar ik had beter verwacht van Tweakers. Ik vraag om advies om hoe ik deze situatie het beste aan kan pakken met Dell om de gewenste uitkomst te krijgen en het loopt over van trolls die dingen benoemen waar ik nu niets meer aan kan doen.

Een laptop die anno 2019 (toen is het model uitgekomen) geen 4k output kan doen is net als een laptop die anno 2020 niet hoger dan Windows 7 support biedt. Ondenkbaar. Ik heb geen behoefte aan allerlei aanvallende reacties die beweren dat dit OK is en dat we beter op hadden moeten letten. Dit is iets wat je for granted zou mogen nemen hoor, zeker als de grafische chip en HDMI output port 4k ondersteunen, sorry.

@moderator: sluiten svp.

[ Voor 15% gewijzigd door Burninat0r op 23-09-2020 22:40 ]

• route99

route99

Als je voor die aanpassing keihard bewijs hebt.. heb je mogelijk een case...
Maar bewijs het maar eens en dat het ook misleiding zou zijn of bedrog?
Vraag maar eens rond in de juridische wereld of dit wel een case waard is voor dit geld, zeker als je de laptop eventueel zou verkopen zoals gesuggereerd werd door @SMSfreakie ..

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Burninat0r schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:37:
[...]

De specs zijn na de release van de laptop aangepast, toen duidelijk werd dat 4k niet werkte.

Het lijkt wel alsof ik op FOK ziet hier.. sorry jongens, maar ik had beter verwacht van Tweakers. Ik vraag om advies om hoe ik deze situatie het beste aan kan pakken met Dell om de gewenste uitkomst te krijgen en het loopt over van trolls die dingen benoemen waar ik nu niets meer aan kan doen.

@moderator: sluiten svp.
Als je de situatie met Dell wilt aanpakken vanuit zakelijk oogpunt is de enige optie als je zwart op wit (screenshot van de pagina / bestelbevestiging / communicatie met adviseur etc) hebt staan dat die laptop 4096x2160 op 24Hz of 3840x2160 op 24, 25 of 30Hz via HDMI ondersteund. Alle suggestieve teksten waarop je aanneemt dat het zou kunnen gaan je op zakelijk vlak niet helpen. In het laatste geval was alleen het zichttermijn van 14 dagen een oplossing. Hoe lullig het ook is.

Kun je met de Wayback Machine of een vergelijkbare cache niet iets terug vinden?

[ Voor 3% gewijzigd door xh3adshotx op 23-09-2020 22:42 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Burninat0r schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:35:
[...]

Dockingstation biedt ook geen uitkomst. Normaals, de laptop kan geen hogere video output dan 1080P aan. Op geen enkele manier. Door Dell zelf bevestigd.
Heb je perse 4k nodig dan om te devven?

Dual screen is zeker productie-verhogend, maar voor code-kloppen hoeft dat toch geen 4k te zijn?

Verder:
Als incidentele uitgaves onder de 1000 euro dit soort gezeik oplevert heb je een kruidenier als WG. Heb het ook meegemaakt hoor, maar ben blij dat ik nu ergens zit waar dat klein bier is..

[ Voor 19% gewijzigd door FreakNL op 23-09-2020 22:43 ]

• Burninat0r
FreakNL schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:41:
[...]

Heb je perse 4k nodig dan om te devven?

Dual screen is zeker productie-verhogend, maar voor code-kloppen hoeft dat toch geen 4k te zijn?
Heb je weleens 1080P gedraaid op een 4k scherm? Dat doet fysiek pijn aan je ogen.

• Burninat0r
route99 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:40:
Als je voor die aanpassing keihard bewijs hebt.. heb je mogelijk een case...
Maar bewijs het maar eens en dat het ook misleiding zou zijn of bedrog?
Vraag maar eens rond in de juridische wereld of dit wel een case waard is voor dit geld, zeker als je de laptop eventueel zou verkopen zoals gesuggereerd werd door @SMSfreakie ..
Ik heb juridische connecties die mij steun bieden en vrij zeker weten dat ik, als puntje bij paaltje komt, recht zou hebben op een refund. Maar wie begint er nou een zaak voor 600 eruo?

De case is het geld niet waard. Een rechtsbijstandsverzekering zou ook geen zaak aan gaan maar een brief sturen naar de andere partij, en bij geen succes je simpelweg het geld uitkeren omdat dat goedkoper is.

Ik ben klaar met dit topic en zal niet meer terug keren. Fijne avond, heren.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb geen flauw idee waar ik mee werk. Ja, een Latitude 5400 (geloof ik) met een WD-15 dock en 24” monitoren (ook Dell)...

Maar hoe doen je collega’s dat dan?

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:40

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Burninat0r schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:37:
[...]

Ah dus je hebt een screenshot of ander document vanuit Dell waarop staat dat er 4K output ondersteunt wordt? Want dan heb je zeker een case

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Burninat0r schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:45:
[...]

Ik heb juridische connecties die mij steun bieden en vrij zeker weten dat ik, als puntje bij paaltje komt, recht zou hebben op een refund. Maar wie begint er nou een zaak voor 600 eruo?
Waarom eigenlijk niet? Als je het allemaal zelf doet, kost het je niets behalve tijd.

• Burninat0r
We Are Borg schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:47:
[...]

Ah dus je hebt een screenshot of ander document vanuit Dell waarop staat dat er 4K output ondersteunt wordt? Want dan heb je zeker een case
De grafische chip en HDMI poort zijn samen verantwoordelijk voor wat er wel/niet mogelijk is qua output. Beiden ondersteunen 4K.

Het moederbord van Dell bevat een afschuwelijk defect waardoor het de bandbreedte niet aankan en gelimiteerd is tot 1080P, iets wat uit den boze is in dit tijdperk (4k output support is sinds 2010 de norm) en als grote disclaimer op de verkooppagina hoort te staan. Nogmaals: 4K support is vanzelfsprekend tegenwoordig. Zelfs mijn midrange telefoon kan 4k 60hz output leveren naar een TV. Je hebt al voor 250 euro een 4k beeldscherm.

Er bestaat juridisch gezien zoiets als "redelijkheid". Het is redelijk van mij om obv de specs van de laptop aan te nemen dat er sprake is van 4K support.

Om een eerdere vraag te beantwoorden mbt waarom we er niet binnen die 14 dagen achter kwamen: de laptop werd daarna pas in gebruik genomen. HIj is vroeg besteld omdat Dell om een of andere reden een levertijd van een maand hanteert. Er zat een jaar garantie op dus we vreesden niet voor een kapotte laptop oid. Dit is iets wat niemand aan zag komen.

[ Voor 44% gewijzigd door Burninat0r op 23-09-2020 23:31 ]

• Burninat0r
GlowMouse schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:06:
[...]

Waarom eigenlijk niet? Als je het allemaal zelf doet, kost het je niets behalve tijd.
Omdat het in naam van het bedrijf moet en ik zo'n vermoeden heb dat m'n baas dat niet wil. Maar ik kan het vragen.

Daarnaast hebben mijn juridische connecties, net als ITers dat hebben met computerproblemen, een allergie voor het helpen van vrienden/familie met juridische problemen. Het is meer werk dan je denkt.

[ Voor 23% gewijzigd door Burninat0r op 23-09-2020 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Topic: 23 september 2020
Dell-pagina https://www.dell.com/supp...x-1080-using-hdmi?lang=en -> last change 15 juli 2020

Ruim 2 maanden voor vandaag zou (nadruk dus) al bekend / vindbaar kunnen zijn dat de betreffende laptop geen 4K output aan kan. De aanname "chipset moet het kunnen" of "4K support is vanzelfsprekend tegenwoordig" vind ik erg summier; ik heb een vrij dure (3x zo dure) Latitude uit 2018 die ook geen 4K output genereert. Dat de laptop wordt afgeleverd en "14 dagen niet gebruikt wordt", maar toch niet zoveel uit; het is een zakelijke aankoop en dan geldt er heel weinig (zoals gezegd) van bepalingen zoals WKOA / verwachte & economische levensduur etc.

Het is vervelend maar het is een beetje dubbelzijdig verkeerd gegaan. Want was je ook zo uit je slof geschoten naar jouw werkgever als de laptop wel 2160p60 output kon genereren en je kwam er achter dat de monitoren op kantoor slechts 2160p30 kunnen weergeven? Of als volgend jaar alles wordt vervangen voor USB-C monitoren? Ik krijg het gevoel als Dell alles verkeerd doet; in B2B is de koper degene die verstand van zaken moet hebben. Ik kan ook mijn R720's niet zomaar terugsturen of ruilen omdat ik 6x 600GB SAS2 besteld hebt ipv de SAS3-controller met bijbehorende disks.
Omdat het in naam van het bedrijf moet en ik zo'n vermoeden heb dat m'n baas dat niet wil. Maar ik kan het vragen.
Zouden we het dan ook bedrijfsrisico kunnen noemen van je baas? Hij laat jou vrij om iets uit te zoeken / bestellen / afhandelen voor bedrag X. Oftewel, jouw baas is er dus (abusievelijk??) vanuit gegaan dat zijn developers (die niet altijd alles van hardware weten) exact weten te bestellen wat er nodig is om de komende 3 jaar mee te werken?

Vind het een beetje laks eerlijk gezegd van je baas; het gaat om "enkele grijpstuivers" en zelfs als jij door een 4K-laptop "maar" 1% produktiever zou worden, kan je baas in 3 jaar dus 50 uur extra output van jouw verwachten zonder ook maar 1 overuurtje hiervoor te schrijven. Schuif jouw laptop door naar een nieuwe / komende collega of als reserve en bestel een betere (indien budget dat toelaat)? Klinkt toch als een win-win voor iedereen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Burninat0r
MAX3400 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:34:
Topic: 23 september 2020
Dell-pagina https://www.dell.com/supp...x-1080-using-hdmi?lang=en -> last change 15 juli 2020

Ruim 2 maanden voor vandaag zou (nadruk dus) al bekend / vindbaar kunnen zijn dat de betreffende laptop geen 4K output aan kan. De aanname "chipset moet het kunnen" of "4K support is vanzelfsprekend tegenwoordig" vind ik erg summier; ik heb een vrij dure (3x zo dure) Latitude uit 2018 die ook geen 4K output genereert. Dat de laptop wordt afgeleverd en "14 dagen niet gebruikt wordt", maar toch niet zoveel uit; het is een zakelijke aankoop en dan geldt er heel weinig (zoals gezegd) van bepalingen zoals WKOA / verwachte & economische levensduur etc.

Het is vervelend maar het is een beetje dubbelzijdig verkeerd gegaan. Want was je ook zo uit je slof geschoten naar jouw werkgever als de laptop wel 2160p60 output kon genereren en je kwam er achter dat de monitoren op kantoor slechts 2160p30 kunnen weergeven? Of als volgend jaar alles wordt vervangen voor USB-C monitoren? Ik krijg het gevoel als Dell alles verkeerd doet; in B2B is de koper degene die verstand van zaken moet hebben. Ik kan ook mijn R720's niet zomaar terugsturen of ruilen omdat ik 6x 600GB SAS2 besteld hebt ipv de SAS3-controller met bijbehorende disks.

[...]

Zouden we het dan ook bedrijfsrisico kunnen noemen van je baas? Hij laat jou vrij om iets uit te zoeken / bestellen / afhandelen voor bedrag X. Oftewel, jouw baas is er dus (abusievelijk??) vanuit gegaan dat zijn developers (die niet altijd alles van hardware weten) exact weten te bestellen wat er nodig is om de komende 3 jaar mee te werken?

Vind het een beetje laks eerlijk gezegd van je baas; het gaat om "enkele grijpstuivers" en zelfs als jij door een 4K-laptop "maar" 1% produktiever zou worden, kan je baas in 3 jaar dus 50 uur extra output van jouw verwachten zonder ook maar 1 overuurtje hiervoor te schrijven. Schuif jouw laptop door naar een nieuwe / komende collega of als reserve en bestel een betere (indien budget dat toelaat)? Klinkt toch als een win-win voor iedereen?
Ik heb de laptop niet besteld. Ik zou nooit een Dell laptop kopen, veel te duur voor veel te weinig, en mijn ervaring met Premium Support is de slechtste ervaring die ik in ruim drie decennia op deze aarde met een klantenserviceafdeling heb gehad. Ik kon mijn oren niet geloven.

Dat Dell in 2018 een ander gedrocht heeft geproduceerd zonder 4k output is nog meer bewijs dat Dell troep is. Ze hebben niet voor niets vrijwel 0 market share bij consumenten.

4K output is wel degelijk standaard tegenwoordig. De GPU ondersteunt het, de poort ondersteunt het, het is niet de taak van de klant om uit te zoeken of de Dell engineers een fout hebben gemaakt.

Om mijn punt te versterken: bij deze Inspiron 5593 laptop staat, bij aanbevolen accessoires, een "aktetas" die ervoor zorgt dat je de laptop met HDMI op maar liefst drie 4k schermen aan kan sluiten!!!!! Helaas zal dat nooit werken met deze laptop. Ook Dell gaat er blijkbaar vanuit dat al hun producten 4k output kunnen doen.

HDMi 1.4 stamt uit 2009. We leven in 2020. Het is jaren geleden dat er voor het laatst een laptop gemaakt is met een HDMI port die geen 4k ondersteunt. Iedereen die denkt dat 4k support niet vanzelfsprekend is tegenwoordig leeft onder een rots, sorry.

Nogmaals @Verwijderd svp topic sluiten, hier komt niets nuttigs meer uit. Ik had gehoopt een constructief gesprek te kunnen voeren maar ik krijg FOK-waardige trolls en reacties van mensen die de context niet eens gelezen hebben. Reageer dan aub ook niet.

Ik kom er wel uit met Dell, en dit zijn sowieso de laatste laptops die we bij ze besteld hebben. Ons bedrijf is al 10 jaar klant van Dell, nu niet meer, we gaan over op lokale leveranciers. De service is echt om te janken, een probleem proberen uit te leggen aan iemand die geen engels kan spreken.. "HDMI? Oohhh.. aha!!! It is cable!!! You are using HDMI 1 cable! Let me take over your computer and then we have a look at cable!" sorry hoor maar bedrijven betalen hiervoor? Vergeleken met dit is menig Nederlandse klantenservice van een groot bedrijf een verademing. Bah.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:47

edeboeck

mie noow noooothing ...

Ik kan begrijpen dat je erg ontgoocheld bent als je ervan uitgaat dat een laptop een bepaalde feature ondersteunt en vervolgens blijkt dat dat niet het geval is. Voor deze keer is het te laat, maar voor de toekomst ben ik zo vrij je een tip te geven: uit jouw reacties blijkt duidelijk dat je geïrriteerd bent (wat begrijpelijk is), maar je slaat daarbij wel een eind door: stellen dat 4K sinds 2010 de standaard is, is gewoonweg niet waar. Ik heb het even opgezocht: mijn oude grafische kaart (HD 6850) biedt géén 4K aan, terwijl de kaart gereleased is in januari 2011. Bovendien gaat het om een graphics card waarvan we mogen aannemen dat die op dat gebied een eindje voorop loopt t.o.v. een business laptop. Als IT'er verwachtte ik zelf 5 jaar geleden nog niet eens 4K (wat ik wél zou verwachten als het standaard zou zijn). Zoals @MAX3400 hierboven aangeeft: blijkbaar is dat 2 jaar geleden nog niet eens zomaar de standaard.
Uiteraard zou je vandaag de dag wél 4K mogen verwachten... maar door jouw (verkeerde!) aanname over jaren geleden die je meerdere keren luidop verkondigt, versterk je de indruk dat je enkel die zaken wilt zien die in jouw optiek passen.
Just my 2 cents... hopelijk heb je deze tip niet meer nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

De functie van een topic is niet om alleen maar reacties van "dat moet je niet pikken, joh" en "goh, ze naaien je wel" en "Dell is klote" te krijgen. Wat je zelf weigert te accepteren is dat bij zakelijke aankopen de koper veel meer zelfonderzoekplichten heeft, en niet met aannames kan claimen dat de fout elders ligt. Oftewel: veel meer eigen verantwoordelijkheid.

Kap nou eens met die verongelijkte houding en lees wat mensen zeggen. Leen desnoods eens een docking station, want daar gaat de output gewoon via de videochip van het docking station.Want je doet nu de aanname dat dit niet werkt, gebaseerd op hoe jij informatie van Dell interpreteert dat dit niet kan. Aangezien je aannames eerder fout zaten, maak die fout niet nog een keer.

[ Voor 14% gewijzigd door gambieter op 24-09-2020 00:03 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Burninat0r
edeboeck schreef op donderdag 24 september 2020 @ 00:01:
Ik kan begrijpen dat je erg ontgoocheld bent als je ervan uitgaat dat een laptop een bepaalde feature ondersteunt en vervolgens blijkt dat dat niet het geval is. Voor deze keer is het te laat, maar voor de toekomst ben ik zo vrij je een tip te geven: uit jouw reacties blijkt duidelijk dat je geïrriteerd bent (wat begrijpelijk is), maar je slaat daarbij wel een eind door: stellen dat 4K sinds 2010 de standaard is, is gewoonweg niet waar. Ik heb het even opgezocht: mijn oude grafische kaart (HD 6850) biedt géén 4K aan, terwijl de kaart gereleased is in januari 2011. Bovendien gaat het om een graphics card waarvan we mogen aannemen dat die op dat gebied een eindje voorop loopt t.o.v. een business laptop. Als IT'er verwachtte ik zelf 5 jaar geleden nog niet eens 4K (wat ik wél zou verwachten als het standaard zou zijn). Zoals @MAX3400 hierboven aangeeft: blijkbaar is dat 2 jaar geleden nog niet eens zomaar de standaard.
Uiteraard zou je vandaag de dag wél 4K mogen verwachten... maar door jouw (verkeerde!) aanname over jaren geleden die je meerdere keren luidop verkondigt, versterk je de indruk dat je enkel die zaken wilt zien die in jouw optiek passen.
Just my 2 cents... hopelijk heb je deze tip niet meer nodig.
De Radeon HD6850 was een budget graphics card van ca. 150 euro (ik heb er zelf 1 gehad), die tot 2560 x 1600 ondersteunde. Dat is alsnog meer dan deze Dell laptop die eind 2019 op de markt kwam, welke niet hoger gaat dan 1920x1080.

Ik zeg neit dat 4k de standaard is, maar ondersteuning voor 4k output is wel degelijk de standaard voor alle grafische chips de laatste 5+ jaar.

Jouw Radeon HD6850 uit 2011 kan een hogere resolutie aan dan mijn laptop.

• Burninat0r
gambieter schreef op donderdag 24 september 2020 @ 00:02:
De functie van een topic is niet om alleen maar reacties van "dat moet je niet pikken, joh" en "goh, ze naaien je wel" en "Dell is klote" te krijgen. Wat je zelf weigert te accepteren is dat bij zakelijke aankopen de koper veel meer zelfonderzoekplichten heeft, en niet met aannames kan claimen dat de fout elders ligt. Oftewel: veel meer eigen verantwoordelijkheid.

Kap nou eens met die verongelijkte houding en lees wat mensen zeggen. Leen desnoods eens een docking station, want daar gaat de output gewoon via de videochip van het docking station.Want je doet nu de aanname dat dit niet werkt, gebaseerd op hoe jij informatie van Dell interpreteert dat dit niet kan. Aangezien je aannames eerder fout zaten, maak die fout niet nog een keer.
Dockingstation is geen oplossing, aldus Dell zelf. De exacte reden is onbekend, maar de laptop kan in geen enkele omstandigheid hoger dan 1080P, ook niet met externe GPUs of wat dan ook. En ik ga geen gokje nemen als Dell zegt dat het niet kan.

Ik vroeg om tips om hoe ik met deze situatie om kon gaan en 80% van de reacties waren kritiek over iets wat in het verleden lag, en het merendeel van de mensen heeft niet eens goed gelezen wat ik schreef. Snap je waarom ik teleurgesteld ben?
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.