Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-08 16:45
Hallo allemaal,

Misschien wil ik binnenkort starten als ZZP'er software developer, maar ik heb dus nog een aantal vragen. Misschien dat jullie mij kunnen helpen? Ik zit al een tijdje op deze website te zoeken naar informatie en meestal kan ik de informatie die ik nodig heb wel vinden. Alleen antwoorden op de volgende vragen nog niet.

Laten we zeggen dat uurtarief rond de 70-80 euro zal zijn.

1) Hoe lang mag je maximaal op een opdracht zitten? Langer dan een jaar?
2) Hoeveel opdrachtgevers heb je nodig om niet als werknemer in loondienst gezien te worden?

Super chill als jullie mij kunnen helpen met mijn vragen en alvast bedankt natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:54
Gewoon een BV oprichten (kost geen drol) en je heb van al deze zaken geen last.

Dat is niet het geval, ook al zou het juridisch misschien logisch zijn. De belastingdienst kijkt bij vermoedens van schijnzelfstandigheid door de grenzen van rechtspersonen heen.

[ Voor 55% gewijzigd door t_captain op 22-09-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
mjax schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:06:
Dus bij de KVK inschrijven als BV? Maar dan heb je toch bepaalde voorwaarden en regels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjax
Oprichten. Dus even naar de notaris en zo. Lees je even in over BV vs Eenmanszaak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:16
Bron? Volgens mij zijn de regels op dit vlak voor BV's heel erg vergelijkbaar met die van een eenmanszaak.

Overigens kan een BV sowieso handig zijn (bijv. geen gedoe met urencriterium). Maar het heeft ook bepaalde nadelen, bijvoorbeeld een minimumloon van 46K/jaar (2020).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Eerste set resultaten die ik kan vinden: https://www.zzp-nederland...achtgevers-moet-ik-hebben

1. Oneindig
2. 3 per jaar maar dat is afhankelijk van de inspecteur

Echter, ik neem aan dat de regels hieromtrent regelmatig veranderen; voor ZZP / BV / etc moet je naar de KvK dus allicht hebben ze daar extra info?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 08:41

_Arthur

blub

Hier 'even' lezen voor al je (of geen duidelijke) antwoorden: Het freelance ICT-ers discussie topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
MAX3400 schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:09:
Eerste set resultaten die ik kan vinden: https://www.zzp-nederland...achtgevers-moet-ik-hebben

1. Oneindig
2. 3 per jaar maar dat is afhankelijk van de inspecteur

Echter, ik neem aan dat de regels hieromtrent regelmatig veranderen; voor ZZP / BV / etc moet je naar de KvK dus allicht hebben ze daar extra info?
Dat het oneindig was wist ik niet. Hoorde 1 jaar voorbij komen, maar dat zal niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
_Arthur schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:11:
Hier 'even' lezen voor al je (of geen duidelijke) antwoorden: Het freelance ICT-ers discussie topic
Hallo. Inderdaad rondgekeken daar, maar gaat over van alles en nog wat. Zal ik mijn vraag beter daar stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

blizzard001 schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:11:
[...]

Dat het oneindig was wist ik niet. Hoorde 1 jaar voorbij komen, maar dat zal niet kloppen.
De laatste ZZP'er die ik sprak, had een "overeenkomst" voor 3 jaar getekent bij een klant. Het aantal facturabele uren daarin is mij niet bekend maar er was een overeenkomst met een looptijd van 36 maanden voor bepaald werk.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:16
blizzard001 schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:12:
[...]

Hallo. Inderdaad rondgekeken daar, maar gaat over van alles en nog wat. Zal ik mijn vraag beter daar stellen?
Wat mij betreft kan het prima in een apart topic, is 't ook voor anderen makkelijker vindbaar. Maar even goed rondspeuren her en der kan sowieso geen kwaad.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjax
Met de gegeven (zeer summiere) informatie van TS is een BV het beste wat hij kan doen.

Than again, het feit dat je dit hier komt
vragen geeft al aan hoe onvoorbereid je bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Of je in loondienst bent hangt af van de werkzaamheden en de gezagsverhouding, de lengte van de opdracht is op dit moment nog geen criteria. Hier zijn ze wel mee bezig om dit ook een criteria te maken.

Of je ondernemer bent voor de IB hangt af van meerdere factoren. De belastingdienst heeft een ondernemerscheck om te zien of je ondernemer bent.

Of je een BV hebt maakt niks uit tov en eenmanszaak.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 21-09-2020 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Een BV kost je snel 5-7k netto per jaar extra tov een eenmanszaak, bij een fatsoenlijke jaaromzet.

En ja, als DGA in een BV die zichzelf verhuurt aan klanten, heb je nog steeds last "van al deze zaken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjax
Typisch hoe (maakt niet uit welk topic) de Tweaker ontzettend risico-avers reageert. Blijkbaar niet mijn forum dit. Ik dacht dat het over ondernemen ging, dus risico’s nemen.

Wat Arthur zegt is interessant als je denkt dat je onderneming een mislukking wordt.

Ik ga er vanuit dat je gaat knallen en minimaal 1600 uur per jaar die 70 euro per uur gaat binnen tikken en wellicht snel meer.

Als je geen vertrouwen in jezelf hebt dan zeker de veilige ZZP route volgen en al mijn adviezen negeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Ik zal maar niet reageren in het kader van "Don't fee the troll...."

Eentje dan: als DGA-er in je eigen BV ben je nog steeds een ZZP-er (als je je 1600uur verhuurt zoals jij stelt) :+

[ Voor 13% gewijzigd door _Arthur op 21-09-2020 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
mjax schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:29:
Typisch hoe (maakt niet uit welk topic) de Tweaker ontzettend risico-avers reageert. Blijkbaar niet mijn forum dit. Ik dacht dat het over ondernemen ging, dus risico’s nemen.

Wat Arthur zegt is interessant als je denkt dat je onderneming een mislukking wordt.

Ik ga er vanuit dat je gaat knallen en minimaal 1600 uur per jaar die 70 euro per uur gaat binnen tikken en wellicht snel meer.

Als je geen vertrouwen in jezelf hebt dan zeker de veilige ZZP route volgen en al mijn adviezen negeren.
Risico's nemen hoort er inderdaad bij, maar denken dat je de regels van de BD aan je laars kan lappen vind ik geen goed advies.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:32
mjax schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:29:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQMVzPSncscFUpL8o9oERL3GO4s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xSt4KsMM2X22UkPFweB0o886.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
Ernemmer schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:45:
[...]

Risico's nemen hoort er inderdaad bij, maar denken dat je de regels van de BD aan je laars kan lappen vind ik geen goed advies.
Dat is zeker niet de bedoeling. Het moet wel netjes gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:39

Herman

FP ProMod
Borrelpraat :)

@blizzard001 Zie deze check van de Belastingdienst waarmee je een indicatie kunt krijgen of de Belastingdienst je als ondernemer zal zien:

- https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/ondernemers/content/checken-of-ik-ondernemer-ben-voor-de-inkomstenbelasting

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Meeste (grote) opdrachtgevers hanteren 2 of 3 jaar full time. Het is aan inspecteur wel uit te leggen als je een grote migratieklus moet doen, dat dat niet in 3 maanden is gedaan.

Daarnaast loop je betaalrisico, gebruik je eigen spullen (laptop, licenties), maak een website/marketing. Geef relatiegeschenken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
DeveloperNL schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:16:
Meeste (grote) opdrachtgevers hanteren 2 of 3 jaar full time. Het is aan inspecteur wel uit te leggen als je een grote migratieklus moet doen, dat dat niet in 3 maanden is gedaan.

Daarnaast loop je betaalrisico, gebruik je eigen spullen (laptop, licenties), maak een website/marketing. Geef relatiegeschenken etc.
Klinkt goed en logisch!

Wat bedoel je met "betaalrisico"? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Dat is wel wat complexer. Ik ken zelfs ZZPers die samen een BV opgericht hebben, en die hebben nog steeds last van de regels en vooral het gebrek aan duidelijkheid en vallen bij bedrijven onder dezelfde 'regels'.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
mjax schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:15:
Met de gegeven (zeer summiere) informatie van TS is een BV het beste wat hij kan doen.

Than again, het feit dat je dit hier komt
vragen geeft al aan hoe onvoorbereid je bent.
Is dat een excuus om compleet ongefundeerde info als een feit te spuwen? Een BV oprichten 'beschermt' helemaal niet tegen deze 'ben je ondernemer' issues.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
blizzard001 schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:05:
1) Hoe lang mag je maximaal op een opdracht zitten? Langer dan een jaar?
2) Hoeveel opdrachtgevers heb je nodig om niet als werknemer in loondienst gezien te worden?
Niemand heeft daar een eenduidig antwoord op. Onze overheid is goed in regeltjes bedenken die in het echte leven niet te handhaven zijn. Dus bedrijven die software engineers inhuren hebben meestal hun eigen regels. Sommigen werken niet meer met ZZPers. Sommigen max 2-3 jaar. Het is in deze 'wereld' vrij standaard om gewoon 1 opdrachtgever te hebben, ondanks dat de BD tool vindt dat je dan geen zelfstandige bent. Maar ik ken vooralsnog geen enkel voorbeeld waar dit gehandhaaft is; dat is ook niet te doen omdat de markt gewoon zo werkt.

Oh en dat 'gewoon' een BV oprichten dit oplost is overigens complete larie. Was het maar zo simpel. Zelfs met 4 ZZPers samen in een BV gaan zitten, lost dit niet op.

[ Voor 15% gewijzigd door Hydra op 22-09-2020 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Dat lijkt me sowieso veruit het beste.

Wat jij doet heeft niks met 'ondernemen' te maken. Een BV oprichten lost niks op en kost de TS waarschijnlijk gewoon geld. 'Gewoon' als ZZPer is niet 'veiliger'; het is wat deze regels betreft exact hetzelfde als een BV en jezelf als DGA verhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Als jij 2 maanden werkt voor een bedrijf en ze betalen niet (bijvoorbeeld omdat ze falliet gaan) kan je fluiten naar je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
blizzard001 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:40:
[...]

Klinkt goed en logisch!

Wat bedoel je met "betaalrisico"? :)
Werknemers krijgen elke maand salaris en vakantiegeld. Een ondernemer/ZZP'er stuurt facturen en heeft daarmee een betaalrisico (en dus een ondernemersrisico). Er zit een betaaltermijn aan vast die soms kan oplopen tot 60 dagen (normaal is het maximaal 30 dagen tenzij anders afgesproken) en klant kan factuur betwisten of klant kan factuur niet (op tijd) betalen vanwege liquiditeitsproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
Hydra schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:06:
[...]

Als jij 2 maanden werkt voor een bedrijf en ze betalen niet (bijvoorbeeld omdat ze falliet gaan) kan je fluiten naar je geld.
Erg helder hoe je antwoord geven op de vragen. Complimenten daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
DeveloperNL schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:43:
[...]

Werknemers krijgen elke maand salaris en vakantiegeld. Een ondernemer/ZZP'er stuurt facturen en heeft daarmee een betaalrisico (en dus een ondernemersrisico). Er zit een betaaltermijn aan vast die soms kan oplopen tot 60 dagen (normaal is het maximaal 30 dagen tenzij anders afgesproken) en klant kan factuur betwisten of klant kan factuur niet (op tijd) betalen vanwege liquiditeitsproblemen.
Ja, daar ben ik inderdaad bekend mee hoor. Een risico die je maar moet nemen dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04

Veel van de inhoud van dit topic is niet heel specifiek voor 1 situatie, dus wil ik voorstellen voor om in het algemene freelance topic verder te praten.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.