Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:11
Hercul3s schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:55:
Heb niet alle reacties gelezen maar wil wel even reageren.

In 2018 hetzelfde gedaan (zonder kind, nu wel een dochtertje :) ).
Alleen of met z'n tweeën is dus een totaal andere situatie dan als er ook een kind bij is. Alleen daarom al is 'hetzelfde' hier niet van toepassing. Zonder kinderen maakt het weinig uit of je na thuiskomst geen huis of baan of wat dan ook hebt. Maar als je ook de zorg voor een kind hebt, dan moet je voor een fatsoenlijke situatie voor je kind zorgen.
StealthyPeanut schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:14:
Leuk idee! En ambitieus van jullie om dit serieus te overwegen.

Ik persoonlijk zou er nooit voor kiezen om mijn jonge kinderen mee te nemen op zo'n reis. Het is een droom van papa en mama, maar van de kinderen totaal niet.
Precies. Het zal vermoedelijk vaak zijn dat je ondanks dat er een kind bij is lekker kunt reizen, dan dat het echt genieten is van en voor je kind. En dat het eerder is dat je kind het prima doet ondanks dat het uit haar vertrouwde omgeving is weggehaald dan dat ze zo blij is dat ze haar vriendinnetjes en school een half jaar niet meer ziet.
ID-College schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:21:
Edit: ik lees hier veel mensen zeggen dat de economie slecht gaat en dat baankansen klein worden. Laat je daardoor niet belemmeren. Niemand geeft jou de garantie dat je volgend jaar alsnog niet werkloos bent. Als het zo slecht gaat als mensen beweren hier dan kan je ook je baan kwijt raken en dan zit je qua werk exact in dezelfde situatie (maar wel met een huis en geen ervaringen! Kan je ook alsnog weg :p )
Dan zit je dus totaal niet in de zelfde situatie. Als je ontslagen wordt, heb je nog een vangnet zoals de WW en kun je aanspraak maken op een transitievergoeding. Als je terugkomt van reizen zonder werk, dan heb je dus écht niets.
Wormaap schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:28:
[...]

Dat is wel een érg negatieve kijk op zaken. Deels is het natuurlijk self-fulfilling, want mensen die tevreden zijn in hun 9-tot-5 bestaan zullen niet snel alles opgeven om er vandoor te gaan. Als ik kijk naar degenen die ik ken, dan heeft er één zich in Ijsland laten omscholen tot duikinstructeur om daar een tijd op die manier te werken. Inmiddels is'ie terug in Nederland en verdient nog steeds z'n geld met zijn passie. Een andere is teruggekomen in NL aan een nieuwe opleiding begonnen. Een derde heeft besloten om werk te maken van zijn droom om helikopterpiloot te worden, en verdient daar inmiddels zijn boterham mee. Nog een is tegenwoordig life coach, dus dat zul je wel te zweverig vinden :P
Is natuurlijk allemaal ontzettend anekdotisch, maar dit zijn stuk voor stuk mensen die juist in zo'n breekjaar tot de conclusie zijn gekomen dat al die veilige verworvenheden ze juist niet gelukkig maakten, en dat het met (veel) minder ook prima te doen is (op de fiets in Kirgizië heb je weinig luxe, I guess :+). Juist dat inzicht heeft ze het zetje gegeven om het risico te nemen de rest van hun leven te veranderen. Dat kun je 'aan elkaar koppelen met zweverige verhalen' vinden, en da's je goed recht. Maar dat hoeft zeker niet voor iedereen zo te zijn :)
Maar voor die conclusie hoef je niet eerst een halfjaar naar het buitenland. Tussen de regels door is wel te lezen dat TS ook totaal niet gelukkig is met de huidige situatie. Dan kun je daar ook nú gewoon aan werken. Soms kan dat ook met hulp van de werkgever.

Ik ken ook een hoop mensen die niet lekker op hun plek zaten en die vergelijkbare radicale carriereswitches hebben gemaakt op het moment dat er bij de werkgever bezuinigd moest worden. In plaats van 50k er doorheen te jagen zijn die in gesprek gegaan met de manager en zijn ze in de gelegenheid gesteld om met een mooie regeling een ander vak te kiezen.

Als je er nu niet aan toe komt om zelf over je situatie na te denken, neem dan een tijd vrij. Of ga bv 4 dagen werken ipv 5 en besteed die extra dag aan goed nadenken over wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:10
Rubbergrover1 schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:56:
[...]
Precies. Het zal vermoedelijk vaak zijn dat je ondanks dat er een kind bij is lekker kunt reizen, dan dat het echt genieten is van en voor je kind. En dat het eerder is dat je kind het prima doet ondanks dat het uit haar vertrouwde omgeving is weggehaald dan dat ze zo blij is dat ze haar vriendinnetjes en school een half jaar niet meer ziet.
Hier ben ik het totaal niet mee eens. Je kunt zo'n reis prima zo inrichten dat het echt genieten is voor zowel de ouders als het kind. Zoals al meer hier gezegd kun je wel focussen op wat de mindere kant is (vrienden/familie missen), maar het is veel beter om het positieve te bekijken (ervaring met andere mensen/culturen en veel van de wereld zien). Onze kinderen waren 3 en 5 toen we naar Z-Korea gingen en 9 en 11 in Amerika. Van beide ervaringen hebben ze genoten en ook heel veel geleerd. En dat ondanks dat ze hun vriendjes/vriendinnetjes een tijdje achter moesten laten.
[...]
Maar voor die conclusie hoef je niet eerst een halfjaar naar het buitenland. Tussen de regels door is wel te lezen dat TS ook totaal niet gelukkig is met de huidige situatie. Dan kun je daar ook nú gewoon aan werken. Soms kan dat ook met hulp van de werkgever.

Ik ken ook een hoop mensen die niet lekker op hun plek zaten en die vergelijkbare radicale carriereswitches hebben gemaakt op het moment dat er bij de werkgever bezuinigd moest worden. In plaats van 50k er doorheen te jagen zijn die in gesprek gegaan met de manager en zijn ze in de gelegenheid gesteld om met een mooie regeling een ander vak te kiezen.

Als je er nu niet aan toe komt om zelf over je situatie na te denken, neem dan een tijd vrij. Of ga bv 4 dagen werken ipv 5 en besteed die extra dag aan goed nadenken over wat je wilt.
Je moet je vooral afvragen of de reis gemaakt wordt om te ontsnappen aan het werk of dat de reis gemaakt wordt omdat dat een grote wens is om nog ooit te doen. In het 1e geval moet je inderdaad na gaan denken wat het oplevert, want dan is de kans dat de ervaring niet positief is heel groot (situatie bij terugkomst is nog steeds niet verandert, behalve dat je nu meer druk hebt omdat je werk moet zoeken en geen huis meer hebt)
In het 2e geval moet je zo snel mogelijk de stap zetten en zal het vooral een positieve ervaring worden.

Oftewel @Rien43, is dit een droom die jullie altijd al hebben en is dat de voornaamste reden, of gaat het er vooral om dat je wilt ontsnappen aan je huidige baan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:10

Qwerty-273

Meukposter

@Rien43 een vraag over het verkopen van jullie huis. Hebben jullie een sterke binding met de huidige woonplek? Stel dat jullie na de reis besluiten om terug te keren naar Nederland, willen jullie dan in dezelfde buurt gaan wonen? Of staat het voor jullie nu vrij om door heel Nederland te kijken voor een plek? Wellicht op basis van de ervaringen van het reizen, bijvoorbeeld dat je wel of niet in een grotere stad wilt wonen liever binnenlands woont of aan de kust, etc.

Ik ben zelf 4x geëmigreerd (NL-> PL-> DE -> NL -> PL) en veel vaker verhuist (en ja dat is puur financieel niet de beste beslissing geweest - verhuizen is duur....). Natuurlijk was dat allemaal met huurcontracten wat een stuk makkelijker is dan met een koophuis. Waarbij er ook situaties waren met verhuizen zonder contracten voor nieuwe woonruimte of werk. Dus zonder de zekerheid die sommigen in dit topic als het echte minimum zien.

Maar als je flexibel bent in waar je eventueel terug wilt komen, is dat ook een stuk vrijer en makkelijker te plannen voor later. Ik heb zelf heel weinig binding met de plekken waar ik heb gewoond (ik heb er natuurlijk wel van genoten - en waar je bent opgegroeid zit natuurlijk wel een stuk emotionele binding, maar dat is na decennia ook compleet veranderd), terwijl vrienden en collega's soms een hele sterke binding hebben met een bepaalde buurt of regio. Bijvoorbeeld omdat de sociale contacten allemaal in die buurt zitten (familie in dezelfde buurt waar eigenlijk niemand er verder dan 5km vandaan verhuist is) en die contacten erg belangrijk zijn voor die personen. Terwijl ik persoonlijk voor mijzelf goed contact kan onderhouden op afstand met slechts af en toe een bezoek (structureel minder vaak dan jaarlijks)

Het onderwijssysteem in Nederland is soms erg stroef, en dat is dan ook het belangrijkste om in het achterhoofd te houden bij een terug keer naar Nederland. Dat kost tijd om te regelen, en is voor jullie dochter zeer belangrijk voor de rest van haar leven (een goede of slechte basisschool heeft veel impact op zowel haar ontwikkeling, en verdere mogelijkheden - en ja er zijn natuurlijk ook voldoende uitzonderingen met slechte scholen die toch succesvol in het leven staan). Maar wellicht blijven jullie wel ergens hangen op jullie reis, waar het gevoel gewoon beter klopt. En is het zaak om daar alles te onderzoeken om voor langere tijd te vestigen. (Denk dan wel aan de vrijwillige AOW opbouw via de SVB afhankelijk van je leeftijd en hoe dat een pensioen zal beïnvloeden).

Al het andere (wonen, werken, belastingen, etc. etc.) dat komt allemaal wel vanzelf, daar is het echt niet nodig voor om er zwaar aan te tillen. Maar dat hangt natuurlijk ook van jullie af, hoe jullie daarmee omgaan.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:35
DeveloperNL schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:23:
[...]

Totaal niet met je eens, wat betreft het gedrag van kinderen en hoe kinderen de wereld zien. Routine en herkenbaarheid heeft niets te maken met de locatie waar je zit, maar of je ouders betrokken zijn en en je kunt nog steeds dezelfde dag routine hanteren op een andere locatie.

Kinderen leven in het nu en zijn veel meer flexibel dan oudere mensen en nieuwsgieriger. Wat is er nu beter voor een kind dan samen met je ouders de wereld ontdekken, nieuwe culturen/eten, talen en gewoontes leren, in plaats van kinderdagverblijf, naar school, naar opa/oma, en papa/mama gestresst om 18 uur het eten op tafel zetten en nog even 15 minuten vragen hoe de dag was. Kinderen kunnen nog 12 jaar in een schoolbankje zitten en braaf zijn.
Ik denk dat je een kind van 4 echt te hoog inschat. Er zijn heel veel dingen beter voor een vierjarig kind, dan aan de andere kant van de wereld een half jaar(!) meegesleurd worden om dingen te bekijken en cultuur te proeven omdat papa en mama dat leuk vinden. Een kind van 4 heeft dat na 2 weken echt wel gezien. Echt waar. Die onthoudt die geweldige pannenkoek en die mooie dag aan het strand.

En ik weet overigens niet wat voor verschrikkelijk beeld jij hebt van een dagindeling van een vierjarige? Je gaat enorm uit van het stereotype 2-FTE-werkende-ouders vol in de stress met een veel te hoge hypotheek. Als dit zo is, zou in daar verandering inbrengen en op de lange termijn mijn geluk mijn huis creëren. Niet de realiteit ontvluchten om straks alleen maar weer dieper in die verschrikkelijke sleur terecht te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:48

macnerd

No Apples please :-)

Niet alles gelezen, maar even een andere insteek op financieel gebied.

Afhankelijk van wanneer je je huis gekocht hebt, kan het gunstig zijn om je huidige huis te verkopen en een goedkoper huis terug te kopen. Als je nog op een relatief hoge hypotheekrente zit kan dit wel een verschil maken. Er komen uiteraard nog wel kosten bij, maar die ga je ook hebben als je bij terugkomst een huis moet kopen. Of als je dan gaat huren: geld voor borg.

Het nieuwe huis kun je dan verhuren tijdens je afwezigheid (uiteraard goed uitzoeken, je wil geen permanente huurder erin hebben). De huuropbrengst kan dan niet alleen de hypotheek betalen, maar ook een buffertje opbrengen.

Omdat je een deel van de overwaarde op gaat nemen (en niet terug in het huis stopt) heb je geen recht op aftrek over dat bedrag.

Ik zou overigens wel proberen hier en daar te werken (e.v.t. remote), dat helpt de kosten te dragen maar zal je vrijheidsgevoel niet in de weg zitten.

MacNerd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
StealthyPeanut schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:29:
[...]
Ik denk dat je een kind van 4 echt te hoog inschat. Er zijn heel veel dingen beter voor een vierjarig kind, dan aan de andere kant van de wereld een half jaar(!) meegesleurd worden om dingen te bekijken en cultuur te proeven omdat papa en mama dat leuk vinden. Een kind van 4 heeft dat na 2 weken echt wel gezien. Echt waar. Die onthoudt die geweldige pannenkoek en die mooie dag aan het strand.
En ik denk dat jij een kind van 4 veels te laag inschat. Onze kinderen genoten juist van een ander land, andere mensen, iedere keer nieuwe dingen zien en vooral een papa en mama die er lekker vaak zijn. Ze hebben daar nu na ruim 10 jaar nog steeds heel veel baat van. Toen we begin vorig jaar voor een nieuwe opdracht naar Amerika gingen, merkte je b.v. dat ze zonder problemen omschakelden naar een nieuwe taal/cultuur. Ze hebben enorm van alle nieuwe indrukken genoten. En nu ze op de middelbare zitten merk je dat ze bij heel veel vakken al heel veel weten en snappen.

Dus zowel op jonge als al wat oudere leeftijd kan het een hele mooie ervaring voor ze zijn. Die van ons hebben iig meer ervaren en geleerd dan wat ze ooit op school zullen leren. Wel moet je daar natuurlijk zelf wel moeite insteken en zorgen dat je op leuke plekken komt, maar ook juist rust neemt als dat nodig is.
En ik weet overigens niet wat voor verschrikkelijk beeld jij hebt van een dagindeling van een vierjarige? Je gaat enorm uit van het stereotype 2-FTE-werkende-ouders vol in de stress met een veel te hoge hypotheek. Als dit zo is, zou in daar verandering inbrengen en op de lange termijn mijn geluk mijn huis creëren. Niet de realiteit ontvluchten om straks alleen maar weer dieper in die verschrikkelijke sleur terecht te komen.
Hier ben ik het dan wel weer helemaal mee eens :+

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik het grappig vind om hier precies dezelfde discussies te zien als die wij hadden toen we besloten voor een paar jaar naar Z-Korea en later nog een keer Amerika te gaan. De ene helft vindt het onverantwoord en dom, de andere helft vindt het juist de kans van je leven en het beste dat je kunt doen :)

[ Voor 8% gewijzigd door redwing op 21-09-2020 16:00 ]

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:44

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

redwing schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:58:
[...]
En nu ze op de middelbare zitten merk je dat ze bij heel veel vakken al heel veel weten en snappen.

...

Die van ons hebben iig meer ervaren en geleerd dan wat ze ooit op school zullen leren.
Niet om advocaat van de duivel te spelen hoor maar hoe weet je dit? De wens is de vader van de gedachte? Ik vermoed dat menig pedagoog het niet met je eens is.

Ook al klopt wat je zegt dan geldt dat niet automatisch voor alle of de meeste 4 jarige kinderen.

Bedenk je overigens ook dat er nogal een punt zit tussen langer op 1 plek blijven en een half jaar rondtrekken. In dat laatste geval is de kans op het maken van vriendjes, het aangaan van langere (vertrouwens) relaties etc vele malen moeilijker. In de tussentijd moet een kindje de familie als opa en oma wel missen en raakt het hier van onthecht.

[ Voor 38% gewijzigd door Bor op 21-09-2020 16:51 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

En ik denk dat jij een kind van 4 veels te laag inschat. Onze kinderen genoten juist van een ander land, andere mensen, iedere keer nieuwe dingen zien en vooral een
Echt?

Ik kwam vanaf geboorte ook in andere landen en andere culturen, voornamelijk Frankrijk, dat wel,... maar weet ik daar op latere leeftijd ook nog maar iets vanaf van toen ik vier was? Nee. Totaal absoluut geheel niks.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

En ik denk dat jij een kind van 4 veels te laag inschat. Onze kinderen genoten juist van een ander land, andere mensen, iedere keer nieuwe dingen zien en vooral een papa en mama die er lekker vaak zijn. Ze hebben daar nu na ruim 10 jaar nog steeds heel veel baat van.
Ouders die er vaak zijn is een kwestie van werk-privé balans. En dan niet alleen wat betreft de fysieke aanwezigheid, maar vooral ook wat betreft het aandacht geven aan de kinderen en ook echt 'vrij' zijn als je thuis bent. Dat kun je ook zonder reizen regelen. Als je een lange reis nodig hebt om voor je gevoel voldoende tijd aan de kinderen te kunnen besteden, dan is er iets anders mis.

(Als het je gaat om genieten van een ander land, dan zou ik zelf trouwens liever kiezen voor 4 keer anderhalve maand reizen dan 1 keer een half jaar. )

[ Voor 9% gewijzigd door Rubbergrover1 op 21-09-2020 18:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:35
[...]

En ik denk dat jij een kind van 4 veels te laag inschat. Onze kinderen genoten juist van een ander land, andere mensen, iedere keer nieuwe dingen zien en vooral een papa en mama die er lekker vaak zijn. Ze hebben daar nu na ruim 10 jaar nog steeds heel veel baat van. Toen we begin vorig jaar voor een nieuwe opdracht naar Amerika gingen, merkte je b.v. dat ze zonder problemen omschakelden naar een nieuwe taal/cultuur. Ze hebben enorm van alle nieuwe indrukken genoten. En nu ze op de middelbare zitten merk je dat ze bij heel veel vakken al heel veel weten en snappen.

Dus zowel op jonge als al wat oudere leeftijd kan het een hele mooie ervaring voor ze zijn. Die van ons hebben iig meer ervaren en geleerd dan wat ze ooit op school zullen leren. Wel moet je daar natuurlijk zelf wel moeite insteken en zorgen dat je op leuke plekken komt, maar ook juist rust neemt als dat nodig is.
Hier wilde ik op reageren, maar ik zag dat @Bor goed had beschreven wat ik bedoel;
Bor schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:40:
[...]

Bedenk je overigens ook dat er nogal een punt zit tussen langer op 1 plek blijven en een half jaar rondtrekken. In dat laatste geval is de kans op het maken van vriendjes, het aangaan van langere (vertrouwens) relaties etc vele malen moeilijker. In de tussentijd moet een kindje de familie als opa en oma wel missen en raakt het hier van onthecht.
Ik neem even aan @redwing dat jullie in Z-K op een adres woonden in een vaste omgeving..? Dat kun je niet vergelijken met een 180 daagse roadtrip door Europa met een camper imho. Toch?

Ik schrijf nergens dat het buitenland per definitie slecht is voor een vierjarige :). Het gaat mij om het rondreis-aspect en dus bijna elke dag en zeker elke week een andere plaats opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:09

jjust

Het leven is een strijd

Het lijkt me een goed idee als je de risico’s wat weet te beheersen. Wellicht is het een idee om niet je baan op te zeggen maar om ouderschapsverlof op te nemen. Soms betaalt de werkgever nog wat door zoals de pensioenpremie. Het voordeel is dat je meer zekerheid hebt als je terugkomt. Vanuit je baan kan je dan solliciteren als je wat anders wilt doen.

Dat in combinatie met de overwaarde opnemen met extra hypotheek en tijdens de reis je huis verhuren verminderd het risico behoorlijk.

Zowel je baan opzeggen en het huis verkopen lijkt me wel erg risicovol. Een huis huren of kopen is niet zo eenvoudig met maar 1 inkomen en geen vermogen. Daarnaast leidt de Coronacrisis ook tot risico’s op de banenmarkt. Het kon dus wel even duren om weer een baan te vinden als je terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
StealthyPeanut schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:25:
Ik neem even aan @redwing dat jullie in Z-K op een adres woonden in een vaste omgeving..? Dat kun je niet vergelijken met een 180 daagse roadtrip door Europa met een camper imho. Toch?
Gedeeltelijk wel en gedeeltelijk niet. We hebben daar ook een paar maanden door het land getrokken (combinatie werken + vakantie). En mits je regelmatig stops inlast waar je ervoor zorgt dat de kid(s) zich uit kunnen leven gaat dat prima. Ik heb ook collega's die een jaar lang door o.a. Amerika en Europa zijn gereisd en ook dat ging prima.
Ik schrijf nergens dat het buitenland per definitie slecht is voor een vierjarige :). Het gaat mij om het rondreis-aspect en dus bijna elke dag en zeker elke week een andere plaats opzoeken.
Een camper + papa+mama is echt voldoende voor een 4-jarige om zich al thuis te voelen. Zeker als het maar om een half jaar gaat zal dat prima werken.
Bor schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:40:
[...]
Niet om advocaat van de duivel te spelen hoor maar hoe weet je dit? De wens is de vader van de gedachte? Ik vermoed dat menig pedagoog het niet met je eens is.

Ook al klopt wat je zegt dan geldt dat niet automatisch voor alle of de meeste 4 jarige kinderen.
Zeker onze jongste heeft verschillende onderzoeken gehad en steevast geven de doktoren en dus ook de pedagogen aan dat het zeer goed is voor de ontwikkeling van kinderen, mits er goed rekening met ze wordt gehouden. Dat betekent dus ook eens een keer een paar weken op een plek blijven staan als je merkt dat ze het daar echt naar hun zin hebben.
Met een half jaar heb je daar nog echt geen last van, zeker niet als je regelmatig facetimes/whatsappt. Pas als je een paar jaar weg gaat krijg je hier echt last van. En een 4-jarige die een langere vertrouwensrelatie aangaat? Daar ga je echt geen last van krijgen in een half jaartje hoor.

Maar zoals ik al zei zijn is dit topic typisch wat je ook om je heen hoort als je zulke plannen hebt. De een ziet allemaal beren op de weg, de andere heeft er spijt van dat hij het zelf niet heeft gedaan :+ Uiteindelijk moet je zelf bekijken hoe je het goed inricht en ook zeker rekening houden met de kinderen. Maar de reis op zich hoef je er echt niet om te laten.
SmurfLink schreef op maandag 21 september 2020 @ 17:36:
[...]
Echt?

Ik kwam vanaf geboorte ook in andere landen en andere culturen, voornamelijk Frankrijk, dat wel,... maar weet ik daar op latere leeftijd ook nog maar iets vanaf van toen ik vier was? Nee. Totaal absoluut geheel niks.
Maar wil je daarmee ook zeggen dat het verder geen enkele invloed op je ontwikkeling heeft gehad? Want daar geloof ik dan weer niets van.
Onze beide jongens weten trouwens nog wel degelijk dingen van die tijd, al is dat bij de jongste een stuk minder dan de oudste.

[ Voor 10% gewijzigd door redwing op 21-09-2020 21:11 ]

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor

Bor

redwing schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:09:

[...]

Zeker onze jongste heeft verschillende onderzoeken gehad en steevast geven de doktoren en dus ook de pedagogen aan dat het zeer goed is voor de ontwikkeling van kinderen, mits er goed rekening met ze wordt gehouden.
Mijn ervaring vanuit wat ik om mij heen hoor is precies andersom. Mensen die ik ken die ook dit soort plannen hebben gehad of tot uitvoering hebben gehad kregen eigenlijk altijd negatief advies.
redwing schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:09:
[...]
En een 4-jarige die een langere vertrouwensrelatie aangaat? Daar ga je echt geen last van krijgen in een half jaartje hoor.
Dat is juist iets waar je last van gaat krijgen, ook in een half jaar tijd. In deze leeftijd is rust, reinheid en regelmaat heel belangrijk (hoe ouderwets dat ook klinkt) als ook het regelmatig (fysiek) zien van mensen die belangrijk zijn zoals een opa en oma. Een reis maken als hier wordt voorgesteld doe je niet voor de kinderen. Het "voordeel" lijkt mij vooral ingebeeld to be honest.
Een camper + papa+mama is echt voldoende voor een 4-jarige om zich al thuis te voelen.
Het is echter wel een heel beperkte omgeving in een leeftijd waar ook interactie met o.a. leeftijdgenootjes (geen broertjes of zusjes) zo belangrijk is.
Maar wil je daarmee ook zeggen dat het verder geen enkele invloed op je ontwikkeling heeft gehad? Want daar geloof ik dan weer niets van.
Onze beide jongens weten trouwens nog wel degelijk dingen van die tijd, al is dat bij de jongste een stuk minder dan de oudste.
Het is wat betreft herinnering een cruciale leeftijd. De meeste mensen kunnen zich weinig herinneren van voor hun derde verjaardag of hier omheen. Dat komt door infantiele amnesie; met andere woorden herinneringen die we tot rond ons derde levensjaar aanmaken raken we weer kwijt (geschat vanaf plm het zevende jaar al). Pas vanaf ongeveer je tiende levensjaar onthoud je dingen die je je hele leven mee kunt dragen (Carole Peterson).

[ Voor 29% gewijzigd door Bor op 21-09-2020 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Bor schreef op maandag 21 september 2020 @ 22:15:
[...]

Mijn ervaring vanuit wat ik om mij heen hoor is precies andersom. Mensen die ik ken die ook dit soort plannen hebben gehad of tot uitvoering hebben gehad kregen eigenlijk altijd negatief advies.
Tja, dat kan. Mijn ervaring is dus heel anders. Ook van anderen die zo op pad zijn geweest. Misschien omdat er hier in de buurt meerdere bedrijven zitten die mensen naar het buitenland sturen, waardoor de pedagogen dus daadwerkelijk hebben gezien dat de impact overwegend positief is?
[...]
Dat is juist iets waar je last van gaat krijgen, ook in een half jaar tijd. In deze leeftijd is rust, reinheid en regelmaat heel belangrijk (hoe ouderwets dat ook klinkt) als ook het regelmatig (fysiek) zien van mensen die belangrijk zijn zoals een opa en oma. Een reis maken als hier wordt voorgesteld doe je niet voor de kinderen. Het "voordeel" lijkt mij vooral ingebeeld to be honest.
Het lijkt er eerder op dat wat jij zegt uit een buikgevoel komt en niet uit de praktijk. Ik heb het ten slotte daadwerkelijk in de praktijk gedaan en gezien dat het een heel positief effect heeft gehad. Dan kun je dat ingebeeld noemen, maar als ook uit onderzoeken blijkt (niet gelinkt naar de reis zelf trouwens) dat het positief is, denk ik dat het probleem er vooral in zit dat je het niet wilt geloven. Ook prima, maar ga dan niet zeggen dat ik het me inbeeld....
[...]
Het is echter wel een heel beperkte omgeving in een leeftijd waar ook interactie met o.a. leeftijdgenootjes (geen broertjes of zusjes) zo belangrijk is.
Als je bij een rondreis via campings en andere plekken gaat waar veel mensen zijn krijgen ze prima veel interacties. Het is niet zo dat je met je camper alleen maar op lege plekken komt zonder enig menselijk contact. Daarnaast gaat het om een half jaar wat zo voorbij is.
[...]
Het is wat betreft herinnering een cruciale leeftijd. De meeste mensen kunnen zich weinig herinneren van voor hun derde verjaardag of hier omheen. Dat komt door infantiele amnesie; met andere woorden herinneringen die we tot rond ons derde levensjaar aanmaken raken we weer kwijt (geschat vanaf plm het zevende jaar al). Pas vanaf ongeveer je tiende levensjaar onthoud je dingen die je je hele leven mee kunt dragen (Carole Peterson).
Maar geen daadwerkelijke herinneringen wil niet zeggen dat het daarmee geen impact heeft op de ontwikkeling. Het is juist heel duidelijke dat het wel impact heeft op de ontwikkeling. Dat die positief en negatief kan zijn lijkt me logisch, maar dat ligt er vooral aan hoe je de reis inricht.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

redwing schreef op maandag 21 september 2020 @ 22:37:
[...]

Het lijkt er eerder op dat wat jij zegt uit een buikgevoel komt en niet uit de praktijk. Ik heb het ten slotte daadwerkelijk in de praktijk gedaan en gezien dat het een heel positief effect heeft gehad. Dan kun je dat ingebeeld noemen, maar als ook uit onderzoeken blijkt (niet gelinkt naar de reis zelf trouwens) dat het positief is, denk ik dat het probleem er vooral in zit dat je het niet wilt geloven. Ook prima, maar ga dan niet zeggen dat ik het me inbeeld....
Welke onderzoeken? Alles wat ik tot nu toe kan vinden is zijdelings gerelateerd (zoals onderzoek naar het vormen van herinneringen en de mate van verbondenheid met mensen die je niet fysiek ziet) en toont vooral het tegendeel aan. Of doel je onderzoeken die je kindje heeft ondergaan?
Als je bij een rondreis via campings en andere plekken gaat waar veel mensen zijn krijgen ze prima veel interacties. Het is niet zo dat je met je camper alleen maar op lege plekken komt zonder enig menselijk contact. Daarnaast gaat het om een half jaar wat zo voorbij is.
Een vluchtige interactie is geen duurzame band. Wellicht was ik onduidelijk maar juist die duurzamere band is belangrijk. Er is een groot verschil tussen een vriendje voor een paar dagen en iemand die je beter leert kennen. Dat vraagt om hele andere (sociale) vaardigheden.
Maar geen daadwerkelijke herinneringen wil niet zeggen dat het daarmee geen impact heeft op de ontwikkeling. Het is juist heel duidelijke dat het wel impact heeft op de ontwikkeling. Dat die positief en negatief kan zijn lijkt me logisch, maar dat ligt er vooral aan hoe je de reis inricht.
Het wil niet zeggen dat het geen impact heeft maar het toont wel aan dat een positieve impact zoals je die hier impliceert niet of erg lastig aan te tonen is.
[...]

Tja, dat kan. Mijn ervaring is dus heel anders. Ook van anderen die zo op pad zijn geweest. Misschien omdat er hier in de buurt meerdere bedrijven zitten die mensen naar het buitenland sturen, waardoor de pedagogen dus daadwerkelijk hebben gezien dat de impact overwegend positief is?
Dit beeld komt totaal niet over met wat ik om mij heen hoor of wat ik na een kort onderzoek op internet lees. In de meeste gevallen is er, afhankelijk van de opstelling en stabiliteit van de ouders en de situatie die zij creëren, op zijn best geen effect merkbaar op de langere termijn waarbij er vaak wordt gerefereerd naar het niet onthouden van herinneringen voor een bepaald levensjaar. Daarbij; doorgaans kom je niet zo maar bij een pedagoog of dokter langs. Dan is er vaak al minimaal een vermoeden dat er bijsturing nodig kan zijn. Juist in dat soort gevallen zou ik extra voorzichtig zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Bor op 21-09-2020 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Bor schreef op maandag 21 september 2020 @ 22:42:
[...]
Welke onderzoeken? Alles wat ik tot nu toe kan vinden is zijdelings gerelateerd (zoals onderzoek naar het vormen van herinneringen en de mate van verbondenheid met mensen die je niet fysiek ziet) en toont vooral het tegendeel aan. Of doel je onderzoeken die je kindje heeft ondergaan?
Dat laatste dus. Daarnaast zijn er ook genoeg onderzoeken te vinden die juist positief zijn. Net als met zoveel onderzoeken kun je alles vinden wat je wilt horen :) (zowel positief als negatief)
[...]
Een vluchtige interactie is geen duurzame band. Wellicht was ik onduidelijk maar juist die duurzamere band is belangrijk. Er is een groot verschil tussen een vriendje voor een paar dagen en iemand die je beter leert kennen. Dat vraagt om hele andere (sociale) vaardigheden.
Maar contact met andere culturen/andere gewoonten voegt ook heel veel toe. Veel meer contact hebben met papa en mama voegt ook veel toe. En wederom, het gaat uiteindelijk maar over een half jaar. Maar er zijn simpelweg voor- en nadelen. Die moet je tegen elkaar afwegen en dan beslissen om het al dan niet te doen. Wat ik hier nu echter zie is dat de focus veelal alleen ligt op de (evt.) negatieve aspecten.
[...]
Het wil niet zeggen dat het geen impact heeft maar het toont wel aan dat een positieve impact zoals je die hier impliceert niet of erg lastig aan te tonen is.
Net als dat een negatieve impact niet of lastig aan te tonen is.
[...]
Dit beeld komt totaal niet over met wat ik om mij heen hoor of wat ik na een kort onderzoek op internet lees. Daarbij; doorgaans kom je niet zo maar bij een pedagoog of dokter langs. Dan is er vaak al minimaal een vermoeden dat er bijsturing nodig kan zijn. Juist in dat soort gevallen zou ik extra voorzichtig zijn.
Wederom prima, mijn ervaring is heel anders. Ik ken door deze reizen heel veel families die hetzelfde hebben gedaan en bij de meeste is het heel positief. En ga er aub niet van uit dat een pedagoog alleen in zicht komt als er iets mis gaat, daar kom je ook bij terecht als het juist te goed gaat.

Maar zoals ik al zei, je mag het prima met me oneens zijn, maar bedenk wel dat mijn ervaringen uit de praktijk zijn en dat ik heel veel gezinnen ken die ditzelfde hebben gedaan. Ik zie dus dat het bij heel veel mensen zeker niet negatief uitpakt.
Precies ook hoe ik oorspronkelijke de keuze heb gemaakt om het wel te gaan doen. Eerst bij mensen die het in de praktijk hebben gedaan kijken hoe het gegaan is en niet op internet gaan zoeken naar sites die aansluiten bij wat ik wil horen :+

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

[...]

[...]

[...]

[...]

toon volledige bericht
Typisch. Ons werd juist aangeraden om zelfs voor onze "simpele verhuizing" goed rekening te houden met de belangen van de kleine en indien mogelijk vooral geen "onhandig" moment te kiezen zoals midden in haar eerste schooljaar. Zou totaal niet in haar belang zijn, volgens "de deskundigen".

Onze verhuizing was dan ook nu of de komende jaren nog niet. Daar hebben we ons uitgebreid over laten adviseren. We verhuizen mede daarom dus 3 weken voor ze naar school gast. Gisteren toevallig uitgeschreven bij de basisschool in onze huidige woonplaats en ingeschreven op de gekozen basisschool in de nieuwe woonplaats.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 22-09-2020 06:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor

Bor

redwing schreef op maandag 21 september 2020 @ 23:07:
[...] Eerst bij mensen die het in de praktijk hebben gedaan kijken hoe het gegaan is en niet op internet gaan zoeken naar sites die aansluiten bij wat ik wil horen :+
Dat doet dan ook niemand volgens mij. Wat mij opvalt in het verhaal is dat jouw kant eigenlijk geheel subjectief is. Daarom sprak ik eerder ook van "De wens is de vader van de gedachte? ".

Je spreekt over onderzoeken die aantonen dat het effect positief is; kom maar op zou ik zeggen. Ik ben benieuwd en oprecht geïnteresseerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Bor schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:02:
[...]
Dat doet dan ook niemand volgens mij. Wat mij opvalt in het verhaal is dat jouw kant eigenlijk geheel subjectief is. Daarom sprak ik eerder ook van "De wens is de vader van de gedachte? ".

Je spreekt over onderzoeken die aantonen dat het effect positief is; kom maar op zou ik zeggen. Ik ben benieuwd en oprecht geïnteresseerd :)
Eerlijk gezegd wordt het zo een nogal onzinnige discussie. Als jullie je graag tegen willen laten houden omdat je denkt dat een kind niet tegen verandering kan, moet je het vooral laten. Ik heb in de praktijk gezien dat kinderen daar prima tegen kunnen, mits je natuurlijk wel goed rekening met ze houdt. Zoals ik al aan het begin zei, als je je dromen uit wilt laten komen moet je niet de beren op de weg zoeken maar juist de mogelijkheden zoeken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

redwing schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:14:
[...]

Eerlijk gezegd wordt het zo een nogal onzinnige discussie. Als jullie je graag tegen willen laten houden omdat je denkt dat een kind niet tegen verandering kan, moet je het vooral laten. Ik heb in de praktijk gezien dat kinderen daar prima tegen kunnen, mits je natuurlijk wel goed rekening met ze houdt. Zoals ik al aan het begin zei, als je je dromen uit wilt laten komen moet je niet de beren op de weg zoeken maar juist de mogelijkheden zoeken.
Zou je tenminste nog met voorbeelden van onderzoek willen komen die aantonen dat het effect positief is? Wat je een beetje doet is semi verwijten maken richting mensen die wijzen op de mogelijk negatieve effecten zonder zelf met goede onderbouwing te komen behalve op zijn best anekdotisch bewijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik vind de discussie of het goed of slecht is voor het kind op dit moment een beetje een voorbarige. Het hangt namelijk ook heel erg van het type kind af en daarover is niet zoveel bekend. Ik kan me voorstellen dat het voor een kind dat heel open is, makkelijk vriendjes maakt en zich niet teveel hecht aan anderen (volwassen en kinderen) het een goede ervaring is. Dan wel dat zo’n kind er niet teveel last van heeft.

Daarentegen als je een (beetje) verlegen kind hebt of een kind dat wat moeite heeft met het vinden van aansluiting, moeilijker vriendjes maakt of heel erg gehecht is aan de vertrouwde omgeving kan ik me voorstellen dat de nadelen voor zo’n kind groter zijn dan de voordelen.

Buiten dat veel succes met je keuze! Volgens mij zijn de meeste voor en tegens ondertussen wel benoemd en is het aan TS om te kijken wat voor hem doorslaggevend is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Voor volwassenen gaat een half jaar zo voorbij. Voor een klein kind is een halfjaar een niet te overziene verre toekomst. Die hebben nl. nog een heel ander gevoel bij tijd. Een half jaar is voor hun gevoel nog een half leven.

En natuurlijk zul je 'menselijke contacten' hebben, maar ik vraag me af met hoeveel kinderen ze in contact zullen komen buiten de schoolvakanties, in een land waar ze een vreemde taal spreken. En dan nog, hoe ik ernaar kijk, zou ik het niet prettig vinden als je kinderen na een halfjaar er in 'getraind' zijn dat contacten met anderen vooral kortdurend en van voorbijgaande aard zijn, aangezien ze steeds weer naar een andere plek door trekken. Dat zou in mijn optiek niet alleen het voordeel van makkelijk contact maken geven, maar vooral ook het nadeel van contacten als oppervlakkige relaties gaan zien.

(Daarnaast zou ik het niet fijn vinden als mijn kind op die leeftijd een halfjaar lang geen familie in levenden lijve zou zien. Niet alleen voor mijn kind, maar ook voor opa/oma zelf en voor de band met de rest van de familie. Maar dat is een keuze.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Gijsje22 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:54:
Ik vind de discussie of het goed of slecht is voor het kind op dit moment een beetje een voorbarige. Het hangt namelijk ook heel erg van het type kind af en daarover is niet zoveel bekend.
Mee eens dat je daar weinig universele uitspraken over kunt doen. Maar sommigen doen er erg luchtig over en sommige mensen lijken vooral met hun eigen blik naar de reis te kijken. Het 'romantische' idee van alles achter je laten en de wijde wereld intrekken zonder verplichtingen of gedoe van thuis is een geweldige situatie. Maar op het moment dat je een kind hebt, kun je niet meer alles achter je laten en 'doen wat je wilt', omdat je altijd rekening met je kind zult moeten houden. Hoe de aard van je kind ook is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-07 23:36
Ondertussen is er hier het nodige benoemd door heel veel mensen wat mooie discussies oplevert, maar ik begin de inbreng van TS te missen. TS heeft enkel dit topic aangemaakt en 10 minuten later nog een keer gereageerd. Om verder te komen, ben ik wel benieuwd welke ideeën er nu bij TS leven naar aanleiding van al het genoemde.

(Ook om te voorkomen dat het topic ontploft, maar het doel zoek is doordat TS niet meer participeert ;) )

[ Voor 14% gewijzigd door VERNederlander op 22-09-2020 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Het is natuurlijk ook een prachtig onderwerp, waarover veel mensen een verschillende mening kunnen hebben. En waarover je dus lekker kunt discussiëren. Vooral omdat er ook een hoop alternatieven zijn. Wil je een tijd van bezinning hebben, is het dan nodig om op reis te gaan? Wil je veel van de wereld zien en je kinderen veel van de wereld laten zien, wil je dan één grote reis of zouden meerdere kortere reizen leuker zijn? Wil je dat de kinderen later onvergetelijke ervaringen hebben, is het voor de herinneringen dan niet beter als de kinderen een paar jaar ouder zouden zijn? Heb je de financiën niet voor een grote lange reis, is het dan niet een idee om een kortere reis te maken en over een paar jaar nog eens? En ga zo maar door. Veel verschillende dilemma's met veel verschillende meningen en ervaringen die elkaar kunnen tegenspreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:24
Ik denk dat dit weer een topic is waarbij de TS het verhaal dumpt en verder niks meer laat horen. Inmiddels slechts twee berichten van TS in 5 pagina's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:14
Heel erg bedankt voor al jullie reacties. Ik had niet verwacht dat het zoveel los zou maken. De reacties lopen logischerwijs erg uiteen.

Mijn vriendin en ik hebben ook heel vaak de conclusie getrokken dat de plannen te risicovol zijn en zagen daarbij erg veel beren op de weg. De afgelopen 3 jaar heeft ons enigszins veranderd doordat ik medisch gezien flinke tegenvallers te verwerken heb gekregen en als klap op de vuurpijl hebben we ook nog eens te horen gekregen dat meer kinderen krijgen uitgesloten is. Tel daarbij op dat m'n vriendin deze periode als zeer zwaar heeft ervaren en daar nu de klappen van krijgt.

Op werkgebied twijfel ik al geruime tijd of de branche waar ik momenteel werkzaam in ben wel daadwerkelijk iets voor mij is. Ik heb behoefte om te ontdekken wat mij echt ligt, en dat lukt erg moeilijk op het moment dat je ruim 40 uur per week werkt.

Wij, inclusief mijn dochter, vinden het echt geweldig om te kamperen en in de natuur te zijn. Hier komen we helemaal tot rust. Elke vakantie die we met z'n drieën hebben gehad doet beseffen hoe het leven ook kan zijn.

Al het bovenstaande resulteert in de gedachte om het roer om te gooien en een langere periode te genieten van elkaar en helemaal tot rust te komen. Ik ben ervan overtuigd dat onze dochter het ook geweldig gaat vinden.

Mijns inziens is het geen vluchtgedrag, maar een periode om even pas op de plaats te maken en (tijdelijk) het leven op een andere manier te beleven.

Ik ben mij ervan bewust dat het verkopen van het huis en het opzeggen van m'n baan een behoorlijk rigoureuze stap is en verre van ideaal. Anderzijds, door m'n baan op te zeggen kom ik wel helemaal los van het werk en is de kans groter dat ik erachter kom wat ik wil.

Wat betreft het opnemen van de overwaarde; ik lees op internet dat dit alleen kan als je een goede reden hebt en al een ruim deel van de hypotheek hebt afgelost. Klopt dit? Of zijn er andere mogelijkheden?

De optie om in plaats van een half jaar, 3 maanden te gaan zijn wij ook aan het onderzoeken.

Nogmaals dank voor jullie waardevolle, een uiteenlopende, reacties!

[ Voor 5% gewijzigd door Rien43 op 22-09-2020 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
De overwaarde kan je gewoon opnemen. het is geld. Je betaalt er alleen wel flinke belasting over als je het niet in een volgend huis steekt.. Dus ga dat even goed uitzoeken.

Ik zou hoe dan ook je huis niet verkopen hiervoor. Dan geef je werkelijk alle vastigheid op. Je baan opzeggen is heel wat anders. En je kan de overwaarde ook opnemen zonder je huis te verkopen he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

De toelichting is waardevol. Wat een last.

Bij jouw ziektebeeld kan het gebeuren dat je te snel weer volledig aan het werk gaat en niet genoeg tijd neemt (genomen hebt) om alles te verwerken, bijvoorbeeld omdat je te snel weer naar 'vroeger' terug wilt. In dat geval kan een gespecialiseerd centrum zeer waardevol zijn voor jou én óók je naasten vooruit te helpen, veel beter dan de algemene zorg. Let ook goed op je hormoonwaardes - dat kan ook voor geestelijke onrust zorgen.

En... let in dit geval ook op verzekeringen die je na terugkomst weer afsluiten moet en of daarbij dan die ene vraag gesteld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

SmurfLink schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:02:
De overwaarde kan je gewoon opnemen. het is geld. Je betaalt er alleen wel flinke belasting over als je het niet in een volgend huis steekt.. Dus ga dat even goed uitzoeken.

Ik zou hoe dan ook je huis niet verkopen hiervoor. Dan geef je werkelijk alle vastigheid op. Je baan opzeggen is heel wat anders. En je kan de overwaarde ook opnemen zonder je huis te verkopen he.
De hypotheekverstrekker moet er maar net aan mee willen werken, je krijgt waarschijnlijk een hoger rentepercentage voor je kiezen, je hebt waarschijnlijk te maken met advies-, afsluit-, en notariskosten, en je hebt voor dit bedrag geen recht op hypotheekrenteaftrek. Dus misschien kan het, maar de kosten zijn flink.
Verder betaal je er geen belasting over hoor.

Met je eens dat de verkoop van het huis in deze situatie en flink risico is met het oog op de terugkeer (geen geld, geen huis, geen inkomen om iets te kopen of te huren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Rien43 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:37:
doordat ik medisch gezien flinke tegenvallers te verwerken heb gekregen
Even een misschien wel onmenselijke vraag tussendoor, maar zijn het medische tegenvallers die tot je dood kunnen lijden op (kort) termijn? Want dan moet je ook wel serieus gaan nadenken over hoe je je vrouw en kind goed kan achterlaten, even in een half jaar al het geld uitgeven vind ik dan niet de meest verstandige keuze.

Los daarvan; ik snap dat je na zoiets meer in het nu wilt leven. Niet gaan zal sowieso tot spijt gaan leiden... Maar wel gaan betekent dat je over een half jaar bij terugkomst misschien eerst nog een jaar in je camper zal moeten wonen voordat je weer een huis hebt. Vind je dat goed dan moeten jullie het vooral doen. Ook weet ik natuurlijk niet of je (schoon) ouders met geld hebt welke eventueel jullie financieel kunnen ondersteunen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:14
President schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:17:
[...]

Even een misschien wel onmenselijke vraag tussendoor, maar zijn het medische tegenvallers die tot je dood kunnen lijden op (kort) termijn? Want dan moet je ook wel serieus gaan nadenken over hoe je je vrouw en kind goed kan achterlaten, even in een half jaar al het geld uitgeven vind ik dan niet de meest verstandige keuze.

....
Gelukkig is dit niet het geval, maar een tweetal heftige ervaringen, waaronder kanker, heeft mij doen beseffen dat m'n gezin het belangrijkste is en ik zo veel als mogelijk wil genieten van het leven. Momenteel lukt het genieten niet, mede door m'n werk. Mijn vriendin en ik zijn van nature mensen die maar doorgaan en doorgaan. Op een gegeven moment gaat dit niet meer en krijgen we de deksel op ons neus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:13
Ik ben vorig jaar met mijn vriendin in 3 maanden naar Rome gelopen. Ook omdat we allebei het gevoel hadden niet op de juiste plek te zitten en tijd nodig hadden om te evalueren. Ik heb aan die drie maanden genoeg gehad, mijn vriendin is nog steeds bezig (nu bijna een jaar). Ik kan het iedereen aanraden, zeker ook in combinatie met wandelen. Tijdens zo'n tocht verandert je ritme volledig en kom je tot hele andere inzichten.
Onze woonruimte hebben we wel onderverhuurd en er was geen sprake van een kind. Er zijn mensen die een dergelijke wandeltocht met kind(eren) ondernemen, maar die zijn dan wel vaak wat ouder of juist wat jonger (draagbaar zegmaar).
Qua geld hebben we zo'n 100 euro per dag uit gegeven, maar daar kan je dik onder als je wat minder uit eten gaat.
Ik kan het iedereen aanraden, alleen je Covid timing is echt wel heel slecht. Ik zou dus zeggen, kan het iedereen aanraden, maar niet nu. Mogelijk kan je iets met home schooling regelen als je over een paar jaar wil gaan?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Rien43 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:26:
[...]

dat m'n gezin het belangrijkste is en ik zo veel als mogelijk wil genieten van het leven. Momenteel lukt het genieten niet, mede door m'n werk.
Wat is nou het belangrijkst? Je gezin of jezelf? Je geeft aan je gezin, maat geeft daarna aan dat jij vooral wilt genieten.

Het is vooral erg jammer dat jullie zo weinig spaargeld hebben. De reis ondernemen met je huis achter houden voor als je terug komt zou een stuk verstandiger zijn.. al helemaal in de huidige corona situatie en met de verantwoordelijkheid van een kind. Een levensverzekering zal je nooit meer kunnen afsluiten gok ik? Dan moet je je huidige levensverzekering toch vasthouden (let alleen wel op, soms staat er in de voorwaarden dat je verplicht bent te informeren als je situatie verandert. Geen idee wat ze met die informatie doen!)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 17:02
Ik vind het geweldig als mensen dingen ondernemen die tegenwoordig door het gros als te risicovol of te extreem worden bestempeld. Het leven is te kort om je te laten weerhouden door beren op de weg. Mijn zegen heb je en ik ga voor je duimen. ;)

Hoeft ook allemaal niet zo complex te zijn als sommige hier het schetsen. Overwaarde opnemen (belastingdienst naait je maar je houdt over voor je reis), camper kopen en je richten op landen waar de prijzen laag zijn (oost-europa, zuid europa) en wie weet "ontvlucht" je op die manier zelfs een groot gedeelte van de corona perikelen. 10 dagen quarantaine, afhankelijk van het land waar je je op dat moment in begeeft, is helemaal niet verschrikkelijk als je met een camper door de bossen rijdt. Het is in ieder geval een stuk eenvoudiger isoleren als je zo mobiel bent. Het enige echte bezwaar dat ik zie, en ik spreek uit ervaring, is dat reizen met een vierjarige weinig tijd tot daadwerkelijke inkeer en zelfbezinning biedt. Het is redelijk all hands on deck, namelijk. :p

Bij terugkomst een maand of drie financiële onafhankelijkheid overhouden, huren in een goedkope provincie (Zuid Limburg, Drenthe, nu nog prima gezinswoningen voor +/- €500 p.m.) of tijdelijk antikraak en vanuit daar weer opbouwen. Het is in je hoofd vaak enger dan in de praktijk, want uiteindelijk regel je het toch wel en pas je je aan aan een nieuwe situatie.

too old, too cold

• Rubbergrover1
Rien43 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:26:
[...]

Gelukkig is dit niet het geval, maar een tweetal heftige ervaringen, waaronder kanker, heeft mij doen beseffen dat m'n gezin het belangrijkste is en ik zo veel als mogelijk wil genieten van het leven. Momenteel lukt het genieten niet, mede door m'n werk. Mijn vriendin en ik zijn van nature mensen die maar doorgaan en doorgaan. Op een gegeven moment gaat dit niet meer en krijgen we de deksel op ons neus.
Het is natuurlijk heel beperkt wat we hier op dit forum over je lezen, maar mijn eerste associatie is dat je eigenlijk, wellicht vanwege de ziekte en de uitloop daarvan, minder dan voltijds zou kunnen/moeten werken. Ook als je weer helemaal gezond bent, is je conditie waarschijnlijk de eerste tijd nog niet 100% en zou je in mijn ogen dan ook nog deels in de ziektewet moeten zitten. (Dat zou zeker ook zo zijn als je tegen het overwerkt-zijn aan zit.) Ik zou daarom ook een gesprek met huisarts/bedrijfsarts aangaan.

Dat kan ook betekenen dat hij aanraadt om ander werk te zoeken, maar wellicht dat je via die route ook begeleiding kunt krijgen om er beter achter twee komen wat je wél ligt. Nieuw werk zoeken vanuit een werkpositie gaat in de regel ook beter, ook alles je buiten de sector zoekt.

Sowieso klinkt het alsof je veel meer tijd voor je dochter/gezin zou willen hebben en sowieso geen 40 uur zou willen werken. In de regel is dat prima bespreekbaar.

Praktisch, wat al even genoemd werd, even het beroemde scenario erbij. Sterk dat je ziekte terugkomt, of als je iets anders overkomt. Als je een baan hebt, dan ben je verzekerd voor ziekte en arbeidsongeschiktheid en bijvoorbeeld ook voor een nabestaandenpensioen. Als je je baan opzegt, dan raak je het gros van die rechten kwijt. Het is daarom veel verstandiger om eventueel onbetaald verlof of ouderschapsverlof te nemen en vakantiedagen te gebruiken om een lange reis te maken, dan om alles op te zeggen.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Overwaarde is natuurlijk wel een momentopname. Die 50k overwaarde kan over 5 jaar helemaal weg zijn, en dan zit je met een hypotheek die 50k hoger is dan de waarde van je huis. Niets aan de hand als je nog 30 jaar op dezelfde plek blijft wonen maar wel als je op dat moment iets wil.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• SmurfLink
  • Niet online
Oogje schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:48:
[...]

Overwaarde is natuurlijk wel een momentopname. Die 50k overwaarde kan over 5 jaar helemaal weg zijn, en dan zit je met een hypotheek die 50k hoger is dan de waarde van je huis. Niets aan de hand als je nog 30 jaar op dezelfde plek blijft wonen maar wel als je op dat moment iets wil.
Zeker waar, het is een risico. Maar op zich wel minder risico dan je hele hebben en houwen verkopen om een reisje te maken...

Laten we voorop stellen dat ik het allebei niet zou doen, wil ik een grote reis maken dan spaar ik daar voor. Ja het duurt dan wat langer, maar ik hou van een stabiele basis. Ik ga dus echt niet zomaar m'n huis verkopen. Al helemaal niet als ik kinderen zou hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Rubbergrover1 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:32:
[...]
Ook als je weer helemaal gezond bent, is je conditie waarschijnlijk de eerste tijd nog niet 100% en zou je in mijn ogen dan ook nog deels in de ziektewet moeten zitten. (Dat zou zeker ook zo zijn als je tegen het overwerkt-zijn aan zit.) Ik zou daarom ook een gesprek met huisarts/bedrijfsarts aangaan.
Als het hier (zoals ik sterk vermoed) om zaadbalkanker gaat, dan is het verloop vaak zeer zakelijk. Vaak kun je zeer snel weer aan het werk, en ik heb ook wel van gevallen gehoord waar de chemo of bestraling gewoon gedurende het werk gedaan wordt. De kans dat je er aan overlijdt is overigens miniem, zeker in Nederland.

Als daarna ook nog een diagnose van onvruchtbaarheid volgt (vaak gezamenlijk met testosteronsuppletie), is het normale arsenaal (zeker als het seminoom betrof en behandeld wordt in een streekziekenhuis) vaak zeer beperkt en is er niet veel aandacht voor verwerking. Vele endocrinologen weten alles van suikerziekte en schildklier, maar weinig van testosteron, die kennis is veel meer aanwezig bij ziekenhuizen waar ze ook geslachtsoperaties uitvoeren.

Bij wat de OP omschrijft heeft ook zijn partner onder de situatie te lijden. Een typisch geval om in ieder geval eens in gesprek te gaan met een psycho-oncologisch expertise centrum, dat uitdrukkelijk ook voor de naasten open staat. Daar kunnen ze verschrikkelijk veel om ook oud zeer goed op te lappen, zeker als je zelf in meewerkstand staat.

Dat is natuurlijk een heel ander uitgangspunt dan een half jaar met gezin reizen en misschien is het helemaal niet van toepassing (misschien is ook het advies daarna om lekker te gaan reizen). Sowieso zou ik voorzichtig zijn in deze situatie met het opzeggen van allerlei financiële diensten tenzij het meer dan 10 jaar geleden is, om torenhoge premies te voorkomen.

Ik besef me dat dit allemaal grote woorden zijn. Als @Rien43 er niets aan heeft, heeft misschien iemand anders er iets aan.

• Rubbergrover1
Anoniem: 567735 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:39:

Bij wat de OP omschrijft heeft ook zijn partner onder de situatie te lijden. Een typisch geval om in ieder geval eens in gesprek te gaan met een psycho-oncologisch expertise centrum, dat uitdrukkelijk ook voor de naasten open staat. Daar kunnen ze verschrikkelijk veel om ook oud zeer goed op te lappen, zeker als je zelf in meewerkstand staat.
Dat dus, ik weet de achtergrond van TS niet en we lezen hier natuurlijk maar flarden van het leven, maar ik krijg de indruk dat zijn uitgangspunt is: ik ben fysiek weer in orde, dus het leven zou moeten doorgaan zoals het altijd ging. En dan loop je er vroeg of laat tegenaan dat er wel degelijk grote veranderingen zijn opgetreden in je leven, maar dat je die misschien te veel hebt genegeerd. Even gas terug nemen is dan zeker verstandig, maar of dat in de vorm van een half jaar reizen zou moeten zijn, dat betwijfel ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:38
Leuk topic om te lezen, wat ik nog niet heb gezien is het niet leuker voor kind als zij ouder is en ze zich de reis kan herinneren?

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:40
ppatrick schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:27:
Leuk topic om te lezen, wat ik nog niet heb gezien is het niet leuker voor kind als zij ouder is en ze zich de reis kan herinneren?
Ja, en nee. Ja, het is leuk als ze het zich blijven kunnen herinneren, maar nee, het kan ook leuk zijn om dingen te doen die sowieso gewoon leuk voor ze zijn. Wij hebben dat zelf opgelost door te boeken via een reisorganisatie die zich daar in specialiseert ( https://travelnauts.nl/ )

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:38
Bedoelde meer in latere leven kan mij denk niets meer herinneren van toen ik 4 was.

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Ik en mijn vriendin zijn in 2016 voor 3 maanden naar Australie/Nieuw Zeeland gegaan.
Ik had een koophuis, zij had een huurhuis. Omdat we beide meer dan genoeg buffer hadden hebben we beide onze woningen aangehouden. Ik kreeg doorbetaald verlof ( had veel overuren ) en mijn vriendin had haar baan opgezegd. Vergeet niet dat je zonder baan niet verzekerd bent. Ze heeft zich voor 150 euro p/m zich laten verzekeren ( dacht via uwv ). Het is altijd achteraf had ik maar dus die kosten konden er nog wel bij.

Die reis heeft ons uiteindlijk samen 20.000 euro gekost excl. vaste lasten in nl.
Maar ik denk dagelijks aan die geweldige reis. De camperbus ging open en je keek op een boom met een koala erin of uitzicht op zee. Had deze reis nooit willen missen.

Maar nu in deze tijd door europa trekken...
Als eerste de pandemie. In veel landen is code oranje. Dit gaat erger worden.
Overal mondkapje daar wen je wel aan maar als het straks zover is dat de campings sluiten sta je daar te kijken...

Dan de kosten. Je wilt je woning verkopen. Daar komt meer bij kijken.
Je overwaarde, die zijn straks op je volgende woning niet meer aftrekbaar als je die niet in je nieuwe huis stopt. Tevens zijn dan de huizen waarschijnlijk nog duurder, of erger ga je uberhaupt nog een huis vinden? Laat staan een huurwoning waar al een flink tekort aan is. Je hebt op dat moment geen baan. Ga je nog wel een hypotheek krijgen zonder contract?
Een camper is ook niet goedkoop, zeker niet een die pas enkele jaren oud is. Dan ben je al aardig op weg richting die 50.000 euro. En kampeerplaatsen zijn ook niet heel goedkoop. En wat denk je van het weer in europa komende tijd?
Over achterstand kinderen enz kan ik niet meepraten. Maar financieel en de problemen wereldwijd met corona lijkt me dit alles behalve het juiste moment om dit te gaan doen.

• Rubbergrover1
phYzar schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:03:
[...]

Ja, en nee. Ja, het is leuk als ze het zich blijven kunnen herinneren, maar nee, het kan ook leuk zijn om dingen te doen die sowieso gewoon leuk voor ze zijn. Wij hebben dat zelf opgelost door te boeken via een reisorganisatie die zich daar in specialiseert ( https://travelnauts.nl/ )
Aangezien het hier om een eenmalige reis gaat en ze waarschijnlijk nooit meer opnieuw een vergelijkbare reis zullen maken, ben ik het wel met ppatrick eens dat het vermoedelijk voor het kind veel leuker zou zijn als ze zich later nog veel dingen zou herinneren. Maar volgens mij is dat voor TS niet echt een criterium.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-07 19:35
@Rien43 Zoals ik al eerder gezegd heb ben ik best een voorstander van een reis, heb het zelf ook gedaan, maar ik twijfel aan de argumentatie :)

Je zegt dat het genieten niet meer lukt. Dat is echt klote. Je zegt dat dat komt door werk. Ook klote, dat had ik ook. Echter, er zijn andere manieren om meer geluk en plezier te hebben en meer te genieten dan de reis.

Want, als je straks terugkomt dan is de wereld niet veranderd. Alles is nog hetzelfde, met de bijbehorende stress van geen werk en huis. Dat is heftig.

Wat je moet doen is zorgen dat je als persoon (jij en je vrouw) beter in het leven staan. Als werk zo ontzettend klote is, dan moet je wat anders gaan doen. Je zou toch al wat anders zoeken als je van reis terug komt, dus waarom nu niet? De economie is nu kut, maar dat is ie over 6 maanden ook. En het financiele risico is niet groter dan als je terugkomt en gaat zoeken. Nu los je tenminste nog af op je huis.

https://xkcd.com/1768/

En dan wederom, en het is een cliche, maar werkt echt (en ik weet niet of je dat al doet):
- gezond eten
- sporten
- mediteren (Headspace app, Insight timer, Waking up app, genoeg te vinden).

Zonder gezond hoofd, is een gezond lijf moeilijk, zonder gezond lijf is een gezond hoofd moeilijk. Stress ga je niet vermijden. Mediteren doen niet veel mensen, maar ik vind het erg belangrijk. Het is maar 10 minuutjes op een dag.

Ik wens je heel veel sterkte. Maar onderschat aub niet wat verandering van werk kan doen voor je. En dan kan je altijd later, als je beter in het leven staat een mooie reis maken. Je geniet er dan waarschijnlijk ook veel meer van want je bent weerbaarder, want reizen is gewoon zwaar. En het zou zonde zijn als je er niet optimaal van zou genieten.

[ Voor 17% gewijzigd door armageddon_2k1 op 23-09-2020 15:48 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:53

Basszje

Reisvaap!]

Ik vind vooral een half jaar een erg korte reis om zo'n hele heisa op te zetten. Eenmaal in reismodus is dat een land of drie toeren. Als je nou een buffer had en een paar jaar de tijd zou dat anders zijn.

Als je dan toch een langere trip wilt doen zou ik vooral kijken of je niet gewoon sabbitical kan nemen, huis eventueel tijdelijk onderverhuren ( er is vaak zoiets als een 'expatregeling' bij de bank ) en op ergens voor die tijd een camper kan vinden.

Het duurt echt maanden voordat je weer ergens opnieuw gesettled bent. En officieel moet je ook van alles opzeggen. Als je iets korter gaat ( 4 maanden bijvoorbeeld :P ) zou dat een enorme moeite schelen.

Vier maanden is ook genoeg tijd om het e.e.a. te overwegen.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:54

BTU_Natas

Superior dutchie

Oww ja,los van mogelijke vermogensbelasting welke belasting betaal je dan?

• SmurfLink
  • Niet online
BTU_Natas schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:23:
[...]

Oww ja,los van mogelijke vermogensbelasting welke belasting betaal je dan?
Waarom zou het iets anders zijn dan de vermogensbelasting?

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
SmurfLink schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:53:
[...]

Waarom zou het iets anders zijn dan de vermogensbelasting?
Je krijgt alleen over dat deel van een eventuele nieuwe hypotheek geen renteaftrek. Met de huidige rentes doet dat niet eens zo'n pijn. En dan nog alleen als ze na terugkomst binnen 2.5 jaar (3 jaar totaal) weer gaan kopen. Als ze gaan huren voor die 3 jaar mogen ze weer de volle mep aftrekken bij een eventuele koop daarna

Vermogensbelasting voor een stel is tot 61K niets...
En aangezien ze dat huis moeten verkopen om die reis te kunnen maken ga ik er niet vanuit dat er heel veel meer vermogen is.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:39
Zonder Corona en zonder kind zou ik zeggen: Meteen doen.

Maar momenteel zijn er voor mij twee zeer grote bezwaren:

- Overal reisbeperkingen en andere Corona-gerelateerde restricties, die bovendien bijna dagelijks nog worden aangepast. Het wordt hierdoor lastig om zelfs voor een reis binnen Europa je aan een globale geplande 'route' te houden. Wanneer je weer verder wilt trekken, heb je er eerst een dagtaak aan welke regels er op je beoogde volgende bestemming gelden, of je daar welkom bent als Nederlander, of je daar welkom bent nadat je een verblijf in land/regio X hebt gehad etc. Al die beperkingen in het vrij reizen, zouden voor mij een flinke domper zijn ten aanzien van het reisplezier.

- Je hebt een dochter van 4, en daarmee verantwoordelijkheden. Nu is het kind nog niet leerplichtig en mag het dus mee op reis. Ik ben er van overtuigd dat je dochter op een mooie reis veel méér kan leren, dan haar leeftijdsgenootjes die braaf naar groep 1 gaan. Mits je uiteraard voldoende aandacht besteed aan het 'leren'. In overleg met de school kun je naast het leren van levenservaringen ook best nog aan de leerdoelen voor een kind in groep 1 werken, waardoor ook voor de school-lesstof niet echt een achterstand ontstaat. Maar je zult hoe dan ook terug naar Nederland moeten komen voor de 5e verjaardag.
En dan heb je onderdak nodig. En geld om in het levensonderhoud van je gezin te voorzien. Betaalbaar onderdak vinden voor een gezin, in een beetje kindvriendelijke buurt, is in flinke delen van Nederland momenteel een bijna onmogelijke opgave. Wellicht telt dit niet voor jullie, meer aan de randen van het land zijn nog wel aardige woningen in de middenhuur (700-1000) euro te vinden. En dat is voor anderhalf/tweeverdieners dan goed te betalen. Maar het lijkt me niet te doen voor een kind wat een half jaar in vrijheid voornamelijk buiten leeft, ergens 3 hoog achter in een appartement van 50m² te moeten gaan vertoeven waar buitenspelen eigenlijk geen optie is en waar binnen amper ruimte is om met klasgenootjes te spelen. Een kind gaat dan letterlijk tegen de muren oplopen ben ik bang.

Even naar mezelf: In 2012 heb ik ook alle schepen achter me verbrand. M'n baan was ik door de crisis kwijt en een reislustige vriend vroeg me waarom ik 'niet gewoon een jaar naar het buitenland ging'. Zo gezegd, zo gedaan. Huur opgezegd. De zomer een halfjaar in toerisme in Frankrijk gewerkt, in oktober naar Australië vertrokken, en in April weer naar huis gevlogen en opnieuw in het toerisme begonnen. Doordat ik in het toerisme in dienst was bij een Nederlandse reisorganisatie, behield ik wel mijn recht op WW na afloop van het seizoenswerk en terugkeer in NL. Financieel had ik dus een vangnet.

Uiteindelijk viel bij terugkomst voor mij alles héél snel op z'n plek. Ik kon via leegstandsverhuur van de lokale woningcorporatie (sloop/renovatie-complex) direct heel klein huisje huren voor een laag bedrag en een week later had ik voor 32 uur in de week weer een baan, die meer dan toereikend was om (in combinatie met de lage huur) rond te komen. Maar ik was alleen. Anti-kraak/leegstandsverhuur kom je met een kind doorgaans niet voor in aanmerking. Je bent met een heel gezin écht aangewezen op vrije sector huurwoningen na je terugkeer. Want kopen kan niet, je hebt immers je baan opgezegd voordat je gaat reizen en niet meteen een nieuw contract met goed salaris en werkgeversverklaring voor de hypotheek.
Overigens: Als ik bij terugkomst na het tweede zomerseizoen in het toerisme geen onderdak en/of werk in Nederland had kunnen vinden op korte termijn, had ik er een winterseizoen met werken in het buitenlands toerisme aan vast geplakt. En daarna misschien ook nog weer een zomer. Etc... Zo flexibel kun je zijn als je alleen bent. Maar niet met een gezin.

En ja, met zo'n plan om er even tussenuit te gaan, doe je financieel echt een stap terug. Je zult dit nog lange tijd na je terugkeer merken. Dat hoeft niet erg te zijn, maar is wel belangrijk om je te realiseren.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:39
Rubbergrover1 schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:56:
[...]

Dat vind ik toch wat te negatief gesteld.

Op mijn reis in Australië ben ik meerdere gezinnen tegengekomen die een halfjaar tot een jaar aan het reizen waren. Complete met 'home-schooling' en al. Deze kinderen kwamen uit alle leeftijdscategorieën. Een aantal van deze families heb ik ook uitgebreid gesproken, ik vond het namelijk een nogal bijzonder verschijnsel wat Down Under kennelijk redelijk normaal is, maar wat we in Europa eigenlijk niet kennen. En daardoor was ik geïnteresseerd en de verhalen, en ook in hoe de ouders en kinderen het ervaren.

Ja, eigenlijk alle kinderen misten zo nu en dan wel hun klasgenootjes. Natuurlijk.
En ja, ze vonden het niet altijd leuk om 'les' te krijgen van hun ouders.
Maar Nee, ze waren zeker niet ongelukkig.
En als je ze vroeg of ze liever thuis waren, of aan het reizen. Dan kozen de meeste kinderen toch echt voor het reizen.
Het grootste gezin wat ik tegen ben gekomen was op reis met 5 kinderen in een Offroad busje, met Offroad aanhanger er achter en had ook vele stukken door het zo goed als onbegaanbare binnenland afgelegd. De meeste families hielden het wat geciviliseerder met een stevige auto + caravan of flinke caravan, geschikt voor de verharde wegen en gravel wegen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:31
ppatrick schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:08:
Bedoelde meer in latere leven kan mij denk niets meer herinneren van toen ik 4 was.
Logisch, jij bent toen ook niet maanden van huis geweest :+
Pagina: 1 2 Laatste