Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-06 08:12
Beste allen,

Na 4 moeilijke jaren willen mijn vriendin, dochter van 4 en ik een half jaar door Europa reizen. Enerzijds omdat wij het ontzettend gaaf lijken om een half jaar met onze dochter Europa te verkennen en anderzijds om tot onszelf te komen en alles weer op een rijtje te krijgen. Tevens wil ik even loskomen van het werk om wellicht tot nieuwe inzichten te komen voor mijn verdere loopbaan.

Helaas hebben wij momenteel niet voldoende financiële middelen om ons koophuis aan te houden en de reis te bekostigen. Hierdoor zijn wij de mogelijkheden aan het onderzoeken om ons huis te verkopen en de overwaarde(+/- 50.000 euro) deels te gebruiken voor de reis. Daarnaast wil ik mijn baan opzeggen om met frisse blik te kunnen onderzoeken wat ik na het half jaar wil gaan doen. Ik twijfel namelijk sterk of de sector waarin ik werk wel iets voor mij is. Mijn vriendin kan haar werk aanhouden gedurende de reis.

Wat wij spannend vinden is om alle schepen achter ons te verbranden en onze droom achterna te gaan. Anderzijds denk ik dat ik na de reis redelijk gemakkelijk weer aan een nieuwe baan kom.

Het idee is dus om:
- mijn baan op te zeggen;
- camper te kopen;
- door Europa te reizen;
- na terugkomst een woning te huren;
- baan te zoeken.

Een deel van de overwaarde gebruiken wij om de periode na onze reis te kunnen overbruggen.

Het plan om te reizen hebben wij al gedurende 10 jaar, maar elke keer zien we (te veel) beren op de weg wat ons ervan weerhoudt om het ook daadwerkelijk te gaan doen. Door wat we afgelopen jaren hebben meegemaakt, het feit dat ik het niet erg naar m'n zin heb op m'n werk en onze dochter dit schooljaar nog niet leerplichtig is, maakt dat wij er nu concreter over aan het nadenken zijn.

Zijn er mensen die iets soortgelijks hebben ondernomen? Of zijn er tips om onze droomreis mogelijk te maken zonder het nemen van al te grote risico's?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Er zijn altijd voldoende redenen om het Niet te doen. Maar zonder risico's nemen doe je niks. Reduceer risico's.
- hoe snel kan je weer een woning vinden als je terug bent. (of zijn er creatieve oplossingen om tijdelijk geen woning te kunnen opvangen?)
- is er genoeg inkomen om te huren en het gezin te onderhouden bij terugkomst (ergo salaris vriendin)
-hoe gemakkelijk zou jij nieuw werk kunnen vinden
- hoe snel moet je weer werk hebben bij terugkomst om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen
- ik zeg doen doen, maar reduceer de risico's waardoor je het risico a verlaagd en b gezamenlijk inzicht hebt in de risico's en deze accepteerd.

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 16:34
Is het slim in deze tijd om al je stabiliteit (huis, baan, spaargeld) op te geven te gaan reizen? Economisch gezien gaat het berg afwaards, wie zegt dat je over 6 maanden makkelijk nieuwe baan vind? Een huis, etc.

Ik zou het in deze onzekere tijden met Covid-19 niet aandurven. Daarnaast loop je ook het risico dat je op veel plekker steeds in quarantaine moet.

Aan de andere kant je leeft maar een keer.

[ Voor 8% gewijzigd door Dracula op 20-09-2020 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-06 08:12
Dracula schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:17:
Is het slim in deze tijd om al je stabiliteit (huis, baan, spaargeld) op te geven te gaan reizen? Economisch gezien gaat het berg afwaards, wie zegt dat je over 6 maanden makkelijk nieuwe baan vind? Een huis, etc.

Ik zou het in deze onzekere tijden met Covid-19 niet aandurven. Daarnaast loop je ook het risico dat je op veel plekker steeds in quarantaine moet.

Aan de andere kant je leeft maar een keer.
Het lastige is dat de mogelijkheid om met het gezin op reis te gaan is verkeken op het moment dat onze dochter leerplichtig is. Wij vinden het erg waardevol om nog een lange reis met elkaar te kunnen maken.

Wij zijn zelf ook erg behoudend in het nemen van risico's, maar zijn ons er terdege van bewust dat je pas echt leeft als je risico's durft te nemen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Goldenpants0291
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:42
Je dochtertje is dus al 4? En gaat dus al naar school? Even een half jaar geen school is een aardige achterstand, ook al is ze nog niet leerplichtig.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:08
'Spannend' vind ik een understatement, ik vind dat je een heleboel risico's wilt gaan nemen :P Maar goed, ik ben niet bepaald een durfal, dus ik vind het stoer van je dat je het überhaupt aan het overwegen bent.

De hoofdvraag voor mij lijkt me, aansluitend op:
Anderzijds denk ik dat ik na de reis redelijk gemakkelijk weer aan een nieuwe baan kom.
Waarom denk je dat? Wat voor werk doe je nu, en in hoeverre denk je zeker te weten daar over 6 maanden weer in te kunnen rollen? Ook rekening houdend met het feit dat we momenteel nog midden in een pandemie zitten (alhoewel ik niet weet in hoeverre dat jouw werk beïnvloedt).

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hahn schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:23:
'...Ook rekening houdend met het feit dat we momenteel nog midden in een pandemie zitten (alhoewel ik niet weet in hoeverre dat jouw werk beïnvloedt).
Werk? De reis zelf. Zometeen komen er "ineens" beperkingen en kan je zo een maand qua reizen / plannen wegstrepen. Of je moet "vluchten" met je camper naar een land dat je helemaal niet interessant vindt.

Yup, "spannend" ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:08
MAX3400 schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:26:
[...]

Werk? De reis zelf. Zometeen komen er "ineens" beperkingen en kan je zo een maand qua reizen / plannen wegstrepen. Of je moet "vluchten" met je camper naar een land dat je helemaal niet interessant vindt.

Yup, "spannend" ;)
Ontslag nemen en vervolgens de komende jaren geen werk meer kunnen vinden lijkt mij een stuk groter probleem, dan dat je reis beperkt of afgeblazen wordt, of je in quarantaine moet.

Maar, de pandemie zal ook zeker niet helpen met het reizen soepel laten verlopen, da's waar :P

[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 20-09-2020 13:29 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:37
Goldenpants0291 schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:23:
Je dochtertje is dus al 4? En gaat dus al naar school? Even een half jaar geen school is een aardige achterstand, ook al is ze nog niet leerplichtig.
Dat hoeft niet per se. Er zijn genoeg ouders die hun kinderen niet naar de kleuterschool gestuurd hebben en dat is ook goed gekomen. Het is vrij eenvoudig op te zoeken welke skills en kennis ze aangeleerd krijgen. Daarvoor zou ik het niet laten.

Je huis ervoor opgeven vind ik wel redelijk ver gaan... Kan je het niet tijdelijk verhuren via airbnb of iets dergelijks?

Ook het moment met Covid19 maakt het zeer moeilijk planbaar waar je wel en niet naar toe zal kunnen.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:25

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je droom achterna gaan houdt in dat je alles wat je hebt opgebouwd in een eenmalige reis stopt? Tijdens een pandemie, waarvan we de economische gevolgen nog maar moeten gaan zien?
Bij terugkomst maar zien of je een baan en een huis hebt, met het risico drie hoog achter terecht te komen tegen de hoofdprijs.

M.i. is dat niet spannend maar onverantwoord. Het is maar wat voor dromen je erop nahoudt.

Ik zou mij dochter een stabielere jeugd gunnen eerlijk gezegd.

[ Voor 34% gewijzigd door MikeyMan op 20-09-2020 13:31 ]

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• WouterT13
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-01 09:33
Ik zou zeggen, ga morgen! Als je het morgen niet doet, doe je het nooit. Corona zal niet snel weggaan, maar er is geen enkele reden om daar je droom voor uit te stellen.

Als jij bereid bent genoegen te nemen met minder nadat je terugkomt, zul je geen probleem hebben snel weer een simpel leven op te bouwen. Dit zal misschien niet direct zo comfortabel zijn als het nu is, maar heb jij liever die lichten die automatisch aangaan als je thuiskomt (of wat voor luxe dan ook), of een nooit-te-vergeten ervaring? Dat is een keus voor jou.

"Lifestyle inflation" is een term die precies beschrijft wat je hier veel in de reacties ziet. Het houdt in dat je over de tijd meer geld verdient en dus langzaam steeds comfortabeler kan leven. Er onstaat dan een angst om dit comfortabele leven kwijt te raken. Daardoor zal je nooit zoiets doen als je nu wilt doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Laatst online: 07:39
Even los van corona, het lijkt mij zeer lastig om je bij terugkeer weer ergens te settelen. En huurhuis is niet zomaar te vinden en als er al een (vrije sector) woning is, dan zul je om in aanmerking te komen toch een vaste baan moeten hebben. Zonder huis en werk wordt het zeer lastig om weer ergens te kunnen wonen.

Ook heb je, vanwege je vrijwillig ontslag, geen recht op WW, zowel tijdens de reis als erna.

Daarbij geldt ook nog eens dat je dochter zo jong is dat ze waarschijnlijk wel van de reis zal genieten, maar niet zal beseffen hoe bijzonder het is. (En wellicht wel ze na een paar weken ook weer terug naar de vertrouwde speeltuin om de hoek...)

Het zou mijn keus dus niet zijn. Ik zou er eerder voor kiezen om een lange gewone vakantie te nemen, eventueel gedeeltelijk als onbetaald verlof. En dan naar een mooi gedeelte van de wereld gaan waar het buiten de schoolvakanties beter vertoeven is dan tijdens de schoolvakanties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Los van of het verstandig is om in deze tijd een wereldreis te doen, kun je niet beter je huis verhuren terwijl je op pad bent? Hebben een oom en tante van me ook gedaan en beviel ze prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SilentF0rce
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-06 08:13
Ik vind dat jullie het gewoon moeten doen.
Het risico is dat wanneer jullie terugkomen, je een baan moet accepteren die je minder leuk vind en waar je minder geld zal verdienen. Je levensstandaard moet misschien aangepast worden.

Wat het ervoor terug krijgt is een onvergetelijk avontuur.

Ik heb zelf, wel eens waar zonder kind, alles achtergelaten voor een half jaar buitenland. Daar realiseerde is me dat ik niet terug wil naar de ICT-wereld en dat het me in het buitenland prima beviel, waarna ik niet meer ben terug gekeerd.

Beste beslissing van mijn leven geweest om een half jaar “er tussenuit” te stappen.

Acties:
  • +45 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Je tekent in ieder geval buiten de lijntjes, dus hou er rekening mee dat je tegengas krijgt.

Wij hebben bijna hetzelfde gedaan, met het niet te verwaarlozen verschil dat wij kinderloos zijn en wij, cliche, naar Australie zijn gegaan.
  • Zwaar jaar (2017) gehad waardoor we keuzes gingen herevalueren
  • Beiden diep ongelukkig op werk
  • Koophuis verkocht want we voelden ons niet fijn daar
  • Vrouw baan opgezegd, ik was net ZZP'er en beunde nog wat bij tijdens werk (remote natuurlijk)
  • September 2018 huis verkocht en oktober 2018 naar Australie
  • In 2019 terug en gaan huren
  • Nu net weer een koopwoning!
Terugkijkend was het een goede keus, maar er kleven een hoop nadelen aan waar je mee om moet kunnen gaan:
  • Je moet je ergens inschrijven in NL en dat kan effect hebben op de toeslagen van de mensen die er wonen
  • Geen woning hebben is mentaal best stressvol
  • Niet weten waar je terecht gaat komen is mentaal best stressvol
  • Huren is takke-duur en ook ongelooflijk moeilijk tussen te komen. Wij huurden voor 1000 euro 62m2 in Nijmegen.
  • Je eigen geld gaat sneller op dan je denkt. Dat eigen geld heb je hard nodig als je weer een woning zou willen kopen mocht je dat in de toekomst weer voor je zien. 50k is dan wellicht helemaal niet zo veel meer.....
  • Geen baangarantie is mentaal best pittig en besef je je de luxe. Een baan waar je diepongelukkig bent is het niet waard, maar momenteel heeft m'n vrouw geen werk meer vanwege COVID en die onzekerheid in financieen (en toekomstperspectief) kan pittig zijn.
  • Rondreizen is zwaar. Wij hadden altijd honger :9. Plan vooral niet teveel.
  • Helaas is het niet zo vrij als je denkt, je moet er financieel wel even voor plannen en het een beetje bijhouden, maar dat is een klein offer :)
  • Je moet het echt voor elkaar doen en voor jezelf. Niet verwachten dat anderen ook maar enig idee hebben waar je mee bezig bent. Goede vrienden zullen denken dat je van het padje af bent en je uitnodigen om eens goed te bespreken waar je mee bezig bent ;)
Ik zal het nooit iemand afraden, want het heeft zeker voordelen (waar ik nog op kom). Maar wij herkenden later wel dat het emotionele slopende jaar ervoor er ook voor gezorgd heeft dat het een beetje een vlucht was. Zorg dat je vanwege de goede redenen dit doet en niet om 'te ontsnappen'. In dat geval zou ik aanraden om een paar drastische wijzigingen te doen in je leven met behoud van de vastigheid van je bed. Onderschat de vastigheid van je bed niet :) Met sporten, meditatie, gezond eten en weinig digitale afleiding transformeert je leven al. Sommige mensen uit je leven weren helpt ook. Als je je dan een stuk beter voelt kan je daarna nog eens die reis plannen, alhoewel je kind dan al flink leerplichtig is denk ik.....

Dan, de positieve punten of tips:
  • Je wereld wordt klein. Heel klein. En dat is goed.
  • Tegenwoordig heb je overal bereik met je foon. Dat hadden wij niet in AU, en dat was goed. Anders verval je in je standaard patronen.
  • Wat je gaat eten die avond en waar is de enige en belangrijkste beslissing van de dag :)
  • De eerste 2 weken zijn een vakantie, die daarna voelen als een ruime vakantie, maar na 4 a 5 weken wordt je zo ontspannen.
  • Ik heb 25 boeken gelezen in 14 weken. Fantastisch.
  • Maak contact met anderen, maar vooral met elkaar. Praat veel. Er is waarschijnlijk veel te verwerken.
Je mag me DM'en voor vragen (alhoewel ik niet weet of ik veel antwoorden heb).

Ik vind het moedig, zeker in deze tijd, en met een kind. Ik weet niet of ik het aan zou raden te doen, want ik ken je niet en de situatie nu is heel anders dan 2 jaar geleden. Daarnaast weet ik ook niet of je beweegredenen de juiste hiervoor zijn.....het lijkt alsof jullie veel moeten verwerken en een grote reis moet je dan echt rustig aan doen om jezelf de ruimte te geven dat de verwerking ook plaats vind. Ik raad het ook niet af overigens :)

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dingen lopen zoals ze lopen. Maar dochter nu al 4 en nog geen vertrekdatum.... dan zou ik nu toch even gas gaan geven als je het nog door wil zetten.
Je gaat vanuit school waarschijnlijk niet echt medewerking krijgen. Zou me niets verbazen als ze je dochter uit gaan schrijven als ze een half jaar niet gaat komen. Op zich geen ramp, maar als ze dan later weer naar dezelfde school zou gaan, dan riskeert je wel dat men wat bevooroordeeld is en achterstanden gaat "zoeken".

Wij wilden graag verhuizen naar de kust en doen dit vanwege onze dochter dit jaar nog. Eind december wordt ze 4 en dan kan ze meteen vanaf dag 1 naar school in onze nieuwe woonplaats. Een half jaartje vertraging hadden we geaccepteerd, maar anders hadden we het de komende jaren niet gedaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:33

Sport_Life

Solvitur ambulando

Puur financieel gezien is het een heel slecht idee om van de overwaarde op je woning een reis te maken. Als je na terugkomst een woning terug gaat kopen zul je dat bedrag weer moeten lenen, bij gelijkblijvende huizenprijzen. Als de stijging van afgelopen jaren (7% per jaar) doorzet kost een woning zelfs 12.250,- meer bij terugkomst. Tel daarbij op alle overige kosten (makelaarskosten, notariskosten, overdrachtsbelasting) en je bent al bijna door de helft van die 50k heen.
Daarbij is de rente van dat deel (50k) niet aftrekbaar. Het komt erop neer dat je met geleend geld een reis gaat maken.

Is het niet een idee om te verhuizen naar een andere woning/omgeving? Hoeft niet per se een duurdere woning te zijn, maar een andere plek kan wellicht al wat helpen. Of je verhuurt je woning en gaat enkele weken/maanden met vakantie.

De plannen zoals jij ze schetst vind ik onverantwoord naar je kind toe.

[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 20-09-2020 15:31 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Even wat dingen die hierbij meespelen:
-Sinds een dag of twee kom je Duitsland of België niet meer in als Hollander. Ook Groningen en Utrecht staan op de korte termijn ter discussie. Het is dus even de vraag waar je woont of je uberhaupt Nederland uit mag.
-50k voor een half jaar reizen met een camper is krap, erg krap, tenzij je de camper al in bezit hebt.
-We staan aan de vooravond van de grootste economische crisis ooit. In die tijd van beroepsgroep wisselen is praktisch onhaalbaar (want dat moet 10-20 procent van de beroepsbevolking tegelijkertijd)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:29:
Je droom achterna gaan houdt in dat je alles wat je hebt opgebouwd in een eenmalige reis stopt? Tijdens een pandemie, waarvan we de economische gevolgen nog maar moeten gaan zien?
Bij terugkomst maar zien of je een baan en een huis hebt, met het risico drie hoog achter terecht te komen tegen de hoofdprijs.

M.i. is dat niet spannend maar onverantwoord. Het is maar wat voor dromen je erop nahoudt.

Ik zou mij dochter een stabielere jeugd gunnen eerlijk gezegd.
Dit. In de huidige tijd is het buitengewoon onverstandig om te gaan willen reizen... en voor je dochter moet je het zeker niet doen want die gaat er weinig van meekrijgen. Hoeveel weet jij nog van toen je 4 was? Nou.. ik niet veel. Je hele hebben en houwen opgeven voor een 'droom'? Lijkt me eerder een nachtmerrie.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nog een dingetje :
-praktisch alle bezienswaardigheden zijn dicht of open met extreme beperkingen, wachttijden etc.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
je wil dit vast niet horen, maar het lijkt me zeer ongezond voor de ontwikkeling van een 4 jarig kind. vraag daar in ieder geval advies over aan een deskundige. ze zal in dat half jaar geen tot weinig contact hebben met leeftijdsgenootjes en niet de stabiliteit hebben die in deze levensfase belangrijk is.
ik denk dat je je kans voorbij hebt laten gaan .....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
pagani schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:10:
Nog een dingetje :
-praktisch alle bezienswaardigheden zijn dicht of open met extreme beperkingen, wachttijden etc.
Onzin. Of in ieder geval niet overal. Ik ben in juli nog in toscane geweest en in augustus is Rome en zo goed als alles is open.

50k voor een half jaar is ruim voldoende. Ja je zal keuzes moeten maken en niet alles doen. Of een camper kopen verstandig is, is weer een hele andere discussie. Je koopt toch oude meuk met alle risico's en onzekerheden. Maar met 50k komt neer op bijna 2k per week. Dat is ruim 250e per dag. Dat kan echt makkelijk.

Ik heb ook eerder mijn baan en huis opgezegd om een jaar te gaan reizen. Dat is ontzettend buiten de lijntje kleuren. Ik was wel gelukkig in mijn werk. Het heeft even geduurd voordat ik weer echt lekker passend werk heb gevonden. Maar het was de beste keuze die ik heb kunnen maken.
Wat fijn was dat wij bij terugkomst in Nederland gebruik konden maken van een 2e woning van familie.

Kijk of je geen onbetaald verlof kan nemen. Je hoeft ook niet direct een half jaar. Het reis effect krijg je na zo'n 5-6 weken. Dus met 3 maanden kan je fantastisch los komen. Zonder misschien wel hele drastische beslissingen en maatregelen te nemen.

Afhankelijk van wat voor werk je doet is juist nu je werkgever bereid om je onbetaald verlof te geven. Want dat betekent voor hem een verlaging van de lasten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• groggy
  • Niet online
PetervdM schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:18:
je wil dit vast niet horen, maar het lijkt me zeer ongezond voor de ontwikkeling van een 4 jarig kind. vraag daar in ieder geval advies over aan een deskundige. ze zal in dat half jaar geen tot weinig contact hebben met leeftijdsgenootjes en niet de stabiliteit hebben die in deze levensfase belangrijk is.
ik denk dat je je kans voorbij hebt laten gaan .....
Daarentegen krijgt het kind stabiliteit uit de de continue aanwezigheid van de ouders. Het kind krijgt continue nieuwe prikkels van de nieuwe plekken.

Ik krijg het idee, dat hier voornamelijk mensen reageren die nooit langer weg zijn geweest dan 3 weken tijdens de zomervakantie. Ik heb langer op reis zijn totaal anders ervaren dan een paar weken vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-06 17:47
Dus: je zit niet lekker in je werk, maar je wil wel terug als het tegenzit. Ik zou eerder een goede consultant vragen voor loopbaanadvies.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:55
Anoniem: 39993 schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:17:
Dingen lopen zoals ze lopen. Maar dochter nu al 4 en nog geen vertrekdatum.... dan zou ik nu toch even gas gaan geven als je het nog door wil zetten.
Je gaat vanuit school waarschijnlijk niet echt medewerking krijgen. Zou me niets verbazen als ze je dochter uit gaan schrijven als ze een half jaar niet gaat komen. Op zich geen ramp, maar als ze dan later weer naar dezelfde school zou gaan, dan riskeert je wel dat men wat bevooroordeeld is en achterstanden gaat "zoeken".

Wij wilden graag verhuizen naar de kust en doen dit vanwege onze dochter dit jaar nog. Eind december wordt ze 4 en dan kan ze meteen vanaf dag 1 naar school in onze nieuwe woonplaats. Een half jaartje vertraging hadden we geaccepteerd, maar anders hadden we het de komende jaren niet gedaan.
Dat "zoeken" naar achterstanden en geen medewerking van de school zolang het kind niet leerplichtig is, zou voor mij instant een goede reden zijn om mijn kind dan sowieso niet meer naar die school te laten gaan. De ervaring van een half jaar reizen is uniek, dat maken de meeste kinderen nooit mee. Het zal per school wel verschillen, maar dit zou men juist moeten aanmoedigen.
Geweldig als je ouders je mee op avontuur nemen.
Ik wenst TS veel wijsheid en goede adviezen wat betreft de vraag.

Ik zou het zeker doen! Je kan altijd terugkomen als het tegenvalt. Er zijn altijd redenen om zoiets niet te doen, maar je gaat zo'n reis nooit vergeten, het wordt deel van je leven.
Zo te lezen worden de meeste echte risico's goed afgewogen, en verder is te veel risicomijdend gedrag het recept voor ongelukkig worden.... Daarbij is reizen binnen Europa echt totaal ongevaarlijk als je gewoon normaal doet/bent. Zou je nou naar centraal Afrika, of de jungle gaan afreizen om een trektocht te maken ... ja... Dan zou ik daar wel even een strak plan maken en kennis over inwinnen.

Succes met je plan, en een goede reis gewenst! Gaaf! :)

[ Voor 6% gewijzigd door GeeEs op 20-09-2020 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 22:21
Volgens mij is een half jaar veel te kort hiervoor. De regel tijd om je huis te verkopen, weer woonruimte vinden wanneer je terug bent, en weer werk vinden wanneer je terug bent, gaat al vele weken of maanden kosten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 19:47
Hmm dit lijkt me meer een vorm van ontsnappen uit de realiteit en al je vermogen en veiligheid stoppen in een one hit wonder.

Uiteindelijk moet je weer terug naar je realiteit, maar zonder huis, inkomen etc.

Ga dan een maandje of desnoods 2 maanden iets doen als je ff iets anders wilt.,maar geef niet je basis op.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Heb je al overwogen om de overwaarde van je huis op te nemen? Dat is financieel waarschijnlijk veel aantrekkelijker dan verkopen en over een half jaar weer iets moeten zoeken.

Als je 50k kan bijfinancieren dan kan je daar 6k van gebruiken om de hypotheek te blijven betalen als je weg bent, en heb je 44k om te reizen. Combineer dat met een half jaar onbetaald verlof op je werk, en ineens is het praktisch risicoloos :)

[ Voor 41% gewijzigd door eamelink op 20-09-2020 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:53

Qwerty-273

Meukposter

Als je dochter momenteel een plek op een basisschool heeft, spreek daar dan iets me af, dat ze makkelijk terug kan komen (als de school jullie bevalt). Scholen zijn namelijk niet verplicht om een kind aan te nemen, geen plek betekend dus automatisch een andere school (wellicht te ver of eentje waar je als ouder geen goed gevoel bij hebt - terwijl er dan wel een plicht is). Kijk ook dat je bij terugkeer (wellicht blijven jullie liever buiten NL?) optijd contact opneemt om alles voor je dochter te regelen.

Al de rest van vastigheid vs advontuur, zoals je het opschrijft hebben jullie de keuze al eigenlijk gemaakt ;) geniet van de reis en kom met nieuwe of herontdekte inzichten terug!

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:27
Ik zie veel reacties van personen die niet zo’n vergelijkbare stap hebben genomen. Ik heb dit twee jaar gedaan met mijn vrouw en zoon (toen 5 jaar). Alhoewel we onze banen niet hadden opgezegd, vier maanden zijn gegaan en ons huis niet hebben verkocht. Overigens waren het drie maanden onbetaald verlof, dus dat tikte wel aardig aan qua kosten.

Het huis hebben we verhuurd voor deze vier maanden aan een expat. Mijn broer is leraar en kon remote lesgeven - wat is goedgekeurd door de basisschool. Ook merken we dat mijn zoon enorm veel interessante ervaringen heeft opgedaan en het hier nog dagelijks over heeft. Dit zijn we elke vijf jaar van plan, zolang het mogelijk is.

Ik snap heel goed dat jullie even weg willen uit de huidige situatie, maar vergeet niet dat het risico op het niet op tijd vinden van een baan na terugkomst redelijk hoog is. Misschien is het een idee om alvast wat gesprekken te voeren met nieuwe werkgevers, aangevende dat je over zes maanden beschikbaar bent. Je weet nooit wat hieruit komt en misschien krijg je er wel een nieuwe frisse blik door - weg van je huidige werkgever.

Al met al zou ik het zeker doen, niets is heerlijker dan een aantal maanden jullie eigen plan trekken en van dag tot dag te leven. Financieel gezien is het zeker wel een uitdaging, dus probeer dat wel helder te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeEs
Basekid schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:52:
Hmm dit lijkt me meer een vorm van ontsnappen uit de realiteit en al je vermogen en veiligheid stoppen in een one hit wonder.

Uiteindelijk moet je weer terug naar je realiteit, maar zonder huis, inkomen etc.

Ga dan een maandje of desnoods 2 maanden iets doen als je ff iets anders wilt.,maar geef niet je basis op.
TS will z'n huis gaan verkopen, met overwaarde, lijkt me vrij stug dat je dat er volledig doorheen jaagt in een half jaar.
Daarbij lijkt TS een weloverwogen keus te willen maken.
De kans dat je met een paar ton (of in ieder geval een leuke spaarpot) aan kapitaal meteen aan de grond zit, zonder mogekijkheden, in NL... Zeer onwaarschijnlijk. In het ergste geval moet er (tijdelijk) gehuurd worden... Daar is zoals ik het begrijp meer dan genoeg ruimte voor.
Ja, je levert geld in, je gaat er zeker op achteruit qua vermogen als je zoiets onderneemt... Maar wat is dat waard?
Er zullen met zo'n reis ervaringen en kansen op je weg komen die je nergens anders gaat tegenkomen.
Risicomijden is leuk en aardig en redelijk safe... Maar echt heel erg saai. Je leeft maar 1x.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:02
Orangelights23 schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:05:
Ik zie veel reacties van personen die niet zo’n vergelijkbare stap hebben genomen. Ik heb dit twee jaar gedaan met mijn vrouw en zoon (toen 5 jaar). Alhoewel we onze banen niet hadden opgezegd, vier maanden zijn gegaan en ons huis niet hebben verkocht. Overigens waren het drie maanden onbetaald verlof, dus dat tikte wel aardig aan qua kosten.
Maar dat is toch ook niet vergelijkbaar? Wat TS wil is veel ingrijpender, z'n huis verkopen en z'n baan opzeggen. Als hij dan terugkomt is hij afhankelijk van de grillen van de markt. En de kans dat dat in zijn voordeel is, is volgens mij vrij klein.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 677216

@Rien43 je schrijft niets over je vriendin qua werk. Dat kan ook relevant zijn.
Verder neem je een behoorlijk risico (je komt over een half jaar terug zonder baan, hoe ga je dan een woning kopen of huren? Je spaargeld is bijna op en je hebt geen inkomen. Wie gaat jou dan een woning verhuren of hypotheek verstrekken? En wie gaat jou aannemen als je niet in de buurt woont?)
Als je dat risico aandurft, kan je het natuurlijk gewoon doen!

Een alternatief kan zijn: leef 6 maanden op water en brood, spaar elke euro, verkoop bezittingen met waarde en ga daarna 2-3 maanden op reis. Financieel misschien beter te behappen, je houdt je huis, wellicht zelfs je baan (opzeggen als je terug bent kan altijd nog). Je hebt dan iets om op terug te vallen. Als die werkpauze en reis je op een nieuw pad brengt, kan je altijd nog het roer omgooien.
GeeEs schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:06:
De kans dat je met een paar ton (of in ieder geval een leuke spaarpot) aan kapitaal meteen aan de grond zit, zonder mogekijkheden, in NL... Zeer onwaarschijnlijk. In het ergste geval moet er (tijdelijk) gehuurd worden... Daar is zoals ik het begrijp meer dan genoeg ruimte voor.
Het gaat om 50k. Camper kopen, 6 maanden reizen, hoeveel is daar dan van over? 6 maanden huur + 2 maanden borg? Inboedel (of moet de huur van een opslag ook van de 50k af?) Lijkt me niet heel riant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:45
Ik denk dat jullie te laat zijn. Dochter is 4 en zou vanaf volgend jaar leerplichtig zijn (vraag me niet wat de precieze regels rond leerplicht en inschrijven zijn), nu het hele proces in gang zetten gaat dan krap worden. Woning verkopen kan je rustig 4-6 maanden voor rekenen, dan zit je met een half jaar reizen alweer tegen de start van het volgende schooljaar aan. Daarnaast is de situatie door corona nu hoogst onzeker met reizen en beperkingen, plannen die je nu maakt voor de reis, kunnen zomaar in het water vallen omdat de situatie veranderd. Dan geef je nu heel veel zekerheid op, voor iets waar weinig van over blijft. Daarnaast, een kind van 4 zal vrij weinig van de reis meekrijgen, maar zal voor jullie misschien wel een last kunnen zijn om eruit te halen wat jullie eruit willen halen.

Maar als je het echt wil doen, denk ik dat je voor jezelf even goed het financiële plaatje in moet vullen, want daar zie ik nog wel wat gaten. Hoeveel gaat de reis kosten, voor hoeveel denk je na terugkomst een woning te kunnen huren? Wat doe je met je spullen die je nu hebt? Ga je die stallen of verkopen?

Je gaat er ook van uit na terugkomst snel weer werk te kunnen vinden, maar wat als de conclusie inderdaad is dat je niet meer in de huidige sector verder wil? Maak je dan de overstap naar een andere sector met eventuele inkomensterugval die daarmee gepaard gaat, of moet je dan toch weer in je huidige sector aan de slag om het financieel te kunnen bolwerken (in welk geval een van de primaire redenen voor deze reis dus wegvalt).

Wat je wel zou kunnen overwegen, is een kortere reis. Hoe lang kunnen jullie weg zonder woning te verkopen en/of jouw baan op te zeggen? Misschien kan je met 3 maanden ook al heel wat eruit halen, zonder alle risico's te nemen.
Orangelights23 schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:05:
Ik zie veel reacties van personen die niet zo’n vergelijkbare stap hebben genomen.
Veel mensen reageren vanuit hun eigen keuze, en de meeste mensen hebben nou eenmaal niet zo een stap gemaakt, maar kunnen TS wel wijzen op waarom ze die stap niet zouden nemen, net zoals mensen die het wel gedaan hebben TS van advies kunnen voorzien hoe het aan te pakken.
Ik heb dit twee jaar gedaan met mijn vrouw en zoon (toen 5 jaar). Alhoewel we onze banen niet hadden opgezegd, vier maanden zijn gegaan en ons huis niet hebben verkocht. Overigens waren het drie maanden onbetaald verlof, dus dat tikte wel aardig aan qua kosten.
Dat is wel heel anders dan wat TS wil doen. Die wil zijn baan opzeggen en zijn huis opzeggen, dus hij heeft eigenlijk niets meer achter de hand als hij terug komt en ook nog eens in deze onzekere tijden.
Het huis hebben we verhuurd voor deze vier maanden aan een expat.
De rechter heeft zeer recent besloten dat inkomsten daaruit in box 1 vallen, dus dat is ook nog iets voor TS om rekening mee te houden als hij dat pad wil gaan bewandelen: bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GeeEs schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:47:
[...]

Dat "zoeken" naar achterstanden en geen medewerking van de school zolang het kind niet leerplichtig is, zou voor mij instant een goede reden zijn om mijn kind dan sowieso niet meer naar die school te laten gaan. De ervaring van een half jaar reizen is uniek, dat maken de meeste kinderen nooit mee. Het zal per school wel verschillen, maar dit zou men juist moeten aanmoedigen.
Geweldig als je ouders je mee op avontuur nemen.
Ik wenst TS veel wijsheid en goede adviezen wat betreft de vraag.

Ik zou het zeker doen! Je kan altijd terugkomen als het tegenvalt. Er zijn altijd redenen om zoiets niet te doen, maar je gaat zo'n reis nooit vergeten, het wordt deel van je leven.
Zo te lezen worden de meeste echte risico's goed afgewogen, en verder is te veel risicomijdend gedrag het recept voor ongelukkig worden.... Daarbij is reizen binnen Europa echt totaal ongevaarlijk als je gewoon normaal doet/bent. Zou je nou naar centraal Afrika, of de jungle gaan afreizen om een trektocht te maken ... ja... Dan zou ik daar wel even een strak plan maken en kennis over inwinnen.

Succes met je plan, en een goede reis gewenst! Gaaf! :)
toon volledige bericht
Daarom: hou daar rekening mee. Een andere school, zonder die "lading" is helemaal zo'n gek idee niet eens. (En natuurlijk zijn er ook scholen die hier wel wat vrijer in zijn. Ga gewoon in gesprek. Dan weet je snel genoeg hoe laat het is.)

Ik denk wel dat al het andere toch ondergeschikt is aan je opgroeiende kind. Ik wil op basis van de nu bekende informatie niet eens ingaan op of dit financieel nou wel of niet verstandig is. Die keuze moet de TS zelf maar maken.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik vind het vooral bijzonder dat je dit plan al tien jaar hebt, maar er geen geld voor hebt gespaard en daarom je overwaarde moet aanspreken. Het doet vermoeden dat je je financiën dan niet erg op orde hebt. Wat is de reden dat je niet gewoon gespaard hebt om zo'n reis te kunnen maken? Dat lijkt mij een veel prettiger uitgangspunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-06 17:24
Gewoon doen. Financieel is een probleem, want zoals eerder aangegeven ga je in principe dan op reis met geleend geld. Je hebt dat geld immers bij terugkomst eigenlijk weer nodig om een huis te kopen (en dan mis je ook nog renteaftrek, hoewel dat minder is als je binnen bepaalde tijd toch weer een huis koopt).

Dus misschien inderdaad proberen om het huis aan te houden en te verhuren. Je zou de overwaarde kunnen opnemen om je reis te financieren en dan de niet-renteaftrek op de koop toe nemen, maar dat is geen verstandig financieel beleid. Verstandig is als je er de afgelopen jaren voor had gespaard. Maar aan de andere kant, als je rekening houdt met wat hogere maandlasten (en wat extra aflossen), dan kan het ook prima. Als je nu starter zou zijn en je had het huis nu gekocht had je ook zo'n hypotheek gehad.

Ik denk dat een baan vinden over een (half) jaar makkelijker is dan een huis vinden, dus hou dat huis aan als het enigszins mogelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Rien43 schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:10:

Na 4 moeilijke jaren willen mijn vriendin, dochter van 4 en ik een half jaar door Europa reizen.
Leuk, ook voor jullie dochter! Maar hoe snel moet het gaan plaatsvinden? Als ze 5 is, moet ze natuurlijk wel aan de leerplicht voldoen. Hebben jullie al met de school besproken wat de mogelijkheden zijn?
Anderzijds denk ik dat ik na de reis redelijk gemakkelijk weer aan een nieuwe baan kom.
Wat voor soort werk heb je? Je bent ermee bekend dat de werkloosheid in deze tijd flink aan het oplopen is? Als je niet iets doet waar je bijzonder in uitblinkt en waar er tegen die tijd vraag naar is, dan zal het waarschijnlijk niet zo makkelijk worden een nieuwe baan te vinden.
Het idee is dus om:
Wat voor woning moet dat worden? Als dat op basis wordt van alleen het inkomen van jouw vriendin, verdient ze genoeg om een vrije sector woning te vinden? Ik was zelf laatst aan het kijken naar huurwoningen voor een kennis van me en onder de 1000 euro was er nagenoeg niets te vinden. En voor een woning van 1000 euro in de maand is al snel richting de 4000 euro bruto inkomen nodig. Als je nog voldoende over hebt na de verkoop van je woning, dan is er misschien nog wel een deal te maken, maar zeker is dat niet.
Of zijn er tips om onze droomreis mogelijk te maken zonder het nemen van al te grote risico's?
Zonder al te grote risico's? Dat is heel subjectief. Persoonlijk vind ik het een groot risico om als gezin de schepen achter je te verbranden in een tijd als deze. En je hebt te maken met oplopende werkloosheid waardoor je misschien lang niet zo snel aan een baan kunt komen als een jaar geleden, plus je wilt een huis huren waar er op dit moment een chronisch tekort aan is tenzij je de hoofdprijs wilt betalen en daar is dan weer dat inkomen voor nodig. Een ander huis kopen lijkt op basis van wat je schrijft ook geen optie totdat je een voldoende en bestendig inkomen hebt.

Had je deze reis een paar jaar geleden willen maken dan waren risico's wel te overzien, maar nu... Beter kan je er nog even goed over nadenken of je niet wilt wachten op wat betere tijden. Daarbij moet je ook nog eens rekening houden met de veranderende situaties, wat vandaag nog een mogelijke bestemming is kan morgen ineens gesloten zijn. Het zou mij ook niets verbazen als je straks ergens bent waar je niet meer weg mag gaan tot het virus daar onder controle is. Zie je het zitten om maanden achter elkaar op dezelfde plek te moeten blijven in een camper?

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Wat de leeftijd van het kind betreft... Ik lees hier ook al dat er mensen met oudere kinderen dit hebben gedaan, voor langere tijd.... En je hoort het wel vaker ook... Hoe doen die dat dan wat betreft leerplicht?
Het is intussen door de hele corona toestand wel bewezen dat een half jaartje niet naar school, maar door pappa en mamma thuis best kan toch?
Ik vind het sowieso allemaal wel wat spastisch met die leerplicht, schooldagen en vakanties en het gedoe daaromheen.
Absoluut prima dat er een leerplicht is, maar wel erg rigide regelgeving. Zeker op jonge leeftijd zoiets met je ouders doen is imho veel meer waard dan naar de kleuterschool... Wat missen ze nou echt ...? En hoe komt een kind op reis geen leeftijdgenootjes tegen... Onze zoon ziet er op vakantie over het algemeen meer en gevarieerder dan thuis...

[ Voor 9% gewijzigd door GeeEs op 20-09-2020 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
GeeEs schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:25:
Wat de leeftijd van het kind betreft... Ik lees hier ook al dat er mensen met oudere kinderen dit hebben gedaan, voor langere tijd.... En je hoort het wel vaker ook... Hoe doen die dat dan wat betreft leerplicht?
Het is intussen door de hele corona toestand wel bewezen dat een half jaartje niet naar school, maar door pappa en mamma thuis best kan toch?
Ik vind het sowieso allemaal wel wat spastisch met die leerplicht, schooldagen en vakanties en het gedoe daaromheen.
Absoluut prima dat er een leerplicht is, maar wel erg rigide regelgeving. Zeker op jonge leeftijd zoiets met je ouders doen is imho veel meer waard dan naar de kleuterschool... Wat missen ze nou echt ...? En hoe komt een kind op reis geen leeftijdgenootjes tegen... Onze zoon ziet er op vakantie over het algemeen meer en gevarieerder dan thuis...
Niet ingeschreven in NL, is geen NL leerplicht is de korte samenvatting hier van.

https://www.wereldschool....t-leerplichtige-kinderen/ daar staat het onderin;
Uitschrijven en verzekeringen
Grote kans dat het advies zal zijn om jullie uit te schrijven uit de Basisregistratie Personen (BRP). Dit heeft natuurlijk wel consequenties, vooral op gebied van verzekeringen. Onze partner JoHo kan je meer uitleg geven rondom internationale verzekeringen & administratieve regelzaken. Wil je direct je persoonlijke situatie en vragen voorleggen? Vul dan het adviesformulier in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Waarom doe je dat dan nu niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02:17
Omdat ie op reis wil, misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-06 18:38
Beste allen,

Na 4 moeilijke jaren willen mijn vriendin, dochter van 4 en ik een half jaar door Europa reizen. Enerzijds omdat wij het ontzettend gaaf lijken om een half jaar met onze dochter Europa te verkennen en anderzijds om tot onszelf te komen en alles weer op een rijtje te krijgen. Tevens wil ik even loskomen van het werk om wellicht tot nieuwe inzichten te komen voor mijn verdere loopbaan.

Helaas hebben wij momenteel niet voldoende financiële middelen om ons koophuis aan te houden en de reis te bekostigen. Hierdoor zijn wij de mogelijkheden aan het onderzoeken om ons huis te verkopen en de overwaarde(+/- 50.000 euro) deels te gebruiken voor de reis. Daarnaast wil ik mijn baan opzeggen om met frisse blik te kunnen onderzoeken wat ik na het half jaar wil gaan doen. Ik twijfel namelijk sterk of de sector waarin ik werk wel iets voor mij is. Mijn vriendin kan haar werk aanhouden gedurende de reis.

Wat wij spannend vinden is om alle schepen achter ons te verbranden en onze droom achterna te gaan. Anderzijds denk ik dat ik na de reis redelijk gemakkelijk weer aan een nieuwe baan kom.

Het idee is dus om:
- mijn baan op te zeggen;
- camper te kopen;
- door Europa te reizen;
- baan te zoeken.

Een deel van de overwaarde gebruiken wij om de periode na onze reis te kunnen overbruggen.

Het plan om te reizen hebben wij al gedurende 10 jaar, maar elke keer zien we (te veel) beren op de weg wat ons ervan weerhoudt om het ook daadwerkelijk te gaan doen. Door wat we afgelopen jaren hebben meegemaakt, het feit dat ik het niet erg naar m'n zin heb op m'n werk en onze dochter dit schooljaar nog niet leerplichtig is, maakt dat wij er nu concreter over aan het nadenken zijn.

Zijn er mensen die iets soortgelijks hebben ondernomen? Of zijn er tips om onze droomreis mogelijk te maken zonder het nemen van al te grote risico's?
toon volledige bericht
Misschien kan iemand je een camper lenen voor een halfjaar, of tweedehands?

Alvast dit soort dingen regelen... stap voor stap. Zorg wel dat je buffer hebt voor een jaar.

Ohja Peter Thiel voorspelde in 2013 dat Europeanen massaal geld op de bank hebben, lage rente, maar geen dromen. Dit gaat inderdaad voor een groot deel op. Blij dat jullie het tegendeel bewijzen!

[ Voor 4% gewijzigd door Harm_H op 20-09-2020 22:40 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:22
Gewoon gaan. Burgerlijke angst hebben, zoals de meesten hier, kan de rest van je leven nog.

[ Voor 76% gewijzigd door Knakker op 20-09-2020 22:24 ]

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Knakker schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:23:
Gewoon gaan. Burgerlijke angst hebben, zoals de meesten hier, kan de rest van je leven nog.
Tja, of sommigen onder ons denken niet dat een half jaartje reizen diepere problemen gaat oplossen.
Wat voor "nieuwe ervaringen" ga je opdoen met een half jaar reizen? Lijkt me meer een manier om je af te zetten tegen de rest (de burgerlijke angst) en je daarmee speciaal te kunnen voelen, dan iets anders.

Maar ja, iedereen moet wat he.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-06 15:07

FFW

Wat een geweldig plan. Tijdens mijn eigen reizen ben ik veel mensen tegengekomen die bezig waren aan een jarenlange wereldreis en dat heeft mij altijd geïnspireerd om ooit ook manieren te vinden om mooie reizen te kunnen maken. Ik heb in mijn leven gelukkig veel werk gevonden waardoor veel (maar low budget) reizen mogelijk was, bijvoorbeeld door in het onderwijs of voor internationale bedrijven te werken. Op een gegeven moment had ik er eigenlijk wel genoeg van en wilde ik liever een thuis opbouwen.

Om op de mensen terug te komen die ik in het buitenland ontmoette : ik vroeg me altijd af hoe anderen dat betaalden. Goede reiswagens kosten een vermogen (40k tot 400k ) exclusief de kosten om deze te verplaatsen of te onderhouden. Het gaat vaak om mensen die hun huis of bedrijf hebben verkocht en er ook op gokken dat alles wel goed komt bij thuiskomst. En waarom ook niet. Youtube staat vol reisverhalen van mensen die hun dromen waar maken.

ik begrijp niet zo goed hoe je deze reis voor je ziet : ga je wildkamperen of ga je op veiliger campings staan? gaat je vriendin vanuit de camper werken en hoeveel uur per dag is ze daar minimaal aan bezig? Waarom wil je in Europa blijven want Afrika en Azie zijn goedkoper.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:45
Knakker schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:23:
En ik vind het maar angstig dat sommige mensen zo gemakkelijk tegen een ander zeggen dat ze alle waarschuwingen maar in de wind moeten slaan en risico's moeten nemen zonder stil te staan bij de consequenties. Maar dat is altijd een makkelijk advies als het om een ander gaat, gaat het toch fout heb je er zelf geen last van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whaam
  • Laatst online: 06:47

Whaam

Meer beter

Na alle pessimistische insteek in dit topic misschien een meer optimistisch beeld: wij willen hetzelfde gaan doen. Niet nu stante pede, want mijn vrouw is momenteel zwanger, maar het plan is om ook voordat onze oudste leerplichtig is, een half jaar weg te gaan. Dat is binnen nu en twee / twee en een half jaar.

We zitten ongeveer in dezelfde situatie, alleen net andersom. Ik kan remote (freelancer) werken zo lang ik een internetverbinding heb, en mijn vrouw zit in een vakgebied waar er hoe dan ook altijd werk is. Ook een koophuis, belachelijk in waarde gestegen sinds we het kochten, en ook de intentie om te verkopen.

Ik heb het zelf een keer eerder gedaan, al was ik toen nog alleen. Alles wat ik bezat had ik verpatst, huurstudio opgezegd en voor zes maanden ben ik naar het buitenland gegaan en heb her en der wat gewerkt, lekker rond getrokken. In de laatste weken van die periode online wat sollicitaties gedaan en een week nadat ik terug was kon ik beginnen bij een nieuwe werkgever. In alle eerlijkheid: dat was in 2010. Maar die ervaring heeft me gemaakt tot wie ik nu ben, heeft me gevormd en ik heb er ontzettend veel van geleerd.
eamelink schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:52:
Heb je al overwogen om de overwaarde van je huis op te nemen? Dat is financieel waarschijnlijk veel aantrekkelijker dan verkopen en over een half jaar weer iets moeten zoeken.

Als je 50k kan bijfinancieren dan kan je daar 6k van gebruiken om de hypotheek te blijven betalen als je weg bent, en heb je 44k om te reizen. Combineer dat met een half jaar onbetaald verlof op je werk, en ineens is het praktisch risicoloos :)
Dit is interessant, zo hadden wij het ook nog niet bekeken. Ik ga me eens inlezen.

puntgave blauw-witte ikki68 aurora R2 in de aanbieding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-06 01:06

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Lekker gaan ! Risico kan je beheersen. Probeer wel even goed uit te reken wat het kost.

Ja reizen kost een hoop geld duurder als je leven nu in ieder geval. Je wilt namelijk niet alleen rondjes rijden maar ook dingen gaan doen. Alles kost geld.

Overwaarde of 2e hypotheek is een goed idee als je een beetje zeker bent dat je een nieuwe vaan kan vinden. Je kan altijd nog een tijdje in je camper leven wanneer je terug bent in NL.

Corona is wel risico hoop dat je niet in een lockdown terecht komt.

Veel succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Laatst online: 07:39
Wat missen ze nou echt ...? En hoe komt een kind op reis geen leeftijdgenootjes tegen... Onze zoon ziet er op vakantie over het algemeen meer en gevarieerder dan thuis...
Wat een kind mist? Best veel in mijn optiek. Vluchtige contacten op vakantie zijn heel anders dan de langduriger contacten met leeftijdsgenoten en vriendjes of vriendinnen in de buurt en op school. De kleuterjaren op school zijn er niet zozeer om veel kennis te vergaren (dat komt daarna wel), maar vooral om de omgang met leeftijdsgenoten en leerkrachten en dagelijkse routines etc te 'kneden'. Het kan daarom behoorlijk impact hebben als je kind een halfjaar zonder kleuterschool leeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-06 10:39
Vorkie schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:39:
[...]

Niet ingeschreven in NL, is geen NL leerplicht is de korte samenvatting hier van.

https://www.wereldschool....t-leerplichtige-kinderen/ daar staat het onderin;

[...]
Houd er wel rekening mee dat je dan ergens anders ingeschreven hoort te zijn (in het buitenland dus). Als je je uitschrijft moet je ook een adres in het buitenland opgeven wat dan weer aan o.a. de belastingdienst wordt doorgegeven. Verder zijn een hoop van je verzekeringen ongeldig (inclusief de gereguleerde zorgverzekering die je in NL hebt, al kan een ongereguleerde zorgverzekering stukken goedkoper zijn voor jonge gezonde mensen). Als je rondreist in een camper is dit dus geen reëele optie. Daarnaast is de kans groot dat het land waar je je gaat inschrijven ook een leerplicht heeft die vergelijkbaar is met NL.

@topicstarter, kijk ook eens naar emigreren voor een jaartje. Kan een stuk goedkoper zijn dan rondreizen. Je ziet minder van een hoop plekken, maar kan wel beter rust geven. Dan kan uw kind een jaartje op een internationale school ook (of ga naar een land waar het onderwijs in zijn geheel in het Engels is, zoals Malta), wat een erg goede ervaring kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Jeroenneman schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:27:
[...]

Tja, of sommigen onder ons denken niet dat een half jaartje reizen diepere problemen gaat oplossen.
Wat voor "nieuwe ervaringen" ga je opdoen met een half jaar reizen? Lijkt me meer een manier om je af te zetten tegen de rest (de burgerlijke angst) en je daarmee speciaal te kunnen voelen, dan iets anders.

Maar ja, iedereen moet wat he.
Als ik het verhaal van TS lees, is het meer "Afstand nemen van..." Ipv. "Afzetten tegen de rest .."
Je hebt zelf misschien nog nooit tegenslagen of een rotperiode gekend in je leven, maar dan is een tijdje afstand nemen (letterlijk) een veel gegeven advies.
Als je niet weet wat voor "nieuwe ervaringen" je gaat opdoen op een half jaar reizen, een tip... Ga een keer echt op reis! ;)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Fantastisch idee! Gewoon doen, maar pas je financiele plaatje aan.

1. Ga uit van een half jaar werkloos na terugkomst, kun je dan leven van het inkomen van je vriendin?
2. Hou je huis aan, probeer deze tijdelijk te verhuren. Er zijn genoeg mensen die tijdelijk woonruimte nodig hebben omdat hun eigen huis verkocht is en de nieuwe nog niet klaar is. Zijn het bekenden van je dan kun je het zelfs met je eigen spullen erin verhuren.
3. Pas je reisbudget aan. 50k voor 6 maanden? Wat ben je van plan te gaan doen? Een dergelijke reis is niet 12x een zomervakantie, je zult vele dagen niets doen, heerlijk!... Hou je eigen auto, zet er een trekhaak onder als je die niet hebt, koop een goede aanhanger (die dicht/op slot kan!) en ga zoveel mogelijk kamperen, geen luchtbed maar een veldbed, vandaar de aanhanger. En ondanks dat je kampeerspullen bij je hebt, een nachtje hotel is dan ook gewoon mogelijk, en dat voelt heerlijk luxe! Op die manier bespaar je een heleboel geld.

Maar het allerbelangrijkste: geniet van de voorbereiding, de reis, en de jaren met de herinneringen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:32

Theo

moederbord

Of je wel of niet moet gaan dat is een beslissing die je zelf moet nemen. Maar het is wel verstandig om over de volgende zaken na te denken:

- Je stelt jezelf een budget van 50k voor de reis (180 dagen), en je wil hier ook nog een camper van kopen. Dit kan financieel wat krap zijn; een goede camper (inc het onderhoud onderweg; goedkoop in aanschaf is duurkoop onderweg) is gewoon duur. Nu kun je de camper naderhand wel weer verkopen, maar daar heb je niks aan als je onderweg bent je je niet bij het geld kunt komen.

- Als je in NL terug komt moet je gaan huren. Hoe ga je een huurwoning vinden? Hoe betaal je deze? Reserveer ook minimaal 5k voor het betrekken van de woning (borg, eerste maand vooruit, verf, enz)

- Ga er van uit dat je, wanneer je een huurwoning betrekt, je niet gelijk een baan hebt. Op WW hebben jullie geen recht, dus elke euro die jullie nodig hebben is spaargeld. Zorg dat je twee maanden kunt overleven, en leg dus ook hiervoor een potje aan. Ga er van uit dat je de camper pas na een paar maanden kunt verkopen, en dat je een slechte prijs ervoor krijgt. De volledige camperverkoopprijs ga je nodig hebben om een woning te kunnen kopen.

- Hoeveel maanden verwacht jij dat je nodig hebt om een baan te vinden in tijdens van economisch reces? Deze tijd keer twee moet je financieel kunnen overbruggen.

- Als je je woning verkoopt; waar blijft je inboedel? En indien je een opslag huurt; neem de kosten hiervan (inc tweemaal huren van eenverhuiswagen) mee in je berekening.

- Wat als zaken tegenzitten? Kun je deze financieel opvangen? Bijv een camperreparatie van 3.000 euro of muizen in de opslag van de inboedel?

- Covid-19 en vrij reizen gaat niet goed samen. Veel landen weren buitenlanders aan de grens (als Amsterdammer kom je BE en DE al niet zomaar in), en als je binnen EU gaat reizen zul je heel vaak een grens over moeten.

- Reizen met een kleuter is niet ideaal. De leerplicht staat voor de deur en stabiliteit is op die leeftijd belangrijk. Wisselen tussen een huurwoning en een tijdje later weer een koopwoning is op die leeftijd geen pretje, helemaal wanneer er ook van school gewisseld moet worden..

Ik zou het niet doen; financieel is er geen gezonde basis (overwaarde is geen spaargeld..), je moet er op voorhand je woning voor verkopen en als je terug komt ga je een hele nare tijd tegemoet omdat je geen woning, geen baan en geen reserves hebt, maar wel met een kleuter zit die naar school moet.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:57
Leuk idee! Hou er wel rekening mee dat er mogelijk fiscale consequenties hangen aan het gebruik van je overwaarde. Koop je binnen 3 jaar weer een woning, dan moet je de overwaarde hierin weer meenemen.

Wellicht de camper weer verkopen na afloop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

OF je het moet doen kun je alleen zelf beslissen. Puur financieel is het niet verstandig, maar dat betekent niet dat het een slecht idee is voor jullie.

Zelf hebben we ook een kind van 4 en ik ben van mening dat hoewel er geen leerplicht is, het voor je kind beter is dat hij/zij naar school gaat.

Daarnaast kom je uiteindelijke terug in een onstabiele situatie, want je zult ene huis moeten zoeken etc. en hoe doe je dat dan met school voor je kind.

Daar zou ik eens goed bij stil gaan staan.
renegrunn schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:20:
Leuk idee! Hou er wel rekening mee dat er mogelijk fiscale consequenties hangen aan het gebruik van je overwaarde. Koop je binnen 3 jaar weer een woning, dan moet je de overwaarde hierin weer meenemen.

Dit is wel waar en dus verlies je HRA over dat gedeelte, maar met de huidige rentestanden en maximale aftrekpercentage is dat nu ook weer geen zeer groot probleem.

[ Voor 34% gewijzigd door Hann1BaL op 21-09-2020 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
renegrunn schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:20:

nuanceer, je moet niets.

Maar wil je renteaftrek, dan wel... met deze huidige rentes dus verwaarloosbaar (met 50k)
Als je een volgende woning koopt, krijg je te maken met belastingregels voor het gebruik van de overwaarde. Dit is de bijleenregeling. Je moet je overwaarde gebruiken voor de aankoop van je nieuwe woning. Anders heb je over het bedrag van de overwaarde geen recht op renteaftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik ken een paar stellen die dit ook gedaan hebben en ze hebben er allemaal geen spijt van gehad (naar Zuid Amerika en de ander naar Azië). Wat ik beide heb gezien is dat je zonder verwachtingen weg moet gaan, terug kan komen met niks en het liefst een vangnet van je nabije omgeving. 1 heeft een jaar bij schoonouders gewoond op zolder met 2 kleine kinderen. Ander heeft nog 6 maanden in caravan en tijdelijke huur gezeten. 1 kind kreeg lees via de wereldschool en ze hebben zich uitgeschreven uit NL

Ik wil het zelf ook (misschien) doen over 3 jaar, maar wel met cash en remote werk. Mijn huis is mij te dierbaar om te verkopen.

Uit je verhaal lees ik dat je wel veel issues hebt gehad laatste paar jaar. Geen idee of die in de relationele sfeer zitten, maar zorg dat je die wel hebt opgelost voordat je weggaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-06 16:22
Dit inderdaad.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Om de minimale
benodigdheden samen te vatten voor een overland reis : geld, tijd en een auto.

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-06 14:53
Reizen != vakantie vieren.

Je kunt reizen en werken en daarmee de financiele puzzel passend maken. Probleem is dat in veel van de "werken en reizen" situaties een gezin een blok aan je been is. Werk je voor een baas in een functie waarin je veel moet reizen dan zit hij meestal niet te wachten om ook je gezin op reis te sturen. Als dgital nomad ben je zelf meer in control, maar natuurlijk heb je wel een hogere lat qua voorzieningsniveau en benodigd inkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Laatst online: 23:22
DeveloperNL schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:40:
Ik ken een paar stellen die dit ook gedaan hebben en ze hebben er allemaal geen spijt van gehad
[...]
Dit vind ik besteen belangrijke observatie. Ik ken zelf ook een stel en een paar individuën die dit soort reizen hebben gemaakt (hoogtepunt is het stel dat op de fiets naar China is gegaan), en geen enkele heeft er spijt van (gehad). Je moet er denk ik een beetje 'het soort persoon' voor zijn. Zo zag ik hier in het topic iemand 'Wat als je moet uitwijken naar een land dat je niet interessant vindt?' vragen. Maar ik denk dat als je op zo'n manier hele landen niet interessant vindt, dit soort reis gewoon niet is wat jou gelukkig gaat maken.

De mensen in kwestie zijn trouwens ook wat van de interessantste personen die ik ooit heb ontmoet. Maar dat ervaar ik natuurlijk ook deels zo omdat ik zelf ook dat soort neigingen heb :+

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 22:27

Yucon

*broem*

De hypotheek ophogen en het huis desnoods leeg laten staan zal vrijwel zeker goedkoper zijn dan verkopen en later gaan huren. Heb je het sommetje ook al eens op die manier gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:16
Heb niet alle reacties gelezen maar wil wel even reageren.

In 2018 hetzelfde gedaan (zonder kind, nu wel een dochtertje :) ). Banen opgezegd want niet gelukkig. Huis onderverhuurt, camper gekocht en een half jaar rondgereisd. Heel blij dat ik dat gedaan heb! Uiteindelijk tot in Marokko geweest en een heel avontuur rijker. Denk er nog vaak aan terug!

Wij hebben voor E5200 een camper gekocht en hielden E1000 per maand aan als budget. Dat was wel met veel vrij staan. Uiteindelijk rond de 10k a 15k uitgegeven. Camper gaat volgend jaar de verkoop in.

Denk dat E50k wel vrij ruim is. Zoek een leuke camper met 1 (of 2) jaar apk, doe een technische keuring en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 25-04 18:21
Hercul3s schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:55:
Denk dat E50k wel vrij ruim is. Zoek een leuke camper met 1 (of 2) jaar apk, doe een technische keuring en gaan.
Voor puur reizen wel ja. Maar jij had een huis waar je naar terug kon. TS niet, dat is een heel groot verschil. En je begint dan weer als een starter, zonder werk.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Tevens wil ik even loskomen van het werk om wellicht tot nieuwe inzichten te komen voor mijn verdere loopbaan.

[...]

Zijn er mensen die iets soortgelijks hebben ondernomen?
Ja, dát heb ik ondernomen, en ik weet zeker dat het niets geworden was onder de leiding van een ervaren loopbaanbegeleider. Zulke problemen lossen zich niet vanzelf op, daar moet je met een expert mee aan het werk. Neem dan gewoon ontslag (of stuur op ontbinding aan) en ga vanuit de thuisbasis je ding doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-05 11:58
Leuk idee! En ambitieus van jullie om dit serieus te overwegen.

Ik persoonlijk zou er nooit voor kiezen om mijn jonge kinderen mee te nemen op zo'n reis. Het is een droom van papa en mama, maar van de kinderen totaal niet.

Kinderen zien de wereld op een totaal andere manier dan volwassenen. Zij halen geluk uit routine, herkenbaarheid, vertrouwelijke omgeving etc. Hun brein is niet te vergelijken met de onze. Alles in de wereld is nog totaal onbekend en zij klampen zich vast aan wat ze weten en waar ze vertrouwelijk mee zijn. Wij als volwassenen lopen al x jaar rond op de aardbol en willen op avontuur. Logisch en supergaaf. Maar jonge kinderen? Die op hun eigen tempo en in hun eigen vertrouwde omgeving de wereld leren begrijpen. Niet 180 dagen in een ander bed, onbekend "huis" etc. En dan heb ik het nog niet gehad over het risico wat je neemt ivm Corona. Lockdowns? Openbare gelegenheden gesloten? Quarantaine?
Je hebt het helaas te laat gepland imho.

Maar, dit is mijn bescheiden mening kijk op dit idee.

Buiten dat: Ik vind vooral de 50k heel erg optimistisch.
- Camper
- Werkloosheid bij terugkomst van een maand of 6
- 180 dagen met 3 personen eten
- Op reis ga je niet om heel de dag rond te lopen in een stad. Je gaat leuke dingen doen. Kost ook weer geld.
- Huurhuisje bij terugkomst: hoe ga je dit inrichten?
- Ga je van die 50k ook nog opslag moeten betalen voor je spullen?

Mijn advies (als je besluit om echt te gaan): Plan eerst eens 3 maanden en kijk daarna of je het doorzet of niet. Kosten technisch is dit een veel realistischere periode en als het dan bevalt kun je altijd nog door plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-06 19:54
Duitsland vraagt al een test van jouw gezin en deze moet in Nederland doen. Bijna 2.000 besmettingen per dag in Duitsland en Frankrijk was de record met 13.000 op een dag. Nu was ik zelf een paar dagen in Duitsland maar nu moet je vanaf deze week een negatieve test laten zien. Door heel Europa is het virus enorm aan het toe nemen. Polen in 24 uur weer 1.000+ besmettingen. Zelfs Spanje en Italië is aan het toe nemen.

Oostenrijk, Zwitserland code rode en daar is enorm aan het toe nemen. Frankrijk code rood.

Je brengt veel risico's niet alleen voor je zelf, maar ook voor je gezin. Wie zegt dat er meteen een woning vrij is? Ik moet ook in de wachtlijst staan voor huur en is niet ala vroeger dat je voorrang krijgt. Hypotheek krijgen is ook lastig deze periodes

Werkloosheid is enorm toegenomen en is niet makkelijk om iets nieuws te vinden.

[ Voor 46% gewijzigd door Van der Berg op 21-09-2020 10:27 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Rubbergrover1 schreef op maandag 21 september 2020 @ 05:07:
[...]

Wat een kind mist? Best veel in mijn optiek. Vluchtige contacten op vakantie zijn heel anders dan de langduriger contacten met leeftijdsgenoten en vriendjes of vriendinnen in de buurt en op school. De kleuterjaren op school zijn er niet zozeer om veel kennis te vergaren (dat komt daarna wel), maar vooral om de omgang met leeftijdsgenoten en leerkrachten en dagelijkse routines etc te 'kneden'. Het kan daarom behoorlijk impact hebben als je kind een halfjaar zonder kleuterschool leeft.
Hangt natuurlijk een beetje af van het kind, maar om precies deze redenen zou ik dit dus niet doen met mijn dochtertje. Ze mag in januari naar school en dat is nu echt "haar doel", ze wil dolgraag. We merken ook dat ze de uren bij de peutergroep en die 1 dag per week bij een gastouder echt heel erg nodig heeft. De eerste keer dat ze naar de peutergroep ging was echt opvallend: geen gezeur, die liep naar binnen en keek niet meer om.

Maar als je kind die behoeftes (nog) niet heeft, dan is de impact waarschijnlijk minder groot.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:34

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Beste allen,

Na 4 moeilijke jaren willen mijn vriendin, dochter van 4 en ik een half jaar door Europa reizen. Enerzijds omdat wij het ontzettend gaaf lijken om een half jaar met onze dochter Europa te verkennen en anderzijds om tot onszelf te komen en alles weer op een rijtje te krijgen.
Ik weet de achtergrond niet van de 4 moeilijke jaren en de oorzaak dat je alles weer op een rijtje moet krijgen maar vraag jezelf wel af of je met veel onzekerheid (financieel, stabiliteit, gezondheid in deze tijd en wellicht zelfs veiligheid) en een half jaar (wat lang lijkt maar eigenlijk erg kort is) op elkaars lip in een camper zitten je wel het gewenste resultaat gaat krijgen.

Ik vermoed dat na een paar maandjes de stress rond "wat als we straks weer terug zijn" al begint waardoor je nog niet los komt. Houdt rekening met corona; je zal niet overal even welkom zijn en de kans dat grenzen dicht gaan is reëel waardoor je ook tijdelijk "vast" kan komen te zitten of in quarantaine moet).

Los hiervan is een reis als dit alles behalve een stabiele situatie voor een klein kind welke te jong is om de reis goed te begrijpen en te ervaren maar te oud is om er niets van mee te krijgen.

Mijn tip: zorg dat je de genoemde issues opgelost hebt en ga weg vanuit een stabiele situatie ipv dat een reis een "oplossing' moet gaan vormen. Die oplossing kan wel eens ergens anders komen te liggen dan verwacht als je dat pad wel kiest. Dat hoeft niet erg te zijn maar houdt daar wel rekening mee.

[ Voor 10% gewijzigd door Bor op 21-09-2020 10:44 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Wormaap schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:30:
[...]

De mensen in kwestie zijn trouwens ook wat van de interessantste personen die ik ooit heb ontmoet.
Leuke verhalen hebben ze wel. Maar ik merk vaak dat dergelijke mensen de realiteit willen ontsnappen. Men is ongelukkig met hun huidige leven en zoekt de oplossing in het ontsnappen van de realiteit door een lange reis. Uiteindelijk komt er een moment dat je weer terug moet naar diezelfde realiteit. Om de één of andere reden willen sommige mensen dat aan elkaar koppelen met zweverige verhalen en geloven dat ze daar pas in het buitenland achter kunnen komen, terwijl ze in feite hun echte probleem gewoon vooruit schuiven zo niet nog groter maken.

Ik zou zelf zorgen dat ik hier gelukkig ben en m'n problemen oplossen, dan sparen en je financiën op orde brengen, dan een mooie reis maken middels onbetaald verlof. Het resultaat is hetzelfde (namelijk een hoop toffe ervaringen op doen in het buitenland), maar de uitgangspositie om op reis te gaan is een stuk beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RVW
  • Laatst online: 13-05 14:25

RVW

Het plan van de TS klinkt eerlijk gezegd wat je ook veel ziet bij programma's als Ik Vertrek e.d: mensen die tegen een burnout aan zitten en ontevreden/ongelukkig zijn met vrijwel alles in hun leven, en daarom compleet het roer om willen gooien. Want dan is alles perfect en zullen ze gelukkig zijn, althans, dat is het idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 05-06 18:30
Oud collega ook gedaan! Woning verkocht en alle overwaarde (dikke 50k) gebruikt om te gaan reizen door Azië en Australië. Alles op maar de mooiste tijd gehad. Vriendin ten huwelijk gevraagd en weer terug naar huis. Vond het prachtig, onder het mom: nu kan het nog!

Als je terug komt kan je altijd wel ergens terecht. Spreek dat van te voren alvast af. Ik zou mij dat niet laten belemmeren. Je weet toch nooit hoe het leven loopt dus geniet er lekker van en gaan! Met een kind erbij maakt het wel wat lastiger, waardoor je minder vrij bent dan zonder kinderen lijkt mij..

Overigens in de corona tijd wel wat lastiger maar zolang landen open zijn is het wel lekker rustig!!

Edit: ik lees hier veel mensen zeggen dat de economie slecht gaat en dat baankansen klein worden. Laat je daardoor niet belemmeren. Niemand geeft jou de garantie dat je volgend jaar alsnog niet werkloos bent. Als het zo slecht gaat als mensen beweren hier dan kan je ook je baan kwijt raken en dan zit je qua werk exact in dezelfde situatie (maar wel met een huis en geen ervaringen! Kan je ook alsnog weg :p )

[ Voor 31% gewijzigd door ID-College op 21-09-2020 11:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Laatst online: 23:22
Tom schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:59:
[...]

Leuke verhalen hebben ze wel. Maar ik merk vaak dat dergelijke mensen de realiteit willen ontsnappen. Men is ongelukkig met hun huidige leven en zoekt de oplossing in het ontsnappen van de realiteit door een lange reis. Uiteindelijk komt er een moment dat je weer terug moet naar diezelfde realiteit. Om de één of andere reden willen sommige mensen dat aan elkaar koppelen met zweverige verhalen en geloven dat ze daar pas in het buitenland achter kunnen komen, terwijl ze in feite hun echte probleem gewoon vooruit schuiven zo niet nog groter maken.
Dat is wel een érg negatieve kijk op zaken. Deels is het natuurlijk self-fulfilling, want mensen die tevreden zijn in hun 9-tot-5 bestaan zullen niet snel alles opgeven om er vandoor te gaan. Als ik kijk naar degenen die ik ken, dan heeft er één zich in Ijsland laten omscholen tot duikinstructeur om daar een tijd op die manier te werken. Inmiddels is'ie terug in Nederland en verdient nog steeds z'n geld met zijn passie. Een andere is teruggekomen in NL aan een nieuwe opleiding begonnen. Een derde heeft besloten om werk te maken van zijn droom om helikopterpiloot te worden, en verdient daar inmiddels zijn boterham mee. Nog een is tegenwoordig life coach, dus dat zul je wel te zweverig vinden :P
Is natuurlijk allemaal ontzettend anekdotisch, maar dit zijn stuk voor stuk mensen die juist in zo'n breekjaar tot de conclusie zijn gekomen dat al die veilige verworvenheden ze juist niet gelukkig maakten, en dat het met (veel) minder ook prima te doen is (op de fiets in Kirgizië heb je weinig luxe, I guess :+). Juist dat inzicht heeft ze het zetje gegeven om het risico te nemen de rest van hun leven te veranderen. Dat kun je 'aan elkaar koppelen met zweverige verhalen' vinden, en da's je goed recht. Maar dat hoeft zeker niet voor iedereen zo te zijn :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +6 Henk 'm!

ID-College schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:21:
Oud collega ook gedaan! Woning verkocht en alle overwaarde (dikke 50k) gebruikt om te gaan reizen door Azië en Australië. Alles op maar de mooiste tijd gehad. Vriendin ten huwelijk gevraagd en weer terug naar huis. Vond het prachtig, onder het mom: nu kan het nog!

Als je terug komt kan je altijd wel ergens terecht. Spreek dat van te voren alvast af. Ik zou mij dat niet laten belemmeren. Je weet toch nooit hoe het leven loopt dus geniet er lekker van en gaan! Met een kind erbij maakt het wel wat lastiger, waardoor je minder vrij bent dan zonder kinderen lijkt mij..

Overigens in de corona tijd wel wat lastiger maar zolang landen open zijn is het wel lekker rustig!!

Edit: ik lees hier veel mensen zeggen dat de economie slecht gaat en dat baankansen klein worden. Laat je daardoor niet belemmeren. Niemand geeft jou de garantie dat je volgend jaar alsnog niet werkloos bent. Als het zo slecht gaat als mensen beweren hier dan kan je ook je baan kwijt raken en dan zit je qua werk exact in dezelfde situatie (maar wel met een huis en geen ervaringen! Kan je ook alsnog weg :p )
Een kind van 4 maakt het "wat lastiger". Bij deze genomineerd voor de understatement van het jaar 2020. :) En natuurlijk kun je bij terugkomst met je gezin dezelfde dag nog ergens voor 1,5 jaar terecht.... normaalste zaak van de wereld. Zonder inkomen even een huis huren of kopen is er niet bij. Anti-kraak met een kleine van 4 is ook niet direct wat je wil natuurlijk.

Dit is de houding van een vrijgezel, die voornamelijk verantwoordelijkheden heeft tegenover zichzelf. TS zit niet in die luxe situatie. In dat geval had ik ook gezegd: morgen vertrekken, maak je niet druk. Maar je hebt wel de verantwoordelijkheid over een kind wat volledig afhaneklijk is van jouw keuzes.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als ouder van een 4-jarige zou ik zelf zeggen: kies voor stabiliteit en maak nu of later een kortere reis die je wel kan betalen zonder je huis te verkopen. Jullie twijfelen er al 10 jaar over en hebt dus 5 jaar de kans gehad om dit te doen zonder kinderen. Nu zijn jullie wel verantwoordelijk voor een kind én zit de wereld in een pandemie.

Dan is het simpelweg niet het goede moment. Dromen komen soms niet uit en grote reizen lossen ook geen grote problemen op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Laatst online: 20-12-2024
ID-College schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:21:

Als TS zijn baan verliest, dan kan hij aanspraak maken op WW, iets wat zeker belangrijk is als je een gezin hebt. Zegt hij zelf zijn baan op, dan heeft hij de garantie dat hij daarna elke maand 0 euro ontvangt tot hij een andere baan heeft gevonden waarbij hij ook nog eens moet concurreren met een paar honderd/duizend andere werklozen.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 613510

Admiral Freebee schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:38:

Jullie twijfelen er al 10 jaar over en hebt dus 5 jaar de kans gehad om dit te doen zonder kinderen. Nu zijn jullie wel verantwoordelijk voor een kind én zit de wereld in een pandemie.
Vooral dit, 10 jaar twijfelen en dan moet het NU gebeuren _O-

Doe jezelf een plezier en kies nu even voor voorspelbaarheid en stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:13

Mickey77

Allround ICT-er

Ik lees hoofdzakelijk twee verschillende kampen in dit topic: doen en niet doen. Maar ik denk dat de twijfel die je hebt je zou moeten brengen tot een derde optie. Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat een compromis twee keert niks is, maar ik denk dat dit geval vraagt om een oplossing ergens in het midden. Want alles opgeven is best een gok en niets doen maakt je ongelukkig.
RVW schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:17:
Het plan van de TS klinkt eerlijk gezegd wat je ook veel ziet bij programma's als Ik Vertrek e.d: mensen die tegen een burnout aan zitten en ontevreden/ongelukkig zijn met vrijwel alles in hun leven, en daarom compleet het roer om willen gooien. Want dan is alles perfect en zullen ze gelukkig zijn, althans, dat is het idee.
Ik verbaas mij steeds weer over mensen in die uitzendingen, die vaak in de randstad wonen en daar veel stress ervaren en die willen ontspannen. Dan beginnen ze een camping in een heel ander land, met het doel om meer van het leven of de kinderen te genieten (terwijl je 2x zo hard moet werken). Ik verbaas mij er altijd over dat men niets eens nadenkt over wat voor leven er mogelijk is in de minder bevolkte provincies in Nederland.

Stel je kunt in Drenthe twee leuke banen vinden en je kunt beginnen in januari (ja okee lastig in deze tijd , maar stel dat het lukt). Er zijn veel woningen te koop en je voelt je goed bij een van die woningen, die ook nog eens 50k goedkoper is dan wat je nu hebt. Een nieuwe omgeving voor ieder van jullie, meer rust, etc. Zo een verhuizing zou een nieuwe start kunnen zijn, die blijvend voordeel biedt en waar je niets (of heel weinig) voor op hoeft te geven. Maar van je huidige omgeving wordt je nu iig niet gelukkig.

Het leven staat echt niet stil in andere provincies, maar in sommige opzichten gaat het mogelijk iets langzamer. Maar dat zou wel eens precies kunnen zijn wat je zoekt. Een rustigere plek dan je nu hebt, waar je opnieuw kunt aarden. In een mooie omgeving (zoals de plek waar ik woon) heb je het hele jaar door vakantie :)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• phYzar
Ik ben niet zo'n avonturier, dus heb het bij 5 weken Nieuw-Zeeland gehouden met vrouw en dochter van bijna 4. Die 5 weken was het maximale wat ik als vakantie kon opnemen (werden er uiteindelijk 6 vanwege vastzitten in NZ na een overstroming).

Voor mij en mijn vrouw was het een droomreis, voor mijn dochter was het niet persé super: vaak en lang in de auto, niet de taal spreken, weinig kinderen (die zitten gewoon op school of andere dagbesteding want locals hadden geen vakantie op zelfde moment, en daarnaast zijn de mooiste plekken niet persé de plekken waar mensen hun dagelijkse leven hebben). Elke keer weer vertrekken naar de volgende plek betekend elke keer weer achterlaten wat je net kent (plek, mensen, bed, 's nachts de wc niet kunnen vinden is een ding als je (bijna) 4 bent).

En wij hebben echt rekening met haar gehouden qua locaties en activiteiten. Maar na alle vulkanen, mooie stranden, grotten, hobbits, dolfijnen, wat is haar het meest bijgebleven: die ene dag op het strand, ongepland omdat we ons geplande verblijf niet konden bereiken vanwege overstroming, met z'n drieën (was niemand anders), beetje luieren in de zon, kiezels gooien en met dor hout dingen bouwen. Dat is de leefwereld van een 4-jarige. Daarvoor hoef je niet naar de andere kant van de wereld, dat kan ook dichterbij. En dat hebben we dan ook pas herhaald, op de wadden, coronaproof. Doe wat je doet voor&met haar, anders doe je het haar aan. Verder eens met @Admiral Freebee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:28
Er zijn genoeg redenen om het niet te doen, maar het is zeker een tof plan en ik denk dat je dit ook prima kunt realiseren zonder je huis te hoeven verkopen.

Dingen die ik zou onderzoeken (mogelijk/vermoedelijk al genoemd door anderen :p ):
- Check eens bij je bank of je de overwaarde van je huis op een of andere manier kunt verzilveren zonder je huis te verkopen.
- Onderzoek wat het kost om een camper een half jaar lang te huren, ipv een camper te kopen. Kortdurend een camper huren is vaak best wel duur, maar waarschijnlijk kun je best ergens een leuk tarief bedingen als je voor een half jaar wilt huren. Scheelt ook significant in het bedrag dat je nodig hebt om deze reis te maken.
- Wat zijn je maandelijkse kosten/opbrengsten bij verhuur van je woning? (op basis van halfjaar contract en verhuren aan vrienden/bekenden)
- Mogelijkheden om een sabbatical te nemen navragen bij je werkgever: nee heb je, ja kun je krijgen. Het scheelt je al snel een aantal maanden salaris als je bij terugkomst een nieuwe baan moet gaan zoeken.

Ik heb zelf een aantal jaar geleden ontslag genomen en ben toen 7 maanden op reis gegaan, en begin dit jaar heb ik nog een sabbatical van 3 maanden genomen (baan gehouden). Beide keren gewoon voor gespaard en de tweede keer heb ik mijn huis verhuurd om de kosten te drukken. Met goed plannen en zuinig leven is er een hoop mogelijk. ;)

Ik zou er zeker voor gaan, maar dan misschien wel wachten tot alle corona-ellende weer voorbij is en je zonder gedoe alle grenzen kunt oversteken. Het zou zonde zijn als je hier continu rekening mee moet houden.
Admiral Freebee schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:38:
Dromen komen soms niet uit en grote reizen lossen ook geen grote problemen op.
Zeer zeker waar!

[ Voor 6% gewijzigd door Corrit op 21-09-2020 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

Ik blijf mensen hier enorm behoudend vinden. Op reis willen hoeft helemaal geen “ontsnapping” te zijn, en hoezo heb je nergens meer kansen als je je hart volgt en gaat doen wat je écht leuk vind in plaats van in die goed betalende baan die je misschien toch niet voor de volle 100% past, te blijven hangen?

Er zijn honderd argumenten te verzinnen om lekker te blijven waar je zit en een grotere auto dan de buurman te kunnen rijden, maar wat mis je als je blijft hangen? Tuurlijk, als dat voldoende voor je is, absoluut blijven doen wat je doet, maar als de kriebel om verder te kijken er is, de drang naar reizen en avontuur, néém die stap. Kijk door de meningen van andere mensen heen. Het is je eigen leven? Iedereen is anders, iedereen heeft een eigen drijfveer en behoeften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:14
Woonruimte is in NL een van de schaarste zaken die er zijn, maar wel essentieel om een fatsoenlijk bestaan te leiden waaronder een stabiele woonsituatie voor een 4-jarig kind, mogelijkheid om werk te doen (op locatie of thuis).

Fatsoenlijke woonruimte regelen kost typisch maanden/jaren. Langer dus dan de reis van topicstarter. Topicstarter zou nu dus op zoek moeten naar een huurwoning of goedkopere koopwoning om die 50k vrij te spelen. Of beter, praat met de bank om (een deel van) de overwaarde op te nemen.

Werk idem, een baan vinden / sollicitatieprocedure duurt gerust maanden (zeker nu) dus moet je zorgen dat je of nu al wat regelt of in elk geval voldoende inkomen hebt om een kind te onderhouden. Logischer is dus om gewoon een sabatical te regelen op het werk of alvast te solliciteren.

All-in-all, dat reizen moet topicstarter lekker zelf weten, maar het simpelweg een escape gaat niet en zaken moeten geregeld worden om het kind een fatsoenlijk huishouden te geven bij terugkomst.

En in dit soort gevallen: praat eerst eens met de huisarts / psycholoog om te checken of er wellicht niet naar een oplossing gegrepen wordt dat niet bij het probleem hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

Rukapul schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:10:

En in dit soort gevallen: praat eerst eens met de huisarts / psycholoog om te checken of er wellicht niet naar een oplossing gegrepen wordt dat niet bij het probleem hoort.
Met het eerste stuk van je comment ben ik het eens, woonruimte is een schaars goed. Daar moet je goed naar kijken voor je een keuze als deze maakt.

Maar sorry hoor, dit is echt spijkers op laag water zoeken. Hoezo is er met de wens om een reis te maken meteen een psycholoog nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Whaam schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:14:
[...]

Met het eerste stuk van je comment ben ik het eens, woonruimte is een schaars goed. Daar moet je goed naar kijken voor je een keuze als deze maakt.

Maar sorry hoor, dit is echt spijkers op laag water zoeken. Hoezo is er met de wens om een reis te maken meteen een psycholoog nodig?
TS heeft het in zijn openingspost over bijkomen van 4 heel vervelende jaren en dat te willen doen met een reis van een half jaar. Dan denk ik dat de opmerking over de psycholoog meer over dat eerste stukje zal gaan, niet over "een reis".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:14
Whaam schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:14:
Hoezo is er met de wens om een reis te maken meteen een psycholoog nodig?
Vaak niets, soms wel. Daarom de check bij de huisarts. Niks schokkends aan toch. Dan weet topicstarter dat hij in elk geval met de juiste motivatie op reis gaat.

En over de aanleiding voor de suggestie:
Na 4 moeilijke jaren
om tot onszelf te komen en alles weer op een rijtje te krijgen wat we afgelopen jaren hebben meegemaakt
niet erg naar m'n zin heb op m'n werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
[...] anderzijds om tot onszelf te komen en alles weer op een rijtje te krijgen. Tevens wil ik even loskomen van het werk om wellicht tot nieuwe inzichten te komen voor mijn verdere loopbaan.
Er is al veel besproken over de reis en de financiën, dus ik leg even wat nadruk op wat anders; de beweegredenen.
  • Waarom denk je een half jaar nodig te hebben om tot dit inzicht te komen?
  • Heb je niet nu al een idee wat je zou willen in je leven, of loopbaan?
  • Je hebt het niet naar je zin op je werk, maar ligt dat aan het vakgebied/sector of aan je baas/werkgever?
  • Hoe denk je dat een half jaar weg jou meer brengt dan een maand er tussenuit?
Zo'n reis maken lijkt mij ontzettend gaaf. Maar ik hoop je met deze vragen na te laten denken over of het wel gaat brengen wat je zoekt. Zoals al genoemd, wil je de risico's van zo'n reis zoveel mogelijk elimineren of verkleinen. Het zou wellicht zonde zijn als je op zoek gaat naar jezelf en je aan het einde van de reis jezelf nog niet gevonden hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-05 11:55
Wow, dit topic is al vrij snel ontploft in vrij gepolariseerde meningen. Aan de ene kant zie ik: "Nu doen, anders doe je het nooit meer", en aan de andere kant zie ik "totaal onverantwoord".
Mijn primaire reactie zit meer in het tweede kamp, maar ik begrijp je behoefte best.

Wat ik me (als coach) af zou vragen; wat zorgt ervoor dat de een reis door Europa jullie ongeluk zou wegnemen. Hoe ziet zo'n dag er uit? Heb je al eerder lange reizen gemaakt met je partner alleen?
Hoe gaat dat na een paar weken?
Wat zou er nodig zijn om een reis van 4 weken te maken, en wat voegt elke week erbij daar aan toe?
Hoe zit je dochter erin, wat is jullie vrije tijds-vermaak, en hoe ga je dat op vakantie doen. Hoe veel waarde hecht je aan bezit, comfort, rust, zekerheid.

Ik zou; voordat je echt alle schepen achter je verbrand, toch voor wat meer mentale zekerheid gaan. Wat zou een plan B zijn, kan je bijvoorbeeld terugvallen op vrienden en familie oid?

[ Voor 5% gewijzigd door TweakMDS op 21-09-2020 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 613510

Als Drent kan ik dit beamen, maar veel woningen te koop is wat sterk uitgedrukt. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Wormaap schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:28:
[...]

Deels is het natuurlijk self-fulfilling, want mensen die tevreden zijn in hun 9-tot-5 bestaan zullen niet snel alles opgeven om er vandoor te gaan.
Ik denk dat het in veel gevallen ook niet hoeft als je zaken van elkaar loskoppelt en een reis ziet als een reis, en niet meer. Ook zonder reis kun je besluiten om te beginnen met een studie of om helikopterpiloot te worden. Het zijn juist de mensen die zichzelf in het buitenland 'willen vinden' (en ontevredenheid/ongelukkig zijn) die geneigd zijn hun hele bestaan ervoor op te geven. Dat moeten ze zelf weten hoor, maar ik vraag me dan af of dat nodig was.

De TS wil dit al 10 jaar. Voor zijn reis denkt hij 50K nodig te hebben. Dan had hij 400 euro per maand apart moeten zetten, dat is 200 euro per salaris. En dan kun je zorgeloos je droom najagen zonder de risico's die andere posters hierboven aangeven. Alleen dan heb je geen spannend verhaal waarbij je je af zet tegen de 9-tot-5 maatschappij, met mensen in je omgeving die roepen "oh dat is gedurfd, wat stoer van jullie!".

En het verschilt allemaal per situatie hoor. Na je studie reizen of als vrijgezel is weer heel wat anders, dat moet je absoluut doen. En soms moet je risico's nemen om uit de sleur te komen, maar dit soort keuzes vind ik niet stoer. Juist omdat hij al tien jaar met dit plan rondloopt en met andere keuzes deze reis nu gewoon cash had kunnen maken. Maar goed, iedereen maakt andere keuzes in het leven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Rukapul schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:22:
[...]

Vaak niets, soms wel. Daarom de check bij de huisarts. Niks schokkends aan toch. Dan weet topicstarter dat hij in elk geval met de juiste motivatie op reis gaat.

En over de aanleiding voor de suggestie:

[...]
Het antwoord van mijn huisarts en later ook psycholoog was in een dergelijke periode... "het zou heel erg goed voor je/jullie zijn om er eens een langere tijd tussenuit te gaan, kijk eens wat er mogelijk is"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-06 12:38
Als je uw huis op 1 of andere manier zou kunnen behouden, zou ik zeggen doen. Ik vrees alleen dat alle corona maatregelen/problemen een rode draad door de reis zullen zijn. Echt heel onbezorgd is dat toch niet reizen.

Maar als ik de beslissing zou moeten maken, zou ik mijn dromen nog een paar jaar uitstellen tot er wat meer financiële zekerheid is en corona overgewaaid is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower
  • Laatst online: 22:24

Mfpower

In dubio

@Rien43 wij willen dit ook eigenlijk al lange tijd, maar we hebben nu 3 kinderen en het is crisis dus we zetten het maar even op de lange baan ;)

Ik heb al een keer eerder zo'n reis gemaakt maar dan alleen (in 2005) en elke dag teer ik nog op de ervaringen die ik toen heb opgedaan. Ik ben tijdens die reis 10 jaar aan ervaring ouder geworden (dus de positieve kant van ouder worden) en ik kan daardoor zoveel relativeren in het leven. Ik merk bij mezelf ook dat ik niet gelukkig word van het vastzitten (heb het gevoel dat ik alleen maar werk om dingen te kunnen die ik eigenlijk a priori niet wilde, zoals een hypotheek betalen, auto, meedoen met de buren etc.) en ik zou ze zo weer opgeven. Onze kids lopen behoorlijk voor op school dus dat vind ik in ons geval niet echt een punt.

Wel een punt is de leerplicht die in ons land echt veel te stringent is. Ik ben voor een leerplicht, maar er is werkelijk 0 ruimte om iets zelf in te vullen in dit land. Alleen Duitsland is nog strenger dan wij. Je kind is nu nog 4 maar mocht je het later willen omzeilen is de enige echte goede manier je uitschrijven uit het land. Je mist dan wel kinderbijslag, HRA etc. maar misschien moet je het daar niet om laten. Soms staat een ambtenaar het toe als je zelf aan de slag gaat via de wereldschool ofzo, maar dat gaat je reis wel drukken.

Verder volg je hart en laat je niet leiden door teveel meningen hier; bekrompen / calvinistisch denken is een van de eigenschappen juist van Nederlanders ;) (denk aan het zeilmeisje toen... en Max Verstappen was ook niet zo ver gekomen als ie in NL op school zat) als je op reis gaat ga je dat dus relativeren, en andere zaken waarderen van ons kikkerlandje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
StealthyPeanut schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:14:

Kinderen zien de wereld op een totaal andere manier dan volwassenen. Zij halen geluk uit routine, herkenbaarheid, vertrouwelijke omgeving etc. Hun brein is niet te vergelijken met de onze. Alles in de wereld is nog totaal onbekend en zij klampen zich vast aan wat ze weten en waar ze vertrouwelijk mee zijn. Wij als volwassenen lopen al x jaar rond op de aardbol en willen op avontuur. Logisch en supergaaf. Maar jonge kinderen? Die op hun eigen tempo en in hun eigen vertrouwde omgeving de wereld leren begrijpen. Niet 180 dagen in een ander bed, onbekend "huis" etc. En dan heb ik het nog niet gehad over het risico wat je neemt ivm Corona. Lockdowns? Openbare gelegenheden gesloten? Quarantaine?
Je hebt het helaas te laat gepland imho.
Totaal niet met je eens, wat betreft het gedrag van kinderen en hoe kinderen de wereld zien. Routine en herkenbaarheid heeft niets te maken met de locatie waar je zit, maar of je ouders betrokken zijn en en je kunt nog steeds dezelfde dag routine hanteren op een andere locatie.

Kinderen leven in het nu en zijn veel meer flexibel dan oudere mensen en nieuwsgieriger. Wat is er nu beter voor een kind dan samen met je ouders de wereld ontdekken, nieuwe culturen/eten, talen en gewoontes leren, in plaats van kinderdagverblijf, naar school, naar opa/oma, en papa/mama gestresst om 18 uur het eten op tafel zetten en nog even 15 minuten vragen hoe de dag was. Kinderen kunnen nog 12 jaar in een schoolbankje zitten en braaf zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Laatst online: 23:37

De Nelis

en anders maar niet...

Ik denk dat het grootste struikelblok in dit verhaal nu toch wel de pandemie zal zijn die roet in het eten gooit. Verder kun je het zelf wel bepalen natuurlijk.

Persoonlijk zou ik nog even een paar jaar wachten tot je kind ouder is en de reis ook mee krijgt en. Wat is een jaartje 2 of twee nou nog als je toch al 10 jaar wacht hier mee.

[ Voor 13% gewijzigd door De Nelis op 21-09-2020 13:25 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

crazyx schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:05:
Als je uw huis op 1 of andere manier zou kunnen behouden, zou ik zeggen doen. Ik vrees alleen dat alle corona maatregelen/problemen een rode draad door de reis zullen zijn. Echt heel onbezorgd is dat toch niet reizen.

Maar als ik de beslissing zou moeten maken, zou ik mijn dromen nog een paar jaar uitstellen tot er wat meer financiële zekerheid is en corona overgewaaid is.
Ik weet niet hoe het tegenwoordig gaat, maar "in mijn tijd" was het aanhouden van je huis vrij gangbaar. Daar kwam dan een tijdelijke huurder in, waardoor de kosten van de hypotheek gedekt waren. Ik heb ook wel een paar collega's gehad die er een half jaar of zelfs een heel jaar tussenuit zijn gegaan. Maar.... allemaal zonder kinderen en met behoud van hun woning. Maar die hadden er inderdaad jaren voor gespaard, dus die konden de hele reis en het leven betalen uit spaargeld. De ene ging naar Latijns Amerika voor een jaar en die had niet zo enorm veel geld nodig. De ander ging naar Australië en had er echt vet voor gespaard samen met zijn vriendin. De laatstgenoemde had overigens wel wat pech met zijn tijdelijke huurders. Ze hadden hun huis gemeubileerd verhuurd en de huurders waren duidelijk niet heel erg zuinig geweest op de inboedel. Maar dat overleef je wel.

Ah, dan vergeet ik mijn neef natuurlijk. Die ging ook naar Latijns Amerika. 25 jaar later kwam hij weer een keer op vakantie naar Nederland, met zijn vrouw en kinderen. Hij vertrok als vrijgezel. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 21-09-2020 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De Nelis schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:24:
Ik denk dat het grootste struikelblok in dit verhaal nu toch wel de pandemie zal zijn die roet in het eten gooit. Verder kun je het zelf wel bepalen natuurlijk.

Persoonlijk zou ik nog even een paar jaar wachten tot je kind ouder is en de reis ook mee krijgt en. Wat is een jaartje 2 of twee nou nog als je toch al 10 jaar wacht hier mee.
Tjsa, persoonlijk zou ik gewoon mijn verlies nemen en proberen te accepteren dat er nu belangrijkere dingen zijn. Over 2 jaar is de pandemie (minder belangrijk dan je kind) misschien wel weg en heb je misschien wel meer geld (ook minder belangrijk dan je kind) om die reis te maken.... maar dat zijn allemaal ondergeschikte zaken. Als je die zaken gaat laten bepalen of de reis wel of niet zou kunnen, dan had je misschien beter nog even kunnen wachten met kinderen. Zodra er een kleine is, is er nieuwe hoogste prioriteit. Dat ben je dan zelf niet meer.

Makkelijker gaat het zeker niet worden over 2 jaar, want dan zul je je kind dus dagelijks thuisonderwijs moeten gaan geven tijdens jouw reis. Over 12 jaar is het wel makkelijker natuurlijk, want dan is je kind niet meer leerplichtig en wil het waarschijnlijk niet eens mee. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 21-09-2020 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:44

drooger

Falen is ook een kunst.

Persoonlijk zou ik in jouw situatie eerst beginnen met een lange vakantie en dan gewoon compleet zonder social media. Geen whatsapp/facebook/andere zaken. Gewoon in het 'nu' zijn met je gezin.

Natuurlijk wel af en toe e-mail of post controleren voor belangrijke zaken, of reserveren van zaken, maar het daar dan ook bij laten.

Dit zou je zelfs elke zomer kunnen herhalen als jullie het met werk kunnen regelen, totdat ze wat ouder is om ook zelf meer mee te krijgen en te genieten van zo'n avontuur.

Zeker als er tegenslagen of ergernissen zijn, en die gaan er geheid komen, dan helpt het enorm als je vanuit een goede basis vertrekt. Je gezin na 4 moeilijke jaren een niet echt leuk proces instorten waarbij alles verandert (huis verkopen, verhuizen, jacht naar benodigdheden) en je de onzekerheid kiest klinkt mij niet als een stabiele keuze.

Houd er ook absoluut rekening mee dat je de omgeving, baan etc. kan veranderen, maar je blijft grotendeels vastzitten aan je persoonlijkheid.
Ja, je kan hier en daar wat "tweaken", maar je kunt er niet voor blijven vluchten.

Ik heb zelf 8 maanden lang gereisd en in Nieuw-Zeeland gewoond en gewerkt.
Ja, ik kan het van harte aanraden, maar blijf ook wat nuchterheid houden en reken op (bureaucratisch) gedoe. Vertrek als het goed voelt, niet als het (vooral) voelt dat dit de laatste kans zou zijn.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renoir
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:12
Doen! Gewoon doen. Het is een droom en daar moet je voor gaan. Ik heb meerdere malen mijn baan opgezegd en huizen opgezegd (huur) of verhuurd (koopwoning) om op reis te kunnen. Nu ik een kleine heb is dat nog niet gebeurt maar het plan is om voor hij naar school gaat dit wel nog te doen.

Het is te gek en het is zoveel meer waard dan een koopwoning en baan en stabiliteit. Wat mij betreft.

Qua leeftijd van je kind. Ze is pas leerplichtig met 5 jaar en doorloopt school misschien wel beter als ze vanaf 5 naar school gaat. https://decorrespondent.n...nd/1107003101842-f2afa8b9

Bereken eens goed wat je nodig hebt. Met een campertje kom je al heel ver. Geen restaurantkosten en ook niet altijd kosten voor een slaapplaats (zeg 50% van de keren).

Je eet met z'n drieen makkelijk voor 15 euro per dag. Doe daar per nacht 25 bij voor overnachtingen met je keet.

Een half jaar eten is dan ruim genomen 3K. 4,5K voor overnachtingen. 2,5K aan diesel of benzine (15K kilometers a 1,5 de liter en 1 op 10 rijden. Dan zit je op 10K voor een half jaar. Verzekeringen e.d. komen daar nog bij en je moet van wandelen houden want luxe uitstapjes zijn hier niet in meegenomen. Ik denk dat je geen 50K nodig hebt als je er ok mee bent een beetje sober maar luxe te leven (3 maaltijden per dag met je gezin samen! Verse groenten van de lokale boer, af en toe meewerken op een boerderij voor eten, een staplaats en een douche, wassen in de beek, enz.)

Dan over baan opzeggen. Ik zou het liever niet doen. Al is je werk ruk, als je het kunt regelen dat je terug mag komen geeft dat veel meer zekerheid voor een overbruggingsperiode daarna. Aan de andere kant, je gaat niet de vrijheid proeven die je hebt wanneer je ook je baan opzegt.

Corona is wel een dingetje...weet niet goed hoe ik me daardoor zou laten beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Waarom wil je niet het huis voor die tijd verhuren? Ik heb zelf een tijdje in Z-Korea en in Amerika gewoond (weliswaar vanuit mijn werk) en daarbij mijn huis verhuurd. De opbrengsten daarvan dekken de kosten van je huis makkelijk en naar mijn idee heb je daarmee het grootste risico al ingedekt. Als ik zie hoe hard de huizenprijzen blijven stijgen loop je anders het risico dat je bij terugkomst lange tijd geen huis meer kunt kopen.

Voor de rest als je hier al zo lang over denkt moet je vooral bedenken hoe je het gedaan kunt krijgen en niet zoeken naar de beren op de weg. Corona maakt het nu weliswaar niet makkelijker, maar zo zal er altijd wel een reden zijn waarom je het beter niet kunt doen. Kijk vooral hoe je het wel kunt doen, want je hebt helemaal gelijk dat als je dit wilt doen, het het makkelijkst is met kleine kinderen.

En zoals @Renoir al zegt, 50k lijkt me heel ruim. Zeker omdat je het doet om rust te vinden zou ik juist zo veel mogelijk weg blijven bij restaurants en hotels. En als je zelf kookt is 15 euro per dag makkelijk te doen en dan zit je eerder op 10-15k aan kosten.

[removed]

Pagina: 1 2 Laatste