Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PC Suggesties

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil op dit systeem windows en linux gaan dual booten. Ik ga erop programmeren en gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem zelf zou ik graag maximaal op 1200 euro houden, maar met monitor 1400 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Windows 10, koptelefoon, speakerset, muis, toetsenbord, storage

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan. Dit lijkt me een mooi startpunt voor onze discussie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren. Ik sta dan ook open voor alles.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo veel mogelijk performance voor zo min mogelijk geld.

Ga je overklokken?
Dat zit niet in de planning.

Wat verwacht je van ons?
Suggesties op m'n lijst, of een totaal andere build als jullie denken dat dat beter is.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenMSI B550-A PRO€ 130,99€ 130,99
1VideokaartenNvidia GeForce RTX 3070 Founders Edition€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenPhanteks Eclipse P400A Zwart€ 69,99€ 69,99
1MonitorenAOC CQ27G2U/BK Zwart€ 275,-€ 275,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Phantom€ 22,95€ 22,95
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 52,21€ 52,21
1VoedingenSeasonic Focus GX-650€ 94,90€ 94,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 646,04

https://nl.pcpartpicker.com/user/IdrisMC/saved/R4qrD3

[ Voor 130% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2020 20:54 . Reden: RML ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens mij zijn er wat vragen / antwoorden weggevallen uit de verplichte topicstart?

Anyway, de enige suggestie die ik wel heb: RAID0 niet doen. Eigenlijk RAID sowieso niet doen met consumenten SSD's.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
MAX3400 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:44:
Volgens mij zijn er wat vragen / antwoorden weggevallen uit de verplichte topicstart?

Anyway, de enige suggestie die ik wel heb: RAID0 niet doen. Eigenlijk RAID sowieso niet doen met consumenten SSD's.
Dit dus.

Ook de voeding is niet echt een hele goede keuze liever pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W veel betere kwaliteit.
Voor de rest is alles wel in orde.
Maar je hebt heel wat vragen vergeten.
Wat wil je ermee doen?
Wat zijn de wensen?
Etc: Voorbeeldtopic Desktopaankoopadvies

Je hebt ook een knopje rml bij je galerij staan. Zet deze in je post, makkelijker voor ons.

[ Voor 6% gewijzigd door Fusi0nking op 15-09-2020 20:48 ]

• MAX3400

MAX3400

Unfortunately, Nvidia artificially restricts the reverse engineered driver by requiring signed firmware to access the full power of their cards. Without signing keys, there is nothing the nouveau developers can do to use the card at anything higher than it's lowest base clock. That means a serious performance drop compared to the proprietary drivers. Some users don't mind as they don't use their card much anyway, or are ideologically dedicated to free software. Arch doesn't take such a stance though, and if you didn't care I don't imagine you would have purchased a 2080. So for those reasons you should probably avoid the nouveau driver.
Ik weet weinig van Linux en grafische zaken maar met dit soort info, zou ik me serieus op achterhoofd krabben of & welke GPU je wil gaan gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:44:

Hoi,
Dankjewel voor je reactie. Ik sla raid0 dan over.

Verwijderd

Topicstarter
Fusi0nking schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:45:
[...]

Dit dus.

Ook de voeding is niet echt een hele goede keuze liever pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W veel betere kwaliteit.
Voor de rest is alles wel in orde.
Maar je hebt heel wat vragen vergeten.
Wat wil je ermee doen?
Wat zijn de wensen?
Etc: Voorbeeldtopic Desktopaankoopadvies

Je hebt ook een knopje rml bij je galerij staan. Zet deze in je post, makkelijker voor ons.
Hi,
Dankjewel! Ik heb het aangepast.

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:51:
[...]

Ik weet weinig van Linux en grafische zaken maar met dit soort info, zou ik me serieus op achterhoofd krabben of & welke GPU je wil gaan gebruiken.
Hoi,
Dankjewel voor je reactie.
Ik ben me bewust hiervan, ik gebruik Linux echter niet voor grafische zaken dus dit zou niet een al te grote probleem voor mij zijn. Als AMD mij verrast met Big Navi ga ik uiteraard m'n keuze voor de grafische kaart aanpassen.

• MAX3400

MAX3400

Extra opmerking: 1200 is je bovengrens. Je zit nu op bijna 700 zonder CPU en GPU.

3070 mag / moet je minstens 450 voor rekenen? Geen idee wat die zogenaamde AMD 4600 moet kosten maar zit je dan ook niet richting de 300+ Euro? Kom ik toch mooi al op 1500 Euro uit?

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:03:
Extra opmerking: 1200 is je bovengrens. Je zit nu op bijna 700 zonder CPU en GPU.

3070 mag / moet je minstens 450 voor rekenen? Geen idee wat die zogenaamde AMD 4600 moet kosten maar zit je dan ook niet richting de 300+ Euro? Kom ik toch mooi al op 1500 Euro uit?
M'n budget is 1200 exclusief monitor, er van uit gaande dat de 3070 525 euro gaat kosten en de ryzen 4600 225 euro gaat kosten kom ik als het goed is uit op 1116 euro.

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:09:
[...]

M'n budget is 1200 exclusief monitor, er van uit gaande dat de 3070 525 euro gaat kosten en de ryzen 4600 225 euro gaat kosten kom ik als het goed is uit op 1116 euro.
Oh?
646 + 525 + 225 = 1396 op mijn rekenmachine? -> wat @Hahn zegt dus

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:18
MAX3400 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:11:
[...]

Oh?

[...]
646 + 525 + 225 = 1396 op mijn rekenmachine?
Die €646 is inclusief monitor, dus je mag -275 doen op jouw rekenmachine ;)

The devil is in the details.

• MAX3400

MAX3400

Hahn schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:12:
[...]

Die €646 is inclusief monitor, dus je mag -275 doen op jouw rekenmachine ;)
Die had ik niet eens gezien in het lijstje inderdaad maar dank voor scherp zijn...!

* MAX3400 gaat maar even in een hoekje zitten.

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-11 11:07
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:00:
[...]

Hoi,
Dankjewel voor je reactie.
Ik ben me bewust hiervan, ik gebruik Linux echter niet voor grafische zaken dus dit zou niet een al te grote probleem voor mij zijn. Als AMD mij verrast met Big Navi ga ik uiteraard m'n keuze voor de grafische kaart aanpassen.
Als je een linux desktop wil draaien is iets van support wel fijn.
Unaccelerated framebuffer is wel vrij extreem ;)
De huidige driver van Nvidia ondersteunt de 30xx kaarten nog niet. Ook Big Navi is nog niet ondersteund in de amdgpu driver in de kernel. Dat komt in 5.9 / 5.10. Plug-and-play zal het allemaal nog niet zijn.

Je kan natuurlijk linux ook in een VM gebruiken, dan is meer geheugen misschien nuttig.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Voor een dual boot kun je ook gewoon een extra videokaart plaatsen zodat Linux zeker weten werkt:

pricewatch: Sapphire Pulse RX 550 2G G5

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, Ik heb besloten mn budget uit te breiden en de RTX 3080 te halen. Welke 750 watt PSU raden jullie mij aan, ik wil er graag eentje met erg goede kwaliteit. Maar niet al te duur, bronze of gold, het liefst gold.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Be quiet of fractal ion

Maar door je keuze heb je wel maand extra spaar mogelijkheid :)

Kan je ook voor een processor sparen, of zelfs de 4000 serie ryzen kopen.

Verwijderd

Topicstarter
99ruud99 schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:22:
Be quiet of fractal ion

Maar door je keuze heb je wel maand extra spaar mogelijkheid :)

Kan je ook voor een processor sparen, of zelfs de 4000 serie ryzen kopen.
Ik ben ook al aan het wachten op de ryzen 4000, 2020 is echt het perfecte jaar om een PC te bouwen.

Heb je ook een specifiek model PSU dat je me kunt aanraden?

• 99ruud99
  • Nu online
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W

Excuses de fractal is omhoog geschoten afgelopen dagen, dus voor nu deze .

Verwijderd

Topicstarter
99ruud99 schreef op maandag 21 september 2020 @ 07:08:
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W

Excuses de fractal is omhoog geschoten afgelopen dagen, dus voor nu deze .
Dankjewel!

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-11 13:42

twu

Zie vaker dat de Be Quiet! en Fractal in de Tweaker forums wordt aangeraden als PSU.

Vanwaar zijn deze PSU beter dan de Seasonic GX/PX / Corsair RMX? Verschillende Reddits gelezen dat Seasonic namelijk van betere kwaliteit zijn. Seasonic is ook al jaren actief in alleen PSU's. Hoor het graag, dank jullie wel!

• 99ruud99
  • Nu online
De bq heeft een erg stille ventilator - dus hoor je je pc minder zoemen (altijd fijn)
De fr heeft erg flexibele kabels - dat monteert lekker makkelijk :)

Bovendien zijn ze inwendig goed opgebouwd.

Dat gezegd hebbende - met de 10 jaar garantie op de SS zal hij heus niet exploderen, het is niet dat ze ineens heel slecht zijn en spontaan in brand vliegen.

Verwijderd

Topicstarter
99ruud99 schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:36:
De bq heeft een erg stille ventilator - dus hoor je je pc minder zoemen (altijd fijn)
De fr heeft erg flexibele kabels - dat monteert lekker makkelijk :)

Bovendien zijn ze inwendig goed opgebouwd.

Dat gezegd hebbende - met de 10 jaar garantie op de SS zal hij heus niet exploderen, het is niet dat ze ineens heel slecht zijn en spontaan in brand vliegen.
Is de seasonic geen betere keuze voor mij?
Ik hoor de computer toch niet, gebruik NC koptelefoon.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
twu schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:32:
Zie vaker dat de Be Quiet! en Fractal in de Tweaker forums wordt aangeraden als PSU.

Vanwaar zijn deze PSU beter dan de Seasonic GX/PX / Corsair RMX? Verschillende Reddits gelezen dat Seasonic namelijk van betere kwaliteit zijn. Seasonic is ook al jaren actief in alleen PSU's. Hoor het graag, dank jullie wel!
Allereerst welkom op Tweakers! :). Voor voeding advies kun je beter eerst Voeding advies en informatie topic - Deel 34 lezen. Bij vragen kun je die altijd daar stellen. Ik zou eerst eens de posts over Seasonic lezen. Het is een goed merk, maar een paar jaar geleden hadden ze grote problemen met het Focus platform. Niet alle problemen zijn goed opgelost.

De Corsair RMx zijn trouwens goede voedingen, maar momenteel te duur in vergelijking met de Ion+ en SP11 die net zo goed of zelfs beter zijn in het geval van de SP11.

Kijk trouwens uit voor Reddit, PCpartpicker etc. Ze zijn gemikt op de Amerikaanse markt waar producten hele andere prijzen krijgen. De Corsairs zijn daar goedkoper. EVGA wordt daar bijvoorbeeld veel aangeraden, terwijl die hier niet te krijgen of te duur zijn. BeQuiet wordt gemaakt in Azie, maar komt uit Duitsland en is daarom in de VS een stuk duurder.

De voeding experts vindt je trouwens op:
TechPowerUp (crmaris)
TomsHardware (crmaris)
JonnyGURU (OklahomaWolf, Tazz, jonnyGURU, The Mask)
Tweakers (The Mask)

Daarnaast is Hardware Info geen goede bron voor voedingen.

@Verwijderd De SP11 650W die je al eerder had is prima geschikt voor een RTX 3080. Een high-end 650W met meerdere 12V rails is nog altijd beter dan een gemiddelde 750W PSU. Daarom raadt Nvidia altijd hoger aan dan nodig. Geldt trouwens ook voor AMD. Er zijn Tweakers met een SP11 450W die een RX 5700 XT stabiel draaien.

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-11 13:42

twu

@Djarune Thanks! :)

Interessante topic, ik zal het zo even doornemen. Zat even rond te neuzen in de verschillende topics om research te doen voor mijn toekomstige PC. Zag toevallig dat TS ook met een Seasonic begon en erna werd afgeraden, vandaar mijn vraag.
De Corsair RMx zijn trouwens goede voedingen, maar momenteel te duur in vergelijking met de Ion+ en SP11 die net zo goed of zelfs beter zijn in het geval van de SP11.

Kijk trouwens uit voor Reddit, PCpartpicker etc. Ze zijn gemikt op de Amerikaanse markt waar producten hele andere prijzen krijgen. De Corsairs zijn daar goedkoper. EVGA wordt daar bijvoorbeeld veel aangeraden, terwijl die hier niet te krijgen of te duur zijn. BeQuiet wordt gemaakt in Azie, maar komt uit Duitsland en is daarom in de VS een stuk duurder.
Goede tips, dank!

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gaming (windows 10) en programeren (arch linux) + school

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 1400/1500 Ligt eraan of ik de ryzen 5 of 7 neem, liever goedkoper natuurlijk

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
MX500 SATA SSD

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zou graag nog PSU advies willen

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee gewoon de beste prijs kwaliteits verhouding, met lange garantie

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee

Ga je overklokken?
Misschien in de toekomst

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou graag een goede PSU willen, eerder heeft een andere tweaker me al op de
pricewatch: Riotoro Enigma 750WG2 en pricewatch: Cooler Master V750 Gold gewezen, maar weet niet welke beter is voor prijs/kwaliteit. Voegt de cooler master daadwerkelijk ook wat toe of is het alleen maar duurder?

Ik ga ook de Ryzen 5 4000 or 7 4000 aanschaffen, announcement is pas op 8 oktober dus kan hem nog niet toevoegen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenMSI B550-A PRO€ 119,-€ 119,-
1VideokaartenAsus TUF Gaming GeForce RTX 3080€ 729,-€ 729,-
1BehuizingenPhanteks Eclipse P400A Digital Wit€ 86,42€ 86,42
1ProcessorkoelingGelid Solutions Phantom€ 22,95€ 22,95
1VentilatorenGelid Solutions Stella - 120mm Dual Ring ARGB Fan, 120mm€ 8,90€ 8,90
1Geheugen internCrucial Ballistix RGB BL2K8G36C16U4BL€ 92,83€ 92,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.059,10

• MAX3400

MAX3400

Want?

PC Suggesties is er toch nog? Of ga je 2 systemen kopen in 1 week?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels weer best veel aanpassingen aan de build gedaan, andere CPU, GPU, RAM, fans. Vandaar dat een nieuwe topic me verstandig leek.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:06

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:33:
Ik heb inmiddels weer best veel aanpassingen aan de build gedaan, andere CPU, GPU, RAM, fans. Vandaar dat een nieuwe topic me verstandig leek.
Mwa, zo gaat dat. Je krijgt advies, nieuwe ideeën. Een nieuw topic openen zorgt er alleen maar voor dat er een risico op parallelle reacties is. Merge.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, thanks.

Welke PSU zouden jullie me aanraden? Ik denk 750 watt nodig te hebben.
gallery: IdrisMC + Ryzen 7 4000

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2020 16:14 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat klinkt als natte vinger werk. Waarom zou 200 W minder niet genoeg zijn?

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:16:
[...]

Dat klinkt als natte vinger werk. Waarom zou 200 W minder niet genoeg zijn?
Nvidia raad 750 aan, maar kennerlijk voldoet lager ook. Alleen maar mooi, thanks voor het laten weten. Denk dat 200 watt lager wel de bare minimum is, dus zit daar graag wel boven. De website raad ook 700 watt aan. Dus denk een erg goede 650 watt maar liever 700 watt.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:26:
[...]

Nvidia raad 750 aan, maar kennerlijk voldoet lager ook. Alleen maar mooi, thanks voor het laten weten. Denk dat 200 watt lager wel de bare minimum is, dus zit daar graag wel boven. De website raad ook 700 watt aan. Dus denk een erg goede 650 watt maar liever 700 watt.
Nvidia dekt zich in voor baggerexemplaren die niet kunnen leveren wat ze beloven. Als je gewoon kijkt naar wat de GPU daadwerkelijk verstouwd, weet je hoeveel je nodig hebt. 700W is dus onzinnig zoals je in de review kunt zien. Een en ander staat uitgebreid uitgelegd in Voeding advies en informatie topic - Deel 34.

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:28:
[...]

Nvidia dekt zich in voor baggerexemplaren die niet kunnen leveren wat ze beloven. Als je gewoon kijkt naar wat de GPU daadwerkelijk verstouwd, weet je hoeveel je nodig hebt. 700W is dus onzinnig zoals je in de review kunt zien. Een en ander staat uitgebreid uitgelegd in Voeding advies en informatie topic - Deel 34.
Ah, en welk model PSU kan ik dan het beste nemen?
Pagina: 1