Dakisolatie huis jaren 70

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruben2020
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 25-11-2020
Beste lezer,

Momenteel ben ik aan het nadenken over om mijn dak te isoleren van mijn woning. Het betreft een woning uit de jaren 70, en dus erg slecht geïsoleerd. Waar ik niet uitkom is hoe ik het beste kan isoleren. Zover ik weet heb ik drie opties:
1. Dak vervangen
2. Binnenzijde isoleren (bijv. met glaswol i.c.m. klimaatfolie)
3. Buitenzijde tempex vervangen door hoogwaardig isolatiemateriaal (PIR)

Mijn voorkeur gaat uit om vanuit de binnenzijde te isoleren. Echter zou ik dit het liefst met pir willen. Minder ruimte verlies en makkelijk te plaatsen. De vragen die ik heb:
- Als ik aan de binnenkant pir platen plaats, gaat dit goed met vocht?
- Indien pir platen niet mogelijk is moet ik dan denken aan glaswol i.c.m. klimaatfolie of dampdichte folie?

Foto's ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ELzOARrCfdykPHFw1wA6zMycPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2a9p79r4ju1MdCFEqd3Q4XtE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmVAJ8FYB4NU7JS-THwVErS6u-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJ2jfKqLLC9y11UjfqPOW4CO.jpg?f=fotoalbum_large

Dak opbouw: Gordingen, spaanplaat (binnenzijde met verf), latten met daartussen tempex (circa 50mm), panlatten en dakpannen. Geen folie oid gezien.

Wie heeft goed advies? _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markv93
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-03 16:14
Wat is de staat van je dakpannen?
Je geeft aan dat je huis uit de jaren 70 komt. Dat zou kunnen betekenen dat die hun beste tijd hebben gehad. In dat geval is vervangen en van buitenaf isoleren wellicht het makkelijkste als je het in 1 ruk doet.

Let wel op of je dakkapellen e.d. hebt. Die kunnen het lastig maken indien je bijv met kant en klare isolatieplaten wil werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-05 07:26
Ruben2020 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:54:
Beste lezer,

Momenteel ben ik aan het nadenken over om mijn dak te isoleren van mijn woning. Het betreft een woning uit de jaren 70, en dus erg slecht geïsoleerd. Waar ik niet uitkom is hoe ik het beste kan isoleren. Zover ik weet heb ik drie opties:
1. Dak vervangen
2. Binnenzijde isoleren (bijv. met glaswol i.c.m. klimaatfolie)
3. Buitenzijde tempex vervangen door hoogwaardig isolatiemateriaal (PIR)

Mijn voorkeur gaat uit om vanuit de binnenzijde te isoleren. Echter zou ik dit het liefst met pir willen. Minder ruimte verlies en makkelijk te plaatsen. De vragen die ik heb:
- Indien pir platen niet mogelijk is moet ik dan denken aan glaswol i.c.m. klimaatfolie of dampdichte folie?

Foto's ter verduidelijking:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dak opbouw: Gordingen, spaanplaat (binnenzijde met verf), latten met daartussen tempex (circa 50mm), panlatten en dakpannen. Geen folie oid gezien.

Wie heeft goed advies? _/-\o_
Hier hetzelfde, woning uit jaren zeventig met soortgelijke bestaande isolatiedakplaat (Opstalan PU25)We hebben het met 160mm B-keuze dubbelzijdig aluminium PIR aan de binnenkant geïsoleerd. PIR platen strak tegen het dak aan, dus geen spouw, om vochtophoping te voorkomen. Zo loopt de nieuwe en oude isolatie met kleine onderbreking(hout) gewoon in elkaar over en krijg je geen vochtophoping. Naden van de PIR platen allemaal afgetaped met aluminiumtape. Daardoor is het dak nu dampdicht. Geen extra folie gebruikt. Vervolgens afgetimmerd met regelwerk en gips. Let wel op, het is veel, erg veel werk. Veel stof. Mondkapjes vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
Mocht je toch beslissen aan de buitenkant te isoleren met nieuwe dakplaten, let dan wel op, je komt anders uit in je goten. Afhankelijk van de gekozen dikte isolatie dien je die dan aanzienlijk te verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben2020
markv93 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:04:
Wat is de staat van je dakpannen?
Je geeft aan dat je huis uit de jaren 70 komt. Dat zou kunnen betekenen dat die hun beste tijd hebben gehad. In dat geval is vervangen en van buitenaf isoleren wellicht het makkelijkste als je het in 1 ruk doet.

Let wel op of je dakkapellen e.d. hebt. Die kunnen het lastig maken indien je bijv met kant en klare isolatieplaten wil werken.
Dank voor je reactie. Dakpannen zijn in principe nog in een goede staat. Het nadeel is wel dat het een geschakelde woning is. Hoogte verschillen met de buren maakt het ook lastig en beperkt denk ik de dikte van de isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben2020
Desmoerick schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:15:
[...]

Hier hetzelfde, woning uit jaren zeventig met soortgelijke bestaande isolatiedakplaat (Opstalan PU25)We hebben het met 160mm B-keuze dubbelzijdig aluminium PIR aan de binnenkant geïsoleerd. PIR platen strak tegen het dak aan, dus geen spouw, om vochtophoping te voorkomen. Zo loopt de nieuwe en oude isolatie met kleine onderbreking(hout) gewoon in elkaar over en krijg je geen vochtophoping. Naden van de PIR platen allemaal afgetaped met aluminiumtape. Daardoor is het dak nu dampdicht. Geen extra folie gebruikt. Vervolgens afgetimmerd met regelwerk en gips. Let wel op, het is veel, erg veel werk. Veel stof. Mondkapjes vereist.
Kijk iemand met hetzelfde! Bedankt voor het delen. Dit lijkt mij ook wel een goed plan. Kwestie van extra goed afdichten aan de binnenkant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat zit er op of onder die tempex? piepschuim is niet dampdicht van zichzelf, maar eventueel gebruikte onderdak folie's wel.
Indien het echt alleen een plaatje tempex is kan je er aan de binnen kant tegenaan prakken wat je wilt. B keuse alu-Pir en de naden afplakken is dan prima.

Zelf zou ik eigenlijk altijd vanaf buiten willen isoleren, je hebt dan makkelijkere aansluitingen en die geven gewoon een beter resultaat,
nadeel: Bij geschakkelde woningen hebben gemeentes vaak eisen over de maximale toename van de dakhoogte. niet zelfde is die gebaseerd op het veel duurdere resolschuim om de bouwbesluiteis te halen. en ja het is vergunningsplichtig dus je betaald legges.

Ik kan het op de foto niet zien, maar indien het een betonpan is uit de jaren 70 zou ik toch nog eens goed kijken, ik heb er al in 20 jaar geen meer gezien die in goede staat zou zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Mooie schets!

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-07 23:13

H-W

Even opletten, ik dacht ook in onze woning uit 1973 een dak te hebben dat volledig met EPS geïsoleerd was, maar uiteindelijk was dit alleen een strook aan de onderzijde bij de goot. De rest was voorzien van een dun laagje PUR dat al helemaal vergaan was. Dus niet alleen bij de dakgoot kijken, maar ook even bij een dakraam of dakkapel wat daar zit. En let op, dampdichte folie is echt iets anders dan een dampremmende folie. Een dampdichte folie gebruik je alleen bij ruimtes met heel veel vocht zoals een badkamer, een dampremmende folie pas je toe in bijvoorbeeld een slaapkamer of hobbyruimte op zolder. Meer weten? PB sturen mag altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Hier een huis uit '75, met een 3/5cm dikke PIR laag als isolatie. Maar dat is vanaf de bouw, doet niet veel meer. Ik 'durf' niet van binnenuit te isoleren. Maar verder dezelfde opbouw als jou, echter geen tempex - > maar dus PIR. Denk niet dat het nog veel doet.. maar toch..

Hier alle huizen uit '75 met allemaal ook nog de 'oude' dakpannen, niemand denkt aan vervangen. Blijkbaar goed materiaal toen gebruikt? Als ik ooit het dak wil isoleren, zal het vanaf de buitenkant gaan icm vervangen dakpannen -> maar ja dan weer indd verschil in hoogte en aanpassing dakgoot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:39

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Eerlijk, terwijl je bezig bent zou je beter de pannen ook veranderen. Die zijn tenslotte al 45 jaar oud intussen. Kan goed zijn dat ze nu nog best ok zijn. Maar zijn ze dat binnen 10 jaar nog? Dan kan je nog eens een je dak beginnen werken.
Gewoon volledig terug naar de "keepers", dan kijken hoeveel ruimte je hebt voor opbouw om op dezelfde dakrand uit te komen als je buren.

[ Voor 22% gewijzigd door Joindry op 15-09-2020 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07 15:06
Zie ook (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? en Dakisolatie met bergen informatie en bijbehorende tegenstrijdigheden.

Ik zit met precies een zelfde dak (1978, dakpannen nog goed, 5cm tempex aan buitenkant) en ga het hoogst waarschijnlijk zelf doen met PIR aan de binnenzijde (heb nog geen keus gemaakt betreft luchtspouw en folie), of ik laat het doen met SUPAFIL Timber Frame.

[ Voor 48% gewijzigd door frickY op 15-09-2020 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:36
Ruben2020 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:54:
[...]
[...]
Dit soort dingen kun je mooi mee spelen in de tool op https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/
Account aanmaken niet nodig, rechts bovenin even kiezen voor NL.

Verder even de topics die door @frickY worden genoemd even doornemen, vooral die eerste staat veel vergelijkbare info in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-07 10:52
Hier ook hetzelfde, bouwjaar 1978, 4 cm pur plaat aan de buitenzijde.
In de winter 1 grote tochtbak en werd helemaal gek van de kou en stookkosten.
Advies van de buren: 17cm ruimte achter de schroten om te isoleren.
Gekozen voor glaswol ivm vochtproblemen bij PIR, de kosten en geluidsisolerende eigenschappen van glas/steenwol.
Het zit er nu al maanden in en het bevalt uitstekend!
Geluid wordt inderdaad goed gedempt en de isolerende werking is goed te merken, 1x warm stoken = hele dag warm.

De moderne bindmiddelen in de glaswol zorgen voor een bijna jeukvrije verwerking.
Wel moest ik de schrootjes opnieuw maken want die waren niet op de juiste volgorde voor de gipsplaten.

Glaswol geplaatst
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blwrSbFC6tV6mMLpR_sV2TTDA9w=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OgE1MbZlpWqrJUbhGXh4mL0B.jpg?f=fotoalbum_small

Klimaatfolie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pve_pnJ_Hh9xIOJsHfzyUYeAWpg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZbicrX4SZD3DgPk3uFMFL7vE.jpg?f=fotoalbum_small

Gipsplaten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpQRAd3RNbTFhH9PVgV1pWKHl_8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/88olroQ8UdeQ6rfoMibKQJCw.jpg?f=fotoalbum_small

Dit kostte mij 1 hele lang week, 7 lange dagen. was wel de eerste keer.
Binnenkort begin ik aan de andere kant van het huis en ik ga het precies zo weer doen.

Samen met een collega hebben we heel veel gelezen over de do's en don't's en er is heel erg veel tegenstrijdige informatie en we kwamen niet tot 1 duidelijke conclusie.
Ik heb uiteindelijk voor glaswol gekozen want goedkoop, makkelijk, geluidswerend.
Bovendien raadt isolatieshop.nl af om pir hiervoor te gebruiken omdat het echt geen vocht opneemt/afgeeft met allerlei problemen die je daarbij krijgt. Hier komt ongetwijfeld weer een weerwoord op, prima! trek vooral je eigen conclusie.

Hopelijk heb je er wat aan! :7

(Betonnen) dakpannen zijn bij mij nog goed (bevestigd door meerdere mensen) en die heb ik lekker gelaten.
Die vervang je echt niet "effe", dan moet je namelijk ook het regelwerk vervangen etc. etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Desmoerick
Bovendien raadt isolatieshop.nl af om pir hiervoor te gebruiken omdat het echt geen vocht opneemt/afgeeft met allerlei problemen die je daarbij krijgt. Hier komt ongetwijfeld weer een weerwoord op, prima! trek vooral je eigen conclusie.
Nou komt tie dan 😉 isolatie hoeft ook geen vocht op te nemen. Goede dampdicht PIRplaten gebruiken en voldoende ventileren. Zo moet je het vocht zien kwijt te raken. Niet door de isolatie heen. Isoleren = ventileren. Toch iets wat veel mensen vergeten/negeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMb91
  • Laatst online: 23-07 12:36
Hier ook een jaren 70 huis met een pur dak en idd de pannen zijn slecht die staan nog op het lijstje
Maar ook geïsoleerd met 12 cm glaswol met klimaat folie met dubbele raggels zodat er geen schroef door de folie komt en de nieten afgeplakt .
Heb afgewerkt met agnes platen omdat deze dampopen zijn , heb een extra ventiel van de ventilatie box op zolder voor de ventilatie van eventueel vocht door de wasmachine en het strijken.

Gr jm

• Ruben2020
ThinkPadd schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:42:
[...]

Dit soort dingen kun je mooi mee spelen in de tool op https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/
Account aanmaken niet nodig, rechts bovenin even kiezen voor NL.

Verder even de topics die door @frickY worden genoemd even doornemen, vooral die eerste staat veel vergelijkbare info in.
Bedankt voor de link. Die ken ik nog niet. Gelijk even de opbouw er in gezet. Volgens mij lijkt het binnen de marges te vallen. Zodra je de luchtvochtigheid binnen iets naar beneden schroeft verdwijnen de ''druppels''. Ook gaan zij uit van een winterse situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4OI4DEgOxsngEV6SDIaiJe8qfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/unoq1ZYc58JuZLSfwhRrCn3x.jpg?f=fotoalbum_large

• Ruben2020
Gman schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:01:
Hier ook hetzelfde, bouwjaar 1978, 4 cm pur plaat aan de buitenzijde.
In de winter 1 grote tochtbak en werd helemaal gek van de kou en stookkosten.
Advies van de buren: 17cm ruimte achter de schroten om te isoleren.
Gekozen voor glaswol ivm vochtproblemen bij PIR, de kosten en geluidsisolerende eigenschappen van glas/steenwol.
Het zit er nu al maanden in en het bevalt uitstekend!
Zo, een behoorlijke klus. Dit is inderdaad ook een goede optie. Dat PIR geen vocht opneemt klopt inderdaad. Had je ook nagedacht over het monitoren van je constructie? Wel erg lastig :X ... maar ben benieuwd hoe het na 1 jaar is.

• Ruben2020
twain4me schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:29:
Wat zit er op of onder die tempex? piepschuim is niet dampdicht van zichzelf, maar eventueel gebruikte onderdak folie's wel.
Indien het echt alleen een plaatje tempex is kan je er aan de binnen kant tegenaan prakken wat je wilt. B keuse alu-Pir en de naden afplakken is dan prima.
Dat is een goede tip! Even een keer in het weekend een aantal pannen er af halen en kijken wat er onder het piepschuim zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:58
Mijn zolder is bijna stukadoor klaar, wel heel veel werk hoor, vergis je daar echt niet in :)

MIjn dakopbouw ziet er als volgt uit:

Dakpannen
panlatten
Damp open folie
10cm Hennep
8cm isovlas
Gipsplaat
stuck

Waarom heb ik gekozen voor hennep en isovlas:

Dit heb ik gedaan omdat de warmteopslag capaciteit hoger ligt dan die van glaswol / pir wat resulteert in een lagere zolder temperatuur in de zomer.

Ter vergelijking , die buren hebben 18 cm glaswol op zolder, met de afgelopen hitte golf was het daar ruim 30+
Mijn zolder bleef keurig 26C graden :)

[ Voor 18% gewijzigd door Ramon_1984 op 16-09-2020 09:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Volgens mij komt deze vraag ongeveer wekeljks langs en is de conclusie steeds - het hangt van de dakconstructie af :). Kan hier geen FAQ voor komen :)?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-07 10:52
Ruben2020 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:42:
[...]

Zo, een behoorlijke klus. Dit is inderdaad ook een goede optie. Dat PIR geen vocht opneemt klopt inderdaad. Had je ook nagedacht over het monitoren van je constructie? Wel erg lastig :X ... maar ben benieuwd hoe het na 1 jaar is.
Nee.
De klimaatfolie ademt en ik heb er alle vertrouwen in. De klimaatfolie is goed afgewerkt met kit langs de randen. Ik zou nog wel een vochtmeting kunnen doen via het gat voor de verlichting.
Mijn zwager is timmerman en die zei dat het niet zo nauw luistert en dat die randen niet eens hoefden afgekit te worden, maar ik vertrouw nu echt even op de fabrikant van de folie.
De meeste vocht komt toch van binnenuit.

Ik heb de metalen constructie nog wel behandeld om roesten tegen te gaan.
De houten (buiten) platen zijn nog perfect trouwens.

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-07 23:13

H-W

Als het goed is, zal je klimaatfolie een dubbele werking hebben. Veelal dampremmend maar indien nodig dampdoorlatend. Als je klimaatfolie alleen maar dampdoorlatend is, dan heeft-ie aan de binnenzijde van je zolder weinig effect. Aan de warme kant van de isolatie dien je een dampremmende folie te plaatsen en die goed luchtdicht af te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-07 20:23

_Arthur

blub

Ruben2020 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:34:
[...]

Bedankt voor de link. Die ken ik nog niet. Gelijk even de opbouw er in gezet. Volgens mij lijkt het binnen de marges te vallen. Zodra je de luchtvochtigheid binnen iets naar beneden schroeft verdwijnen de ''druppels''. Ook gaan zij uit van een winterse situatie

[Afbeelding]
Toch even reageren ondanks dat dit al een oude reactie is.

Je hebt in je constructie berekening nu condensatie in je constructie omdat er geen dampremmer is gebruikt aan de warme (=binnen) zijde. Als je de gebruikte PIR in Ubakus vervangt door ISOVER Integra AP PIR alu (want dat zijn PIR platen met alu cachering aan beide zijde) is je condensatie probleem weg en is er geen extra dampremmende laag nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-07 16:04
Omdat wij in hetzelfde schuitje zitten wil ik dit topic toch wakkerschudden.

Situatie:

Huis uit 1973, niet geïsoleerd.
Veelal enkelglas, lege spouw (6 a 7 cm) en een dak van enkel hout met daarboven een dikke folie (lijkt 0,2mm) en dan de pannen.

Nu heb ik een vermoeden dat als we van binnenuit het dak gaan isoleren het vocht niet weg kan door deze folie.
Er is nu wel ventilatie op zolder d.m.v. 2 roosters (en ventilatiepannen) omdat er luchttoevoer nodig is voor onze (veel te) oude c.v ketel en gasboiler. Met isoleren (en na vervanging van de ketels) zouden deze dichtgemaakt moeten worden vermoed ik anders heeft isoleren weinig zin en waait de warmte alsnog naar buiten...

Heeft er iemand ervaring met deze opbouw van een dak?
Pagina: 1