Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:34

jjust

Het leven is een strijd

Topicstarter
Wij zijn bezig om de zolder te verbouwen. Het begin is gemaakt dooraan de achterkant een dakkapel te plaatsen. Aan de voorkant zijn twee velux ramen geplaatst. Nu is het de bedoeling om het dak te isoleren. De vraag is alleen met welke isolatie.

Ons huis is in 1974 / 1975 gebouwd. Aan de buitenkant van het dakbeschot zit een paar centimeter schuim. Op onderstaande foto is dat te zien.

Afbeeldingslocatie: http://i1353.photobucket.com/albums/q662/just1241/Butenisolatie%201_zpsgkgraezc.jpg

Nu ben ik op zoek gegaan naar isolatie. Volgens mij is het Isover Vario systeem geschikt voor dit dak. Klopt dat? Meer alternatieven heb ik niet gevonden. Iemand nog een idee? Het nadeel van de Vario systeem is dat er maar een beperkt aantal bedrijven zijn die het verkopen en het systeem behoorlijk aan de prijs is.

De isolatie waarde bij een dikte van 70mm is Rc 2,05 en bij 90mm Rc 2,6. Nu wordt het heel krap op 90mm te plaatsen i.v.m. CV leidingen. Is er een groot verschil in besparing tussen Rc 2,05 en 2,6? Als dit beperkt is plaats ik liever de 70mm isolatie.

De wangen van de dakkapel zijn nog niet geisoleerd. Kan ik daar ook het Isover Vaio systeem voor gebruiken? Het dak van de dakkapel is van geisoleerde platen van 40mm schuim met een bitumendak. Als ik het goed heb begrepen kan ik deze beter niet nogmaal isoleren. Zie onderstaande foto voor de situatie.

Afbeeldingslocatie: http://i1353.photobucket.com/albums/q662/just1241/Dakkapel%201_zpssl4khfw4.jpg

Veel vragen maar alvast bedankt voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Isover heeft een mooie website met meer informatie over het isoleren van een dakkapel: http://www.zelfisoleren.n...l-isoleren/productwijzer/

http://www.zelfisoleren.n...solatieplaat/stappenplan/

[ Voor 24% gewijzigd door Fietsbel op 03-04-2015 19:03 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:52

MieJuul

3970Wp

Wij hebben Kingspan kooltherm isolatie platen gebruikt om het dak te isoleren

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Topicstarter
Hmm die website had ik ook gevonden en is zeer informatief. Blijkbaar daar over heen gekeken. Thanks!
MieJuul schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 22:51:
Wij hebben Kingspan kooltherm isolatie platen gebruikt om het dak te isoleren
Volgens mij is om van buitenaf te isoleren. Ik zou graag aan de binnenzijde isoleren. Daarnaast kan ik niet terugvinden of het dampregulerend is. Ons dak is al een beetje geisoleerd. Als ik het goed begrepen heb kan je dan niet "gewone" isolatie gebruiken die dampdicht is omdat je dan vochtproblemen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Jammer van die paar cm schuim, als dat er niet zat was het een stuk makkelijker.
Moet wel zeggen dat je niet bijzonder dikke isolatie hebt genomen voor het dak, vanwaar deze keuze?
Je kunt nu aan de binnenzijde idd niet meer isoleren met pir platen, die zijn dampdicht.

Ik heb vorig jaar twee dakkapellen laten plaatsen. Het dak is met 10cm Xtratherm PIR gedaan en de wanden met 8cm. De rest van het schuine dak was niet van buiten geisoleerd gelukkig, ik kon aan de binnenzijde dus gewoon PIR gebruiken.

Voor je wanden kun je toch nog steeds PIR gebruiken? Gewoon de dikte aanhouden wat tussen het hout past. Voor de rest van het schuine dak zou ik het niet weten.

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 05-04-2015 11:09 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-09 07:23
Het bijzonder van het Isover Vario-systeem is de dampregulerende folie. In principe kun je die combineren met elke dampopen soort isolatiemateriaal, dus ook Kingspan Kooltherm.

Dat zou ik aanraden: Kingspan Koolthem, zo dik mogelijk, en dan Isover Vario-folie om het af te sluiten. Je hebt dan het voordeel van een zo hoog mogelijke isolatiewaarde én het voordeel van folie die de damp niet opsluit. Vaak kun je op Marktplaats goedkope partijen Kooltherm vinden; nieuw is het spul nogal prijzig.

De CV-leidingen kun je gewoon uitsnijden uit de isolatie.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w2cker
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 10:45
Die dakplaten zijn dampopen. Je moet alles aan de binnenzijde dus zoveel mogelijk dampdicht maken. Volgens mij heb jij van die spaanplaat platen met een laagje pur erop.

MCITP SA & EA, MCSA, MCSE, en nog een aantal titels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 14:42
Heb hier hetzelfde aan de hand; vanuit de bouw ligt er ~5cm PIR op het dakbeschot.
Van binnen isoleren met glas/steenwol zit er dan niet in, omdat je die moet afschermen met een dampdichte folie en je houten dakbeschot dan opgesloten zit, en wegrot.
Want nee w2cker, die piepschuimplaten zijn niet dampopen.

Een manier om toch met glas/steenwol en een dampscherm te isoleren is gaten in je dakbeschot boren en ruimte tussen isolatie en dakbeschot laten zodat er lucht kan circuleren en ventileren. Ik ben zelf geen fan van deze oplossing, en ook nog zoekende naar wat anders. Veel mensen pakken in deze situatie wel gewoon glas/steenwol en gebruiken een 'ademende klimaatfolie' in plaats van een dampdichte folie.
Isover verwijst zelf naar het Vario Daksysteem om van binnenuit te isoleren bij een dampdicht dak, wat datzelfde lijkt in te houden.

[ Voor 24% gewijzigd door frickY op 05-04-2015 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
w2cker schreef op zondag 05 april 2015 @ 11:18:
Die dakplaten zijn dampopen. Je moet alles aan de binnenzijde dus zoveel mogelijk dampdicht maken. Volgens mij heb jij van die spaanplaat platen met een laagje pur erop.
Zo van die foto kun je niet zeggen of de bestaande isolatie dampopen is.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Topicstarter
Bedankt voor alle input.
Oxellaar schreef op zondag 05 april 2015 @ 11:08:
Jammer van die paar cm schuim, als dat er niet zat was het een stuk makkelijker.
Moet wel zeggen dat je niet bijzonder dikke isolatie hebt genomen voor het dak, vanwaar deze keuze?
Je kunt nu aan de binnenzijde idd niet meer isoleren met pir platen, die zijn dampdicht.

Ik heb vorig jaar twee dakkapellen laten plaatsen. Het dak is met 10cm Xtratherm PIR gedaan en de wanden met 8cm. De rest van het schuine dak was niet van buiten geisoleerd gelukkig, ik kon aan de binnenzijde dus gewoon PIR gebruiken.

Voor je wanden kun je toch nog steeds PIR gebruiken? Gewoon de dikte aanhouden wat tussen het hout past. Voor de rest van het schuine dak zou ik het niet weten.
Is inderdaad balen. Heb niet goed opgelet. Op een of andere manier had ik een dak met RC waarde 4 in mijn hoofd. Nadat ik, na plaatsing dakkapel, de offerte nog eens in mijn handen had bleek het 40mm te zijn. Stom van mij zeker gezien er genoeg ruimte in het dak is. Maar goed doe ik nu niks meer aan.

In de wanden zal ik inderdaad PIR gaan gebruiken. Heb daar ongeveer 70mm.
David schreef op zondag 05 april 2015 @ 11:16:
Het bijzonder van het Isover Vario-systeem is de dampregulerende folie. In principe kun je die combineren met elke dampopen soort isolatiemateriaal, dus ook Kingspan Kooltherm.

Dat zou ik aanraden: Kingspan Koolthem, zo dik mogelijk, en dan Isover Vario-folie om het af te sluiten. Je hebt dan het voordeel van een zo hoog mogelijke isolatiewaarde én het voordeel van folie die de damp niet opsluit. Vaak kun je op Marktplaats goedkope partijen Kooltherm vinden; nieuw is het spul nogal prijzig.

De CV-leidingen kun je gewoon uitsnijden uit de isolatie.
Als ik die folie met PIR platen kan combineren zou wel top zijn. Is goedkoper en die platen hebben vaak een betere isolatiewaarde. Zal daar nog eens naar zoeken. Zijn die platen zelf niet dampdicht, of zeg ik nu gekke dingen? Die cv leidingen kunnen dus gewoon door de isolatie? Dat leidt niet tot vochtproblemen?
Oxellaar schreef op zondag 05 april 2015 @ 12:46:
[...]

Zo van die foto kun je niet zeggen of de bestaande isolatie dampopen is.
Hoe zou ik daar achter kunnen komen? Als het dampopen is zou dit veel schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-09 07:23
Resolschuim zoals Kooltherm isoleert beter en is milieuvriendelijker dan PIR. Ook is het (vind ik) fijner om te verwerken.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
Ik ga deze eens meelezen. Heb zelf exact hetzelfde dak, 4 cm multiplex met 4 cm schuim en bitumen dak. Als ik ooit de zolder ga na-isoleren weet ik wat de mogelijkheden zijn...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Pagina: 1