Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
synx6 schreef op zondag 13 september 2020 @ 19:02:
[...]

Lenen is zeker niet slecht. Als grote onderneming wordt je zelfs belemmerd en bestraft als je het niet doet (in theorie, genoeg praktijk voorbeelden). Gokken, drank, drugs, heavy metal, en de duivel zijn slecht

Jij bent volledig schuldenvrij? Dan prijs je gelukkig. 99pct van NL is dat niet ;)

Gewoon wijs omgaan met centjes. Mijn opmerking is vooral voor de moraalridders.
Nee ik ben niet schuldenvrij. Ik heb een huis. En dat is, naast studielening (die ik zelf al afbetaald heb), een van de weinige leningen die wél nuttig is. Gezien dat een investernig is voor je toekomst.

Een auto, verbouwing of dakkapel is dat naar mijn mening niet. Dat zijn leningen voor luxe zaken die je graag wil hebben maar niet extreem nodig hebt. Daar vind ik een lening niet op zijn plek, gewoon sparen en je kan het uiteindelijk ook prima kopen. Enige wat je nodig hebt is geduld.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:46
SmurfLink schreef op maandag 14 september 2020 @ 07:26:
[...]

Nee ik ben niet schuldenvrij. Ik heb een huis. En dat is, naast studielening (die ik zelf al afbetaald heb), een van de weinige leningen die wél nuttig is. Gezien dat een investernig is voor je toekomst.

Een auto, verbouwing of dakkapel is dat naar mijn mening niet. Dat zijn leningen voor luxe zaken die je graag wil hebben maar niet extreem nodig hebt. Daar vind ik een lening niet op zijn plek, gewoon sparen en je kan het uiteindelijk ook prima kopen. Enige wat je nodig hebt is geduld.
Maar wacht, een appartementje van 60 gbo was toch ook voldoende voor je? Die tuin heb je die wel nodig? Maar luxe, een heel huis voor jezelf... en hoezo investering voor je toekomst? Omdat je nu verplicht bent gaan aflossen en hoopt dat er ooit geld bij verkoop in je beurs blijft plakken? Vraag me af waarom dat een investering is in je toekomst.

Wees blij dat er mensen wel investeren in zaken zoals een dakkapel of extra meters of verduurzaming. Dat zijn waarde creërende toevoegingen.

Een auto heb ik het niet over. :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
synx6 schreef op maandag 14 september 2020 @ 07:57:
[...]

Maar wacht, een appartementje van 60 gbo was toch ook voldoende voor je? Die tuin heb je die wel nodig? Maar luxe, een heel huis voor jezelf... en hoezo investering voor je toekomst? Omdat je nu verplicht bent gaan aflossen en hoopt dat er ooit geld bij verkoop in je beurs blijft plakken? Vraag me af waarom dat een investering is in je toekomst.

Wees blij dat er mensen wel investeren in zaken zoals een dakkapel of extra meters of verduurzaming. Dat zijn waarde creërende toevoegingen.

Een auto heb ik het niet over. :p
Een huis is een investering omdat je die lening afbetaalt en in ruil daarvoor een stapel stenen in eigendom hebt die je weer kan verkopen. Je krijgt er dus weer een flink bedrag voor terug.

Een auto neem je een lening voor, maar je zal die nooit voor dat bedrag meer kunnen verkopen. Is het een nieuwe dan is ie als je de sleutels in ontvangst hebt genomen al minder waard dan een 'nieuwe'. Dus je vreet je eigen lening direct al voor een deel op. Op het moment van verkoop is die auto maar een klein deel van je lening waard, dus ben je niet aan het investeren maar geld over de balk aan het smijten.

En ik weet niet wat een gbo is, maar ik heb een flatje van 50m2 ja. Dat is voor mij alleen genoeg. Dus leuk die aannames, maar dat kan ook wel wat minder. En prima dat mensen investeren, maar doe dat dan gewoon van spaargeld en niet van een lening. Dat is gewoon zonde van je geld. TS spaart prima. Waarom zou die dakkapel NU moeten ipv over een jaar, of 2 jaar? Als hij toch in die tijd nog niet wil verkopen maakt het geen zier uit als die waardevermeerdering van jou nu of over 4 jaar gebeurd is. Dan is het toch dom om daarvoor te gaan lenen en dik extra te gaan betalen om dat af te lossen, ipv te sparen en het over 4 jaar te doen?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
Ohja, ook nog een eigen ervaring.
Toen onze kleine eenmaal begon te lopen begon de slijtageslag voor de vloer, de muren en vele meubels. Niet alleen door het botsen met speelgoed en het overal op springen, maar ook gemorst eten en drinken, "oepsjes" bij het oefenen met zindelijk worden, en overgeven.

Onze 5 jaar oude bank waar we enorm blij mee waren is inmiddels afgeschreven,, onze eiken vloer heeft hard een schuurbeurt nodig, en de meeste muren een laag nieuwe verf. Veel zaken hadden we beter pas gekocht en gedaan als de jongste 7+ is, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:55
Tja 15k met 4.5% in 3 a 4 jaar terug betalen kost je zo'n 350 per maand. Oftewel je gooit met een lening zo'n 500 euro per jaar weg. Je gooit in de looptijd van die lening dus je verbouwing van de tuin weg ;)

Oftewel een goede keuze om geen lening te pakken. Beter kun je sparen en goed bedenken wat het meest noodzakelijke is om te doen. Bedenk ook dat als je 500 euro per maand kunt sparen, je in 2 jaar tijd alles kunt doen wat je wilt. En het meest belangrijke is dat als je m wat voor reden dan ook minder inkomsten hebt, je niet vast zit aan een dure lening. Want als je die niet op tijd afbetaald worden het pas echt dure geintjes.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-06 13:13
Drardollan schreef op zondag 13 september 2020 @ 19:00:
Je hebt in mijn ogen noodzakelijke en luxe uitgaven. Feit is dat er een tweede kind onderweg is, een iets grotere auto is dan geen luxe maar noodzaak. Je kan niet met 2 volwassenen en 2 kinderen in een Aygo. Dus daar zou ik eerst voor zorgen. Voor 2500 euro heb je echt al een puik wagentje waar je 2 jaar mee vooruit kunt.
Eerlijk gezegd vind ik een heel gezin in een Aygo vervoeren gewoon onverantwoord. Je kinderen zitten letterlijk in de kreukelzone. Een doorsnee station van achteren erop en je hebt de maxicosi in je rug zitten. De motorkap van een doorsnee stationauto is haast net zo lang als die hele Aygo. Imho ligt daar prio 1. Dakkapel is handig, maar de eerste jaren heeft een kind toch nog niet in de gaten hoe zijn kamer is.
Rubbergrover1 schreef op zondag 13 september 2020 @ 22:06:
Volgens mij heb je geen probleem met je financiën, maar met prioriteren.

Als je weinig geld hebt en er nog dingen in en aan je huis gedaan moeten worden, waarom geef je dan een sloot geld uit aan een nieuw interieur (als je toch al een bestaand interieur hebt) en aan overkapping, berging en dure bestrating? Waren dat werkelijk de belangrijkste zaken?
Spijker --> Kop. Ik dacht hetzelfde. Zo'n overkapping is leuk, maar absoluut niet noodzakelijk. Ik had eerder geld in een dakkapel gestoken dan in een overkapping. Idem voor de bestrating en het interieur. Ik heb ook een ander huis, wil mijn tuin graag doen. Neig er steeds meer naar maar wat stenen van Marktplaats te halen en die er zelf in te gooien, zodat het niet al teveel geld kost. Heb andere prioriteiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:22
Hsb-3 schreef op maandag 14 september 2020 @ 04:08:
@D-dark dat is ook nogal een aanname, dat we geen geld hebben voor een nieuwbouwhuis.
Ik vind het geen gekke aanname, aangezien zelfs iets redelijk basaals als een inbouwkoelkast al boven budget zit en meerwerkopties zoals bv een dakkapel (die je toch liever meteen of direct na oplevering) bouwt er ook nog niet in zat. Als je het prima zou kunnen betalen, dan had het toch ook voor de hand gelegen dat het geld voor een aantal van de aanpassingen die je nog wilt doen (behalve de auto) er al was, eventueel in een bouwdepot. Als er wel financiële ruimte voor was, waarom heb je niet meteen al deze zaken laten meefinancieren?

Maar wellicht heeft dit ook te maken met een wat vreemde prioritering. Ik lees van een aantal dingen dat je er veel plezier van hebt of er blij van wordt. Maar de keus daarvoor heeft automatisch tot gevolg dat bepaalde meer essentiële zaken waar je niet direct vrolijker van wordt, maar die wel nodig zijn, niet kunnen of uitgesteld moeten worden.
Toen we dit kochten werkte partner nog in loondienst en verdiende toen een stuk meer.
Dat vind ik toch ook wel een puntje. Je hebt een aantal dingen aan het huis nog niet kunnen doen omdat hier nog geen geld voor was. Nu is je partner minder gaan verdienen, zou je er dan nu wel meer geld voor hebben?

Maar OK. Misschien kloppen de aannames inderdaad niet en had je je wensen ook meteen bij aanschaf al kunnen laten uitvoeren of kunnen financieren. Dan begrijp ik alleen niet waarom je dat toen niet hebt gedaan.

Tot slot nog een laatste tip. Aansluitend op SmurfLink, ik heb geen principiële bezwaren tegen geld lenen. Wat ik daarbij wel vind is dat het streven zou moeten zijn dat de waarde van datgene waarvoor je geld leent altijd hoger moet zijn dan de schuld. Dus een hypotheek van x-ton vind ik prima, als de waarde van de woning hoger is. Ik zou wel zenuwachtig worden als de schuld hoger zou zijn dan de waarde en dan zou ik ook snel wat willen aflossen. Bij jouw uitgaven zitten zaken die zeker waardeverhogend zullen zijn, zoals het 'bruikbaar maken' van de zolder. Maar voor een auto of voor meer 'cosmetische' zaken zou ik niet zo snel een lening afsluiten. Dat lijkt mij typisch iets waarvoor je een buffer hebt gemaakt en waarvoor je je spaarpot nu dus ook zou kunnen aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:47

Whuzz

Dodgeball!

Ons huis is ook een 10+ jaren plan, daar is niets geks aan hoor. We wonen er nu bijna 10 jaar en we hebben pas vorig jaar de tuinen aangepakt. We moeten nog twee slaapkamers doen en dan een nieuwe keuken.
Hadden we liever alles in 1 keer gedaan? Natuurlijk. Maar we doen het liever stap-voor-stap zodat we juist *niet* hoeven te lenen.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06 14:07

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Antwoord: Geduld hebben
Zie boven voor de waarom. Genoeg reacties.

En denk aan het volgende: Je huis is nooit af.

Er is altijd weer iets nieuws. Als je dak lekt heb je urgentie, maar laat de lening anders lekker zitten en wacht gewoon tot je het geld hebt, Jullie sparen gezond en houdt dat vooral zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:30

MadEgg

Tux is lievvv

Heel herkenbaar, hier na 2 jaar ook nog niet klaar in ons nieuwbouwhuis. Al is het einde inmiddels wel inzicht, gelukkig. Ik gooi het voor mezelf op gebrek aan ervaring met nieuwbouw (en noem me gerust naïef ;) ). Als je je krabbel zet is het van alle kanten dat nieuwbouw zo goedkoop is, alles naar wens en geen onderhoud dus weinig kosten. In realiteit is een nieuwbouwhuis een geldverslindende put. En daarbij hebben wij voor het derde kind de auto ook ingeruild voor een groter exemplaar wat ook nog eens een oliezuipende machine blijkt te zien waar nagenoeg elk onderdeel van de motor in het afgelopen jaar uitgevallen is en vervangen moest worden. En de nieuwe vriezer is er afgelopen maand ook pas gekomen, terwijl die er eigenlijk 2 jaar geleden moest zijn.

Klussen uitspreiden is een ramp met kinderen in huis. Klussen = zooi, kamers leeghalen, spullen versjouwen, gevaarlijke apparatuur en bouwaval en meer van dat soort zaken. En het geeft veel stress, je moet alles regelen. Een lening lijkt dan inderdaad een mooie oplossing. Toch ben ik er zelf niet aan begonnen. De maandlasten zijn prima op te brengen maar het gaat ten koste van het geld wat je "overhoudt" per maand voor deze en andere uitgaven, buffers en dergelijke. En ik vind het een fijner gevoel om elke maand €1000 op de spaarrekening te kunnen zetten, zelfs als dat er 2 maanden later weer af gaat. Dus het wordt toch maar even afzien, totdat het af is.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Whuzz schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:39:
Ons huis is ook een 10+ jaren plan, daar is niets geks aan hoor. We wonen er nu bijna 10 jaar en we hebben pas vorig jaar de tuinen aangepakt. We moeten nog twee slaapkamers doen en dan een nieuwe keuken.
Hadden we liever alles in 1 keer gedaan? Natuurlijk. Maar we doen het liever stap-voor-stap zodat we juist *niet* hoeven te lenen.
Hier precies hetzelfde. Een jaren 30 huis welke we hebben overgenomen van schoonouders. In 1e instantie de hele bovenverdieping gedaan omdat we daar de indeling wilden veranderen en dat wel echt gelijk moest (bergruimte die alleen achterom bereikbaar was doorgebroken van binnenuit om er een slaapkamer van te maken). En nu verbouwen we ieder jaar wel een stuk (zonnepanelen gelegd, net nieuwe keuken, straks airco en gang stucen etc.). Zolang het huis goed is om in te wonen kun je de andere dingen altijd later doen.

Daarnaast, als je nu een nieuwbouwhuis koopt heb je datzelfde over 10/15 jaar. Met een eigen huis valt er altijd wel wat te doen :)

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:47

Whuzz

Dodgeball!

redwing schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:50:
[...]

Hier precies hetzelfde. Een jaren 30 huis welke we hebben overgenomen van schoonouders. In 1e instantie de hele bovenverdieping gedaan omdat we daar de indeling wilden veranderen en dat wel echt gelijk moest (bergruimte die alleen achterom bereikbaar was doorgebroken van binnenuit om er een slaapkamer van te maken). En nu verbouwen we ieder jaar wel een stuk (zonnepanelen gelegd, net nieuwe keuken, straks airco en gang stucen etc.). Zolang het huis goed is om in te wonen kun je de andere dingen altijd later doen.

Daarnaast, als je nu een nieuwbouwhuis koopt heb je datzelfde over 10/15 jaar. Met een eigen huis valt er altijd wel wat te doen :)
Precies. Het duurt 10 jaar om alles gedaan te hebben. En dat elke 10 jaar ;)

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Whuzz schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:39:
Prima om die keus te maken. Maar dan moet je dus niet na anderhalf jaar alsnog besluiten dat je het toch wél allemaal in één keer wil doen. Dat had je in mijn ogen dan ook wel anderhalf jaar geleden kunnen bedenken.
redwing schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:50:
[...]

Hier precies hetzelfde. Een jaren 30 huis welke we hebben overgenomen van schoonouders.
Dat is dus totaal anders dan een nieuwbouwwoning. Bij nieuwbouw wordt de boel sowieso al flink verbouwd en begin je sowieso met een 'schone lei'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-06 19:32
Mijn mening, niet populair hier op tweakers zie ik. (Woon)genot mag geld kosten als je het er voor over hebt, ook al betaal je er rente over. Als ik me zo zou storen aan het huis waar ik elke dag in leef, zou ik het er voor over hebben. Als je kiest voor een lening die je in 3 jaar terugbetaald, zijn de kosten te overzien gezien je hoeveel nu spaart en valt de rente mee. Mensen geven bakken met geld uit aan de gekste dingen, zie het nieuwbouw topic als voorbeeld. Waarom is dat niet zo erg als lenen en wat rente betalen? Ik heb drie jaar geleden bijvoorbeeld een mooie auto gekocht voor heel wat geld, voor gek verklaard door heel wat mensen. Toch geniet ik nog elke dag van de auto en hebben we bijna door heel Europa gereisd. Is het verloren geld (net als rente)? Yep, maar genieten doe ik wel.
Wij hebben ook een nieuwbouw huis gekocht trouwens, nog niet opgeleverd. Een deel van de plannen die ik heb slaan financieel nergens op, maar het zal wel mijn woongenot verbeteren. Voor 50% van het budget die we nu in gedachten hebben kun je ook een huis verbouwen.
Laat je geen angsten aanpraten, ga voor genot. Als je redelijk zeker weet dat je het kunt opbrengen zonder een lening uit te smeren over jaren en jaren, gewoon doen. Alleen jij kunt die risico inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Rubbergrover1 schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:34:
[...]

Prima om die keus te maken. Maar dan moet je dus niet na anderhalf jaar alsnog besluiten dat je het toch wél allemaal in één keer wil doen. Dat had je in mijn ogen dan ook wel anderhalf jaar geleden kunnen bedenken.
Met een kleine op komst lijkt het me een prima tijd om eens goed te gaan bedenken wat je nog in huis gedaan wil hebben en vooral of dat klaar moet zijn voordat de kleine komt of niet.
Situaties en de bijbehorende plannen veranderen nu eenmaal.
[...]

Dat is dus totaal anders dan een nieuwbouwwoning. Bij nieuwbouw wordt de boel sowieso al flink verbouwd en begin je sowieso met een 'schone lei'.
De commentaren in dit topic laten al wel zien dat dat verschil helemaal niet zo groot is. Ook in een nieuwbouwhuis moet je keuzes maken en komt het heel vaak voor dat er nog plannen zijn zodra het huis er staat. Ik ken maar weinig mensen die in een nieuwbouwhuis trekken en al klaar zijn. Meestal liggen er nog wel plannen voor de komende jaren.
En ook in een oud huis begin je eigenlijk altijd wel met een flinke verbouwing. Is het niet het huis anders indelen/opknappen/moderniseren, is het wel het isoleren en energie-zuiniger maken van de woning.

Al dan niet verbouwen is dan ook meestal een kwestie van het geld hebben of niet en niet dat een huis al helemaal perfect is.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Pff jeetje wat een zuinige reacties :)

Lenen is eigenlijk omgekeerd sparen. In plaats van eerst geld te sparen kun je dus nu al geld gebruiken dat je in de toekomst dus gespaard zou hebben. Dat is, althans, het idee. En, als je nu om geld verlegen zit, en zeker weet die in de toekomst te kunnen sparen, dan is lenen een valide optie.

Gezien het deel dat maandelijks kan worden gespaard denk ik dat het genoemde leenbedrag niet onredelijk is. Wanneer er wordt gekozen voor volledige aflossing van het deel dat je normaal minimaal kan sparen iedere maand, dan ben je binnen vier jaar klaar. Persoonlijk zou ik wel echt aanraden tot extra aflossing over te gaan. De rente die namelijk betaald op een PL is veel hoger dan welke spaarrente je ooit dan ook maar zou kunnen krijgen. Hou er wel rekening mee dat het verstandig is een paar duizend euro cash achter de hand te houden. Uiteraard zou je die in geval van nood ook weer kunnen lenen, maar dat is wel waar veel mensen afglijden…

Maak voor jezelf ook even een inschatting wat de gevolgen zijn van een lening als de inkomsten tegenvallen. Je toont het minimale aflossingsbedrag. Dat moet je iedere maand zeker kunnen blijven ophoesten, wat er ook gebeurd. Lukt dat niet in je slechte scenario - dan wil ik je aanraden toch nog eens heel goed na te denken over het aangaan van deze commitment.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:38
Sport_Life schreef op zondag 13 september 2020 @ 18:59:
[...]

TS wil 15k lenen tegen 4,5% rente per jaar , lening is meer dan 8 jaar (bij 150 euro pm aflossing).

Dus 675 per jaar aan rente, uitgaande van 8 jaar linear is 8*675 /2 betekent 2.700,- euro aan rente, ofwel 18% van het te lenen bedrag. Die 2.700,- euro kan TS heel veel beter besteden aan iets anders dan rente, door de uitgaven uit te stellen. Als iets strikt noodzakelijk is kan een lening een prima oplossing zijn, maar in dit geval denk ik dat het financieel weinig aantrekkelijk is om 18% extra te betalen voor een auto of dakkapel.
Bij de meeste persoonlijke leningen is ook mogelijk om extra af te lossen zonder rente / boete. TS geeft aan dat ook van plan te zijn. Met een lening zoals TS dat wilt doen verhoog je de 'quality of life' een aantal jaar eerder als dat het normaal zou zijn. Iets dat imo ook wat waard is.

Als TS vervolgen de lening binnen 2 jaar heeft afgelost valt de betaalde rente ook nog aardig mee.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 54936

f

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 54936 op 18-12-2021 17:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:25

Barrycade

Through the...

mister_S schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:39:
Mijn mening, niet populair hier op tweakers zie ik. (Woon)genot mag geld kosten als je het er voor over hebt, ook al betaal je er rente over. Als ik me zo zou storen aan het huis waar ik elke dag in leef, zou ik het er voor over hebben. Als je kiest voor een lening die je in 3 jaar terugbetaald, zijn de kosten te overzien gezien je hoeveel nu spaart en valt de rente mee. Mensen geven bakken met geld uit aan de gekste dingen, zie het nieuwbouw topic als voorbeeld. Waarom is dat niet zo erg als lenen en wat rente betalen? Ik heb drie jaar geleden bijvoorbeeld een mooie auto gekocht voor heel wat geld, voor gek verklaard door heel wat mensen. Toch geniet ik nog elke dag van de auto en hebben we bijna door heel Europa gereisd. Is het verloren geld (net als rente)? Yep, maar genieten doe ik wel.
Wij hebben ook een nieuwbouw huis gekocht trouwens, nog niet opgeleverd. Een deel van de plannen die ik heb slaan financieel nergens op, maar het zal wel mijn woongenot verbeteren. Voor 50% van het budget die we nu in gedachten hebben kun je ook een huis verbouwen.
Laat je geen angsten aanpraten, ga voor genot. Als je redelijk zeker weet dat je het kunt opbrengen zonder een lening uit te smeren over jaren en jaren, gewoon doen. Alleen jij kunt die risico inschatten.
Mooi ook zo uit eigen oogpunt, maar als je alle gefragmenteerde informatie van TS eens uit dit topic samenpakt zou je het dan ook zelf doen?
- Partner is ZZPér en zwanger van de 2e
- Inkomen Partner is grootste deel van het spaardeel (wat eigenlijk niet gespaard wordt zie punt hieronder)
- Potjes zijn leeg (behalve een redelijk kleine buffer voor een gezin met 2 auto's en een koopwoning en een zzp die nog niet optimaal verdient imho)
- Geld voor de gewenste verbouwingen / koelkast was er bij de oplevering 2 jaar terug blijkbaar ook niet (ook niet qua hypotheek terwijl de partner toen meer verdiende).

Als jij de bank gewoon het kopen van een nieuwbouwhuis +dikke opties kan laten betalen via een Hypotheek zit je er toch veel anders bij dan TS? TS rijdt in een Aygo en niet een dikke kar die je blijkbaar gewoon zonder te lenen hebt gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:55

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Helixes schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:45:En, als je nu om geld verlegen zit, en zeker weet die in de toekomst te kunnen sparen, dan is lenen een valide optie.
Dat is nou net het probleem van TS, hij beweert 500+ euro te sparen, maar reserveert dit al meteen voor al bepaalde doelen. Da's prima, en zo lang je het niet uitgeeft is dat ruimte om tegenvallers op te vangen (en dan je doel iets later te verwezenlijken).

Als TS nu vol in de leningen gaat, daarmee direct doelen haalt (wat gezien de berekeningen betwijfelbaar is, zie andere posts in topic) en hij krijgt dan een tegenvaller (auto total-loss, nare beestjes in het dak, tuinbrand, whatever) dan heeft hij al wel de lening lopen, maar geen geld meer om het op te vangen. De 'enige' optie dan is... meer lenen! Ziedaar het probleem met lenen, het gaat goed zo lang het goed gaat, maar haalt alle marge eruit.

Daarnaast is het inkomen van de partner niet zeker, want ZZP, en zwanger etc. Om nu op dat inkomen te sparen is prima, maar om erop te lenen is hoogst riskant.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
mister_S schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:39:
Mijn mening, niet populair hier op tweakers zie ik. (Woon)genot mag geld kosten als je het er voor over hebt, ook al betaal je er rente over. Als ik me zo zou storen aan het huis waar ik elke dag in leef, zou ik het er voor over hebben. Als je kiest voor een lening die je in 3 jaar terugbetaald, zijn de kosten te overzien gezien je hoeveel nu spaart en valt de rente mee.
Het grote probleem hierin zit hem er in dat er helemaal net zoveel gespaard wordt. Als dat wel zo was, zou je deze verbouwing binnen een jaartje met eigen geld kunnen betalen. Aangezien dat niet kan en er een lening nodig is, moet je goed opletten of je dat wel wilt. Daarnaast lijkt me die 15k nogal laag als je ziet wat er voor moet gebeuren. De kans is dus groot dat er nog wel extra kosten komen en de verbouwing alsnog niet helemaal af komt.
Mensen geven bakken met geld uit aan de gekste dingen, zie het nieuwbouw topic als voorbeeld. Waarom is dat niet zo erg als lenen en wat rente betalen? Ik heb drie jaar geleden bijvoorbeeld een mooie auto gekocht voor heel wat geld, voor gek verklaard door heel wat mensen. Toch geniet ik nog elke dag van de auto en hebben we bijna door heel Europa gereisd. Is het verloren geld (net als rente)? Yep, maar genieten doe ik wel.
Dit ligt er heel erg aan of het om geleend geld gaat of niet. Geleend geld voor een auto vind ik echt zonde, heb je het echter gespaard moet je ermee doen wat je leuk vind. Natuurlijk is een auto weggegooid geld, maar er zijn maar weinig hobbies die dat niet zijn.
Je moet vooral bedenken dat dit extra geld kost. Als je deze lening in 4 jaar terugbetaald ben je 1500 euro kwijt aan de rente. Voor datzelfde geld kun je de hele tuin doen. je moet dus niet alleen bedenken wat het nu aan woongenot oplevert, maar ook bedenken wat je over 4 jaar minder hebt doordat je een lening hebt genomen. En vooral niet te vergeten wat er gebeurt als je om wat voor reden dan ook minder inkomen krijgt. Met een lening zul je die af moeten betalen om nog meer kosten te voorkomen, als je echter verbouwt met gespaard geld kun je de verbouwing gewoon even uitstellen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Mijn principe is helder: buiten je hypotheek en een helaas noodzakelijke lening voor een studie zou je eigenlijk nooit moeten lenen.

Alle punten die je noemt zijn in principe luxe investeringen. Ja, extra ruimte in het huis vanwege een kind erbij is heel wenselijk maar uiteindelijk is het volgens mij geen onmogelijkheid om een paar jaar te overbruggen zonder die ruimte. En een grotere auto? Mijn ouders hadden geeneens een auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-06 21:27
Als ik dit soort topics lees krijg ik de kriebels, als ik het start bericht lees dan lijkt het erop dat de TS geen overzicht heeft en vooral geen geduld.
Want de start is verkeerd, je koopt een huis en je hebt niet genoeg geld om het verder af te werken.
Je kiest voor kinderen terwijl je nog een hoop kosten moet maken.
Je wilt een lening afsluiten omdat je het beu bent en aan je reacties te zien heb je weinig geduld.
Het positieve is dan wel dat je een topic opent om de discussie te voeren omdat je het gevoel hebt dat er iets niet klopt.

Natuurlijk kan alles wat ik hierboven vermeld heb bewuste keuzes zijn maar op een of andere manier bedruipt mij het gevoel dat het nog niet helemaal onder de knie hebt.

Anyway ik ben hierin erg consorvatief en denk dus vanuit het oogpunt geen geld = geen uitgaves.
Enige 2 leningen welke ik ken zijn:
1. Je studie als je ouder het niet breed hebben
2. Een hypotheek omdat er tegen z'n bedrag moeilijk op te sparen valt (is niet onmogelijk)

Kortom zoals eerder vermeld wees geduldig stel geen hoge eisen en wees creatief.
Want met een aantal relatief goedkope ingrepen kun je zaken ook al snel beter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:32

Wailing_Banshee

You're Next

redwing schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:59:
[...]

Dit ligt er heel erg aan of het om geleend geld gaat of niet. Geleend geld voor een auto vind ik echt zonde, heb je het echter gespaard moet je ermee doen wat je leuk vind. Natuurlijk is een auto weggegooid geld, maar er zijn maar weinig hobbies die dat niet zijn.
Wij hebben het wel gedaan. We wisten dat we 10K in een jaar konden sparen, maar hadden het niet klaar liggen en we zagen wel de auto die we wilden hebben (een aanbieding die te goed was, behalve dat hij echt was :D). Dus hebben we 10K geleend, met een terugbetaaltijd van 1 jaar (de bank verklaarde ons voor gek :p) Maar dat hebben we dus heel bewust gedaan en we hebben een jaar bijna niets extra's uitgegeven om die lening terug te betalen. [we hebben die auto uiteindelijk 8 jaar gehad, dit jaar vervangen door een nieuwe auto, die we puur van ons spaargeld konden kopen, ik zou het niet nogmaals doen!]
Je moet vooral bedenken dat dit extra geld kost. Als je deze lening in 4 jaar terugbetaald ben je 1500 euro kwijt aan de rente. Voor datzelfde geld kun je de hele tuin doen. je moet dus niet alleen bedenken wat het nu aan woongenot oplevert, maar ook bedenken wat je over 4 jaar minder hebt doordat je een lening hebt genomen. En vooral niet te vergeten wat er gebeurt als je om wat voor reden dan ook minder inkomen krijgt. Met een lening zul je die af moeten betalen om nog meer kosten te voorkomen, als je echter verbouwt met gespaard geld kun je de verbouwing gewoon even uitstellen.
Ik zou voor verbouwingsleningen gewoon toch proberen een hypothecaire lening te krijgen. Je bent gewoon een heel stuk goedkoper uit, zeker als de omstandigheden gaan wijzigen. En als je die niet krijgt (vanwege welke omstandigheden dan ook), zou ik er gewoon nog niet aan beginnen. Een persoonlijke lening is gewoon echt weggegooid geld.

En overige uitgaven alleen doen als je het geld hebt, of weet dat je binnen een hele korte tijd een persoonlijke lening zou kunnen afbetalen.

[ Voor 4% gewijzigd door Wailing_Banshee op 14-09-2020 11:14 ]

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
FreezeXJ schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:59:
Dat is nou net het probleem van TS, hij beweert 500+ euro te sparen, maar reserveert dit al meteen voor al bepaalde doelen. Da's prima, en zo lang je het niet uitgeeft is dat ruimte om tegenvallers op te vangen (en dan je doel iets later te verwezenlijken).

Als TS nu vol in de leningen gaat, daarmee direct doelen haalt (wat gezien de berekeningen betwijfelbaar is, zie andere posts in topic) en hij krijgt dan een tegenvaller (auto total-loss, nare beestjes in het dak, tuinbrand, whatever) dan heeft hij al wel de lening lopen, maar geen geld meer om het op te vangen. De 'enige' optie dan is... meer lenen! Ziedaar het probleem met lenen, het gaat goed zo lang het goed gaat, maar haalt alle marge eruit.

Daarnaast is het inkomen van de partner niet zeker, want ZZP, en zwanger etc. Om nu op dat inkomen te sparen is prima, maar om erop te lenen is hoogst riskant.
Nou, je schrapt de rest van mijn opmerkingen. Volgens mij heb ik uitstekende provisies geplaatst voor hetgeen je aangeeft. Ik kon niet ingaan op specifieke situaties zonder de members only info hier in alle openbaarheid te delen.

Ik was gewoon een beetje de negatieve reacties zat. Leningen zijn bijzonder nuttige instrumenten om met geld en vermogen om te gaan. Er kleven zeker risico´s aan - maar dat doet aan hun nut niet af. Het aangaan van een PL is een keuze, eentje waarvoor je zelf de afweging zult moeten maken. Maar lening = slecht is gewoonweg niet waar :Y)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankisback
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-06 20:42
De ruimte die je nu hebt is echte luxe positie. Zoveel per maand sparen is toch super. Geniet van de stappen die je kan maken. Als je geld kan lenen van de familie prima, maar zou geen persoonlijke lening aangaan met hoge rentes om een korte termijn behoefte te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
redwing schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:39:
[...]

Met een kleine op komst lijkt het me een prima tijd om eens goed te gaan bedenken wat je nog in huis gedaan wil hebben en vooral of dat klaar moet zijn voordat de kleine komt of niet.
Situaties en de bijbehorende plannen veranderen nu eenmaal.
Maar het is de tweede, er was dus al een kleine. Dat verbouwen met een kleine niet ideaal is, zou dus al wel bekend zijn. Uiteraard betekent een tweede wel dat je misschien aanpassingen zou willen, maar een complete omslag naar ineens alles meteen willen doen vind ik wel apart.
De commentaren in dit topic laten al wel zien dat dat verschil helemaal niet zo groot is. Ook in een nieuwbouwhuis moet je keuzes maken en komt het heel vaak voor dat er nog plannen zijn zodra het huis er staat. Ik ken maar weinig mensen die in een nieuwbouwhuis trekken en al klaar zijn. Meestal liggen er nog wel plannen voor de komende jaren.
Er is nog wel een verschil tussen wensen voor de komende jaren en zaken die blijkbaar noodzakelijk zijn en na anderhalf jaar 'ineens' top prioriteit krijgen.

En zoals al door meerderen is gezegd, lenen voor je woning is op zich helemaal niet erg. Ook niet als het gaat om 'nice to haves'. Het gros van de meerwerkopties bij nieuwbouw gaat immers ook om leuke extraatjes die meegefinancierd worden door een hogere hypotheek. Wat in deze situatie wel een punt is, is enerzijds dat er 'blijkbaar' anderhalf jaar geleden nog niet genoeg financiele ruimte was voor die extraatjes en dat er nu, bij een gedaald inkomen, alsnog bijgeleend zou moeten gaan worden, en anderzijds dat er bepaalde 'nice to haves' wel gedaan zijn, terwijl belangrijke 'must haves' niet gedaan zijn.

Daar komt bij, als toch wel groot risico, dat bijlenen met een persoonlijke lening ertoe leidt dat je in geval van nood vaak geen (of nauwelijks) extra geld meer zou kunnen lenen. Als je de extraatjes uit je hypotheek had gedaan, of uit je spaargeld gaat doen, dan had je in geval van nood nog een PL kunnen afsluiten. Maar als je de extraatjes al uit die PL betaalt, dan is die nooduitgang ineens ook weg.

Dat hoeft geen probleem te zijn, als je de lening maar in korte tijd weer wegwerkt. Maar als binnen anderhalf jaar je eigen houding ten opzichte van je wensen al zo veranderd is, hoe kun je er dan 'zeker van zijn' dat je tegenover die PL de komende jaren wel met de zelfde houding blijft kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-06 12:04
Volgens mij heb je de beslissing om het te doen echter allang genomen.

Om die 15k te krijgen zou ik het echter niet met een PL doen. Mocht het hypothecair niet lukken, plunder dan eerst al je potjes. Rente krijg je daar niet op, terwijl je aan de andere kant wel die 4,5% moet betalen. Dus spaar nog door tot e die 15k in je potjes hebt en doe het daarmee. Mocht je dan onverhoopt tóch die buffer nodig hebben, sluit je daar dan maar alsnog die lening op af. tot die tijd bespaar je jezelf die 4,5% rente.
Geeft jezelf ook een stok achter de deur om die noodzakelijke potjes weer zsm op order te hebben.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:29

Tazzios

..

Ik zou een planning maken per ruimte:

Planning
Nu denk je heel de tijd aan dingen die nog moeten gebeuren. Indien je planning maakt hoef je er niet meer aan te denken want dan is het geregeld, dat geeft rust.

per ruimte
Zorg dat een ruimte af is, ga niet eerst alle goedkope dingen doen maar werk per ruimte. Op die manier kun je een ruitme binnen lopen zonder te bedenken ow hier moet dit of dat nog gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 08:29

Tazzios

..

frumper schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:25:
Volgens mij heb je de beslissing om het te doen echter allang genomen.

Om die 15k te krijgen zou ik het echter niet met een PL doen. Mocht het hypothecair niet lukken, plunder dan eerst al je potjes. Rente krijg je daar niet op, terwijl je aan de andere kant wel die 4,5% moet betalen. Dus spaar nog door tot e die 15k in je potjes hebt en doe het daarmee. Mocht je dan onverhoopt tóch die buffer nodig hebben, sluit je daar dan maar alsnog die lening op af. tot die tijd bespaar je jezelf die 4,5% rente.
Geeft jezelf ook een stok achter de deur om die noodzakelijke potjes weer zsm op order te hebben.
tip, met de creditcard kun je ook al veel opvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
Ik zie dat er ook veel aannames worden gedaan.

@Taro we hebben eerst 7 jaar in het huurhuis wat ik had samengewoond. Hier ook het eerste kind gekregen. Lijkt me geen geval van te snel een woning kopen, toch?
Te snel is geen kwestie van tijd maar van budget in dit geval..

Maargoed, dus besloten om geen lening aan te gaan en eens te kijken hoe het er in januari voorstaat.
Complimenten! aan de TS en je eerste reacties te zien dacht ik eigenlijk dat je al had besloten te gaan lenen.

Daarnaast vind ik dat je alleen moet redeneren dat lenen voor een investering in het huis wanneer je ook bereid bent om het huis te verkopen zodra het financieel minder gaat. Spoiler: in een executieverkoop krijg je je inverstering er nooit uit.

[ Voor 43% gewijzigd door jessy100 op 14-09-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-06 16:20

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou persoonlijk niet voor dit soort luxe zaken geld gaan lenen. Het staat TS en zijn vrouw uiteraard vrij om dit wel te doen.

Opmerking hierbij is wél dat de rente over het geleende bedrag wat voor woningverbetering gebruikt wordt aftrekbaar is. Scheelt toch weer iets.

Daarnaast zou ik TS ook sterk willen adviseren om zijn buffer eerst wat aan te vullen. Het is maar afwachten hoe snel zijn partner na de bevalling weer aan het werk kan én wil...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 22-06 19:32
@Barrycade Natuurlijk typ ik hier een mening gebaseerd op mijn eigen gedachtes. Hoe is dat anders dan alle andere commentaren hier gebaseerd op eigen aannames? Ik vind 500-1000 euro p/m sparen trouwens best goed, maar hier lijkt dat ineens weinig.
Eerste drie jaar van ons huwelijk hadden we het ook moeilijk. Eén inkomen, huis moet worden ingericht, kleintje op komst. Guess what, het kwam goed en we hadden niet eens de luxe om 1000 euro p/m opzij te leggen. Alleen TS kan bepalen of het de rente wel waard is. Auto met lening zou ik niet kopen, maar een huis verbouwen zou ik wel doen als het echt moest. "Zekerheid" vind ik zo'n gek woord. Wanneer heb je zekerheid? Ik heb heel wat (management) lagen zien verdwijnen tijdens een reorganisatie, weg zekerheid.

[ Voor 11% gewijzigd door mister_S op 14-09-2020 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Een paar zaken die ik nog niet zo snel voor bij zag komen:
  • Ja, sparen kost tijd. Maar juist door dingen één voor één te doen, ben je in staat om zaken zorgvuldig aan te pakken en blijf je kritisch.
  • 'Voorpret' is ook belangrijk. Niets is bevredigender dan na hard sparen mooie dingen kunnen kopen. Met een lening is dat veel lastiger. Je hebt er immers (nog) niet voor gewerkt.
  • Veel van de zaken die je wil, zijn inderdaad luxe. Ook die auto. Er zijn ook auto's te krijgen waar je met 2 volwassen en twee kinderen in kunt, die niet de hoofdprijs kosten. Dat zijn misschien niet de mooiste auto's, maar het past wel.
  • Veel van de investeringen die je doet, verdienen zichzelf niet terug. Mocht je geld besparen door je investeringen, dan is het logischer.
  • Vraag jezelf eens af of je daarna 'klaar' bent. Ik vermoed van niet. Na de dakkapel komen de kinderkamers, andere meubels en misschien een grotere reis. Je blijft sparen, en door zaken vooruit te halen gaan in de praktijk die wensen ook naar voren. Maar ondertussen gaat het wel trager, omdat je ook nog moet afbetalen. Bovendien wordt het leven niet goedkoper.
Hoewel ZZP-schap mooi is, moet het wel renderen. Waarom verdient je vrouw nu minder dan vroeger? Ligt het in de lijn der verwachtingen dat dat verandert?

[ Voor 3% gewijzigd door Krisp op 14-09-2020 11:43 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Anoniem: 54936 schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:55:
[...]

Onzin, je kan prima in een Aygo met 2 volwassenen en 2 kinderen. Decennia lang waren een Eend, een Volkswagen kever, polo enz.. Gezinsauto’s. Toegegeven, een aygo is wel de kleinste van de stadsauto’s. Maar een Celerio, i10 en Spacestar hebben genoeg ruimte voor een gezin. Wij rijden met twee kinderen in een Celerio.

Vergeet niet dat een grote auto meer afschrijft, vaker kapot is, meer verbruikt en meer wegenbelasting per maand kost. Veel van het algemene gevoel over auto’s klopt niet als je naar cijfers kijkt. Zelfs als je naar beenruimte en kofferruimte kijkt kunnen die kleine karretjes door efficiënt van ruimte gebruik ruimer zijn.

Je zit toch meestal alleen in de auto. En wanneer zou een kleinere auto te klein zijn?
Als je met 2 volwassenen, een peuter en een baby inclusief alle toebehoren moet reizen dan is een Aygo te klein. Ik ken de auto's die je noemt (Eend, VW Kever, Polo) en daar is de ruimte bijna het dubbele in. Dat is totaal onvergelijkbaar. En dan laat ik de veiligheidssystemen nog even buiten beschouwing.

TS geeft aan dat hij nu 2 kleine auto's heeft. Logisch, dat was prima te doen. 1 auto vervangen door een wat groter exemplaar zodat er veilig en comfortabel gereisd kan worden met het hele gezin is geen luxe in mijn ogen. Dat is noodzakelijk als je kijkt naar wat er mee moet met 2 kinderen waarvan 1 baby.

Het is overigens precies hoe wij het thuis hebben opgelost. We hebben een kleine auto voor de ritjes waarbij geen ruimte nodig is en een grotere auto voor als we meer ruimte moeten hebben. We kiezen simpelweg op basis van de rit die we maken welke auto het meest voordelig is (qua kosten, ruimte en comfort).

TS kan 500-1000 euro per maand sparen. Als een iets grotere auto 50 euro per maand meer kost, dan is dat geen enkel probleem en past het prima in het plaatje wat mij betreft.

Overigens zijn je aannames dat een grotere auto meer kapot is en vaker kapot zou zijn echt volledig uit de lucht gegrepen. Qua verbruik is het discutabel en verschilt het per auto. Wegenbelasting zal wel hoger zijn, maar dat is ook geen zekerheidje. Daarvoor zal je eerst alle getallen op een rijtje moeten zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Drardollan op 14-09-2020 11:52 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Zoals de financiële reclames vaak eindigen: Geld lenen kost geld.

Hebben jullie helder wat alle zaken bij elkaar gaan kosten? Je schat zo'n 15k in, maar ga je het ook redden voor 15k? Heb je reeds offertes voor bijv. een dakkapel? Weet je al welke (gezins)auto jullie willen en wat de inleverwaarde is van de huidige auto?

En heb je hierbij ook rekening gehouden met de andere "bijkomende kosten"? Grotere auto is over het algemeen zwaarder = hogere wegenbelasting. Ook zal de verzekering mogelijk duurder worden, verbruikt de auto meer brandstof, is het onderhoud duurder, etc. etc.
En is het ook echt nodig een grotere auto? Doen jullie nu bijv. alles op de (bak)fiets? Dan zou ik zeggen dat een grotere auto niet per definitie nodig is. Ja, handig is het zeker, maar dat is weer wat anders.

Persoonlijk denk ik niet dat je het voor 15k gaat redden namelijk.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dan heb ik het nog niet over de (lange) wachttijd voordat een dakkapel geplaatst kan worden. Oké, bij ons duurde het wel extreem lang, omdat er van alles mis ging, maar toch...

En houd ook rekening met "tegenslagen". Toen bij ons het dakkapel werd geplaatst en net het gat in het dak zat, begon het keihard te regenen! Gevolg: Nieuwe vloer er in (niet gepland), want die was helemaal zeiknat geregend en niet meer te redden. Overigens uiteindelijk wel via de verzekering kunnen spelen, maar ook dat duurde een tijdje voor daar uiteindelijk geld over de brug kwam (heb dus eerst de vloer voorgeschoten, want wilde ook niet 2 - 3 maanden op een koude betonvloer zitten).

En zoals al velen hebben aangegeven: de 500 - 1.000 euro die je "spaart" is zeker niet slecht! Het is helaas niet sparen wat je doet... Sparen is wat je ook echt daadwerkelijk over houdt. Niet wat je "opzij zet" voor onderhoud of vaste lasten waarvan je weet dat het er al aan zit te komen.

Daarnaast kan je je afvragen, wat voor nut het heeft om zoveel verschillende potjes te hebben (toegegeven, ik ben zelf ook dol op potjes, maar ben er vrij recent ook vanaf gestapt). Waarom niet alles op één grote hoop en vanuit daar gaan "budgetteren" en prioriteiten stellen?
Dat je een goede buffer moet aanhouden omdat je partner aan het zzp'en is, is niet meer dan logisch. Maar wat is de nut en noodzaak van de andere potjes als je toch gaat schuiven binnen deze potjes?

Members only:

Belangrijk is om in ieder geval voor jezelf goed op een rijtje te zetten wat je écht graag wilt en wat de werkelijke kosten zullen zijn. Ik heb het idee, dat je je hier nog wat op verkijkt en graag wel alle lusten wilt, maar niet de bijbehorende lasten. En dat is op zich ook logisch, begrijp me niet verkeerd. Maar een (koop)huis is in dat opzicht ook nooit klaar. Na deze klusjes vind je wel weer wat anders om je geld op kapot te slaan. En anders heb je altijd nog 2 kinderen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:30

@aljooge je hebt nergens het bedrag gelezen wat we nog nodig hebben om de tuin af te maken. Ik schat dat dat nog ca 1500 euro is, waarvan 2 bomen, het verbeteren van de structuur en kwaliteit van de grond en de elektra het meeste opslokken. Er ligt al een flinke grasmat in de tuin.
bomen groeien vanzelf, klein planten lekker goedkoop,
de grondstructuur kan je zelf doen. het is een rotklus dat spitten, ik weet het, eventueel een beetje compost erbij.
elektra is overbodige luxe en heb je niet nodig

[ Voor 5% gewijzigd door aljooge op 14-09-2020 12:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09:36
Dit is het keerpunt waar je dreigt boven je stand te gaan leven.

Ongeacht nieuwbouw of bestaande bouw; een (koop)huis is nooit helemaal af. Er ligt altijd wel ergens een wens om iets te vernieuwen.

Tegen de tijd dat je een dakkapel hebt, de tuin 'af' is én de lening is afgelost, is je lijst met wensen gegroeid en niet geslonken.

Mijn punt is, een lening afsluiten voor zaken die geen harde noodzaak hebben óf die je ook zelf goedkoper kunt uitvoeren, neigt naar boven je stand leven.

Een auto is voor de meesten wel een noodzaak, een nieuwe/grotere/duurdere auto terwijl je er al één hebt is dat niet. In jouw situatie zou ik kiezen voor de zaken die tegen de laagste uitgaven het meeste opleveren (in woongenot), bijvoorbeeld de gordijnen, het betegelen van de keuken en helemaal zelf de tuin afmaken.

[ Voor 4% gewijzigd door Justinn1988 op 14-09-2020 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-06 13:13
Anoniem: 54936 schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:55:
Onzin, je kan prima in een Aygo met 2 volwassenen en 2 kinderen. Decennia lang waren een Eend, een Volkswagen kever, polo enz.. Gezinsauto’s. Toegegeven, een aygo is wel de kleinste van de stadsauto’s. Maar een Celerio, i10 en Spacestar hebben genoeg ruimte voor een gezin. Wij rijden met twee kinderen in een Celerio.
Decennia geleden had je ook geen grote pickup trucks die over de weg reden. Hell, je had ook maar weinig grote stations, de crossover moest nog uitgevonden worden, net als de MPV en als SUV zag je zo nu en dan eens een Jeep of een Landrover. Het hele verkeer is gewoon groter worden, zeker de laatste 10 jaar zijn hoge auto's enorm in opkomst.
Vergeet niet dat een grote auto meer afschrijft, vaker kapot is, meer verbruikt en meer wegenbelasting per maand kost. Veel van het algemene gevoel over auto’s klopt niet als je naar cijfers kijkt. Zelfs als je naar beenruimte en kofferruimte kijkt kunnen die kleine karretjes door efficiënt van ruimte gebruik ruimer zijn.
Omdat een auto groter is, is ie vaker kapot? Wat is dat nou weer voor kromme redenatie? En juist een gebruikte grotere auto blijkt vaak goedkoper te zijn. Door de grote vraag naar kleine autotjes zijn die momenteel erg waardevast. Een gebruikte station van 2008 ofzo schrijft lang niet zo hard meer af als een jonge Aygo, maar je vervoert je gezin wel een stuk veiliger. Ja, een Aygo uit 2008 is inderdaad nog goedkoper, maar je moet je afvragen of je zo'n gebakje met 2-3 ton op de klok überhaupt nog wel wilt.
Members only:
Je zit toch meestal alleen in de auto. En wanneer zou een kleinere auto te klein zijn?
De eerste serie Aygo/107/C1 is voor mij te klein, zelfs alleen. Ik kan in zo'n voertuig geen gezonde zithouding aannemen en krijg binnen een uur last van mijn rug. Dat, terwijl ik daar toch redelijk ongevoelig voor ben.

[ Voor 15% gewijzigd door Pizza_Boom op 14-09-2020 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Justinn1988 schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:13:
Dit is het keerpunt waar je dreigt boven je stand te gaan leven.

Ongeacht nieuwbouw of bestaande bouw; een (koop)huis is nooit helemaal af. Er ligt altijd wel ergens een wens om iets te vernieuwen.

Tegen de tijd dat je een dakkapel hebt, de tuin 'af' is én de lening is afgelost, is je lijst met wensen gegroeid en niet geslonken.
Dat laatste is natuurlijk wel een belangrijk punt. Als je een lening afsluit voor een aantal zaken, dan moet het wel zo zijn dat die afbetaald is op het moment dat je nieuwe wensen wilt uitvoeren. (Of bv. er een andere auto moet komen.)

Als je wensenlijstje niet zo snel groeit als je schuld afneemt, dan kan lenen een prima oplossing zijn. Maar je moet dan wel eerlijk naar je eigen situatie (en naar je karakter :) ) kijken om te zien of dit een tijdelijke dip in je saldo is, of een neergaande spiraal. Voor sommigen is dit prima, voor anderen is het het begin van het einde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 54936

f

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 54936 op 18-12-2021 17:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Los van wat de meest betrouwbare auto is, ik heb er best begrip voor dat TS een grotere auto wil met twee kleine kinderen. Je kunt niet/nauwelijks een kinderwagen meenemen in een Aygo met 1 kind, laat staan 2. :P Maar dat hoeft geen auto te zijn van 10k, een auto van 4k is ook voldoende.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Anoniem: 54936 schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:32:
[...]

Afschrijving, de meeste auto's in het C segment schrijven procentueel meer af dan die uit het A segment. Daarnaast schrijft een auto van 10.000 euro natuurlijk absoluut gezien ook minder af dan een auto van 20.000 euro.
https://auto-en-vervoer.i...-na-plusminus-4-jaar.html
Qua betrouwbaarheid van een A klasse auto kan ik het artikel niet meer vinden. Je kan wel hier: https://www.reliabilityindex.com/ bekijken dat de top 10 allemaal kleine auto's zijn.
De gewichtsklasse bepaald hoeveel wegenbelasting je betaald, hoezo geen zekerheidje?

Dit waren mijn cijfers, ik bekijk graag de jouwe.
Ik heb geen idee waarom je je een bepaalde attitude aanmeet en probeert mij de les te lezen, blijkbaar lees je niet eens wat ik post.

Mijn originele post, met cijfer:
Drardollan schreef op zondag 13 september 2020 @ 19:00:
Je hebt in mijn ogen noodzakelijke en luxe uitgaven. Feit is dat er een tweede kind onderweg is, een iets grotere auto is dan geen luxe maar noodzaak. Je kan niet met 2 volwassenen en 2 kinderen in een Aygo. Dus daar zou ik eerst voor zorgen. Voor 2500 euro heb je echt al een puik wagentje waar je 2 jaar mee vooruit kunt.
Op een auto van 2500 euro schrijf je amper tot niets meer af. Geen idee waarom je nu ineens met een auto van 10.000 euro komt. Of met segmenten. Voor 2k koop je een prima auto met een jaar APK die je het jaar erna met wat mazzel ook zonder al te veel kosten door de APK trekt.

Als TS bijvoorbeeld een Citroën C4 van BJ 2005-2006 koopt, dan is hij voor 2000 euro klaar en heeft hij een auto waar prima 2 volwassenen en 2 kinderen met bagage in kunnen. En zo zijn er nog heus 10 modellen te bedenken.

En wat betreft de wegenbelasting, dit gaat op gewicht en brandstof (en regio, maar die veranderd niet). Een kleine auto op diesel of LPG kan meer kosten dan een grotere auto op benzine of elektra. Daar is vooraf niets over te zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Drardollan op 14-09-2020 13:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
Als je 4k aan een berging met overkapping en 2,5k aan het laten betegelen van een tuin uitgeeft dan kan je natuurlijk sparen tot je er bij neervalt en elke Euro die je spaart een labeltje geven dat het absoluut nergens anders aan uitgegeven mag worden maar dan hou je jezelf voor de gek imo.

Ik zou het volgende doen:
1. Prioriteiten stellen, need to have > nice to have.
2. Vergroot je inkomsten (met name van je partner).
3. Stel realistische doelen, voor 300,- zet je je hele tuin barstensvol met groen, duurt misschien een jaar of twee langer voordat alles zo groot is als je wilt maar dat gaat vanzelf. Een keukentje betegelen kost je maximaal een dag als je niet zo handig bent en is tientjes werk.
4. Analyseer de zaken waar je geld aan uit wil geven eens goed, een achtertuin bestraten kost je een weekend, wat zand, tegels en banden en een kratje bier voor de vrienden die je komen helpen en hoeft geen 2,5k te kosten. Idem voor je berging en overkapping.
5. Al die spaarpotjes staan je inflatie te kosten, veeg je geld gewoon op een grote hoop en laat staan wat je nodig hebt voor onvoorziene zaken. Pak meteen de zaken op die nodig zijn (klussen afmaken).
6. Spaar voor een doel en maak van sparen niet hét doel. Als je buffer staat kan je elke maand blijkbaar voor €1000,- aan achterstallige klussen afronden zonder een minuut nachtrust in te leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Het idee was sowieso om een Japanner te kopen. Al mijn auto's zijn Japanners geweest en geen bijzonder onderhoud aan gehad. Voor de auto die ik nu heb had ik een suzuki Swift uit 1997,waar ik met pijn in m'n hart afscheid van moest nemen. Met 3, 5 ton op de teller was deze toch echt op.
De vrij ruime A segment Japanner uit 2008 die ik nu heb zit ook op 2,5 ton en is moeders mooiste niet meer en helaas nog in februari flinke onderhoudskosten aan gehad omdat onderdelen echt versleten waren en de veiligheid niet ten goede kwamen. Maarja voor 1200 euro heb je geen andere betrouwbare auto en nu kunnen we nog wel een jaar door tot de volgende apk.

Het idee was om maximaal 5000 bovenop de inruilwaarde uit te geven voor een grotere. Denk dat ik nog wel 1000 a 1500 terugkrijg voor mijn bakkie. En dat hoeft niet meteen formaat station te zijn, zo lang de kinderwagenbak met onderstel maar plat in de bagageruimte past. Als dat past, past alles wat we nodig hebben, ook op de langere termijn.
Uiterlijk en luxe heb ik nooit wat om gegeven. Betrouwbaarheid, zuinigheid en ruimte zijn veel belangrijker. Oké, stuurbekrachtiging, abs, elektrische ramen voor en achter, airco en afstandbedienbaar slot moet er wel op zitten. Maar volgens mij heeft iedere auto na 2010 dat wel.
Voor de corona reed ik zo'n 30.000 per jaar met mijn auto, vooral snelwegkilometers.
We doen veel met de auto, omdat we in een mini dorp wonen met heel beperkte voorzieningen en geen fatsoenlijk ov.

Ik zal binnenkort eens naar mijn garage/handelaar gaan (waar ik al 10+ jaar mijn auto's in onderhoud heb) of zij eens kunnen meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-06 21:03
@MarcoC ook veel aannames.. het hele huis heeft jaloezieen, alleen beneden nog geen gordijnen. Boven wel.
De overkapping is incl berging, en hier hebben we al enorm veel plezier van gehad. Geen moment spijt. Een berging voor tuinspullen, tuingereedschap en fietsen vind ik geen overbodige luxe. En 2 weken per jaar gebruiken? Het is een buitenwoonkamer voor ons, boven de 20 graden brengen we er veel tijd door en het geeft ook de nodige schaduw in de tuin. Kind kan ook in hoogzomer fijn buiten spelen zonder te verbranden, lekker onder de overkapping. Dat jij niet buiten leeft, wil niet zeggen dat anderen dat ook niet doen..

We hebben nu een oude vrijstaande koelkast met vriezer, die veel te klein is. We hadden graag een inbouwkoelkast met losse inbouwvriezer gehad, maar dat was bij het bestellen van de keuken boven budget. Dus hebben we dat uitgesteld. Offerte bij de keukenzaak voor de kasten, inbouwapparatuur en montage: ca €3000,- :'( dit kan wellicht nog iets goedkoper, maar we gaan pas terug als die €3000 op de plank ligt.

Wat betreft de dakkapel, we zouden hiervoor veel beter met de zolder uit de voeten kunnen als Was ruimte, werkruimte en berging. Het dak is vrij laag en de plaatsing van installaties en aansluitingen zijn niet heel handig, waardoor we bijv niet rechtop voor de wasmachine kunnen staan en het droogrek 0,5m uit het knieschot staat. Zonde van de ruimte, misser van de architect.. Het is ook een donker hok, alleen indirect daglicht. Geschatte kosten voor het op orde brengen zijn 10.000,-
Natuurlijk is mijn reactie gebaseerd op aannames. Jij vraagt om advies en ik moet het doen met de beperkte beschikbare informatie. Het eerste punt blijft echter ook zonder aannames fier overeind staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matsuba
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-05 15:54
Wat ik vooral opmaak uit dit verhaal is hier het gebrek aan comfort de rode lijn.
Hierbij mijn ideeën/tips en hopelijk kunnen jullie hiermee jullie voordeel doen:

Een tuin is een bodemloze put wat betreft onderhoud en inrichting. Je kunt het zo goedkoop maken maar ook zo duur mogelijk maken als je wilt. Gelukkig kun je deze kosten per half jaar bekijken (voorjaar/najaar)

Een auto uit de vag groep (leon/golf/a3/a4/octavia) is tegenwoordig rond de -/+ 4000,- prima te vinden, degelijke auto voor een gezien van 4 personen. Inruilen op je bestaande Aygo. ben je hopelijk rond de 3500 klaar. Je rijdt er een paar jaar in en je kunt verder kijken naar wat anders (als de prio nu comfort+veiligheid is)

Een huis hebben is ook budgettair technisch vooruit denken. (Ook al is het een nieuwbouw huis, het heeft onderhoud nodig)

Grote klussen per jaar op pakken (indien de financiële middelen er zijn).
Jaar 1: stabiliteit opbouwen
Jaar 2: je huis je Thuis maken
Jaar 3: dakkapel
Jaar 4: Zonnepanelen.. etc. (mocht dit nog niet aanwezig zijn)
Jaar 5: etc.

Ik weet niet of je nieuwbouw huis inmiddels is voorzien voor 100% kunstofkozijnen, anders hebben die elke 5 jaar ook een schilderbeurt nodig.

Wellicht ook een tip om alle kosten (inkomsten/uitgaven) per jaar kenbaar te maken en zo het budget voor het jaar er op te kunnen opmaken. Als die kenbaar zijn, kun je per maand een selectie maken voor de wat kleinere klussen.

Lenen, kan, mits dit een investering is voor het huis die je bij de verkoop terug kan verdienen. (aftrekbaar is in box 2 of 3) :-)

Klussen met kinderen kan 2 kanten op maar komt er door de bank genomen op neer dat het niet altijd even effectief/snel gaat. Zeker als deze nog de nodige rust overdag nodig heeft.

Daarnaast kun je in 1 jaar, heel veel doen, echter weerkaatst dit ook op het gezin in negatieve zin (vermoeidheid/stress).

Als je idee is, om snel ff alles klaar te maken voor dat de 2e er is, lijkt me ook geen goede motivatie.

[ Voor 11% gewijzigd door matsuba op 14-09-2020 14:40 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Morty
  • Laatst online: 16-06 08:10
Ik heb ongeveer in dezelfde situatie gezeten.

Nieuwbouw huis gekocht met maximale hypotheek, twee jaar later bij oplevering was er meer financiele ruimte onstaan door loonsverhoging e.d. en ook behoefte voor meer geld voor 'extra's' voor tuin en afwerking.

Heb toen getwijfeld tussen ophogen hypotheek en persoonlijke lening, maar was vrij snel duidelijk dat een persoonlijke lening financieel veel interesanter was. De afsluitingskosten van een hypotheek waren veel hoger dan het rente verschil.

Wat veel mensen ook niet weten is dat wanneer je een persoonlijk lening afsluit voor verbouwing/investering in je eigen huis je ook gewoon hypotheekrente aftrek ervoor kan krijgen.

Nederlanders doen vaak nogal panisch wanneer ze het woord lening horen (en proberen het ook krampachtig bij Hypotheek weg te houden). Maar dat is vooral onderbuik gevoel en niet gebaseerd op feitelijkheden. Ik heb er in ieder geval geen seconde spijt van gehad en moet er niet aan denken alles stukje bij beetje te moeten doen verspreid over meerder jaren. Je leeft maar één keer, woongenot is mij veel waard en wachten is verspilde tijd.

Een persoonlijke lening heeft bovendien vaak veel gunstigere voorwaarden dan een hypotheek m.b.t. vroegtijdig aflossen of terug betalen bij overleiden. Maar je betaalt er betaalt er een procentje meer rente over...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:13

@D-dark dat is ook nogal een aanname, dat we geen geld hebben voor een nieuwbouwhuis. Netto maandlasten hypotheek zijn 700 euro. Alles is nieuw en naar ons zin. Locatie is geweldig. Enorme tuin. We zijn een half jaar naar bestaande woningen aan het zoeken geweest. Dan heb je óf verouderd, of te duur of te klein of geen goede locatie. Alsof een huis van 40 jaar oud zoveel beter is.. Onze energiekosten bijv zijn €250,- op jaarbasis.
En het interieur was zwaar aan vervanging toe. We wilden ook een bepaalde stijl, waar je bij de ikea en leen bakker niet kan slagen. Hout kost meer dan fineer. En we worden nog dagelijks blij van deze keuzes. Na jaren tweede - derde en vierdehands spullen te hebben gehad, is dit ook wel iets wat we onszelf gegund hebben. Hebben hier ook gewoon voor gespaard.

Toen we dit kochten werkte partner nog in loondienst en verdiende toen een stuk meer.
Dan kan je beter stellen dat we "geen geld" hadden om die baan op te zeggen en mijn partner die droom had moeten uitstellen tot we heel het huis en de spaarrekening op orde hadden. Maar gelukkig zijn met wat je doet is ook veel waard..
Geef toe dat bij reflectie het enigszins bot gesteld was.
Als bij rondkijken een nieuwbouwhuis goed betaalbaar is in vergelijking met andere woningen dan begrijp ik de keuze. Vooral als het inkomen toen hoger was.

Alleen de consequentie van de droom is dat er nu niet alles tegelijk kan. Volkomen begrijpelijk daar gelukkig zijn in je werk ook heel belangrijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:10
tja je leeft elke dag je gaat maar één keer dood maar verder kan ik me wel vinden in je verhaal ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hsb-3 schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:21:
Het idee was om maximaal 5000 bovenop de inruilwaarde uit te geven voor een grotere. Denk dat ik nog wel 1000 a 1500 terugkrijg voor mijn bakkie. En dat hoeft niet meteen formaat station te zijn, zo lang de kinderwagenbak met onderstel maar plat in de bagageruimte past. Als dat past, past alles wat we nodig hebben, ook op de langere termijn.
Dat lijkt mij een prima idee. Ik had zelf ook het idee: gebruik nu de helft van je spaarbuffer voor een andere auto, dan heb je (zonder verdere uitgaven...) die buffer over een half jaar weer op peil.

Voor de dakkapel zou je m.i. prima geld kunnen lenen, dat is wel iets waar je echt meer aan hebt als je dat van het begin af aan aanpakt. Maar probeer dat dan ook echt zo snel mogelijk af te lossen.

Wat de andere zaken betreft, daar zou ik toch eerder ofwel voor sparen, ofwel het stapje voor stapje doen, ofwel zelf doen, ofwel op een budget-manier doen. Als je die koelkast echt beu bent, dan kun je voor een fractie van het geld bv via Marktplaats prachtige grote vrijstaande koelkasten kopen. En de tuin aanpakken kan ook juist leuk zijn om zelf te doen, als de basis (bestrating etc.) er al ligt. Of in stapjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Morty schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:40:
Nederlanders doen vaak nogal panisch wanneer ze het woord lening horen (en proberen het ook krampachtig bij Hypotheek weg te houden). Maar dat is vooral onderbuik gevoel en niet gebaseerd op feitelijkheden. Ik heb er in ieder geval geen seconde spijt van gehad en moet er niet aan denken alles stukje bij beetje te moeten doen verspreid over meerder jaren. Je leeft maar één keer, woongenot is mij veel waard en wachten is verspilde tijd.

Een persoonlijke lening heeft bovendien vaak veel gunstigere voorwaarden dan een hypotheek m.b.t. vroegtijdig aflossen of terug betalen bij overleiden. Maar je betaalt er betaalt er een procentje meer rente over...
Het grote probleem zit hem erin dat je niet weet wat er gebeurd met je. Als je arbeidsongeschikt raakt kan die lening nog wel eens een grote molensteen worden.

Bij overlijden is het de vraag wat je achterlaat. Heb je vrouw en 3 kinderen dan is dat een heel ander verhaal dan als je alleen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22-06 17:04
Hsb-3 schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:03:
We wonen sinds 1,5 jaar in ons nieuwbouwhuis. Er moet nog veel gebeuren, iedere keer als we wat gespaard hebben doen we weer iets.
Deze winter bijvoorbeeld de gordijnen in de woonkamer, en het betegelen van de keuken.

Alleen begin ik dat best beu te raken. We willen ook de koelkast gaan vervangen, willen heel graag een dakkapel op zolder zodat we dit functioneler kunnen gebruiken en met de tweede spruit op komst is een grotere auto handiger (formaatje Aygo is toch best krap dan). En de tuin is nogsteeds niet klaar (bestrating ligt, maar verder kaal).

***members only***

We hebben verschillende spaarpotjes, voor verschillende doelen. Door wat grotere uitgaven (oa aanschaf nieuwe meubels, deels aanleggen tuin, nieuwe wasmachine) en onverwachte hoge autokosten zijn de spaarpotten (behalve de buffer) vrij leeg.

Als we alles willen doen, moeten we op dit tempo nog wel een jaar of 3 doorsparen. En ik ben het na 1,5 jaar eigenlijk wel beu dat we nogsteeds in een halve verbouwing zitten.

Ik overweeg dus om een persoonlijke lening aan te gaan.
***members only***
zodat we de dakkapel /zolder kunnen afmaken, de tuin af kunnen maken, de complete benedenverdieping incl keuken af kunnen maken en een andere auto kunnen kopen.

***members only***

De hypotheek verhogen is niet mogelijk, ivm zzp-schap van mijn partner, plus forse advieskosten (Bijna evenveel als de rente op de lening als we minimaal zouden aflossen).

Als ik het zo neerzet, klinkt dit voor ons als iets wat zeker het overwegen waard is. Dat minimale af te lossen bedrag kunnen we goed missen. En het geeft zoveel plezier en rust.

Hoewel het natuurlijk wel een lening is, en de rente ook zonde is. Als we stukje bij beetje doen, komen we er ook wel. Moeten dan wel geduld hebben voor de grotere projecten en keuzes maken.

Mis ik iets in mijn beredenering? Wat zouden jullie me adviseren?
toon volledige bericht
Ik snap het niet helemaal. Je hebt een huis gekocht maar zit in een zoals je zelf zegt "halve verbouwing." Heb je dan niet een huis met je laatste cent gekocht? Als je een huis koopt moet je toch nog een buffer overhebben na het kopen van dat huis? Het is niet de bedoeling dat je helemaal blut bent na het kopen van een huis. Of heb je een te duur huis gekocht en al je eigen vermogen er doorheen gejast omdat de hypotheek die je kon krijgen niet meer dan 80/90 procent van de woningwaarde dekt?

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22-06 17:04
genesisfm schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:13:
Als ik dit soort topics lees krijg ik de kriebels, als ik het start bericht lees dan lijkt het erop dat de TS geen overzicht heeft en vooral geen geduld.
Want de start is verkeerd, je koopt een huis en je hebt niet genoeg geld om het verder af te werken.
Je kiest voor kinderen terwijl je nog een hoop kosten moet maken.
Je wilt een lening afsluiten omdat je het beu bent en aan je reacties te zien heb je weinig geduld.
Het positieve is dan wel dat je een topic opent om de discussie te voeren omdat je het gevoel hebt dat er iets niet klopt.

Natuurlijk kan alles wat ik hierboven vermeld heb bewuste keuzes zijn maar op een of andere manier bedruipt mij het gevoel dat het nog niet helemaal onder de knie hebt.

Anyway ik ben hierin erg consorvatief en denk dus vanuit het oogpunt geen geld = geen uitgaves.
Enige 2 leningen welke ik ken zijn:
1. Je studie als je ouder het niet breed hebben
2. Een hypotheek omdat er tegen z'n bedrag moeilijk op te sparen valt (is niet onmogelijk)

Kortom zoals eerder vermeld wees geduldig stel geen hoge eisen en wees creatief.
Want met een aantal relatief goedkope ingrepen kun je zaken ook al snel beter maken.
toon volledige bericht
Helemaal gelijk, kan hier echt helemaal niets anders op toevoegen.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Tazzios schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:28:
[...]

tip, met de creditcard kun je ook al veel opvangen.
Lenen op de credit card is (na het op afbetaling kopen bij Wehkamp) nagenoeg het duurste wat je kan doen. Dan is een PL van 4,5% nog beter.

TS heeft al besloten nog even te wachten en door te sparen, wat ik persoonlijk heel verstandig vind.
Ik wil hem nog wel de tip aan de hand doen om te kijken of de bestaande hypotheek niet verhoogd kan worden naar het oorspronkelijke bedrag: je woont hier al anderhalf jaar, dus hebt al anderhalf jaar afgelost. Gezien je maandelijkse kosten (700 euro netto) zou het me niet verbazen als je dus al ruim 5.000 euro afgelost hebt (natte vingerwerk). Zeker als je aangeeft dat het om woningverbetering gaat zou het me niet verbazen als dat mogelijk is.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Laatst online: 16-06 08:10
Pietervs schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:34:
[...]

Lenen op de credit card is (na het op afbetaling kopen bij Wehkamp) nagenoeg het duurste wat je kan doen. Dan is een PL van 4,5% nog beter.
De eerste maand is het de goedkoopste lening die je kan krijgen (0%). Als een buffer van een maand kan je het daarom prima gebruiken.

Overigens, het aanhouden van een buffer kost ook geld, en is vaak de duurste optie van allemaal. Omdat je de buffer altijd aanhoud, en echte noodgevallen zich maar zelden voor doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Morty op 14-09-2020 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Morty schreef op maandag 14 september 2020 @ 18:30:
[...]

De eerste maand is het de goedkoopste lening die je kan krijgen (0%). Als een buffer van een maand kan je het daarom prima gebruiken.

Overigens, het aanhouden van een buffer kost ook geld, en is vaak de duurste optie van allemaal. Omdat je de buffer altijd aanhoud, en echte noodgevallen zich maar zelden voor doen.
Een buffer aanhouden kost je de inflatie. Natuurlijk niet fijn, maar komt niet in de buurt van de kosten van een lening.

Overigens wist ik niet dat de eerste maand (bij MasterCard 21 dagen) gratis was. Weer wat geleerd :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-06 14:13
Pietervs schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:04:
[...]

Een buffer aanhouden kost je de inflatie. Natuurlijk niet fijn, maar komt niet in de buurt van de kosten van een lening.

Overigens wist ik niet dat de eerste maand (bij MasterCard 21 dagen) gratis was. Weer wat geleerd :)
Er is op dit moment sprake van deflatie, dus het levert je nu op. :D

Verder heb ik zelf ook op dit punt gestaan, daarna besloten om een bouwdepot te nemen. Huis gekocht vóór de gigantische stijging.

Iets meer dan 3 jaar minimale dingen aan het huis gedaan, gedeelte afgelost uiteraard. Daarna getaxeerd + bouwdepot genomen tegen 2% rente. Hier heb ik geen seconde spijt van + het feit dat de overwaarde op dit moment nog steeds gigantisch is.

Geen idee of het voor jou een mogelijkheid is, omdat jouw vrouw startend ZZP'er is. Anders zou ik gewoon nog even 2 jaar wachten en kijken naar deze mogelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 100% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
AFCAjax schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:46:
[...]

Ehhh.... wellicht voortaan even onderzoeken voor je zulke beweringen dropt?

In augustus hadden we nog een inflatie van 0,7% (https://www.cbs.nl/nl-nl/...r-0-7-procent-in-augustus). Dat is wel fors minder dan juli met 1,7% (https://www.cbs.nl/nl-nl/...-naar-1-7-procent-in-juli) maar nog steeds inflatie.

[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 15-09-2020 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Drardollan schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:14:
[...]

In augustus hadden we nog een inflatie van 0,7% (https://www.cbs.nl/nl-nl/...r-0-7-procent-in-augustus). Dat is wel fors minder dan juli met 1,7% (https://www.cbs.nl/nl-nl/...-naar-1-7-procent-in-juli) maar nog steeds inflatie.
Exact, and again, gemeten volgens de definitie van het CBS. De reele inflatie ligt nog veel hoger.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
wimpie schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:28:
[...]

Exact, and again, gemeten volgens de definitie van het CBS. De reele inflatie ligt nog veel hoger.
Ligt aan je definitie van reele inflatie. Neem je b.v. de huizenprijzen mee heb je een enorme deflatie. Pak je een andere doorsnede dan is er juist een grote inflatie. Tja, uiteindelijk ligt het er maar net aan waar je je geld aan wilt uitgeven :P

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

wimpie schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:28:
[...]

Dat kun je uitrekenen. Ik ben benieuwd waar jij op uitkomt. :) Ik kon nauwelijks situaties creëren waar mijn persoonlijke inflatie significant afwijkt van de gemiddelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Qua planten zou je nog eens kunnen zoeken naar een plantenzaak die vaste planten in 9x9 potjes aanbiedt. Die kostten hier in de buurt €1,75 per stuk. Duurt ff een jaar voor ze groot zijn, maar op die manier hebben wij hier echt heel veel geld bespaard.

Ter vergelijk, een Lupine hebben we hier voor €1,75 terwijl een iets grotere bij de Intratuin al €3,75 kost. Met meerdere planten per M2 gaat dat hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 07:58
Hsb-3 schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:21:
Het idee was sowieso om een Japanner te kopen. Al mijn auto's zijn Japanners geweest en geen bijzonder onderhoud aan gehad. Voor de auto die ik nu heb had ik een suzuki Swift uit 1997,waar ik met pijn in m'n hart afscheid van moest nemen. Met 3, 5 ton op de teller was deze toch echt op.
De vrij ruime A segment Japanner uit 2008 die ik nu heb zit ook op 2,5 ton en is moeders mooiste niet meer en helaas nog in februari flinke onderhoudskosten aan gehad omdat onderdelen echt versleten waren en de veiligheid niet ten goede kwamen. Maarja voor 1200 euro heb je geen andere betrouwbare auto en nu kunnen we nog wel een jaar door tot de volgende apk.

Uiterlijk en luxe heb ik nooit wat om gegeven. Betrouwbaarheid, zuinigheid en ruimte zijn veel belangrijker. Oké, stuurbekrachtiging, abs, elektrische ramen voor en achter, airco en afstandbedienbaar slot moet er wel op zitten. Maar volgens mij heeft iedere auto na 2010 dat wel.
Voor de corona reed ik zo'n 30.000 per jaar met mijn auto, vooral snelwegkilometers.
We doen veel met de auto, omdat we in een mini dorp wonen met heel beperkte voorzieningen en geen fatsoenlijk ov.

Ik zal binnenkort eens naar mijn garage/handelaar gaan (waar ik al 10+ jaar mijn auto's in onderhoud heb) of zij eens kunnen meedenken.
toon volledige bericht
Volgens mij rij je nu een Aygo...die is maandelijks relatief goedkoop. Als je groter gaat rijden komt er naast de aanschaf ook vaak andere hogere kosten bij. Onderhoud, belasting, verzekeringen, brandstof verbruik en alle andere maandelijkse kosten moet je ook meenemen in je begroting.

Heb je al een lijstje gemaakt met items die zouden moeten gebeuren en een prioriteit hier aan gehangen ? Bekijk dan ook voor elk item of het economisch interessant is om daar een lening voor aan te gaan.

Bijvoorbeeld de tuin kan je in stappen doen. Eerst volgooien met gras en die overkapping er later op zetten ofzo. De tuin is wel het laatste waar ik voor zou gaan lenen....als daar geen geld voor is dan maar ff een grasveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
[...]

prima bij deze:

https://www.rtlnieuws.nl/...tief-producten-prijs-2016

en

https://ec.europa.eu/euro...74-ce20-a7f0-6281743d0d7c

voor het eerst sinds 2016 is er sprake van deflatie dus (letwel: in de eurozone, niet in NL)

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Zwelgje schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:29:
[...]

prima bij deze:

https://www.rtlnieuws.nl/...tief-producten-prijs-2016

en

https://ec.europa.eu/euro...74-ce20-a7f0-6281743d0d7c

voor het eerst sinds 2016 is er sprake van deflatie dus (letwel: in de eurozone, niet in NL)
Ik heb gelezen dat het in Zimbabwe helemaal erg is. Wellicht kunnen we die cijfers ook meenemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
[...]

Zoals hierboven al aangegeven wordt, is NL 1 bijna het enige land in heel Europa dat nog inflatie geniet.

De rest van heel Europa, zelfs de grootste economie in Europa, Duitsland heeft deflatie op dit moment.

@redwing volgens mij heb je bij de huizenprijzen juist te maken met een enorme inflatie?

@Drardollan Dit raakt kant noch wal, Nederland is onderdeel van de EU, waarin we betalen met een gezamenlijke valuta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
Insert12 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:55:
Qua planten zou je nog eens kunnen zoeken naar een plantenzaak die vaste planten in 9x9 potjes aanbiedt. Die kostten hier in de buurt €1,75 per stuk. Duurt ff een jaar voor ze groot zijn, maar op die manier hebben wij hier echt heel veel geld bespaard.

Ter vergelijk, een Lupine hebben we hier voor €1,75 terwijl een iets grotere bij de Intratuin al €3,75 kost. Met meerdere planten per M2 gaat dat hard.
Is een hele goede tip! Planten bij de grote tuinzaken zijn vreselijk duur.

Iedereen heeft in de buurt wel een (hobby)kwekerij die voor een stuk goedkoper (kleinere) planten te koop aanbieden. Even jaartje goed mesten/water geven en laten groeien en daarna jaren plezier van! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
AFCAjax schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:46:
[...]

Zoals hierboven al aangegeven wordt, is NL 1 bijna het enige land in heel Europa dat nog inflatie geniet.
Net stelde je nog dat we deflatie hadden?
@Drardollan Dit raakt kant noch wal, Nederland is onderdeel van de EU, waarin we betalen met een gezamenlijke valuta.
Nederland heeft inflatie. We wonen in Nederland en kijken naar Nederland.

Overigens heeft de EU geen gezamenlijke valuta.

[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 15-09-2020 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
Drardollan schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:51:
[...]

Net stelde je nog dat we deflatie hadden?

[...]

Nederland heeft inflatie. We wonen in Nederland en kijken naar Nederland.
Jij geeft je geld alleen uit in Nederland, prima!

Jij interpreteert het op een manier die ik niet bedoelde. Dat is jouw goed recht, maar dan hoef je niet zo in de aanval te gaan.

Discussie gesloten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
AFCAjax schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:53:
[...]

Jij geeft je geld alleen uit in Nederland, prima!

Jij interpreteert het op een manier die ik niet bedoelde. Dat is jouw goed recht, maar dan hoef je niet zo in de aanval te gaan.

Discussie gesloten ;)
Nee, je moet niets iets beweren en als je tegengesproken wordt met bewijs ineens andere dingen gaan beweren. Nu haal je er ineens bij waar ik mijn geld uitgeef, dat doet helemaal niet ter zake.

Je kan ook zeggen: "Excuses, ik had het mis. In Nederland hebben we nog steeds te maken met inflatie en in de eurozone te maken met een lichte deflatie'.

[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 15-09-2020 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
Drardollan schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:56:
[...]

Nee, je moet niets iets beweren en als je tegengesproken wordt met bewijs ineens andere dingen gaan beweren.

Je kan ook zeggen: "Excuses, ik had het mis. In Nederland hebben we nog steeds te maken met inflatie en in de eurozone te maken met een lichte deflatie'.
Waar staat Nederland in mijn post dan?

Overigens; mijn oprechte excuses meneer Drardollan, kusje erop :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
AFCAjax schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:46:
[...]
@redwing volgens mij heb je bij de huizenprijzen juist te maken met een enorme inflatie?
Ligt er aan of je al een huis hebt. Heb je een huis en stop je dan geld in je huis wordt het heel snel veel meer waard.
Maar punt wat ik probeer te maken is dat deflatie of inflatie vooral ligt aan de dwarsdoorsnede die je gebruikt voor het bepalen van het nummertje. Je kunt in een land inflatie hebben terwijl jezelf juist minder geld hoeft uit te geven aan hetzelfde en andersom. Of iemand dus last heeft van inflatie of deflatie is heel persoonlijk, zeker gezien we nu rond het nulpunt zitten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
AFCAjax schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:46:
[...]

Algemene inflatie of deflatie is niet zo relevant. Het gaat om de prijsontwikkeling van de zaken waar je jouw buffer voor aanhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Insert12 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:55:

Sowieso is zelfs planten uitzoeken vaak voordeliger én leuker dan een hovenier je tuin laten doen. Wat ook handig is, is om aan het eind van het seizoen wat vaste planten in de aanbieding te kopen. De meeste mensen willen een plant die nú bloeit en er nú goed uit ziet. Maar voor de komende jaren maakt het weinig uit of je het eerste jaar de planten duur in bloei koopt, of afgeprijsd als ze uitgebloeid zijn. Volgend jaar zien beide planten er hetzelfde uit.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
Drardollan schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:44:
[...]

Ik heb gelezen dat het in Zimbabwe helemaal erg is. Wellicht kunnen we die cijfers ook meenemen?
nee dat kunnen we niet, Zimbabwe ligt niet in Europa.

in Nederland gebruiken we de euro en als het in de Eurozone wat minder gaat (=deflatie) dan gaan of kunnen wij hier ook last van krijgen

dat beantwoord je vraag?

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:42

Yucon

*broem*

Er vallen me een paar dingen op die nog niet of weinig benoemd zijn.

- hoe conjunctuurgevoelig is het ZZP-schap van je vrouw?

- hoe is de verhouding hypotheek/woningwaarde? Als dat 60% is heb je een ander verhaal dan wanneer het nu al tegen de 100% aan zit.

- die aygo is wel een dingetje. Veiligheid is al een paar keer genoemd, maar los daar van: met z'n vieren + kinderwagen past gewoon echt niet. Niet moeilijk of onhandig, nee, echt helemaal niet. Vooral baby-kinderwagens zijn enorm. Er zijn wel wat meer vierkante kleine auto's waarbij het net wat beter zou passen. Denk bijvoorbeeld aan een fiat panda.

- ik vind de bedragen die je per uitgave in het verleden noemt per stuk tamelijk fors. Die koelkast bijvoorbeeld. Vanaf de zijlijn heb ik toch een beetje de indruk dat je de ondergrens wat betreft prijs wat hoog hebt liggen. Hoe dat komt weet ik niet. Mogelijk is het verstandig bij sommige dingen voor nu een wat kortere horizon in gedachten te houden en het niet perse voor de eeuwigheid op te willen lossen. Dat van die plantjes van het tuincentrum was ook een mooi voorbeeld.

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-06 13:12
Hsb-3 schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:03:

Mis ik iets in mijn beredenering? Wat zouden jullie me adviseren?
Wij hebben sinds een maand een energiebesparende lening afgesloten van bijna 17,5k tegen 2% rente. Vrij af te lossen (boetevrij) en max looptijd 20 jaar. Wij betalen per maand nog geen 100 euro. Ik zie dit als een alternatief voor het bouwdepot.

Wij hebben sinds 2017 ongeveer 50k eigen spaargeld in het huis en de tuin gestopt. Omdat mijn vrouw sinds 2018 thuis is voor onze kinderen (3e op komst) is ons inkomen te laag voor een bouwdepot. Zij gaat weer werken als de jongste straks naar school gaat (max 4,5 jaar nog) en dan is haar inkomen puur spaargeld. We redden het ruim met mijn eigen inkomen (netto 2.8k pm).

Door deze lening kunnen we alle houten kozijnen (bj '89) vervangen door kunststof varianten, een nieuwer kunststof voordeur en hebben we alvast een groot deel van het bedrag voor de dakkapel op zolder.

Uiteraard had ik liever dit geld direct betaald, zonder lening. Geen enkele discussie. Waarom dan toch gedaan?
- Onze spaarbuffer van 5k voor onvoorziene zaken blijft.
- We kunnen nu al dagelijks besparen (isolatie nu is niet goed en er is veel tocht in huis)
- 100 euro per maand missen is geen enkel probleem de komende jaren
- Lening is zonder enige restrictie versneld af te lossen (dus we gaan die 20 jaar nooit halen en gaan jaarlijks grotere aflossingen doen de komende jaren).
- We kunnen nu al genieten van het extra comfort van de kozijnen, voordeur en ook de extra ruimte op zolder.

Niet te vergelijken met jouw scenario, aangezien het bij jou om een PL gaat. Maar de dakkapel kun je via een energiebesparende lening tegen veel minder rente laten zetten. Een lening aangaan voor een auto of iets dergelijks is nooit een goed idee imho.

• Rubbergrover1
StealthyPeanut schreef op woensdag 16 september 2020 @ 07:44:

Niet helemaal te vergelijken met jouw scenario, aangezien het bij jou om een PL gaat. Maar de dakkapel kun je via een energiebesparende lening tegen veel minder rente laten zetten.
Een energiebespaarlening kun je niet zomaar voor willekeurige verbouwingen afsluiten. Die dakkapel zal waarschijnlijk niet aan de voorwaarden voor de lening voldoen.

• StealthyPeanut
Rubbergrover1 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 07:53:
[...]

Een energiebespaarlening kun je niet zomaar voor willekeurige verbouwingen afsluiten. Die dakkapel zal waarschijnlijk niet aan de voorwaarden voor de lening voldoen.
Klopt helemaal. Maar je kunt een dakkapel ook aan die eisen laten voldoen. Hebben wij ook gedaan namelijk (minimale isolatie waardes) en dan kun je het bedrag van de kapel gewoon lenen tegen 1.8% rente (10 jaar).

• Drardollan
  • Nu online
Zwelgje schreef op woensdag 16 september 2020 @ 05:28:
[...]

nee dat kunnen we niet, Zimbabwe ligt niet in Europa.

in Nederland gebruiken we de euro en als het in de Eurozone wat minder gaat (=deflatie) dan gaan of kunnen wij hier ook last van krijgen

dat beantwoord je vraag?
Nee.
Als Zimbabwe daalt of stijgt kunnen wij er namelijk ook last van hebben als export en kennisland. En eigenlijk kan heel de Eurozone daar last van gaan hebben, in Duitsland kan nog wel eens een kluis met Zimbabwaanse dollars liggen.

Overigens wat serieuzer, natuurlijk kunnen wij er ook last van krijgen. Maar tot nu bekend hebben wij nog steeds inflatie, en er werd gesteld dat we deflatie hebben. Dat weten we pas over 1 of meerdere maanden en staat deels los van de Eurozone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-06 22:48
pirke schreef op zondag 13 september 2020 @ 15:01:
Wij zijn bijna 2 jaar geleden verhuisd. Ja, ik wil nog een andere keuken en badkamer, maar ze zijn functioneel. Focus op wat prioriteit heeft, spaar ervoor en ga dan naar het volgende. Als je elk jaar iets van je grote wensen lijst kan afstrepen (wat met dat spaarbedrag makkelijk moet lukken) dan heb je elk jaar iets leuks en nieuws. En elk jaar wordt het meer jullie huis ipv een generiek huis.
Hier hetzelfde inderdaad... wij zitten al 6 jaar in dit huis en willen beiden een andere keuken en badkamer.
Echter 4 jaar geleden een kleine meid geboren en 2 jaar geleden een mannetje erbij.
Geduld. Zeker met twee kleine kinderen.. dan heb je al genoeg financien aan je kop. Daar wil je echt geen lening bij hebben. Punt van een lening is dat je deze verplicht moet afbetalen.. elke maand. Als je zelf spaart kun je ook eens een maand zeggen: 'Deze maand gaat sparen niet lukken want ..' en dan is er geen man overboord en geen deurwaarder aan je deur.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:41:
[...]

Sowieso is zelfs planten uitzoeken vaak voordeliger én leuker dan een hovenier je tuin laten doen. Wat ook handig is, is om aan het eind van het seizoen wat vaste planten in de aanbieding te kopen. De meeste mensen willen een plant die nú bloeit en er nú goed uit ziet. Maar voor de komende jaren maakt het weinig uit of je het eerste jaar de planten duur in bloei koopt, of afgeprijsd als ze uitgebloeid zijn. Volgend jaar zien beide planten er hetzelfde uit.
Wat je natuurlijk wel zou kunnen doen is een tekening laten maken door een hovenier en die dan zelf (voor zover mogelijk) uitvoeren. Maar zoals OP al aangaf, de bestrating ligt er al, voor de rest is het kaal. Mijn eerste reactie zou dan zijn: gewoon gras in leggen, komende winter eens een paar tekening maken en de komende jaren eens gaan kijken waar je allemaal planten vandaan kunt bietsen.
Neuzelaar schreef op zondag 13 september 2020 @ 15:54:
Wat mij bij zo’n verhaal altijd triggert: ze houden iedere maand 500-1000 euro over maar toch is het spaargeld op... ja maar ga je dan zeggen dat was voor een wasmachine, en gordijnen, en... tja, zulke aankopen gaan er altijd wel te vinden zijn en in mijn ogen heb je uiteindelijk niets gespaard. Je denkt dat je zoveel kan sparen, maar je geeft ze eigenlijk uit. Je begrijpt het begrip sparen nog niet, en nu ga je je ‘spaargeld’ al uitgeven voor je het gespaard hebt....
Sparen om te sparen is zonde, je spaart voor een doel. En zodra je geld hebt voor dat doel, kun je het uitgeven en is je spaargeld weer op. Wasmachine zou niet een speciaal doel moeten zijn (i.m.o.) maar gordijnen en andere woonkamer/slaapkamer/keuken aankleding wel degelijk (tenzij je het wel goed vind om gordijnen van een euro per strekkende meter en alleen goedkoop meubilair te hebben).
SmurfLink schreef op zondag 13 september 2020 @ 17:18:
[...]

Lenen IS ook slecht. Voor een studie leen je echter een investering die voor de rest van je leven geld oplevert.

Voor een nieuwe auto, dakkapel of tuin leen je omdat je hebberig bent en niet wilt wachten tot je gespaard hebt. Dat is toch echt heel wat anders. Naast het alom bekende renteverschil. Dus nee, het is niet te vergelijken met een studielening. Dit is gewoon geld verbranden. Wees lekker geduldig.
Ben het deels hiermee eens. Lenen is niet altijd goed, maar zeker niet ook altijd slecht. Alleen moet je er voorzichtig mee omgaan. Dus zorg ervoor dat je maar 1 lening hebt bijv. (naast leningen die een echt onderpand hebben, zoals een huis, en die studie lening vind ik sowieso slecht maar dat ligt aan de regering, en is een heel ander verhaal). Dus niet op afbetaling kopen bij de Wehkamp en enorme schulden gaan krijgen bij je CC en ook nog die persoonlijke lening. De mensen die dat overkomen zijn hebben lenen een slechte naam gegeven. Ze gingen de ene lening met de andere lening afbetalen.

Wat OP wil is eigenlijk die klussen waar ze nog 3 jaar voor zouden moeten sparen nu in een keer afmaken. Maar ik vind dat er dingen op die lijst staan waar ik geen lening voor zou willen afsluiten, tenzij het echt noodzakelijk is. En dat is de tuin en de auto. De tuin kun je heel makkelijk en goedkoop maken (gewoon gras erin, is ook goed voor kinderen) en een auto kan ook nog wel even wachten. Maar voor een dakkapel en keuken (geeft beide rotzooi in huis) zou ik dan toch die lening afsluiten en zo snel mogelijk afmaken. Hoewel een verhoging van de hypotheek dan toch mijn voorkeur zou hebben. En dan liever wat langer lopend met eventueel extra aflosmogelijkheden. Dan houd je ruimte over om te sparen voor die overige dingen en als het een keer mee zit kun je alsnog extra aflossen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
StealthyPeanut schreef op woensdag 16 september 2020 @ 07:57:
[...]

Klopt helemaal. Maar je kunt een dakkapel ook aan die eisen laten voldoen. Hebben wij ook gedaan namelijk (minimale isolatie waardes) en dan kun je het bedrag van de kapel gewoon lenen tegen 1.8% rente (10 jaar).
Dat gaat niet zo heel eenvoudig. Een dakkapel bouwen is wel iets anders dan kozijnen vervangen. Bij de maatregel om hoogrendementsglas te nemen wordt expliciet vermeld dat je in dat geval ook de kozijnen mag vervangen. In veel gevallen zal dit dan eerder andersom zijn: kozijnen zijn verrot en als je dan kiest voor HR++, dan kun je 'toevallig' de kozijnen ook voordelig financieren. Maar die truc gaat niet bij alle maatregelen op.

Ik vind de energiebespaarlening zeker een goede tip, maar ik denk dat het voor TS dus niet echt mogelijk is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wailing_Banshee schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:23:
Sparen om te sparen is zonde, je spaart voor een doel. En zodra je geld hebt voor dat doel, kun je het uitgeven en is je spaargeld weer op. Wasmachine zou niet een speciaal doel moeten zijn (i.m.o.) maar gordijnen en andere woonkamer/slaapkamer/keuken aankleding wel degelijk (tenzij je het wel goed vind om gordijnen van een euro per strekkende meter en alleen goedkoop meubilair te hebben).
Sparen om te sparen vind ik minder zonde dan uitgeven om het uitgeven. Of uitgeven omdat je er nu eenmaal geld voor hebt. Een dure lening moeten afsluiten omdat je niet voor vervanging van je wasmachine hebt gespaard, dat vind ik pas zonde.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Rubbergrover1 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:46:
[...]

Sparen om te sparen vind ik minder zonde dan uitgeven om het uitgeven. Of uitgeven omdat je er nu eenmaal geld voor hebt. Een dure lening moeten afsluiten omdat je niet voor vervanging van je wasmachine hebt gespaard, dat vind ik pas zonde.
Daarom doen wij aan sparen om uit te geven. Wat betreft die wasmachine, ben ik het helemaal met je eens.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:23:
[...]

Waarom moet je zonodig al je geld uitgeven?

Het is juist fijn als je spaarrekening en buffer alsmaar blijft groeien, dat geeft financiële rust. Als het een gewoonte wordt om te sparen ipv alles maar op te maken dan heb je uiteindelijk geen inkomen meer nodig om te werken. Voor de één is dat 5 jaar eerder stoppen met werken, voor de ander 25, maar niet meer afhankelijk zijn van een baas is zo enorm prettig. Of dat je in geval van werkloosheid een paar jaar kan overbruggen zonder dat er problemen zijn.

Daarnaast is het leuk om mijlpalen te vieren: de eerste 10k gespaard, de eerste 25k, de eerste 50k, de eerste 100k, de eerste 200k, etc. Zolang je structureel minder uitgeeft dan er binnenkomt komen die mijlpalen vanzelf.

In het voorbeeld van de topic start: ze kunnen 12k per jaar sparen. In een ruime 8 jaar kunnen ze op een ton spaargeld zitten. De financiële rust die dat met zich meebrengt is zo enorm veel waard. Financiële stress komt zo vaak voor bij mensen die van maand tot maand leven en alles maar opmaken om het opmaken.

En als je dan eens een keer iets wilt, zoals een dakkapel ofzo, dan betaal je dat ook gewoon. Maar als je eenmaal een ton gespaard hebt ga je echt niet zomaar 80k aan verbouwingen uitgeven omdat die financiële rust zoveel meer waard is dan een ander kleurtje keuken/vloer/badkamer.

Je bent dan ook sneller geneigd om niet altijd de nieuwste iPad te willen. Materiële spullen worden minder waard als je eenmaal geld hebt. Dat is heel tegenstrijdig: toen ik zelf van maand tot maand leefde was mijn wensenlijst veel groter dan mijn portemonnee. Tegenwoordig is het omgekeerd: mijn portemonnee is vele malen groter dan mijn wensenlijst.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Bedankt voor de reacties weer.

Een bouwdepot nemen kan helaas niet omdat we te weinig inkomen hebben om de hypotheek te verhogen. Dit komt doordat de inkomsten uit het zzpschap tot nu toe te weinig zijn. Vooral in combinatie met de oorspronkelijke hoogte van onze studieschuld (rente 0,00%), waardoor we zo'n 80k minder kunnen lenen tov ons salaris. We hebben een verhoogde inschrijving bij de notaris en volgens mij al ca 10.000 afgelost (aflossing begon al tijdens de bouw). Woningen in de straat worden al voor 50.000 meer verkocht dan onze oorspronkelijke hypotheek is.
We hebben met een energielening zonnepanelen laten leggen, dat deel is ondertussen ook al afgelost.
Als een bouwdepot kon, hadden we dat inderdaad gedaan.
We konden trouwens niet meer dan de ngh-grens lenen, die jammergenoeg na het afsluiten van de hypotheek flink werd verhoogd, anders hadden we meer kunnen financieren uit hypotheek ipv eigen middelen. 1,5 jaar dubbele lasten en de bouwrente etc heeft er toen ook best ingehakt jammergenoeg. We hadden dus best een flinke buffer (>20k) maar hebben we op ingeteerd, ook door extra meerwerk wat uit eigen zak moest. Om niet al het geld op te maken hebben we bepaalde dingen uitgesteld. Zoals dat deel van de keuken met de inbouwkoelkast/vriezer. Hadden het er niet voor over om zonder buffer te komen zitten.

Mbt de tuin: alle tuinen die ik tot nu toe zelf heb aangelegd, is gedaan via online planten bestellen. Kleine plantjes die met 1,5 a 2 jaar al flink op hoogte zijn. En vooral in het najaar zijn ze goedkoop als je ze uit de volle grond ipv uit pot kan bestellen. Er is nooit een hovenier in beeld geweest.
Alleen een stratenmaker met zeer gunstig tarief, verder veel voorbereidend werk zelf gedaan. Elektra ook zelf aangelegd buiten. Alles wat we zelf enigzins fatsoenlijk kunnen, doen we zelf.
Ik begrijp echter niet dat mensen zeggen om bij een nieuwbouwhuis gare bestrating te leggen, los in het zand zonder fatsoenlijk zandbed e.d. De oprit en voortuin hebben we vorig jaar gedaan, en dat moet je ook wel fatsoenlijk doen anders ben je de schande uit de wijk. Fatsoenlijk is overigens niet perse duur, we hebben redelijk budget klinkers, maar wel netjes en naar onze smaak (en geen grindtegels of gebruikte betontegels). Ook weer gewacht tot het najaar om planten uit volle grond te kunnen bestellen. Maar ik snap ook niet hoe mensen 2500 duur vinden voor de aanleg van een groot terras (4x5), het maken van borders, leveren en aanbrengen geel zand en het leggen van paden (totaal ca 20 m1 a 1,0m breed voor dit deel van de tuin), inclusief werkuren, materialen en bestrating. Uitgraven hebben we zelf gedaan (met vrienden), dat zou het meeste uur kosten en vonden we te prijzig. Onze tuin is ca 110 m2 groot, en dan reken ik het deel naast het huis niet mee..

Ik zit normaal best op m'n geld maar af en toe moet je wat kunnen doen wat je mooi of tof vind. Die overkapping met berging (in totaal is het 35 m2) heb ik ook over onderhandeld en verschillende offertes opgevraagd. Het is ook naar eigen ontwerp gemaakt, zodat het precies past en functioneel is voor wat wij willen. Dan is het echt niet duur wat we betaald hebben. En dit hebben we ook stukje bij beetje gedaan. Er heeft eerst een maand of 4 een partytent gestaan, tot deze compleet vergaan was en aan flarden gescheurd door de wind, en de ducttape en scheerlijnen het niet meer bij elkaar kon houden. We moesten wel iets. En ipv 2000 uit te geven aan een prefab berging die toch na een jaar of wat vervangen zou moeten worden ivm verkeerde plek of te klein, hebben we dit meteen goed aangepakt en zijn we voor 15 jaar of langer klaar.

Het is ook niet dat er al wat was, wat verbeterd kan worden. Dat was een ander verhaal geweest. Er was niks, want nieuwbouw..

En, het staat/ligt er al, terugbrengen kan niet ;)

Ik kreeg gisteren van m'n partner te horen dat er deze maand en volgende maand wat grote projecten op rol staan. Momenteel worden er 2 tot 3x zoveel uren declarabel gedraaid in vergelijking met vorige maanden. Dus met wat mazzel kunnen we in elk geval de komende 2 maanden zo'n 1500 per maand aan de kant zetten. Toch weer een halve auto ;)

Ik vind het naar om te lezen dat mensen doen alsof ik als een malloot geld over de balk gooi en onverantwoord bezig ben. Als ik er zeker van was geweest, had ik dit topic niet geopend. Juist om wat meer inzicht te krijgen, omdat ik twijfelde. Ik hou de financiën goed bij en dek risico's af, om maar te zorgen dat we niet in de problemen komen en we geen (niet te veel) geld uitgeven aan onzin.

Heb veel goede tips gehad, en ja, we gaan geen lening aan. Wellicht kunnen we met de jaarcijfers begin komend jaar wél een stukje bouwdepot krijgen. Of wellicht gaat het tegen die tijd zo goed dat we dat niet nodig hebben en alsnog veel van het wensenlijstje kunnen afstrepen in de loop van het jaar.
We gaan ook een lijst maken met wat we echt perse op korte termijn willen (<6 maanden) en wat er voor nodig is en dat stap voor stap uitvoeren.

Dus bedankt voor de tips en de inzichten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Drardollan schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:05:
[...]
Als Zimbabwe daalt of stijgt kunnen wij er namelijk ook last van hebben als export en kennisland. En eigenlijk kan heel de Eurozone daar last van gaan hebben, in Duitsland kan nog wel eens een kluis met Zimbabwaanse dollars liggen.
Het gevaar van econmische instabiliteit uit Zimbabwe lijkt mij behoorlijk nihil, aangezien we veel meer goederen van daar halen (snijbloemen, tabak, misschien zelfs nog wel rundvlees net zoals vroeger) dan dat we aan ze verkopen.

En over deflatie bij de huizenprijzen... ik kan mij geen enkel scenario bedenken dat mensen het kopen van een huis uitstellen omdat ze morgen meer huis voor hun geld zouden krijgen (zo'n beetje de definitie van deflatie).

Over het vraagstuk dat hier voor ligt: ja, er kunnen 101 scenario's zijn (post-natale depressie - incidentie 13% en arbeidsongeschiktheid - overall uitstroompercentage 4,5%) waarom je de last van zo'n lening niet meer dragen kunt. Als dat zwaar weegt kun je dat wellicht afdekken met een verzekering, die de lening duurder maakt.

Heel veel punten die hier genoemd worden kan ik delen. Echter in een andere, eerdere, levenfase heb ik andere keuzes gemaakt. En die waren ook voor mij op dat moment met de informatie die ik toen had OK, en die hebben mij in staat gesteld om nu iets meer beschouwend naar zaken te kijken. Om daar te komen heb ik echter risico's genomen die goed uitgepakt hebben en overzichtbaar waren. Risico's zijn onvermijdbaar als je (economisch) groeien wilt en rendement behalen wilt.

Daarom zal ik het lenen niet op voorhand afwijzen, en ik zal niet adviseren wat eerst en wat laatst moet. Ik adviseer de OP wél om een goede inschatting te maken van zijn 'Corona-Economische-Impact-Profiel' en daarnaar te handelen. Je kunt ook nog nadenken over een Engelstalig gezegde met happy, life en wife en op basis daarvan nog een iets andere inschatting te maken. IMHO schroeft een goede relatie je verdiencapaciteit behoorlijk omhoog.

• Rubbergrover1
Hsb-3 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:07:
Wellicht kunnen we met de jaarcijfers begin komend jaar wél een stukje bouwdepot krijgen. Of wellicht gaat het tegen die tijd zo goed dat we dat niet nodig hebben en alsnog veel van het wensenlijstje kunnen afstrepen in de loop van het jaar.
We gaan ook een lijst maken met wat we echt perse op korte termijn willen (<6 maanden) en wat er voor nodig is en dat stap voor stap uitvoeren.
Kijk daarbij niet alleen naar wat je snel kunt aanpakken, maar kijk ook naar wat belangrijk is. Soms kun je beter op korte termijn even niets doen, om over een jaar iets groters aan te pakken als dat belangrijker is. Of eerst een goedkopere tijdelijke oplossing verzinnen (bv grotere koelkast van Marktplaats en over een paar jaar een echte mooie koelkast.)

En wat dat bouwdepot betreft, volgens mij gaat je dat zelf eerder ook al aan, maar de afsluitkosten daarvan zijn vaak behoorlijk hoog. Dan is bij een relatief laag bedrag en korte looptijd een gewone lening vaak toch voordeliger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Rubbergrover1 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:41:
[...]

Dat gaat niet zo heel eenvoudig. Een dakkapel bouwen is wel iets anders dan kozijnen vervangen. Bij de maatregel om hoogrendementsglas te nemen wordt expliciet vermeld dat je in dat geval ook de kozijnen mag vervangen. In veel gevallen zal dit dan eerder andersom zijn: kozijnen zijn verrot en als je dan kiest voor HR++, dan kun je 'toevallig' de kozijnen ook voordelig financieren. Maar die truc gaat niet bij alle maatregelen op.

Ik vind de energiebespaarlening zeker een goede tip, maar ik denk dat het voor TS dus niet echt mogelijk is.
Wij hebben de offerte van een standaard dakkapel ingestuurd met het ingevulde formulier voor de aanbieder: dit werd direct goedgekeurd. Ik heb niks hoeven opgeven als "reden" of iets anders.

Misschien is het zo dat ze het op postcode en dus bouwjaar bekijken van jouw huis? Geen idee.

Maar zeker het proberen waard vind ik. Vraag vrijblijvend een offerte aan en zorg dat je deze instuurt via mijnSVN. Bij ons was het zo gepiept.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

pirke schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:28:
[...]

Waarom moet je zonodig al je geld uitgeven?
Waar lees je dan? Ik heb nu 2 spaardoelen staan (we hadden er 3, die derde hebben we dit jaar gehaald [nieuwe (tweedehands) auto] en leeggehaald [auto gekocht]). Maar dat wil niet zeggen dat we al ons geld uitgegeven hebben, want die andere twee spaardoelen zijn niet leeg (afhankelijk van prioriteit worden ze gevuld).
Hsb-3 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:07:
Mbt de tuin: alle tuinen die ik tot nu toe zelf heb aangelegd, is gedaan via online planten bestellen. Kleine plantjes die met 1,5 a 2 jaar al flink op hoogte zijn. En vooral in het najaar zijn ze goedkoop als je ze uit de volle grond ipv uit pot kan bestellen. Er is nooit een hovenier in beeld geweest.
Alleen een stratenmaker met zeer gunstig tarief, verder veel voorbereidend werk zelf gedaan. Elektra ook zelf aangelegd buiten. Alles wat we zelf enigzins fatsoenlijk kunnen, doen we zelf.
Ik begrijp echter niet dat mensen zeggen om bij een nieuwbouwhuis gare bestrating te leggen, los in het zand zonder fatsoenlijk zandbed e.d. De oprit en voortuin hebben we vorig jaar gedaan, en dat moet je ook wel fatsoenlijk doen anders ben je de schande uit de wijk. Fatsoenlijk is overigens niet perse duur, we hebben redelijk budget klinkers, maar wel netjes en naar onze smaak (en geen grindtegels of gebruikte betontegels). Ook weer gewacht tot het najaar om planten uit volle grond te kunnen bestellen. Maar ik snap ook niet hoe mensen 2500 duur vinden voor de aanleg van een groot terras (4x5), het maken van borders, leveren en aanbrengen geel zand en het leggen van paden (totaal ca 20 m1 a 1,0m breed voor dit deel van de tuin), inclusief werkuren, materialen en bestrating. Uitgraven hebben we zelf gedaan (met vrienden), dat zou het meeste uur kosten en vonden we te prijzig. Onze tuin is ca 110 m2 groot, en dan reken ik het deel naast het huis niet mee..
Onze oprit was de laatste reserve die we hadden (na 5 jaar verbouwing was ons potje echt leeg, maar het huis wel fantastisch!). Was wel iets meer dan 2500 euro en ik zou het zo weer doen. Is elke cent nog steeds meer dan waard. Maar we hebben het daarom wel tot op het laatst bewaard.
Ik kreeg gisteren van m'n partner te horen dat er deze maand en volgende maand wat grote projecten op rol staan. Momenteel worden er 2 tot 3x zoveel uren declarabel gedraaid in vergelijking met vorige maanden. Dus met wat mazzel kunnen we in elk geval de komende 2 maanden zo'n 1500 per maand aan de kant zetten. Toch weer een halve auto ;)
Of juist die dakkapel! Of die tuin... :p

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:26:
[...]

Waar lees je dan? Ik heb nu 2 spaardoelen staan (we hadden er 3, die derde hebben we dit jaar gehaald [nieuwe (tweedehands) auto] en leeggehaald [auto gekocht]). Maar dat wil niet zeggen dat we al ons geld uitgegeven hebben, want die andere twee spaardoelen zijn niet leeg (afhankelijk van prioriteit worden ze gevuld).
Als je je spaardoel hebt gehaald geef je het geld uit aan dat doel. Daarmee geef je dus altijd al je geld uit en zul je nooit vermogen opbouwen. Je wordt geleefd door steeds meer te willen consumeren. Zolang je niet structureel minder uitgeeft dan er binnenkomt zul je altijd effectief blut zijn.

Als je wel structureel minder uitgeeft dan er binnenkomt dan kan je vermogen voor jou gaan werken: geld maakt geld, maar alleen op de lange termijn. Het is een exponentiële functie. In het begin merk je weinig, op het einde stroomt het zo hard binnen dat je niet meer weet wat je er mee moet doen.

De huidige mindset van de meeste mensen is dat ze *nu* allemaal wensen hebben, veel meer dan de hoeveel geld die ze hebben. Dus dan gaan ze lenen of sparen om uiteindelijk iets te kopen dat voornamelijk geld kost (onderhoud, afschrijving), ipv dat ze het geld nuttig inzetten in iets dat geld oplevert.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-06 19:14
pirke schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:43:
[...]
Als je je spaardoel hebt gehaald geef je het geld uit aan dat doel. Daarmee geef je dus altijd al je geld uit en zul je nooit vermogen opbouwen. Je wordt geleefd door steeds meer te willen consumeren. Zolang je niet structureel minder uitgeeft dan er binnenkomt zul je altijd effectief blut zijn.

Als je wel structureel minder uitgeeft dan er binnenkomt dan kan je vermogen voor jou gaan werken: geld maakt geld, maar alleen op de lange termijn. Het is een exponentiële functie. In het begin merk je weinig, op het einde stroomt het zo hard binnen dat je niet meer weet wat je er mee moet doen.
Dat is inderdaad een manier om er tegenaan te kijken. Prima als je gaat voor investeren om later te profiteren, maar er valt ook wat voor te zeggen om te investeren in het nu. Nou zal de waarheid ergens in het midden liggen, elke euro direct uitgeven (en meer) lijkt me inderdaad geen goed idee, maar alles oppotten voor later lijkt me evengoed geen goed idee.

Dat iemand die net begonnen is met huisje/boompje/beestje veel (voornamelijk eenmalige\lange termijn) kosten in het nu heeft lijkt me normaal. Ook al wil je niet eens alles nieuw of duur hebben, een huis inrichten kost gewoon veel geld. Dat je spaardoelen dan vooral in de categorie (nieuwe) bank\bed\vloer\elektronica\etc vallen is dan de eerste paar jaar maar zo. Na een tijdje heb je 'alles' en duurt het wel weer even voordat iets kapot gaat of vervangen dient te worden.

Daarna kom je in een volgende fase waar je af en toe iets moet/wil vervangen, maar als het goed is zal dit zeker niet elke maand voorkomen en kan je dus beginnen met vermogen opbouwen en het voor je laten werken. Belangrijke vereiste, en dat is wat je ook al aangeeft, is dat je je niet laat leven door steeds meer te willen consumeren! Er moet een keer een balans ontstaan waarbij je én vermogen opbouwt, én op verantwoorde wijze kan spenderen.

Nu, om terug te komen naar de situatie van de TS: Hij zit meer in de (woning)opbouwfase waardoor vermogen opbouwen nu mijns inziens nog niet echt aan de orde is. Tuurlijk moet je een buffer aanhouden, wat TS ook keurig doet, maar dat het 'spaargeld' vooral opgaat aan inrichting/verbouwing/tuin/etc lijkt me doodnormaal in deze fase. Geld lenen om dit proces te versnellen lijkt me zeker niet aan te raden. Maar vermogen opbouwen voor later lijkt me nu ook nog niet aan de orde, dat kan over een paar jaar wel als de TS 'klaar is'. Nogmaals, bepaal voor jezelf dan wel wat 'klaar' is, anders beland je inderdaad in een bodemloze put van eindeloos consumeren.

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 100% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 14:06 ]

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-06 21:24
Lenen voor luxe (grotere auto, grotere zolder, mooiere tuin) lijkt mij geen verstandige beslissing. Als lener verlies je eigenlijk altijd, tenzij het uit nood is, of dat het geleende meer waarde toevoegt dan het kost. Zo lang je niet van plan bent de woning te verkopen, doe je het voor je eigen genot en dan zijn er nog wel 1,000 redenen om te gaan lenen (vakantie, motor, racefiets, schoenen).

Nu lenen betekent ook dat de komende jaren je budget nóg beperkter is, en dan is de rush van een nieuwe auto en dakkapel allang bezonken en geaccepteerd als het nieuwe normaal. Wat doe je dan als er ergens lekkage ontstaat of je vrouw zonder werk komt te zitten?

[ Voor 26% gewijzigd door Ypuh op 17-09-2020 11:56 ]

• Rubbergrover1
Ypuh schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:34:
Lenen voor luxe (grotere auto, grotere zolder, mooiere tuin) lijkt mij geen verstandige beslissing.
Het is enigszins arbitrair wat 'luxe' is. Heel flauw, maar een halve eeuw geleden woonden mensen ook met drie kinderen in een tweekamerflatje en reed men zonder autogordels. Is een eengezinswoning en een auto waarin je je gezin plus kinderwagen kunt vervoeren dan luxe?

Ik kan mij goed voorstellen dat een andere auto in zekere zin 'noodzaak' is, maar dat daarvoor ook gespaard moet worden. (En er in feite met 10k op de bank ook gespaard is om een paar duizend euro aan een andere tweedehands auto uit te geven.) En dat de extra ruimte van een dakkapel ten opzichte van de huidige woningindeling zo veel meer woonruimte geeft (of beter gezegd, het ontbreken ervan zo'n gebrek aan ruimte geeft) dat dit toch ook wel meer is dan luxe.

Maar dat is meer aan TS om bij zichzelf na te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-06 21:24
Ik ben opgevoed met dat een auto per definitie luxe is, en wanneer deze noodzakelijk is bijvoorbeeld voor de uit te voeren werkzaamheden, dat een werkgever dan ook verantwoordelijk is om je hier in te voorzien. Dat er een kinderwagen vervoerd kan worden in een Aygo gaat ook gewoon weet ik uit eigen ervaring (al dan geen kinderwagen, maar een racefiets in een Citigo ging altijd prima).

Dat het niet voldoet aan de gemakswensen en met vakanties wat lastiger is ben ik het mee eens. Ik vind het dan ook geen onrealistische wens en probeer de TS hier zeker niet mee af te branden, maar dat je nieuwbouw huis nog geen prachtige tuin en dakkapel heeft, neigt naar mijn inziens toch een beetje naar boven de stand. €15k is nou ook weer geen bedrag wat niet bij elkaar te sparen is, dus dan is het vooral een geduldkwestie. Ook hier spreek ik uit ervaring, maar hoor ik mijn nuchtere Friese ouders over m'n schouder fluisteren dat ik af en toe ook even moet accepteren, werken en sparen om doelen te bereiken.

Hoe dan ook, ik lees al goede reacties die in een nettere bewoording het bovenstaande beschrijven. Bij mij werkt de harde manier, en dan duurt het vaak nog een aantal weken voordat het tot mij doordringt. Uiteindelijk komt het allemaal wel goed en is de tijd achteraf sneller gegaan dan vooraf gedacht.

Edit: Overigens niet heel persoonlijk richting de TS hoor. Uit je reacties maak ik op dat je voldoende verstandige beslissingen (ge)maakt hebt. De vraag stellen lijkt me dus dat je het antwoord zelf eigenlijk ook al weet.

[ Voor 7% gewijzigd door Ypuh op 17-09-2020 12:31 ]

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:46

Saven

Administrator

Het stomste wat je kunt doen, zeker als er een zzp'er in het spel is zonder stabiel inkomen, is een lening afsluiten omdat je graag iets zou willen :X Dus goed dat je daar van af ziet! Eerst meer stabiliteit, zekerheid en straks lach je iedereen uit omdat je maandlasten relatief laag zijn t.o.v. de woning :)
Pagina: 1 2 Laatste