Bedankt voor de reacties weer.
Een bouwdepot nemen kan helaas niet omdat we te weinig inkomen hebben om de hypotheek te verhogen. Dit komt doordat de inkomsten uit het zzpschap tot nu toe te weinig zijn. Vooral in combinatie met de oorspronkelijke hoogte van onze studieschuld (rente 0,00%), waardoor we zo'n 80k minder kunnen lenen tov ons salaris. We hebben een verhoogde inschrijving bij de notaris en volgens mij al ca 10.000 afgelost (aflossing begon al tijdens de bouw). Woningen in de straat worden al voor 50.000 meer verkocht dan onze oorspronkelijke hypotheek is.
We hebben met een energielening zonnepanelen laten leggen, dat deel is ondertussen ook al afgelost.
Als een bouwdepot kon, hadden we dat inderdaad gedaan.
We konden trouwens niet meer dan de ngh-grens lenen, die jammergenoeg na het afsluiten van de hypotheek flink werd verhoogd, anders hadden we meer kunnen financieren uit hypotheek ipv eigen middelen. 1,5 jaar dubbele lasten en de bouwrente etc heeft er toen ook best ingehakt jammergenoeg. We hadden dus best een flinke buffer (>20k) maar hebben we op ingeteerd, ook door extra meerwerk wat uit eigen zak moest. Om niet al het geld op te maken hebben we bepaalde dingen uitgesteld. Zoals dat deel van de keuken met de inbouwkoelkast/vriezer. Hadden het er niet voor over om zonder buffer te komen zitten.
Mbt de tuin: alle tuinen die ik tot nu toe zelf heb aangelegd, is gedaan via online planten bestellen. Kleine plantjes die met 1,5 a 2 jaar al flink op hoogte zijn. En vooral in het najaar zijn ze goedkoop als je ze uit de volle grond ipv uit pot kan bestellen. Er is nooit een hovenier in beeld geweest.
Alleen een stratenmaker met zeer gunstig tarief, verder veel voorbereidend werk zelf gedaan. Elektra ook zelf aangelegd buiten. Alles wat we zelf enigzins fatsoenlijk kunnen, doen we zelf.
Ik begrijp echter niet dat mensen zeggen om bij een nieuwbouwhuis gare bestrating te leggen, los in het zand zonder fatsoenlijk zandbed e.d. De oprit en voortuin hebben we vorig jaar gedaan, en dat moet je ook wel fatsoenlijk doen anders ben je de schande uit de wijk. Fatsoenlijk is overigens niet perse duur, we hebben redelijk budget klinkers, maar wel netjes en naar onze smaak (en geen grindtegels of gebruikte betontegels). Ook weer gewacht tot het najaar om planten uit volle grond te kunnen bestellen. Maar ik snap ook niet hoe mensen 2500 duur vinden voor de aanleg van een groot terras (4x5), het maken van borders, leveren en aanbrengen geel zand en het leggen van paden (totaal ca 20 m1 a 1,0m breed voor dit deel van de tuin), inclusief werkuren, materialen en bestrating. Uitgraven hebben we zelf gedaan (met vrienden), dat zou het meeste uur kosten en vonden we te prijzig. Onze tuin is ca 110 m2 groot, en dan reken ik het deel naast het huis niet mee..
Ik zit normaal best op m'n geld maar af en toe moet je wat kunnen doen wat je mooi of tof vind. Die overkapping met berging (in totaal is het 35 m2) heb ik ook over onderhandeld en verschillende offertes opgevraagd. Het is ook naar eigen ontwerp gemaakt, zodat het precies past en functioneel is voor wat wij willen. Dan is het echt niet duur wat we betaald hebben. En dit hebben we ook stukje bij beetje gedaan. Er heeft eerst een maand of 4 een partytent gestaan, tot deze compleet vergaan was en aan flarden gescheurd door de wind, en de ducttape en scheerlijnen het niet meer bij elkaar kon houden. We moesten wel iets. En ipv 2000 uit te geven aan een prefab berging die toch na een jaar of wat vervangen zou moeten worden ivm verkeerde plek of te klein, hebben we dit meteen goed aangepakt en zijn we voor 15 jaar of langer klaar.
Het is ook niet dat er al wat was, wat verbeterd kan worden. Dat was een ander verhaal geweest. Er was niks, want nieuwbouw..
En, het staat/ligt er al, terugbrengen kan niet
Ik kreeg gisteren van m'n partner te horen dat er deze maand en volgende maand wat grote projecten op rol staan. Momenteel worden er 2 tot 3x zoveel uren declarabel gedraaid in vergelijking met vorige maanden. Dus met wat mazzel kunnen we in elk geval de komende 2 maanden zo'n 1500 per maand aan de kant zetten. Toch weer een halve auto
Ik vind het naar om te lezen dat mensen doen alsof ik als een malloot geld over de balk gooi en onverantwoord bezig ben. Als ik er zeker van was geweest, had ik dit topic niet geopend. Juist om wat meer inzicht te krijgen, omdat ik twijfelde. Ik hou de financiën goed bij en dek risico's af, om maar te zorgen dat we niet in de problemen komen en we geen (niet te veel) geld uitgeven aan onzin.
Heb veel goede tips gehad, en ja, we gaan geen lening aan. Wellicht kunnen we met de jaarcijfers begin komend jaar wél een stukje bouwdepot krijgen. Of wellicht gaat het tegen die tijd zo goed dat we dat niet nodig hebben en alsnog veel van het wensenlijstje kunnen afstrepen in de loop van het jaar.
We gaan ook een lijst maken met wat we echt perse op korte termijn willen (<6 maanden) en wat er voor nodig is en dat stap voor stap uitvoeren.
Dus bedankt voor de tips en de inzichten!