Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
We wonen sinds 1,5 jaar in ons nieuwbouwhuis. Er moet nog veel gebeuren, iedere keer als we wat gespaard hebben doen we weer iets.
Deze winter bijvoorbeeld de gordijnen in de woonkamer, en het betegelen van de keuken.

Alleen begin ik dat best beu te raken. We willen ook de koelkast gaan vervangen, willen heel graag een dakkapel op zolder zodat we dit functioneler kunnen gebruiken en met de tweede spruit op komst is een grotere auto handiger (formaatje Aygo is toch best krap dan). En de tuin is nogsteeds niet klaar (bestrating ligt, maar verder kaal).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

We hebben verschillende spaarpotjes, voor verschillende doelen. Door wat grotere uitgaven (oa aanschaf nieuwe meubels, deels aanleggen tuin, nieuwe wasmachine) en onverwachte hoge autokosten zijn de spaarpotten (behalve de buffer) vrij leeg.

Als we alles willen doen, moeten we op dit tempo nog wel een jaar of 3 doorsparen. En ik ben het na 1,5 jaar eigenlijk wel beu dat we nogsteeds in een halve verbouwing zitten.

Ik overweeg dus om een persoonlijke lening aan te gaan.
Members only:
zodat we de dakkapel /zolder kunnen afmaken, de tuin af kunnen maken, de complete benedenverdieping incl keuken af kunnen maken en een andere auto kunnen kopen.
Members only:

De hypotheek verhogen is niet mogelijk, ivm zzp-schap van mijn partner, plus forse advieskosten (Bijna evenveel als de rente op de lening als we minimaal zouden aflossen).

Als ik het zo neerzet, klinkt dit voor ons als iets wat zeker het overwegen waard is. Dat minimale af te lossen bedrag kunnen we goed missen. En het geeft zoveel plezier en rust.

Hoewel het natuurlijk wel een lening is, en de rente ook zonde is. Als we stukje bij beetje doen, komen we er ook wel. Moeten dan wel geduld hebben voor de grotere projecten en keuzes maken.

Mis ik iets in mijn beredenering? Wat zouden jullie me adviseren?

Acties:
  • +64 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Geduld hebben, en niet boven je stand proberen te leven met een lening.

Behalve als het van familie kan is lenen zonde van je geld.
Dit is slechts een luxe probleem, zeker qua dakkapel en tuin. Risico's nemen met een lening icm ZZP-er zijn onnodig, vooral met die 2e spruit op komst.

[ Voor 35% gewijzigd door frickY op 13-09-2020 15:18 ]

Acties:
  • +62 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:27
Sparen van 500 a 1000 pm is trouwens echt niet slecht hoor.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-06 10:57
Als je niet genoeg geld hebt om alles te doen wat je wilt doen, dan is een lening aangaan natuurlijk alleen maar je probleem erger maken dan dat het al is.

Verder wil je blijkbaar héél veel tegelijk (zolder, tuin, keuken, auto), zou je niet blijer worden van dat wat meer verspreiden in plaats van alles in één keer? Ik geniet zelf in ieder geval er meer van als ik zaken een beetje spreid :)

[ Voor 44% gewijzigd door Hahn op 13-09-2020 14:21 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-06 23:22

Illusion

(the art of)

Van die 15k moet je natuurlijk de eerste 900 direct in je buffer stoppen om 6 maanden aflossing te kunnen betalen.
Ik zou wachten en sparen. En vooral ook kijken of je tijdelijk niet ook ergens kan besparen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Wat ik mis in je berekening is de totale looptijd die jij verwacht van de lening en hoeveel je denkt versneld af te lossen.

Je stelt deze lening in zodat je het maandelijkse spaarbedrag kan verlagen, maar je zult over de gehele looptijd meer betalen aan de lening. De facto gaat je maandelijkse uitgaven aan sparen plus lening hoger zijn dan sparen alleen je zal 'kosten'

Kan ik misschien voorstellen om op een andere manier te sparen?

Nu klinkt het alsof je heel veel kleine potjes spaart die langzaam vol gaan lopen. Is het wellicht verstandiger om een lijst met dingen te maken en steeds voor het meest belangrijke te sparen? Zo versnel je het resultaat voor jezelf, zonder dat je een dure lening aan moet gaan?

[ Voor 4% gewijzigd door Paitor op 13-09-2020 14:22 ]

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
@frickY welk risico zie je dan? Het maandbedrag kunnen we goed betalen.

@Basekid toen we net z'n tweeën in loondienst waren was dit zo'n €1500,- dus voelt wel als een achteruitgang ;)

@Hahn welk probleem doel je op? Naar mijn idee werken we de andere kant op. Ipv 2 a 3 jaar lang 500 aan de kant zetten lossen we 2 a 3 jaar 500 per maand af. (uiteraard vrijwillige extra aflossing per jaar om zo onverwachte kosten op te kunnen blijven vangen). Of maak ik een denkfout?

@Illusion we leven al behoorlijk op "budget", we hebben de financiën strak in het oog. Als het budget voor boodschappen op is, dan leven we een week uit de vriezer/voorraadkast. Hoewel de budgetten nog best ruim zijn en we regelmatig nog overhouden. Laatst nog diverse abonnementen stopgezet.
We krijgen jaarlijks van de energieleverancier en de toeslagen/belasting nog best flink terug (ca 1500 per jaar) . Dus dat is ook een spaarpot.

@Paitor op die site hielden ze 96 maanden aflossen aan. Maar ik denk dat het in 3 a 4 jaar (36-48maanden) wel kan.
Mbt het sparen sparen we vaak eerst een "potje vol" en dan naar het volgende doel.
Members only:
. Als er een minimum bedrag in de "kleine" potjes staat worden de grotere gevuld.

[ Voor 50% gewijzigd door Hsb-3 op 13-09-2020 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135360

Bouwdepot ook niet mogelijk? Gezien je de zaken wilt gebruiken om de waarde van je huis te verhogen...

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Hahn
Hsb-3 schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:23:

@Hahn welk probleem doel je op? Naar mijn idee werken we de andere kant op. Ipv 2 a 3 jaar lang 500 aan de kant zetten lossen we 2 a 3 jaar 500 per maand af. (uiteraard vrijwillige extra aflossing per jaar om zo onverwachte kosten op te kunnen blijven vangen). Of maak ik een denkfout?
Je vult het ene gat op met het andere gat. Dat is wat lenen in feite is.

Jouw huidige probleem: nu geen €15.000 hebben om alles te doen wat je wilt.
De oplossing die je overweegt: €15.000 lenen om te doen wat je wilt.

Alleen brengt die oplossing een nieuw probleem met zich mee: €15.000 + rente moeten gaan aflossen. Dus het enige wat je hebt gedaan is jezelf meer geld kosten, omdat je iets per se nu direct wilt, in plaats van geduld op te brengen en er eerst voor te sparen.

Belangrijke vragen die ik mezelf zou stellen: is dit iets wat je enkel en alleen maar 'wilt', of heb je die nieuwe tuin, keuken, zolder en/of auto nu écht nodig? Of op z'n minst: ga je er dusdanig veel uithalen dat het je de extra kosten en risico waard is?

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 13-09-2020 14:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frickY
Bijvoorbeeld langdurige werkloosheid door een postnatale depressie, of een juridisch geschil met een klant of leverancier.
Het is niet voor niets dat Zzp'ers moeilijker kunnen lenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-06 23:22

Illusion

(the art of)

@Basekid toen we net z'n tweeën in loondienst waren was dit zo'n €1500,- dus voelt wel als een achteruitgang ;)

Stel je lost strak in 3 jaar af.
Het eerste jaar begin je 15k schuld en eindig je met bijv 10k. Grof gezegd heb je gemiddeld 12,5k*0,045 = 562€ rente betaald
Tweede jaar van 10k naar 5k gemiddeld 7,5k*0,045= 337€
Derde jaar = 112€
Totaal ruim 1000€ aan rente die je weggooit, zelfs als je binnen 3jaar aflost
Heb je dat ervoor over?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:18
Wij hebben onze tuin opgeknapt toen we er 6 jaar woonden :+ Daarvoor was hij functioneel, zoals jij nu hebt. 2 jaar later de dakkapel, omdat ook wij het niet in een keer konden doen. Voordeel van gefaseerd vernieuwen, je raakt gefaseerd op zaken uitgekeken ;)

Heb je trouwens een rekensom waaruit blijkt dat 15k genoeg is voor al die zaken? Met de dakkapel + opknappen zolder zit je daar al overheen... :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:54

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Niet lenen. Lenen doe je m.i. alleen maar om te voorzien in primaire levensbehoeften als je die even niet kan betalen. Wat dat dan precies zijn, is vaak wel weer persoonlijk, maar b.v. een wasmachine valt daar onder. Een dakkapel niet. Tenzij er een groot gapend gat in je dak zit. En een tuin aanleg ook niet.

Je moet zelf die keuze maken, want dat is het: een keuze. Doe je die lening en het kwartje valt verkeerd (zie voorbeelden hierboven) dan kan het heel duur en vervelend uitpakken.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 13-09-2020 14:37 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik vind dat je het prima doet. Je spaart eerst en besteed het dan aan iets wat je gepland hebt.

Wij hebben ook op dit punt gestaan. Maar door eens uit te rekenen hoe lang het duurt voordat we bv geld voor nieuwe kozijnen ofzo gespaard hebben, hebben we afgezien van een lening.

Het duurt allemaal wat jammer maar je kan nou niet alles tegelijk. En er zullen altijd wel dingen zijn die je wilt of moet. Gewoon geduldig zijn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:55
Allereerst, ik begrijp de frustratie best.

Maar toch even wat reality checks:

Ik denk, dat tenzij je zelf erg handig bent en veel vrije tijd hebt (haha, met zometeen twee jonge kinderen, echt niet!), je het met het voorgestelde te lenen bedrag nog niet bijna gaat redden.

Hoe breed is die dakkapel? Als ik gok ergens rondom de 3 - 4 meter, zal dat ergens tussen de 5-8k zitten afhankelijk van precieze details, dan nog de afwerking binnen, tenzij je die zelf doet zeg ook nog 1-2k (aftimmeren, gipsplaten, stucwerk). Een en ander wel afhankelijk van de afwerking, maar gek veel goedkoper durf ik te wedden dat het niet gaat worden. Laten we het afronden op 10k inclusief postje onvoorzien. Bron: done that.

Nieuwe (ik neem aan tweedehands) auto, waar 2 kinderen + zooi in passen. Iets van hooguit een jaar of 5-6 oud zodat je er een tijdje mee vooruit kunt? Ver onder de 10k zul je niet uitkomen. Kan wel natuurlijk, maar dan verruil je wat je hebt waarschijnlijk wel een beetje voor een barrel. Bron: ik rijd zelf in zoiets (van een van de goedkopere maar betrouwbare merken).

Tuin - ga je veel zelf doen? Anders kun je gerust nog een keer aan zo'n bedrag denken (uitgaande van geheel kale nieuwbouwtuin nu) en dan doe je geen hele gekke dingen.

Of nog meer lenen dan het antwoord moet zijn, of prioriteren welke van die dingen je wel/niet meteen gaat doen, moet je zelf over denken.

Maar, stel ook eens de vraag: zijn er mogelijkheden om ofwel meer geld binnen te krijgen, ofwel structureel minder uit te geven? Werken jullie met een maandelijks budget en check je ook of je daar in de buurt blijft?

Met 500-1000/maand overhouden doe je het trouwens echt helemaal niet slecht, laten we dat voorop stellen, maar als je allerlei dingen wilt doen die veel geld kosten, duurt het in dat tempo inderdaad gewoon wel even.

Als je hiervoor gaat lenen, zou ik zelf in elk geval bang zijn dat ik over 3-4 jaar nog exact hetzelfde probleem zou hebben. Maar dan nog met extra een lening ernaast die de boel nog verder omlaag drukt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 93986

En nog reeeler, zoals ik het zie is er helemaal geen geld voor nog een kind. Zou je daar niet mee wachten totdat daar wel ruimte voor is?

Scheelt een dakkapel, auto en alle bijeenkomende kosten 2e kind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leogeran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:14
Anoniem: 93986 schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:56:
En nog reeeler, zoals ik het zie is er helemaal geen geld voor nog een kind. Zou je daar niet mee wachten totdat daar wel ruimte voor is?

Scheelt een dakkapel, auto en alle bijeenkomende kosten 2e kind.
Kan je dat toelichten?
Dat ze ipv 500-1000 minder kunnen gaan sparen ivm verhoogde lasten 2e kind?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 10:21
Wij zijn bijna 2 jaar geleden verhuisd. Ja, ik wil nog een andere keuken en badkamer, maar ze zijn functioneel. Focus op wat prioriteit heeft, spaar ervoor en ga dan naar het volgende. Als je elk jaar iets van je grote wensen lijst kan afstrepen (wat met dat spaarbedrag makkelijk moet lukken) dan heb je elk jaar iets leuks en nieuws. En elk jaar wordt het meer jullie huis ipv een generiek huis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Volgens mij zie je nu vooral de nadelen van dingen die nog niet kunnen. Maar misschien is het ook een idee om dat enigszins om te denken.
Als je wacht, dan heb je ook meer tijd na te denken hoe je het allemaal precies wilt hebben. Dat kan na een paar jaar namelijk ook flink veranderen.

Ik zou dus een prioriteitenlijstje maken met wat je eerst wilt/moet aanpakken en wat nog wel even kan wachten. En daarbij een tijdpad wanneer je voldoende spaargeld hebt voor iedere stap.

Bijvoorbeeld je tuin, is het echt nodig om daar nu veel geld aan uit te geven? Is het niet handiger om eerst voor een paar euro een paar dozen graszaad te kopen en misschien een paar goedkope (klim) planten. En pas over een paar jaar de boel echt aan te pakken. Als je beter weet waar je een terrasje wil, of je een speelplek voor de kinderen wil etc. Bovendien is het dan minder erg als de dakkapelbouwers de tuin verschillen.

En misschien dat je dan ergens tegenaan loopt wat je echt veel eerder wilt aanpakken dan dat je er spaargeld voor hebt. Misschien dat je dan voor een deel van de dingen een lening kunt afsluiten. Maar ook zou het niet voor allemaal doen.

(P.s. Uit ervaring weet ik dat twee kleine kinderen in een Aygo prima kan, maar dan wel een vijfdeurs en geen driedeurs.,,,)

[ Voor 16% gewijzigd door Rubbergrover1 op 13-09-2020 15:21 ]

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 99% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:48
De vraag is: hoeveel is het hebben van de luxe waar je naar verlangt je waard?

Natuurlijk is het makkelijk om net als anderen hier aan te geven dat je niet zou moeten lenen. Daarin hebben ze gelijk, alhoewel ik geen mensen ken die wachten tot hun 50e met het kopen van een huis en ook gewoon daarvoor een lening aangaan. Idem met lease auto's, etc.

Als je alles goed doorrekent dan moet je kunnen inschatten hoe je er financieel voor staat. Ga uit van het meest negatieve scenario (baan verlies, scheiding) en wat er dan over zou blijven per maand of hoe groot het maandelijkse tekort zou zijn. Dan weet je of het een acceptabel risico is om te lenen of niet. Daarbij scheelt het natuurlijk ook wel of je bijvoorbeeld (schoon)ouders hebt welke bij uiterste nood een paar (tien)duizend euro kunnen schenken of uitlenen.

En daarbij: stel dat je over 10 jaar gaat verhuizen. Dan heb je dus als je nu een dakkapel koopt 10 jaar lang plezier hiervan, als je eerst gaat sparen dan heb je misschien maar 7 jaar plezier ervan. Ga dan eens kijken of wat je aan rente kwijt gaat zijn die 3 jaar wachten wel of niet waard is.

Los daarvan snap ik überhaupt niet waarom mensen die geen geld hebben om het huis en de inrichting te voltooien een nieuwbouwhuis kopen. Dat is echter weer een andere discussie. Daarnaast vind ik dat je buffer ook gebaseerd zou moeten zijn op dat ook jouw inkomsten wegvallen, zeker met kinderen. Dus eigenlijk minimaal 6 maanden aan uitgaven op je rekening. Zeker met de komst van een kind...
leogeran schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:59:
[...]

Kan je dat toelichten?
Een kind kost sowieso geld. Extra kinderopvang kosten, extra luiers, extra potjes, je stookt meer gas met een baby, vrouw zit paar maanden thuis ipv op werk wat tijd/energie kost, etc.

Erop vooruit ga je sowieso niet,hoeveel het je maandelijks kost ligt natuurlijk aan jezelf :-P

[ Voor 14% gewijzigd door President op 13-09-2020 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

leogeran schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:59:
[...]

Kan je dat toelichten?
Dat staat in mijn post toch? Ze geven zelf aan dat ze denken aan een andere auto en dakkapel omdat ze een 2e willen. De rest van die bijkomende kosten spreken voor zich lijkt mij en heeft geen uitleg verder nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Zoals enkele keren genoemd : je gaat waarschijnlijk gelukkiger worden van sparen en faseren. Zeker omdat het om een luxeprobleem gaat.

Geluk is deels biochemisch te verklaren. Als jij de complete verbouwing in 1 keer doet, is dat natuurlijk geweldig en krijg je een mega endorfine shot. Na enkele maanden is dat uitgewerkt.
Doe je telkens een stuk verbouwing krijg je telkens weer een nieuw shot gelukshormonen.

Netto zal er (in totaal) meer endorfine productie zijn bij sparen en faseren.

Om dezelfde reden kun je ook beter 10x een maand op vakantie gaan dan 1 keer 10 maanden.

Geluk is dus deels maakbaar. Ook een manier om er naar te kijken.

Wat ik vaak zie is dat mensen hun eerste huis kopen en een fortuin uitgeven aan allerlei details. Het moet perfect zijn. Vaak is het dan ook moeilijk om vervolgens tevreden te zijn. Het is een mindset. Uiteindelijk zijn dit niet de belangrijke zaken in het leven.

Accepteer gewoon dat het even gaat duren, en dat er ook veel mensen in die überhaupt al blij zouden zijn met een koophuis. Succes!

Ik wil natuurlijk niet beweren dat bovenstaande hier van toepassing is. Het is een scenario dat ik vaak zie.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 13-09-2020 17:02 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:42
Even andere kant van het verhaal. Gefaseerd klussen is ook telkens opnieuw: zooi, gedoe, afleiding, vrije tijd weg, enz.

Als je 1k per maand over hebt, dan ben je na 16 maanden klaar met aflossing en rente. Los van het risico, het gemak is het wellicht waard.

Valt me op dat er altijd veel reacties komen dat lenen slecht is. Volgens mij begint zo n beetje elke uni student met een schuld. Its a fact of life. De modaliteiten en tarieven van die lening zijn uiteraard niet te vergelijken met een loan shark. Maar ja, hoeveel mensen rijden er hier PL, verstrekken een hypotheek, studieschuld enz.

Alleen jij kunt nagaan of je lekker slaapt met een schuld. Heel veel mensen in ieder geval wel.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
synx6 schreef op zondag 13 september 2020 @ 17:14:

Valt me op dat er altijd veel reacties komen dat lenen slecht is. Volgens mij begint zo n beetje elke uni student met een schuld. Its a fact of life.
Lenen IS ook slecht. Voor een studie leen je echter een investering die voor de rest van je leven geld oplevert.

Voor een nieuwe auto, dakkapel of tuin leen je omdat je hebberig bent en niet wilt wachten tot je gespaard hebt. Dat is toch echt heel wat anders. Naast het alom bekende renteverschil. Dus nee, het is niet te vergelijken met een studielening. Dit is gewoon geld verbranden. Wees lekker geduldig.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
synx6 schreef op zondag 13 september 2020 @ 17:14:

Valt me op dat er altijd veel reacties komen dat lenen slecht is. Volgens mij begint zo n beetje elke uni student met een schuld. Its a fact of life. De modaliteiten en tarieven van die lening zijn uiteraard niet te vergelijken met een loan shark. Maar ja, hoeveel mensen rijden er hier PL, verstrekken een hypotheek, studieschuld enz.

Alleen jij kunt nagaan of je lekker slaapt met een schuld. Heel veel mensen in ieder geval wel.
Je hebt lenen en je hebt lenen. Je hebt lenen om iets te kunnen doen (bijvoorbeeld studeren of een huis kopen) en je hebt lenen om iets te willen doen (nu op vakantie of nu je huis opknappen ipv over een jaar).

Plus dat bijvoorbeeld de rentes van een studieschuld of een hypotheek een stuk gunstiger zijn dan die van andere soorten leningen, waardoor het inderdaad niet echt te vergelijken valt. Maar ook bij een studieschuld of hypotheek: als je zonder kunt, doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Kan je niet gewoon zelf zoveel mogelijk doen? Lenen voor dit soort luxeproblemen lijkt me onverstandig. Dakkapel laten voor wat het is, een leuke partij stenen halen op gratisoptehalen en die zelf leggen, onderhoud van de auto zelf doen, en een oude maar betrouwbare grotere auto erbij kopen ( ofwel een Japanner.) Het hoeft allemaal niet heel duur te zijn, het hangt er alleen maar vanaf wat je zelf kan en wil doen.

En als je denkt dat het leuk is om een een 'af' huis te wonen, moet je eens zien hoe leuk het is als je zelf iets mooi gemaakt heb :)

[ Voor 14% gewijzigd door Helgie op 13-09-2020 17:34 ]

Hypocrites must die

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Dit is een schoolvoorbeeld van lenen voor luxe. En ook nog eens in een kwetsbare financiële situatie. En bij al die luxe nog een extra kind.

Logischere oplossingen zo zijn:
-als een echte ondernemer handelen en dat inkomen omhoog knallen
-met minder genoegen nemen

Een met minder genoegen nemen bedoel ik ook creatief tweedehands gordijnen fixen (aangezien dat als significante uitgave benoemd werd naast tegels in de keuken wtf) of een tuin omspitten met de hand en wat graszaad.

Maar niemand houd topicstarter tegen om een PL af te sluiten. Gaat meestal goed maar sinds ook niet een dan volgen er zielige verhalen over pech en tegenslag.

Edit:
Een tegenargument is denkbaar is als overwaarde ruim aanwezig is. Die is te vatten bij verkoop.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 13-09-2020 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
De vraag is hoezo je door lenen, wel ineens geld kan hebben, terwijl dat nu ook niet aanwezig is. Ik bedoel draagkracht. Door lenen wordt je niet ineens rijker, dat geld zal ook nog terug moeten komen. Als dat door sparen niet lukt, dan is het de vraag of dit wel lukt met een lening.

PS. ik zou eerst gaan zorgen voor hogere inkomsten. Pas als je dat hebt, zou je kunnen stellen dat je ook met sparen realistisch gezien dat bedrag bij elkaar kunt krijgen.

[ Voor 33% gewijzigd door Luxicon op 13-09-2020 17:49 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Luxicon schreef op zondag 13 september 2020 @ 17:47:
De vraag is hoezo je door lenen, wel ineens geld kan hebben, terwijl dat nu ook niet aanwezig is. Ik bedoel draagkracht. Door lenen wordt je niet ineens rijker, dat geld zal ook nog terug moeten komen. Als dat door sparen niet lukt, dan is het de vraag of dit wel lukt met een lening.

PS. ik zou eerst gaan zorgen voor hogere inkomsten. Pas als je dat hebt, zou je kunnen stellen dat je ook met sparen realistisch gezien dat bedrag bij elkaar kunt krijgen.
TS geeft aan dat er een prima inkomen is. En er wordt ook fors gespaard. Dat is het probleem dus helemaal niet. Maar met een nieuwbouwwoning met alle daarbij komende kosten vliegt je spaargeld ook zo de deur weer uit.

Dus ook zonder hoger inkomen is wel duidelijk dat dat bedrag in relatief korte tijd wel weer bij elkaar gespaard kan worden. Vraag is alleen: wachten tot het spaargeld er is, of lenen en dat terugbetalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hoevaak zit je straks met je gezin in die Aygo? Sporadisch of meerdere keren per week op de snelweg ? In het kader van prioriteiten stellen lijkt me een veiligere auto noodzakelijker dan een dakkapel.

Verder kun je misschien je zzp tarief wat ophogen. Een of 2 euro erbij loopt maandelijks best op en een (nieuwe) opdrachtgever zal misschien niet direct afhaken.
Als je commentaar krijgt dat je te duur bent kop je m terug dat goede kwaliteit nou eenmaal geld kost.

[ Voor 39% gewijzigd door Sport_Life op 13-09-2020 18:04 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anon054630
-

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op zondag 13 september 2020 @ 17:58:
[...]

TS geeft aan dat er een prima inkomen is. En er wordt ook fors gespaard.
Er wordt helemaal niet fors gespaard. Laten we de genoemde 500-1000 middelen tot 9k per jaar. Maar feitelijk is dat helemaal niet het spaarbedrag want de afschrijving van de auto, woningonderhoudkosten en zelfs simpele vervanging van een koelkast en meubels zijn er nog niet vanaf. Die boekt topicstarter namelijk systematisch als eenmalige uitgaven (enkele reeds gedaan enkele gepland). En die zijn niet eenmalig maar terugkomend. Natuurlijk komen die kosten nu wat geconcentreerd in de tijd maar het werkelijke spaarbedrag van topicstarter ligt dichter bij nul dan 9k.

Tevens ben ik er van overtuigd dat het wensenlijsten van topicstarter flink langer is of wordt dan hier gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
Bedankt voor jullie reacties. Het is inderdaad waar dat het voornamelijk een luxe probleem is. En dat het voor mijn idee nu te lang duurt.

We hebben al veel gefaseerd gedaan, en de dingen die voor dit jaar op de rol staat geven dan ook weer veel voldoening. Maar dat zijn allemaal "peanuts" qua uitgaven. Iets wat 500 of 800 euro kost is maar 1 a 2 maanden wachten.
Maar de grotere dingen van €3.000-10.000, dat duurt zo lang voor mijn gevoel. :(

We doen veel dingen zelf. De tuin kan bijvoorbeeld ook gefaseerd, we faseren die hele tuin al 1,5 jaar, alleen de elektra en de planten moeten nog (kunnen we zelf, deel van de materialen hebben we al). Bestrating ligt er al in, dus we kunnen buiten zitten op de tweedehands tuinset ;)

Het is dat er nog zo veel op het wensenlijstje staat en alles wat we aan kleine klussen investeren (grote stappen voor relatief weinig geld) zorgt er voor dat die grote uitgaven alleen nog langer duren.
En als er iets uit een potje gaat, vind ik dat deze eerst weer aangevuld moet worden, voordat er weer een grote uitgave gedaan kan worden.

@Anoniem: 93986 de baby is al ruim onderweg, en heel gewenst. Wat deze extra gaat kosten is ook lang en breed ingecalculeerd, er staat ook een bedrag op de spaarrekening waar we alle incidentele en regelmatige grotere uitgaven (kleding, schoenen, mega pakken luiers etc) van kunnen betalen als we een keer een stukje maand over houden aan het eind van het geld. ;)

@Neuzelaar
Members only:

@Rukapul de gordijnen en de tegels voor de keuken zijn geen mega post. Maar wel de werkzaamheden die we dit jaar nog willen doen. Voor de rest wordt geld aan de kant gezet voor de wat grotere projecten.
We kopen vrijwel alles in de aanbieding, omdat dat heel veel kan schelen waardoor je weer geld overhoudt voor andere dingen. Niet uit geldgebrek maar uit bewuste keuzes maken en niet meer betalen dan nodig. We wachten bij voor gordijnen op de"gratis gemaakt" actie die een paar keer per jaar voorbij komt.
Kinderkamer hangen kant en klaar gordingen van 3 tientjes. Dus het hoeft ook niet meteen duur.

@ de rest:

Ik denk dat we er inderdaad maar voorlopig van af moeten zien. En dan in januari weer eens kijken hoe we er voor staan. Dan zijn we waarschijnlijk ook al een eind op weg met sparen.

Ik zou ook wel willen dat partner wat meer geld binnenharkt, maar het is nog echt in de opstartfase. Net voor de corona crisis gestart.
Members only:

[ Voor 17% gewijzigd door Hsb-3 op 13-09-2020 18:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:06
Hsb-3 schreef op zondag 13 september 2020 @ 18:23:
We hebben al veel gefaseerd gedaan, en de dingen die voor dit jaar op de rol staat geven dan ook weer veel voldoening. Maar dat zijn allemaal "peanuts" qua uitgaven. Iets wat 500 of 800 euro kost is maar 1 a 2 maanden wachten.
Maar de grotere dingen van €3.000-10.000, dat duurt zo lang voor mijn gevoel. :(
Het is dat er nog zo veel op het wensenlijstje staat en alles wat we aan kleine klussen investeren (grote stappen voor relatief weinig geld) zorgt er voor dat die grote uitgaven alleen nog langer duren.
En als er iets uit een potje gaat, vind ik dat deze eerst weer aangevuld moet worden, voordat er weer een grote uitgave gedaan kan worden.
Klinkt een beetje alsof jullie niet (goed genoeg) prioriteren, maar het goedkoopste van het lijstje afstrepen. Kijk eens naar wat jullie echt nodig hebben, want dingen die relatief weinig geld kosten nu doen, betekent ook dat wat echt moet maar meer kost nog langer duurt voordat het kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 22:55

Barrycade

Through the...

Verwarrend verhaal, je doet alsof je goed kan sparen, maar toch zijn alle potjes behalve de buffer steeds leeg en heb je een hele waslijst staan aan zaken die nog moeten worden gedaan.

Als je nu moet lenen voor een auto, of koelkast (hoezo in een nieuwbouwhuis?) Dan heb je toch niets gespaard?

Als je het geld niet hebt en het is niet stuk en er loopt geen water naar binnen als het regent is het wachten tot de pot weer vol genoeg is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:47
Je leent vaak geld om NU dingen te kunnen doen die je anders pas over 1-2-3 jaar zou kunnen doen. Als je er vertrouwen in hebt en het de rente waard vind is er eigenlijk vrijwel niks op tegen om het niet te doen.

Ik heb het zelf ook gedaan voor een grote uitgave, geen seconde spijt van gehad (achteraf had ik het eerder moeten doen zelfs). Ja er kan altijd van alles gebeuren in je leven, je wordt ziek je krijgt een ongeluk etc. etc. maar als je daar naar toe gaat leven kun je jezelf nog meer dingen ontzeggen want er bestaat altijd een kans dat...

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

SgtElPotato schreef op zondag 13 september 2020 @ 18:49:
Je leent vaak geld om NU dingen te kunnen doen die je anders pas over 1-2-3 jaar zou kunnen doen. Als je er vertrouwen in hebt en het de rente waard vind is er eigenlijk vrijwel niks op tegen om het niet te doen.

Ik heb het zelf ook gedaan voor een grote uitgave, geen seconde spijt van gehad (achteraf had ik het eerder moeten doen zelfs). Ja er kan altijd van alles gebeuren in je leven, je wordt ziek je krijgt een ongeluk etc. etc. maar als je daar naar toe gaat leven kun je jezelf nog meer dingen ontzeggen want er bestaat altijd een kans dat...
TS wil 15k lenen tegen 4,5% rente per jaar , lening is meer dan 8 jaar (bij 150 euro pm aflossing).

Dus 675 per jaar aan rente, uitgaande van 8 jaar linear is 8*675 /2 betekent 2.700,- euro aan rente, ofwel 18% van het te lenen bedrag. Die 2.700,- euro kan TS heel veel beter besteden aan iets anders dan rente, door de uitgaven uit te stellen. Als iets strikt noodzakelijk is kan een lening een prima oplossing zijn, maar in dit geval denk ik dat het financieel weinig aantrekkelijk is om 18% extra te betalen voor een auto of dakkapel.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 13-09-2020 19:00 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:08
Je hebt in mijn ogen noodzakelijke en luxe uitgaven. Feit is dat er een tweede kind onderweg is, een iets grotere auto is dan geen luxe maar noodzaak. Je kan niet met 2 volwassenen en 2 kinderen in een Aygo. Dus daar zou ik eerst voor zorgen. Voor 2500 euro heb je echt al een puik wagentje waar je 2 jaar mee vooruit kunt.

Dakkapel en tuin is luxe, dat zou ik lekker laten voorlopig.

Ik zou daarnaast alle klussen in het zicht afmaken, dan voelt het niet meer alsof je in een verbouwing zit. De nieuwe koelkast kan, mits hij nog werkt, heus wel wachten.

En zoals opgemerkt, je spaart echt serieus veel. De meeste mensen in Nederland zouden maar wat blij zijn als ze 500 euro per maand overhielden. Stop met vergelijken hoe het vroeger was, voor de kinderen had je als twee verdieners misschien een klap geld, maar tel je zegeningen en geniet van de kinderen. De kinderen maakt het geen snars uit of er mooie planten in de tuin staan. Liefde is veel belangrijker.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anon054630
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
SmurfLink schreef op zondag 13 september 2020 @ 17:18:
[...]

Lenen IS ook slecht. Voor een studie leen je echter een investering die voor de rest van je leven geld oplevert.

Voor een nieuwe auto, dakkapel of tuin leen je omdat je hebberig bent en niet wilt wachten tot je gespaard hebt. Dat is toch echt heel wat anders. Naast het alom bekende renteverschil. Dus nee, het is niet te vergelijken met een studielening. Dit is gewoon geld verbranden. Wees lekker geduldig.
Lenen is zeker niet slecht. Als grote onderneming wordt je zelfs belemmerd en bestraft als je het niet doet (in theorie, genoeg praktijk voorbeelden). Gokken, drank, drugs, heavy metal, en de duivel zijn slecht

Jij bent volledig schuldenvrij? Dan prijs je gelukkig. 99pct van NL is dat niet ;)

Gewoon wijs omgaan met centjes. Mijn opmerking is vooral voor de moraalridders.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Anoniem: 677216

We krijgen jaarlijks van de energieleverancier en de toeslagen/belasting nog best flink terug (ca 1500 per jaar) . Dus dat is ook een spaarpot.
Dat is niet echt 'goed met geld'. Waarom leen je je geld gratis uit aan een ander, om het vervolgens tegen 4,5% weer van een bank terug te lenen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:50
Wat volgens mij nog niet is aangegeven is dat je een buffer hebt én geld wilt lenen. In principe is je buffer dan ook geleend geld, dan kun je beter je buffer gebruiken en pas geld lenen wanneer je normaal die buffer aan zou moeten spreken.

Ja ik heb ook geld geleend maar het voelt toch als een blok aan je been, je geeft nu al aan dat het zo lang duurt met sparen - maar dan heb je met een lening nog minder over en je ziet er jaren aan vast..
ik doe het in ieder geval niet meer, schulden vrij voelt een stuk beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:55
@Illusion we leven al behoorlijk op "budget", we hebben de financiën strak in het oog. Als het budget voor boodschappen op is, dan leven we een week uit de vriezer/voorraadkast. Hoewel de budgetten nog best ruim zijn en we regelmatig nog overhouden. Laatst nog diverse abonnementen stopgezet.
Als je net een nieuwbouwhuis hebt en nu al je potjes leeggeteerd hebt, heb je dus dat budget niet goed vastgesteld. En dat oplossen met nog meer geld lenen is meestal het begin van jarenlange financiële zorg. Juist als ondernemer is het veel verstandiger om eerst te sparen dan te investeren.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Klinkt als met name “nice to have” en geen “need to have”. Mocht je wel gaan financieren dan is de rente voor de dakkapel en tuin in ieder geval aftrekbaar.

Al moet ik zeggen dat onze kinderen gek waren op onze “strandtuin” en zaken zoals de auto vervangen kan altijd nog ná de komst van de tweede als het echt nodig is. Preventief is onzin, meer ruimte en/of luxe went en uiteindelijk kan(/wil) je niet meer zonder.

Twee van onze kinderen (7 en 4) slapen trouwens samen op één kamer (12m2). Geen probleem. Op zolder is nog een kamer, maar ondanks dat financiën niet het probleem komt het klussen er niet echt van.

TL;DR: Gewoon geduld hebben en ga geen geld dat je niet hebt uitgeven aan problemen die nog niet ontstaan zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 13-09-2020 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
Anoniem: 677216 schreef op zondag 13 september 2020 @ 19:18:
[...]

Dat is niet echt 'goed met geld'. Waarom leen je je geld gratis uit aan een ander, om het vervolgens tegen 4,5% weer van een bank terug te lenen?
Zo had ik er nog niet naar gekeken.. Ik heb het voorschot meteen 50 euro naar beneden gezet zodat we die zelf aan de kant kunnen zetten, (hoewel die 600 per jaar gevoelsmatig ook niet echt direct zoden aan de dijk zet, maar veel kleine beetjes maken een hoop). De inkomens voor de toeslagen durf ik niet naar beneden te zetten, ivm flexibele inkomsten partner. Als deze toch meer verdient dan geschat moeten we in een klap een hoop terug betalen.

@Neuzelaar [mo] jammergenoeg hebben we nooit de luxe gehad om thuis/goedkoop te wonen en een flink bedrag aan de kant te zetten. Ik woonde op mezelf en moest ieder dubbeltje omdraaien en heb het eerste 2 jaar dat we samenwoonden alle vaste lasten gedragen omdat partner nog op school zat. Overal betaalregelingen. Was verschrikkelijk. Kon zelfs geen kleren voor mezelf kopen. In de jaren erna samen gaan sparen, auto's gekocht, getrouwd, kind gekregen en huis gekocht (vaste lasten vergelijkbaar met huurhuis).
Voor ons gevoel hebben we onze schaapjes mooi op het droge. Kunnen af en toe uit de band springen, ook gewoon uit eten of uit lunchen zonder dat daar iets tegenover hoeft te staan. We gaan er echter wel bewust mee om.
Dat jij 100k of meer hebt kunnen sparen, oprecht heel fijn voor je. Had ik ook graag gewild, dat zou veel dingen nu makkelijker gemaakt hebben. Ik ben nu al heel blij met de ca €10-12.000 die we per jaar aan de kant kunnen zetten/kunnen investeren in ons wensenlijstje e.d.
Nu hopen dat de inkomsten uit het zzp-en gauw wat beter worden. Des te eerder zijn er dingen af.

@StevenK de potjes zijn niet leeg. Ze zijn alleen niet vol genoeg.
Members only:
en daar wil ik liever niet aankomen voor een ander doel. Want als zo'n potje leeg is en er valt iets voor dan heb je geen geld meer om dat op te lossen. De potjes waar we wel aankomen, voor bijv klussen in en om het huis en de grotere projecten, die zijn helaas wel ver leeg..

[ Voor 16% gewijzigd door Hsb-3 op 13-09-2020 20:45 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-05 23:53
Gefeliciteerd dat er een tweede op komst is!

Je verhaal klinkt voor mij heel bekend. Toen mijn vrouw zwanger was moest ook alles in het klushuis helemaal perfect in orde en afgemaakt. Dat was hier thuis een hormonaal iets en ging vanzelf weer over.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:17
Wij zitten hier wel met hetzelfde. Nog een flinke wensenlijst en met een spaarsnelheid van 10k per jaar duurt het best lang.

Wij hebben er voor gekozen het niet te lenen. Financieel heb ik het er wel voor over (ik vind voor 4,5% lenen niet heel duur tov het woongenot) maar ik vind het risico toch te groot. Daarom doen we het gewoon op de wat langzamere manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anon054630
-

[ Voor 100% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 14:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-06 16:20

André

Analytics dude

Zolang de lening voor je woning is en je er meerwaarde mee creëert vind ik het niet eens heel gek. Dus die dakkapel er op enzo. Snel afbetalen en als je ooit verkoopt betaald zich dat wel redelijk terug. Je kunt goed sparen, dus in principe ook redelijk terugbetalen.

Maar een bodemloze put als een auto uit die lening betalen vind ik dan minder verstandig. Die zou ik altijd zelf willen kopen, eventueel eerst maar een brik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 104% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Klinkt toch aardig als op het randje lopen. Je partner is dus zzp'er en dus zwanger. Nu weet ik de regelingen niet qua zwangerschap als zzp'er, maar volgens mij als er wat is is het geen vetpot.

Dus stel dat de shit de fan raakt en je partner geen inkomsten heeft voor een paar maanden, dan zit er al een super deuk in je buffer.

Want ze levert blijkbaar 50% van haar loon aan het spaardeel, dus je kachelt dan ook nog de 50% van haar salaris maandelijks in de min dan. Dat hou je dan hopelijk 10 maanden vol.

Tel daarbij op dan de nieuwe extra kosten van de lening (excl eventueel aflossen). Dan loopt het nog harder op en je hebt geen geld genoeg om van die lening af te komen.

Zit je dan in je mooie tuin met een zolder die af is, maar worden boodschappen betalen een dingetje dat je uit je hard slinkende buffer moet betalen.

Maar ik ben redelijk risicomijdend qua natuur dus nogmaals lenen alleen als het noodzakelijk is, niet omdat de buurman ook een dakkapel heeft en een mooie tuin.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Volgens mij heb je geen probleem met je financiën, maar met prioriteren.

Als je weinig geld hebt en er nog dingen in en aan je huis gedaan moeten worden, waarom geef je dan een sloot geld uit aan een nieuw interieur (als je toch al een bestaand interieur hebt) en aan overkapping, berging en dure bestrating? Waren dat werkelijk de belangrijkste zaken?

Ook in je financiën zelf lijkt het of je de prioriteiten wat vreemd legt. Diverse buffers voor allerlei mogelijke toekomstige uitgaven zijn in een normale situatie goed omdat je dan niet hoeft te lenen als de nood aan de man komt. Maar ik vind het een beetje de omgekeerde wereld om nu met zekerheid geld te gaan lenen om te voorkomen dat je het risico loopt dat je in de toekomst mogelijk geld zou moeten lenen bij een calamiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Even los van alles wat er al is gezegd: Was je wel toe aan het aangaan van dit avontuur of had je beter eerst een andere goedkopere keuze kunnen maken of vooraf meer moeten en kunnen sparen? Had zij bijv. bij jou in kunnen trekken ipv samen direct een nieuw huis te kopen?

Ik weet dat je nu niets meer hebt aan terugkijken, maar ik zie steeds vaker dat veel mensen weinig geduld meer hebben en eigenlijk te snel te groot gaan wonen. Door die hogere maandlasten hou je maandelijks minder over. Dus duurt het langer om alles wat je niet direct kon financieren omdat je vooraf té weinig hebt gespaard alsnog aan te schaffen. En dus overweeg je maar om te gaan lenen, omdat je eigenlijk té weinig geduld hebt, waar je mogelijk voor de aanschaf van dit huis ook al tegenaan bent gelopen. Ga je nu lenen dan wil je mogelijk vlak nadat alles is gerealiseerd weer iets anders en dus blijf je bezig, terwijl het risico toeneemt door de lening. En met een extra kind en een vrouw die hierdoor als ZZP'er mogelijk minder kan gaan werken.

Als ik jou was: Rustig aan sparen en de belangrijkste zaken eerst. En de volgende keer sparen voor alle benodigde en gewenste zaken voordat je de stap maakt. Liever een dakkapel minder dan in de financiële problemen komen met 2 jonge kinderen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:06
Hsb-3 schreef op zondag 13 september 2020 @ 20:37:
@StevenK de potjes zijn niet leeg. Ze zijn alleen niet vol genoeg.
***members only***
en daar wil ik liever niet aankomen voor een ander doel. Want als zo'n potje leeg is en er valt iets voor dan heb je geen geld meer om dat op te lossen. De potjes waar we wel aankomen, voor bijv klussen in en om het huis en de grotere projecten, die zijn helaas wel ver leeg..
Je kan ook teveel focussen op de potjes in plaats van het geheel... Als in potje X geld zit en je hebt nu voor potje Y geld nodig, is het vreemd om als eerste optie te denken aan lenen omdat potje X anders leeg zou zijn. Zeker als sommige potjes ook nog eens dubbelop lijken te zijn als reserveringen voor wat mogelijk wel of niet gaat komen. Nu lijkt het er wel op dat de grootte van potje X niet in verhouding staat tot wat je nodig hebt in potje Y volgens jouw berekening, maar als je maar genoeg potjes X hebt, wordt dat toch ook een fors bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:12
hans_lenze schreef op zondag 13 september 2020 @ 20:45:
Gefeliciteerd dat er een tweede op komst is!

Je verhaal klinkt voor mij heel bekend. Toen mijn vrouw zwanger was moest ook alles in het klushuis helemaal perfect in orde en afgemaakt. Dat was hier thuis een hormonaal iets en ging vanzelf weer over.
Dat heet "nesteldrang" ;)

Ik pak deze er even bij:
frickY schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:30:
[...]
Bijvoorbeeld langdurige werkloosheid door een postnatale depressie, ...
Ik zou hier heel pragmatisch naar kijken: bij een lening "leun" je op je vrouw's ZZP-inkomen. Helaas gaat een bevalling en de tijd erna niet altijd volgens het roze wolkje. Als daardoor haar inkomen weg valt, heb je meerdere problemen. (En ik hoop van harte dat alles goed gaat!)

Zoals anderen zeiden: het zijn geen eerste levensbehoeften, dus mijn advies zou zijn om nog even een tijd door te sparen.

Oh, en op een dakkapel kun je sowieso een half jaar wachten. De bouwmarkt is momenteel behoorlijk overspannen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-06 22:05
Er is al een hoop gezegd maar. Een lening, tegen hoge kosten (rente) voor niet noodzakelijke zelfs luxe zaken met een zeker risico. Dat klinkt toch regelrecht als een rampenplan?

De titelvraag stellen is ‘m beantwoorden: heb geduld, stel een goede prioriteitenlijst op en doe wat je kan binnen je eigen middelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:56
Ik begrijp niet dat een tuin zo veel moet kosten. Met een paar groene vingers, wat nieuwe tuinplantjes, jong gekocht, een zakje graszaad, houtwerk gaat wat meer kosten. Maar waarom moet een tuin in de duizenden euro’s gaan lopen? Heb je een landgoed om je huis?

Als je slim inkoopt (Misschien zelfs gratis stekken)!en alles regelmatig snoeit kan je een redelijk goedkoop tuintje creëren

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 09:11
Ik heb dit topic gelezen en ik kan de frustraties van TS goed begrijpen. Je wilt graag dat je huis je thuis is, en niet dat er altijd nog wat gedaan moet worden als je thuis bent. Zeker met kinderen speelt dit denk ik extra. Ik constateer de volgende drie zaken:
  1. TS ziet zijn eigen financiële situatie rooskleuriger in dan hij is. TS zegt dat hij tussen 500-1000 euro spaart. Dit is niet slecht, maar ook niet heel veel. Zeker met een partner die zzp'er is en zwanger is kan dit héél snel doorslaan naar een tekort in plaats van overschot. Voor een gezin met twee inkomens en twee kinderen zou ik persoonlijk heel zenuwachtig hier van worden. Dit is voor mij al voldoende reden om resoluut nee te adviseren tegen het aangaan van een persoonlijke lening.
  2. TS gaat slecht met geld om of heeft geen goede verklaring voor grote uitgaven. Wel €4000 voor een terrasoverkapping uitgeven terwijl er geen gordijnen hangen? Het hele interieur vervangen voor €5000 en er is geen geld om de koelkast te vervangen? Dit is erg raar. Een terrasoverkapping en nieuw interieur is beslist niet noodzakelijk, voor deze €9000 had je veel nuttigere dingen kunnen doen.
  3. TS heeft helemaal geen lening nodig. Hij woont in een nieuwbouwhuis, de meeste nieuwbouwhuizen zijn groot genoeg om twee kinderen op te voeden. Een dakkapel is totaal niet nodig. Hij heeft een auto (wat krapjes, toegegeven), een nieuwe auto is niet nodig. Ik zou zeggen: spend money where you spend time. Dat betekent dus: geen terrasoverkapping (gebruik je 2 weken per jaar), maar wel een wasmachine en koelkast (gebruik je iedere dag).
Mijn niet-bindend advies is daarom: nee, ga geen lening aan. Je kunt het niet betalen, je gaat niet slim met geld om en (belangrijkste): je hebt het helemaal niet nodig. Klinkt misschien onaardig, en er is ook zeker meer nuance dan wat ik nu zeg, maar ik vind wel dat het hier op neerkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:23
Voor dit soort zaken kan je het beste een prioriteitenlijstje maken.

Nodig
- Koelkast
- Grotere auto

Kijken we naar de kosten dan is een nieuwe koelkast een paar 100 euro. Dat is wat je effectief in 1 maand spaart dus kan elk gewenst moment vervangen worden indien nodig

Grotere auto. Wat van belang is om te weten wat de restwaarde van je huidige auto is en hoeveel kilometer je op jaarbasis maakt. Hoeveel heb je in je vervangingspotje zitten en voor onderhoud?
Wil je ultra goedkoop een grotere auto rijden koop dan een 2e hand Dacia Logan.

Praktisch als de kinderen ouder worden
- Dakkapel

De extra ruimte is pas nodig als men lekker gaat spelen en rondlopen. Dat kan over een jaar of 2 a 3.
Nu denk je maar hoe dan te doen met de verbouwing. Kijk je ouders lief aan of stuur je kinderen met de partner een week op vakantie in een bungalowpark.

Leuk
- Nieuwe tuin

Stel ik wil nieuwe tegels hebben. Kijk op markplaats voor gratis aftehalen in de buurt huur een bestelbus of een aanhanger en haal het op. Nodig een paar vrienden uit om te helpen met als dank na afloop een leuke BBQ

Voor plantenbakken regel wat oude stenen en metsel van de bouwmarkt. Koop wat basis bloemen en planten en breid het langzaam uit.

De grote verbouwing kan altijd nog als je echt geld over hebt.

Dan wat @MarcoC al opnoemde.
Ik kan begrijpen dat je in een nieuw huis meteen een nieuw interieur wil hebben. Anderszijds met 2e hands meubels van een kringloop winkel of een wat goedkoper meubel om mee te starten is ook niets weg.

Terrasoverkapping valt ook in de categorie leuk maar niet noodzakelijk

Probleem is eigenlijk dat jullie het geld niet hebben voor een nieuwbouwhuis met alle kosten voor aanpassingen. Waarom niet beginnen met een 40 jaar oud huis. Zijn de kinderen eenmaal op de leeftijd dat men naar de middelbare school gaan dan is er meer budget en salaris en kan je later altijd nog verhuizen.

Dit is teveel tegelijk willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
Ik zie dat er ook veel aannames worden gedaan.

@Taro we hebben eerst 7 jaar in het huurhuis wat ik had samengewoond. Hier ook het eerste kind gekregen. Lijkt me geen geval van te snel een woning kopen, toch?

@aljooge je hebt nergens het bedrag gelezen wat we nog nodig hebben om de tuin af te maken. Ik schat dat dat nog ca 1500 euro is, waarvan 2 bomen, het verbeteren van de structuur en kwaliteit van de grond en de elektra het meeste opslokken. Er ligt al een flinke grasmat in de tuin.

@MarcoC ook veel aannames.. het hele huis heeft jaloezieen, alleen beneden nog geen gordijnen. Boven wel.
De overkapping is incl berging, en hier hebben we al enorm veel plezier van gehad. Geen moment spijt. Een berging voor tuinspullen, tuingereedschap en fietsen vind ik geen overbodige luxe. En 2 weken per jaar gebruiken? Het is een buitenwoonkamer voor ons, boven de 20 graden brengen we er veel tijd door en het geeft ook de nodige schaduw in de tuin. Kind kan ook in hoogzomer fijn buiten spelen zonder te verbranden, lekker onder de overkapping. Dat jij niet buiten leeft, wil niet zeggen dat anderen dat ook niet doen..

We hebben nu een oude vrijstaande koelkast met vriezer, die veel te klein is. We hadden graag een inbouwkoelkast met losse inbouwvriezer gehad, maar dat was bij het bestellen van de keuken boven budget. Dus hebben we dat uitgesteld. Offerte bij de keukenzaak voor de kasten, inbouwapparatuur en montage: ca €3000,- :'( dit kan wellicht nog iets goedkoper, maar we gaan pas terug als die €3000 op de plank ligt.

Wat betreft de dakkapel, we zouden hiervoor veel beter met de zolder uit de voeten kunnen als Was ruimte, werkruimte en berging. Het dak is vrij laag en de plaatsing van installaties en aansluitingen zijn niet heel handig, waardoor we bijv niet rechtop voor de wasmachine kunnen staan en het droogrek 0,5m uit het knieschot staat. Zonde van de ruimte, misser van de architect.. Het is ook een donker hok, alleen indirect daglicht. Geschatte kosten voor het op orde brengen zijn 10.000,-

@D-dark dat is ook nogal een aanname, dat we geen geld hebben voor een nieuwbouwhuis. Netto maandlasten hypotheek zijn 700 euro. Alles is nieuw en naar ons zin. Locatie is geweldig. Enorme tuin. We zijn een half jaar naar bestaande woningen aan het zoeken geweest. Dan heb je óf verouderd, of te duur of te klein of geen goede locatie. Alsof een huis van 40 jaar oud zoveel beter is.. Onze energiekosten bijv zijn €250,- op jaarbasis.
En het interieur was zwaar aan vervanging toe. We wilden ook een bepaalde stijl, waar je bij de ikea en leen bakker niet kan slagen. Hout kost meer dan fineer. En we worden nog dagelijks blij van deze keuzes. Na jaren tweede - derde en vierdehands spullen te hebben gehad, is dit ook wel iets wat we onszelf gegund hebben. Hebben hier ook gewoon voor gespaard.

Toen we dit kochten werkte partner nog in loondienst en verdiende toen een stuk meer.
Dan kan je beter stellen dat we "geen geld" hadden om die baan op te zeggen en mijn partner die droom had moeten uitstellen tot we heel het huis en de spaarrekening op orde hadden. Maar gelukkig zijn met wat je doet is ook veel waard..

Maargoed, dus besloten om geen lening aan te gaan en eens te kijken hoe het er in januari voorstaat. Er past in elk geval geen kinderwagen in de auto met 2 koters op de achterbank, dus maar even zien hoe dat gaat.. Of er moeten voortaan met 2 auto's opweg gaan (hebben 2 kleine auto's, waarvan we er dus 1 willen vervangen), maar dat is ook van de zotte natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-06 05:07
Nou dan is het toch vrij simpel?

Koop een goede energiezuinige grote vrijstaande koelkast want die kosten bijna niets, voor 500-600,- euro heb je een mooie koel-vriescombinatie die je elke dag met plezier gebruikt. Scheelt wellicht ook iets met boodschappen/inkopen, op z'n minst meer gemak en luxe denk ik.

Wat betreft de zolder, tja, het is jammer dat het ontwerp/indeling niet naar je zin is, maar hoe hinderlijk is het dat je heel even moet bukken, beter hurken, om de was er in/uit te halen? En anders tienduizend euro uitgeven om het op orde te brengen?! Je kunt toch gewoon een led lamp (laten) ophangen, en eventueel je bureau anders indelen zodat je wat meer indirect daglicht meekrijgt, likje verf op de muur, kast om werkspullen in op te bergen, ik noem maar wat. Zo kun je toch voor weinig (zo lang) een prima werkplek creëren?

Dan hou je genoeg geld over voor een betrouwbare (Japanse) tweedehands auto die ruimer is. Dat lijk mij namelijk wel een prioriteit, al is het maar voor de passieve veiligheid (prettiger snelweg rijden, etc). Maar voor geen van al deze dingen zou ik een lening nemen. Maar goed ik ben dan ook niet van plan om binnenkort een huis te kopen.

[ Voor 30% gewijzigd door KleineJoop op 14-09-2020 05:14 . Reden: - ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
synx6 schreef op zondag 13 september 2020 @ 19:02:
[...]

Lenen is zeker niet slecht. Als grote onderneming wordt je zelfs belemmerd en bestraft als je het niet doet (in theorie, genoeg praktijk voorbeelden). Gokken, drank, drugs, heavy metal, en de duivel zijn slecht

Jij bent volledig schuldenvrij? Dan prijs je gelukkig. 99pct van NL is dat niet ;)

Gewoon wijs omgaan met centjes. Mijn opmerking is vooral voor de moraalridders.
Nee ik ben niet schuldenvrij. Ik heb een huis. En dat is, naast studielening (die ik zelf al afbetaald heb), een van de weinige leningen die wél nuttig is. Gezien dat een investernig is voor je toekomst.

Een auto, verbouwing of dakkapel is dat naar mijn mening niet. Dat zijn leningen voor luxe zaken die je graag wil hebben maar niet extreem nodig hebt. Daar vind ik een lening niet op zijn plek, gewoon sparen en je kan het uiteindelijk ook prima kopen. Enige wat je nodig hebt is geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
SmurfLink schreef op maandag 14 september 2020 @ 07:26:
[...]

Nee ik ben niet schuldenvrij. Ik heb een huis. En dat is, naast studielening (die ik zelf al afbetaald heb), een van de weinige leningen die wél nuttig is. Gezien dat een investernig is voor je toekomst.

Een auto, verbouwing of dakkapel is dat naar mijn mening niet. Dat zijn leningen voor luxe zaken die je graag wil hebben maar niet extreem nodig hebt. Daar vind ik een lening niet op zijn plek, gewoon sparen en je kan het uiteindelijk ook prima kopen. Enige wat je nodig hebt is geduld.
Maar wacht, een appartementje van 60 gbo was toch ook voldoende voor je? Die tuin heb je die wel nodig? Maar luxe, een heel huis voor jezelf... en hoezo investering voor je toekomst? Omdat je nu verplicht bent gaan aflossen en hoopt dat er ooit geld bij verkoop in je beurs blijft plakken? Vraag me af waarom dat een investering is in je toekomst.

Wees blij dat er mensen wel investeren in zaken zoals een dakkapel of extra meters of verduurzaming. Dat zijn waarde creërende toevoegingen.

Een auto heb ik het niet over. :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
synx6 schreef op maandag 14 september 2020 @ 07:57:
[...]

Maar wacht, een appartementje van 60 gbo was toch ook voldoende voor je? Die tuin heb je die wel nodig? Maar luxe, een heel huis voor jezelf... en hoezo investering voor je toekomst? Omdat je nu verplicht bent gaan aflossen en hoopt dat er ooit geld bij verkoop in je beurs blijft plakken? Vraag me af waarom dat een investering is in je toekomst.

Wees blij dat er mensen wel investeren in zaken zoals een dakkapel of extra meters of verduurzaming. Dat zijn waarde creërende toevoegingen.

Een auto heb ik het niet over. :p
Een huis is een investering omdat je die lening afbetaalt en in ruil daarvoor een stapel stenen in eigendom hebt die je weer kan verkopen. Je krijgt er dus weer een flink bedrag voor terug.

Een auto neem je een lening voor, maar je zal die nooit voor dat bedrag meer kunnen verkopen. Is het een nieuwe dan is ie als je de sleutels in ontvangst hebt genomen al minder waard dan een 'nieuwe'. Dus je vreet je eigen lening direct al voor een deel op. Op het moment van verkoop is die auto maar een klein deel van je lening waard, dus ben je niet aan het investeren maar geld over de balk aan het smijten.

En ik weet niet wat een gbo is, maar ik heb een flatje van 50m2 ja. Dat is voor mij alleen genoeg. Dus leuk die aannames, maar dat kan ook wel wat minder. En prima dat mensen investeren, maar doe dat dan gewoon van spaargeld en niet van een lening. Dat is gewoon zonde van je geld. TS spaart prima. Waarom zou die dakkapel NU moeten ipv over een jaar, of 2 jaar? Als hij toch in die tijd nog niet wil verkopen maakt het geen zier uit als die waardevermeerdering van jou nu of over 4 jaar gebeurd is. Dan is het toch dom om daarvoor te gaan lenen en dik extra te gaan betalen om dat af te lossen, ipv te sparen en het over 4 jaar te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frickY
Ohja, ook nog een eigen ervaring.
Toen onze kleine eenmaal begon te lopen begon de slijtageslag voor de vloer, de muren en vele meubels. Niet alleen door het botsen met speelgoed en het overal op springen, maar ook gemorst eten en drinken, "oepsjes" bij het oefenen met zindelijk worden, en overgeven.

Onze 5 jaar oude bank waar we enorm blij mee waren is inmiddels afgeschreven,, onze eiken vloer heeft hard een schuurbeurt nodig, en de meeste muren een laag nieuwe verf. Veel zaken hadden we beter pas gekocht en gedaan als de jongste 7+ is, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:03
Tja 15k met 4.5% in 3 a 4 jaar terug betalen kost je zo'n 350 per maand. Oftewel je gooit met een lening zo'n 500 euro per jaar weg. Je gooit in de looptijd van die lening dus je verbouwing van de tuin weg ;)

Oftewel een goede keuze om geen lening te pakken. Beter kun je sparen en goed bedenken wat het meest noodzakelijke is om te doen. Bedenk ook dat als je 500 euro per maand kunt sparen, je in 2 jaar tijd alles kunt doen wat je wilt. En het meest belangrijke is dat als je m wat voor reden dan ook minder inkomsten hebt, je niet vast zit aan een dure lening. Want als je die niet op tijd afbetaald worden het pas echt dure geintjes.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:16
Drardollan schreef op zondag 13 september 2020 @ 19:00:
Je hebt in mijn ogen noodzakelijke en luxe uitgaven. Feit is dat er een tweede kind onderweg is, een iets grotere auto is dan geen luxe maar noodzaak. Je kan niet met 2 volwassenen en 2 kinderen in een Aygo. Dus daar zou ik eerst voor zorgen. Voor 2500 euro heb je echt al een puik wagentje waar je 2 jaar mee vooruit kunt.
Eerlijk gezegd vind ik een heel gezin in een Aygo vervoeren gewoon onverantwoord. Je kinderen zitten letterlijk in de kreukelzone. Een doorsnee station van achteren erop en je hebt de maxicosi in je rug zitten. De motorkap van een doorsnee stationauto is haast net zo lang als die hele Aygo. Imho ligt daar prio 1. Dakkapel is handig, maar de eerste jaren heeft een kind toch nog niet in de gaten hoe zijn kamer is.
Rubbergrover1 schreef op zondag 13 september 2020 @ 22:06:
Volgens mij heb je geen probleem met je financiën, maar met prioriteren.

Als je weinig geld hebt en er nog dingen in en aan je huis gedaan moeten worden, waarom geef je dan een sloot geld uit aan een nieuw interieur (als je toch al een bestaand interieur hebt) en aan overkapping, berging en dure bestrating? Waren dat werkelijk de belangrijkste zaken?
Spijker --> Kop. Ik dacht hetzelfde. Zo'n overkapping is leuk, maar absoluut niet noodzakelijk. Ik had eerder geld in een dakkapel gestoken dan in een overkapping. Idem voor de bestrating en het interieur. Ik heb ook een ander huis, wil mijn tuin graag doen. Neig er steeds meer naar maar wat stenen van Marktplaats te halen en die er zelf in te gooien, zodat het niet al teveel geld kost. Heb andere prioriteiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Hsb-3 schreef op maandag 14 september 2020 @ 04:08:
@D-dark dat is ook nogal een aanname, dat we geen geld hebben voor een nieuwbouwhuis.
Ik vind het geen gekke aanname, aangezien zelfs iets redelijk basaals als een inbouwkoelkast al boven budget zit en meerwerkopties zoals bv een dakkapel (die je toch liever meteen of direct na oplevering) bouwt er ook nog niet in zat. Als je het prima zou kunnen betalen, dan had het toch ook voor de hand gelegen dat het geld voor een aantal van de aanpassingen die je nog wilt doen (behalve de auto) er al was, eventueel in een bouwdepot. Als er wel financiële ruimte voor was, waarom heb je niet meteen al deze zaken laten meefinancieren?

Maar wellicht heeft dit ook te maken met een wat vreemde prioritering. Ik lees van een aantal dingen dat je er veel plezier van hebt of er blij van wordt. Maar de keus daarvoor heeft automatisch tot gevolg dat bepaalde meer essentiële zaken waar je niet direct vrolijker van wordt, maar die wel nodig zijn, niet kunnen of uitgesteld moeten worden.
Toen we dit kochten werkte partner nog in loondienst en verdiende toen een stuk meer.
Dat vind ik toch ook wel een puntje. Je hebt een aantal dingen aan het huis nog niet kunnen doen omdat hier nog geen geld voor was. Nu is je partner minder gaan verdienen, zou je er dan nu wel meer geld voor hebben?

Maar OK. Misschien kloppen de aannames inderdaad niet en had je je wensen ook meteen bij aanschaf al kunnen laten uitvoeren of kunnen financieren. Dan begrijp ik alleen niet waarom je dat toen niet hebt gedaan.

Tot slot nog een laatste tip. Aansluitend op SmurfLink, ik heb geen principiële bezwaren tegen geld lenen. Wat ik daarbij wel vind is dat het streven zou moeten zijn dat de waarde van datgene waarvoor je geld leent altijd hoger moet zijn dan de schuld. Dus een hypotheek van x-ton vind ik prima, als de waarde van de woning hoger is. Ik zou wel zenuwachtig worden als de schuld hoger zou zijn dan de waarde en dan zou ik ook snel wat willen aflossen. Bij jouw uitgaven zitten zaken die zeker waardeverhogend zullen zijn, zoals het 'bruikbaar maken' van de zolder. Maar voor een auto of voor meer 'cosmetische' zaken zou ik niet zo snel een lening afsluiten. Dat lijkt mij typisch iets waarvoor je een buffer hebt gemaakt en waarvoor je je spaarpot nu dus ook zou kunnen aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 07:58

Whuzz

Dodgeball!

Ons huis is ook een 10+ jaren plan, daar is niets geks aan hoor. We wonen er nu bijna 10 jaar en we hebben pas vorig jaar de tuinen aangepakt. We moeten nog twee slaapkamers doen en dan een nieuwe keuken.
Hadden we liever alles in 1 keer gedaan? Natuurlijk. Maar we doen het liever stap-voor-stap zodat we juist *niet* hoeven te lenen.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Antwoord: Geduld hebben
Zie boven voor de waarom. Genoeg reacties.

En denk aan het volgende: Je huis is nooit af.

Er is altijd weer iets nieuws. Als je dak lekt heb je urgentie, maar laat de lening anders lekker zitten en wacht gewoon tot je het geld hebt, Jullie sparen gezond en houdt dat vooral zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:22

MadEgg

Tux is lievvv

Heel herkenbaar, hier na 2 jaar ook nog niet klaar in ons nieuwbouwhuis. Al is het einde inmiddels wel inzicht, gelukkig. Ik gooi het voor mezelf op gebrek aan ervaring met nieuwbouw (en noem me gerust naïef ;) ). Als je je krabbel zet is het van alle kanten dat nieuwbouw zo goedkoop is, alles naar wens en geen onderhoud dus weinig kosten. In realiteit is een nieuwbouwhuis een geldverslindende put. En daarbij hebben wij voor het derde kind de auto ook ingeruild voor een groter exemplaar wat ook nog eens een oliezuipende machine blijkt te zien waar nagenoeg elk onderdeel van de motor in het afgelopen jaar uitgevallen is en vervangen moest worden. En de nieuwe vriezer is er afgelopen maand ook pas gekomen, terwijl die er eigenlijk 2 jaar geleden moest zijn.

Klussen uitspreiden is een ramp met kinderen in huis. Klussen = zooi, kamers leeghalen, spullen versjouwen, gevaarlijke apparatuur en bouwaval en meer van dat soort zaken. En het geeft veel stress, je moet alles regelen. Een lening lijkt dan inderdaad een mooie oplossing. Toch ben ik er zelf niet aan begonnen. De maandlasten zijn prima op te brengen maar het gaat ten koste van het geld wat je "overhoudt" per maand voor deze en andere uitgaven, buffers en dergelijke. En ik vind het een fijner gevoel om elke maand €1000 op de spaarrekening te kunnen zetten, zelfs als dat er 2 maanden later weer af gaat. Dus het wordt toch maar even afzien, totdat het af is.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Whuzz schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:39:
Ons huis is ook een 10+ jaren plan, daar is niets geks aan hoor. We wonen er nu bijna 10 jaar en we hebben pas vorig jaar de tuinen aangepakt. We moeten nog twee slaapkamers doen en dan een nieuwe keuken.
Hadden we liever alles in 1 keer gedaan? Natuurlijk. Maar we doen het liever stap-voor-stap zodat we juist *niet* hoeven te lenen.
Hier precies hetzelfde. Een jaren 30 huis welke we hebben overgenomen van schoonouders. In 1e instantie de hele bovenverdieping gedaan omdat we daar de indeling wilden veranderen en dat wel echt gelijk moest (bergruimte die alleen achterom bereikbaar was doorgebroken van binnenuit om er een slaapkamer van te maken). En nu verbouwen we ieder jaar wel een stuk (zonnepanelen gelegd, net nieuwe keuken, straks airco en gang stucen etc.). Zolang het huis goed is om in te wonen kun je de andere dingen altijd later doen.

Daarnaast, als je nu een nieuwbouwhuis koopt heb je datzelfde over 10/15 jaar. Met een eigen huis valt er altijd wel wat te doen :)

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 07:58

Whuzz

Dodgeball!

redwing schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:50:
[...]

Hier precies hetzelfde. Een jaren 30 huis welke we hebben overgenomen van schoonouders. In 1e instantie de hele bovenverdieping gedaan omdat we daar de indeling wilden veranderen en dat wel echt gelijk moest (bergruimte die alleen achterom bereikbaar was doorgebroken van binnenuit om er een slaapkamer van te maken). En nu verbouwen we ieder jaar wel een stuk (zonnepanelen gelegd, net nieuwe keuken, straks airco en gang stucen etc.). Zolang het huis goed is om in te wonen kun je de andere dingen altijd later doen.

Daarnaast, als je nu een nieuwbouwhuis koopt heb je datzelfde over 10/15 jaar. Met een eigen huis valt er altijd wel wat te doen :)
Precies. Het duurt 10 jaar om alles gedaan te hebben. En dat elke 10 jaar ;)

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Whuzz schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:39:
Prima om die keus te maken. Maar dan moet je dus niet na anderhalf jaar alsnog besluiten dat je het toch wél allemaal in één keer wil doen. Dat had je in mijn ogen dan ook wel anderhalf jaar geleden kunnen bedenken.
redwing schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:50:
[...]

Hier precies hetzelfde. Een jaren 30 huis welke we hebben overgenomen van schoonouders.
Dat is dus totaal anders dan een nieuwbouwwoning. Bij nieuwbouw wordt de boel sowieso al flink verbouwd en begin je sowieso met een 'schone lei'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-06 21:19
Mijn mening, niet populair hier op tweakers zie ik. (Woon)genot mag geld kosten als je het er voor over hebt, ook al betaal je er rente over. Als ik me zo zou storen aan het huis waar ik elke dag in leef, zou ik het er voor over hebben. Als je kiest voor een lening die je in 3 jaar terugbetaald, zijn de kosten te overzien gezien je hoeveel nu spaart en valt de rente mee. Mensen geven bakken met geld uit aan de gekste dingen, zie het nieuwbouw topic als voorbeeld. Waarom is dat niet zo erg als lenen en wat rente betalen? Ik heb drie jaar geleden bijvoorbeeld een mooie auto gekocht voor heel wat geld, voor gek verklaard door heel wat mensen. Toch geniet ik nog elke dag van de auto en hebben we bijna door heel Europa gereisd. Is het verloren geld (net als rente)? Yep, maar genieten doe ik wel.
Wij hebben ook een nieuwbouw huis gekocht trouwens, nog niet opgeleverd. Een deel van de plannen die ik heb slaan financieel nergens op, maar het zal wel mijn woongenot verbeteren. Voor 50% van het budget die we nu in gedachten hebben kun je ook een huis verbouwen.
Laat je geen angsten aanpraten, ga voor genot. Als je redelijk zeker weet dat je het kunt opbrengen zonder een lening uit te smeren over jaren en jaren, gewoon doen. Alleen jij kunt die risico inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Rubbergrover1 schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:34:
[...]

Prima om die keus te maken. Maar dan moet je dus niet na anderhalf jaar alsnog besluiten dat je het toch wél allemaal in één keer wil doen. Dat had je in mijn ogen dan ook wel anderhalf jaar geleden kunnen bedenken.
Met een kleine op komst lijkt het me een prima tijd om eens goed te gaan bedenken wat je nog in huis gedaan wil hebben en vooral of dat klaar moet zijn voordat de kleine komt of niet.
Situaties en de bijbehorende plannen veranderen nu eenmaal.
[...]

Dat is dus totaal anders dan een nieuwbouwwoning. Bij nieuwbouw wordt de boel sowieso al flink verbouwd en begin je sowieso met een 'schone lei'.
De commentaren in dit topic laten al wel zien dat dat verschil helemaal niet zo groot is. Ook in een nieuwbouwhuis moet je keuzes maken en komt het heel vaak voor dat er nog plannen zijn zodra het huis er staat. Ik ken maar weinig mensen die in een nieuwbouwhuis trekken en al klaar zijn. Meestal liggen er nog wel plannen voor de komende jaren.
En ook in een oud huis begin je eigenlijk altijd wel met een flinke verbouwing. Is het niet het huis anders indelen/opknappen/moderniseren, is het wel het isoleren en energie-zuiniger maken van de woning.

Al dan niet verbouwen is dan ook meestal een kwestie van het geld hebben of niet en niet dat een huis al helemaal perfect is.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:50
Pff jeetje wat een zuinige reacties :)

Lenen is eigenlijk omgekeerd sparen. In plaats van eerst geld te sparen kun je dus nu al geld gebruiken dat je in de toekomst dus gespaard zou hebben. Dat is, althans, het idee. En, als je nu om geld verlegen zit, en zeker weet die in de toekomst te kunnen sparen, dan is lenen een valide optie.

Gezien het deel dat maandelijks kan worden gespaard denk ik dat het genoemde leenbedrag niet onredelijk is. Wanneer er wordt gekozen voor volledige aflossing van het deel dat je normaal minimaal kan sparen iedere maand, dan ben je binnen vier jaar klaar. Persoonlijk zou ik wel echt aanraden tot extra aflossing over te gaan. De rente die namelijk betaald op een PL is veel hoger dan welke spaarrente je ooit dan ook maar zou kunnen krijgen. Hou er wel rekening mee dat het verstandig is een paar duizend euro cash achter de hand te houden. Uiteraard zou je die in geval van nood ook weer kunnen lenen, maar dat is wel waar veel mensen afglijden…

Maak voor jezelf ook even een inschatting wat de gevolgen zijn van een lening als de inkomsten tegenvallen. Je toont het minimale aflossingsbedrag. Dat moet je iedere maand zeker kunnen blijven ophoesten, wat er ook gebeurd. Lukt dat niet in je slechte scenario - dan wil ik je aanraden toch nog eens heel goed na te denken over het aangaan van deze commitment.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:47
Sport_Life schreef op zondag 13 september 2020 @ 18:59:
[...]

TS wil 15k lenen tegen 4,5% rente per jaar , lening is meer dan 8 jaar (bij 150 euro pm aflossing).

Dus 675 per jaar aan rente, uitgaande van 8 jaar linear is 8*675 /2 betekent 2.700,- euro aan rente, ofwel 18% van het te lenen bedrag. Die 2.700,- euro kan TS heel veel beter besteden aan iets anders dan rente, door de uitgaven uit te stellen. Als iets strikt noodzakelijk is kan een lening een prima oplossing zijn, maar in dit geval denk ik dat het financieel weinig aantrekkelijk is om 18% extra te betalen voor een auto of dakkapel.
Bij de meeste persoonlijke leningen is ook mogelijk om extra af te lossen zonder rente / boete. TS geeft aan dat ook van plan te zijn. Met een lening zoals TS dat wilt doen verhoog je de 'quality of life' een aantal jaar eerder als dat het normaal zou zijn. Iets dat imo ook wat waard is.

Als TS vervolgen de lening binnen 2 jaar heeft afgelost valt de betaalde rente ook nog aardig mee.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 54936

f

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 54936 op 18-12-2021 17:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

mister_S schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:39:
Mijn mening, niet populair hier op tweakers zie ik. (Woon)genot mag geld kosten als je het er voor over hebt, ook al betaal je er rente over. Als ik me zo zou storen aan het huis waar ik elke dag in leef, zou ik het er voor over hebben. Als je kiest voor een lening die je in 3 jaar terugbetaald, zijn de kosten te overzien gezien je hoeveel nu spaart en valt de rente mee. Mensen geven bakken met geld uit aan de gekste dingen, zie het nieuwbouw topic als voorbeeld. Waarom is dat niet zo erg als lenen en wat rente betalen? Ik heb drie jaar geleden bijvoorbeeld een mooie auto gekocht voor heel wat geld, voor gek verklaard door heel wat mensen. Toch geniet ik nog elke dag van de auto en hebben we bijna door heel Europa gereisd. Is het verloren geld (net als rente)? Yep, maar genieten doe ik wel.
Wij hebben ook een nieuwbouw huis gekocht trouwens, nog niet opgeleverd. Een deel van de plannen die ik heb slaan financieel nergens op, maar het zal wel mijn woongenot verbeteren. Voor 50% van het budget die we nu in gedachten hebben kun je ook een huis verbouwen.
Laat je geen angsten aanpraten, ga voor genot. Als je redelijk zeker weet dat je het kunt opbrengen zonder een lening uit te smeren over jaren en jaren, gewoon doen. Alleen jij kunt die risico inschatten.
Mooi ook zo uit eigen oogpunt, maar als je alle gefragmenteerde informatie van TS eens uit dit topic samenpakt zou je het dan ook zelf doen?
- Partner is ZZPér en zwanger van de 2e
- Inkomen Partner is grootste deel van het spaardeel (wat eigenlijk niet gespaard wordt zie punt hieronder)
- Potjes zijn leeg (behalve een redelijk kleine buffer voor een gezin met 2 auto's en een koopwoning en een zzp die nog niet optimaal verdient imho)
- Geld voor de gewenste verbouwingen / koelkast was er bij de oplevering 2 jaar terug blijkbaar ook niet (ook niet qua hypotheek terwijl de partner toen meer verdiende).

Als jij de bank gewoon het kopen van een nieuwbouwhuis +dikke opties kan laten betalen via een Hypotheek zit je er toch veel anders bij dan TS? TS rijdt in een Aygo en niet een dikke kar die je blijkbaar gewoon zonder te lenen hebt gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:28

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Helixes schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:45:En, als je nu om geld verlegen zit, en zeker weet die in de toekomst te kunnen sparen, dan is lenen een valide optie.
Dat is nou net het probleem van TS, hij beweert 500+ euro te sparen, maar reserveert dit al meteen voor al bepaalde doelen. Da's prima, en zo lang je het niet uitgeeft is dat ruimte om tegenvallers op te vangen (en dan je doel iets later te verwezenlijken).

Als TS nu vol in de leningen gaat, daarmee direct doelen haalt (wat gezien de berekeningen betwijfelbaar is, zie andere posts in topic) en hij krijgt dan een tegenvaller (auto total-loss, nare beestjes in het dak, tuinbrand, whatever) dan heeft hij al wel de lening lopen, maar geen geld meer om het op te vangen. De 'enige' optie dan is... meer lenen! Ziedaar het probleem met lenen, het gaat goed zo lang het goed gaat, maar haalt alle marge eruit.

Daarnaast is het inkomen van de partner niet zeker, want ZZP, en zwanger etc. Om nu op dat inkomen te sparen is prima, maar om erop te lenen is hoogst riskant.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
mister_S schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:39:
Mijn mening, niet populair hier op tweakers zie ik. (Woon)genot mag geld kosten als je het er voor over hebt, ook al betaal je er rente over. Als ik me zo zou storen aan het huis waar ik elke dag in leef, zou ik het er voor over hebben. Als je kiest voor een lening die je in 3 jaar terugbetaald, zijn de kosten te overzien gezien je hoeveel nu spaart en valt de rente mee.
Het grote probleem hierin zit hem er in dat er helemaal net zoveel gespaard wordt. Als dat wel zo was, zou je deze verbouwing binnen een jaartje met eigen geld kunnen betalen. Aangezien dat niet kan en er een lening nodig is, moet je goed opletten of je dat wel wilt. Daarnaast lijkt me die 15k nogal laag als je ziet wat er voor moet gebeuren. De kans is dus groot dat er nog wel extra kosten komen en de verbouwing alsnog niet helemaal af komt.
Mensen geven bakken met geld uit aan de gekste dingen, zie het nieuwbouw topic als voorbeeld. Waarom is dat niet zo erg als lenen en wat rente betalen? Ik heb drie jaar geleden bijvoorbeeld een mooie auto gekocht voor heel wat geld, voor gek verklaard door heel wat mensen. Toch geniet ik nog elke dag van de auto en hebben we bijna door heel Europa gereisd. Is het verloren geld (net als rente)? Yep, maar genieten doe ik wel.
Dit ligt er heel erg aan of het om geleend geld gaat of niet. Geleend geld voor een auto vind ik echt zonde, heb je het echter gespaard moet je ermee doen wat je leuk vind. Natuurlijk is een auto weggegooid geld, maar er zijn maar weinig hobbies die dat niet zijn.
Je moet vooral bedenken dat dit extra geld kost. Als je deze lening in 4 jaar terugbetaald ben je 1500 euro kwijt aan de rente. Voor datzelfde geld kun je de hele tuin doen. je moet dus niet alleen bedenken wat het nu aan woongenot oplevert, maar ook bedenken wat je over 4 jaar minder hebt doordat je een lening hebt genomen. En vooral niet te vergeten wat er gebeurt als je om wat voor reden dan ook minder inkomen krijgt. Met een lening zul je die af moeten betalen om nog meer kosten te voorkomen, als je echter verbouwt met gespaard geld kun je de verbouwing gewoon even uitstellen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Mijn principe is helder: buiten je hypotheek en een helaas noodzakelijke lening voor een studie zou je eigenlijk nooit moeten lenen.

Alle punten die je noemt zijn in principe luxe investeringen. Ja, extra ruimte in het huis vanwege een kind erbij is heel wenselijk maar uiteindelijk is het volgens mij geen onmogelijkheid om een paar jaar te overbruggen zonder die ruimte. En een grotere auto? Mijn ouders hadden geeneens een auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-06 23:51
Als ik dit soort topics lees krijg ik de kriebels, als ik het start bericht lees dan lijkt het erop dat de TS geen overzicht heeft en vooral geen geduld.
Want de start is verkeerd, je koopt een huis en je hebt niet genoeg geld om het verder af te werken.
Je kiest voor kinderen terwijl je nog een hoop kosten moet maken.
Je wilt een lening afsluiten omdat je het beu bent en aan je reacties te zien heb je weinig geduld.
Het positieve is dan wel dat je een topic opent om de discussie te voeren omdat je het gevoel hebt dat er iets niet klopt.

Natuurlijk kan alles wat ik hierboven vermeld heb bewuste keuzes zijn maar op een of andere manier bedruipt mij het gevoel dat het nog niet helemaal onder de knie hebt.

Anyway ik ben hierin erg consorvatief en denk dus vanuit het oogpunt geen geld = geen uitgaves.
Enige 2 leningen welke ik ken zijn:
1. Je studie als je ouder het niet breed hebben
2. Een hypotheek omdat er tegen z'n bedrag moeilijk op te sparen valt (is niet onmogelijk)

Kortom zoals eerder vermeld wees geduldig stel geen hoge eisen en wees creatief.
Want met een aantal relatief goedkope ingrepen kun je zaken ook al snel beter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:55

Wailing_Banshee

You're Next

redwing schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:59:
[...]

Dit ligt er heel erg aan of het om geleend geld gaat of niet. Geleend geld voor een auto vind ik echt zonde, heb je het echter gespaard moet je ermee doen wat je leuk vind. Natuurlijk is een auto weggegooid geld, maar er zijn maar weinig hobbies die dat niet zijn.
Wij hebben het wel gedaan. We wisten dat we 10K in een jaar konden sparen, maar hadden het niet klaar liggen en we zagen wel de auto die we wilden hebben (een aanbieding die te goed was, behalve dat hij echt was :D). Dus hebben we 10K geleend, met een terugbetaaltijd van 1 jaar (de bank verklaarde ons voor gek :p) Maar dat hebben we dus heel bewust gedaan en we hebben een jaar bijna niets extra's uitgegeven om die lening terug te betalen. [we hebben die auto uiteindelijk 8 jaar gehad, dit jaar vervangen door een nieuwe auto, die we puur van ons spaargeld konden kopen, ik zou het niet nogmaals doen!]
Je moet vooral bedenken dat dit extra geld kost. Als je deze lening in 4 jaar terugbetaald ben je 1500 euro kwijt aan de rente. Voor datzelfde geld kun je de hele tuin doen. je moet dus niet alleen bedenken wat het nu aan woongenot oplevert, maar ook bedenken wat je over 4 jaar minder hebt doordat je een lening hebt genomen. En vooral niet te vergeten wat er gebeurt als je om wat voor reden dan ook minder inkomen krijgt. Met een lening zul je die af moeten betalen om nog meer kosten te voorkomen, als je echter verbouwt met gespaard geld kun je de verbouwing gewoon even uitstellen.
Ik zou voor verbouwingsleningen gewoon toch proberen een hypothecaire lening te krijgen. Je bent gewoon een heel stuk goedkoper uit, zeker als de omstandigheden gaan wijzigen. En als je die niet krijgt (vanwege welke omstandigheden dan ook), zou ik er gewoon nog niet aan beginnen. Een persoonlijke lening is gewoon echt weggegooid geld.

En overige uitgaven alleen doen als je het geld hebt, of weet dat je binnen een hele korte tijd een persoonlijke lening zou kunnen afbetalen.

[ Voor 4% gewijzigd door Wailing_Banshee op 14-09-2020 11:14 ]

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:50
FreezeXJ schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:59:
Dat is nou net het probleem van TS, hij beweert 500+ euro te sparen, maar reserveert dit al meteen voor al bepaalde doelen. Da's prima, en zo lang je het niet uitgeeft is dat ruimte om tegenvallers op te vangen (en dan je doel iets later te verwezenlijken).

Als TS nu vol in de leningen gaat, daarmee direct doelen haalt (wat gezien de berekeningen betwijfelbaar is, zie andere posts in topic) en hij krijgt dan een tegenvaller (auto total-loss, nare beestjes in het dak, tuinbrand, whatever) dan heeft hij al wel de lening lopen, maar geen geld meer om het op te vangen. De 'enige' optie dan is... meer lenen! Ziedaar het probleem met lenen, het gaat goed zo lang het goed gaat, maar haalt alle marge eruit.

Daarnaast is het inkomen van de partner niet zeker, want ZZP, en zwanger etc. Om nu op dat inkomen te sparen is prima, maar om erop te lenen is hoogst riskant.
Nou, je schrapt de rest van mijn opmerkingen. Volgens mij heb ik uitstekende provisies geplaatst voor hetgeen je aangeeft. Ik kon niet ingaan op specifieke situaties zonder de members only info hier in alle openbaarheid te delen.

Ik was gewoon een beetje de negatieve reacties zat. Leningen zijn bijzonder nuttige instrumenten om met geld en vermogen om te gaan. Er kleven zeker risico´s aan - maar dat doet aan hun nut niet af. Het aangaan van een PL is een keuze, eentje waarvoor je zelf de afweging zult moeten maken. Maar lening = slecht is gewoonweg niet waar :Y)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankisback
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-06 22:24
De ruimte die je nu hebt is echte luxe positie. Zoveel per maand sparen is toch super. Geniet van de stappen die je kan maken. Als je geld kan lenen van de familie prima, maar zou geen persoonlijke lening aangaan met hoge rentes om een korte termijn behoefte te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
redwing schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:39:
[...]

Met een kleine op komst lijkt het me een prima tijd om eens goed te gaan bedenken wat je nog in huis gedaan wil hebben en vooral of dat klaar moet zijn voordat de kleine komt of niet.
Situaties en de bijbehorende plannen veranderen nu eenmaal.
Maar het is de tweede, er was dus al een kleine. Dat verbouwen met een kleine niet ideaal is, zou dus al wel bekend zijn. Uiteraard betekent een tweede wel dat je misschien aanpassingen zou willen, maar een complete omslag naar ineens alles meteen willen doen vind ik wel apart.
De commentaren in dit topic laten al wel zien dat dat verschil helemaal niet zo groot is. Ook in een nieuwbouwhuis moet je keuzes maken en komt het heel vaak voor dat er nog plannen zijn zodra het huis er staat. Ik ken maar weinig mensen die in een nieuwbouwhuis trekken en al klaar zijn. Meestal liggen er nog wel plannen voor de komende jaren.
Er is nog wel een verschil tussen wensen voor de komende jaren en zaken die blijkbaar noodzakelijk zijn en na anderhalf jaar 'ineens' top prioriteit krijgen.

En zoals al door meerderen is gezegd, lenen voor je woning is op zich helemaal niet erg. Ook niet als het gaat om 'nice to haves'. Het gros van de meerwerkopties bij nieuwbouw gaat immers ook om leuke extraatjes die meegefinancierd worden door een hogere hypotheek. Wat in deze situatie wel een punt is, is enerzijds dat er 'blijkbaar' anderhalf jaar geleden nog niet genoeg financiele ruimte was voor die extraatjes en dat er nu, bij een gedaald inkomen, alsnog bijgeleend zou moeten gaan worden, en anderzijds dat er bepaalde 'nice to haves' wel gedaan zijn, terwijl belangrijke 'must haves' niet gedaan zijn.

Daar komt bij, als toch wel groot risico, dat bijlenen met een persoonlijke lening ertoe leidt dat je in geval van nood vaak geen (of nauwelijks) extra geld meer zou kunnen lenen. Als je de extraatjes uit je hypotheek had gedaan, of uit je spaargeld gaat doen, dan had je in geval van nood nog een PL kunnen afsluiten. Maar als je de extraatjes al uit die PL betaalt, dan is die nooduitgang ineens ook weg.

Dat hoeft geen probleem te zijn, als je de lening maar in korte tijd weer wegwerkt. Maar als binnen anderhalf jaar je eigen houding ten opzichte van je wensen al zo veranderd is, hoe kun je er dan 'zeker van zijn' dat je tegenover die PL de komende jaren wel met de zelfde houding blijft kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:48
Volgens mij heb je de beslissing om het te doen echter allang genomen.

Om die 15k te krijgen zou ik het echter niet met een PL doen. Mocht het hypothecair niet lukken, plunder dan eerst al je potjes. Rente krijg je daar niet op, terwijl je aan de andere kant wel die 4,5% moet betalen. Dus spaar nog door tot e die 15k in je potjes hebt en doe het daarmee. Mocht je dan onverhoopt tóch die buffer nodig hebben, sluit je daar dan maar alsnog die lening op af. tot die tijd bespaar je jezelf die 4,5% rente.
Geeft jezelf ook een stok achter de deur om die noodzakelijke potjes weer zsm op order te hebben.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:57

Tazzios

..

Ik zou een planning maken per ruimte:

Planning
Nu denk je heel de tijd aan dingen die nog moeten gebeuren. Indien je planning maakt hoef je er niet meer aan te denken want dan is het geregeld, dat geeft rust.

per ruimte
Zorg dat een ruimte af is, ga niet eerst alle goedkope dingen doen maar werk per ruimte. Op die manier kun je een ruitme binnen lopen zonder te bedenken ow hier moet dit of dat nog gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:57

Tazzios

..

frumper schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:25:
Volgens mij heb je de beslissing om het te doen echter allang genomen.

Om die 15k te krijgen zou ik het echter niet met een PL doen. Mocht het hypothecair niet lukken, plunder dan eerst al je potjes. Rente krijg je daar niet op, terwijl je aan de andere kant wel die 4,5% moet betalen. Dus spaar nog door tot e die 15k in je potjes hebt en doe het daarmee. Mocht je dan onverhoopt tóch die buffer nodig hebben, sluit je daar dan maar alsnog die lening op af. tot die tijd bespaar je jezelf die 4,5% rente.
Geeft jezelf ook een stok achter de deur om die noodzakelijke potjes weer zsm op order te hebben.
tip, met de creditcard kun je ook al veel opvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-06 14:14
Ik zie dat er ook veel aannames worden gedaan.

@Taro we hebben eerst 7 jaar in het huurhuis wat ik had samengewoond. Hier ook het eerste kind gekregen. Lijkt me geen geval van te snel een woning kopen, toch?
Te snel is geen kwestie van tijd maar van budget in dit geval..

Maargoed, dus besloten om geen lening aan te gaan en eens te kijken hoe het er in januari voorstaat.
Complimenten! aan de TS en je eerste reacties te zien dacht ik eigenlijk dat je al had besloten te gaan lenen.

Daarnaast vind ik dat je alleen moet redeneren dat lenen voor een investering in het huis wanneer je ook bereid bent om het huis te verkopen zodra het financieel minder gaat. Spoiler: in een executieverkoop krijg je je inverstering er nooit uit.

[ Voor 43% gewijzigd door jessy100 op 14-09-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou persoonlijk niet voor dit soort luxe zaken geld gaan lenen. Het staat TS en zijn vrouw uiteraard vrij om dit wel te doen.

Opmerking hierbij is wél dat de rente over het geleende bedrag wat voor woningverbetering gebruikt wordt aftrekbaar is. Scheelt toch weer iets.

Daarnaast zou ik TS ook sterk willen adviseren om zijn buffer eerst wat aan te vullen. Het is maar afwachten hoe snel zijn partner na de bevalling weer aan het werk kan én wil...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 04-06 21:19
@Barrycade Natuurlijk typ ik hier een mening gebaseerd op mijn eigen gedachtes. Hoe is dat anders dan alle andere commentaren hier gebaseerd op eigen aannames? Ik vind 500-1000 euro p/m sparen trouwens best goed, maar hier lijkt dat ineens weinig.
Eerste drie jaar van ons huwelijk hadden we het ook moeilijk. Eén inkomen, huis moet worden ingericht, kleintje op komst. Guess what, het kwam goed en we hadden niet eens de luxe om 1000 euro p/m opzij te leggen. Alleen TS kan bepalen of het de rente wel waard is. Auto met lening zou ik niet kopen, maar een huis verbouwen zou ik wel doen als het echt moest. "Zekerheid" vind ik zo'n gek woord. Wanneer heb je zekerheid? Ik heb heel wat (management) lagen zien verdwijnen tijdens een reorganisatie, weg zekerheid.

[ Voor 11% gewijzigd door mister_S op 14-09-2020 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Een paar zaken die ik nog niet zo snel voor bij zag komen:
  • Ja, sparen kost tijd. Maar juist door dingen één voor één te doen, ben je in staat om zaken zorgvuldig aan te pakken en blijf je kritisch.
  • 'Voorpret' is ook belangrijk. Niets is bevredigender dan na hard sparen mooie dingen kunnen kopen. Met een lening is dat veel lastiger. Je hebt er immers (nog) niet voor gewerkt.
  • Veel van de zaken die je wil, zijn inderdaad luxe. Ook die auto. Er zijn ook auto's te krijgen waar je met 2 volwassen en twee kinderen in kunt, die niet de hoofdprijs kosten. Dat zijn misschien niet de mooiste auto's, maar het past wel.
  • Veel van de investeringen die je doet, verdienen zichzelf niet terug. Mocht je geld besparen door je investeringen, dan is het logischer.
  • Vraag jezelf eens af of je daarna 'klaar' bent. Ik vermoed van niet. Na de dakkapel komen de kinderkamers, andere meubels en misschien een grotere reis. Je blijft sparen, en door zaken vooruit te halen gaan in de praktijk die wensen ook naar voren. Maar ondertussen gaat het wel trager, omdat je ook nog moet afbetalen. Bovendien wordt het leven niet goedkoper.
Hoewel ZZP-schap mooi is, moet het wel renderen. Waarom verdient je vrouw nu minder dan vroeger? Ligt het in de lijn der verwachtingen dat dat verandert?

[ Voor 3% gewijzigd door Krisp op 14-09-2020 11:43 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:08
Anoniem: 54936 schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:55:
[...]

Onzin, je kan prima in een Aygo met 2 volwassenen en 2 kinderen. Decennia lang waren een Eend, een Volkswagen kever, polo enz.. Gezinsauto’s. Toegegeven, een aygo is wel de kleinste van de stadsauto’s. Maar een Celerio, i10 en Spacestar hebben genoeg ruimte voor een gezin. Wij rijden met twee kinderen in een Celerio.

Vergeet niet dat een grote auto meer afschrijft, vaker kapot is, meer verbruikt en meer wegenbelasting per maand kost. Veel van het algemene gevoel over auto’s klopt niet als je naar cijfers kijkt. Zelfs als je naar beenruimte en kofferruimte kijkt kunnen die kleine karretjes door efficiënt van ruimte gebruik ruimer zijn.

Je zit toch meestal alleen in de auto. En wanneer zou een kleinere auto te klein zijn?
Als je met 2 volwassenen, een peuter en een baby inclusief alle toebehoren moet reizen dan is een Aygo te klein. Ik ken de auto's die je noemt (Eend, VW Kever, Polo) en daar is de ruimte bijna het dubbele in. Dat is totaal onvergelijkbaar. En dan laat ik de veiligheidssystemen nog even buiten beschouwing.

TS geeft aan dat hij nu 2 kleine auto's heeft. Logisch, dat was prima te doen. 1 auto vervangen door een wat groter exemplaar zodat er veilig en comfortabel gereisd kan worden met het hele gezin is geen luxe in mijn ogen. Dat is noodzakelijk als je kijkt naar wat er mee moet met 2 kinderen waarvan 1 baby.

Het is overigens precies hoe wij het thuis hebben opgelost. We hebben een kleine auto voor de ritjes waarbij geen ruimte nodig is en een grotere auto voor als we meer ruimte moeten hebben. We kiezen simpelweg op basis van de rit die we maken welke auto het meest voordelig is (qua kosten, ruimte en comfort).

TS kan 500-1000 euro per maand sparen. Als een iets grotere auto 50 euro per maand meer kost, dan is dat geen enkel probleem en past het prima in het plaatje wat mij betreft.

Overigens zijn je aannames dat een grotere auto meer kapot is en vaker kapot zou zijn echt volledig uit de lucht gegrepen. Qua verbruik is het discutabel en verschilt het per auto. Wegenbelasting zal wel hoger zijn, maar dat is ook geen zekerheidje. Daarvoor zal je eerst alle getallen op een rijtje moeten zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Drardollan op 14-09-2020 11:52 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Zoals de financiële reclames vaak eindigen: Geld lenen kost geld.

Hebben jullie helder wat alle zaken bij elkaar gaan kosten? Je schat zo'n 15k in, maar ga je het ook redden voor 15k? Heb je reeds offertes voor bijv. een dakkapel? Weet je al welke (gezins)auto jullie willen en wat de inleverwaarde is van de huidige auto?

En heb je hierbij ook rekening gehouden met de andere "bijkomende kosten"? Grotere auto is over het algemeen zwaarder = hogere wegenbelasting. Ook zal de verzekering mogelijk duurder worden, verbruikt de auto meer brandstof, is het onderhoud duurder, etc. etc.
En is het ook echt nodig een grotere auto? Doen jullie nu bijv. alles op de (bak)fiets? Dan zou ik zeggen dat een grotere auto niet per definitie nodig is. Ja, handig is het zeker, maar dat is weer wat anders.

Persoonlijk denk ik niet dat je het voor 15k gaat redden namelijk.
Members only:

Dan heb ik het nog niet over de (lange) wachttijd voordat een dakkapel geplaatst kan worden. Oké, bij ons duurde het wel extreem lang, omdat er van alles mis ging, maar toch...

En houd ook rekening met "tegenslagen". Toen bij ons het dakkapel werd geplaatst en net het gat in het dak zat, begon het keihard te regenen! Gevolg: Nieuwe vloer er in (niet gepland), want die was helemaal zeiknat geregend en niet meer te redden. Overigens uiteindelijk wel via de verzekering kunnen spelen, maar ook dat duurde een tijdje voor daar uiteindelijk geld over de brug kwam (heb dus eerst de vloer voorgeschoten, want wilde ook niet 2 - 3 maanden op een koude betonvloer zitten).

En zoals al velen hebben aangegeven: de 500 - 1.000 euro die je "spaart" is zeker niet slecht! Het is helaas niet sparen wat je doet... Sparen is wat je ook echt daadwerkelijk over houdt. Niet wat je "opzij zet" voor onderhoud of vaste lasten waarvan je weet dat het er al aan zit te komen.

Daarnaast kan je je afvragen, wat voor nut het heeft om zoveel verschillende potjes te hebben (toegegeven, ik ben zelf ook dol op potjes, maar ben er vrij recent ook vanaf gestapt). Waarom niet alles op één grote hoop en vanuit daar gaan "budgetteren" en prioriteiten stellen?
Dat je een goede buffer moet aanhouden omdat je partner aan het zzp'en is, is niet meer dan logisch. Maar wat is de nut en noodzaak van de andere potjes als je toch gaat schuiven binnen deze potjes?

Members only:

Belangrijk is om in ieder geval voor jezelf goed op een rijtje te zetten wat je écht graag wilt en wat de werkelijke kosten zullen zijn. Ik heb het idee, dat je je hier nog wat op verkijkt en graag wel alle lusten wilt, maar niet de bijbehorende lasten. En dat is op zich ook logisch, begrijp me niet verkeerd. Maar een (koop)huis is in dat opzicht ook nooit klaar. Na deze klusjes vind je wel weer wat anders om je geld op kapot te slaan. En anders heb je altijd nog 2 kinderen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:56

@aljooge je hebt nergens het bedrag gelezen wat we nog nodig hebben om de tuin af te maken. Ik schat dat dat nog ca 1500 euro is, waarvan 2 bomen, het verbeteren van de structuur en kwaliteit van de grond en de elektra het meeste opslokken. Er ligt al een flinke grasmat in de tuin.
bomen groeien vanzelf, klein planten lekker goedkoop,
de grondstructuur kan je zelf doen. het is een rotklus dat spitten, ik weet het, eventueel een beetje compost erbij.
elektra is overbodige luxe en heb je niet nodig

[ Voor 5% gewijzigd door aljooge op 14-09-2020 12:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-06 10:59
Dit is het keerpunt waar je dreigt boven je stand te gaan leven.

Ongeacht nieuwbouw of bestaande bouw; een (koop)huis is nooit helemaal af. Er ligt altijd wel ergens een wens om iets te vernieuwen.

Tegen de tijd dat je een dakkapel hebt, de tuin 'af' is én de lening is afgelost, is je lijst met wensen gegroeid en niet geslonken.

Mijn punt is, een lening afsluiten voor zaken die geen harde noodzaak hebben óf die je ook zelf goedkoper kunt uitvoeren, neigt naar boven je stand leven.

Een auto is voor de meesten wel een noodzaak, een nieuwe/grotere/duurdere auto terwijl je er al één hebt is dat niet. In jouw situatie zou ik kiezen voor de zaken die tegen de laagste uitgaven het meeste opleveren (in woongenot), bijvoorbeeld de gordijnen, het betegelen van de keuken en helemaal zelf de tuin afmaken.

[ Voor 4% gewijzigd door Justinn1988 op 14-09-2020 12:16 ]

Pagina: 1 2 Laatste