Dan gaat er evident wat fout. Je moet ook niet de fout maken om generieke 'data recovery' tools te gebruiken, je probleem is RAID striping, iedere tool die dat niet snapt is bij voorbaat waardeloos.
Het gesuggereerde Stellar RAID recovery kan het zo te zien prima, maar dat kost €199, lijkt me geen optie.
Beetje met de handen in het haar, vraag mij nog steeds af of er geen re-intiate van de stripe & block definition mogelijk is zonder echt de data te verliezen, zolang de blocks gelijk blijven dunkt mij nog steeds dat dit zou moeten werken (op zijn minst om daarna meer successvolle recovery te kunnen doen)?
Volgens mij ben je dan het verkeerde probleem aan het oplossen. Je zegt dat je BIOS de RAID gewoon herkent; je probleem is dat je OS er geen raad mee weet. Fakeraid heeft OS support (een driver) nodig om de RAID metadata te interpreteren en de schijf als één te interpreteren. Voor Windows lijkt me dat die er gewoon is?
Linux ondersteunt volgens mij niet zoveel fakeraid metadata (alleen Intel Matrix RAID/VROC), maar dat hoeft geen probleem te zijn: RAID 0 is supersimpel, dus je kunt de array gewoon handmatig proberen te assembleren zoals @
Mijzelf voortstelt. Informatie uit je BIOS over de array is daarvoor nuttig. Je hebt het over '128 bits': ik vermoed dat je 128 kB bedoelt - dit zal de chunk size zijn. Enige wat je dan niet weet is de volgorde, maar gelukkig zijn er maar twee mogelijkheden.
Doe wat @
Mijzelf zegt - met als hint dat je chunk size waarschijnlijk 128kB is. Als je er zeker van wilt zijn dat je de data op de disks niet perongeluk wijzigt terwijl je met mdadm aan het klooien bent: maak eerst even twee loop devices aan.
Zoek je disks met:
Dan tweemaal:
Nogmaals
blkid (of
losetup -a) geeft twee readonly
/dev/loop* devices die je daarna kunt gebruiken met
mdadm of wat dan ook.
Trouwens, FreeBSD ondersteunt zo te zien JMicron RAID out of the box:
md_jmicron.c. Weet alleen niet hoe BSD met NTFS is.