Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-11 09:19
Heerlijk topic,
Wij moeten nieuwe cv units hebben, die zijn doorgeroest en druppellen al aantal offertes aangevraagd komen rond de 6 en 9k voor het gehele huis zonder leiding werk.

Met de warme dagen zat ik aam een airco te denken en lees ik dat een aantal het hebben als hoofd verwarming.

Dat zou dus betekenen dat ik ipv de cv units te vervangen, airco kan aanschaffen en de cv de deur uit te doen.

Ik mis nog 385 pagina's aan posts dus in de loop van de week deze doorlezen.

Alvast een paar vragen waar ik vast in dit topic een antwoord op hoop te vinden:

*Hoe goed moet het nou echt geissoleerd zijn, isolatie is hier volgens mij niet al te best (hoekhuis uit 54)
*Ik heb geen vloerverwarming en dat is ook geen optie, zou de airco genoeg zijn?
*als de combi ketel ook eruit kan (vam het gas af) wat heb ik dan nodig voor warm water om te douchen
* infra rood paneeltje voor in de badkamer, kan die met het licht ingeschakeld worden, maar dat die alleen gaat stralen als het onder x temperatuur is?
* airco split units los van elkaar de temp regelen of gaat alles op basis van wat se buiten unit doorgeeft (lijkt me logisch, maar wie weet)
*kosten van installatie :-)
* max pijp lengte tussen de binnen en buiten unit.

De Situatie is:
1 slaapkamer op zolder (in gebruik)
2 slaapkamers op de 1ste (1 in gebruik, tweede mogelijk in de toemomst).
Badkamer op de eerste
Bg woonkamer met open toog naar de keuken.

Zat ik aan te denken om alle slaapkamers en woonkamer te voorzien en de badkamer met een infrarood paneeltje...

Ik ga me er even in verdiepen :-)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:40
@squareware Ik heb je post afgesplit van Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp aangezien je vraag veel meer omvat dan waar dat topic over gaat ;)

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
De vraag of lucht verwarming (en -koeling) haalbaar is hangt af van de benodigde warmtevraag en de ruimte om de installaties (binnen en buiten) kwijt te kunnen. Daar kan ik zo geen antwoord op geven.

Je geeft aan dat je in een hoekwoning uit 1954 woont. Als daar (nog) geen aanvullende isolatiemaatregelen genomen zijn, dan wordt het uitermate krap om dat met luchtverwarming warm te krijgen.

Vergeet niet dat je ook nog tapwater hebt waarin je moet voorzien.

Mijn advies: zoek een expert (geen installateur) die je kan helpen met het maken en doorrekenen van een ontwerp. Als je in Nederland woont kan ik je een aantal namen geven.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:15

Yucon

*broem*

squareware schreef op maandag 7 september 2020 @ 08:53:

*Ik heb geen vloerverwarming en dat is ook geen optie
Waarom is dat precies geen optie? Hoewel het geen harde eis is is het tegelijkertijd ook wel weer zo dat het geen enorme investering is als je naar het geheel kijkt. Ik vraag me daarom af hoe je dit project precies inschat dat je dit bij voorbaat al afschiet.

Het kan natuurlijk zijn dat er technische redenen waarom het niet kan. Als het meer een gevoelskwestie is van niet willen want 'het is wel wat veel gedoe' dan vraag ik me af of je het hele project als geheel niet wat onderschat.

Los daarvan is mijn persoonlijke mening dat over een jaar of twintig het onbreken van vloerverwarming als een soortgelijke tekortkoming gezien wordt als nu enkel glas of een gaskachel. Bij zo'n aanpassing zou ik dat dus niet snel achterwege laten tenzij daar hele goede redenen voor zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Yucon op 07-09-2020 09:39 ]

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:13
Heerlijk topic,
Wij moeten nieuwe cv units hebben, die zijn doorgeroest en druppellen al aantal offertes aangevraagd komen rond de 6 en 9k voor het gehele huis zonder leiding werk.

Met de warme dagen zat ik aam een airco te denken en lees ik dat een aantal het hebben als hoofd verwarming.

Dat zou dus betekenen dat ik ipv de cv units te vervangen, airco kan aanschaffen en de cv de deur uit te doen.

Ik mis nog 385 pagina's aan posts dus in de loop van de week deze doorlezen.

Alvast een paar vragen waar ik vast in dit topic een antwoord op hoop te vinden:

*Hoe goed moet het nou echt geissoleerd zijn, isolatie is hier volgens mij niet al te best (hoekhuis uit 54)
Wat @Skyaero zegt
*Ik heb geen vloerverwarming en dat is ook geen optie, zou de airco genoeg zijn?
Zelfde antwoord. Houd er wel rekening mee dat een airco-unit hoog wordt geinstalleerd, warmte stijgt, je kunt het wel verwaremen maar laag aan de vloer zal het best koud zijn.
*als de combi ketel ook eruit kan (vam het gas af) wat heb ik dan nodig voor warm water om te douchen
Bijvoorbeeld een boiler.
* infra rood paneeltje voor in de badkamer, kan die met het licht ingeschakeld worden, maar dat die alleen gaat stralen als het onder x temperatuur is?
Dat is prima in te regelen met bijvoorbeeld Domoticz of Home Assistant en een temperatuursensor.
* airco split units los van elkaar de temp regelen of gaat alles op basis van wat se buiten unit doorgeeft (lijkt me logisch, maar wie weet)
Het is vaak goedkoper om 2 buiten-units te installeren voor 2 binnenunits dan 1 buitenunit voor 2 binnenunits. Afhankelijk van merk/type kun je altijd los van elkaar de temperatuur regelen.
*kosten van installatie :-)
Airco met 2 binnen/buiten-units zal tussen de 2000-4000 zitten, afhankelijk van een heleboel factoren.
* max pijp lengte tussen de binnen en buiten unit.
Standaard houden installateurs 5 meter aan, dit kan uiteraard wel langer maar het rendement zal wel afnemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ora et Labora op 07-09-2020 09:45 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• squareware
Dank iedereen voor de antwoorden, ik had gewoon wat vraagjes in mn hoofd die ik hoopte in dit topic te vinden, alsnog ga natuurlijk ga ik me verder verdiepen. De vloerverwarming is uiteraard wel een optie, maar niet wenselijk aangezien er dan een hele houten vloer uit moet op de bg (verlijmd eiken parket), het echte spul zeg maar uit 54, lijkt mij zoo zonde.
1ste verdieping slaapkamer laminaat op een beton vloertje.
Zolder pvc vorig jaar op een linoleum vloer geplakt, moet wel kunnen maar vind het zonde uiteraard.Denk ook niet dat het vrouwtje nog een verbouwing aan kan, aangezien een dagje behangen / sauzen en laminaat leggen haar al te veel is XD, verwachtte eigenlijk dat de airco aanleggen relatief simpel zou zijn want
ee is een kale buitenmuur ie aan alle kamers grenst en ook aam de goede kant waar de aircos zouden komen te hangen (gericht op de deur) dus leek mij wel gemakkelijk om via die muur alle kamers te bereiken wat het werk enigsinds mee zal vallen en dus geen grote verbouwing zou worden, onderaan die kale muur staat de garage aangeplakt. Dus daar zouden de buiten units neergezet kunnen worden, en zouden deze op de hoogte van de eerste verdieping kunnen, daar zou dan ook een hemel water afvoer kunnen lopen zodat het condens water weg gaat.

• Ebbie73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-11 09:56
Je wil veranderen, maar je(en je vrouw) hebt geen zin in gedoe? Denk dat je dat beeld ff uit je hoofd moet zetten.
Als je een huis uit 1954 hebt, vind je vrij snel gebreken die mogelijk rigoureuze investeringen/verbouwingen vereisen. Isoleren is daar bijv. 1 van, daarna komt de rest.

Op dit moment zien jullie mijns inziens beren op de weg. Maar kijk ook ff wat je ervoor terugkrijgt: meer comfort en minder kosten. En dan kan je vrouw over een paar jaar dat ene paar schoenen wél kopen i.p.v. diezelfde centen spenderen aan gas en elektra.

• squareware
Ebbie73 schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:43:
Je wil veranderen, maar je(en je vrouw) hebt geen zin in gedoe? Denk dat je dat beeld ff uit je hoofd moet zetten.
Als je een huis uit 1954 hebt, vind je vrij snel gebreken die mogelijk rigoureuze investeringen/verbouwingen vereisen. Isoleren is daar bijv. 1 van, daarna komt de rest.

Op dit moment zien jullie mijns inziens beren op de weg. Maar kijk ook ff wat je ervoor terugkrijgt: meer comfort en minder kosten. En dan kan je vrouw over een paar jaar dat ene paar schoenen wél kopen i.p.v. diezelfde centen spenderen aan gas en elektra.
Daarom ga ik eerst even verder in verdiepen, ik kom net kijken en nog niet alles is doorgedacht.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@squareware
Hoeveel gas gebruik je nu per jaar, misschien zegt dat iets meer over de kwaliteit van isolatie van het huis.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• squareware
@Rol-Co
Tussen de 1500 en 2000 :-/
5 dagen is er altijd iemand thuis,
In de toekomst waarschijnlijk meer vanwege thuiswerken.

Dit is stoken, koken en douchen.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@squareware eerlijk antwoord: vergeet het maar.

Ik woon zelf in een huis uit de jaren 50 en het is redelijk kansloos zonder verregaande maatregelen.

Deze woningen zijn gebouwd met het idee dat verwarming gedaan wordt met een hoog vermogen kachel. Ik geloof dat er bij mij nog op kolen is gestookt, sommige hebben olie gehad, pas in de jaren '60 en later kwam het gas.
Dus de woningen zijn enigszins tochtig (goed geventileerd ;) ), isolatie is minimaal en koudelekken zijn er overal. Daarnaast moet je opletten dat je niet je gasverbruik onderschat. Een CV ketel heeft in een uur, misschien 2 je hele huis lekker warm, dus bij afwezigheid staat de CV vaak uit.
Airco's & warmtepompen zijn juist lage temperatuur verwarming, het temperatuurverschil is beperkt (soms maar enkele graden ten opzichte van de kamer) en nachtverlaging is vaak af te raden, doordat het opwarmen dusdanig langzaam gaat, dat je een halve dag nodig hebt om het verschil er weer bij te stoken.
Dus 'blijft' je huis continu een graad of 20-21. Als je dan je gasverbruik zou vergelijken is het veel hoger (het comfort ook), zelfs tijdens een weekendje weg of soms zelfs een week blijft het huis op temperatuur.
Dus wat zie je gebeuren: Mensen isoleren de rambam, zodat nacht verlaging e.d. weinig winst oplevert en daarna gaan ze pas naar een WP. Zou je dat niet doen, dan moet je misschien wel met 1,5 of 2x zoveel verbruik rekening gaan houden.

Als je bereid bent om heel fors in te leveren op comfort, dan kan alles, maar zonder dakisolatie, spouwmuurisolatie, goede ramen en een LT warmte afgifte systeem (vloerverwarming en/of JAGA's) is het risico op teleurstelling gewoon heel groot.

Ik zelf kan alvast zeggen dat mijn airco (of L/L WP) van 3,5kW niet genoeg is om 's-ochtends de kou genoeg te verdrijven in de woonkamer om even te ontbijten. Dan zet de vrouw al gauw even de CV aan. Bij de komende verbouwing gaat dan ook de vloerverwarming erin, WP eraan en vervangen we alle kozijnen. De dakisolatie (~RC 5) & spouwmuurisolatie is al gedaan.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Dan nu tijd voor een vrolijkere noot:

huisje, 1946 noodbouw, 2 onder 1 kap, 82 vierkante meter nuttig woonoppervlak en in een paar weken neergezet met het goedkoopste materiaal wat beschikbaar was, onderhouden door de woningbouw tot en met 2005, door omstandigheden uiteindelijk niet gesloopt en in 2010 door mij en mijn vrouw gekocht.

geen spouwmuur isolatie, Vaillant CV ketel 1978, her en der thermopane, de rest enkelglas, Jaarverbruik 1800 kuub gas.

2010/2011: houtkachel, Nieuwe HR ketel er in, zonneboiler voor SWW, gasverbruik 1300 kuub
2011 1520 watt zonnepanelen
2012: spouwmuurisolatie met glaswol, gasverbruik naar 1050 kuub
2013: nieuwe kozijnen met dubbelglas boven, gasverbruik naar 950 kuub
2014: HR ketel getuned, tochtstrips overal, gasvebruik naar 850 kuub
2016: nieuw raam in de woonkamer met nieuw kozijn, naar HR++, gas naar 790 kuub
2017: Airco 2.5 kw boven, blijkt prima te kunnen verwarmen voor bovenverdieping, aldaar radiatoren dicht, gas naar 700 kuub.
2018, vloer eruit, aanbouw volgens bouwbesluit er in, vloerverwarming er in, loria duo er op aangesloten, zonneboiler kwam helaas te vervallen, maar met al met al bijna 8000 watt zonnepanelen was dat geen probleem. Alle verwarmingen zijn er uit of in iedergeval losgekoppeld. Verwarming in badkamer met electrische radiator. Er gaat nu aan warmte inclusief sanitair warm water zo'n 3000 kWh doorheen en het houtkacheltje is er voor de extra bijverwarming indien gewenst.

Moraal van dit verhaal:
Het duurt even maar het kan allemaal prima. Begroot bij het noodzakelijk onderhoud dat je de zaken vervangt wanneer ze het er aan toe hebben, zodat je stapje bij beetje het comfort omhoog brengt tot het punt dat je warmtepomp het met 2 vingers in de neus toekan. Een 8 kW warmtepomp zoals wij hebben kan in een dag in de winter zo'n 18 kuub aan gaswarmte toevoegen aan een huis die nog op temperatuur is. Tot aan -7 graden buiten in ieder geval nog geen klachten, een echte winter moet nog een keer komen maar daar ben ik volstrekt niet bang voor.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• squareware
Lardman schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:17:
Dan nu tijd voor een vrolijkere noot:

huisje, 1946 noodbouw, 2 onder 1 kap, 82 vierkante meter nuttig woonoppervlak en in een paar weken neergezet met het goedkoopste materiaal wat beschikbaar was, onderhouden door de woningbouw tot en met 2005, door omstandigheden uiteindelijk niet gesloopt en in 2010 door mij en mijn vrouw gekocht.

geen spouwmuur isolatie, Vaillant CV ketel 1978, her en der thermopane, de rest enkelglas, Jaarverbruik 1800 kuub gas.

2010/2011: houtkachel, Nieuwe HR ketel er in, zonneboiler voor SWW, gasverbruik 1300 kuub
2011 1520 watt zonnepanelen
2012: spouwmuurisolatie met glaswol, gasverbruik naar 1050 kuub
2013: nieuwe kozijnen met dubbelglas boven, gasverbruik naar 950 kuub
2014: HR ketel getuned, tochtstrips overal, gasvebruik naar 850 kuub
2016: nieuw raam in de woonkamer met nieuw kozijn, naar HR++, gas naar 790 kuub
2017: Airco 2.5 kw boven, blijkt prima te kunnen verwarmen voor bovenverdieping, aldaar radiatoren dicht, gas naar 700 kuub.
2018, vloer eruit, aanbouw volgens bouwbesluit er in, vloerverwarming er in, loria duo er op aangesloten, zonneboiler kwam helaas te vervallen, maar met al met al bijna 8000 watt zonnepanelen was dat geen probleem. Alle verwarmingen zijn er uit of in iedergeval losgekoppeld. Verwarming in badkamer met electrische radiator. Er gaat nu aan warmte inclusief sanitair warm water zo'n 3000 kWh doorheen en het houtkacheltje is er voor de extra bijverwarming indien gewenst.

Moraal van dit verhaal:
Het duurt even maar het kan allemaal prima. Begroot bij het noodzakelijk onderhoud dat je de zaken vervangt wanneer ze het er aan toe hebben, zodat je stapje bij beetje het comfort omhoog brengt tot het punt dat je warmtepomp het met 2 vingers in de neus toekan. Een 8 kW warmtepomp zoals wij hebben kan in een dag in de winter zo'n 18 kuub aan gaswarmte toevoegen aan een huis die nog op temperatuur is. Tot aan -7 graden buiten in ieder geval nog geen klachten, een echte winter moet nog een keer komen maar daar ben ik volstrekt niet bang voor.
Nadeel is dat de radiatoren wegroesten en we dit jaar of volgend jaar ze echt vervangen moeten worden inclusief leidingen, vandaar de overweging om de handel volledig met airco's te willen gaan doen. Qua kosten leek dat mij gunstiger en ook nog fijn voor in de zomer.

Bij ons is dubbelle glas half half, voorkant woning is dubbelglas behalve bij de voordeur, achter is de keuken enkel glas deur en raam woonkamer achter heeft twee raampjes enkel boven het raam dat dubbel is, badkamer heeft klein kiep raampje enkel, balkondeur enkel en raam slaapkamer enkel op de 1ste, andere slaapkamer op de eerste is dan weer dubbel, alles op zolder is dubbel. Daar is wellicht veel winst te behalen.

Budget is 15k eerst goed isoleren en wat er over blijft, airco's zou mijn voorkeur hebben of voor tussen de 6k en 9k alle radiatoren laten vervangen.

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:50
Radiatoren tussen de 6 en 9k?
Allemaal design radiatoren gerekend?
Radiators hangen kun je zelf als je weet hoe een schroevendraaier en waterpomptang werkt.
Indien dit niet het geval is toch maar naar een andere installateur gaan omzien.
Zelfs met leidingwerk vind ik persoonlijk het een straffe prijs.

succes.

Marc

[ Voor 11% gewijzigd door Marc25579 op 07-09-2020 18:24 ]

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11 09:50
Ik zou nu meteen gaan isoleren en glas vervangen. Hier zit subsidie op of goedkope lening. Muren isoleren en glas vervangen zal 4-5k kosten. Ik weet niet hoe de kozijnen zijn, anders zal het 12-15k worden met nieuwe kozijnen.
Met airco's kan je daarna best goed verwarmen, vvw is niet per se nodig. Voor sww een warmtepompboiler, die zijn ook niet al te duur, en afhankelijk van waar de CV staat weinig leidingwerk aanpassen.
Gas de deur uit. Gratis geld.
In ieder geval niet voor zo veel radiatoren kopen. Desnoods haal je wat oude van marktplaats of bva.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@squareware
ik ben zo een zelfde weg aan het belopen als @Lardman
(heel ander uitgangs- punt mijn huis is een beetje geïsoleerd van uit de bouw.
maar grof weg komt het op het zelfde neer.)

zit nu op een lastig punt, al het laag hangend fruit nu wel aan gepakt.
platdak moest vernieuwd worden, dus ook de isolatie verdubbeld.
zonnepanelen, warmtpompje...
etc etc etc..

ik gebruik nu nog een 231m3 gas per jaar (afgelopen jaar) (en 1kWh elektra).
hier van zal ongeveer 110m3 gas nog gebruikt voor verwarmen.
dan kijk ik naar de prijs die ik daar voor betaal, oei oei...
231m3 x 0,65€ + 170€ vastrecht + 30€ leverancier = 350€
dus eigenlijk betaal ik nu 350€ voor 231m3 gas = 1,5€ per m3 gas.

het gaat dus tijd worden om dat laatste stukje aan te gaan pakken.
boiler is besteld, dus de SWW gaat aangepakt worden dit jaar.

moraal van het verhaal, het is vaak een lange weg en dingen moeten soms stapje voor stapje worden aangepakt, maar het kan en is erg kosten effectief.
als alles een beetje oke gaat (wat het vast wel zal doen), dan ga ik komend jaar minder als 50€ voor heel mijn energie rekening betalen dit jaar.
en dat vind ik nog duur ook. :X
(ben bang dat jij ruim het dubbelen per maand betaald. >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
squareware schreef op maandag 7 september 2020 @ 18:08:
[...]

Bij ons is dubbelle glas half half, voorkant woning is dubbelglas behalve bij de voordeur, achter is de keuken enkel glas deur en raam woonkamer achter heeft twee raampjes enkel boven het raam dat dubbel is, badkamer heeft klein kiep raampje enkel, balkondeur enkel en raam slaapkamer enkel op de 1ste, andere slaapkamer op de eerste is dan weer dubbel, alles op zolder is dubbel. Daar is wellicht veel winst te behalen.
Als ik dat zo lees denk ik niet dat airco's een optie zijn. Let wel: Binnenunits van airco's maken lawaai en bij veel warmteverlies moeten zij dag en nacht draaien. Dan zou je eerder naar fatsoenlijke luchtverwarmingssystemen moeten kijken, maar dat is weer een flinke verbouwing.
Marc25579 schreef op maandag 7 september 2020 @ 18:24:
Radiatoren tussen de 6 en 9k?
Allemaal design radiatoren gerekend?
Radiators hangen kun je zelf als je weet hoe een schroevendraaier en waterpomptang werkt.
Indien dit niet het geval is toch maar naar een andere installateur gaan omzien.
Zelfs met leidingwerk vind ik persoonlijk het een straffe prijs.
Ik denk dat je je verkijkt op wat het kost aan arbeid om leidingen te verwijderen en aan te leggen. Installateurs kosten tegenwoordig ook gewoon 50+ euro per uur.

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:50
Heerlijk topic,
Skyaero schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:35:

Ik denk dat je je verkijkt op wat het kost aan arbeid om leidingen te verwijderen en aan te leggen. Installateurs kosten tegenwoordig ook gewoon 50+ euro per uur.
Voor het vervangen van. als ik het goed heb begrepen, 6 radiators ben ik toch van mening dat deze design moeten zijn omdat ik nog steeds denk dat 6k tot 9k iets aan de dure kant is.......of mis ik iets?

Neem ik uiteraard mee dat misschien de huidige aansluitingen aangepast moeten worden en dan nog mag dit naar mijn mening geen 6000,- euro kosten

groet,

Marc

[ Voor 8% gewijzigd door Marc25579 op 08-09-2020 13:11 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-11 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
squareware schreef op maandag 7 september 2020 @ 18:08:
[...]

Nadeel is dat de radiatoren wegroesten en we dit jaar of volgend jaar ze echt vervangen moeten worden inclusief leidingen, vandaar de overweging om de handel volledig met airco's te willen gaan doen. Qua kosten leek dat mij gunstiger en ook nog fijn voor in de zomer.

Budget is 15k eerst goed isoleren en wat er over blijft, airco's zou mijn voorkeur hebben of voor tussen de 6k en 9k alle radiatoren laten vervangen.
Ik zit in een hele grote verbouwing

mijn huis is een doortocht woning/schuur van een paar eeuwen oud

Ik heb 1,5 jaar geleden zonnepanelen en een L/L wp geplaatst om de woonkamer./keuken te koelen.
ik kwam er vrij snel achter dat die L/L wp prima in staat was om de keuken woonkamer en aansluitende tijdelijke slaapkamer voldoende te verwarmen. (enkelglas wel met behoorlijke kier dichting.)
Wellicht kan jij ook het vermogen concentreren in een bepaald deel van het huis (en dus een winter feitenlijk iets kleiner wonen) om zo de L/L wp alvast voor verwarming te kunnen gebruiken. en daarna door te gaan met isoleren. en de bouwkundige staat achteraf op het nivo te krijgen die nodig is voor de WP.
Ik moet zeggen dat ik het totaal gekkewerk vind om 6 -9 k in een paar radiatoren te steken, zeker als je bereid bent om te verwarmen met L/L
Als de levernsduur van het huidige systeem niet meer te rekken is zeg ik pak die L/L wp richt je huis iets efficienter in voor verwarming en verwarm desnoods bij met een electrische kachel. heel even aankijken wat er in denhaag gaat gebeuren als het gaat om isolatie en subsidie en dan lekker gaan isoleren. :)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb een tussenwoning uit 1960 en wil ook verduurzamen, maar juist wegens teveel gedoe (en het gebrek aan echt goede vakmannen) ben ik in stappen bezig.

1. Isoleren en renoveren van buitengevel - Spouwmuurisolatie toegepast
2. Kozijnen en beglazing - Alles door een schilder/timmerman weer in orde laten maken. Enkel glas laten vervangen voor nieuw HR glas. Roostertjes voor ventilatie toe laten passen en alles strak in nieuwe verf gezet
3. PV systeem erop (maximaal dak vol)
4. VR Ketel vervangen voor HR ketel met slimme thermostaat (benedenverdieping heeft vloerverwarming)

Wat ik nu nog moet:
5. Verwarming slaapkamers afkoppelen en voorzien van elektrische verwarming (nog beetje zoekende)
6. Badkamer voorzien van twee IR panelen en spiegel en eigen thermosstraat
7. Tapwater met warmtepompboiler
8. CV vervangen voor iets anders bruikbaars (hoeft alleen vloerverwarming beneden te voeden)

Het mooie is sowieso dat je op stap 1 t/m 4 nog een subsidie kan aanvragen. Op een warmtepomp en warmtepomp boiler is ook nog subsidie aan te vragen. Met stap 1 t/m 4 ben ik al van 1500m3 gas (vorige bewoner, dus niet helemaal fair) naar 900m3 gegaan. Met een boiler verwacht ik hier nog wel 300 af te kunnen halen en dan heb ik eigenlijk alleen nog een vervanger voor de CV nodig.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
squareware schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:05:
@Rol-Co
Tussen de 1500 en 2000 :-/
5 dagen is er altijd iemand thuis,
In de toekomst waarschijnlijk meer vanwege thuiswerken.

Dit is stoken, koken en douchen.
Ik had voorheen 1600 m3 gasverbruik en heb dit ingeruild voor 1900 kWh airco verwarmen en 360 kWh warmtepompboiler (douchen) en inductiekookplaat met 4 kookzones op 1 fase (gelimiteerd op 3500 Watt).

Zie de link in mijn onderschrift hieronder voor meer informatie.

• Rol-Co

Rol-Co

@migjes
Wat duurt het lang jij bent toch al langer bezig dan ik?
Ik had op een gegeven moment 48 m3 gas alleen voor koken, dat koste 211,- |:(

Nu inmiddels op een fijne min 30,- per maand :)

• migjes
@Rol-Co
jep, gaat wat langzamer, maar geen ramp.
haastige spoed is zelden goed. ;)

ben wel begonnen met set prijzen van ruim 1,5€/Wp, dat waren andere prijzen toen.
en dan gaat het wat langzamer, maar ook het testen van verschillende setjes, kost ook al snel een jaar of zelfs 2 per set.
maakt het allemaal nog langzamer.

(en tussen door ook even de hypotheek er uit gegooid, leuk een beetje besparen op de energie rekening.
maar in maand bedrag is het pinda's tegen over de hypotheek. ;) )

ach ik zit nu te wachten op een bestelde boiler, word ook weer een leuk projectje met een twist.
en misschien dit jaar nog de achter gevel doen (maar daar kijk ik tegen op, niet dat het te moeilijk is maar ben ook liever lui dan moe.
ik kan wel de stukadoor uit hangen, maar blijf een amateur met spierpijn er na. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Rol-Co

Rol-Co

@migjes
(en tussen door ook even de hypotheek er uit gegooid, leuk een beetje besparen op de energie rekening.
maar in maand bedrag is het pinda's tegen over de hypotheek. ;) )
Ik vraag me af of die stelling waar is, ik kan bijna 3k per jaar aan vermeden kosten in de hypotheek gooien.
Ook met een spaarhypotheek krijg je veel terug.
Door de jaren is de waarde van geld ook lager dus uiteindelijk na 30 jaar is die hoge hypotheek ineens niet hoog meer.

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:40
Heerlijk topic,
Wat heb je aangevraagd dat het 6-9 k is.

Ik zit zelf ook naar een (1) nieuwe cv te kijken. Maar als ik gewoon een ouderwetste gasketel neem zit ik eerder richting de 1k

• migjes
@Rol-Co
lol, de stelling is 100% waar.
hypo = 800€ per maand.
energie = 150€ per maand.
dus energie is pinda's vergeleken met de hypo. ;)

maar ben bang dat jij er heel iets anders in leest.
en je eigen verhaal er omheen verzint, want daar heb ik het verder niet over.
(en veel van deze dingen heb je vaak zelf niets over te zeggen.
er is ook nog iets met regels waar door je geen keuzen hebt. ;) )

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:44:
@Rol-Co
lol, de stelling is 100% waar.
hypo = 800€ per maand.
energie = 150€ per maand.
dus energie is pinda's vergeleken met de hypo. ;)

maar ben bang dat jij er heel iets anders in leest.
en je eigen verhaal er omheen verzint, want daar heb ik het verder niet over.
(en veel van deze dingen heb je vaak zelf niets over te zeggen.
er is ook nog iets met regels waar door je geen keuzen hebt. ;) )
Ok, dat is dan jouw situatie inderdaad, hier is/was het verschil tussen de energie rekening en netto hypotheek nog geen 10% :)
En ik bedoel met de waarde: toen we het huis kochten koste het in guldens een whopping 4 ton (bijna) en nu is die hyphotheek in euro's een lachertje, het is dus slimmer om zo laat mogelijk af te lossen, geld kost het toch en kan voor dat geld nog geen hondenhok huren hier in de buurt.
Dan ga ik nu geen spaargeld in de hypo gooien ;w

Maar goed we gaan oftopic :)

@squareware
Heb je nu gewoon stalen buis en normale radiatoren? Ik heb destijds ook alles er uit gegooit en kunststof er in geperst met de tang, gaat snel en niet duur.
Radiatoren heb ik allemaal nieuw van marktplaats,ik had op een gegeven moment 7 jaga en maar 4 nodig, kijken welke waar het mooiste past en klaar, rest weer in de verkoop.
Was allemaal nog geen 1000,- maar wel zelf gemonteerd, dus als je dat niet kan komt dat er bij.

• squareware
Miin rekening is 230,- per maand.
0,19xxxx nog iets.
Sinds kort zonnepanelen, niet optimaal 6 oost en 6 west van 395Wp dus hoop daar wel iets van terug te zien volgend jaar op de eind afrekening, de schijf draait terug dus dat is wel leuk om te zien.

Welnu, verwarmingen lekken door de roest, dus elke maand bijvullen, is niet erg maar zorgt natuurlijk voor vers water wat het roesten versneld, voor de rest doen ze het wel gewoon :-). Offerte was voor 9 verwarmingen waarvan er bij drie de buizen moeten worden vernieuwd. Ik heb in totaal 8 offertes gekregen van verschillende bedriifjes en loodgieters, lijkt mij dan wel een eerlijke prijs wat dat betreft, of ik moet net de 8 duurste hebben aangesproken.

Afijn vandaar de overweging of het voor mij mogelijk is om ipv die verwarmingen te vervangen, deze weg te doen en, voor die prijs a 10k airco's te gebruiken en eventueel een openhaard / speksteen of pellet kachel, de aansluiting is aanwezig.

Ondertussen al wel een (zwarte) prijs voor dubbel glas ontvangen komt op 1200,- dat vond ik dan wel weer mee vallen.

Vloer isolatie en spouwmuur isolatie ga ik nog achteraan, het blijkt dat dit heel belangrijk is.

• Rol-Co

Rol-Co

@squareware

Glas is ook niet zo duur, ongeveer 40,- de m2 maar kijk wel uit, er zijn een hoop soorten en dikten maar mag allemaal Hr++ heten.
Zie
https://www.jlmglas.nl/hr...1PxA9TEAAYAyAAEgLWevD_BwE

Maar wel degelijk prijsverschil.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-11 23:34
TheGhostInc schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:35:
@squareware eerlijk antwoord: vergeet het maar.

Ik zelf kan alvast zeggen dat mijn airco (of L/L WP) van 3,5kW niet genoeg is om 's-ochtends de kou genoeg te verdrijven in de woonkamer om even te ontbijten. Dan zet de vrouw al gauw even de CV aan. Bij de komende verbouwing gaat dan ook de vloerverwarming erin, WP eraan en vervangen we alle kozijnen. De dakisolatie (~RC 5) & spouwmuurisolatie is al gedaan.
Ik vind het vreemd. Is dan niet gewoon het probleem dat je niet genoeg vermogen hebt?
Natuurlijk is isoleren het beste maar ik kan me niet voorstellen als je in die schuur 3x een 5kW of 7kW unit hangt (L/L) op elke verdieping dat je de hut niet warm krijgt. Geluid heb je natuurlijk, maar dat zal wel gering zijn zodra de temperatuur binnen is bereikt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Jim423 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 23:34:
Ik vind het vreemd. Is dan niet gewoon het probleem dat je niet genoeg vermogen hebt?
Natuurlijk is isoleren het beste maar ik kan me niet voorstellen als je in die schuur 3x een 5kW of 7kW unit hangt (L/L) op elke verdieping dat je de hut niet warm krijgt. Geluid heb je natuurlijk, maar dat zal wel gering zijn zodra de temperatuur binnen is bereikt.
(Dit gaat even over een huis, van het type tochtige schuur, binnen moet het 20 worden, buiten is het 0)

Nog vroeger had je gewoon een enorme hittebron in de ruimte (kachel) en hoopte je maar dat alles wat warm werd. In de winter onder 3 dikke dekens en als het te gortig werd sliep je bij elkaar in bed of naast de kachel. Kijk naar een huis van de jaren 1900 en je ziet dat zelfs een CV installatie het amper meer trekt. Dan hang je maar zoiets neer, een dubbele radiator over de volledige breedte van de kamer.

Je moet eerst even kijken waar bij een CV met gasgestookte ketel de radiatoren/convectors hangen. Die hangen onder de grootste warmtelekken, de ramen. Daar komt zowel koude lucht naar binnen als dat er enorm veel warmte naar buiten gaat.
Die radiator wordt een graad of 60, misschien wel meer en de warme lucht trekt naar boven langs die koude ramen en de instromende lucht en de opstijgende lucht koelt al af tot een graad of 30, die warmte spreid dan door je kamer heen en rustig wordt de hele kamer warmer, totdat je bij de 20 komt en de CV afslaat. (Daarom hangt de thermostaat in het midden van de kamer en niet boven een radiator, anders slaat de CV te vroeg af)

Nu hangen we een L/L WP op, die hangen we vaak boven aan de muur, midden in de kamer. Een WP wil niet te veel verschil hebben tussen ingang en uitgang (goed voor het rendement), dus dat ding begint lucht te blazen van 30C, standje tornado, dat is zo'n beetje de max.
Dus die WP moet allereerst al zelf de convectie gaan blazen (warmte stijgt, maar je voert de warmte boven in), daarna moet hij de lucht gaan mixen met de ververste lucht, maar dat is aan de andere kant van de kamer en moeten de muren ook nog een keertje enigszins opwarmen, anders is alles koud. En dat alles door lucht rond te blazen van 30C, terwijl 'het doel' 20C. En dan trekt de warmte ook nog omhoog, dus voor je het weet is het boven in de kamer 30C en krijgt de WP zelfs moeite om de warmte kwijt te raken.
En dan blijkt lucht ineens niet de beste manier om warmte te transporteren. Water is daarin veel efficienter, vandaar 22mm buizen met 1 pompje om 24kW warmte af te voeren bij de CV. En dan hang je op de plaatsen waar je warmte nodig hebt enorme radiatoren/convectoren en klaar ben je.

Maar net zo goed als een huis uit 1900 best wel lastig warm te krijgen is met een CV is een huis van voor 2000 best wel lastig warm te krijgen met een WP. Maar het rendement is natuurlijk wel geweldig van een WP t.o.v een CV en die weer t.o.v. een kachel.
Is het dan niet te doen? Natuurlijk wel, zet een vloer model airco onder elk raam en je komt ook een eind.
Maar vaak is het veel eenvoudiger (goedkoper) om dan vloerverwarming in de hele ruimte aan te leggen, dan is je afgifte systeem een stuk beter geschikt voor lage temperaturen (en elke m2 die warmte afgeeft, is alvast niet een plaats waar je warmte kwijt raakt). En soms kun je zelfs wandverwarming aanleggen, maar dan is isolatie natuurlijk ook een optie.

En meer vermogen? Met 1200PK kun je 430km/u rijden, je kunt er ook 100m3 puin mee uit een mijn halen, maar tegelijkertijd, dan kom je in beide situaties 'vermogen' te kort. Je afgifte systeem is er niet voor geoptimaliseerd. Een WP is dusdanig geoptimaliseerd dat je echt alleen maar op lage temperatuur kunt verwarmen, een gasgestookte ketel is eigenlijk maar matig geoptimaliseerd, vandaar het hele verhaal over inregelen van voetventielen en de stooktemperatuur verlagen. Maar vandaar ook dat een WP het dik wint op rendement.

• squareware
In het kader van wat maakt de grootste stappen qua isolatie;

Spouwmuur, vloer, dak, hr++ glas.

In het dak zit glaswol dit is waarschijnlijk aangebracht met de dakkapellen 15 jaar terug, is dit nog van deze tijd of valt daar nog winst te behalen?

Spouwmuur weet ik niet, wel dat er 20 jaar terug een uitbouw is gemaakt geen idee of dat geisoleerd is.

de kruipruimte is sowiesk ook niet geisoleerd met vlokjes schelpjes of folie.

Sommige ramen zijn nog enkel glas, de keuken deur + zijraampje, 1 slaapkamer met deur naar balkon en kiep raam, douch klein kiep raampje,
Voordeur met raampje er boven en wc raampje en kelder raampje. De rest van het huis is dubbelglas waarvan de helft kunstof kozijnen en andere helft hout.

Als ik me eigen post zo lees is het allemaal bij elkaar geraapte rommel lol.

[ Voor 28% gewijzigd door squareware op 10-09-2020 10:13 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

squareware schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:07:
In het kader van wat maakt de grootste stappen qua isolatie;
Afbeeldingslocatie: https://woonbewust.nl/assets/images/isolatie/woning-illustratie-energieverlies.png

Dus begin met je dak, dan je muren en je ventilatiesysteem. Daarna kan de rest bekeken worden.

En enkel glas zou ik sowieso vervangen door iets beters.

Veel mensen "stoken boven niet, dus daar verlies ik geen warmte want ik stook niet"; dat is dus een verkeerde aanname. Je warme van beneden vervliegt naar boven en is het foetsie en moet je beneden steeds warmte blijven toevoegen.

[ Voor 40% gewijzigd door _Arthur op 10-09-2020 10:18 ]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:43

ericplan

5180 Wp PV

@squareware Ik zou kijken of je de huidige lekkages kan (laten) repareren, zodat je zonder tijdsdruk een goed plan kan opstellen. In dit seizoen kan een radiator nog eenvoudig losgekoppeld worden (denk wel aan je warmwater) zonder dat je in de kou zit.

Mocht je tijd over hebben, leuk leesvoer hoe tijdsdruk kan zorgen voor een reeks foute klusbeslissingen. Rieten plafond in woning?

[ Voor 23% gewijzigd door ericplan op 10-09-2020 11:57 ]

A'dam PVOutput

• squareware
Rieten plafond, man man wat een verhaal en lastig vooral duitse regelgeving.

In iedergeval, aantal offertes opgevraagt voor: vloer isolatie, spouw, dak en kozijnen / dubbelglas.

Kozijnenboer / raamzetter is langs geweest en heeft allea opgemeten aan wat we eventueel zouden willen vervangen voor kunstof en triple / hr+++ glas. Grove schatting van (mag ik het noemen?) 18k voor de ramen zoals eerder beschreven: 1 balkon deur, 1 achter deur, 1 voordeur, raam voor, raam achter, raam slaapkamer, 1 badkamer raam en washok raam met gealan kozijnen, is ook een mooi topic over, maar wederom moet ik me daar ook in gaan verdiepen wil ik erover mee kunnen praten.

Advies was geen triple te nemen wat levert niet veel meer op, ik heb iets anders gelezen dat het qua comfort veel verschil maakt en ook voor het geluid, als iemand voorbij loopt op harde zolen op de stoep dat horen wij dat, maar is verder niet storend.

Natuurlijk hoeft niet alles, in 1 keer, mocht het budget het niet toerijken, maar advies was wel per twee want je reserveert altijd een heel dagdeel.
Douch raam en washok raam zet niet echt zoden aam de dijk verwacht ik maar kost dan wel 1000 monttage en wellicht 600 materiaal

Nog even afwachten wat de echte offerte is en wat anderen te bieden hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door squareware op 11-09-2020 19:35 ]

• squareware
Ondertussen tweede offerte die komt op 14k maar ben ik niet helemaal tevreden over. Binnenkort verwacht ik nog een andere offerte waar ik wel tevreden over ben en er komen ook nog wat isolatie mannetjes binnenkort langs. Dus het woord een drukke tijd.

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-11 17:47
@squareware heb je al eens offertes opgevraagd bij martijnkozijn ik heb hier redelijk mooie offerte gekregen in vergelijking met andere voor kunststof kozijnen. Scheelde me toch ruim 1k montage viel opzich ook nog mee.
Raam, voor/achterdeur en schuifpui 1400.

[ Voor 23% gewijzigd door mklcln op 15-09-2020 20:42 ]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:43

ericplan

5180 Wp PV

Als de kozijnen slecht zijn, dan is kunststof een goede keuze. Ik zou wel alle kozijnen meepakken, zodat je overal van dat kozijn-onderhoud af bent. Qua isolatie is dit een enorme sprong die je zeker in comfort gaat merken, vooral als je minder trek hebt langs de ramen (koudeval).
Volgende stap zou dan de vloer zijn. Daar zijn ook wel een paar topics over, maar wat je gaat doen hangt erg van je kruipruimte af. Droog of soms nat, goed toegankelijk of niet.
Ik zou niet alles tegelijk aanpakken, die kozijnen is al flink veel werk, ook met afwerkklussen naderhand. Dus maak een planning. De een kan beter tegen rotzooi dan de ander.

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 15-09-2020 21:37 ]

A'dam PVOutput

• squareware
Sommige kozijnen zijn al kunstof met basic dubbel glas.

Isolatie mannetje is geweest bood de optie:
Knauf supafil voor de spouw (soort watten) en soort pur achtig spul Icynene voor de vloer aan naam ben ik even vergeten, kruipruimte is droog dus parels of iets is niet nodig, rond de 2500 excl subsidie.

Hij vond het zonde om dak isolatie te doen omdat de hut als is afgetimmerd, onnodige extra kosten.

Voor de subsidie moet je dus twee dingen doen, of spouw, of dak, of vloer, of glas.

Wat als je drie dingen doet, krijg je dan ook voor drie dingen subsidie en waar kan ik zien of er nog knaken in die subsidie pot zitten?

[ Voor 9% gewijzigd door squareware op 17-09-2020 18:59 ]

Pagina: 1