Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-04 19:37
Hallo allen,

Het plafond verhaal::
Vandaag hebben we de sleutels van onze nieue appartement ontvangen. En ik was begonnen met het plafond om de oude Polystyreen eraf te halen. Wat blijkt dat het plafond een Gipskarton plafond is. Ik trok namelijk aan de gordijnengoot en stukken Gipskarton brak af.

Nu blijkt wanneer je in de gat kijkt van die oude hogere woningen te zijn. En hebben de vorige eigenaar het met Gipskarton bedekt. Is ook goedkoper omdat je minder veel moet stoken.

Maar wat blijkt nu dat de constructie hoe wij die zagen van riet is, ziet er ongeveer zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-iNYmEHq1DAG1ZaaNzdRGCvCE6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eyoYc7u60FrCgqXlTW1z1zxu.jpg?f=fotoalbum_large

Dit heeft ons bang gemaakt, en zouden graag willen weten wat hier tegen te doen ? Op de oude balken waarschijnlijk nieuwe plaatsen of ?

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:55
Ik zou het plafond eruit halen zodat je bij de balken terecht komt. Als er dan tussenruimte is kun je dit opvullen met isolatie. Daarna er een nieuwe gipsen plafond in. Heb je wellicht gelijk de kans om even de elektra na te kijken (just to be sure). En wellicht spotjes in je plafond plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
nextware schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 23:26:
Ik zou het plafond eruit halen zodat je bij de balken terecht komt. Als er dan tussenruimte is kun je dit opvullen met isolatie. Daarna er een nieuwe gipsen plafond in. Heb je wellicht gelijk de kans om even de elektra na te kijken (just to be sure). En wellicht spotjes in je plafond plaatsen.
Tussen de rieten constructie en het echte plafond zit zeker 40cm tussen als je hand erin steekt. Dus opvullen zou dan erg veel kosten.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01:27

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik zou heel het zootje weghalen. Niet alleen weet je niet exact de staat maar qua isolatie en brandgevaar is het ook ruk (mijn mening).

Het enige wat mij wel deels verbaast is dat jij verbaast bent met wat je hebt gekocht ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Douweegbertje op 24-07-2020 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@Douweegbertje dit werd ons niet verteld dat het een rieten plafond heeft moesten zelf er achter komen. Maar definitief eraf halen dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01:27

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

theduke1989 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 23:33:
@Douweegbertje dit werd ons niet verteld dat het een rieten plafond heeft moesten zelf er achter komen. Maar definitief eraf halen dus.
Hey, het is alleen mijn mening. Ik zou niet gelijk alles doen wat Douweegbertje op het internet zegt ;)

Maar...Het is niet 100% relevant voor je vraag, echter wil ik toch iets van een gedachte hier over geven.
Let wel; ik weet niet exact of dit ook van toepassing is.

Heb jij een bouwkundige keuring gedaan of verkregen? Heb je iets op papier staan over de staat van het huis?

Want mijn opmerking ging niet eens zo zeer om het riet maar je opmerking:
Wat blijkt dat het plafond een Gipskarton plafond is
IMO hoor je toch wel te weten wat voor plafond het is bij de aankoop van een huis.

Maar als dit riet een voorbode moet zijn (en ik wil hier nu niet zo heel negatief gaan doen o.i.d.) dan is het een relatief oud huis. God moge dan weten wat je nog meer tegen komt.

In zekere in als dit een dikke kostenpost zou worden dan had ik in de situatie gezeten dat:
- Ik dit op voorhand al wist en meenam in mijn bod (i.e. : lager bod want: plafond moet vervangen worden)
- Dit achteraf constateer en ik de verkopers in gebreke stel omdat ze dit niet hebben vermeld (In hoeverre dit dan mogelijk is, je zult zelf ook iets van initiatief moeten doen bij een koop ;) ).

Maar daar heb ik dan ook echt voorbereidend werk voor gedaan zodat ik niet voor een verassing kan komen te staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Douweegbertje op 24-07-2020 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@Douweegbertje het is een appartement wat we hebben gekocht. Er zijn bouwtekeningen van. Maar stond niks over een rieten constructie. De makelaar had er ook niet over verteld. We wonen in Duitsland. Woning heeft 95qm2 en is een 4kamer appartement. +/- 80.000 inclusief alles gekost.

De echte plafond is 3m hoog. Deur is 2m en vanaf dat punt nog een meter. De rieten gedeelte is ongeveer 40-50 cm verlaagd.

Voordelen zijn dan wat @nextware zegt electro nakijken etc. Dit stond al van dag 1 dat we elektro willen vernieuwen.

Maar we gaan hét rieten gedeelte weghalen. Zitten wel in tijdnood eind augustus moeten we al verhuisd zijn. Dus wordt doorwerken

[ Voor 6% gewijzigd door theduke1989 op 25-07-2020 00:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 16:38

Foamy

Fulltime prutser

Als je het niet te hoog wilt laten worden en jezelf makkelijk wilt maken:
  1. Oude plafond er uit trekken
  2. Elektra aanpakken
  3. Systeemplafond er terug in

blub

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:55
theduke1989 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 23:28:
[...]

Tussen de rieten constructie en het echte plafond zit zeker 40cm tussen als je hand erin steekt. Dus opvullen zou dan erg veel kosten.
Met een paar rollen glaswol ben je er zo en die kosten relatief weinig ;)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-05 22:23

Amafi

Amafi

Ah stuc op riet, huisje ergens uit jaren 30?
Heb dat in mijn vorige huis destijds grondig aangepakt.
Er achter bleek bij mij stalen elektriciteits leidingen te liggen. Kon zo ook direct vervangen. En 12cm glaswol achter het rachelwerk gestopt ter isolatie.
Toen gipsplaten en laten stucen.

Let wel daar was ik best wel even mee bezig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

theduke1989 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 00:08:
@Douweegbertje het is een appartement wat we hebben gekocht. Er zijn bouwtekeningen van. Maar stond niks over een rieten constructie. De makelaar had er ook niet over verteld.
Je moet natuurlijk nooit blindelings afgaan op wat een verkoopmakelaar vertelt. Een autoverkoper die roept dat een auto altijd van een oud vrouwtje is geweest en altijd binnen heeft gestaan geloof je toch ook niet meteen. Ook de koper heeft zoiets als onderzoeksplicht.

Je hebt neem ik aan voor de koop een bouwtechnische keuring laten uitvoeren, zoals gebruikelijk (of op zijn minst geadviseerd) bij de koop van een woning? Heeft het bureau die dat heeft uitgevoerd dat ook niet opgemerkt? Want dan zou ik anders eerst even bij hun aan de bel trekken, als ze zoiets al niet opmerken, wat voor keuring is er dan in 's hemelsnaam uitgevoerd? :?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:21

Aganim

I have a cunning plan..

wildhagen schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 07:40:
[...]
Je hebt neem ik aan voor de koop een bouwtechnische keuring laten uitvoeren, zoals gebruikelijk (of op zijn minst geadviseerd) bij de koop van een woning? Heeft het bureau die dat heeft uitgevoerd dat ook niet opgemerkt? Want dan zou ik anders eerst even bij hun aan de bel trekken, als ze zoiets al niet opmerken, wat voor keuring is er dan in 's hemelsnaam uitgevoerd? :?
Mja, bij een bouwtechnische keuring zou misschien wel opgevallen zijn dat het plafond verlaagd is, maar er zou nooit of te nimmer ontdekt zijn dat er een brandonveilig materiaal zoals riet in het plafond is verwerkt. Een bouwtechnische keuring is niet-destructief, dus wat dat betreft loop je altijd wel kans om dit soort 'pareltjes' pas tijdens het verbouwen tegen te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
wildhagen schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 07:40:
[...]

Je moet natuurlijk nooit blindelings afgaan op wat een verkoopmakelaar vertelt. Een autoverkoper die roept dat een auto altijd van een oud vrouwtje is geweest en altijd binnen heeft gestaan geloof je toch ook niet meteen. Ook de koper heeft zoiets als onderzoeksplicht.

Bij mijn bouwtechnische keuring stond netjes vermeld dat er geen dingen gesloopt zouden worden om in een constructie te kunnen kijken.
De keuring wordt gedaan op wat hij met het oog en hand kan waarnemen.
Ik woon 200 m van de Duitse grens en vrienden hebben ook een oude woning in DE gekocht met precies hetzelfde.

Gewoon eruit halen en een nieuwe laag isolatie aanbrengen.
De regels wbt elektra zijn ook anders dus verdiep je daar eerst goed in of laat het uitvoeren door een Duitse monteur.
Je hebt in de oude woning geen aarde (die is gekoppeld aan de nul)
Daarom zijn de automaat groepen enkel polig geschakeld (fase).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 00:49
Amafi schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 07:33:
Ah stuc op riet, huisje ergens uit jaren 30?
Heb dat in mijn vorige huis destijds grondig aangepakt.
Er achter bleek bij mij stalen elektriciteits leidingen te liggen. Kon zo ook direct vervangen. En 12cm glaswol achter het rachelwerk gestopt ter isolatie.
Toen gipsplaten en laten stucen.

Let wel daar was ik best wel even mee bezig!
Precies dit. Zo'n rieten plafond kwam ik ook tegen in mijn jaren 30 woning. Aan @theduke1989 ook de tip om even een maskertje op te doen als hij ermee bezig gaat want dat spul stuift echt verschrikkelijk. Je komt echt als een wit uitgeslagen spook naar buiten naderhand.

Ik heb ook voor de verbouwing nog in het huis gewoond. Toen zaten er nog gipsplaten voor maar er ruigelde alsnog allemaal stof en smerigheid langs die kieren van het plafond. Dat is nadien het gestuukt was allemaal voorbij.

Veel succes met de verbouwing!

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
MainframeX schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 08:52:
[...]

Precies dit. Zo'n rieten plafond kwam ik ook tegen in mijn jaren 30 woning. Aan @theduke1989 ook de tip om even een maskertje op te doen als hij ermee bezig gaat want dat spul stuift echt verschrikkelijk. Je komt echt als een wit uitgeslagen spook naar buiten naderhand.

Ik heb ook voor de verbouwing nog in het huis gewoond. Toen zaten er nog gipsplaten voor maar er ruigelde alsnog allemaal stof en smerigheid langs die kieren van het plafond. Dat is nadien het gestuukt was allemaal voorbij.

Veel succes met de verbouwing!
Bedankt voor je reactie en alle andere.

In deze woning is er overduidelijk niks gedaan qua electro en rondom het appartement. Dus gaan wij het maar doen. Tenslotte onze woning.

Electro stond sowieso al op plek 1 te doen. Vandaag komt er een electrisxhen voorbij om het te meten en na te kijken de status van de bedrading etc. Dan gaan we verder kijken voor het plafond.

We hebben geen houten balken gezien, alleen dat kleine stukje riet wat je op de foto ziet. Dus hoe het er aan toe is. Weet ik ook niet als we bijvoorbeeld tot de midden open breken en opeens rotte balken zijn bijvoorbeeld.

Probleem is ook tijd. Makelaar had ons beloofd eind juni krijgen jullie de sleutels. Maar tot eergisteren pas gekregen omdat de bank van de verkoper problemen heeft. Dus heeft de verkoper en de makelaar ingestemd om alsnog de sleutels te geven voordst er ook maar iets betaald is. Want wij hadden onze huidige woning al gestopt, maar regeling is 3 maanden. Dus eind augustus moeten we al verhuisd zijn. Dus dat betekent dat ik mensen in moet huren die het voor mij moeten doen. Omdat ik werk en geen vrij kan nemen op dit moment.

Moeilijke tijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-05 22:55
theduke1989 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 09:30:
[...]

Probleem is ook tijd. Makelaar had ons beloofd eind juni krijgen jullie de sleutels. Maar tot eergisteren pas gekregen omdat de bank van de verkoper problemen heeft. Dus heeft de verkoper en de makelaar ingestemd om alsnog de sleutels te geven voordst er ook maar iets betaald is. Want wij hadden onze huidige woning al gestopt, maar regeling is 3 maanden. Dus eind augustus moeten we al verhuisd zijn. Dus dat betekent dat ik mensen in moet huren die het voor mij moeten doen. Omdat ik werk en geen vrij kan nemen op dit moment.

Moeilijke tijden.
huh? Wat moet de verkoper betalen dan? aankoopbedrag voor zijn nieuwe huis?? Dat is toch niet jouw probleem? nu loop jij bijna twee maanden achter op de planning! Los van alles had ik toch wel eerder sleutels van het huis gewild. De verkoper had dan wat anders moeten zoeken. Nu ben jij de sjaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hoe veel ruimte is dat? Als dat een halve meter of meer is zou ik dat anders doen (soort minizolder van maken voor kerstspullen enzo).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dus het huis is nog niet van jullie? Je hebt alleen de sleutels?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:02
Ik lees dat het een appartement betreft. Heb jij nog buren boven je, zo lees ik het.

Dan dient er een brandscheiding aanwezig te zijn van ten minste 30 minuten. De staat van huidige plafond is dat hier niet aan wordt voldaan.

Je dient de beheerder/vve hierbij te betrekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wet je zeker dat het gipskarton is, en niet gewoon gips? Vorige eeuw was het namelijk gebruikelijk om zo plafonds te maken....eerst riet en dan dichtsmeren met gips. In oude huizen met originele plafonds zie je het nog wel eens (mijn vorige huis uit 1899 had dit ook nog). Ik zou dit niet per se zien als een gebrek. Ik zou dus ook niet opeens ongerust worden dat je balken verrot zijn. Je kunt natuurlijk alles eruit slopen. Dat heeft als voordeel dat je de balken kunt checken, de elektra kunt doen, kunt isoleren en een nieuw plafond krijgt. Qua brandveiligheid, gips op riet is volgens de huidige Nederlandse normen niet meer genoeg (de vertraging is 20 minuten dacht ik).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Waarom zouden je plafondbalken verrot zijn? Daar kan alleen sprake van zijn bij het bovenste appartement en zo'n lekkage merk je vaak wel. Een rieten plafond is wat een gipsplaten plafond nu is. Dat doet niks constructiefs en staat daarom ook vaak niet op een bouwkundige tekeningen.

Titelfix overigens, dit is wel heel vaag.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
headhunter1985 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:12:
Ik lees dat het een appartement betreft. Heb jij nog buren boven je, zo lees ik het.

Dan dient er een brandscheiding aanwezig te zijn van ten minste 30 minuten. De staat van huidige plafond is dat hier niet aan wordt voldaan.

Je dient de beheerder/vve hierbij te betrekken.
Voor @theduke1989 is het de Wohnungseigentümergemeinschaft, oftewel de WEG.

https://vvecentraal.nl/20...gentumergemeinschaft-weg/

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dit is een heel normaal plafond in oudere huizen. Je kan er niets aan ophangen en is brandgevaarlijker dan gips.
Dit is je kans om van het riet af te komen en het gelijk goed aan te pakken. Als je er eenmaal woont, wil je er niet meer aan beginnen. Het geeft zo'n enorme zooi. Mondkapje en ook bescherming inclusief goede ventilatie is zeer aan te raden (zoals al aangegeven).

Ook is dit ideaal om je elektra te vervangen en aan te leggen op de plekken die jij wilt.

Ik heb het volgende gedaan:
- verlaagd plafond eruit
- riet eruit
- spijkertjes van het riet eruit getrokken
- rachelwerk voor nieuwe gips plafond
- elektra opnieuw gelegd
- isolatie wol tussen de balken (geluid en warmte isolatie, kost nauwelijks meer en kun je alleen doen als het plafond toch open ligt)
- gipsplaten
- stukadoor laten komen op het te stukken (hoe spel de dat?) Inclusief een mooie platte plint langs de rand.
- verven
- lampen aan opgehangen :)

Genieten van een prachtig strak plafond, goed brandwerend en isolerend.

[ Voor 4% gewijzigd door Jelte op 26-07-2020 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:40
Jelte schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:28:
Dit is een heel normaal plafond in oudere huizen. Je kan er niets aan ophangen en is brandgevaarlijker dan gips.
Dit is je kans om van het riet af te komen en het gelijk goed aan te pakken. Als je er eenmaal woont, wil je er niet meer aan beginnen. Het geeft zo'n enorme zooi. Mondkapje en ook bescherming inclusief goede isolatie is zeer aan te raden (zoals al aangegeven).

Ook is dit ideaal om je elektra te vervangen en aan te leggen op de plekken die jij wilt.

Ik heb het volgende gedaan:
- verlaagd plafond eruit
- riet eruit
- spijkertjes van het riet eruit getrokken
- rachelwerk voor nieuwe gips plafond
- elektra opnieuw gelegd
- isolatie wol tussen de balken (geluid en warmte isolatie, kost nauwelijks meer en kun je alleen doen als het plafond toch open ligt)
- gipsplaten
- stukadoor laten komen op het te stukken (hoe spel de dat?) Inclusief een mooie platte plint langs de rand.
- verven
- lampen aan opgehangen :)

Genieten van een prachtig strak plafond, goed brandwerend en isolerend.
toon volledige bericht
Dat inderdaad.
Wel opletten op dat je 5mm ruimte tussen de gipsplaten laat.

Exact hetzelfde gedaan in vorige woning.

En als er een rieten plafond is, waar de elektra nog achter zit. Heb je behoorlijke kans op stalen elektrabuizen en van die met was gevlochten elektra.
Beide vervangen!

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 18:05

Part

Helemaal niets.....

Cyriel85 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:34:
[...]

Dat inderdaad.
....
Geen gipsplaat gebruiken maar stucplaat.
De naden ook even met gaas beplakken tegen scheurvorming:
Afbeeldingslocatie: https://stuc-concurrent-nl.imgix.net/wp-content/uploads/2019/09/gipsplaten-stucwerk.jpg?w=1024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Riet op stuc is niet echt minder brandwerend dan een gipsplaten plafond. Als het je om de brandwerendheid gaat, dan moet je dus niet een simpel gipsplaten plafond plaatsen, maar betere materialen gebruiken.

Blijkbaar ben ik niet de standaard Tweaker, maar ik zou eerst kijken wat voor plafond je tegenkomt. Als het een mooi oud plafond met ornamenten is, dan zou ik dat juist laten zitten en herstellen. Dat kan prachtig zijn en je huis echt meerwaarde geven. Zie je dat niet zien, dan kun je uiteraard ook een (iets) verlaagd plafond monteren, waarboven je ook nieuwe leidingen of eventueel ook isolatie kunt doen etc. Maar ook dan zou ik dit plafond gewoon laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:03

ericplan

5180 Wp PV

@theduke1989 Zou toch op zoek gaan naar tijdelijke woonruimte. Dan heb je meer tijd om de juiste beslissing te nemen. Zoek iets van een vakantiehuisje of een stacaravan. Of probeer je huidige huurcontract te verlengen. De mensen die voor jou moeten klussen hebben nu mogelijk vakantie en met zo’n deadline betaal je waarschijnlijk de hoofdprijs.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:12
De makelaar of verkoper hoeft niets te vertellen over eigenschappen die normaal zijn voor de woning, gezien aard en bouwjaar (of jaar van renovatie) van het pand. Riet-stuc was tot pakweg de jaren '50 een gebruikelijke methode om een plafond af te werken. Daarna is plaatmateriaal gebruikelijker geworden (eerst een tijdje zachtboard, nog erger dan riet-stuc) en vervolgens gipsplaat. In geval het pand een bouwjaar heeft van vóór pakweg 1950, is de verkoper en/of makelaar ten aanzien van dit plafond dus helemaal niets te verwijten.

Wanneer hier sprake is van het originele 70+ jaar oude riet-stuc plafond, bedenk dan dat alle leidingen in het plafond net zo oud zijn, want het plafond is kennelijk nooit open geweest om het leidingwerk te vernieuwen! Het is dan ook zéér aan te raden dat wanneer je nu besluit om het plafond te vernieuwen tevens al het leidingwerk te vernieuwen.

Bedenk je ook dat wanneer je het bestaande plafond er uit haalt en er een nieuw plafond in gaat zetten, je vermoedelijk moet gaan voldoen aan de huidige eisen met betrekking tot bijvoorbeeld brandveiligheid. Maar daarover kun je je het beste in Duitsland laten informeren.

[ Voor 13% gewijzigd door Ivow85 op 25-07-2020 10:47 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:38

_Arthur

blub

Vorkie schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:09:
Dus het huis is nog niet van jullie? Je hebt alleen de sleutels?
Dit is denk ik de meest relevante vraag; indien (nog) geen eigenaar, zou ik nog niets gaan slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-05 11:27
Ivow85 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:46:

Wanneer hier sprake is van het originele 70+ jaar oude riet-stuc plafond, bedenk dan dat alle leidingen in het plafond net zo oud zijn, want het plafond is kennelijk nooit open geweest om het leidingwerk te vernieuwen!
Niet per se. Leidingwerk wordt meestal vanaf de vloer erboven beheerd. Vaak zitten daar vloerluikjes bij de (centraal)verdeeldozen.

Tenzij dit natuurlijk de bovenste verdieping is. In dat geval weet ik ook niet hoe nuttig vervanging van het plafond gaat zijn: er woont immers niemand boven je waar je vertragend voor moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Zwartoog schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:56:
[...]

Niet per se. Leidingwerk wordt meestal vanaf de vloer erboven beheerd. Vaak zitten daar vloerluikjes bij de (centraal)verdeeldozen.

Tenzij dit natuurlijk de bovenste verdieping is. In dat geval weet ik ook niet hoe nuttig vervanging van het plafond gaat zijn: er woont immers niemand boven je waar je vertragend voor moet zijn.
Ik denk niet dat wanneer de eigenaar van dit appartement zijn installatie wil vernieuwen, hij de bovenburen zover krijgt om hun vloer open te laten breken...

Jouw verhaal gaat op voor woonhuizen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-05 11:27
@Ivow85 wie weet is het lang een woonhuis geweest, en pas na de jaren '70 vermaakt tot (koop)appartementen. Toen kon ook de elektra gedaan zijn. Daar is nu te weinig info over.

Mijn huisbaas kwam vroeger ook wel eens bij mij langs als er iets was met de elektra bij m'n onderbuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Part schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:40:
Geen gipsplaat gebruiken maar stucplaat.
De naden ook even met gaas beplakken tegen scheurvorming:
[Afbeelding]
Geen gaas gebruiken bij stucplaat. Gewoon de gebruiksaanwijzing volgen: https://www.knauf.nl/systemen-en-producten/stucplaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Cyriel85 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:34:
[...]

Dat inderdaad.

Exact hetzelfde gedaan in vorige woning.

En als er een rieten plafond is, waar de elektra nog achter zit. Heb je behoorlijke kans op stalen elektrabuizen en van die met was gevlochten elektra.
Beide vervangen!
Die 5mm is niet nodig. Zie ook link van de @eamelink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 18:05

Part

Helemaal niets.....

eamelink schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 14:06:
[...]

Geen gaas gebruiken bij stucplaat. Gewoon de gebruiksaanwijzing volgen: https://www.knauf.nl/systemen-en-producten/stucplaat
Bij knauf gaan ze uit van een stuclaag van 10mm of meer. Geen stucadoor die 10mm gips tegen een vlak plafond gaat smeren. ;)
Vandaar dat je gaas wil gebruiken anders heb je binnen een paar jaar scheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Riet is geen constructie, maar isolatie. Dacht btw dat je al klaar was met de gipsplaten Gipsplaten aan plafond monteren.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dat is dus geen nieuw appartement, maar een 5e handse...

Lol... dat je pas na aankoop er achter komt dat je nog 40cm loze ruimte boven een plafond hebt.. Naja; aangename verrassing.

Inderdaad die oude rietstuck rommel er uit halen, elektra renoveren, isolatie aanbrengen en daarna een nieuw plafond.
Ivow85 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 11:07:
[...]

Ik denk niet dat wanneer de eigenaar van dit appartement zijn installatie wil vernieuwen, hij de bovenburen zover krijgt om hun vloer open te laten breken...

Jouw verhaal gaat op voor woonhuizen.
Nee hoor, als je het plafond er uit hebt kun je er ook bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Part schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 14:41:
[...]

Bij knauf gaan ze uit van een stuclaag van 10mm of meer. Geen stucadoor die 10mm gips tegen een vlak plafond gaat smeren. ;)
Vandaar dat je gaas wil gebruiken anders heb je binnen een paar jaar scheuren.
Dan zou ik hier nu scheuren moeten hebben in mijn hele huis.

Alleen langs de rand van het plafond bij de aansluiting met de muur heb ik her en der een scheur. Dat had voorkomen kunnen worden als de stukadoor (zoals het hoort) toen hij klaar was even een mes in de hoek tussen de muur en het plafond had gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

kabeltjekabel schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 15:51:
Dat is dus geen nieuw appartement, maar een 5e handse...

Lol... dat je pas na aankoop er achter komt dat je nog 40cm loze ruimte boven een plafond hebt.. Naja; aangename verrassing.

Inderdaad die oude rietstuck rommel er uit halen, elektra renoveren, isolatie aanbrengen en daarna een nieuw plafond.

[...]

Nee hoor, als je het plafond er uit hebt kun je er ook bij.
Het appartement is wel in Duitsland als ik het goed gelezen heb. Dat land waar ze kabel in de muur smeren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ericplan schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:45:
[...]

Het appartement is wel in Duitsland als ik het goed gelezen heb. Dat land waar ze kabel in de muur smeren.
Oh ja :/ . Maar kabel in buis komt daar ook wel voor hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Jelte schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 14:32:
[...]

Die 5mm is niet nodig. Zie ook link van de @eamelink
Euhhh, in die link staat 5 tot 8 millimeter openhouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@theduke1989
Lees je alsjeblieft in, voordat je het plafond eruit sloopt. Aan welke Duitse brandweereisen moet een nieuw plafond voldoen? Welke eisen stelt de Wohnungseigentümergemeinschaft (WEG)? Is één laag gipsplaat voldoende, of moet het een dubbele laag met verspringende naden zijn? Vraag lokaal na wat je wel en niet zelf mag doen. Daarmee voorkom je waarschijnlijk een hoop problemen.

Datzelfde geldt voor aanpassingen aan de elektrische installatie. Hier mag je het zelf doen, maar wat denkt de WEG ervan?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Om het wat te verduidelijken.

1. Het betreft een appartement.(geen huis)
2. Gebouwd rond 1940-1950.
3. We hebben de sleutels al gekregen. De makelaar had ons beloofd eind juni de sleutels te krijgen. Door de problemen bij de bank van de verkoper hebben we tot eergisteren moeten wachten op de sleutels. De woning is nog niet betaald. Aan ons ligt het zeker niet. (wachten nog steeds op de notaris)
4. Het plafond bestaat dus inderdaad uit riet en gips. Geen Gipskartonplatten.

We zitten met tijdnood nu. Want het eerst er af halen en opnieuw aanbrengen met nieuw constructie gaat te lang duren.

We hadden offerte als ik het er af haal en het bedrijf hun materiaal en arbeid €2500 gaat kosten voor (105qm2).

Elektro wordt ook gedaan.

Maar zoals het er nu uit ziet, kan het topic op slot. Heb vandaag met de stucadoorsbedrijf gesproken en het duurt langer. Vooral nu. Dus het wordt zoals het is. Elektro helaas ook.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Je bent dus zelfs nog geen eigenaar, dus als het klapt, vanwege die rare bank dingen, mag jij straks al die kosten voor herstel gaan betalen.

Nog beter, wie betaald nu alles wanneer het huis zou afbranden door jou werken?

O ja, als je advies vraagt en er niets mee doet, vraag het dan ook niet, beetje gewoon sociaal niet geaccepteerd zeg maar.

[ Voor 22% gewijzigd door Vorkie op 25-07-2020 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieMongollie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-05 12:18
Vorkie schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:33:
Je bent dus zelfs nog geen eigenaar, dus als het klapt, vanwege die rare bank dingen, mag jij straks al die kosten voor herstel gaan betalen.

O ja, als je advies vraagt en er niets mee doet, vraag het dan ook niet, beetje gewoon sociaal niet geaccepteerd zeg maar.
Maar dit joh. Ik snap je haast, maar als er nu iets gebeurd, ben je inderdaad dubbel de sjaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Vorkie schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:33:

Op papier is het inderdaad onze woning nadat betaald is. Maar door problemen aan de andere kant want we wachten nog steeds is het niet betaald.

Ik wil het eigenlijk weg hebben die rieten constructie. Maar zoals tijdnood en dat ik niet meer vrij kan vragen aan me werkgever zou dit maanden duren. Voor de stukkedoor bedrijf die kunnen hun werk binnen een week afmaken.

Het is jammer dat vanuit de makelaar niet goed gecommuniceerd is en alles. Want dan zou ik inderdaad alles netjes vernieuwen.

Nu wordt waarschijnlijk alleen de elektro gedaan..dit wordt alleen nieuwe kabels aanleggen door de rieten constructie en dan zo vernieuwd. Ook komen er spotjes die zullen dan gewoon zo er door heen gehoord worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:48
theduke1989 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:29:
Om het wat te verduidelijken.

1. Het betreft een appartement.(geen huis)
2. Gebouwd rond 1940-1950.
3. We hebben de sleutels al gekregen. De makelaar had ons beloofd eind juni de sleutels te krijgen. Door de problemen bij de bank van de verkoper hebben we tot eergisteren moeten wachten op de sleutels. De woning is nog niet betaald. Aan ons ligt het zeker niet. (wachten nog steeds op de notaris)
4. Het plafond bestaat dus inderdaad uit riet en gips. Geen Gipskartonplatten.

We zitten met tijdnood nu. Want het eerst er af halen en opnieuw aanbrengen met nieuw constructie gaat te lang duren.

We hadden offerte als ik het er af haal en het bedrijf hun materiaal en arbeid €2500 gaat kosten voor (105qm2).

Elektro wordt ook gedaan.

Maar zoals het er nu uit ziet, kan het topic op slot. Heb vandaag met de stucadoorsbedrijf gesproken en het duurt langer. Vooral nu. Dus het wordt zoals het is. Elektro helaas ook.
toon volledige bericht
Beter goed dan snel. Het probleem is je tijdnood, niet het plafond. Huur iets tijdelijks en maak je appartement netjes :) .

[ Voor 4% gewijzigd door MarcoC op 25-07-2020 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
theduke1989 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:47:
[...]

Op papier is het inderdaad onze woning nadat betaald is. Maar door problemen aan de andere kant want we wachten nog steeds is het niet betaald.

Ik wil het eigenlijk weg hebben die rieten constructie. Maar zoals tijdnood en dat ik niet meer vrij kan vragen aan me werkgever zou dit maanden duren. Voor de stukkedoor bedrijf die kunnen hun werk binnen een week afmaken.

Het is jammer dat vanuit de makelaar niet goed gecommuniceerd is en alles. Want dan zou ik inderdaad alles netjes vernieuwen.

Nu wordt waarschijnlijk alleen de elektro gedaan..dit wordt alleen nieuwe kabels aanleggen door de rieten constructie en dan zo vernieuwd. Ook komen er spotjes die zullen dan gewoon zo er door heen gehoord worden.
"Nieuwe kabels door de rieten constructie"... wat precies :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:39
theduke1989 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 22:47:
[...]

Dus niet van jouw. Fix dat eerst. Wat nu als de verkoper ineens terugtrekt? Of komt te overlijden?
Hoe problemen bij zijn bank relevant zijn ontgaat mij, want jouw geld gaat eerst naar de notaris toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:17
Vergis je niet in de hoeveelheid werk die het is om zo'n rieten stucplafond weg te halen. Het is een smerige klus waar je de woning eerst leeg voor moet maken. Alles komt onder het puin en stof te zitten. . Er komt veel puin bij vrij dat is sjouwen en reken op minimaal 5 kuub. Het is een goed plan om te doen zeker als je er hoogte mee kunt winnen maar zoiets is meestal onderdeel van een complete renovatie waarbij je de boel eerst geheel leegtrekt. Wanden zullen ook opnieuw gestuct moeten worden als je een nieuw hoger plafond wilt.

[ Voor 15% gewijzigd door ASW1 op 25-07-2020 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:37
Wat is er mis met gewoon dat plafond eruit trekken en op je gemak opnieuw maken? Snel snel dingen maken of laten maken is echt vragen om problemen tenzij je weet wat je doet. Of je laat het nu nog even zitten (want het zit er al 50 jaar), of je trekt dat riet met stucwerk eruit en fixt allerlei zaken meteen goed en kijkt even tegen wat balken aan ofzo. Je weet niet wat je allemaal voor shit tegenkomt als je zo’n oud plafond eruit trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
De_Bastaard schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 23:17:
Wat is er mis met gewoon dat plafond eruit trekken en op je gemak opnieuw maken? Snel snel dingen maken of laten maken is echt vragen om problemen tenzij je weet wat je doet. Of je laat het nu nog even zitten (want het zit er al 50 jaar), of je trekt dat riet met stucwerk eruit en fixt allerlei zaken meteen goed en kijkt even tegen wat balken aan ofzo. Je weet niet wat je allemaal voor shit tegenkomt als je zo’n oud plafond eruit trekt.
Loden waterleidingen, doorgeroeste stalen gasbuis, asbest riolen. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:37
kabeltjekabel schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 23:19:
[...]

Loden waterleidingen, doorgeroeste stalen gasbuis, asbest riolen. :+
Precies. Elke muur, plafond of vloer die ik hier open trek is net als Pandora’s doos. Niet perse erg, maar “even” iets fixen zit er niet in. Ik zou dat plafond gewoon open trekken en op m’n gemak kijken hoe en wat je moet fixen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:30
Ik begrijp niet waarom de consensus hier is dat dat plafond er absoluut uit moet. Er zijn in Nederland nog talloze huizen met zo'n plafond (waaronder mijn 100 jaar oude huis). Ja, als je toch van plan was om een complete renovatie te doen zou ik dit zeker meepakken. Anders lekker laten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

kabeltjekabel schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 23:08:
[...]

"Nieuwe kabels door de rieten constructie"... wat precies :?
“De spotjes worden er gewoon door geboord”

Daarmee worden drie zaken bereikt:
We slopen de brandvertragende constructie.
We maken een paar flinke geluidslekken.
We zorgen voor een doorlopende bron van stof.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Eens met Lapa. Waarom zo veel moeite doen om de boel eruit te slopen? Met een beetje geluk is het ook nog een mooi versierd plafond en is het echt zonde om het eruit te slopen.

Als je het gewoon laat zitten en een stukje eronder een nieuw plafond hangt (er is toch genoeg ruimte), dan scheelt het een hoop extra sloopwerk, je behoudt een extra tussenlaag (zowel tegen geluid als extra brandvertraging) en je hebt alle ruimte om leidingen en spotjes op te hangen. En je behoudt het oude plafond voor de toekomstige bewoners die oude elementen wel weten te waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@Rubbergrover1 hadden we ook in gedachten. Alleen is er geen ruimte voor nieuwe. De huidige verlaagde plafond zit direct boven de rolluiken. De woning hoe die nu is en met tijd gebrek. Moest ik beslissing maken. De eerst volgende aannemers kunnen pas vanaf volgende week.
Dus doen we het gewoon op deze manier.

Het is echt jammer maar we kunnen niks. Ik had liever ook alles gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Lapa schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 23:53:
Ik begrijp niet waarom de consensus hier is dat dat plafond er absoluut uit moet. Er zijn in Nederland nog talloze huizen met zo'n plafond (waaronder mijn 100 jaar oude huis). Ja, als je toch van plan was om een complete renovatie te doen zou ik dit zeker meepakken. Anders lekker laten zitten.
Omdat dat spul brandgevaarlijk is en omdat je bij een wisseling van bewoner het hele pand leeg hebt; een perfecte gelegenheid om die smerige boel er uit te halen. Het slopen van een rietstuc plafond brengt namelijk echt heel veel stof met zich mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op zondag 26 juli 2020 @ 10:52:
[...]

Omdat dat spul brandgevaarlijk is en omdat je bij een wisseling van bewoner het hele pand leeg hebt; een perfecte gelegenheid om die smerige boel er uit te halen. Het slopen van een rietstuc plafond brengt namelijk echt heel veel stof met zich mee.
Stuc op riet is helemaal niet zo brandgevaarlijk. Brandwerendheid is vergelijkbaar met gipsplaat (ca 25 minuten). Waarschijnlijk is de gedachte dat riet brandgevaarlijk is en -dus- een plafond van stucwerk op riet ook. Dat is het zelfde als zeggen dat karton brandgevaarlijk is en dus gipsplaten met een kartonnen buitenkant ook.

Wat wel brandgevaarlijk is, is dat de elektriciteit etc. bij een rieten plafond vaak ook verouderd is.

Als je dit spul laat zitten en er een nieuw plafond onder plaatst, ook met nieuwe elektriciteitsleidingen, dan heb je dus een extra laag tussen de twee verdiepingen, zodat er juist meer vertraging is.
theduke1989 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 09:31:
@Rubbergrover1 hadden we ook in gedachten. Alleen is er geen ruimte voor nieuwe. De huidige verlaagde plafond zit direct boven de rolluiken.
Maar als je dat verlaagde plafond weg haalt, dan heb je tussen het verlaagde plafond en het oude rieten plafond toch genoeg ruimte voor een nieuw plafond? Dat zal een stuk sneller te monteren zijn dan als je eerst het gips op riet weghaalt en dan met moeite je moet aanpassen aan wat je daaronder vindt.

Dus mijn idee zou zijn: verlaagde plafond weg en tussen het hogere oude plafond en de rolluiken een nieuw plafond met electriciteit monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Zou ook nog kunnen dat het oude verlaagde plafond geplaatst is in overleg/opdracht van de WEG om de brandveiligheid te verhogen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Rubbergrover1 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:29:
[...]

Stuc op riet is helemaal niet zo brandgevaarlijk. Brandwerendheid is vergelijkbaar met gipsplaat (ca 25 minuten).
Haha, wat? No way. Plus dat dat spul binnen notime naar beneden lazert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Die brandvertraging werkt natuurlijk alleen als een plafond intact is. TS gaat er een gatenkaas van maken. In mijn rol als VvE-beheerder zou ik grote problemen hiermee hebben en de TS opdragen dit te (laten) herstellen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:17
Het weghalen van een rieten stucplafond is zo'n enorme klus dat men het meestal laat zitten, en alleen wanneer een woning echt helemaal kaalgestript wordt haalt men dat eruit.
Gebruikelijk is dat electra later gewoon tegen het rietstuc is aangebracht en daarna een gipsplatenplafonnetje daaroverheen.
Ik begrijp niet wat hier nu eigenlijk het probleem is.
Uit de vraagstelling kan ik niet opmaken dat er iets mis is waar wat aan gedaan moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:03
zachtboard plafond: weghalen, altijd, geen twijfel
Riet plafond: laten zitten, weghalen is enorm veel zooi en zo heb je boven je nieuwe plafond al extra isolatie.Bij tveeel twijfel weghalen maar niet zeiken over de zooi

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
In onze jaren 20 woning hebben wij alle rieten plafonds eruit gehaald omdat de elektra vervangen moest worden (zit in ijzeren pijpen).
Het was dat er enorm veel scheuren in zaten, dus zelfs als het niet nodig was had ik het gedaan, maar als het in goede staat is zou ik het lekker laten zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTkDzUfD5ZAbyAgwM-hjMd9wkPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YSZK2AFlsoeWqOzHkZQZwpSk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 99% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luapper
  • Nu online
Neuzelaar schreef op zondag 26 juli 2020 @ 18:58:
[...]

Ben niet zo bekend met zulk oude huizen maar als de elektra vervangen moet worden hoef je toch niet perse de oude te verwijderen?
Oude zit er ook nog, maar de nieuwe moest ook geïnstalleerd worden en we wilde geen hoogte verliezen. Daarnaast hebben we alles ook meteen geïsoleerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Neuzelaar schreef op zondag 26 juli 2020 @ 18:58:
[...]

Ben niet zo bekend met zulk oude huizen maar als de elektra vervangen moet worden hoef je toch niet perse de oude te verwijderen?
In die huizen zitten er 101 verborgen lasdoosjes tussen vloer en plafond. Dus of vloer open, of plafond open. Soms zijn er op de verdieping erboven nieuwe wandem gezet over de luikjes in de vloer...

Maak je er een centraaldozensysteem van is het niet moeilijk het aantal knooppunten met 75% te reduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-04 13:53
Als je gaat vervangen zou ik het goed doen. Hoe is de staat van electra ? kans op brandgevaar bij kortsluiting achter het plafond dan ben je verder van huis.

Ik zou het zo opbouwen , gezien vanaf boven naar beneden. 1 cm luchtlaag , Steenwol platen van minimaal 12 cm dik (zeer brandvertragend , geluidsisolerend en warmte isolerend ) dampdoorlatende folie er over. rachels voor gipsplaten en laten stucen. dan heb je een laag van ong 15 cm.

maar dit soort dingen blijven nare verassingen. Je hebt wel de kans om meteen je electra goed te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:53:
[...]

In die huizen zitten er 101 verborgen lasdoosjes tussen vloer en plafond. Dus of vloer open, of plafond open. Soms zijn er op de verdieping erboven nieuwe wandem gezet over de luikjes in de vloer...

Maak je er een centraaldozensysteem van is het niet moeilijk het aantal knooppunten met 75% te reduceren.
Daarvoor hoef je de oude leidingen toch niet weg te halen? Dat is wat Neuzelaar aangeeft. Ik zou ook gewoon de oude leidingen etc. laten zitten (maar natuurlijk wel afkoppelen) en een paar cm onder het oude plafond een nieuw rachelwerk hangen met nieuwe elektriciteitsleidingen etc. Dan kun je het volledig doen zoals je zelf wilt, zonder dat je last hebt van het oude plafond en de oude leidingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
het probleem bij ons is het volgende.

1. Tijd (we moeten uiterst eind augustus verhuisd zijn. We hebben de huidige wonig opgezegd omdat de Makelaar ons had verteld eind juni krijgen jullie de sleutels. Dit is dus niet gebeurd en pas vorige week ontvangen.

2. In tijden van nu is het heel moeilijk om iemand te vinden die het rieten dak met gips binnen 1-2 dagen kan afbouwen en verzorgen.

3. Dan elektro en netwerk en gipskarton en wanden monteren moet dan ook nog eens gebeurd zijn binnen enkele dagen.

Wat we nu hopen dat gaat lukken.
1. we hebben bulgaren gevonden die het in 1 werkdag kunnen afbreken. Container kosten zijn voor ons 7kubiek zou genoeg moeten zijn om riet en gips af te breken.

2. vandaag komt een nieuwe elektro monteur hopelijk die snel werkt, die van oude leidingen 1.5mm dikte alles naar 2.5mm dikte voor schakelaars en voor ligt 1.5mm is goed genoeg. En ook meteen mijn netwerk gaat uitbouwen zodat het toekomst bestedig is. Zal toch uiteindelijk cat6a gebruiken, omdat cat7 te stug is.

3. Voor gipskarton hadden we iemand gevonden doet na werktijd €25,- pro qm2 voor 105qm2 €2650,-
zijn werk en materiaal. mijn kosten zijn dan nog steenwol platen (rockwool) aan te schaffen kost denk ik rond de €650,-

Dit is mijn plan wat ik wil uitvoeren.

Mijn vrouw daarin tegen is echt onder strs vooral omdat zij ter plekke is daar en wilt 5000,- uitgeven voor alleen malen dus alleen nieuwe gips aanbrengen en alles. Mijn plan is uiteindelijk goedkoper omdat je daar nieuwe plafond erbij krijgt.

maar het is echt tijdnooit, het is al bijna augustus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
En al die tijd zijn jullie nog steeds geen eigenaar van het appartement en ben je dus dingen aan het slopen die (nog) niet van jullie zijn........

Straks geef je 10000 euro uit en zegt de verkoper.. dank je wel, maar gaat niet door.... daar zou ik pas stress om hebben....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Waarom zou je het er uit halen en al dat werk op je hals halen? Als ik goed begrijp was er al een verlaagd plafond, en is dat ook wat de topicstarter wil.

Alle voordelen die hier genoemd worden:
* brandvertraging
* isolatie
* nieuwe elektra

Kan dus ook prima onder dit plafond, en dan vervolgens het verlaagde plafond aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@Job_04 het is al verlaagd.

Dit zijn oude woningen waar de originele hoogte 3 meter is. En het verlaagd is met 50cm.
Dit scheelt natuurlijk ook stookkosten.

@Vorkie de wonig is van ons en is ondertekend. Wij wachten met smacht af wanneer we kunnen betalen.
Ook staat er in het contract dat de verkoper na ondertekenen niet meer de koop kan annuleren. Het probleem is bij de bank en niet bij de verkoper heeft de notaris gezegd.

Daar maken we ons dus niet echt druk om, alleen de tijd nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
theduke1989 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:35:

Dit zijn oude woningen waar de originele hoogte 3 meter is. En het verlaagd is met 50cm.
Maar nu raak ik toch even in verwarring. Is dat rieten plafond nu het verlaagde plafond, of is het rieten plafond het originele plafond van 3m hoogte?

Uit je eerste posts heb ik begrepen dat je plafond van hoog naar laag is:
gips op riet, op 3m hoogte;
50 cm niets
gipskarton plafond
daar tegenaan polystyreen.

Maar nu, gezien je grote noodzaak om het rietplafond te verwijderen, lijkt het er op dat de situatie is:
Een onbekend plafond op 3m hoogte;
50 cm niets
gips op riet plafond
daar tegenaan polystyreen.

Is dit de situatie? Of is het eerste de situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:51:
[...]
Maar nu raak ik toch even in verwarring. Is dat rieten plafond nu het verlaagde plafond, of is het rieten plafond het originele plafond van 3m hoogte?
[...]
(y)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@Rubbergrover1 de originele hoogte is 3m hoog. Het plafond is verlaagd met 50cm met riet en gips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Laatst online: 03-05 11:35
Weet je dat héél zeker?

Wat het kan ook de vloer van de bovenbewoner zijn (of het dak) en dat de hoogte wordt bepaald door de balken die er tussen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@Xiphalon we hebben de plafond er niet helemaal uitgehaald. Maar het stuk wat is afgebroken. Wanneer je naar een meetlint er doorheen zet en meet is het 50cm.

We weten inderdaad niet wat er echt allemaal daarboven hangt en staat. Maar zoals nu meerdere zeggen is het verlaagd. Maar 1 monteur had het over dwarsliggende betonbalken. Dat weten we niet en zouden dan dus moeten op meerdere plekken afbreken. Maar om meer werk te voorkomen als we alsnog niet doen nieuwe plafond wegens tijdgebreken hebben we het niet verder afgebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-05 14:38
Dat gips en riet weghalen is zo gebeurd, je bent langer bezig met de honderden spijkertjes waar het riet nu aan hangt.. Wij hadden 40m2 er in een ruim uurtje uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
theduke1989 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:35:

@Vorkie de wonig is van ons en is ondertekend. Wij wachten met smacht af wanneer we kunnen betalen.
Ook staat er in het contract dat de verkoper na ondertekenen niet meer de koop kan annuleren. Het probleem is bij de bank en niet bij de verkoper heeft de notaris gezegd.

Daar maken we ons dus niet echt druk om, alleen de tijd nu.
OK, blijft een vreemd verhaal.

De woning is dus nog steeds eigendom van de vorige eigenaar of is bij het Duitse kadaster, het Grundbuch, al jullie namen / eigendom geregistreerd? Als dit nog niet is gedaan, is er dan een Vormerkung al aanwezig? Dan pas moet je namelijk betalen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theduke1989
@Vorkie wij staan al in het kadaster.
Makelaar is betaald, grundsteuer is betaald. Alleen nog de woning betalen.

Volgens de notaris blijkt het nog steeds met de bank iets ze zijn. Verkoper heeft, had schulden open staan.
Maar dat zou voor ons eigenlijk niets hoeven uitmaken. Want wij kopen de woning waarbij hij van dat geld weer zijn schulden bij de bank kan betalen. Maar dat gaat dus niet zo makkelijk hier in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-05 12:23

LankHoar

Langharig tuig

@theduke1989 ik zie het nog niet genoemd: heeft de verhuurder van je huidige woning al nieuwe huurders die er per 1 september in willen? Ik zou eens polshoogte nemen of je niet toch nog 1-2 maanden extra kunt huren. Vragen kan altijd. Mocht de verhuurder nog geen huurders hebben, dan lijkt me dat alleen maar win-win en het scheelt jullie een hoop stress.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@LankHoar we hebben het geprobeerd. Ook hadden we dus 3 maanden de tijd. Als de makelaar zich aan zijn belofte had gehouden eind juni de sleutels overhandigen was het allemaal geen probleem. In 1 maand kan je dis makkelijk doen. Voorlopig is het qua COVID-19 ook wat rustiger qua sommige werkzaamheden. Maar helaas anders gelopen. De verhuurder WOGE heeft al een nieuwe bewoner gevonden werd ons verteld van de Hausmeister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
MarcoC schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 23:08:
[...]
Beter goed dan snel. Het probleem is je tijdnood, niet het plafond. Huur iets tijdelijks en maak je appartement netjes :) .
Eensch, daar ga je later spijt van krijgen.

En het verhaal met de bank is idd ook raar. Verkopende partij moet geld ontvangen, geen bank die dat tegen zou houden... tenzij ze nog een grote schuld open hebben staan en de inkomsten dit niet gaat dekken (restschuld open blijft). Dat lijkt me ook en reden om huiverig te zijn met dit hele verhaal. Dalijk doe jij al je aanpassingen en eist de bank gewoon dewoning op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjoo71
  • Laatst online: 16-04 14:06
vraag het je stucadoor. We hebben toentertijd op de benedenverdieping alles eruitgehaald. Riet en een laagje stuc. Toen kwam de stucadoor en hij zei; zonde. Dat isoleert juist heel goed, nu hoor je veel meer of je moet extra kosten maken om het alsnog te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@Bartjoo71 we hebben de volgende mensen die het werk zouden moeten doen. als het echt binnen een tijd van 1-3 weken kan gebeuren.

Elektromeiser +/- €1000,- complete woning, inclusief netwerk en extra dingen.
Bulgaren €200/€250,- die het in een dag kunnen afbreken en alles. Container kost €700-800,-
Plafond complete woning €2650,-

€1000
€2650 / €700,- voor isolerende materiaal (rockwool 12cm)
€800
€1000 rekening voor extra dingen die er eventueel bij kunnen komen. om er rekening mee te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door theduke1989 op 28-07-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-05 13:52
Ik probeer zo veel mogelijk de volgende mantra aan te houden: Doe heb 1x, doe het goed. Dit met de achterliggende gedachte dat dat op lang termijn altijd sneller/efficienter is.

Als je het nu ff snel snel oplost, gaat dit in de loop der tijd steeds meer aan je knagen met de "hm, had ik toch maar". Daar kan een maandje ongemak echt niet tegenop. Je zou misschien kunnen kijken of je tijdelijk eventjes boven kunt wonen? En dingen die niet zo makkelijk naar boven te verplaatsen zijn in een storagebox?

Ideaal is het niet, maar vanaf een buitenstaanders perspectief betreft "het wel goed doen":
Pro:
- Elektra kan gelijk goed worden gedaan
- Potentieel brandgevaar minimaliseren
- Betere warmte/geluidsisolatie (denk bv ook aan iemand die boven een rondje loopt / tv kijkt!)
- Je kunt het gelijk helemaal netjes maken zoals je wilt
- Je plafon potentieel 30/40cm hoger! Dat enorm voor je gevoel van ruimte!

Con:
- Kost geld (IMO redelijk 'normaal' als je een nieuwe woning in trekt)
- Maakt tijdelijk (3/4 weken) onhandig wonen.

Ik ben momenteel ook bezig met een woning terwijl ik ook nog huur, voor ons is t ook beter om ASAP om te gaan. En dat gaat inhouden dat we een paar maanden onhandig moeten wonen. Koken wordt een lachertje in t begin, we slapen ergens in een hoekje van t huis. Inboedel slaan we ergens op.

Ja, allemaal niet optimaal, maar een kleine investering als ik daarna 30jaar niet "had ik toch maar.." hoef te denken :)

In ieder geval veel succes met alles

[ Voor 3% gewijzigd door Martijn.C.V op 28-07-2020 15:37 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:07
Als het je om elektra en brand is te doen.
Dan maak je tegen het huidige plafond rachelwerk met calciumsilicaatplaten en in dat plafond verwerk je elektradraden.

Niet schrikken van prijs van die platen maar een hogere brandwerendheid ga je niet vinden in plaat=gelijk aan beton.

Maar zoals eerder opgemerkt de brandwerendheid van riet/gips plafond is niet eens zo slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Zo even een kleine update.

1. gipskarton gaat hem niet worden ivm tijdsgebrek.
2. Er was vandaag een bauengineer die het appartement heeft bekeken.
Elektro + netwerk kan gemaakt worden.
3. Momenteel gaat er geen vijf-aardig kabel vanaf de kelder naar onze woning.
Dus moeten we een bedrijf inhuren die dit moet doen.
4. Wanneer dat er is wordt de elektro en alles gedaan.
Helaas wordt het niet zoals ik heb gehoopt. Wants spots gaat ook niet lukken ivm riet en brandveiligheid.

@Martijn.C.V voor ons doen we dat al twee maanden en dan houdt het ook echt op. We hadden gehoopt op Juni de sleutels. Dan was het geen enkel probleem met tijd. Want dan had je voor afbouwen 2-3 werkdagen. Stroom weekje, en gipskarton weekje. En dan nog een keer malen de muren etc.
Nu lukt dat niet.

Maar wat ik heb gemerkt, weet niet of dat met mentaliteit te maken heeft, of met manier van denken.
Elke stukadoor of wie dan ook vindt de rieten plafond geen probleem. Hun antwoord is dit blijft nog 50-100 staan. Of als het nu al niet is ingestort dan andere koren ook niet. En hier in Nederland is dat weer net wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
theduke1989 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:41:
Maar wat ik heb gemerkt, weet niet of dat met mentaliteit te maken heeft, of met manier van denken.
Elke stukadoor of wie dan ook vindt de rieten plafond geen probleem. Hun antwoord is dit blijft nog 50-100 staan. Of als het nu al niet is ingestort dan andere koren ook niet.
Helemaal mee eens. Maar jij hebt volgens mij je zinnen nu eenmaal gezet op het verwijderen van dat rieten plafond dus wat die stukadoors zeggen zal weinig verschil maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:34:
[...]

Daarvoor hoef je de oude leidingen toch niet weg te halen? Dat is wat Neuzelaar aangeeft. Ik zou ook gewoon de oude leidingen etc. laten zitten (maar natuurlijk wel afkoppelen) en een paar cm onder het oude plafond een nieuw rachelwerk hangen met nieuwe elektriciteitsleidingen etc. Dan kun je het volledig doen zoals je zelf wilt, zonder dat je last hebt van het oude plafond en de oude leidingen etc.
Als je je plafond er niet uit wilt halen, en de vloer erboven niet los wilt halen en je wilt de elektra saneren dan moet je dus ook de muren open trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

kabeltjekabel schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:56:
[...]
Als je je plafond er niet uit wilt halen, en de vloer erboven niet los wilt halen en je wilt de elektra saneren dan moet je dus ook de muren open trekken.
En dat voor +/- €1000,-

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ericplan schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 18:15:
[...]

En dat voor +/- €1000,-
DHZ ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:28:
[...]

Helemaal mee eens. Maar jij hebt volgens mij je zinnen nu eenmaal gezet op het verwijderen van dat rieten plafond dus wat die stukadoors zeggen zal weinig verschil maken...
Sat is niet waar. Want we zitten in tijdnood. Enige wat we nog kunnen doen is elektro en dan alles netjes glad trekken iets wat ik niet wou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Ik ken dit uit een heel oud huis, van rond 1900. Het plafond op zich is dan niet van riet, maar van houten balken, met riet ertussen.
Daarna is dat riet gestuct: het riet vulde op, ze hadden toen geen gipsplaten of isolatie.

Op zich uiteraard niets mis mee, huizen hebben soms ook een rieten dak. Uiteraard wel brandgevaarlijker.

Of het weg 'moet' ? kwestie van wat je wilt en uiteraard je budget. Het huis waar ik het over had is ene jaar of 10 - 15 geleden door de huurders verlaten, en toen gerenoveerd en voor VEEL geld verkocht. Ik denk dat er toen wel betere vloeren inkwamen. Ik was sowieso geen fan van houten vloeren: die kraken altijd.
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Anoniem: 93050 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 06:35:
Ik ken dit uit een heel oud huis, van rond 1900. Het plafond op zich is dan niet van riet, maar van houten balken, met riet ertussen.
Daarna is dat riet gestuct: het riet vulde op, ze hadden toen geen gipsplaten of isolatie.

Op zich uiteraard niets mis mee, huizen hebben soms ook een rieten dak. Uiteraard wel brandgevaarlijker.

Of het weg 'moet' ? kwestie van wat je wilt en uiteraard je budget. Het huis waar ik het over had is ene jaar of 10 - 15 geleden door de huurders verlaten, en toen gerenoveerd en voor VEEL geld verkocht. Ik denk dat er toen wel betere vloeren inkwamen. Ik was sowieso geen fan van houten vloeren: die kraken altijd.
.
Misschien ben ik wat principieel hierin, maar als je toch een kleine verbouwing gaat doen dan kun je het beste gewoon ook dat plafond even doen (ook als het zachtboard is). Ik heb een huis uit 1937 gekocht met in 1 ruimte nog een rieten plafond (de badkamer). Komt een nieuwe badkamer in en no way dat dat rieten plafond blijft zitten.

TS: hoeveel tijd denk je dat er nodig is om het werk wél uit te voeren zoals je het zou willen hebben. Wat kost een AirBNB of ander alternatief verblijf voor die periode? Dat appartement staat nu leeg. Zeker het overwegen waard hoor.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 29-07-2020 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ivow85 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:46:
De makelaar of verkoper hoeft niets te vertellen over eigenschappen die normaal zijn voor de woning, gezien aard en bouwjaar (of jaar van renovatie) van het pand. Riet-stuc was tot pakweg de jaren '50 een gebruikelijke methode om een plafond af te werken. Daarna is plaatmateriaal gebruikelijker geworden (eerst een tijdje zachtboard, nog erger dan riet-stuc) en vervolgens gipsplaat. In geval het pand een bouwjaar heeft van vóór pakweg 1950, is de verkoper en/of makelaar ten aanzien van dit plafond dus helemaal niets te verwijten.
Na riet heb je nog een tijd steengaas matten gehad. Erg fijn spul om weg te halen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-02 20:30
Hadden we hier ook in een huis van '62, opzich makkelijk verwijderen als je eenmaal een stukje los hebt, er aan gaan hangen en je trekt het hele plafond er zo af :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Bakema schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:04:
Hadden we hier ook in een huis van '62, opzich makkelijk verwijderen als je eenmaal een stukje los hebt, er aan gaan hangen en je trekt het hele plafond er zo af :+
En de rest van de dag ben je aan het puinruimen :X |:( Dat is altijd zo jammer bij dit soort sloop klussen.

Pagina: 1 2 Laatste