Gipsplaten aan plafond monteren.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-05 17:27
Beste bouwtechneuten,

Ik zou graag jullie hulp willen bij het aanleggen van gipsplaten op plafond.

Nu heb ik enkele video's bekeken en wil dus nu beginnen.

Wat heb ik nodig.
  1. Houten lijsten (worden de gipsplaten op gemonteerd.
  2. pluggen voor in de plafond + schroeven.
  3. Gipsplaten van 20mm dik waarschijnlijk, omdat deze aan het plafond komen? of de 12.5mm zijn voldoende.
  4. speciale schoeven voor in de gipsplaten.
  5. Snelgips.
  6. gaas om goed stevig te maken.
  7. ** LED Spots
wat gereedschap.
  1. accuboormachine.
  2. een zaag, of decopeerzaag om de houten lijsten te zagen op maat.
  3. stanleymes.
en nog wat andere dingen.

Nu wil ik spots gaan inbouwen. Maar mijn vraag is van waar komt de stroom? is het de bekabeling wat al in de dragende wand of, moet ik de muur openen vanuit de schakelaar en dan zo verder. Dit wordt in vele niet echt duidelijk vertels.

En wat is beter, vierkante gipsplaten, of afgeronde gipsplaten? Bij vierkante gipsplaten hoef je dan geen gaas te komen volgens mij?

Dit is wat ik heb gevolgd: YouTube: Plafond plaatsen 1 om een idee te krijgen hoe te beginnen.

[ Voor 5% gewijzigd door theduke1989 op 14-04-2020 14:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 16:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Plafondplaten zijn 9 mm. Anders wordt het ook enorm zwaar... :)

Gaas ben je niet nodig. Plafondplaten hebben een ronde kant. Daar hoeft geen gaas in, gewoon dichtsmeren dus.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Kraz

Saving the world

Waar komt momenteel de stroom vandaan? Neem aan dat er al iets van een stroomaansluiting in het plafond zit?
Zo ja, van daaruit kun je de draden verder trekken.

Ik heb bij een vriend van me meerdere malen meegeholpen met een gipsplafond en beide keren hebben we afgeronde platen gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@Question Mark de 9mm is voldoende voor ook bijvoorbeeld iets extra's er aan te hangen?

@Kraz ja we hebben gewoon een standaard aansluiting voor lampen, maar die is in alle kamers in het midden van de ruimte, betekend dit dus met kroonsteentje de kabels blauw en bruin doorlussen of moet er iets meer gebeuren. Want als ik dit bekijk YouTube: LED Einbaustrahler einbauen: So geht’s! van de main source, en dan telkens doorlussen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:54

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

9mm gipsplaten idd, met afgeronde kanten. de voegen beter niet plamuren, maar met kit dichtmaken (je houdt dan wel de naad in zicht). latten op 30 cm. Alles wat je op wilt hangen; in de latten of doorboren tot in het plafond.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:31
Wat bedoel je met iets extra's er aan hangen?
Een lamp zal wel loslopen, een boksbal of kristallen kroonluchter is een minder goed idee. Moet er iets zwaarders aan gehangen worden dan zou ik zorgen dat er op die plak achter de gipsplaat hout zit, dan kun je het door het gipsplafond aan het houten raamwerk bevestigen maar ook dat heeft zo zijn limiet qua gewicht natuurlijk...

En ik zou inderdaad gewoon de kabels in het midden van het plafond doorlussen met een ringleiding, op die manier kun je de spots bedienen met de reeds aanwezige schakelaar die (waarschijnlijk) bij de deur zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Kraz

Saving the world

theduke1989 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:45:
@Question Mark de 9mm is voldoende voor ook bijvoorbeeld iets extra's er aan te hangen?

@Kraz ja we hebben gewoon een standaard aansluiting voor lampen, maar die is in alle kamers in het midden van de ruimte, betekend dit dus met kroonsteentje de kabels blauw en bruin doorlussen of moet er iets meer gebeuren. Want als ik dit bekijk YouTube: LED Einbaustrahler einbauen: So geht’s! van de main source, en dan telkens doorlussen?
Er iets extra's aanhangen kan, maar houdt rekening met het gewicht. Ik zou er geen 5+ KG aan hangen.
Mocht je iets zwaarders eraan willen hangen, moet je daar rekening mee houden met je rachels aan het plafond. Dan maak je een kleiner vierkantje om het aansluitpunt vd lamp.

Vwb de stroom is het idd een kwestie van doorlussen met een kroonsteentje.

Mocht er een Hornbach in de buurt zijn. Loop daar eens langs en stel daar je vraag. Maak eventueel wat foto's om te laten zien ter verduidelijking.
Vaak lopen daar mensen die je redelijk goed advies kunnen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@theduke1989 bitje voor gipsplaten, bezem of steun om platen te liften/aan te drukken, metalen liniaal(60cm)
9/10mm dik knauf of gyproc ak(afgeschuinde kant)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@B-Real & @Kraz ik wil bijvoorbeeld niet het idee telkens hebben wanneer ik alsnog een lamp erbij wil plaatsen dat de gipsplaten kunnen afbreken. Vandaar dat ik dacht wat dikkere platen te gebruiken.

@Hackus bedankt voor de tips, ga even kijken wat voor bitje je bedoeld en hoe dat heet op zijn Duits. dan inderdaad erg goede tips met de bezem etc, ga eventueel kijken of ik iets kan huren.

Wat zijn goede merken, bij de youtube video wat ik liet zien gebruiken ze ook GYPROC gipsplaten, maar KNAUF snelvuller wat voldoende is voor een woning denk ik ? als ik geen gaas hoed te gebruiken.

Zit ook te kijken, de standaard gipsplaten https://www.obi.de/gipska...0-mm-x-2-000-mm/p/2420347 deze wil ik binnenkort gaan aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

WiHa Bit mit Tiefenanschlag. blau ist mit gummi, Blauer Ring verhindert zu tiefes Einsenken der Schraube in Gipskartonplatten

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:14
Zorg dat je centraaldoos bereikbaar blijft! En als het even kan: zorg voor mantelbuis van lichtpunt naar lichtpunt, dan kun je altijd nog een kabel vervangen. Per ongeluk 1 schroef er in en je bent het haasje.

Ga je 12v spots of 230v spots toepassen? Bij 230v zou ik er nooit voor kiezen om alles met kroonsteentjes aan elkaar te knopen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Kraz schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:52:
[...]

Vwb de stroom is het idd een kwestie van doorlussen met een kroonsteentje.
Kroonsteentjes horen in de prullenbak, niet in je installatie.

Je kunt je centraaldoos verlengen door er zo'n ring op te zetten.

EDIT: Dit heet "verhogingsrand". Bijvoorbeeld;
https://www.sandervunderi...nd-centraaldoos-h165.html

Ook te koop in ronde vorm.

[ Voor 30% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-04-2020 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:45
Hackus schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:13:
WiHa Bit mit Tiefenanschlag. blau ist mit gummi, Blauer Ring verhindert zu tiefes Einsenken der Schraube in Gipskartonplatten
Niet te doen die bits, na 20 schroeven gelijk weggemikt en het bitje gebruikt welke bij je gipsplaatschroeven krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Laatst online: 15:26
Voor dat je het plafond gaat maken even goed nadenken over je verlichting + mogelijke veranderingen/uitbreidingen. Maak hier een plaatje van en sla het ergens op.

Vervolgens zorg je dat op de plekken in je lichtplan verstevigingen in de vorm van regelwerk of andere houtoplossing (balkje/plank etc) zijn aangebracht zodat je er altijd wat aan kan hangen.

Dit markeren of uitmeten en in je lichtplan zetten, dan weet je zeker dat je mooie plafond nooit naar beneden komt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Zo net maar online besteld.

100 gipsplaten (https://www.obi.de/gipska...0-mm-x-2-000-mm/p/2420347)

100 constructieplanken (https://www.obi.de/konstr...60-mm-x-2500-mm/p/3595816)

Gipsplaatschroeven (fijn draad) 2 bakjes van 1000 (https://www.obi.de/zubeho...-mm-1000-stueck/p/6952410)

1x 68mm basis boorkop.

1x een laddee.

Ben nog aan het uitzoeken wat een goed mengsel is om de naden goed en netjes dicht te doen.

En nog enkele kleine dingen. Dan nog Ben ik een plan aan het maken voor de verlichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je van plan bent om 100 gipsplaten te gaan verwerken doe jezelf dan een plezier en ga voor een gipsschroefmachine. Staan te klooien met schroeven terwijl je de plaat op z'n plekje moet houden, op een trappetje etc... (ik weet wel dat er plaatliften zijn maar toch)
Afbeeldingslocatie: https://festoolcdn.azureedge.net/productmedia/Images/jpg_large/7dd00c13-d651-11ea-810c-005056b31774_1600_1066.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door sypie op 27-01-2021 11:22 . Reden: Weigerend plaatje vervangen. ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:55
Je hebt nieteens een ladder of accutol en gaat nu 100 gipsplaten, bijbehorend raamwerk en bedrading plaatsen?

Moedig

Als je kijkt naar de raad van de hierboven genoemde gipsschroefmachine koop dan niet de voorbeeld festool. Festool is een merk dat richt op professionals en erg duur :p

[ Voor 41% gewijzigd door Jampot007 op 14-04-2020 20:18 ]

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-05 09:50

MLLL

Palm Treo 650

2 van deze rakkers is makkelijk

https://www.bol.com/nl/p/...kg-45-g/9200000088754724/

Naden van de gipsplaten ga je nooit mooi krijgen. Geheel stucen met gaas over de naden is de enige juiste manier.

Kan niet goed zijn of het ak platen zijn of met een ronde kant en mijn duits is ook slecht. Maar zelfs met ak-platen blijf je altijd de naden zijn met strijklicht, kun je schuren en vullen wat je wil maar je blijft het altijd zien.

Wanden gaan nog op die manier maar plafonds laten wij altijd stucenin het geheel of het moet lowbudget zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
theduke1989 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:54:

Ben nog aan het uitzoeken wat een goed mengsel is om de naden goed en netjes dicht te doen.
Uniflott

YouTube: Das Knauf System Uniflott

[ Voor 48% gewijzigd door twain4me op 14-04-2020 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@Jampot007 heb wel een accutol en alles. Maar niet de bijhorende bitjes etc. Ik heb een ladder maar die is voor me zelf om omhoog te Komen. Een andere ladder of constructie wat de plaate op zijn plaats houdt heb ik niet helaas.

Het liefst Wil ik eerst zelf proberen alles uitvogelen met hulp van jullie. Als het echt niet kan Dan iemand erbij halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:55
theduke1989 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:51:
@Jampot007 heb wel een accutol en alles. Maar niet de bijhorende bitjes etc. Ik heb een ladder maar die is voor me zelf om omhoog te Komen. Een andere ladder of constructie wat de plaate op zijn plaats houdt heb ik niet helaas.

Het liefst Wil ik eerst zelf proberen alles uitvogelen met hulp van jullie. Als het echt niet kan Dan iemand erbij halen.
A zo, dat is geruststellend (:.

Eigenlijk als je iemand kan optrommelen om te helpen zou ik dat sowieso wel doen want in je eentje is het wel tobben om die gipsplaten omhoog te houden beetje recht en dan vastschroeven.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hou je ook rekening met de vereiste inbouw hoogte van de spots die je op het oog hebt? Veel spots vereisen aardig wat ruimte (ook omdat ze warm worden).

En regel inderdaad een paar van die stempels om de platen mee op hun plek te houden of huur een gipsplaatlift.

Enne, heb je niet een beetje weinig hout besteld? Normaal gesproken zet je die balken om de 30cm. Dan heb je dus 2 balken per plaat nodig plus 1 extra aan het begin.

[ Voor 24% gewijzigd door Orion84 op 14-04-2020 21:15 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@Orion84 de meest gangbare LED spots vereisen ongebeer 30mm hoogte. De contructieplaten die ik hen genomen zijn 40mm hoog dus zou moeten passen.

Dan heb ik ook zitten kijken naar de verbinding tussen de hoofd leidingen van de snoeren, en de kabel naar de spot. Dit is iets wat ik zoek, nooit bekeken in de bouwmarkt hoe het doorlust, maar op deze youtube klinkt goed: YouTube: LED Einbaustrahler einbauen: So geht’s!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

theduke1989 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:15:
@Orion84 de meest gangbare LED spots vereisen ongebeer 30mm hoogte. De contructieplaten die ik hen genomen zijn 40mm hoog dus zou moeten passen.
Ok, dan is het goed :)

Is ook al weer een paar jaar geleden dat ik er zelf mee bezig ben geweest dus misschien is dat spul inmiddels compacter geworden of herinner ik het me verkeerd :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@Orion84 bij ons wordt het vlak, misschien bij jou dat je een constructie hebt wat nog dieper is?

@MLLL bedankt voor de tip, bij obi.de heb je 2 stuks voor 22,- niet zo fancy, maar doen het werk ook gewoon.
https://www.obi.de/spannw...lassic-2-teilig/p/4599932 dit is ook besteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
GU10 LED spots hebben een centimeter of 7 nodig. Ik heb:

Kabel: https://www.sandervunderink.nl/draad-kabel/siliconenkabel/
GU10 fitting: https://www.reichelt.nl/g...l-sockel-gu10-p41006.html
Lasdoos mini: https://www.sandervunderi...rg-lasdoos-mini-25-l.html
Spot: https://www.reichelt.nl/i...teld-vt-3600-p176213.html
Dimbare GU10: https://www.ikea.com/nl/n...aar-warm-dimmen-80363228/
Dimmodule: https://www.reichelt.nl/u...-eud61npn-uc-p182168.html

Verder nog een tipschakelaar in de muur en een bos wago 221-41x lasdoppen. Houdt je centraaldoos bereikbaar met een kapje. Zo kan je altijd nog bij je bedrading komen. Kabel heb ik los op het plafond liggen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@Señor Sjon heb je toevallig een foto hoe het eruit ziet met de lasdoos. Want als ik het goed begrijp Trek je eerst een kabel vanaf het middenpunt naar de eerste hoek van je kamer waar de spots komen.

Hoe ziet dat er uit met de doos in het midden wat niet vlak is ? Merk je daar iets van?

Daarnaast zit ik te tekenen. maar wanneer de constructieplaten gemonteerd zijn. Moet ik de bekabeling doen. Maar of ik kijk totaal verkeerd. Maar hoe ga je de kabels eerst doen? Want misschien zit het gat niet helemaal waar de kabels zitten. Trek je daarom kabel voor kabel. Of ? Dit wordt me niet echt duidelijk verteld. Ook in videos niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Lasdoos mini gebruikte ik om de kabel door te lussen. 1 in, 1 uit en 1 voor de spot zelf. Die duw je weer boven het plafond.

Ik heb eerst de spots op de goede plek geboord en met een trekveer van gat naar gat getrokken en lussen overgehouden voor montage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fL-KC4KYP6qMZUlRj9hpsgb1drU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2JKF88KxvyrU2JPP0RlTKR17.png?f=fotoalbum_large

Incl. spots (in slaapkamer)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W68jMcarciL9VOfh3m4TZbEF_Pw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ehFivx8Rf9SxUTlizT0zoRLD.png?f=fotoalbum_large

Opbouw gipsplafond (hier in garage).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3MNV-lhUXpxqirUdnOR3ZxDIrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XyZOJfW2I5WQuANI7KSNXR0X.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-04 22:39

Vae Victus

Awesome God

Hoe ik dat bij ons thuis gedaan heb is als volgt.
  • Oude plafond verwijderen tot op de balken laag
  • Rachelwerk (regel/raster/raamwerk) op de balken of beton (ligt aan de situatie) vast schroeven met 30cm tussenruimte.
  • Centraaldoos plaatsen, electrabuizen (pvc) naar spots /stopcontacten leggen en vast maken op het houten rachelwerk.
  • Electra aders (vd draad) mbv een trekveer door de buizen trekken.
  • Gipsplaten erop schroeven. En centraaldozen/inbouwspots uitzagen.
  • Plafond stucen
Tips:
Voor die inbouwspots is het handig om een gatenzaag te gebruiken.
Als je de centraaldoos vast maakt op de rachels is die in principe vlak met de onderkant van de gipsplaat.
Om je plafond waterpas te krijgen kan je het beste een kruislijnlaser gebruiken. Deze bevestig je op de laagste balk en zo kan je bij elke volgende balk een dwarslat erop schroeven waar dan je rachels op komen. Een stuk handiger dan elke keer vul houtjes gebruiken.
Hier een filmpje om je op weg te helpen, je hoeft natuurlijk niet alle stappen te doen:
https://youtu.be/TyoG4PWpksw
theduke1989 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:27:
Nu wil ik spots gaan inbouwen. Maar mijn vraag is van waar komt de stroom? is het de bekabeling wat al in de dragende wand of, moet ik de muur openen vanuit de schakelaar en dan zo verder. Dit wordt in vele niet echt duidelijk vertels.
Normaal gesproken gaat er vanaf je groepenkast een aantal leidingen het huis door. Afhankelijk van het aantal groepen en de belasting kunnen een of meerdere kamers op een groep zitten.
Deze leidingen gaan naar de centraaldoos in het plafond. Vanuit de centraaldoos gaan er leidingen naar de stopcontacten (wandcontactdozen /wcd) en inbouwspots en/of andere verlichting. Dit gaat dus over het plafond naar de muur en dan in de muur naar je wcd. Daarom lijkt mij het ook handiger om je oude plafond te verwijderen en dan meteen te kijken hoe het electra loopt. Je kan dan eenvoudig een nieuwe buis aansluiten op de bestaande centraaldoos.
Als je echter een nieuwe schakelaar er bij wilt hebben zul je waarschijnlijk wel een aanpassing in de muur moeten doen.

[ Voor 93% gewijzigd door Vae Victus op 15-04-2020 00:24 ]

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:15
sypie schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:09:
Als je van plan bent om 100 gipsplaten te gaan verwerken doe jezelf dan een plezier en ga voor een gipsschroefmachine. Staan te klooien met schroeven terwijl je de plaat op z'n plekje moet houden, op een trappetje etc... (ik weet wel dat er plaatliften zijn maar toch)
[Afbeelding]
Ik zou eerder voor een lift gaan. Een gewone schroefmachine werkt prima. En met een lift kan je eventueel ook in je eentje aan de slag.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Señor Sjon schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 22:41:
[...]
Draad heb ik los op het plafond liggen.
Kan zijn dat sommigen het hier als muggenziften zie, maar toch;
Je bedoelt hier 'kabel', niet draad. Draad hoort altijd in buis. Wat je linkt is ook kabel, dus dat wel goed.

Even voor de algemene info;
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/cache/catalog/product/3/_/3_aderig_neopreen_7-600x600bw0c0q70.jpg
^Kabel met 3 aders

Afbeeldingslocatie: https://www.vekto.nl/media/catalog/product/cache/3dd081c4e68105eb95a8107ee37f9453/p/r/preflex-buis-222499.jpg.jpg
^Flexibele buis met 4 draden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:52

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

De Omlopp led spot van IKEA is iets meer dan 9 mm dik en past netjes in een 9 mm gipsplaat, voor montage een iets grotere ring van triplex erachter monteren zodat de spot er niet door valt.

[ Voor 3% gewijzigd door Freee!! op 15-04-2020 00:28 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:43

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Wat hebben nl'ers toch met dat hout? :p

Metal studs werken zoveel gemakkelijker en sneller. Leeft niet en is altijd recht.

En neem 12mm platen. 9mm is dun en heb je meer kans op golven in je plaat.

Uiteraard met 2xaba en liefst nog met een papierenband ipv gaas. Zeker als je met hout gaat werken.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Een stempel kun je ook makkelijk maken met een stuk panlat waar je vervolgens een stukje plaat of panlat opschroeft. De panlatten heb je toch wel bij de hand.. Hoe werk je eigenlijk, vanaf een trapje / rolsteiger?
9mm lijkt me ook veels te dun, ik zou zeker 12mm doen. 9mm is ook een stukje kwetsbaarder. Ik heb op de bouw nog niet gezien dat er zulke dunne gebruikt worden.

Het is wel handig om zo nu en dan de panlatten te controleren over een wat langere afstand.. dus of de maten nog gelijk lopen. En niet de mist ingaan met de tussenmaat van de eerste en tweede panlat. Omdat de eerste gipsplaat over de hele panlat komt te liggen, terwijl de rest (behalve de laatste) tot de helft van de panlat komt. Als er geen strepen op de gipsplaat staan. Dan kun je zelf een lijn erop zetten, dan weet je waar je moet schroeven.

[ Voor 71% gewijzigd door Luxicon op 15-04-2020 02:03 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Jellabie schreef op woensdag 15 april 2020 @ 01:31:
Wat hebben nl'ers toch met dat hout? :p

Metal studs werken zoveel gemakkelijker en sneller. Leeft niet en is altijd recht.

En neem 12mm platen. 9mm is dun en heb je meer kans op golven in je plaat.

Uiteraard met 2xaba en liefst nog met een papierenband ipv gaas. Zeker als je met hout gaat werken.
Die video was toch echt een Belg (hoorbaar aan accent, woordkeuze en woordvolgorde).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Luxicon schreef op woensdag 15 april 2020 @ 01:51:
Hoe werk je eigenlijk, vanaf een trapje / rolsteiger?
Misschien werkt hij wel gewoon vanaf de grond. Als plafond op 2,4m komt ofzo zou ik zelf zonder enige trap of steiger werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
kabeltjekabel schreef op woensdag 15 april 2020 @ 02:07:
[...]

Misschien werkt hij wel gewoon vanaf de grond. Als plafond op 2,4m komt ofzo zou ik zelf zonder enige trap of steiger werken.
Als jij zo lang bent ja.. maar ik zou er zelf niet bij kunnen. Misschien wil dat wel ja.. maar ik ging er vanuit dat het wat hoger is. Ik heb ze eigenlijk altijd gemonteerd met een steiger of trapje, vandaar.

[ Voor 18% gewijzigd door Luxicon op 15-04-2020 02:11 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Luxicon schreef op woensdag 15 april 2020 @ 02:09:
[...]

Als jij zo lang bent ja.. maar ik zou er zelf niet bij kunnen. Misschien wil dat wel ja.. maar ik ging er vanuit dat het wat hoger is. Ik heb ze eigenlijk altijd gemonteerd met een steiger of trapje, vandaar.
Ik heb wat aap-achtige verhoudingen, dus heel kort lijf en megalange benen en armen. Maar ben ook wat langer dan gemiddeld. En dan telt dat gewoon op tot het zo uit het plafond kunnen trekken van afzuigventielen bij 2,6m plafondhoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
kabeltjekabel schreef op woensdag 15 april 2020 @ 02:12:
[...]

Ik heb wat aap-achtige verhoudingen, dus heel kort lijf en megalange benen en armen. Maar ben ook wat langer dan gemiddeld. En dan telt dat gewoon op tot het zo uit het plafond kunnen trekken van afzuigventielen bij 2,6m plafondhoogte
Oke, en als je een gipsplaat tegen de panlatten aan wil drukken? Ik zou dat dus doen met een stuk panlat > zelf gemaakte stempel, maar toch. Gaat dat lukken? Daar kom je snel genoeg achter, maar het is wel iets om bij na te denken. Hoe handig dat zal gaan.. een gipsplaat, een trapje en de stempel. :)

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Luxicon schreef op woensdag 15 april 2020 @ 02:16:
[...]

Oke, en als je een gipsplaat tegen de panlatten drukken? Ik zou dat dus doen met een stuk panlat / zelf gemaakte stempel, maar toch. Gaat dat lukken? Daar kom je snel genoeg achter, maar het is wel iets om bij na te denken. Hoe handig dat zal gaan.. een gipsplaat, een trapje en de stempel. :)
Ja, een T maken en dan op het liggende deel van de T wat schuim. Die kun je dan gewoon er onder schoppen tot hij klem zit. Als je poot van de T uit twee stukken maakt kun je hem altijd op een andere lengte vastschroeven voor een andere klus met andere plafondhoogte.

Maar die platen hangen altijd wat door, dus het is handig om ze toch wat te kunnen aandrukken met de vrije hand. Daarom is zo'n schroefmachine met schroeven op band ook zo handig; dan kun je blijven aandrukken.

[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 15-04-2020 02:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
kabeltjekabel schreef op woensdag 15 april 2020 @ 02:18:
[...]

Ja, een T maken en dan op het liggende deel van de T wat schuim. Die kun je dan gewoon er onder schoppen tot hij klem zit. Als je poot van de T uit twee stukken maakt kun je hem altijd op een andere lengte vastschroeven voor een andere klus met andere plafondhoogte.

Maar die platen hangen altijd wat door, dus het is handig om ze toch wat te kunnen aandrukken met de vrije hand. Daarom is zo'n schroefmachine met schroeven op band ook zo handig; dan kun je blijven aandrukken.
Precies, maar je hebt dus wel door dat het een aardig geklooi is. Uit ervaring waarschijnlijk.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Luxicon schreef op woensdag 15 april 2020 @ 02:26:
[...]

Precies, maar je hebt dus wel door dat het een aardig geklooi is. Uit ervaring waarschijnlijk.
Ja. Medelijden met korte medemensen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

In plaats van zo'n T heb ik wel eens een plaathouder gemaakt, waar ik de platen op ongeveer twee centimeter onder het plafond (en dus drie centimeter onder de balkjes) plat kon leggen, was ik niet afhankelijk van de muur en kon ik toch in mijn eentje een heel plafond erin schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@Señor Sjon bedankt voor de tip, dus het beste is voorboren van de gaten en dan zo de lusdraden erin doen? en dan wanneer je bij de eerste begint, is het eenvoudig doorlussen?

@Vae Victus bedankt voor de handige tips. Inderdaad gatenzaag is al meebesteld. We hebben gezien op de website van de fabrikant voor de SPOTS dat de diameter 68mm is, dus ook een gatenzaag van 68mm gekocht.

Wij hebben een apartement gekocht, dus zo ver hoeven wij niet te gaan met de constructie. Ik heb daarom dus ook normale houten balken gekocht van 40mm dik / 60mm breed en 2500mm lang (https://www.obi.de/konstr...60-mm-x-2500-mm/p/3595816) dit zou dus ook prima moeten zijn met de diepte wat wordt aangegeven voor de SPOTS, want samen met de dikte van de gipskarton van 12,5mm komt het totaal op 52,5mm.

@kabeltjekabel ik zit er nu dus naar te kijken, de doorluskabels welke ik het beste kan meepakken. in een pvc of iets normaals.

@Luxicon op advies van @MLLL heb ik twee Deckestutze besteld https://www.obi.de/spannw...lassic-2-teilig/p/4599932 waarbij ik de gipsplaten omhoog kan duwen strak tegen het plafond.

[ Voor 9% gewijzigd door theduke1989 op 15-04-2020 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 10:29

André

Analytics dude

Je hebt een appartement gekocht? Daar zitten toch betonnen plafonds in? Of ga je het plafond verlagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 16:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

theduke1989 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:51:
@Jampot007
d:)b

Vergeet niet foto's te posten in het [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@André klopt, dus dit wordt niet op houten balken, dus moet eerst gaten voorboren in de plafond en dan pas de houten constructie, is meer werk maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

Je zou ook meteen isolatie mee kunnen nemen, heb bij mij thuis ook meteen glaswol tussen het rachelwerk gedaan.

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@Vae Victus met rachelwerk bedoel je met die metalen frame? komt dit te ver van de plafond af. Ik moet sowieso een frame bouwen, het makkelijkst was voor mij een houten frame. Zie daar ook meer video's over dan bijvoorbeeld zo'n metalen frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
theduke1989 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:04:
@Señor Sjon bedankt voor de tip, dus het beste is voorboren van de gaten en dan zo de lusdraden erin doen? en dan wanneer je bij de eerste begint, is het eenvoudig doorlussen?

@Vae Victus bedankt voor de handige tips. Inderdaad gatenzaag is al meebesteld. We hebben gezien op de website van de fabrikant voor de SPOTS dat de diameter 68mm is, dus ook een gatenzaag van 68mm gekocht.

Wij hebben een apartement gekocht, dus zo ver hoeven wij niet te gaan met de constructie. Ik heb daarom dus ook normale houten balken gekocht van 40mm dik / 60mm breed en 2500mm lang (https://www.obi.de/konstr...60-mm-x-2500-mm/p/3595816) dit zou dus ook prima moeten zijn met de diepte wat wordt aangegeven voor de SPOTS, want samen met de dikte van de gipskarton van 12,5mm komt het totaal op 52,5mm.

@kabeltjekabel ik zit er nu dus naar te kijken, de doorluskabels welke ik het beste kan meepakken. in een pvc of iets normaals.

@Luxicon op advies van @MLLL heb ik twee Deckestutze besteld https://www.obi.de/spannw...lassic-2-teilig/p/4599932 waarbij ik de gipsplaten omhoog kan duwen strak tegen het plafond.
Gaten doe je nadat het plafond erin zit. Goed onthouden of met potlood markeren waar de constructie zit. Overigens is af en toe een latje moeten doorboren niet heel spannend, zolang ze maar niet telkens doorboord worden. :P Ik kan je ook vast verklappen dat 68mm denk ik te klein is. Vaak heeft een spot een klem die ook het gat in moet. ;) En de flens van de spot dekt mooi het gat af. Je lust inderdaad door; ik heb 3 strengen gemaakt, zo is de de kabel in elke serie spots vrijwel even lang en heb je ook geen dipjes in de spanning op het eind. Slaapkamer heeft 14 spots bijvoorbeeld.

@Jellabie Dat doe je meestal op wanden, niet plafonds. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

theduke1989 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:58:
@Vae Victus met rachelwerk bedoel je met die metalen frame? komt dit te ver van de plafond af. Ik moet sowieso een frame bouwen, het makkelijkst was voor mij een houten frame. Zie daar ook meer video's over dan bijvoorbeeld zo'n metalen frame.
Kan ook een houten frame zijn. Maar ik bedoel het opvullen tussen het frame en de bovenliggende verdiepingsvloer. Zie hieronder een foto van hoe ik dat bij mij thuis gedaan heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVQfLx5lEvGWXURdC-5wI3XotR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5T1Xv4AsbJJoyttc9iCwmdcU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Wellicht ten overvloede, maar is de diameter van 68mm die van de spot zelf of is het de inbouw diameter?

Dat kan namelijk verschillen, met een beetje pech moet je dan je gat vergroten met wat meer pech is je gat te groot en kun je een gisplaat vervangen.

Het mooiste is om van te voren de verlichting uit te meten, zodat je gelijk de gaten kunt boren en terwijl je met het plafond bezig bent de kabel al te trekken.

Toen wij de keuken deden vond ik het lastig om de verlichting al precies uit te meten, dus heb ik dat aangelegd nadat de keuken gedaan was en nadat het plafond geplaatst was. Dat geeft iets meer gedoe, dus als het niet hoeft (zoals in jouw geval) zou ik dat niet doen.
Hiervoor hebben we de kabel lekker ruim op het plafond gelegd, zodat als we een gat voor de verlichting hadden geboord we deze eenvoudig te pakken konden krijgen.
Ik had hiervoor tevens veel foto's en een plattegrond gemaakt van het rachelwerk achter het plafond, zodat ik niet telkens op een lat zou stuiten als ik een gat voor de verlichting wilde boren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theduke1989
@B-Real

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0UkJaPr2Zg2OqaC23N7qp27vKbo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EjNizEe94XkOCyVnOaZmiXrC.png?f=user_large

zoals op de foto is de diameter 68mm, met de behuizing wat op de gipsplaat komt is het 84mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Ah, dan heb je het juist inderdaad. Dat haalde ik niet uit je vorige post :)
Better safe then sorry ;)

[ Voor 15% gewijzigd door B-Real op 15-04-2020 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
gaten voor spotjes maak ik vaak zodra er een plaat in gaat waar een spot in moet dan is het makkelijk draad trekken. Aftekenen van de locatie doe ik op de grond en dan met de laser overzetten naar je plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 20:21
Question Mark schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:31:

Gaas ben je niet nodig. Plafondplaten hebben een ronde kant. Daar hoeft geen gaas in, gewoon dichtsmeren dus.
Euh, dat zou ik niet te hard zeggen:
KlusVrouwtje schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:37:
Op een schuine wand met gipsplaten (met ronde kant) heb ik stucwerk met MP75 gemaakt. Na het drogen zie ik dat er klein barstjes zitten in het stucwerk ter hoogte van de naden van de gipsplaten. De rest van het stucwerk is super strak. Zijn deze klein barstje weg te werken met het één of ander zodat ze niet meer zichtbaar zijn als ik er later muurverf overheen zet? Ik neem tenminste aan dat als ik er nu muurverf overdoe dat de barstjes er altijd doorheen zullen komen.
Scheurtjes in stucwerk thv naden in de gipsplaten
:D

[ Voor 6% gewijzigd door MuddyMagical op 15-04-2020 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@Kaasplank je meet dan vanaf de muur hoeveel of maakt dat jou niet echt uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vae Victus schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:53:
[...]

Kan ook een houten frame zijn. Maar ik bedoel het opvullen tussen het frame en de bovenliggende verdiepingsvloer. Zie hieronder een foto van hoe ik dat bij mij thuis gedaan heb.
[Afbeelding]
Heb je daar nou de stalen elektrabuizen (en verstopte doosjes) laten zitten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

kabeltjekabel schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:10:
[...]

Heb je daar nou de stalen elektrabuizen (en verstopte doosjes) laten zitten :?
Dat is de aanvoer leiding vanuit een andere ruimte. De rest is wel netjes vervangen voor pvc. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Even een vraag, kreeg net een email bij de bestelling.

Of ik zeker ben of ik afstandsschroeven wil gebruiken. Hun antwoord is dat het voor hout bedoeld is, en niet voor beton. Kan dit kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

theduke1989 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 16:16:
Even een vraag, kreeg net een email bij de bestelling.

Of ik zeker ben of ik afstandsschroeven wil gebruiken. Hun antwoord is dat het voor hout bedoeld is, en niet voor beton. Kan dit kloppen?
Lijkt me dat je eerst een rasterwerk uitzet op het beton met pluggen en de juiste schroeven. Daarna kan je met de afstandsschroeven het houten rachelwerk daarop uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@Vae Victus dat was ik eigenlijk niet van plan. Ik wou de hout constructie direct op het plafond bouwen en dan direct op dat de gipsplaten monteren. De schroeven zouden dan prima verzinken.

1. De plafond is vlak, met een lange stalen list bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlusVrouwtje
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FS-SHwaq5wSRyvkGsGp9wsofE_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/swZOTAlOiatMgs7Htbzo2qOe.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil deze H-balk wegwerken en de hoek gaan stucken. Is het verstandig om dit af te werken met gipsplaten of kan ik hier beter andere platen voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-05 22:28

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Als die stalen balken dragend zijn ben je verplicht ze brandwerend af te werken. Dat kan bet bijvoorbeeld dubbel gips.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ethnocentrix schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:23:
Als die stalen balken dragend zijn ben je verplicht ze brandwerend af te werken. Dat kan bet bijvoorbeeld dubbel gips.
Ligt eraan wat erboven zit en of het een vluchtweg is. ;)

Ik zou dit gewoon afwerken met gipsplaat, dat had er vroeger ook gezeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlusVrouwtje
Dit is de nieuwe uitbouw (erker) van de kamer en er zit alleen een rietenkap op. Niet heel spannend en draagt ook niet zoveel. Er heeft dus nog niets opgezeten. Een paar flinke dotten montagekit om de gipsplaten vast te zetten oke? Uiteindelijk wordt alles toch weer afgewerkt aan de onderkant met een vensterbank en de bovenkant met kachelwerk voor de gipsplaten aan de schuine dakdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:15
Question Mark schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:31:
Voor jezelf als klusser of voor je constructie? Ik heb mijn zolderkamers helemaal met Fermacell gedaan, wanden en plafonds (onder vliering en platte dak dakkapel). Dat scheelde weer tijd in de afwerkfase en eventuele kinderen die later passers in het plafond gooien :p Je kan vrij makkelijk bij de plafonds namelijk.

Schuine dak heb ik gewoon met 12,5mm gips gedaan. Gewicht van de platen voor mezelf en de belasting op de constructie was met Fermacell te groot geweest. Er was ook weinig meerwaarde geweest aangezien je toch niet zomaar die plafonds kan aanraken. 12,5mm gips vond ik echter prima te doen in mijn eentje. Maar dat schuine dak is weer een ander gedeelte van mijn huis, die ik ook weer in één ruk kan afwerken.

[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 20-04-2020 17:52 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:14
Je kunt die overigens ook voor 10 euro vinden (HBM). En ja verrekte handig die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlusVrouwtje
Ethnocentrix schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:23:
Is het nodig om een profiel te zetten op de rand van het stucwerk tegen het kunststof kozijn? Ik kan me zo voorstellen dat het stucwerk kleine barstjes gaat vertonen door de trilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:03
KlusVrouwtje schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:29:
[...]

Is het nodig om een profiel te zetten op de rand van het stucwerk tegen het kunststof kozijn? Ik kan me zo voorstellen dat het stucwerk kleine barstjes gaat vertonen door de trilling.
Gewoon afkitten

En in die H-balk gewoon een paar balkjes of panlatten lijmen met lijmkit, daar je gipsplaten tegenaan schroeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

CurlyMo schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:14:
[...]

Voor jezelf als klusser of voor je constructie? Ik heb mijn zolderkamers helemaal met Fermacell gedaan, wanden en plafonds (onder vliering en platte dak dakkapel). Dat scheelde weer tijd in de afwerkfase en eventuele kinderen die later passers in het plafond gooien :p Je kan vrij makkelijk bij de plafonds namelijk.

Schuine dak heb ik gewoon met 12,5cm gips gedaan. Gewicht van de platen voor mezelf en de belasting op de constructie was met Fermacell te groot geweest. Er was ook weinig meerwaarde geweest aangezien je toch niet zomaar die plafonds kan aanraken. 12,5cm gips vond ik echter prima te doen in mijn eentje. Maar dat schuine dak is weer een ander gedeelte van mijn huis, die ik ook weer in één ruk kan afwerken.
12,5 cm :? :? :? Moet dat niet 12,5 mm zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:15
Freee!! schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:44:
[...]

12,5 cm :? :? :? Moet dat niet 12,5 mm zijn :?
Gewoon gips platen als isolatie gebruikt :p

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
theduke1989 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:23:
@Orion84 bij ons wordt het vlak, misschien bij jou dat je een constructie hebt wat nog dieper is?

@MLLL bedankt voor de tip, bij obi.de heb je 2 stuks voor 22,- niet zo fancy, maar doen het werk ook gewoon.
https://www.obi.de/spannw...lassic-2-teilig/p/4599932 dit is ook besteld.
Heb je eens al eerder bij OBI uit Duitsland besteld? beviel dat goed? (betaling, portokosten, leveren)
deze klemmen heb ik namelijk ook nodig.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-05 20:53

mark-k

AKA markkNL

frisianstar schreef op maandag 20 april 2020 @ 19:23:
[...]

Heb je eens al eerder bij OBI uit Duitsland besteld? beviel dat goed? (betaling, portokosten, leveren)
deze klemmen heb ik namelijk ook nodig.
Net zo simpel uit Nederland: https://www.hbm-machines....wstempel-115-290-cm-40-kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Ik lees dat je met houten regelwerk op hout wilt werken, hier heb ik alleen maar slechte ervaring mee op lange termijn. Ik zet altijd metal stud plafonds, plagyp s of plagyp d. Beter, steviger en voegen scheuren niet zo snel. Ook in ons familie bouwbedrijf gebruiken we enkel metal stud plafonds / wanden vanwege de duurzaamheid, stevigheid en vooral de voegen. De fabrikant raadt dit trouwens ook altijd aan, en het is echt niet veel duurder dan een houten regelwerk.

Qua platen: 4x ABA platen, waarbij je de afgeschuinde kant die aan de muren zit eers er af snijdt. Dan met ABA voegband en Gyproc Promix Premium afwerken. Als je iets anders gaat nemen gaat het er op termijn ook weer slecht uitzien.

Ik zet regelmatig gyproc, de regel is: Of je doet het goed, of je doet het niet. Doe je het niet goed, dan wordt het binnen de kortste keren een feestje van zichtbare naden en scheuren. Uiteindelijk zul je deze ook door vliesbehang zien, moest je dit overwegen.

Moest je meer hulp nodig hebben, of je zit tijdens de constructie met vragen met betrekking tot gyproc kun je altijd een berichtje sturen.

[ Voor 10% gewijzigd door matthewk op 21-04-2020 08:56 ]

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-05 22:48

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-05 06:27
Hier zelf ook onlangs de complete zolder geisoleerd en afgewerkt met gipsplaten. Hiervoor zelf ook nooit gedaan. Heb veel gedaan met mijn (schoon)vader die dit ook nooit gedaan hebben. Heb dus ook niet van die staanders gekocht.
Resultaat: prima gelukt! Wel laten we het stuken.

Oftewel, top dat je het zelf gaat doen! Gewoon rustig werken, rustig nadenken en dan moet het prima lukken. Indien niet kan je altijd nog een mannetje inhuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:59

mutsje

Certified Prutser

Ik heb zelf thuis lopen isoleren en dus ook gipsplaten ervoor, van een bevriende stucadoor kreeg ik Uniflott (YouTube: Das Knauf System Uniflott) om er tussen te smeren. Iets laten opdrogen en dan afsteken. Dat voor de afwerking dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-05 22:59
KlusVrouwtje schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:09:
[Afbeelding]

Ik wil deze H-balk wegwerken en de hoek gaan stucken. Is het verstandig om dit af te werken met gipsplaten of kan ik hier beter andere platen voor gebruiken?
Ik zou hier fermacell platen voor gebruiken omdat die beter tegen een stootje kunnen dan gips platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@retakenroots voor plafond sowieso fermacell neem ik aan. was ook van plan om van gipskarton naar fermacell platen voor plafond goed voor LED-SPOTS en frames bouwen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
theduke1989 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:45:
@retakenroots voor plafond sowieso fermacell neem ik aan. was ook van plan om van gipskarton naar fermacell platen voor plafond goed voor LED-SPOTS en frames bouwen ?
Ik heb zelf alle wanden and plafonds ook met fermacel platen gedaan, wel te verstaan de FERMACELL Comfortboard 4AK 1200 x 900 x 12,5 mm. Deze is namelijk wat makkelijker te hanteren. Fermacell is namelijk vrij zwaar.

Ik heb je post gelezen en vind het lastig om te bepalen hoe je plafond contructie nu precies is. Heb je een betonnen plafond en daar zet je dan een plafond tegen aan om spotjes enzo in te plaatsen? Als dat zo is dan wil je je plafond waarschijnlijk zo min mogelijk verlagen. Hoe hoog is je plafond? (van 240cm naar 230cm is minder erg dan van 230cm naar 220cm). Ik zou persoonlijk de balken gebruiken om het rachelwerk te vervangen. Dus de balken hart-op-hart 30cm (kan je de de fermacell comforboard platen in de lengte of de breedte gebruiken). Dan heb je een heel sterk plafond en heb je 2.5cm rachelwerk bespaard. Je kan dan jouw spotjes ophangen maar er zal nooit Philips Hue in kunnen want die heeft 10cm nodig.

Note: Electriciteist buizen altijd door het midden van de balkhoogte doorvoeren dan blijft het hout het sterkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@retakenroots in de gang wordt het gewoon tegen het plafond, ook met spots.

Maar voor de slaapkamers, woonkamer willen we dit design
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWOVlQvi7O2sjDnK7u7GH5auqWI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qbNth3RiwzJw6xk6WT8LGQM2.jpg?f=user_large

Edit,
Laat maar, dat wordt hem niet voor ons helaas. voor heel de woning 95qm2 met bijvoorbeeld 10qm2 als extra kost 1600,- voor een apartement is dat voor ons veel geld. Dus normale gipskartonplaten

[ Voor 22% gewijzigd door theduke1989 op 21-04-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
theduke1989 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:17:
@retakenroots in de gang wordt het gewoon tegen het plafond, ook met spots.
...
Edit,
Laat maar, dat wordt hem niet voor ons helaas. voor heel de woning 95qm2 met bijvoorbeeld 10qm2 als extra kost 1600,- voor een apartement is dat voor ons veel geld. Dus normale gipskartonplaten
Voor het plafond is gipskartonplaat ook genoeg. Vraag me alleen af hoe je aan die 1600,-- komt. Fermacell Comfortboard is bij Hornbach 8,10 per m2 bij > dan 64 m2 dus pak em beet 850,-- voor 105 m2. Gipsplaat is ongeveer 300,-- voor 105, dus 550,-- duurder.

Ik zou wel afgekant platen gebruiken die kan je namelijk makkelijker afwerken met hoekprofielen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Via de zoekfunctie hier terecht gekomen. Handigs tips, meteen bookmarked :)

@theduke1989 Is je plafond inmiddels af, hoe is het gegaan? Ben je tevreden van het resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorispat
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-02 10:17
Beste manier is toch wel met profielen werken zoveel mogelijk gewicht verdelen .
Zijkanten vastboren in de muren en in de balken boren voor mee te dragen hout is een optie maar werkt meer dan profielen .
Verder constructie licht maken door idd 9mm platen altijd gaas gebruiken waar je gaat dichtsmeren en zijkanten opkitten !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• theduke1989
Om een update te geven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nv0L3scOaQbkCXXYwBEdP3zzDm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSM2DeihvyHrDXl66Ng3hBua.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apZ48qRDnW3VPSOfPevnU5xaNIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WldCpVu28yjWVEgiIr3YNw3d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IELCaONoqi0m_tdvKh4rN6xelo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HPa5KITTlU4O4m2spbnx95S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IlgfgOZTGHmUowhV8jCSYFEpznU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aEjvcfGAkwPWvld7K0n45CJ8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhuGbImdydPvjfvEERFFZ1DSU74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUfKEhLL5VaV1Oo44apwQMe4.jpg?f=fotoalbum_large

De middenstuk is wel gewoon nog helaas een rietenplafond. Wegens tijdnood kon ik niet alles weghalen.

Alleen in de gang en de woonkamer en badkamer is Gipskarton geplaatst. De woonkamer is met behulp van een bedrijf gedaan (zwart) en hulp van mij. Qua constructie was het echt ingewikkeld en heeft het veel lijsten gekost.

In de gang simpel.

Keep in mind de originele rietenplafond is nog steeds overal. We hebben alleen gekeken waar de Betonbalken zaten en daarop gemonteerd. En op de muren ook.

Helaas doordat de lijsten niet recht zijn zie je oneffenheid in de woonkamer bij de lichtstrip. Hier kan niks aan doen. Dit was opgemerkt nadat ik begon met de strip te plakken.

[ Voor 11% gewijzigd door theduke1989 op 23-01-2021 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Hou er rekening mee dat je eerst de elektra voor elkaar moet hebben voordat je de platen er tegenaan zet.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theduke1989
Elektro is gedaan door iemand. Omdat we de rietenplafond hebben behouden. Moesten we alles via de randen ophangen. Maar complete elektro is gedaan maar ook echt compleet alles nieuw. Van 3 zekeringen hebben er nu 30 zekeringen. Maar ook de doos met daarbij de draden zijn ook nieuw. En willen binnenkort door een speciaal bedrijf vanaf de verdeler in de kelder naar boven de dikke draad vervangen. Want ze willen in de complete woningen de verdelers gaan vervangen. Dus willen de toevoer naar onze woning direct mee vervangen. Kabel is wel duur per meter 100,- we hebben 5-6 meter nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Ik had er een hard hoofd in door je beginnersvragen en de grootte van de klus, maar ik kan niet anders zeggen dat het netjes is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:02
Oud topic maar geeft gezocht op onderwerp. Vraagje over gipsplaten. Wij gaan onze zolder isoleren en daarna gipsplaten erop en willen een strak resultaat dus sauzen of laten stuccen en dan als het even kan geen naden zien etc. Is er een reden om dan niet 4ak platen te gebruiken? Wij dachten eraan zowel aan plafond en op schuine deel deze platen dan te gebruiken. We gaan de gordingen ook weg werken dus daarop wilden we regelwerk plaatsen. En vooe de zekerheid, kopse kanten kunnen op elkaar en de zijkanten moet wat mm tussen zitten tussen de platen? Of overal wat ruimte? Hoor graag jullie tips! Bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lR_tL4tc6HbkJTttHAx4ab2dsqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hNOzCNkwR4t28eC8SXfPnMHC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Davidrrr op 22-01-2023 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:44
Een reden om niet 4ak te nemen is dat ze achterlijk duur zijn en de kopse kanten bij 2ak prima strak afgewerkt kunnen worden (met de goede middelen en vakmanschap)
Pagina: 1